28 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

28 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

28 ei Bırıncı klı:uıı , Ziraat Bilgisi (*) Sorgulara Karşılıklar Bostancıda Bay M. Şükrüyer 1 — Nilöfer çiçeği hakkında- ki sorgunuzu Şamlı Han 10 mu- marada Lütfi Arif Beye bir mek- tubla bildirirseniz size istediğiniz kzahatı verir. 2 — Tırfıl, Sentuan ve Yom- ca aynı fasileden başka başka nebatlardır. Yoncanın ne suretle yetiştirileceğini 20 Ağustos 34 tarihli gazetemizden öğrenebilir- siniz. Bu —gazeteyi matbaadan tratınız. 3 — Çiçek, nebatın çiftleşme vasıtasıdır, ve bundan ötürü (döl) verecek yeridir. Bir kısım nebat- larda çiftleşecek olan dişi ve er- kek azalar aynı çiçek Üüzerinde bulanur: Elma veya kiraz çiçe- ğinde olduğu gibi. Bazan dişi aza ayrı çiçekte, erkek aza ayrı çi- çekte bulunur. Kabakta, cevizda olduğu gibi. Bazan da her iki aza ayrı ayrı çiçeklerde olduktan başka ayrı ayrı nebatlarda bulu- nur. İncirde olduğu gibi.. Bu dişi ve erkek uzuvlar her nebata gö- re çeşid çeşid olur. Meselâ çu sırada bulabilecği- niz bir bakla çiçeğini elinize alıb tedkik ederseniz İçinde beş tane tel görürsünüz. Bu tellerin en ortada olanı baklanın dişl uzvu olub Üzeri tabla gibi diğerlerin- den farklı ve daima nemlidir. Bu- nun etrafında ikisi uzun, ikisi kısa başka biçimde topuzlu dört tel daha vardır ki bunlar da baklanın erkek uzuvleridir. Bu tellerin üze- rindeki topuzlardan çıkan bir toz dişi telin Üstündeki nemli yere değince onu aşılamış olur. Aşıla- nan dişi tel ta dibindeki yerden şişkinlik - peyda ederek orada baklayı kurmaya başlar. İşte sor- duğunuz terim'ler sırasile erkek tel, erkek telin topuzu, dişi tel, dişi telin tablası ve meyvanın tutunduğu yer demektir, 4 — Türkçe arıcılık kitabla- rinı yazıyorum: A — Ancılık takvimi: Ankara eaddesindeki kitabcılarda buluna- bilir. Tercümedir. B — Bilmühabere arıcılık mektebi dersleri - mevcudü yok- tur, Fuad Ali Beyindir. C — Arcri ancılık * Ziraat Vekâleti neşriyat müdürlüğünden aranabilir. Fuad Ali Beyindir, D — Arıcılık - İsmall Hakkı Eyüb Beyindir. Maarif dairelerin- den aranabilir. * Karamanda Bucakkışla köyünden Bay Ömer kâhyaya: Menengeç ağaçlarına çamfıs- tığı aşılanmaz. Bu ağaçlara aşıla- nan fıstık Anteb - fıstığıdır. 12 Kânunusani 934 tarihli gazete- mizde buna dair fazla izahat var- dır. (Çiftçinin öğüdleri) kitabının Üçüncü sayısında da vardır, * Karamanda Bay mühacir Rifata: Zorluk çektiğiniz noktayı anla- dım, Çileğin nasıl yetiştirileceğini ileride yazacağım. Çiftçi V) Ziraat huzusundakl müşküllerinizi serunüz. Son Posta'nın (Çiltçi) s1 aize cevab — verecektir. SON POS Mançini Metresini Öldürdü Mü, Öldürmedi Mi? Jüri Heyeti Beraet Kararı Veriyor! “İngiliz Kanunu Bir Masumu İdam Sehpasına Çıkarmaktansa Bir Katili Salıvermeyi Tercih Eder, Şerefi Ve Güzelliği Bu Noktadadır,, İngiliz Mahkemesinde Ses Yük: selmez, Zannedersiniz Ki Sa: lon Adamları Bir Samimi Müsahabe Yapmaktadırlar mahkeme salonundan mu- hafaza altında çıkıyor- lar, muhafaza altında otele geliyorlar, muha- faza altında orada ya- Muhakemenin son safhasında, beraet edenin, #vukatımın ve hatırası anılan kızın | birer resimleri Leows ( Birinci kânun ) — Bugün muhakemenin son günü idi: Öğleden sonra saat 4 te Iki sante tenberi kendi aralarında müzakere ile meşgul ol ri heyeti azcaı, konunun — emrettiği — veçhile —karar fizerinde ( ifttiak ) İle mutabık kal. dıklarını bildirdiler. Mahkeme — R: evine — gitmişti. Telefonla haberdar edilince derhal otomobiline atladı, mutâd merasimle geldi ve celse hemen açıldı. Mahkeme — reisi jüri — heyetinin nE; — Hakikaten ittifakla karar verib yarmediklerini sordu ve müsbet cövab Si Özerine; — Bu karar nedir? dedi, Bir domates kadar kıpkırmızı olan jüri beyeti reisi kuvvetli bir sesle; — Maznun suçlu değildir! dedi. Mahkeme salonunda hazır bulu- nanlar arasından hafil bir ses işitildi; Mançini'nin annesi bayılmıştı. Mançini Ise locasında, ayakta du- ruyor, tamamen şaşkın bir veziyette önüne bakıyordu. Derken birdenbire arkasına döndü, mahkemenin bodrum katına İnen merdivenine atıldı. Yanı- başında durmakta olan muhafızları onu sükünla tekib ettileri Artık ser- Filhakika — İngilizlerde bir kararı aldıktan sonra, i imzalamak için tekrar hapishaneye gitmez. Ellerini kollarını sallaya sallaya sokağa çıkar. Mahke- meden yerilen karar hapishane İçin de kâfidir. Hapishame — Müdiriyeti defterde icab edea kaydı kendiliğin- den yapı Mançini'yi, cesedi sakladığından dolayı ayrı bir. takibe bile lüzum görmemişlerdi. Salon yavaş yavaş boşaldı ve şiddetli bir yağmurun altında halk sokağa çıktı. Sabık maznun çoktan sisin içinde kaybolmuştu. * Neticeyi söyledikten sonra, gimdi size bu neticeye varılmak için geçilen yolu anlatayım : azamı — muhakemeniun dığı gü ri, yer katı kendi- lerine tahsis edilmiş olan Paris-Londra otelinden, bu sabıh — ağlebihtimal kat'i şekilde ayrıldılar. Çünkü artık kararı verecekler, vicdanen müsterih olarak evlerine döneceklerdi. * Bu on iki kişi tem beş gündenberi gıyorlar, ertesi gün yine ayni şekilde mahkemeye gidiyorlardı. Bu müddet zarfında hiç kimse ile konuşmamışlardı. Hiçbir mektub veya gazete almamışlardı. Akşamları ti- yatroya, —sinemaya vâya kahveye gitmeleri de yasaktı. Yegüne eğlen- eelerini, otelin pencerelerinden denizi seyretmek teşkil ediyordu. Halkta Merak.. Bir. mahkemede verilecek — bir kararın, bu meselede olduğu kadar sabıraızlıkla beklenişi nadiren vaki olur.. Bu — sabah halk — aresında alnız tabmin ile İktifa edilmiyordu, ğıhı e girişiliyordu, ekseriyet (l)e karşı (5) İle beraet lehindeydi, kendi heazbıma ben bunu çok gördüm, fakat bir İngiliz jürisinin ruhunu tahmin edebilir miyim? ı K Celse açılır. açılmaz maznünün Avukatı dün haber verdiği şahitleri getirmişti, bunları birer birer dinlet- tiler. Kimisi gömlekçı, kimisi elbise- ciydi. Müttefikan maznunun Üzerinde bulunan kenlı eşyanın pek yenl za- manda, yani cinayetin ikaından çok soara satın alınmış olduğunu söyle- diler. Yani enlattılar ki, — Mançininin üzerinde görülen kan lekeler cinay, yeparken değil, çok —sonra — cesedi taşırken, bavula veya dolaba korken olmuştur. Maznunun Annesi Sonra şahitlerin yerine maznunun annesi geldi. — Fakirane — fakat çok temiz giyinmiş ihtiyar bir kadınca- gızdi, adliye — yaşına — hürmeten bu kadın hakkında — ihtiyat — tedbirleri almıştı, hzstalanması veya bayılması ihtimaline karşı yanına bir hastabakıcı kadın koymuşlardı. Bir dalya gös- terdiler, oturdu. Bu kadın sadece oğlunun avukatı tarafından İstieyab edilecek ve andece sorulan #uallera — cevab kanun — mucibince, anne rağmen haricinde bir şey söyle- mesl veya im şefaatine müracaat etmesi yasaktır. | vukat — Geçen yıl oğlunuz ile metresi yaz masında birkaç — gün kalmak üzere xize gelmişlermi idi? Ann Evet! Avukat — Bu — müddet zarfında Violet Key geceleri uyumak için ilâç alıyor muydu? Anne — Evvet! Sual ve cevab — kadının ağrından çıkan bu İki (evetje münhaır kaldı. Avukatın Son Müdafaası Kadın çekildikten sonra avukat ayağa kalkarak jüri heye- tine hitab etti. Avukat — “ Müzakere salonuna çekildiğiniz zaman kündi kendinize soracağı- mız tök bir sual vardıri Müddelumumilik maznunun (Violet Key)i öldürdüğünü kat'i surette ispat etmiş midir, etmemiş midir! Bi- Tirsiniz ki memleketimizin kanunu bir masumu dar- ağacına çekmektense, bir katili saliıvermeyi — tercih V eder. İngiliz kanununun şerefi ve güzelliği bu dü- şüncededir.,, Avukat birarda marznun- dan bahsetti. Onun bak- kında en küçük dir. bile mek tedir.Bu, sefil — bir. adamdır, l fahişenin vücudünü sat- masından gelen pa ra ile geçinen bir mahlüktur, Fakat adaletin karşısında şerefsiz bir adamın gerefli bir a aan ne farkı vardır? Avukat — Sizden — beraet kararı isliyorum! ister Birketi sesini hiç yükselt- meden, bir müsahabe edasile, kuvve- tine, mantıkına güvenen adam veka- rile söylüyordu. Müddelumumi de onu takiben aynl şekilde hareket etti. ve ydea evvel maznunun cinayeti çin bir sebeb ab bu sebebin bulur göste- muahezesine cevab verdlr Makul düşünen bir adamın bi herhangi bir sebeb mevcud olabliir mi? Sadece birlikte yaşamaktan bık« ikasını Öldüren adamlar Müddelumumiye Mançiniyi itham eden — maddi hakikaten yoktur. Fakat manevi delillerin hepsi aleyhindedir. Ve şahitlerln ifadelerinden alarak bu delilleri tekrar birer birer saydı, Müddelumumiyi de, avukatı da aynl derecade takdir m, ikisi de jüri he: bis — noktalarına ezzül — etmiyorlardı, sadece muhakemelerine müracaatta bulunu- yorlardı. Relsin Hulâsası Müddelumuminin hitabı da bitmişti. İngilir muhakeme usulünde avukat ve müddoilumumi sözü bitirince, mah-» kem: reisi muhakeme esnasında söylenen herşeyi hulâsa etmek mec- buriyetindedir, ondan sonradırki Jüri heyeti müzakereye çekilir ve ittifakla karar verir. Tabii bu defa da öyle oldu. Rein Mixter Branson beş gün süren dikkatle söylenen Şmdi bu notlara bakarak son derece 6'jektif, tamamen — bLitarafane — bir sa yap'yordu ve oda tıpkı avukat gibi, müddeiumumi g bi bir musahabe raile söylüyordu. Mesele hakkında kendisinin ne fikirde olduğunun sezil- mesi mümkün değildi, o derece | âbi bir. bitaraflığı verdı. Fıkat maznun l 'en bazı şehadetleri, güb- dan geldiği için kemali r kenara bırakmasına nasıl yret, ve takdir duym Meselâ küçük ( Doris ) in şaha- detini çok — ehemmiyetsiz. gördü. dedi ki: Esssen bu — gahadet — itibara alınsa bile Mançini'nin ne suç'u oldu-, ğunu wpat eder, ne kababatlı oldu- ğunu gösterir, Vak'a sadece mazau- Bilmecemiz Geçen Bilmece- mizi Doğru Halledenler Birer mürekkebli kalem ala- cakları Davudpaşa Ortamektebi 39 Muzaller, Sirkeci 48 inci mekteb 109 Hüseyin, Sultanahmed Kabasakal cad- desi No, 17 de Necmiye, İstanbul kız Ortamektebi 204 Meliha, Aksaray Solu- lar caddesi No. 112 de Abdullah Bay ve Bayanlar. Birer büyük sulu boya ala- cakları Eskişehir lisesi 2-B den 918 Hasan, İstanbul Rum kız ilkmektebi Bancı sınıf Teodora - Askitidi, Mersin Ortamektebi sınıf 2-A dan 161 Niyazi, Topkapı Safa bostan No. 29 da Cengis, İstanbul erkek lisesi 1-C den 803 Nihad Bay ve Bayanlar' Birer küçük sulu boya ala- caklar: Gemlik Umurbey İlkmekteb $ Fahrünnisa Nasuhi, İstanbul 49 uncu İlkmekteb sınıf 3 den 32 Yüuşar, İstan- bul kız lisesi 2D dan 766 Handan Fevzi, İstanbul 49 üncu mekteb 120 Hüseyin, Isparta Ortamekteb - birinci sınıf 226 Güner Bayan ve Baylar. Birer lâsltlik top alacakları Beyoğlü altıncı mekteb 107 Saime, İstanbul erkek lisesi 1-A dan 1392 Şi« nasi, İstanbul 21 inci mekteb 2 inci mnıf 19 Neodet, İstanbul erkek İisesi 4-A dan 296 Samim, İstanbul erkek lisosi 1-C0 den 848 Kemal Yilmaz Bay ve Bayanlar. Birer muhltra defteri ala- caklar: Edirne muhtelit Ortamekteb sınıf 1-B den 218 Nahide Akgün, İstan- bul 49 uncu İlkmekteb aımıf 2 dan Han- dan, Balıkesir kız Örtamekteb sınıf £ den 220 Halide, İatanbul kız Örtamek- teb 388 Hikmet, Ankara General İsmet edetitünü J-A dan düikiş kursunda Bedia Şükrü, İstanbul kız Ortamekteb 320 Müpşerref, Zile İstiklâl mektebi sı- mf 1 den 20 Turgüd Öztürk, İstanbul Sanatlar mektebi 333 Sabahaddın, Biga Dümlupmar İlkmektebi $ inci aınıf 284 Azmi, İstanbul Şehremini 34 üncü İlk- mektep sınıf 4 den İlhan Bayan ve Baylar. Birer boya kalemi alacakları Adapazarı Karacsman mektebinden 114 Behzad, İstanbul kız lisesi 1382 Müzey. yen, Konya Gazipaşa İlkmekteb sımlf #-A dan 808 Kâzım, İstanbul 11 inci Tikmekteb 4-B den 157 Resan, Kuleli Askeri lisesi aımf 11 den 1640 M. Hu- Küsi Bay ve Bayanlsaı birer kart alacakları İstanbul 44 Üncü mökteb 164 Hıkmet, Paşabahçe avukat Bay Kemal Hikmet oğlu Metin Kemal, Eskişehir Millizafer mektebi 2 inci smıf 70 Hidayet, U)lı»burğu Sarmısakl. çiftliğinde makinist M. Mu- harrem, Uzunköprü Mimarhayreddin mektebi 182 Rukiye, Adapazar Orta- mekteb 3-A dan 169 Sabriye, Kırklar- eli Örtamekteb 164 Bedia, İstanbul Rum kız mektebi talebesinden Artemis, Diyarıbekir Gazipuşa İlkmektebi 228 Şevket, Eskişehir hava mektebi tayya» roci yüzbaşı Eşref oğlu Cengiz, Âne kara Gazi mektebleri arkasında B. Necati apartımanı Alp Eridos, — İzmit Turan İlkmekteb sınıf G ten 188 Neba- hat, Konya Akifpaşa — mektebi sımf A ten 868 Kaya, Kanlıca Fıstıklı yo- kuşu No. 68 de — Muzaffer, Eakişehir Gazi mektebi 2inci mnıftan Hüveyda, Çorlu güzçtüler bayil Ahmed Hupdi oğlu Kemal, Fındıklı güzel san'atlar akademisi No, 6 Muazzez Akyar, Kone ya Akifpaşa mektebi 628 Yusuf, Kü- tahya Hsesi A-2 den 317 Işık, Adapa- zar ortamekteb B1 den 346 Ariz, İzmit Kozluk Kapanca sokak No. 32 de Ahmed, Azkara tcaret lisesi | inci smnıf 292 Ferrah, Beyoğlu — 1C€ uncu mekteb Abdünnur, İnegöl İsmetpaşa mektebi sınıf 1 den 130 — Celâleddin, Bay ve Bayanlar. “nun bir şahicl iğfal etmeye çalışma- sından ibaret kalır. Buna mukabil Violet Key'in ölü- münden sonra mazaunun yaptığı hareket rels üzerinde Tfena tosir — Efendiler bu hareketin, bir suçsuzdan çıkabilecek bereket olu> olmadığını — düşünmek size — düşer, Son sözüm efendiler şudur: — Her türlü harici tesirden uzak olarak vereceğiniz karar herşeyden evvel kendi vicdanınızı tatmin edecek mahiyette olmalıdır. * Colse - bitti, rels evine gitti, jürl heyeti de müzakere salonuna çekildi ve iki saat sonra az evvel söylediğim beraet kararını verdi.