21 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Emette İki Mühim Yol Yapılıyor Emet, (Hususi) — Emet, 40000 nüfuslu, 1200 evli, bağ ve bahb- çeler arasında kurulmuş, havası ve suyu İiyilik veren bir İlçedir. Eğrigözdağının doğu — eteğinde kurulmuş olan Emetin güney yön- leri hemen bütün bahçedir. Bura- da 12 kahve, 17 tecimen, 5 ma- nifaturacı, 7 berber, 4 nalbant, 5 terzi, | şapkacı, 3 ekmek ve ke- bapçı, 2 helvacı, 3 haşhaşyağcı, 7 kunduracı, 5 demirci, 5 kasap, 2 semerci, 1 tenekeci, | kalaycı, 1 saatçı, 3 hamamcı vardır. Emet toprağının orta verimi bire on iki, pek çokh verimi de yirmi, yirmi Üçtür. Buranın en başa —alınacak — tarım — işi de afyondur. Bu yıl topraki yağmur — görmediğin: kurak gi lo kiraz bir kuruşa satı- dir. Bu yaz, kuraklık yü- xünden kasabadaki bazı çeşme- lerin suları bile dinmiştir. Tiçebaylık Osmanlıca köy ad- larının, şarbaylıkta İlçenin içindeki Arapça mahalle ve sokak adla- rinın karşılıklarını araştırıp - koy- mağa başlamıştır. Emetin pow taları at sırtında gidip gelmek- tedir. Bu yüzden mektup, evrak, gazete, Emete iki günde gelmek- Halbuki bir buçuk ay kadar bir günde geli- Emete otobüs işleyip durürken — postanın at sırtında gelip :Rıııııl biraz garip değil mi? Kütahya - Balıkesir hattı Üze- rinde Emirler istasyonuna Emeti bağlıyan — bir. yel — vardırki bugün bu yolda pekçok — işçi çalışmaktadır. Emetin — kazanç kaynaklarının çoğu burada birik- tiğinden ötürü bu aâlh ay içinde olun — yapılması sona — ererse ğmoto pek çok kazançlar elde edecektir. Bu yol bittiktem sonra Işçiler hemen Emet - Si sini yapmıya — bağlı Bu yol da bitince trinin gelişmesi şimdiden kesti- rilmektedir. Burada eskidenberi tam ku- rumlu, biri Gazikemal, diğeri Kaynarca olarak iki tane iki okul varken geçen yıl İl Kültür. D rektörlüğünün isteği üzerine bu okulların okuyanları birleştirilmiş Kaynarca — okulu — kapatılmıştır. Gazikemal Ukokulunda bir kültür İşyarı İle yedi öğretmen vardır. Okuyan tutarı da 300e yal h Okuyan sayısının az olmasına sebep yoksuliuk yüzünden on iki ©on Üç yaşına giren okuyanların ekulü terketmesinden ileri gek mektedir. | Aydında | Dükkânlar Sabah Yedide Açılacak, Akşam 6,30 da Kapanacak Aydın, 20 (A.A.) — Belediye çarşı esnaf ve tecimlerinin dük- kânlarımı sabahları saat sekizde açmalarına, akşam 18.30 da ka- pamalarına karar verdi. Bu karar bugünden yürütülmeye başlandı. Karar, herkes tarafından sevinçle karşılandı. Muğlada Bu Yıl Tütün Kalitesi Çok İyi Muğla, 20 (A.A.) — 1Il içinde bin hektar kadar tütün dikilmiş- tir. Tütünler kuraklıktan az çok kötüleşmiş İse de kışın ve di- kimden önce yağan yağmurlardan çok faydalanmışlır. Ürün çok iyi değilse de orla bir haldedir. Fakat kalite bakımından çok iyi olacaktır. Hiçbir hastalık yoktur. SON POSTA İzmir Ve Havalisinde Kurak- lhik Çok Zarar Verdi İzmir, (Husust) — Batı Ana- | dolu müstahsilinin yüzünün güle- ceği bu yılı, kuraklık yüzünden aşağı yukarı kaybetmiş bulunuyo- ruz. Üç buçuk aydanberi zengin mahsuj tarlalarının çektiği yağ- mursuzluk acısı, ürünlerin nefaseti Üzerinde — oynadığı kötü rolden başka rekolteler üzerinde de yüzde 15 ten — başlıyarak 60 bölüme kadar sarar yapmıştır. Tütün rekoltesi de dahli olmak üzere her mahsul noksandır. Ziraat mütehassıslarının söyledik- lerine göre havanın sikleti göz önünde tutularak bu ayın sonuna kadar yağmur düşecöktir. Eğer haziran ayının yağış bilânçosunu mıntaka için vasati olarak 10 milimetre yağışla kaparsak xara- rın önü alınabilecektir. 927 yılından — beri Ege ürün havzası bu kadar şiddetli bir ku- raklık geçirmiş değildi. Şimdiye kadar yağış fazlasından ve dolu- dan müteesair olan — Ürünler bu defa da yağış noksanından xzarara uğramıştır. Sebze ve meyva rekol- tesi de çok noksandır. İlk kısım meyva ve sebzeler tamamen mahvolmuştur. Yalnız meyva kooperatifinin xararı 120 bin Hiradan fazladır. Bu durum — karşısında batı Anadolu müstahsilinin ziraat ban- kasına olan borçları zorlukla ödenmek — istidadını kazanmış- tır, Bankanın İzmir şubesinin müstahsll elinde 1.595.000 lira alacağı vardır. 934 yılında mle- tühsile yapılan İstikraz 113,000 liradır. Buna mukabil yapılan tahallât da yüzde itibarile (32)dir. 935 yılında yapılacak İstikra- zat için çimdilik — 87.000 Jliralık tahsisat emri vardır. Kooperatifler elile yapılacak istikraz faslı, bu yakamın haricinde kalır.. İzmir Mekteplerini Bitiren Kızlar N B z R İzmir kız enstitüsünde İake çıkarma deril izmir (Hususl) — Izmir mek- teplerinde yıl sonu münasebetile diploma dağıtma faaliyeti başla- mıştır. İzmir erkek İlsesinden 64, kız Hlsesinden 38, kız muallim mektebiaden 54 - talebe mezun olacaktır. Tilkilikteki Zebra Hasan dikiş, biçki ve nakış yurdundan 17, Bayan Mahzurenlin dikiş yur- dundan 60 genç kız mezun olarak diploma almıştır. Fotoğrafta bil- gili Türk kızlarını mektep sergi« lerinde, leke çıkarma dersinde görüyoruz. Seferihisarda Çadır Basanlar İzmirde Ağır Ceza Hak Yerine Verildiler İzmir (Hususi ) — Seferihisar ilçesinin Dikmen dağı eteklerinde silâhla çadır basarak can yakan Koca Eyüöp, Osman oğlu Ismail ve Mehmat oğlu Yusuf yakala- narak İzmire getirildi ve Ağırcoza Hakyerine verildi. Aydında Dil Derlemesi Aydın, 20 (ALA.) — Sentaks anketi için Halkevinin — seçtiği kurul bu hafta da Karacasu ilçe- baylığının yakın köyüne gitmiş ve birçok derlemeler yaparak merkeze dönmüştür. Kurul vardığı — yerlerde — iyi — karşı- lanmış ve dil derlemesinde ko- Jaylıklar görmüştür. Uşak Memleket Hastanesinin Müzesi e 960 6 | Uşak memleket hastanesi Uşak (Hususi) — Uşak mam- leket hastanesi Husus! Muha- sebenin dar bütçesile fakat fev- kalâde mükemmel bir surette idare edilmektedir. 30 yataklı olan bu şifa yurdu yalnız Uşakın değil komşu kaza ve nahiyelerin ağlık heyeti de cankurtaranı - vaziyetindedir. Hastane bilhassa zor doğumlar yüzünden ölüm haline gelmiş bir- çok kadınların hayatını kurtar- mıştır. ede — İnsanlardan çıkarılmış r, ürlar, kum ke- seleri ve buna benzer” şeylerden mürekkep bir de müze vardır. Hava Tehlikesini Bilenler Nazillililer Bir Milyon Kilo Pamuk Verecekler Aydın, 19 (A. A.) — Hava tehlikesine karşı illmizde büyük bir. kalkınma hareketi vardır. Köylere varıncıya kadar her ta- rafta toplantılar yapılarak ha tehlikesini bilenler kurumuna Üye yazılıyor. Nazilli pamuk üretmenleri bu yıl alacakları pamuk — ürünlerinin yüzde birini hava kuramuna ver- meye kerar vermişlerdir. Verile- cek yekön 1 milyon kiloyu bula- caktır, İzmir, 20 (A. A.) — Hava tehlikesi ve teblikeyi bilen üye yazılma işine devam edilmektedir. Şehrimiz Felemenk tütün kumpam- yasının 900 işçisi birer gündelik- lerini hava kurumuna vererek havalarımızın — savgası — yolunda Üzerlerine düşen ödevi yapmışlar- İzmire — yal e eldilmesi için 21 inde genel bir. toplantı yapı- lacaktır. Bolu, 20 ( A. A. ) — Hava tehlikesini bilen Üye yazan komls- yon her gün parti kurağında top- lanarak Üye kaydına devam et- mektedir. Bodrum, 20 (A. A.) — mem- leketin her tarafında olduğu gibi burada da hava i Üye ır. uğraşan komite her gün toplana- şrak Öye kaydetmektedir. Gaziantep ( Hususi ) — Hava tehlikesini bilen Üye yazılma işl devam etmektedir. Şimdiye kadar 200 üye kaydedilmiştir. Bunlardan Müfti oğlu Sabri ve Ali Veli 200, Cemil Ali, Abdürrezzak ylizer, Hüseyin Inci 120, Yüzbaşı oğlu Mahmut 100 lira vermişlerdir. Ispartada Yağmur Isparta, 20 — (A.A.) — Çok- tanberi süren kuraklığı giderecek derecede dün şehrimiz ve çev- resine yağmur yağmuştlur. Kayseride Yeni Bir Hitit Şehri Bulundu Kayseri, 20 (A.A.) — Kayse- rzinin molu köyü yöresinde kepez yerinde henüz hiçbir kitapta ismi geçmiyen ve kaydedilmeyen bir Hitit şehri bulunmuştur. Bulunan şehir çok enteresandır. Kültür direktörü ırk İşlerile ilgili işyar- larla birlikte araştırmalar yap- mak Üzere Kepeze gitmiştir. lDflnyn İktısat Haberteri l ı Almanyaya İlk Madde İhracatımız Berlinden yazıyorlar: Alman- yada mensucat İp- tidai maddelerinin sarfiyatı -oldukça & aztmıştır. 1934 yılı için Almanya konjonktur daire-, sinin yaptığı bhesaplara — göre Almanya dünya mensucat iptidai madddesi Üzerine büyük — bir lstihlâk pazarı halindedir. 1934 yılıma kadar dünya sarliyatındakl payı orta bir hesapla şöyledir: Yün — yüzde (1i den 13) e kadar Pamak » (0 Va ipek — , (2 , 3). Keten (9 » .»0« Kendir 3 w>04 Jat » (E 4 8)u & 1934 yılında Almanya hükü- meti ithalâtı takyit edici birçok karar almıştır. Fakat bu kararlar neticesinde Almanyanın umumi thalâtı ve dünya pazarlarındaki mevkli gerilemiş değildir. Hattâ bazı maddelerdeki rolü bilâkis artmıştır. Bu son cümle ile işaret edilmek istenen maddeler keten ve kendir sucatıdır. Genel bir bakışta büyük de- gişiklikler göstermeyen Almanya mensucat ham madde itbalâtı, son iki yıl içinde, satıcı memle- ket itibarile çok büyük farklar ortaya koymaktadır. Ticaret an- laşmaları neticesinde husule gelen bu büyük değişiklik dikkatle gö- rülmeye değer. Konjonktur - dairesi kânunu- evvel, kânunusani, şubat aylarına ait son iki yılın yün ve İthalâtını satıcı memleket İtibarile ehemmi- yet sirasile şu — süretle — tespit etmektedir: (Kental olarak) 1933.34 1934-35 satıcı memlekel 252.000 - 61.000 Avusturalya 91.000- 24.000 Cenubi Afrika 60.000 91.000 —Arjantin 36.000 - 19.000 Uruguay 33.000 — 7.000 Yeni Zelanda 1.000 47.000 Türkiye Bu Istatistik tablosuna bir göz atmak, Türkiyenin bu Üç aylık devrede yaptığı güzel ilerleyişi kavramak için küfidir. Pamuk için de vaziyet yukarıdaki yün ithalâtının hemen hemen eşidir. Bu müddet zarfında Almanyanın yaptığı pamuk ithalâtı ise şöyle olmuştur: 1933-34 819,000 70.000 154.000 1.000 14.000 Son zaman-, da eptey art- 1934-35 satıcı memleket 176.000 Birleşik Amerika 39.000 Hindistan 65.000 Mısır 149.000 Brezilya 51.000 Arjantin 88.000 Türkiye Almanya pamuk piyasasında Amerika, Hindistan ve mısırın pamuk İthalâtı azalmış, buna mu- kabil başta Brezilya ve hemen arkasından da Türkiye olmak Üzere diğer bazı memleketlerin ithalAtları artmıştır. Bu artmanın görüldüğü memleketler içinde bik hassa Türkiyenin —elde — etttiği mevkil mühimdir. Çünkü diğer memleketler esasen yapmakta oldukları bir ithalâtın mikdarını çoğaltmışlardır. Halbuki Türkiye büsbütün yabancısı olduğu bir pa- zarı fethetmiştir. Fal Şubat ayından sonra memleketimizden yapılan ithalât hızımı kaybetmiştir. Şu #on gün- lerde yenl İşlerin çıkması ve ge- çen yıl elde edilen iyi sonuncun bu yıl da ilâvesile kazanılması beklenmektedir.