28 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi|l Ecnebi Memleketler Ve Halk Eenebi mekteblerde hâlâ kanan yasağımı atlatmak İstemek havesi var. Bu haves, hâdiselerle teza- hur ediyor. Bu vaziyet karşısında elkârı umumiyenin intibamı şöyle tesbit ettikı Bay Sabit (Sultanhamamı 121) — Yine bir ecnekti mektebde tahkikat yapılıyormuş. Bu müessese, talebes'ne Fransız tatihi okutuyormuş. Biz garb medon'yetini yeni aldık. İrfana çok ibtiyacımız vardır. Yurdumuza fay- dalı olmak içia gelen her yabancıya kapılarımız açıktır. Bilhassa öğret- mek iç'n gelenleri kucağımıza basarız. Fakat Lu misafir'erin nihayet yurdu- muzda misafir olduklarını da bilmeleri Tâzımdır. Baz kanunlarımıza, — bizim Isteklerimize koyun — İğmiyenlere kapılarımızıı kapamasını da — biliriz. Biz yurdumuzda herhangi bir yabancı Ew.p'd." ve harsı yer vermeyiz. açamaklı yollarda yürüyenlerin hüs- nüniyetinden hakkile şüpheye düşü- yorur. Kütür Bakanlığı 'fırkiyodo körpe dimağlara Fransız harsı ve ıırşcı telkin edenlerö göz yumma- malıdır. * Bay Saim (Kadirga Liman sokağı 2)— Notr dam do Siyon mektebinde tale- beye Fransız tarihi -okutuluyormuş. Pspazlar işi kitaba uydurmak için ta'eteye hariçte Fransız tarihi dersi veriyor'ar ve mektepte de çocukları bu dersten imtihana tabi tutuyorlar- mış. Biz memleketimizde her türlü din —prapagındalarını —menetiğ miz halde bu gibi misyoner mekteblerinin hâlâ beşka milletlerin tar'ıh ve hare kaygusi'e yürümeleri hiç doğru deği!. dir. Kültür Bakanlığımızın bu gibi husus'arda çok hassas olduğunu bilir.x. Eğer tu haber doğru ise hâlâ eğri büğrü yol'arda yürüyen bu gibi ecneki mücaseselere hadleri bilcirilmelidir. * Bay Hakkı (Çengelküy Takela cad- desi 81) — Biz. memleketimizde <cin propagandasına ve yabancı bir harsın J yerleşmesine katiyen müsasde etme- yiz ve e$miyeceğiz. Topııgınııdı iş ve ekmek bullan eenekler bunu ka- falarına koymalıdır. “Eğer <6xna bir niyetle bu toprakta — oturuyorlaraı aldanıyorlar. Zabıtamız ve bülün teş- kilâtımız uyenıktır. Onların en ufak bir fenalıklarını bile cerhal yakalıya- bilir. Şu balde ekmeğimizi yiyen bu ecenebi mücsseseler — kanunlarımıza barfibarfine uymaya — mecburdurlar. Kültür Bakanlığı ecnebi mekteklerde okutulacık kitatları tayin etmiştir. Bu hocuların kitabsiz olarak talebeye başka milletlerin tarihini okutmak veyahud hariçte dere vermek suretile eski huylarında inad göstermeleri dağru değildir. Eğer gazetelerin yaz. dığı haber doğru ise Kü'tür Bakanlığı © mektebi şiüdetli bir cezaya çarp- tarmalıdır. Elaktrik Fiatları Elektrik tarife komisyonunun #önümüzdeki ay başında toplan- ması için Nafia Bakanlığından emir — beklenmektedir. Kadıköy Su şirketi tarife komisyonu da aynı zamanda toplanacaktır. DAHİLİ HABERLER Bir Baklava Kaçakçılığı Açıkgöz Bir Sabıkalı Şekercinin Çıra- gını Kandırmış, Fakat Çabuk Tutulmuş eden bir hadise olmuş, bir açıkgöz bir şekerciyi Evvelki gün Kasımpaşada, biraz da gariblik ifada ı dolandırmak isterken tutulmuştur. Polisin tahkika- tına göre hadise şöyle geçmiştir: Sıvaslı Ahmed adlı azılı şekerci Ahmede: Sigaralar bir. sabıkalı evvelki akşam Kasımpaşada şekerci Ahmedin dükkânına girmiş, meydanda bulunan tatlıları gözden geçirdik- ten sonra en iyi Baklava teps'sini parmağile göstererek: * — Şundan iki kilo tart bakayım. Demiştir. Şekerci Ahmed sabıkalı Ahmedin istediği bak- lavadan ve bundan başka Tal Kadayıftan da 5 kilo hazırlamıştır. Bu iş bittikten sonra sabıkalı Ahmed, kândan çıkmışlardır. Açık göz sabıkalı, çırağım karanık bir sokağa götürdükten sonra: “ Oğlum.. Sen buraları bilmezsin. Paketi bana ver, sen de arkamdan gel.,, Diyerek çocuğun elindeki paketi alıp ilerlemeye ve biraz İlerledikten sonra kaçmaya başlamıştır. Şekerci çırağıma feryadı Üze- rine yetişenler elinde baklava ve kadayıf paketi |'e kaçmakta olan sabıkalı Ahmedi yakalıyarak polise * — Çırak bupaketi alıp benimle gelsin. Parayı çırakla gönderirim. Demiştir. Sabıkalı Ahmed ile , şekerci Ahmedin çırağı tatlı paketini olarak dük- şekerci teslim etmişlerdir. 24. Saatin Ucuz Olanların Sürümü | Hâdiseleri Gittikçe Artıyor Hazırlanan bir Istatistiğe gö- re, son zamanlarda yüksek fiatlı s garaların — salışları j düşmeye başlımıştır. Bu düşüklük bi'hassa, 17,20, 20,20 ve 26 kuruşluk si- garalarda görülmüştür. Buna mukabil, daha ucuza satılan diğer nevi sigaraların sü- rümünde, göze batan bir artma kaydedilmiştir. Bu vaziyet, dik- kati çelmiş ve en alâdan yukarı cinsteki — cigara fiatlarının bir miktar indirilmesi etrafında ted- kikat yapılmasına başlanmıştır. Inhisar idaresi, bu indirme ile kaydeceği geliri, satışın artması suretile kapatab'leceği neticesine varırsa — fiatları muayyen bir miktar azaltacaktır. Öğrendiği- mize göre, tenzilâtın mıktarı (20) para ile (1) kuruş arasında Ola- birecektir. Eroincilerin Duruşması Geçenlerde yakalanan eroin- | cilerin duruşmalarına dün güm- | rükteki Sizinci ihtisas mahkeme- | N sinde başlanmıştır. Kemal, Ömer, | Mehmed, İbrahim, Yorgi, Mihal, Villi, Sara, Froso, Apustol, Mes- tan, Münevver, Dimitri, Yorgi isakıdis, Lambo, Miltiyadi, Fofo, Iboli, Aleko ve Kâmil ismindeki suçlu'ar sorgaya çekilmişlerdir. Dünkü celsede ancak bu 21 suç- lunun — sorgüları — yapılabilmiştir. Vakit geç olduğundan duruşma başka bir güne bırakı!mıştır. Tarlabaşında Tatlıcı İsmailin dükkânında oturmakta olan Ke- mal ile arkadaşı Arnavud Süley- man, bir sigara yüzünden çıkan kavga — nrticesinde — biribirlerini sopa ve b:çaklarla ağır surette yaralamışlardır. 34 Nişantaşımda — oturan 12 yaşında Sabri adlı bir çocuk, Ooyun yüzünden çıkan kavga neti- cesinde arkadaşı Naciyi çakı ile bacağından yaralamıştır. 34 Kumkapıda amele Mus'afa bir para meselesinden çıkan kav- ga neticesinde Aziz ad'ı bir fırıncı çırağını çakı ile bacağından yara- lamışlır. »4 Beykozda Mustafa adhı biri Ihsan adlı birini kantar çengeli ile kolundan yaralamıştır. Bir Yangın Başlangıcı Tepebaşında mobilyacı İspro- nun dükkânından yanrgın çıkmış ise de meydan verilmeden söndü- rülmüştür. P Sadakai Fıtır İstanbul Müftü'üğünden : Eneyi — Eğk 13 1nN 20 18 104 78 Hurma 31z 260 Hava kuvyetimizin — yükselme ve artımzm İçin her türlü yardımın yapılması yuürd borçarımzın. en ileri — gelenlerinden — olluğunden Diyanet İşleri Reisliğinden verilen fetvaya göre sadakai fitır ve zekât ile — mükellef — olanların — Teyyara Cemiyetine yardımda — bulunmaları beyan olunur. | Buğlay Arpa Üzüm Parasını Almış! Hızır İsminde Birisi Dün Tevkif Edildi Eminönünde Taşcılar cadde- sinde Hüseyin Ayvninin yanında çalışan Hızır adlı bir delikanlı, evvel si gün Hüseyin Avninlin iyi tanıdığı — peynir — tüccarlarından Bodosa giderek Hüseyin Avni namına (9) tekerlek kaşar peyniri almış, bunları hariçte kendi he- sabıma satmıştır. Polis Hızırı ya- kalayarak dün müddeiumumiliğe vermiştir. Hazır şanları söylüyor: “— Ben Hüşeyin Avnainin ya- nımda göndeliğim bir liraya ça- lıştım. Bana yarım liradan hesab verdi. Kendisinden para istedim, vermedi. Ben bu suretle peynir- leri satarak paramı aldım. İkinci mütantik Hızırı tevkif etmiştir. Bir Genc Kudurdu Kartalın Samandıra — nahiye- sinden 20 yaşında İsmail oğlu Ra- simi 35 gün evvel lııl-ıdıoîöpek ısırmıştı. Tedavi yaptırılmadığı | için biçare' genç kudurmuştur. -Bir Sarkıntılık Suçu Tütüğ JInb'sar idaresinin maki- | nistlerinden Üsküdarlı Ömer oğlu | Emin isminde bir'si Eyüb iskele- sinde bayan Naciyeye sarkıntılık nplıgı iddiasile yakalanarak dün üddeinmumiliğe — gönderilmiştir. Sultanahmed Sulh birinci cerza mahkemesi Emini sorguya çekti. Emin kendisini müdafaa etli ve | hikıın bay Reşid bu müdafaadan sonra muhakemenin gayri mevkuf yıplm s.na karar verdi, Birinci | Mnıın 28 Günün Tarihi Rusya Elçisinin Bir Ziyafeti.. Başbakan Da Fuluüdu Ankara, 27 (A.A.) — İzin'i oları memleketine gidecek olam Sovy büyük elçisi bey Karahın, elçil binasında bu akşım bir ziyafet ve miştir.Zyafette B şbakan İsmet İ 8: ile Cümhur Relsliği gene! kâtibi R Aksoy ve beşyaver Ce âl, Bahanl dışarı işleri genel kâtili Numan Rif sayl-vlardan Sadık, Necib A'i, muh fiz kıtaatı kumandanı İsmail Hak hazır bulunmuşlardır. Dükkânlar Perşembeleri Bir Saat Geç Kapanacal Akşamları saat 19 da — kapeat dükkânların Perşembe alış-mları saı (20) ye kadar açık — bulunmalarız Belediye daimi encümeni müssac etmiştir. Bu dükkân'ar bayram arfı lerine tesadâf eden beş gün müdde le de saat (21) de kapan.cıklardır. Maçka Tramvayı Maçka tramvay haltının, Maçk mezarlığı Önüne kadar — uzatılma: hakkındaki projeyi Nafın Bakanlıj baz: değişikliklerle kabul ve tasdi etmiştir. Du yeni kasım — (250) metr uzunluğunda olecak, Maystı İnşaat boşlanacaktır. Tünel Şirketinin Sinası Tünel şirkeli, tünel'in Glata ağ zında kârgir bir bina yaptırm ğa ra; olmuştur. Şirket bu b'nanın p'ânır Brükselde yaptırmaktadır. Lkbahard inşaata beşlanacaktır. Liman Ve Rıhtım İdareleri.. Rhüum ve Liman işleri umun mü Ürlüğü — teşkilâlının — aybaşında) itibaren çalışmığa başlaması için so1 bazırlık'ar da bitirilmektedir. Dün, Li man İdaresinin de umum mü'ürlüğ bağlanecağı hakkında — alâkadarları emir golmiştir. Nefsuh Liman şirket! nin İş'erini ıBtın muvakkat idarı heyeti muamele'leri aybaşına kada; umum müdürlüğe devredei Diğer taraftan antrapo'arın |— rüğe devri sırasında, listelerde yazıl eşyalardan bir. kasmının antrepolard mevcud olmadığı görü'müştür. Kayıli eşyalar için bir komayoü teşkili ka- ralaştırılmıştr. Bu komisyon, ötedei beri Rıhtım şirketi Ve tacirlör arası da uzayıp giden ihtilâfları da tedkil edecektir. Türkofiside Teftişler Ökonomi Bakan'ığına beğli müs: seseleri tefti; tiş'eri buradaki çalışmalarına devan etmektedirler. Şimdiye kader, Türk- ofis İstanbul şubesi muame'âtı gözde! geçirilmiştir. Yakalanan Esrarkesler Dün zabıta Fatihde itfaiyâ garajı arkasından Aman ism'nde Lirinin esrar tekkesi olarak kullandığı - bir, kahvede anft bir araştırma yapmış, Ortaköylü Hüsameddin ve Şevkâ isminde ikl kişiyi csrar kabakları ve nargi elerile esrar içerken cürmü had ha'inde yakalamıştır. I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : Pazar Ola Hasan B. Diyor Kı l “300,, Lira Aylıkla Bir K_ıpıeı Aranıyormuş - Gazeteler - Gpey zamandır. hal'm.e müte- natib bir iş ayorum amma bu- Tamıyorüm Hasan B. ! I «« Gezmediğim yer.. l «« Çalmadığım kapı kalmadı.. ı »« Hepsinde de “Yok1,, ce- | yabı ile karşılaş'ım.. İş olsuu' da bir kapıcılığa bile razıyım !. Hasan H, — Ooo. Azizim « n de bula bula pes yöksek me wriyet latdin.. Bizim gibilere bi yerde müdürlük, yahac kâtibilk heulse yelmaz kla