21 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

21 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Her hakkı mahfuzdur. Yazan: Ziga Şakir No 61 2165 a Ingilizlerin Kurduğu Mahkemeler, Bir Çok Fesatçıların Aleti Oluyordu Sokaklarda, Türk — kadir- larının yüzlerindeki peçeler çeki- liyor, yerlere atılıyordu. Gariptir ki, - taşıdıkları İngiliz orma- sına mağrur olarak - bunları ya- panların arasında bu memleketle alâkası olmayanlarla beraber; bu memlekette doğmuş, bu memle- kette büyümüş, bu memlekette zengin olmuş İsim ve şöhret sahibl ailelerine mensup adam- lar da bulunuyordu. Yüksek Ingiliz irfan, ahlâk ve metdeniyetini böyle gayriahlâki tecavüzlerle lekedar edenlerden bir İngiliz — taslağı, Kadıköyün oldukça kalabalık bir eaddesinde, zevci ve çocuklarile giden genç bir Türk hanımına tecavüz etmek İstemişti; haysiyet ve gşerefine hayatından ziyade merbut olan o Türk, eğer etraf- tan yetişilenler tarafından zapte- dilmeseydi, hiç şüphesiz ki büyük bir facla zuhura gelecekti. Kadıköyün inzibatımı deruhte eden İngiliz zabiti, orada doğmuş ve büyümüş olan bir İngiliz genci idi. Bu genç, muhitine ve komşu- larına karşı biraz himayekâr davranabilmek kudretini haiz iken bu insani vazifesini tamamen ih- mal etmiş; aldığı mütehakkimane vaziyetle kalplerde derin bir acı husule getirmişti. Bu zulüm devrinin kalplerde bıraktığı yaralardan biri de Ingi- lizlerin tesis ettikleri mahkemelerdi. Bu mahkemelerden biri, ( Ittihat- 'Terakki merkezi umumisi ) bina» sında (1), diğeri de İagiliz sefaret- hanesinde İdi. Bu mahkemelerin rels ve azaları, — İngilizlerle Rum ve —Ermenilerden — mü- rekkepti. Bunların vazifesi ( Türk olmıyan unsurlar ) ın Türklerden olan şikâyetlerini dinlemekti. Ek lerinde sahte senetler, yanlarında yalancı şahitlerle birçok müşteki- ler, ba mahkeme salon ve korl- dorlarını doldurmakta idi. Bu mahkemeye sürüklenen Türkler- den bir tek tanesine dahi en kü- çük bir hak veril işti. Dünya; nın her tarafında meşhur — olan (ngiliz adaleti ), bir takım müfsit ve müntakim ve harislere kurban edilmiş; bu mahkemelerde, ayak- lar altında çiğnetilmişti. Bütün bu zülüm ve seyyiatın Amili olarak başlıca üç İsim söy- leniyor; ( Yüzbaşı Benat ), ( Bin- | başı Milencen ), ( Ceneral Maka- vel ) isimleri, yaralı Türk kalp- lerinde ateşle oyulmuş gibi derin ve unatulmaz bir iz bırakıyordu. Külâf hükümetleri — hesabına i_ıpılın bu acıklı hareketlerden ransızlar ve İtalyanlar hiç mem- hun değillerdi. Bilhassa İtalyan zabıta memurları halka karşı pek hazikâne davranıyorlar, hattâ fe- lâkete maruz kalan Türklere te- sadüf ederlerse, « vaziyetlerinin Müsaadesi nisbetinde - onu kur- tarmaya çalışıyorlardı. Fransılar ise, Büsbütün kur- haz davramıyorlardı. İngiliz Üni- forması altında yapılan bu taşkın- hilene . < baruhar :ıüıııeıl tabil olan * aksülameli — bekliyorlar, » bizzat kendilerinin sebebiyet verdikleri hâdiselerle- inin - kırıilacağını - tahmin orlardı. Bu intizar çok devam etme- Miş, Galata ve Beyoğlunda mü- yak'alar — başgöstermişti... Şuradan ve buradan Istanbula toplanan ve hergün şımardıkça an Rumlar, Galata ve Be- >z HD) Bugünkü Cumhuriyet gazetesi yoğlu meyhanelerinde "kafalarını tütsüledikten sonra arlık İagiliz polislerine de ehemmiyet vermi- yecek derecede cür'et kesbetmiş- lerdi. Aynı zamanda İstanbulun sayfiyesi olan köylerde de dağ başını andıran — şakavetler bir- birini takip etmekte Idi. Gecele- rİ; yirmişer, otuzar kişiden mü- rekkep olan ve ekserisinin arka- sında İngiliz asker elbisesi bulu- nan bir takım serseriler; Çamlıca, Göztepe, Erenköy, Bostancı ve ciyarlarında köşkleri basıyorlar ; içinde oturanları kâmilen dayak- tan geçirdikten sonra, buldukları kıymettar eşyayı — götürüyorlardı. Eu arada, kanlı hâdiseler de İş- lenmeye başlanmıştı. Allesi efra- dınta gözleri önünde öldürülenlerin hikâyesi her tarafa dehşet salmıştı. Avni Bey İsminde bir doktor ile Bostancıda bir zatı, hakaret gör- memek için — silâha sarılan genç bir zabiti öldürmüşler ve cesedini parçalamışlardı. İnzibat ve — asayişi — derühte — eden hagiliz — zabıtası, bü hâdiseler karşısında şaşırmış; bütün himmet ve gayret, - ellerindeki bütün kudret ve salâhiyetin tahdit edil- mesine rağmen - yine hamiyetli 'Türk zabıta memurlarında kalmıştı. * Türkleri dilhun eden fecaat- ler, yalnız bunlardan ibaret de- ğildi. Türklerin hak, hayat ve haysiyetleri bu suretle ayaklar altında çiğnenirken, bütün bu ÇEKLER 1.T.L. için Nev - yerk 07945 1293 9,62190 420 850948 ! Viyana Madrit | Berl Varşori Peşt Selya 636983 | Belgrat Amatardam — İĞİİ | Lendra K, 61909 Preg 19,0175 | Mosk4ova ,, 1086,75 ESHAM ve TAHVİLÂT Lira lç Bgnk.(Nama) 150 (Bomon'l » 1Hümlle) -9,50 Lira A2 1033 lelikran — Pü— Dahll 94,25 Mu, — Ol— öç— | kağ-at tertip 1 &8T0 1050 — Reji Anadolı WOOV. 45,6) | Tramvay » B G0P. 2810 | Rehtum Anade'at 100V 42,50 | Üskildar aa Şark D V. Cü Tersos le', Tramvay — 99, Daktdar v4 Terken Mavaganl Yelelen - . U 4K0 20 ü— VÜree c0,00 RunrKr.Poc1886 120, —| « » İSÜJ 86,00 » İBİL 51,80 Bi N — | Biektrik Wçı0 | MESKÜKÂT (*| Kuruş #s1 | (Hlamllğ 1082 | (Reşat) H 1080 50,00 Bankaet (Ös.Bl) 229 Yürk elüma kagk » Br (Vahit) İnce beşibirilk a'tın Paris Borsası Paris, 20 (A.A.) — 19 tarihli Paris borsası: Değerler borsası hâlâ büyük bir düzensizlik göste- riyor. Fransız ulusal fondolarının gevşemeleri Üzerine, mütereddit hi- rç'ctan Ssenra, piyasa genel we- || viklerinin sarayda ve hükümet muhafilinde iltifatlar ve hattâ tabasbuslarla karşılanması, kalp- lere derin bir nefret vermişti. Padişah, artık sarayın Türk erkânına karşı — bile itimadını #zültmiş, uzun namlolu ve seri ateşli bir tabanca taşımıya baş- lamıştı. Br Cuma günü, selâmlıktan dönmüştü. Sırtındaki asker elbi- Besini, sivil elbise ile değişecekti. Yanında —- vazifesi dolayısile - ikinci. esvapçı Münir Bey — bulum makta Idi. Padişah, Münir Beye göstermekten çekinerek belindeki tabancayı — usullacık — çıkarmış, oradaki yastığın arasına sokuver- mişti. Fakat bu giyinme işi bitip te odadan çıkacağı xzaman ta- bancanın ucu Münir Beyin gö- züne ilişmişti. Münir Bey, Padi- şahın tabancayı unuttuğunu his- setmişti: — Efendim, zannedersem, bir şey unuttunuz. Demişti. Padişah; öz Türk olan Münir Beyin, bu tabancayı görmesinden büyük bir hoşanud- suzluk duymakla beraber, saray balkının — bir. kısmına — karşı gösterdiği bu itimadsızlığı tevil etmek istemiş: l cinayetlerin âml, fail ve müşev- — Haa.. Ona hiç Hüzum yok | nin tahkimi amma, küçüktenberi samimi bir arkadaşımdır. Bir türlü ayrılamı- yorum. (Arkası var) Sokakta Bir Mektep Ço- cuğuna Bir Eşek Saldı- rarak Isırdı | Baştarafı 1 inci yüzde )| yllrümlüş, evvelâ kolundan ve sonra arkasından —ısırmış, Sabahattin korku İle yere yuvarlanınca, araba ile beraber de Üzerinden geç- miştir. Sabahattinin bağırmasına ko- şanlar, polisi haberdar etmişler, çocuk ve merkep Şehremini ku- duz hastahanesine gönderilmiş ve müşhade —altına — alınmışlardır. Doktorlar, yarası ağır olan Saba- hattini — rontgenden de — geçir- mişlerdir. BUTÜN ÜLKEYİ surette tutunmaya başlamış ve bir akşam önceki dereceyi aşağı yukarı bulmuştur. Bazı banka ve kimyevi madde- ler sehimlerile arsıulusal eshamın bir takımı az çok kazanç bile göstermişlerdir. SÖON POSTA OSMANLI SALTANATI GÖCERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) Sayfa 11 Spor : Istanbul - Atina İki Müsabaka Yapmaları İçin Arada Muhabere - Ediliyor Atinanın Apollon — takımile ı retinde kalacaktır. Mıntaka heyes ti İse maçı Beşiktaş stadında ilâa ettiğini bildişmiştir. Ihtilâf bugün halledilemezsâ Fenerbahçe ile Beşiktaş arasıni daki şilt maçı yapılamıyacaktır, Bu Haftanın Şilt Maçları Istanbul — Mıntakası — Futbol Heyetinden: 22 Haziran 9035 Cumartesi günü yapılacak mıntaj ka şilt maçı: 1 — Beşiktaş Şeref Alanındaj Alan gözcüsü Kemal Uçer. Saaf 17,30 da —Fenerbahçe - Beşiktağ birinci takımları. Hakemi : Kemal Halim, yan hakemleri: Istanbula gelen Yunan futbol federasyonu ikinci reisinin Atina ve İstanbul muhtelitlerinin kar- şılaşması hakkındaki arzuları ta- hakkuk etmek üzeredir. Iki şehir arasında yapılacak maçın İüzumunu takdir —eden Istanbul futbol heyeti Yunanlıla- ra gönderdiği bir mektupla şehir arasında oynanacak maçın — şart- larını bildirmiştir. Yunanlılar bu müsabaka için (2000) llra istemişler, futbol he- yeti iki maç için (15000) lira ve ini bildirmiştir. Yumnanlılardan beklenen cevap bir iki güne kadar müsbet bir netice verirse T ve 9 temmuz tarihlerinde iki taraf karşılaşa- Not: Maç bir buçuk saaf sonunda berabere biterse usulü üzere yarım saat daha uzatıla- caktır. caktır. Şilt Maçı Ve Bir İhtilât Ankara Maçları Cumartesi günü yapılacağını Ankara Ayaktapu Kurulun dan 1 23-6-935 Pazar günü saağ 17 de Çankaya » Altınordu — şili maçı yapılacaktır. Berabere kas Hmdığı takdirde maç yarım saat temdit olunur. Yargıç yüzbaşı Cemaldir. dün haber verdiğimiz Istanbul şilt şampiyonluğu için yeni bir ihtilâf çıkmıştır. Fenerbahçe bu müsabakayı — Taksimde oynıya- bileceğini bildirmiştir. Aksi tak- dirde bu maçı oynamamak zaru- Atatürk Ve Gelecek Muharebe “Beni mkuvvetim olduğunu söylü. | Baştarafı 10 uncu yüzde | Türkiyenin — em- | yorlar, Evet bu doğrudur. niyeli — ve — müdafaası — için Benim arzu edip te yapamı. çok — ehemmiyetlidir. O, aynı | yacağım biç bir şey yoktur. Çüne zamanda, beynelmilel münaseba- tın can alıcı bir unsurudur. Anah- tar vaziyetinde böyle mühim bir yer, her hangi sergüzeştçi bir mü- tearızın keyfine ve merbametine bırakılmaz. Türkiye, muhtemel sulh bozucula- tımn, biribirlerile harbetmek - için Bo- gazlardan — geçmesine mani olmıya kü ben zoraki ve İnsafsızca hare« ket etmek bilmem. Bence diktatör, — diğerlerini iradesine ram edendir. Ben kalp« leri kırarak değil, kalpleri kazas narak hükmetmek İsterim.,, O » Gazi - yani — müzaffer ok muş - unvanını da — sevmez. Öne halk — tarafından — ve- Türklerin mecburdur.» Kusursus ; smakiain. altında geniç | Pebum -.demek olân - . Atatüirk « orauzları doğrulda. diye çağırılmağı tercih eder. le- “Türkiye buna sala müsaade etmi- | tirahatte iken yüzü sert dudaklı yecektir,, dedi. ve trajiktir. Neşeli olduğu zaman Ben Diktatör Değilim Kamâl Atatürke neden dik- tatör diye çağırılmaktan hoşlan- madığını sordum : *“Ben diktatör değilim,, dedi. -îstanbul Sıhhi Müesseseler Arttırma Eksiltme- Komisyonundan : Şişli Çocuk hastanesinde. yaptırılacak tadilât tamirat ve su deposu inşası açık eksiltmeye konmuştur. 1 — İhale günü 8& Temmuz 935 Pazartesi günü saat 16,30) dur, 2 — Eksiltme Cağaloğlunda Sağlık Direktörlüğü binasındaki ko- misyonda yapılacaktır. 3 — Keşif bedeli 1944 llra 52 kuruştur. 4 — Muvakkat garanli 147 liradır, 5 — Bu işe ait şartaame proje fenni şerait vesaire JÜ kuruş bedel mukabi'inde Çocuk hastanesinden alınabilir. 6 — Eksiltmeye gireceklerin cari seneye ait ticaret odası vesikasile en az 2000 Ulralık betonarme İmalâtı ihtiva eden bina İşi yaptığını tevsik eden Nafıa Başmühendisliğinden tasdik eti rilmiş ehliyet vesikası ve bu İşe yetecek muvakkat garanti veya banka mektuplarile belli saatten önce komisyona müracaat- ları, *“3460,, ee MA n İnhisarlar İstanbul aşmüdürlüğündenı Başmüdüriyet ambarında bulunan muhtelif cins levantalar 18/6/935 günü için açık arttırmaya konulmuştur. Bu satış 27/6/935 Perşembe günü saat On da Kabataşta Baş Müdüriyet binasında toplanacak olan komisyonda yapılacağından isteklilerin gösterilen gün ve saatte 18 liradan ibaret $ 7,5 inanca paralarile gelme- leri. “3125,, mubhafaza eder. Mesut olup olmadığını sordumı “ Evet,, dedi. * Çünkü mus vaffak oldum. ,, Örzaşık, Ferldun. : bile gözleri çelik pırıldamasını