21 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

21 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

21 Haziran Çekirgelere Karşı Ingilizler, Afrikadaki sömlür- gelerinde (müstemlekelerinde) çe- kirgeleri imha etmek için yeni bir usul İcat etmişlerdir. Müca- dele memurları, bhusust tertibatı olan tayyarelere gayet ince bir toz haline getirilmiş " Arsenit #ldyom ,, İsminde bir zehir dol- durmakta ve havalanarak çekirge #ürülerini — takip — etmektedirler. Çekirge sürüsüne tesadüf ettikleri zaman onun önüne geçmekte ve tayyarelerin kanatlarının ucundaki bazı tulumbalarla bu zehirli tozu çekirgelerin geçeceği yol Üzerine duman halinde havaya püskürt- mektedirler. Bu toz havada bir müddet kalmakta ve çekirge sü- rüsü bu zehirli bulutla karşılaşır karşılaşmaz derhal mahvolmakta- dır. Bu tozun aşağıdaki insanlara bir zararı olmadığı da müteaddit tecrübelerle sabit olmuştur. Çün- kü bu madde yere düşünceye ka- dar havadaki rutubet ondaki ze- hiri ifma etmektedir. * Tütün Ve Emzikli Kadın Doktor Wi'liam Thompson is- minde bir Ingiliz sigara İçen ka- dınlar Üzerinde bazı tecrübeler yapmış ve tütün zehirinin, yani nikolinin emzikli kadınların südü- ne karıştığımı — tespit — etmiştir. Bundan maada tütün kadınların südünü azaltmakta — olduğundan doktor emzikli annelerin sigara içmemelerini tavsiye ıhııktıgiı. * Parmak izleri Bugün yalnız canilerin hüviye- Hal tespite yarayan parmak izleri pek yakında hastalıkların önüne geçmek işinde de kullanılacaktır. Berlnin tanınmış âAlimlerinden Dr. Heinrich Poll bu yolda yaptığı bazı tecrübeler, parmak izlerinden insarların vücutlarının ve dimağ- larının istidatlarını anlamak kabil olacağını — göstermiştir. felcinin müstevli bulunduğu bir mırada, hastaların hepsinin par- mak izlerinde biribirine benzeyen | bazı işaretlere tesadüf etmiştir. Diğer hastalıklar da başka başka işarotlerle belli olmaktadır. Bu işaretlerin görünmesi, o hastalığın Şdmklı olduğunu gösterdiğinden aha evvelden tertibat almak kabil olacaktır. Yirmi beş sene- denberi tecrübelerine devam eden Dr. Poll bu müddet zarfında 200,000 - kimsenin parmak İzleri Özerinde — tetkikatta — bulunmuş, bunların hepsini hususiyetlerine göre tasnif etmiştir. Bir İnsanın parmak izine bakınca ©o adamın akıl hastalığına müptelâ — olup olmadığını derhal anlayabilmek- tedir. Klorofli Ve Dinamin Amerikada Florida Üniversitesi profesörlerinden Abbott, klorofil- de (yapraklarda ve otlarda bulu- nan yeşil madde) çok miktarda (A) dinaminl olduğunu keşfetmiş- tir. Bu madde süte karıştırılar: - içildiği takdirde kandaki kürey- vatıhamra miktarı pek ax bir zamanda artmaktadır. * Dolunun Zararları Do'unun ekinleri nasıl yere serip mahvettiğini herkes bilir. iliz. âlimlerinden ve zirapt ıı:aundı birçok — keşifleri va icatları ile meşhur olan Sir Row- land Biffin geçenlerde dolunun tahrip edemediği yeni bir buğday cinsi yetiştirmeye muvaffak ol- muştur. Bu buğdayın başakları gayet İri, sapları gayet kısa * ancak bir buçuk karış uzun- luğunda - ve fakat çok sağlamdır. İşte boyunun kısa'ığı ve sapının bu sağlamlığı sayesinde bu buğ- daya ne rüzgür, ne de dolunun hiçbir xzararı olmamaktadır. Çocuk | SON POSTA Tarihi Müsahabe Ingiliz Kralının Sarayına isim Veren Dük Dö Bukingam Fransa Kraliçesini | Sevdiği İçin Öldürüldü Bir zamanlar cüzzamlılar hasta- mesi olan Londradaki Sent Ceymis sarayı (1532) yılında lagillz kıral- larına verildi, miskinlerin yerini hükümdarlar — aldı. Bu saray o tarihtenberi binbir çeşit hâdiseye şahit — olup gitmektedir. Onun salonlarında ne kadar kahkahalar çın'amış, no kadar gözyaşları dökülmüş, ne yamân eatrika'ar düzülmüş ve ne düzenler sezilip çözülmüştür? Fakat, kuşkusuz söylenebilir ki, Ceymisin — görüp tanıdığı güzel, çirkin, zeki, ahmak; insaflı, insafsız, duygulu, duygusuz — on binlerce insan arasında Dok Bu- kingham (*) birinci safta yer alır, Bu adam Anglilkan kilisesini kökünden yıkmak İsteyen Kato- likler tarafından kurulan meşhur “ Barut komitesi - Comitt des poudres,, nin İngilterede doğur: duğu zlacirleme karışıklıklar ara- sında sivrildi, Kral Birinci Jakın gözdesi — sıfatile Sent Ceymis Birinel Şarl sarayına girdi, akla sığmaz işlere girişti, kendinl zorla tarihe tanıttı. Birinci Jak bu adamın nes'ne değer veriyordu?. Burasını ger- çeğe yakın bir uranlayışla möyle- mek mümkün değildir. Jak, çok müsrifti. Buckingham da eli bayraklı bir hbırsızd. Ma'iye Nazırı (Bakon ) da elele verip Ingiltereyi sülük gibi emiyordu, Kırala da para yetiştiriyordu. Birinci Jak, belki bu yararlığından dolayı ona yüz veriyordu, baş Üstünde gezdiriyordu. Yahut ara- larında bir ruh anlaşması, bir kan kaynaşması vardı. Hakikat ne olursa olsun, şurası açıktır: Buckingham henüz otuz yaşında iken (Dok) Ünvanını almıştı, büyük Amiral olmuştu ve Saray (* Bu adamın sonunu merak eden okuyucularımı o meraktan kurtarmak için yazıyorum. Birinci Şasl da tıpkı babası gibi davrandı, Fransaya harp açtı. Fakat Ingilizler, kız almak için gilliği saraylarda aşk oyunu oynamıya kalkışarak kendi başlarına harp sıkın- tin açan bu adamdan bikip - usanmış- lardı. Birinci Şarlın onu himaye etme- sine rağımen bir yolunu — buldular. Helton adlı yürt sever bir. adamın elile herifi tepelediler. Bir zamaalar cüzzemlıların meskonl olan Sen Ceymis sarayı da kendi elinde bulu- Ni tu. Bucklagham bu evlenme işini firsat sayıp iki hükümetin arasını istedi ve kıralı bir ve herifi Madrit sarayı, Jaktan evvelki İngiltere hükümdarı — Elizabet'e evlenme teklifinde bulunmuş ve muvaffakıyetsizliğe uğrayarak harbe girişmişti. Meşhur yenilmez donanmanın Manş — sularına gö- mülmesile neticelenen bu harbin acısı henüz İspanyolların yüre- ğinde kayniyordu. Şimdi Ingiltere kralının o saraya el uzatması gururlarını okşadı. ve prensesi Londraya yollamak emeli bütün gönüllere kök saldı. Demek ki Dok dö Buckingham, omuzuna aldığı vazifeyi kolaylıkla görebi- lecekti. Fakat iş hiç de böyle olmadı, Dok cenapları palaspan- dras geri gönderildi. Niçi mi diyeceksiniz?.. Çünkü Ingiltere kralı namına Madrit sarayından bir prensese evlenme teklif edecek olan Buckingham © sarayda ne kadar kral kızı ve bu kızlara bağlı ne kadar dam- dönor varsı hepsine gönül verm'ş ve hepsini birer köşede sıkıştırıp sarkıntılığa — girişmişti. — Böyle davranan bir elçiye ise yapılacak muamele ancak kapıyı ve Londra yolunu göstermekten ibaret ola- bilirdi. Birinci Jak elçisine yapılan hakaretin — sebebini araştırmıya lüzum görmedi ve istediği prense- sin verilmemesini, vaktile Etizabetin Ispanya kralına varmamasına kar- şılık olarak yapılmış bir kabalık saydı, İspanyaya harp açtı. Şimdi iki devlet, yüz güzel kıza birden gönül veren bu elçi yüzünden denizlerde çarpışıp duruyordu. Harp, pamuk ipliğine benze- DOYÇE ORİENT BANK Dresdner Bank Şubesi Merkezi: Berlia M“& - Götanid - triele İst. Tütün-Gümi türlü banka Galata Deposu : * Her Ği * işi yen bir sulh ile kapanırken Jak da ölmüştü, Buckingham, oğlu birinci Şarıla miras bırakmıştı. Hursız, hayasız ve insafsız buckingam şimdi de yeni kralı pençesine ala- rak eskisinden daha geniş bir yüzsüzlükle Ingilterede cirit oynu- yordu. Tarih, onunla kral arasım- daki münasebeti yazarken “ pek çirkin,, tâbirini kullanıyor. Biz bu tâbirin nasıl bir anlam taşıdığını Ççöze etmekten çekiniyorur. Birinci Şari, — sevgili dostuna birçok şeyler vermek istiyordu. Fakat verecek — bir şey bulamr yordu. Kralığın adı kendinindi, şereli ve zevki Buckinghamındı. Bu durumda, cna ne verebilirdi? Bununla berabar düşünüp taşındı. Buck.ngham Doku, İngi'tere büyük amiralı, Sent Ceymis nazırı olan sevgisine — özel müsteşar adını verdi ve bu suretle aralarındaki su sızmaz yakınlığı çoğalttı. Buc- kingham genç kıralı bekar gör- mekten üzüli yordu, onun da er veya geç ölmesi üzer'ne yine ken- di elinde oyuncak olacak bir kral namzeli yaratmak için saraya bir kraliçe getirmek İstiyordu. Özel müsteşarının her dileğini bir emir sayan Birinci Şarl bu arzuyu da kırmadı, kıramadı. ve Buckinghamı Fransa karalı Dör- düncü Hanrini kızının istemek üzre Parise yolladı. Birinci Şarl, diplomatik mek- tuplaşma yolile elçisine bir kral kadar saygı gösterilmesini Fransa sarayından istemişti. Buckingham o saygışı görünce gerçekten bir kıral gibi harekete koyuldu, Dör- düncü Hanri ile atbaşı beraber yürüdü, yanyana oturdu ve bir gün Fiansa Kauraliçesine aşk ilân eyledi. Kraliçe bu umulmaz küstah- lığı sarayla da pek dikkat olunan inceliğe uyarak belki sessiz bir hakaretle karşılayacaktı. Fakat tesadüf bu ya. Dok cenapları, onunla başbaşa kalmaktan İstila- de ederek yere diz , mteş- li kelimelerle aşkını hay ya koyulduğu — sırada — Dördüncü Hanri salona girdi ve sil'elenm'ş gibi kızararak karısına sordu: — Madam, Bu bolduk köpeği önünüzde me yapıyor? Kraliçe, © durumda hiç bir ilgisi ve bhiç bir suçu olmadığını kabual ettiren bir sesle cevap verdi : ; — Benl sevdiğini söylüyor! Bir dakika sonra Dok dö Buckianham, kalçaları tekmelene tekmelene saraydan #sokağa atı- lıyordu. M. T. Tan Hangi Mektebe Gireceksiniz ? Kara Ve |(Leniz Küçük |Zabit Mektepleri Gedikli Küçük Zabit hazırla- ma mekteplerinin tahsil devreleri Haziran ve Z inci teşrin başlan- gıcında olmak Üzere senede iki devredir. Bunun için İsteklilerin Mayıstın son ve 2 inci teşrinin ilk haftasına kadar müracaat etme- leri lâzımdır. Daha açık olarak müracaatlar 1 İnci teşrinden ikin- citeşrinin birinci haftası sonuna ve Nisanın bidayetinden Mayısın sonuna kadar yapılmalıdır. Mektebe her sene kadronun müssadesi nispetinde yüksek dev- relere talip olanlarla köylü ço- cukları tercihan alınırlar. Muhte- lif devrelere almacak - talebenin yaşları şunlardır: Birinci devreye asgari 15 ya- şını bitirenler, Ikinci devreye 16, Üçüncüye 17, — dördüncüye 16, beşinciye 1B ve 19 ile 22 yaşına kadar olanlar alınacaktır. İlkmektepten — fazla — tahaelil olanlardan 18 yaşını — bilirenler mektebe elmmaz. Müracaat ede- cekler için lâzım olan vesikalar şunlardır: Mektep müdürüyetine hitabea pullu bir istida, fotoğrafı musad- dak mülus tezkeresi, aşi kâğıdı, hüsnühal ilmühaberi, mektep tas- dikname veya — şahadetnamesi, moterden musaddak teahhüt se- medi ve tam kadrolu bir askeri sılr hiye heyeti tarafından muayene raporu. Her iki, yani deniz ve kara gediklilerinin kayıt ve kabul şart- ları da birdir. Deniz Gedikli küçük zabit mektebi Için müracaat yerleri Kasımpaşa Deniz gedikli mektebi müdürlüğü, Ankarada deniz müw- teşarlığı, İzmitte Üssübahr! ku- “mandanlığı, Izmir deniz kuman- danlığı, vilâyetlerde askerlik şur belerile o mahallin en büyük askert makamıdır. Kara gedikli mektebi Zeytinburaundadır. Talip- lerin gidip gelme yol masrafları kendilerine aittir. Okuyuculara Cevaplarımız Fındıklı okuyucularımızdan Mebmet Pekeret — Şimendifer makinist mek- tebine ancak şimendifer memurları alınmaktadır. Fabrika ise bir mektep değil, iş yeridir. Biz okuyacularımıza ancak mektepler hakkında yol göstermeğe çalışı- yoraz. Maamafih bir istida ile san'alınızı anlatarak kumpanyaya müracaat ediniz ve makinist ol- mak istediğinizi de bildiriniz. * Sivasta Orhan Tari Kâhyaya: — Mühendis mektebine riya- ziyeden İyi ve pek iyi derece almış olanlar tercih edilir. Sonra fen gubesi — merzunları, — bittabi daha elverişlidir. İmtihanlar riya- ziye, fizik, kimya ve türkçedir ve tahriri yapılır. Mektebe nihari meccani leyli olamazlar. * Sivasta Lametpaşa caddesinde Nesimiya; Elektrik mühendisi olmak için yüksek mühendis mektebine müracaat etmeniz lâzımdır. Mek- tebe lise mezunları ve riyaziyesi iyi, pek iyi olanlar - alınır. Daha fazla malümat almak isterseniz 6 Haziran tarihli — gazetemizl okuyunuz. el ÜŞNĞ ÇO el ÜÜK —