21 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

21 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

'âdiseleri l;,ğndra a Bir Elmas âeldi 726 kıratı bulan meşhur jonker el- ması Presidant - Roosvelt transat- lantiği ile Londra- ya getirilmiştir. 15 milyon Fransız frangı edeceği tahmin edilmek- tedir. Fakat kıymetinin bu kadar yüksekliğine rağmen bu elmasın çalınmasına karşı hiç bir ihtiyat tedbiri alınmamış, taşınına parası da, bayağı bir paket gibi 8 frangı geçmemiştir. Anlaşılan göze bat- mamanın en İyi yolu: Kıymetli eşyayı kıymetsiz paket gibi gön- dermek usulü olacaktır. * olivutta —yeni bir moda salgımı başgösterdi: Evlât- hk almak! Sinema yıldızları da, met- rük çocukları ev- lâtlık — edinmekle pek meşgül görünüyorlar. AL Jolson ve karısı Ruby Keeler, yedi yaşında bir erkek çocuğunu evlâtlık almışlar. manın en İyi yolu Metrük ço- cuklar cen- neti Bunu imrenen Wallace Betry Harold Llioyd, Glorla Swanson, Constance — Bennett, — Barbara Stanwyek, birer çokcuk, Fredric March iki çocuk almış. Bu çocukların ekserisi, Mme Willam Walrath namında bir kadının açtıği-çocuk evindem satın alınmıştır. Bu kadının evinde, daha doğrusu dükkânında, ana- ları tarafından terkedilmiş 2500 gocuk bulunmaktadır. * Sııı günlerde Italyanın Habe- 'şistanda bir silâhlı müdahale yapmak kararında bulunması, — silâh fabrikaları esham ve tahvilleri fiatında mühim bir yükseklik — meydana getirmiştir. Moselâ Paris borsasına yazıl olan bu tahvillerden Şnayder tahvilleri 400, Hoçkis müeasesesinin tahvi- leri 300, Ron Gnon motörleri 200 frank birden yükselmişlerdir. Bir Doktorun Günlük Notlarından (*) (Pazdow) İfrazat Hastalığı Yine birgüo; Bir hasta kadın çar- pintıdan el ediyordu. Üç senedenberi gece uykularına mani olan, ve günden güne zayıllatan ve yorgunluk veren bu hastalığı için pek gok ilâç kullandığını, fa- kat şifasını -bulamadığını — anlatı- yordu. Muayene ettim; Hastamda güddei dika ifrazatının fazlalığın- dan ve bunun kaca — karışmasın- dan husüle gelen bir ifrazat has- talığı (pazdow hastalığı) venli Ellerinde titremeler, kalbinde çar- pıntılar, nabrinin çokluğu, tansyon fazlalığı ve dimağda yorgunluk... Hep bunun neticesi idi. Kendisine arsenik iğneleri yaptım Günde üç tane (Tablette aatithi- roldin) almasını va bir ay devam etmesini tenbih etilm. Asabi arı- zalar günden güne azaldı. Çarpıntı kayboldu, uykularını kazandı işti. bası avdet etti ve büyük bir iyikk Cuma kolleksiyon yapr T B î ISI e Y urttaşlar, Ulusal Servetin Korun- Etrafında Bundan Böyle Ceviz Ağaçları Yasaktır. Katliamı Vekiller heyeti memlekette mühim bir servet menbamı mah- volmaktan kurtaran pek mühim ve pek isabetli bir karar vermiş, ceviz. kütüğü ibracatını yasak etmiştir. Bu karar bütün gümrüklere bildirilmiştir. Istanbul gümrüğünde bütün Istanbul rılhtımını dolduran havaya kadar yükselmiş cevir kütüğü yığınları vardır. Bunlardan bir kasmt Avrüpaya satılmış, fa- kat tam gönderileceği csnada Ihracatı men eden karar gümrüğe tebliğ edildiği için bunların vae- pura yüklenmesine İzin verilme- miştir. Bunun üzerine bu kütüklerin sahibi olan tüccarlar yasağın sa- tilmiş — ceviz. kütüklerine teşmil edilmemesini- rica etmek Üzere dün Ankaraya gitmişlerdir. Diğer taraftan hükümetimiz de 4 bin ton ceviz kütüğü satın al- mak İstemekte ve tonuna 40 vermektedir. Fakat bükü: istediği ceviz kötüğünün en kalını 60 santim kutrunda olacaktır. Bu evsafı halz ancak bin ton ceviz kütüğü bulunabilmiştir. Ge- rek gümrükte rıhtımı dolduran gerek anadoluda kesilmiş ve sevk edilmek Üzere hazırlanmış olan yöüzbinlerce ton ceviz kütüğü hükümetin aradığı ovsah haiz bulunmamaktadır. Hal Bandırma sabili, bir ramanlar, canım ceviz kütüklerinin işte böyle bir mezbabası haline gelmişti Müzayedede ——— Kabzımallar, Belediyeye Obstrüksyon Yaparak Müzayedeye Girmiyorlar Dün müzayede yapılırken.. Belediyenin yeni yaptırdığı seb- ze ve meyva hall - bir. temmurz- dan itibaren açılacak, © günden sonra da şehrin başka yerinde toptan sebze ve meyva satışı yapmak yasak olacaktır. Halde de perakende — mal satmak yasak edilecektir. Yeni halde 70 dük- kân vardır. Belediye dün bun- lardan 35 tanesini kiralanmak Üzere müzayedeye koeymuştur. Bir taraftan belediye yeni hali açmak için hazırlıklar ya- parken diğer taraftan |da kabz- mallar cemiyetinde hararetli ve çok münakaşalı bir toplantı yapılmış, bütün kabzımallar söz birliği ede- rek yeni haldeki dükkânları ki- ralamamaya karar vermişlerdir. Bu karara yumurtacılarla limon ve porlakalcılardan bir kısmı da iştirak etmiştir. Kabzımalları bi kararı vermeye sevkeden birkaç sebep — vardır: 1 — Kazanç — vergisi — işgal edilen binanm kıymeti üzerinden tarhedilmektedir. Yeni halin kıy- meti bir milyon 200 bin liradır. Bu kıymet 70 dükkâna taksim edilecek ve kazanç vergisi buna göre tarholunacaktır. Eu takdirde de birinci sınıf esnafın senede 4 bin, ikinci sınıf esnafınz 3 bin Oç yüzlira kazanç vergisi vermesi icap etmektedir. 2 — Belediye haldeki dükkân- ların kiralanması için gayet ağır şartlar koymuştur. 3 — Esnafın beyanname ile gümrüğe gelen malının gümrük- ten çıkarılarak bale getirilmesi belediye İnhisarı altına alınmak- tadır. 4 — Bir aheya beş küfe'en Nöbetçi Eczaneler Bu gece möbetçi ecxzaneler yun- lardır: İstanbul tarafı; Şehzadebaşında Çİbrahim Halil), Yenikapuda — (Sa- nm), Hafızpaşada (M. Fust), Şeh- remininde (A. Hamdi), Samatyada (Rıdvan), — Unkapamında — (Yorgi), Eyüpta (Bikmet), Beyazıtta (Cemli), Balatta (Hüsamettin), Cağaloğlunda (Übeyt), Bahçekapuda (Agop Mi- nasyan), Bakırköyda (Merker). Be- yoğlu tarafı; Kulyoncuda (Beyoğlu), Taksimde (Taksim), Galata NMahmu- diyede (Mişel Sofronyadie), Şişli (Halk), — Kasımpaşada (Merkez). Hasköyde (Halk). Kadıe köy tarafı; Tekele caddesinde (Sotir- yadis), Yeldeğirmeninde (Üçler), Bü- yükadada (Şinasi Rıza). başka mal satmak yasaktır. 5 — Belediyenin lstihdam edilmemes'ni — emretliği — kâtip, pişekâr vesair müstahdemler - iti- razsız çıkarılacaktır. Bunlar ve bunlar gibi diğer birçok sebepler esnafı bu kara- rı vermeğe sevketmiştir. Maama- fih esnaf bu kararla Beleciyeye muarız bir cephe almamış olmak için beş kişflik bir heyet seçmiş, bu heyete Belediye nezdinde bu şartların ladil edi mesi iç'in teşeb- büs yapmak salâhiyetini vermiştir. “ Heyet ticaret odası, parti ve Belediye nezdinde teşebbüslerde bulunmuştur. Bunun için dün Be- lediyenin yaptığı müzayede neti- cesiz kalmış, yeni ticarete başla- mak isteyen birkaç kişi İle tütün gümrüğünde kabzima'lık haricin- de İş yapan birkaç esnaftan baş- ka talip bulunmamıştır. Dünkü karara göre esnafın durumu Beledize çercit tad1 et- Biribirlerile Rekabet Ediyor Hemen her yerde günün en ganlı çalışma hareketi hava teh- likesini — bilen pT üye — kaydet- mek faaliyeti- ne İnhisar et- mektedir, Ti- caret Odasın- da 12 kişilik bir iş komite- Si — seçilmiştir. Bu komite de dörder - kişilik kollara aynıla- rak — çalışma» 4000 llira veren mü- mıştır. yadelen Bir gazete önümüze deki hafta içinde —bir günlük bütün satışmi Türk Hüva Kurus muna teberru edeceğini - bildir- miştir. Bu nüshanın kağıt parası, tertibiye, — tahririye ve tab'iycsl de düşülmiyecek, hAsılatın kâffesi Türk Hava Kurumuna — verile- cektir. Sirkecide Mühürdar zade ha- mında müteahhit mühendis !layri Kayadelen Kuruma — 4 bin lira teberru etmiştir. Iş Limitet müdürü Bedri 72, Neşet Akol 48, Nihat Demir 60, Aristidi 60, Mustafa Kibar 25, Adil, Davut 24 lira — teberru etmişlerdir. Hacı Hüseyin mahtumu, Ma- nol Nikolaldi, doktor Celâlyan, Mehmet Kınacı, Karabet Kuyum- cuyan yılda yirmişer lira vermeyi taahhüt ederek hava tehlikesini bilen üye olmayı kabul etmiş- lerdir. Polis Namına.. Rüşvet Alan Bir Adam Tutuldu Polis ikinci şube memurların- dan Sabri namına Dikrano adlı bir kadından (200) lira para a maktan suçlu Mes'ut oğlu Cemil dün adliyeye verilmiş, Sultanah- | met birinci sulh ceza hâkimi tarafından tevkif edilmiştir. Ihaaç Ettiğimiz Buğdaylar Son — birkaç hafta — içinde Almanyaya iki milyop kilo Türk | buğdayı satılmıştır. * Buğdayların höpsi serttir. Bu “buğdayların (i- yatına, Hamburgta 100 - kilosuna 55 frank verilmi, mediği, halde rıhtim kısmını ayı- rzarak halin vergiye matruh ola- cak mükemmeliyetini düşürmediği takdirde 900 bin lira istimlâk ve 330 bin lira inşa bedeli verilerek yaptırılmış olan bu hal tıpkı Ka- dıköy halinin vaziyetine gelecektir. Esnaf münhasıran halin satış meydanında belediye ardiye rusu- munu ver.p satış yapacak, halde dükkân ve yazıhane kiralamıya- caktır. Bu yıl kavun ve karpuz ratışı da halde yapılmıyacaktir. Çünkü halde karpuz ve kavun ardiyesi olacak kadar geniş mağaza yok- tor. Eelediye 70 bin lira sarfile halin yanında kavun ve karpuz için bir kısım yaptırmıya karar vermiştir. Bu inşaata 15 gün içinde başlanacak, gelecek sene- den itibaren kavun ve karpuz da bırzda 2attırılacaktır.