10 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

10 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

| Ziraat Bilgisi (*) Sorgulara Cevaplarım Havran'da Bay Naki Özkan soruyor; * Ortanca çiçeğinin rengi na- sıl değiştirilir ? ,, Çok kimselerin sevdiği ve yetiştirmiye haves et- tiği ortanca, penbe renkli çiçek- ler açar. Onu hep bu renkte görmeyi kanıksıyanlar rengini de- ğiştirmiye uğraşmışlar ve muvaf- fak olmuşlardır. | Bunun için or- tanca çiçeklerinin toprağına toz halinde permanganat dö potas de- nilen maddeden bir mıktar koy- mak kâfidir. Penbe açan çiçekler mor renkli olurlar. Kimi vakit bu ilâç yerine blö dö metilen de- nilen ilâcı koyarlar ki bu madde mavi renk yapar. Japonyada bu ilâçları çiçeğin köküne şırınga ettikleri söylen- mektetir. - S.Z | Bu ilâçlar eczahanelerde sa- tılır. Pahallı değildir. Ortancala- rınızda siz de deneyebilirsiniz. $ Ziraat — bilginizi arttırmak için bu yazıları takip ediniz. AG rıca (Çiftçinin öğütleri ) adındal kitabı tavsiye ederim. 64 sahife 40 kuruştur. Kırk kuruşluk - pul gönderirseniz alıp size yollarım. Saray, Çerkes köyden A. İhsan Eryol soruyor: * Çekirdekten — yetiştirdiğim bir portakal fidamım var. Bunu Aşılamasam portakal — verir mi? Aşılamak lâzımsa mandalina aşısı yapmak istiyorum. Acaba tutar mı7? Aşı zamanı ne vakiltir. ve hasıl yapılır ? ,, Çekirdekten yetişen bütün ağaç- lar gibi portakal çekirdeğinden yetişen ağaç ta yabani olur. Iyi meyva alabilmek için mutlaka aşılamalıdır. Mandalina; tohumu yetiştirllen portakal, turunç veya llmon Hfidanlarına aşılanır. Çekirdekten yetişmiş portakal mandalina aşıllanırsa meyvalarının daha ince ve tatlı olduğu görlü- Müştür. Mandalina; en çok göz aşısı İle aşılanır. İlkbaharda sür- gün gözler, sonbaharda durgun Bgözlüsü yapılır. Birincisinde suyun yürümesini, ikincisinde suyun ya- Yaşlamasını — beklemelidir. Tam Yaktinde yapılan aşılar iyi tutar. Mandalina — fidani aşılandığının Üçüncü yılı meyvaya yatar. Soğuk- lara portakaldan çok dayanır. Husus! hallerde mandalina kakma Yeya yarı aşı da yapılabilir. Siz hangisini daha kolay bulursa- Diz, o çeşit aşı ile aşılarsınız. (Çiftçinin öğütleri) kitabınde size Yarar bilgiler vardır. Nazilliden muallim Rıza Öz soruyor; “ Çam fidanlarını dikerken nelere dikkat etmeli? ,, Çam çok hazlı tutan bir ağaçtır. Önun gü- zel yeşilliğine heveslenip dikenler hep tutmadığından şikâyet ederler. Halbuki aşağıda sayacağım nok- talara dikkat edilirse pekâlâ tut- furalabilir : 1 — Çam fidanlarımı yerinden Sökerken dallarının — oylumunca Olan yerin toprağını köklerile be- Taber çıkarılmalıdır. Eğer fidan bu söylediğimizden az bir top- rakla çıkarılırsa çamın tutmasına Yarayacak ince kökler yok edil- Miş olur. b 2 — Kökün çevresinde çıkan I“Pni hiç parçalanmamalı, kök- &v zedelenmemeli. Bunun - için Bgötürüleceği yere ya bir sandık Yeya bir çuvala güzelce sarıp İ;rnıılldir. — Fidanın söküldüğü ve Üküldiği gün “dön,, olmamalıdır. hi 4 — Çam yaprakları kolay- hkıl dönmezler. Onların güneşe ıâı.'"lk yüzle_rlni değiştirmemek l çıkarıldığı yerde balıya uza- ."' dalı ayrı, doğuya uzanan dalı da İşaretleyip götürüldüğü yer- ayni şekilde dikilmelidir. '!b: —Çam fidanı mümkün mer- genç olmalıdır. — Çam ağaçları fazla ru- Ka i, çok gübreli topraklardan, dtiz — yerlerden hoşlanmazlar, (Devamı 11 inci yüzde ) tu h:w C. H. Kurultayın Açılışı münasobetile dün şgehrimizde yapılan tezahürattan oanlı bir intıba (Baştarafı 1 inci yüzde) Ba kurultayımız ise, geniş ölçüde gelişim devri içinde bulunduğumu. günlerde toplanmış oluyor. Kurultayın yeniden — alacağı ilerleme ve yükselme tedbirleri ila watanın yüksek — yönetimini erdemli ellerinde tutan partimizin, şerelli tarihini zenginlestireceğine şüphe yoktur. Başarılan İşler Geçen kurultayden bugüne kar dar, kültürle ve goysa! a'anda başardığımız işler, Türkiye eumhu- riyetinin ulusal çehresivi, keskin çizgilerile, ortaya çıkarmıştır. Yeni harfleri, —ulusal taribi, özdili, ar, ilimsel müzik ve teknik kurumlarile, kadımı, erkeği her hakta eşit, modern Türk sosyetesi bu son yılların eseridir. Türk ulusu ancak varlığını de- rin ve sağlam küllür sınırlarile çevreledikten — sonradır ki, onun yüksek kapasitesi ve erdemi, ulus- lar arasında tanılır. Türk ulusuna doğunsal rengini veren bu dev- rimlerden her biri, çok geniş tarihsel devirlerin öğünebileceği büyük işlerden sayılsa yeridir. Bü- tün bu işler, partimizin progra- mini, Öözenle gözönünde tutarak başarılabilmiştir. Tüzel, sağlık - Soysal, Finana, ökonomi ve bayındırlık işlerimizde, hiç durmadan aldığımız yeni tedbirlerin iyi ve yerinde olduğu- na kani bulunuyoruz. Demir Ağlarımız Akdenizi Karadenize demirle bağladık. Anadoluda öze. şirket- ler elindeki bütün yolları satın aldık. İstanbul ve İzmirde İiman ve rıhtım işleri devlet eline geçti. Diyarıbekir kapısındayız. Antal- yaya, Erzuruma, kömür yurduna durmadan gidiyoruz. Devlet Demiryolları kurumu, bugün kendi malımız olan 500 milyon liralık bir Işi çevirmektedir. Ökoenoml İşleri Sayın arkadaşlar, Geçen dört yılın başlıca İşleri Gkonomi alanında olmuşlur. Birçok ülkeler, acunsal buhran karşısında 6 ralmış ve umutsuzluğa düşmüşken biz, bu kupsal fe'âket önünde cuda irkilmedik, Yurdun ökonomisini yeni bir düzene yönetlemiş bulunuyorur. Armıulusal rejimi denkleştirerek iç pazarı irerek kendimizi koru- mayı iş geniş bir endüst çekleştirmeye — baş! Bu program, tama gerçekleştiği gün şühesiz yurtdaşın geçimi bissolu- nacuk derecede geniş'iyecektir. Sanayi İşleri Tarım ve endüstri hareketle- rimiz birbirini kollayan tedbirlerle yapılmaktadır. Maden Ürünlerimiz, son za- manlarda özel bir gelişim gös- terdi. Umudumuz odür ki, gele- cek kurultay maden İşleri ile beraber deniz ökonomisinde bu- gün almakta olduğumuz tedbir- lerin verimli sonuçlarını dermiş olarak, toplanacaktır. Görüyorsunuz ki, arkadaşlar, yep- yeni- bir. güdümlü ökonomi cüzeni a SON POSTA Partisi Kurultayı Açıldı y kurmakla — uğraşıyoruz. — Partimizin ökonamik anlayışı, bu yöndeki pro- grsmmmazin, yürdün ihtiyaçlarını kar- şıliyacak ve onu ar. zamanda geliş- miye vo genişliğe erdirecek en iyl program — olduğunu — gösterecektir. Yeni öğütleriniz. ve direktiflerinizle, yenlden, ilerleme ve yükselme ter'- birlerimizi kolaylaştıracağımıza şüpho yoktur. Dış Sıyasamız Bayanlar, bayiar, Cumhuriyetim dış - siyarada- özenle güttüğü amaç, arsıulusal barışı koörü- mak ve güven içinde yaşamaktır. Komşularımızla dostluk ve Iyi geçinme yolunda hergün biraz daha ilerlemekteyiz. Sovyetlerle dostluğumuz her zamanki gibi iyi, sağlamdır ve içtendir, Karagünlerimizden ka- lan bu dostıuk bağını Türk ulusu unutulmaz değerli bir hatıra bilir, Iki memleket arasında her yön- den değetler, sıklaşmakta ve genişlemektedir. Sovyetler cum- huriyetimizin — onuncu — yılında, yüksek delegelerile, — şenlikler- mizde hazır gulundulır. Devletlerimiz, — hükümetlerile ve uluslarile her fırsatta, biribir- lerine nasıl inandıklarını ve ne kadar güvendiklerini bütün dün- yaya göstermektedirler. Son gün- lerde Boğazlar meselesini ortaya koyduğumuz zaman, Sovyetlerin bizim tezim'zdeki doğruluğu ve haklılığı bildirmiş olmaları, Türk ulusunda yeniden derin dostluk duyguları uyandırmıştır. *üık-SWyıt dostluğu arsı- ulusal — barış — için — şimdiye kadar yalnız hayır ve fayda ge- tirmiştir. Bundan sonra da yalnız hayırlı ve faydalı olacaktır. Balkan Paktı Arkadaşlar, Geçen dört yıl içinde bir önemli hâdise de Balkan paktıdır. Dört devlet, kendi güvenleri için ve Balkanların karışma ve karış- tırma konusu olmaktan çıkması için içten bir kanaatle biribirle- rine — bağlanmışlardır. Balkanlı bağlaşıklarımızla — gittikçe artan bir beraberlik ve dayanışma sı- yasası güdüyoruz. Yükenlerimizin gereklerini, kesin bir bayrılıkla gözetiyoruz. Asl dikkate değen Balkan paktının, daha bir yıl içinde, arsıulusal barış için büyük bir etke olduğunun anlaşılmasıdır. Balkan paktı, gittikçe, Avrupa barışının baş'ıca temel taşlarından biri olmak yerindedir. Dost Hilkümdarın Ziyareti Geçen dör yılın şerefli hâdi- selerinden biri olmak Üzere, İran Şabinşahının — sayın konuğumuz olduğunu — kıvançla — hatırlatırım. Bu şahsığ tanışmadan iki memle- ketin kazandığı faydalar pek geniş olmuştur. İki kardeş ulusun arasını açacak hiçbir mesele kak madığı ilân edilmiş ve birbirinin bahtiyarlığından kuvvetli olmala- rından başka dilekleri bulunma- dığı anlaşı'mıştır. Afgan devletinin uluslar 808 yetesine — girişini — selâmlamakla aa7 * Büyük — bahtiyar olduk. Bu kardeş ulus ile dostluk bağlarımız mutlu bir surette ilerlemektedir. Yakın komşularımızla ve uzak devletlerle olan ilgilerimiz, genel olarak, normal ve dostçadır. %u— ulusal ilgilerin gerektirdiği bütün değetleri ve konuşmaları kıvançla kolay rıyoruz, Türkiye Cumhuriyeti arsıulusal ailenin, ancak faydalı — çalışkan ve iyi geçimli bir unsuru olmak amacındadır. Uluslar sosyetesinde ciddiği barış ve elbirliği İsteğile çalışıyoruz. Uluslar sosyetesinin arsıulusal güveni Aarttıracak — geçmişten kalma hastalıkları eyileştirecek, insaniğ — sonuçlara — varabilmesi başlıca dileklarimizdendir. Nazik Bir Durumdayız Arkadaşlar, Arsıulusal durum nazik bir buhran geçirmektedir. Eski ve büyük anlaşmazlık, son z::ıq- malarla heyecanlı bir noktaya gelmiştir. Bugünkü yüksek iİn- l ulusları — biribirine tırma çaresini bularak, güvensizliği ortadan masını ummak İstorlz. Bununla — beraber dünya gidişini göz Öönünde tutarak dikkatli, hazırlı! nık bulunmak Yine buk kanaatledir ki; dost- luklarımıza bağlı ve bütün Hgilerimizde eyicil bir sıyasa NHe elimizden geldiği kadar genel barışı korumak istiyoruz. Partinin İçinde Bayanlar, baylar, Size biraz da partimizin son yıllardaki öz hayat ve kınavından bahsedeyim:| Geçen kurultayın parti örgüt- lerine — vermiş olduğu — çalışma yöneti çok faydalı ve verimli olmuştur. Parti Üyeleri, prensip- lerimizi anlamakta, yaymakta ve bütün yurddaşların — sevgilerini, gnıâınlul:.iuhuımıku =İkıle- rinden lendiği reket etmişlerdir. Parti ıııhııı;iııılıı'ııılıı canlı ve özenli bir tarzda oluşu sıyasal hayatımızda önemli bir ilerleyişdir. Partimizin, Halkevlerile bütün yurddaşlara kucağını açması va- tanda soysal ve kültürel bir dev« rim yaplı. Sevgili arkadaşlar, Cumhuriyet Halk partisinin esas düşünce ve dileği, vatan- daşları her türlü ayrılıktan koru- mak, onları, kendileri ve büyük Türk ulusu için faydalı kılmaktır. Programımızda İş bölümlerinin her birinde bulunan, yurddaşların özel ve genel asığları ve genlik- leri, ayrasız, gözönünde tutulmuş- tur.Bu hakikatin bütün yurddaşlarca, yalın olarak, bilinmesi çok önem- lidir. Bunu yurddaşlara anlatmak ve bu suüretle onların sevgilerini ve güvenlerini kazanmak, parti üyelerininin kulsal ödevidir. Türk ulusu kendisine hizmet edenleri, sürel bir surette değer- lemiş ve onlara ön vermiştir. Son saylav seçiminde parli- mizin uluzun güvenini kazanması Cihangirlilerin Dertleri Cihangir, havası, manzarası ve merkezi vaziyette olması dola» yisile Istanbulun en güzel semi- lerinden biridir. Bilhassa yeni yapılan modern apartmanlarile güzelliği bir kat daha artmıştır. Fakat bu güzel semtte oturan halkın yegâne derdi yolsuzluktur. Kışın bütün yollar bir çamur de- nizine dönüyor. Yazın, tozdan göz gözü görmüyor ve bütün ev- lerin içi toza boğuluyor. Diğer taraftan Tramvay Şir- keti bu semti tamamen ihmal etmiştir. Cihangir, İstanbul semt- leri içinde tramvay İşlemesine en ziyade müsait bulunan bir yerdir. Hem bu, şirket hesabına çok kârlı bir iş te olacaktır. Çünkü Cihangir çok kalabalıktır. Alâka- darların — nazarıdikkatini celbe- derlm. Cihangirde Terlikçi sokak Ne. 17 de tüccardan Demir Bir Hazır Elbisecinin Şikâyeli Ben hazır elbiseciyim., Her birini iki buçuk, üç liraya satın aldığım teneke mahfazalı sandık- lar içinde Istanbuldan hazır e- bise getiriyor, bilâhare bu san- dıkları aynı fiatla satıyordum. Fakat Sirkeci istasyonunda yük-« lenirken ve Alpullu istasyonunda boşaltılırken kırılmadık, zedelen- medik yerleri kalmıyor. Geçen gün de böyle dört elbise sandi- ğim hurdehaş bir hale getirlldi. Bu vaziyet bu şekilde — devam ederse, mallarımızı başka nakil vasıtalarile getirmek mecburiye- tinde kalacağız. Bu hususta Şark Demiryolları kumpanyasının — nazarıdikkatini celbeder. Hayreboludâ hamır elbiseci Kâmil 500 Lira . Veriyoruz 30 gün devam etmek Üzere Nisanın £2 sinde başlıyan müsabakamız de- yam etmektedir. Tafsilâtını şimdiye kadar defaatla meşrettik. Müsabâka- nın hitamile beraber meticelerin t - ayyün edebilmesi için bu tafsilât tekrar edilecektir, Şimdilik şu ka- dar söyliyelim ki aşağıki kuponu kesiniz ve 8 iaci sayfamızda “Ne Konuşuyorlar?,, başlıklı resmin al- tındaki dört yazıdan hangisini bu revme uygun buluyorsanız onu ku- pona işaret ediniz. İstediğimiz zaman bize, bu (30) kuponu gönderirsiniz, Müsabaka Kuponu Resim Numarası: 19 Yazı Numarası : İsim Adrev Yukarıdak! kupona resmin altındaki 4 cevaptan seçtiğinizin. No, smı — İslm ve adresinizi doldurup saklayınız. 3Ore- #im çıktıklan sonra bu kuponları Sex Fosta bimece memurluğuna ! lışmamızda yeniden büyü.: şevk ve kuvvet vermiştir. Ulusa bizmet yolunda bütün varlığımızla çalışmak, parti Üye- lerinin bozulmaz andıdır. ,, Istanbulda Kurultayın açılışı münasebeti- le dün şehrimizin birçok mahfi'- lerinde toplantılar ve sevinç te- zahüratı yapılmıştır. Halkevinde konferans verilmiş, Taksimde halka hitaben nutuk söylenmiş ve Beyoğlunda . Fransız — tiyatrosunda da — bir hasbihal toplantısı olmuştur. Gece de parti merkezinde çok parlak bir balo tertip edilmiştir. Dün sabahtan itibaren baştan başa donanan şehir, gece dc s - baha kadar elektrik — ışıklırile parlamıştır.