1 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

1 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi i Öz Dil | Çalışmaları Ve Haik.. Artık Öz Dile doğru dev adım- larite gidiyoruz. Dil inkılâbınm en çabuk nasıl başarılabileceğine dair fikirle ve mütalâslar top- ladık. Bugün de aşağıki satır. larda bunları okuyacakamız: Bay Kemal Coşkun (Hukuk Fakül- tesinde ) — Dilimiz'n zenginliği artık güneş gibi parlak bir hakikat olmuş” tur. dile çabup varmak için ne yapmalı, — diyorsunuz. Bana kalırsa yazma ve konuşma dilleri Üzerinde ayrı ayrıdurmak gerektir. Çünkü yanı işinde yapılacak çalışma ile konuşma işindeki uğraşmalar ayrı ayrıdır. Yazı işinde yazarlarımız ve eli kalem tu- tarlarimizın O Özdil çalışmasına hız vermeleri gerektir. Kültür Bakanlığı, halkın anlıyabileceği öz Türkçe kitap- lar yazdınp bastırmalı, bunları dağıt- maldır. * Bay Cemil Hasan ( Aksaray Kar- ganisadi mahallesinde ) — Öz dilin gabuk başarılmam için en büyük va- ifa gazetelere düşmektedir. Garete- lerimiz halkı Öz dilimize alıştıracak şekilde çalışmalıdırlar. Bir yandan da mekteplerde muallimler Öz dil sefer- berliği yapmalılar, talebelere bütün yazılarını Öz dille yazdırmalıdırlar. Gizete ve mektep, OÖz dilin, halk arasında çabuk yerleşip tutulması için en büyük iki vasıtadır. * , Bay Nahit Kemal ( Eski adliye memurlsrundan ) — Benim Öz dilimi. zin ç:bucak kavranması işinde pek okader kuvvetli ve olgun düşüncele- rim yok. Fakat şunuda açıkça söyli- bilirim ki bazı mubarrirlerin ürkçe yazıları Opek sudan şeyler, Bunları okurken kendimi bir ilkmek- tep talebesinin kitabet vazifesini oku- or sanıyorum, Öz dille yazı yazan bir sım muherrirlerimizi eski yazılarının kuvvetini kaybetmiş — buluyorum ve şuna hükmediyorum ki bu muharr'rler eski alışkanlığın tesirile iş'erini çabuk bitirmek yolunda gidiyorlar. Halbuki Ör Türkçe yazarken Oçok dikkatli olmak gerektir. 24 Saatin Hâdiseleri Şoför Hamdinin 1936 sayıh otomobi'i ile şoför Hüseyinin 2532 sayılı otomobili Harbiyede çarpış- mış, ikisi de parçalanmışlır. Saraçhanebaşında o şoför Akif ve Raminin otomobilleri çarpışarak hasara uğramışlardır. * Kasımpaşada Halim adlı biri Madam Zaranın öteberisini çaldığından yakalanmıştır. * Sabıkalı Üsküderli Süley- man Kuşdilinde Adliye Müfettişi Bay Talâtin ahırından araba ko- şumlarını çalarak savuşurken ya- kalanmıştır. Araba Çarpmış Sörücü Mehmedin arabası Be- yoğlu caddesinde geçmekte olan zan adh bir kadına çarparak yaralamıştır. Son Posta'nın Resim DAHİLİ HABERLER Karmanyolacı Ana Ve Kızı İkisi Bir Olup Bir Kızcağızın Para- larını Kaptılar, Fakat Yakalandılar Bir ana ile kızı, güpegündüz yapmak suçundan yakalanarak Adliyeye verilmiştir. Hâdise hayli tuhaftır ve şöyle geçmiştir: Vefada oturan Kıpti Fatma ile kızı Dilber dün Lânga taraflarında dolaşıyorlarmış. Bir aralık elinde bir deste para ile yoldan geçen bir kız görmüşler ve hemen peşine takılmışlardır. Fatma daha önden giderek Nimet ismindeki bu kızı lâkırdıya tutmuş, karmanyolacılık i paralari kaparak kaçmıya başlamış, tabif annesi de kızının peşinden tabanları kaldırmıştır. Elinden parası kapılan kızcağız önce ne oldu- gunu şaşırmış, fakat avucunun boşaldığını görüce feryadı bastırmıştır. Bu sırada karmanyolacı ana ile kız bayli uzaklaşmış bulunuyorlardı. Bereket versin arkalarından yetişilerek ikisi de yakalanmış ve kaptıkları paralar ellerinden almarak kızcağıza Seçimler Esnaf Cemiyetlerinde İdare Dilber de bu fırsattan istifade. ederek kızın elindeki verilmiştir, v Süngercilik Afyon İşi Çalışmaları Heyet Bu Akşam Belgrata Heyetleri Seçiliyor Esnaf o cemiyetlerinde (yıllık toplantılar yapılmakta ve yeni idare (heyetleri (seçilmektedir. Şimdiye kadar yedi esnaf cemi- yetinin seçimi yapılmıştır. Evvelsi gün kahveciler cemiyeti seçimi bitirilmiştir. Esnaf cemi yetleri murakıpliğinin gözü önün- de yapılan seçim sonunda Bay Ahmet, Celâl, Ilyas Sami, Aziz, Ibrahim ve Ramazanın kazandık- ları anlaşılmıştır. Geri kalan ce- miyetlerin intihaplar: da önümür- deki ayın sonun. kadar bitirilmiş olacaktır. Kasaplar cemiyetinin senelik toplantısı bu ayın dör- dünde olacaktır. Üç Aylıklara Hazırlık Üç aylık maaş alanların altı aylık yoklamaları dün bilmiştir. Yalnız bu:'.vdan bir kısmı henüz müracaat etmemişlerdir. Bunların da bir an evvel müracaat etmeleri menfaatlari Icabıdır. Üç aylıkların Perşembe gününden itibaren dağı- tılmasına başlanacaktır. Maaşlar ine eski yerlerde verilecektir. ilâyet Muhasebeciliği, dul ve yetim gibi şefkate muhtaç olan üç aylık sahiplerini aylıksizlık sıkıntısında (o bırakmamak Oo için, şimdiye kadar yoklamalarını yap- tırmıyanların da tediye günlerinde yoklamalarını yaptıracaktır. Bisikletçilik İmtihanı Bisiklete binenlerin tıpkı oto- mobil şoförleri gibi imtihan vere- rek, birer ebliyetname almaları tekarrür etmişti Bu husustaki talimatnameye bir madde kon- muştur. On yaşından aşağı olan çocuklar bisiklete binemiyecekler, bisiklet kiralıyan dükkân sahipleri de, böyle küçük çocuklara bisik- let veremiyeceklerdir. Kânunusa- nide ehliyetname imtihanı başla- J oyacaktır. li Hikâyesi : Başladı Türk sularında biten sfnger- leri avlamak ve iyi gelir temin eden bu yerli matadan İstifade etmek mekandile bir “Süngercilik şirketi ,, kurulduğunu yazmıştık. Nizarınamesi Bakanlar heyetin- ce tasdik edilen şirket faaliyete geçmiştir. Süngercilik şirketinin sermayesine 50 şer bin lira ek- lemek suretile iştirak Oetmeleri takarrir eden İzmir ve İstanbul Uman şirketleri son vaziyetler do'ayısile açıkta kalmışlardır. Şirketin. sermayesini. Sümer ve iş Bankaları temin etmiştir. Bütün sermayesi 100 hin liradır. Muhtelif mıntakalarda, bilhas- sa Ege denizinde son yapılan aramalardan iyi neticelerle dö- nülmüştür. Balıkçılık Enstiüsünün balıkçı gemisi de iştirak ettiği bu tecrübelerde. Liman şirketinin dalgıç © vasıtalarından O istifade edilmiş, bir miktarda sünger avlanmıştır. ” Süngercililik şirketinin. çalış- mıya başlamasile, bizde yeni bir san'at ta türeyecektir. Kom- şu memleketlerde Obüyük bir ehemmiyet verilen © süngercilik san'atı, ayni zamanda iyi gelir de getirdiği için derhal yapılacak ve yerli elemanların yetişmesi kabli olacaktır. Bugünkü vaziyete göre, yeni şirket avcılığa Mayısta başlıya- cak, ekipler o mevsimde denize çıkarılacaktır. Bilgili kimselerin (verdikleri izahata göre, bütün dünyaca göhret kafanan Türk gr ieleri, dahilt ihtiyaca yeteceği gibi, di- şardan yapılacak isteklerin kar- sılayacak bolluktadır. Düştü, Yaralandı Kasımpaşada Kulakuızda otu- ran OMustafa evine gitmekte iken düşerek başından yaralan- mıştır, Pazar Ola Bay Gidiyor Uyuşturucu Maddeler İnhisarı Umum Müdürü Bay Ali Sami'nin reisliği altındaki heyet Belgrada varmak için bu akşam yola çı- kacaktır. Belgratta, Türk-Yugoslav Af. yon mukavelesindeki bazı hü- kümlerin her iki ulus için iyi gelen biçimlerde ( değiştirilmesi işi görüşülecektir. Heyetin ora- daki görüşmeleri bir hafta kadar sürecek, bundan sonra Hrostnik deki afyon fabrikası gezilecektir. Uyuşturucu Maddeler İnhisarı Idare Meclisi başkanı Bay Habip zade Ziya ve Bay Haldun da heyetle beraber Belgrada gide cektir, Hayvanlara Zorluk Verenler Himayel Hayvanat Cemiyeti belediyeye bir tezkere göndere- rek bazı srabacıların fazla yük yükleyerek hayvanlara zorluk ver- diklerini bildirmiş, bu hususta nâzarıdikkati celbetmiştir. Bele- diye, tek ve çift atlı araba- lara en fazla ne kadar ylk kona- bileceğini talimatname ile karar- laştırmıştır. Bu O talimatnameye göre hareket etmeyen arabacıla- rın takip edilmesi için kazalara bir tamim gönderilmiştir. İstanbul Plânı Ve Yeni Bir Komisyon. Belediye İmar şubesinden Is- tanbulun Oo müstakbel plânlanna ait mütehassıs raporlarım tetkik etmek Üzere bir komisyon teşek- kül etmiştir. Komisyon çalışma- larına başlamıştır. Bir müddet tetkikattan sonra, raporlar, Jüri heyetine verilecek ve Jüri heyeti sanki hangi mimarın seçileceğini tayin edecektir. Hasan Diyor —8 #Ae A AMMA 8 Günün Tarihi Posta İdaresinde Islahat.. Posta ve telgraf işlerinde yapıla- cak islahat için alâkadarlarcn herr- lıklar yapılmaktadır. ndiğimize göre, mektup ve telgrafların yerlerine daha o çabuk gönderilmesi için, motosikletli mes murlar kullemlması esas (o İtibarile kararlaştırılmıştır. Bu usulün önümüz. deki Herirandan itibaren tetbik edil. mesi mukarrerdir. Posta umum mü. dürlüğü için motosikletler alınacak ve bir kısım tevzi memurlsrina motÖrs siklete binmek öğretilecektir. Mevya İhracatımız İnebo'u, 29 — Buradan İskender. yeye Portasit, Yafa ve Berut liman larına yapılmakta olan elma ihracati yalnız bu ay içinde 20 bin sandığa baliğ olmuştur. Geçen ay da ayni miktarda yapılan bu sevk'yatın önü- irinci kânunda bir miktar an'aşılıyor. Bu da betile | İskenderiyd piyasasında meyva satışmın durgun olacağından ileri gelmektedir. Erzurum Belediyesinde Erzurum, 29 -— Merkez ve kaza larda Meclisi Ümümi seçimi yapılmış ve Halk Fırkası namzetleri kazan mışlardır. İzmirin Ana İhracatı Bu yıl İzmir limanından. bugüne kadar Almanyaya 25,000, İtalyaya 12,000 ve İngiltereye 68,000 ton olmak Üzere 45,000 ton arpa ihraç edilmiştir. Geçen yılın syn: müddeti içinde ihraç edilen arpa miktarı 220,000 ton İdi, Bu yıl arpalarımız Almanyaya 100 kilosu orta olarak 53 #ranktan, İtal- yaya 42 liretten, İngitereye ise 26 şilinden satılmıştır. Bu yılın satış fiat. ları geçen yildan dörtte bir yüksektir, Belediyenin Davaları Belediyenin Devlet o Şürasındaki davalarına ait müdafasnamelerin en çok on beş gün içinde hazırlanarak gönderilmesi kazalara tamim edil. miğtle. © bu müddet geçines müdafaa hukkı kaytolmaktadır. Temizlik İşleri ” Temizlik işleri teşkilâtım tet- kik etmek ni e komisyon teşekkül etmiştir. komisyon, her kazadaki temizlik işleri teşkilâtını tetkik etmiştir. Bilhassa temizlik amelesinin tayin işleri tetkik edilmiştir. Bu komis- yon şimdi Eminönü kazasında ça lışmaktadır. Temizlik işleri teşki- lâtında fazla mesaisi görülen bazı memurlar takdir edilmiştir. Soyadları Alanlar Yeniden soyadları seçen yuttaşs larımız şunlardır: Cerrahpaşa hostanesi doktorlarından Bay Ahmet Şükrü ( Dükmen ), başeczrcı Bay Feridun ( Hersoy ), Şişli ikinci komiseri Bay Ramazan ( Gülcan ), Gümrük hukuk bürosu şefi Bay Nail (Ergin), Belediye s'hhat muayene komisyonu azıs'ndan doktor Ali Pıdvan ( Unar), doktor Halit (Çanga), kât'p İzzet (Demirhan), Emlâk Bankasından Bay Nah t (Ulcay), Bahaeddin (Erez), Ahmet ( Yıldırım ), Rıza ( Akdemir ) soyadlarını seçmiş” lerdir, Ki: — Hasan B.! Sen aklı her .. Yaz olur buz ibtikâri var derler, kış olur odun kömür ib tikârı var derler,. E .. Bu iş o kadar garip değil ki çala kalem yazıyorlar.. Hasan B. — Hakkın var; yas “zn odun kömür ihtikârı, kışın buz ibtikârı olacak değil ya! Doğrusu manasızlık yapıyorlar | İ