17 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

! H!kın Sesi Orta Tahsil Programları Değişirken.. Maarif Vekâleti orta tahsll mek- teplerinde, yani lise ve ortamek- teplerde okutulan derslere 'ait olan mülredat proğramlarım — baştan başa değiştirmiye karar vermiş. Bu hususta yeni bir talimatname hazırıanıyormuş, İrfan — hayatımız bakımından çok mühim olan bu mesele hakkında — topladığımız mutalcaları yazıyoruz! Ali Amet B. (İlkmektep muallimi) — Orta tabsil dera itibarile İik tahsilin devamıdır. — İlkmektepte okunanlar daha etraflı ve derece derece tafsilâtlı olarak ortamektep ve lisölerin terbiye dan da ilkmekteplerin devamı olmasını rim. Bugün elde bulunan orta tedrisat müfredat prog- ramları, asri ihtiyaçlara uygun değil- dir. Değiştirilmesi lânmdı. — Fakat mütredat programı tanziminde dikkat edilecek pek çok ,şeyler. vardır. Bu- günkü program, Ttalebenin kafasına sığımıyacak kadar çok yüklüdür. * Hüseyin Cemil Bey ( Sultanahmet Akbıyık) — Bugün elde bulunan ve fatbik edilen lise müfredat program- ları çok ağırdır. Ba ağır program fayda yerine zarar verecek şekildedir. iyata çok ehemmiyet verilmiştir. Ötekl safta dersler çıkıyor. talebeleri çok okuyor, ax yorlar. Orta tahsil programları talebeyi Üniversite tahsiline kusursuz olarak hazırlıyacak şekilde olmalıdır. * Hayri Bey ( Tıp fakültesinde ) — Ben lise tahsili vaparken ne mkante lar çekmiştim. Programlar çok yüklü olduğu için muallimler okutmakta, bin bir zorluk ç- n alma- alebeden ve muallimden evvel, program mes'uldür. Müze İçin Bir Anket Müzelerde tahkikat yapan ma- rif müfettişleri, müze memurları mütehassısları arasında bir anket açımışlardır. Bu ankette memur- ların, müzelerin İslâhı ve müzedeki kıymetli eserler hakkında neler düşündükleri ve kendilerinin mü- zeler ve tarih hakkında birer eser neşredip etmedikleri sorulmak- tadır. Musiki Çalışmaları Haber aldığımıza g İstanbu koönservatuvarı Garp o mul ni halk tabakaları arasında tamim için Şu günlerde faaliyete geçmek Üzeredir. Diğer taraftan konservatuvar Milli musiki için çalışmak kararını vermiştir. Ticaret Odasında Ticaret Odası meclis azalarının nda biteceği eni scçim gelecek ayın 17 sin: cektır. Meçhul Bir Otomobll Kime ait olduğu anlaşılamıyön bir. otomobil Salıpazırında Rüstem adhı birine çarparak ağır surette ya- rülamıştır. l — Bir. Araba Devrilirken.. İçindeki Kadınlardan İIkisi Fırsattan Istifade Yankesicilik Yapmış ! - Evvelki gün Karagümrükte bir bu sırada da bir yankesicilik hâdisesi Tahkikatımıza göre mesele şudur: Kargümrükte oturan Zekiye Hanım adlı bir ka- x dın evvelki gün Karagümrükte yapılan bir eğlence- ye davet edilmiştir. Zekiye Hanım Bayezitta oturan birkaç arkadaşını da beraber götürmek için Beyazıda gelmiş, arkadaşlarını evde bulmuş misafir gelmiş olan meşhur yankesici Cemile ile arkadaşı Lebibeyi de eğlenceye Zekiye Hanım davet ettiği dört Beyanıt parken dingili kırılmış ve içindeki ber devrilmiştir. Bu yolculardan hiç birine birşey olmamış ise de pek nazlı bir kadın olan Zekiye Hanımın canı biraz yanmış olacak ki bir elini tutarak feryat etmiye bap- lamıştır. Faytonda iken hiç bir iş göremiyen Cemile Maryo Sera Yıldız Kumarcısı Davayı | Kaybetti Bir vakitler yıldız sarayını ki- ra ile tutarak burada kumarhane işleten Maryo Sera, bilâhare be- lediyeyi dava etmiş; beş milyon lira zarar veziyan isiemişti. Bu dava belediyenin lehine neticelenmiş, Maryo Seranın İddi- ası varit görülmemiştir. Belediye, bu davada, belediye lehine hiz- met edenlere nakt! mükâfat vermeyi kararlaştırmıştır. Muallimlerin Bir İsteği Şehrimizdeki, ilkmektep muak Hmleri, ihtiyacı olan muallimlere alacakları maaşa mukabil ikraz- larda bulunulması için alâkadarlar nezdinde teşebbüsatta bulunmıya karar vermişlerdir. Bu hususta bir ilkmektep mu- allimi bir muharririmize şunları söylemiştir: “ — Üç aylık maaş sahiplerine Emlâk ve Eytam bankasının yaptığı yardım gibi yahut, Ziraat banka- sının köylüye olan muaveneti şek- linde muallimlere de icabında borç para verilmesini istiyoruz. Herhan- gi bir mili bankamızın bu İş için kredier açması meseleyi bhalle küfidir. — Alâkadarlar müracâalta bulunacağız., Deniz Kazaları Lstanbul Deniz Ticaset Müdürlüğü, meydanıma çıkmış ve burada bir faytona | binerek.Karagümüğe doğru gitmiye başlamışlardır. Fayton Karagümrükte dar sokaklardan birine sa- nezdinde | Pman a ve yokın kıyılarda deniz kazılarımn Öönüse geçmek İçin çok gıkı tedbir. almışt r. Son Fosta'nın Resimli Hikâyesi: Otobüsçüler — arasındaki | rekabet yine artmış Hasan Bey.. w* İsla:buldan tâ Çatalcaya elli kuruşa müşteri taşıyorlarmış ; acaba bunun — önüne geçmiye imkân vek mudur ? araba kazası ve olmuştur. ve onların evine | arabacıya: davet — etmiştir. kadınla beraber yolcularla bera- Zekiye Harım: dana çıktı. Ihtikâr — Komisyonu ilşe Başlıyor Vilâyette Vali Beyin riyasetin- de yeni teşekkül eden ihtikârı tetkik komisyonu yakında İ malarına — başlıyacaktır. Komis- yonda Şehir Meclisi namma da bir zat bulunacaktır. Meclis bu zatı bagünlerde gseçecektir. Ko- misyon mesaisini ikl ay devam ettirecek, neticesini Dabhiliye Ve- kâletine bir raporla bildirecektir. Komisyon çalışırken, lâzımgelen malümat ve istalistikleri belediye temin edecektir. Yün Sanayii Memlekette Merinos Cinsi Koyunlar Üretilecek Soön seneler içinde teknik tec- hizatı tekemmül eden yün saua- yümizden inkişaf yolunda gitgide | verimli neticeler alınmaktadır. Bu arada, yün — sanayiimizi tamamile temin edecek evsaflta yapağı yetiştirilmesi için de bir- hayli —gayret — sarfedilmektedir. Yerli yapağı cinslerinin mükemmel şekilde ıslahı. için birçok tecrü- belere girişilmiştir. Bir müddet evvel memleketimize getirilen ve muhtelif — mmtakalara — dağıtılan Merinos koyunlarının bulundukları mouhitlerle iyi imtizaç edemeyişleri üzünden yapağılarının cinslerini iıybelmişludi. Yapağı ihtiyacı nazari tibara alınırken bu nokta da ehemmiyetle tetkik edilmiş, geti- rilecek koyunların müsait mınta- kalarda üretilmeleri tekarrür et- miştir. Hasan B. — Vardır. âzizim, oto- büsçüler biribirlerile anlaşır, muayyen bir Ücret koyarlar, © zaman da fazla üÜcret koyacakları için halk zarar edor. “— Oğlum.. senin hakkını vereyim.,, Diye elini mantosunun ce- | bine sokmuş, fakat paranın yerinde yeller esmekte olduğunu görünce feryadı basmıştır. O mrada ora- dan geçmekte olan bir taharri memuru Cemile ile arkadaşını yakalamış ve çaldıkları parayı Zekiye Hanıma iade etmiştir. Paranın Cemile ile Lebibede çıktığını gören bu fırsatı bir ganimet bilmiş ve hemen Zekiye Ha- nımın yanına sokularak: “ — Ah kardeş bir şey mi oldu?,, Diye Zekiye Hanımın kollarını omuzlarını uvmıya başlamıştır. Ve | bu sırada da Zekiye Hanımın mantosunun cebinde bulunan üç lirasını aşırarak yanında bulunan Lebi- beye vermiştir. Biraz sonra acısı geçen Zekiye H. kabahat bizde değil, amma yine — * Vay hainler vay.. Iyi ki foyanız yolda mey- Eğlence yerinde bu haltı karıştırmış olsaydınız ben rezil olacaktım.,, Demiştir. Şehir - Plânı Bu İş Bitmeden Cadde- lerde Değişme Olmıyacak İstanbulun imar plânı yapıl- madan, yeniden cadde ve sokak- ların istikamet haritalarının de- giştirilmemesi tekarrür etmiştir. Fen heyeti lüzum görülen yerlerde bazı ufak tefek - tadilât a- caktır. Çünkü büyük değişiklik yapıldığı vakit bir takım kimseler belediyeye müracaat ederek ev- lerinin yıkılmak tehlikesinde ol- duğunu iddla etmekte ve istimlâk isteğinde bulunmaktadırlar. Be- lediye, bu şekildeki zaruri İstim- lâkler için çok para vermektedir, 24 Saatin Hâdiseleri Üsküdarda Ali isminde bir çocuk oyun yüzünden çıkan kavga neticesinde Ahmet isminde bir çocuğu taşla başından yaralamıştır. 344 Zeyrekte Mebris adlı birisi bir alacak yüzünden Cafer adlı birini başından yaralamıştır. * Kör Lazari adlı biri Halıcı- oğlunda Kiryakonun öteberisini çaldığından yakalanmıştır. » Mehmet adlı biri kantarcı- larda Ismail efendinin dükkânın- dan bakırları çalarken yakalan- mıştır. 34 Sabıkalı Serope Beyoğlun- da sütçü İlyanın öteberisini çak dığından yakalanmıştır. X4 Asmalımesçitte Jurnal so- kağında marangoz Yorginin evin- den yangın çıkmış ise de sirayetine meydan — verilmeden — söndürül- müştür. Pazar Ola Hasan â — Ne onların, ne d2 halkın zara- mına olmiyacak gibl bir Ücret koysa- lar olmaz mi ? t Hasan B. — Çok doğru olur. Günün Tarihi | Yeni Sene Tütünü Çok İyi Aldığımız malümata göre, yeni senenin tütün mahsulü bu sene geçen yıllardan az olmakla bera- ber, cins itibarile fevkalâde mü- kemmeldir. Yeni mahsul rekoltesi 13 milyon kilo olarak tahmin edilmiştir. Elde ettiğimiz malümata na- zaran mevsim başlangıcındanberi yalnız Ege mıntakasında 1,5 mik- yon kilo tütün satılmıştır. Bu miktarın yakında daha kabarık yekünlara varacağı umulmaktadır. Emniyet Abidesi İçin Ankara, 16 Emniyet abidesl için hariçten getirilecek malzcmeden gümrük resmi almmaması — karap altına alınmıştır. Bir Genç Zehirlendi girde Aydın adlı bir genç,) annesinin yanlışlıkla salataya sirke diye koyduğu ilâçtan zehirlenmiş, base tahaneye kaldırılarak tedavi altına alınmıştır. Garaj Sahipleri Garoj sahiplerinin beyanname tana zim etmekle beraber, Belediye mü« fettii me gösterilmek Üzere ayrıca bir de defter tutmaları — takarrür etmiştir. Bu defterlerde hergün bir garaja kaç otomobil girdiği, kaç otomobil çıktığı sarih —malümatla birlikte yazılacaktır. Tayyare Cemliyetinin Yeni Bir Teşebbüsü Tayyare cemiyetinin İstanbul gu- besi, limandaki tahmil ve tahliye işle- rini muayyen bir gekil — dahilinde Üzerine almak için teşebbüsatta bus« lunmuştur. Müracı Başladı Örtamektep! muallim yetiştiren Ankara Gazi itüsü için yenider leyif meccanf talebe alınacağını haber wermiştik, Bu karar Üzerine şimdi birçok gençler müsabaka İmtihanta. rına dahil olmak için müracaat' et meye başlamışlardır. Alman Heyeti Taksim Abidesine Çelenk Koydu zabitlerinden Kaymakam Yodel ve Rohde, — refakatlerind — Erkânıharp Kaymakamı Nihat Bey olduğu halde dün saat 12 de Taksim abidesine çelenk koymuşlardır. Ayni zamanda Alman zabitleri Harblumumide vefat eden Almanların Karabigadaki kabire löri üzerine de çelenk koymuşlardır. Alman Başkonsolosu hasta olduğun dan Vls Konsolos Fon Graveniks merasimde hazır bulunmuğtur. Adaların Suyu İçin Belediye, Adaların su derdini kaldırmak ve buraya su temin etmek için Belediyeler Bankasından ( 150 ) bin lira istikroz etmeye karar ver- miştir. Bu para ile adalarda tesisat vücüde getirilecektir. Adaların en yüksek noktalarına birer depo taşa edilecek ve buradan bütün evlere su tevri olunacaktır. Fen heyöti bu hue susta bir proje yapmaktadır. - ea Diyor Ki: — Doğru o'ur da necen yapm yorlar? Hasan B. — Bilmez misin meşdur sözdür.. Doğruyu — dokuz — köyden kovarlar...