1 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Barış Düzeni F.R.Atay Genelsavaş'ın uluslar arasında son öldürüşme olduğunu söyliyen- er, gitgide azalmıştır. Yeni genç- likleri döğüşten soğutarak, yeryü- zlnde sarsılmaz kir barış düzeni kurmak istiyenler, şimdi, birçok ülkelerden bozgunculuk suçu İle koğulmaktadırlar: Daha (dün önder diye anılmakta olanların, bugün yurt karası olarak tanıtıl dıklarını görüyoruz. Gazeteler, sekiz yaşında Japon kızlarının bomba atımına alıştırık dığını gösteren fotoğraflar bası” yor. Son faşist buyruğunun bü- tün Italyanlığı nasıl bir sıkı altına aldığım biliyoruz. Cermen, Macar, Bulgar gençlikleri de aşağı yukarı böyledir. Kimi sınırına sığmadığını, kimi ulusal birlik ülküsünü, kini de yurt bütünlüğü kaygusunu öne sörerek, Uzakdoğu ile Uzakbatı arasında bütün ülkeler, bir savaş sıtmasına tutulmuştur. Bariş ant- ları bile çelik kanatların gölgesi altında, yağlı süngülerle çevriliyor. Biz, sonuna kadar. Atairk #iyasasının barışçılık türasire baği kalucağız. Ancak 936 yazının, Avrupada büyük bir sinir ger ginliği ile beklenmekte elduğunu da saklamak istemeyiz. Biz di- lekte olanlara, gaz maskesi altın- dan gülümsiyenler artmıştır. Uluslar için tek dirlik yolunun barışta olduğunu Genelsavaştan da öğrenmemiş olanları biz kan- dıramayız. . Yangınla (ısınmak umusundan kurtulamıyan'ar, yeni bir denemeye daha kalkışırlarsa, kendi canımızı ateşten korumak için tetik bulunmaktan başka ne yapabiliriz? Göz önünde tutacağımız şu- dur: Avrupa, 914-918 boğazlaş- masının acısını unuttu, (Bütün ülkelerde savaş sevgisi ile yuğruk muş gençlikler yetişti. Belki gele- cek yıl da kansız geçehilir; Am cak bunu barış ölküsünün pekiş- tiğine değil, savaş oanıklığının bitmediğine vermek daha doğru olur, Ulusal Okorunma (güçlerine, başkalarını inandıranlardır ki yak nız kendilerini kurtarmak değil, barış düzenini de sakınmanın en kestirme yulunu bulmuşlar de- mektir, -Ulus « tan Bir Yangın 88 Bin Liraya Sigortalı Bir Vağaza Yandı Dün öğleden sonra Çiçekpa- zarında, Alber -Siyon'un 8B bin liraya sigortalı cam mağazasından Yangın çıkmış, kısmen yandığı halde söndürülmüştür. Dükkân sigortalı olduğu için tahkikat yapılmaktadır. Bir Olüm Feriköyünde | bir fabrikada İşçilik yapan İsmail isminde biri» si, elektrik çarpması yüzünden kömür hasine gelip ölmüştür. Bir Bulgarın Armaganı Sofyaca çıkan Utro gazetesi- Din yazdığına göre vahşi hay- Yan terb ye edicisi Gaçef isminde bir Bulgar Büyük Önder Atatürke bir aslan. yavrusu hediye etmiş Ve yavru, u trenle İstanbula -gön dermiştir. yl Vapurlar, rıhtım boylarında, durgun içine oemniyet verir. Fakat o koca ların ( Okyanos ) dağ gibi dalg kabuğu kadar ehemmiyetsiz kalırlar, kendi İçinde öz bir varlık olmalıd limanl vapurla Emniyet insanın Küçük bir delik, koskoca bir vapuru durgun denizde bi'e suyum altins SON TELGRAF HABERLERİ indirebilir. Fakat yalnız insan »zmidir ki ku okant devle- rine koca koca dalgalarla mücadele kabiliyetini kazan- dırır. Yer yüzünde herşey, insan zekâ ve İdaresi kudretine sığınmaya mecburdur. Hatta insanlar bile birlerinin irade kudretine çok kere muhtaç bu'unur'ar. Kuraklık Kalmadı Bir Kazamız, iSöylüyü Çok Düşündü- ren Büyük Bir Sıkıntıdan Kurtuldu Muğla, 30 (A.A. ) — Vilâye- tin Datça kazası yağmursuzluk- tan sıkıntıda idi. Hatta kuyular- da su bile kalmamıştı, Son günlerde devamlı Hik geliri yağmıştır. Bu yağmurdan sonra tarlalar sürülmeye başlandı. Datça bademağaçları çiçek açmaya baş- ladı.Bu senc Datçada zeytin mah sulü önceki yıllara göre İyidir. Zeytinyağının kilosu şimdiden 30 kuruştur. Tütün İşler! Muğla, 30(A.A.) — Vilâ- yet dahilinde tütün satışı devam etmektedir. Yeni alıcıların gel mesi bekleniyor. (Son Posta; Bu sene Muğla ve havalisinde tütün satışları çok iyi gitmiş ve iyi para ile satılmışlır. Bu sebeple tütüncülerin yüzü gülmüştür. ) Öz Türkçe Yeni Kıyafet Mili Müdafaa Vekâleti Sü Kanunu Bakan Adını Aldı Ankara, 30 — Mili Müda- faa Vekâleti adını Türkçeleştir- miş, Öz Türkçe asker demek olan (S0) kelimesini kullanarak Sü Bakan adını almıştır. Bundan sonra dairelerde mu vafıktır yerine (Onay), red yerine Abam, dikkat derleş ei keli- meleri kullanılacaktır. İmlâ sistemimizdesde şu deği- şikliğin yapılması kararlaştırılmış- tır. Bundan sonra sonları B. C, D harfleri ile biten kelimeler ol- duğu gibi yazılacak, yani kitab, yerine kitap, sevinc yerine sevlnç, Sald yerineSalt yazılmıyacaktır. Müthiş Bir Tayfun Manille 30 ( A.A.) — Filipin adalarının doğu orta kısımlarında evvelkinden (Odaha şiddetli bir tayfun çıkmıştır. Ölenlerin sayısı şimdilik belli değildir. Yersiz Yahudiler Lehistandan (o çıkıp Filistine giden, fakat oraya kabul edik meyen, deniz üstünde memleket memleket (o dolaştıktan © sonra nihayet ( llmanımızdan Köster ceye geçen 318 Yahudi için İngilterediki o Yahudiler (Prens Corç nezdinde Filistine kabulleri için teşebbüste © bulunmuşlardır, netice beklenmektedir. A İİİ İİİ Hükümleri Yazıldığına göre bu hafta İçinde mecliste konuşulacak olan kılık kanunu biçbir istisna kabul etmemektedir. Sörler ve Frerler de kılıklarını değiştireceklerdir. Hariç memleketlerdeki teşekktik lerin elbiselerini geymek, “nişan ve alâmetlerini taşımak ta yasak olacaktır. K kcilik, sporculuk, avcılık gibi teşekküllerin ve cemiyetlerin ka- bul ettikleri kıyafetlerle | memle- ketimize misafir olarak gelecek olan ecnebi ordu mensupları ve sporcuları ancak hükümetin iznile hususi kıyafetleri ile gezebile- ceklerdir. Türkiye- Ingilter Ticaret Muahedesi Londra, 30 (A.A) — M. Rum- elman, Avam Kamarasında Tür- ile bir ticaret munahedesi aktedilmekte (olduğunu, O An- karadaki gi elçiye talimat verileceğini söylemiş ve : — Müzakerelerin mümkün ok duğu kadar âz #nmanda mes'ut bir neticeye varması İçin bütün gayretler sarfedilecektir. Demişlir. Ulusal Musiki Yeni Teşkilâtta Çalışa- caklara Vazifeleri Verildi Ankarada Kültür Bakanının başkanlığı altında yapılan toplan- tıda ulusal musiki için mühim kararlar verilmiş, bu (meyanda Ankara Musiki muallim metebi- nin devlet konservatuvarı haline getirilmesine söz kesilmiştir. Yeni teşkilâtta çalışacak olanlara va- zifeler de verilmiştir. Ulusal mu- siki hazırlık programı kat'ileş miştir. Basın Kongresi Ankara 30 — Yakında An karada bir Basın kongresi topla- nacaktır, Her gazeteden bir mü- messille muharrirlerin çağrılacağı bu kongrede “merkezi Ankarada olacak bir Basın kurumu toplan- ması, kitap ve gazeteleri dağıt- ma işi ile diğer işler konuşula» caktır. Mısır Meclisi Dağılıyor Kahire, 30 (A. A.) — Kıral Fuat, teşkilâtı esasiye Kanununu kaldıran ve meclisi dağıtan kararı bugün imza etmiştir. Yeni Meb'us Seçimi Ankara 30 — Meclis bu haf- ta meb'us seçimini yenileme ka- rarı verecektir. Meclis kararını verdikten sonra birinci Kânuna kadar toplu kalacak, acele ve mühim işleri çıkaracaktır. C İSTER İNAN İSTER İNANMA! Elimde bir kitap var, Liselerde Bunda bir hâdisenin araştırmaları yapılırken istatistik toplamak İâzımgelmiş, ancak 1926 istatistikleri elde edebilmiş. Halbukl yılında basılmış. Eğer kitabı yazan alp o işin bir tek olan alâkadarına sormuş olsaydı, okunan bir kitap. yapmamış. yılına kadar olan kitap geçen 1933 zat, eline telefonu, soğraiyn hayli satılır. 933 yılına kadar olan istatistikleri alabilirdi. Bunu Dışarda yabancı bir dille basılmış meşhur bir atlası vardır ki yurdumuzda her yıl bir Bunda © Ayadolumuzun bir kısmı hâlâ “ Ermenistan ,, olarak gösteriliyor. İSTER İNAN İSTER İNANMA! — muhtemeldir. Büyük Diplomatlar Nasıl Çalışırlardı ? ** korktuğu, in İstemediği, muharebenin önünü almak için her yerde diple imatlar çabaliyorlar. Ceisvrede top- landıkları yetişmiyor da, filân mem- leketin Dış bakan, filân memleketin Başbakanı ile uzun uzadıya konuşu- yorlar. Bu büyük diplomatlar böyle büyük İş'er Üzerine, errlerında zcaba nasil konuşurlar? OBunu, belki o birçek kimselerle birlikte, ben de pök merak ederdim ve bizim gibi hiç te diple- mat olmayan adamların bu âirleri biçbir (vakit © öğrenemiyeceğimizi sanardım. Bir hafta kadar olüyor, Pariste ölen eski dışişler mektupçusu M. Bert- he'ot « kendisine rahmet'i diyeceğim geliyor - bu wen bize © öğretiyor. Bu zat ölmezden &z önce, Londra- da bir ziyafete okumak © Üzere bir © nutuk © hazrlamış, © fakat hastalığı kendisini bırak madığından nutku © başkaları okumuşler. Bu nutukta, 1915 yılında, yani geçen büyük muharebenin en civcivli zama- mında iki büyük diplomatın nasl konuştuklarını ne güze! anlatıyor. M. Berthelot o zaman büyük 'diplomet Briand'nın maiyetinde Londraya git- miş. Sözünü aynile çeviriyorum. * “ Seyahat geceleyin geçti, Rei (Briand ) bütün ii adeti olan müş" anlatmakla gi önce hiç dinlenmedi, müzakere de çok mükemmel bir ziyafetten sonra baş'adı. “İlk önce M. Asguith, kendisinin adeti o'an ağır başlılığı ile söze baş- ladı. O vakit müttefiklerin veziyeti hakkında © heyecanlı izahlar verdi, çalışmak için bir yol teklif etti. İngis ilizceyi zaten hiç anlamıyan M. Birand henüz uykuya dalmış'ı. İngiliz arkağaş- larımız pek terbiyeli adamlar oldukla- /rından biyık altından gülmiye bile cesaret etmediler. M. Asguith göze çarpacak kader açık ve belâgatlı nutkunu bir çeyrek saat sonra bitirdi ve tekrar yerine oturdu. Ortalıkta o sessizlik hasıl olmas Üzerine M. Biriand uyandı, ayağa kalktı ve her şeyi sezmek için kens disinde bulunan o harikulâde sezme kuvvetile İngiliz Başbakanının izah- larına tamamı tamamına cevap verdi. O, söze başlar başlamaz M. Asgultt uykuya dalmıştı. ... Bödlece fikir karşılaştırmaktan, da gayet mükemmel geldi.,, Londrada o iki büyük © diplomat uyurlarken, dünyanın ne halde oldu- mu hatırlayınız: Bütün dünya biri- irile boğuşuyor, diplomatların uyku- larının her dakikasında yüzlerce bime lerce adam ölüyor. M. Berthlotda İngiliz diplomatları gibi pek terbiyeli adam ollağtinılim uyku arasında lece fikir kargıla, nie m ütterildez arasında m ya) mükemmel bir ahenk husule geldiğini söylemiş. Oysa ki, müttefikler arasında hiç te ahenk olmadığını muharebenin 1915 müzake; den sonrada yıllarca sür. mesi gösterdi. Öteki, yani o zaman bizim de bu- lunduğumuz taraftaki müttefiklerin diplomatları da öylece m .- Saki ki onlar AL çak bitiremediler. * O büyük diplomatlar biribirlerinin memleketlerine giderek yabancı yer- uyumayıp ta her biri Okendi leketinde yam seir acaba işleri (dal iyi gitmez Emvali Metruke İhale Bedelleri Ankara, 30 — Emvali metru- ke ihale bedellerinin yüzde kırk nisbetinde indirilmesi için kuvveti bir cereyan vardır. Meselenin Mecliste görüşülmesi "Terkibi; 200 diş hekimi “ tarafından hazırlanan : MİNE DIŞ MACUNUNU emniyetle kullanabilirâini Umumi deponu : Cağnloğlu Telefon : 20264