28 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

ir'nci kânun Hergun Inkılâb Eserlerine Abide Dikerken * Türk Inkılâbının yaşaması uğ- Tunda başını ve canımı çekinme- den veren aziz Kubilây — için Menemende dikilen &bide evvelki gün on binden fazla yurddaşın önünde açıldı. Âbide, taştan, tunçtan bir tarih sayfası demektir. Kahra- manlıkların anılması, yurddaşların gözleri önünde her zaman can- Tanması için âbideler — dikmek, heykeller koymak — yeryüzünün her yanında âdet olmuştur. Millt hatıralar her yerde - âbidelerle canlandırılır. Fransa büyük harbden sonra Abide dikmek hususunda çok ile- ri gitmiştir. Yurdun kurtulması, harbden muzaffer çıkması için yapılan bütün — kahramanlıklar, sayısız âbideler dikilmek suretile gelecek nesillerin gözleri önünde timdiden şablandırılmıştır. Bugün Fransada büyük veya küçük bir &bide bulunmıyan hiçbir. sokak yoktar, Ingiltere, Almanya ve diğer ülkelerde de milli kahramanlar, büyük kâşifler ve ilim adamları namına sayısız âbideler dikilmiştir. Fakat şunu da bilmeliyiz ki Abide dikmek ayrı bir meharet ve san'at işidir. Her dikilen âbi- denin, ifade etmek İstediği yük- sek eserin heyecanını, onun önün- de hürmetle eğilen yurttaşların ruhlarında ve yüreklerinde coş- turması gerektir, Cılız bir yapı, ifadesiz bir eser âbide sayılmak- tan çok uzaktır. Biz, Menemende azir Kubl'ây için dikilen âbideyi, bir kahramanlığın, bir fedailiğin heyecanlı hâtırasını derin bİr coş- kunlukla yaşatabilecek mahiyette gördük. Dileğimiz şudur ki bun- dan sonra, yurdun birçok köşe- lerinde dikilmesi gerek olan âbi- de ve heykeller de böyle geniş mânalı, yüksek ifadeli olsun. Her sokağında taştan veya tunçtan bir âbide bulunduğunu söylediğimiz Fransada bu işe çok ehemmiyet verilir, Hakikati söy- lemek lâzimgelirse — Fransadaki âbideler, çok yüksek birer san'at eseridir. Yarın Çanakkalede kahraman Mehmedcik için, bir başka gün demiryolu inkılâbı için, Türk dili için, hulâsa büyük bir kül olan Türk inkı âbının bütün safhaları için dikeceğimiz âbideler, heykele ler, plâk'ar ve diğer hâtıra eser- leri ruhlardan ve gönüllerden heyecan - fışkırtacak — birer ifade azameti taşımalıdır. Buğday Alımı Samsun, 26 (A. A.) — Zirsat bank un bu çevreden — satın aldığı buğdayın tutarı sekiz bin tona erişmişi aT —a BÜTÜN ÜLKEYİ HERGÜN DOLAŞAMAZSINIZ FAKATI SAABon Posta Resimli Makale SON POSTA W Adle Kurumunun Esası |B KO Saade! Aile, anadet, sevinç ve aşkı. İşte büyük kelimeni, bağlı olan bir aile yuvasında kederin en küçük bir İzi yer ler aresında tutamaz. İlk ve son nel Bitmez bir aşkın sevinç veren saadetine size hayatın dört kışan ve adına ün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş tir. Atatürk | Günü ( Baştarafı 1 inel yüzde ) Daha sıbahleyin gşehrin — s0- kakları, dükkânlar, mağazalar bay- | raklarla süslenmişti. Ankara sa- hayat denilen varlığın pürüzsüz ve kedersiz geçmesin. isterseniz bu dört büyük kelimenin tatlı eksirini gönlünüze içiriniz. Bitmez bir aile yuvası kurmak, o yuvayı saadet içinde barındırmak her zaman için elinizdedir. Yeter ki onu İsteyiniz SON TELGRAF HABERLERİ Rusyada Gizli Bir ihtilâl Şebekesi Meydana Çıkarıldı Moskova, 27 (A.A.) — Lenin- grad Sovyeti Reisi Kirof'un öldü- rülmesinde elleri bulunan 13 suçlu hakkındaki — ittihamname — neşre- dilmiştir. İlk tahkikata göre, eski lider- lerden Zinovyef, Sovyet düşman- lğı yolunda gizlden gizliye çalışmalarına devam etmiş, Sovyet idaresini devirmek, Troçki - Zinoviyef fikrini hâkim kılmak için gizli bir fesad cemi- Tekaüd Ve Yetim Maaşları 300 Kuruşa Kadar Olan- lar Toptan Verilecek Ankara, 27 — Maaşları 300 kuruşa kadar olan mütekaid, ye- tim ve dulların 10 yı'llık maaşla- rının birden verilerek alâkalarının | kesileceği haberi bazı malmüdürle riace anlaşılmamıştır.Maliye Bakanlır ğınca bu yanlışlık düzeltilmiştir. Maaşı 300 kuruşa kadar olanların lişikleri tamamen kesilecektir. Transit Yolu İran Hangi Yolu İntihab Edecek? Bazı ecnebi —gazeteler, İran hükümetinin transit ticareti için İran-Surye yolunu seçdiğini yaz- mışlardır. Halbuki İstanbuldaki İran Baş konsolosu, benlz hiçbir transit yolunun — geçilmemiş — olduğunu, Iran demiryollarının İnşası bitme- dikçe bu hususta kat'l bir karar verilemiyeceğini söylemiştir. İSTER İNA 1 — Dünkü “Son Posta, da okumuş olacakaımızı yeti kurmuş, haricten yabancı devletlerin askeri müdahalesini temine çalışmıştır. Nikolaef tamamen suçlu oldu- ğunu söylemiştir. Kotovinof, şeflerinden birl bu- lunduğu gizli mukabil ihtilâl grubu na girmekle suçlu olduğunu söyle |miştir. Kotovinof cinayetle doğrudan doğruya alâkası olduğunu inkâr etmekle beraber grubunun bakanı olduğundan cinayetin mes'uliye- Dün Gece Bir Mağaza Kül Oldu Dün akşam çakmakcilarda Agobyan hanında Karnik Panos- yanın mağazasından yangın çika- rak mağaza kısmen yanmıştır, Yangının Karnik'in oğlu Aram tarafından yakılan gaz #sobasının parlamasile meydana geldiği an- laşılmıştır. Yeni Saylavlar Namzedler Şubat İçinde Nân Edilecek Büyük Ulus Kurultayı Başkanı General Özalp dün Ankaradan şehrimize — gelmiştir. General Özalp, bu — geferki — saylav seçimine kadınlarımızında iştirak etmesinin mühim ve - inkılâbı- mızın büyük bir hususiyetini teş- kil ettiğini, nüfus — artımından ölürü bu sefer 78 saylav fazla çıkacağını, kadırların - saylavlar arasında bulunmasının yurda çok faydalar kazandıracağını söylemiş ve demiştir ki: “ — Ikinci müntehib İSTER veçimi korumayan vaziyeti anlaşılmak tini kabul ettiğini söylemiştir. Şatzki, suçlu olduğunu söyle- | memiş ise de şahitlerin ifadesi suçunu göstermektedir. Sokolof, Zvezdof, Bumlantsey, Tolmosof, Levin, Kanik, Snikof ve Sositzki cinayete iştiraklerini red- detmekle beraber gizli teşkilâta intisablarını itiraf etmişlerdir. Bütün maznunlar Sovyet birliği temyiz mahkemesinin askeri kol- lejine sevkedilecektir. Soyadı Ve Dükkân Tabelâları Yeni Ad Değişimi İçin Vergi Alınmıyacak Ankara 27 (A.A.) — Dükkân ve ticaret evlerinin tabelâlarındaki adların, soyadı. kanununa göre değiştirilmesinden dolayı yeniden tabelâ damga resmi alınmıya te- şebbüs edildiği hakkında gaze- telerde bazı neşriyat görülmüştür. Bu tabelâlarda soyadı kanunu mucibince yalnız adların değişti- rilmesi, tabelâların değişlirilmesi mahiyetinde olmadığından, tabe- lâlardaki adların yasaya göre değiştirilmesinden ötürü yeniden damga resmi alınmıya-caktır. (Son Posta: Bu meseleyi ilk de- fa gazeltemiz, alâkadar makamın dikkat nazarına kogmaştu.) Bir Batında Üç Çocuk Bursanın — İynesi — köyünden rençber Mustafanın karısı Hadice bir batında 3 çocuk doğurmuş- tur, Üçü de sağdır. ikinci kânunun y:r;lü;;.doğr——ıı— bitecek, namzetler listesi ancak Şubat sonuna doğru ilân oluna- ana, babi caktır. Yeni kurultay da Martın birinde toplanacaktır.,, İNANMA! ve işte kasd olup olmadığını mey- Bürün v . DAKİ BİR İLÂN 'ÜTÜN ÜLKEYİ HERCÜN DOLAŞIR | Beşiktaşta küçük bir çocuk, Içinde su 1sıtılan bir kazanın yanında oynarken ayağı kaymış, kazanın içine düşmüş ve fena halde haşlanarak yanmış. - Bu yavru, şimdi belki de ölüm döşeğindedir. 2 — Türk ceza kanununda bir madde vardır. Bun- da, muhafazası kendisine aid olan çocukların hareket. lerinden e kimseler mesul tutulur. Yani çocuğunu İSTER İNAN dana çıkarmak İçin sorguya çekilir. 3 — Acaba bu yurd çocuğunun başınn gelen gu felâketten, onu muhafaza vazifesile mükellef olanlar sorguya çekildi mi? 4 — Biz böyle bir gorgunun, daba doğrusu © kim- senin mesuliyetini meydana çıkarmak göyesile bir sorgunun yapıldığına İnanamıyoruz. Sen de ey okuyucu. İSTER INANMA günlerinden birini içinde taza bağlılığını binlerin, on binlerin k le bir hareket dalgası ha- lini almıştı. Ha.kevinin haftalardanberi bu- ün için hazırladığı Müziksel %e;kivul çok güzel oldu. Denizli Saylavı Bay Necib Ali Küçüka bir söylevle Festivali açtı ve bu- günün yüceliğini belirtti. Türk devriminin (inkılâbının ) bugün açıldığını anlattı. Sıra Münir Hayrinin yazdığı ve Nebil Kâzım ile A. Adnanın müziklerini yaptığı Bayönder ile Taşbebek'in sahneye konmasına gelmişti. Boyönder rolünü Bay Nurullah Şevket; Bayan İzgen rolünü Bayan Celile Daniş ve Deli uzan rolünü de Bay Münlir teganni ediyorlardı. Baleyi Ankara Halkevi dans kurları çocukları, Koroyu Bay Halil Bedü'nin hazırladığı musiki mualllın mektebi korosu meyda- na getirmişlerdi, Bayönder eski bir Türk irte- kisinin sembolik bir bakımla sah- neye konmasından ortaya çıkan bir destandı. Bilhassa müzik türk motiflerinin — modern — teknikle işlenmiş güzel bir Öörneği idi. Çok muvaffak olundu. Ankara böylelikle 27 - birinel kânunu sesli, renkli, neşeli ge- çirdi.. — * Kültür İşleri Yeni Musiki Ve Edebiyat Komisyonları Çalışıyor Ankara, 27 — Kültür Bakanı Bay Âbidin Özmen şu beyanatta bulunmuşturı — Ulusal musikimize verile- cek veçhe hakkında kendilerine verilen program üzerinde çalışmak üzere teşkil edilmiş olan komisyon hususi bir tarzda çalışmalarına devam etmektedir, Komisyon mesaisini yakınlarda bitirerek mütaleasını bir raporla bakaanlığa verecektir. Mekteblerin edebiyat prog- ramlarının yeni dil — esaslarına göre nasıl olması lâzım geleceği hakkında bakanlığımıza bildirmek üzere Bay Falih Rıfkı Atayın Baş- kanlığı altında teşkil edilen ko- misyonda çalışmalarına — devam etmektedir. Imtihan — programları — İçin tanzim edilen proje talim ve ter- biye dairesinde tetkik edilmektedir. Bakanlar heyetince tetkik ve tas- vib olunursa meriyete konacaktır. Bay Receb Peker Dün İzmirden Kütahyaya hareket Etti Izmir, 27 (A. A.) — Burada bulunmakta olan C.H.F. genel kâtibi bay Receb Peker, bu sabah Afyon trenile Kütahyaya hareket etmiştir. Durakta çok samlmi tezaht- ratla uğurlanmıştır. Kubilây menkü taşı açılışında bulunmak Üzere İstanbuldan heyet de bugün vapurla dö: yaşıyan ve dinç anlatacalı yalı | lerdir. |Atinada 'Bir Bomba Atina, 28 (Hususi) — Hartet- ye Bakgalığı binası önünde, İtal- ya slsteminde bir bomba bulun- tmuştur.