13 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

13 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

SON P O STA Ağustoa 13 Spor: Gelecek Yıl Balkan Ku- pası Maçlarına Gireceğiz * Son Posta © İstanbul gelir ve para Yazan: M. Turhan Hadım Süleyman Türkler Pirl Reis- Murat Re's - BORSASI İ 12 - 8 - 1035 I Türk Devlet Borçları Lira 47,5 T.B, 1AS,1Ğ SI Litra | WB.Hazine B. 57,1$ Adende Hükümdarlık Yapmak, Hadım & Süleymana Pek Aykırı Geliyordu.. Ç Safer Reis kolunu yanlamasina uzatmış ve Toramanla Âmirin arasina gelikten bir set çekmişti. Hadım Süleyman güvertede bu gelişi gözlüyordu, belli belirsiz. gü- Tümsüyordu. Kendi gemileri yanında irice bir yumruğu andıran, yahut #işkin dalgalar önünde bir tutam kö- püğe benziyen bu kayıklarla Adende hükümdarlık yapmak, kızıl denixin oğunı elinde tutmak kendine pek aykırı geliyordu. Onun düşünüşüne göre denize dalga, ovalara rüzgüâr, dağlara ârslan yakışık alırdı. Denizde köpük, ovada durgunluk dağda tavşan, Bezin boypos takınmı ndamlı gö- rünmesi gibi hom gülünç, hem acıklı bir göydi. Aden — hükümdarı da bu durumda görünüyordu. Zanbuklar baştardeye yaklaşırken Kaygusuz Yaşar, Hâdım vezirin ya. nına sokuldu, kulağına fısıldadu — İşte, dedi, Aden kalesi ayağına geliyor, onu yakılamak senin elinde| Süleyman Paoşanın gözlerinde bir hoşnutsuzluk — bölirdi, — dudaklarında bir. iğreniş dolaşti: — Anlamadım — kaygusuz. Bana Adan emirini baple etmekliğimimi söylemek İstiyorsun? — Ben emir, memir tanımıyorum ve görmiyorum. Aden kolesini! ayaği ma kadar süzülüp gelmiş görüyorum. Onu tıpiş tipiş yine yerine dönmek« te serbestmi bırakmalı? — Ben konuğuma kem gözle ba- kamam, onu incitemem, Kaleyi böyle kötü bir düzenle bana aldırmak - isti- yorsan yazık sana. Kaygusuz Yaşar gülümsedi, biraz daha sokuldu, uzun uzun fısıldadı: — Devletli Vezir. Ben Aden kale- sini kolaylıkla ele geçiririz derken ne dediğimi bilerek konuşuyordum. Şu herifi buraya gelmeye zorlarken de' işin sonunu İnceden İnce hesaplamış idim. Behram Boeye güleryüz bile göstermeyen bu —Portekiz — kölesi sultan, görüyorsun ki, koşarak buraya geliyor. Onu koşturan, senin ayağına getiren benim. Herifin geri döndürül. letiyorsam bunu gerekli buluyorum demektir. Nitekim biraz sonra sen de benim gibi davrana. gakam, Çünkü bu gel adamın bağışlanmaz biz suç İşlediğin! anlaya- gaksın, kendisini cezalandıracaksın. Konuk başka, suçlu başka. İşte Aden kalesi avucundadır, deyişimin sebebi budur. paşam. Hadım Vezir, bir. bilmece gibi molaşılmaz görünen bu sözlürin İçyü- günü açmak, aydınlatmak isterken gambuklar da baş' yanaşmıştı, Emir hazretleri İp merdivenden Bar. untılı adımlarla gemiyo yükseliyordu. Lıdıı ötürü Süloyman Paşanın dileği Aağıında kaldı, yerinden — fırlamıya galışarak ayağa kalktı, Aden Sultanını karşılamıya koştu, Onun koşması İri bir. topun kol kuvvetlle kımıldatılmasındaki belirsiz hareketi —andırıyordu. Bu — sebeple misafirini merdiven bağşında karşıla. yamddı, ancak — kamara — ağrında yabildi. Bu, biraz da düşünüle- pılan bir. gecikişt. Osmanlı ultaninı nihayet kas rine yutturmak İçin Hadım vezirin koşar gibi, telâş eder gibi görünmesi Özürler dilemesi gerekti. Bunu da ustalıkla yaptı, herife — tatlı diller döktü ve kamuraya götürdü. Süleyman paşanın kafasında Kay- gusuz Yaşarin sözleri dönüp durayore du. Önce şu horifle Adenin Türklere satılması, yahut © ülkede Türk hima- yesinin kurulması için n girişe mek fikrinl taşıyordu. para ile, bol valtle bu İşi ba, umuyordu. Çünkü Po!: bağlayan, Aden İlmanlarını o devlet gemileri için Özgür bir sığınak yap- mış olan Emirin Türkleri frenklerden Uztün tutacağını ve Portekizlilerden el çekip kendisine el uzatacağını oranlıyordu. Aya! zamanda bu adamı korkutabileceğini de zihnindon geçi. ayı, Yeniçarileri güver- telere sıralayıp bir gözdağı vermeyi tasarlıyordu. Lâkin Kaygusuz Yaşarın sözleri bütün bu düşünceleri altüst etmişti. Şimdi, kündine konuk gelen ve ken« disile derin derin konuşulmak lüzım- gelen bu adamın İşlediği suçu arap- tan gerl kalamıyordu. Bu - suç ne olabilirdi?.. Hadım vezir orladığı ordu, Kaygu- miz GÖzler #öy- eceğine İnan taşıdığı için kafa- gını da bu araştırmadan vazgeçiremle yordu. Emlir ile konuşması biraz karışık oluyordu. e Fakat Emirin durumu da — tuhaftı, ©, çoktan berli Mısır'da bulünmak dolayısile güzel arapça konuşan Süley. man Paşanın bütün sözlerine kısa vezir, kendi düşün yüzi ykırı” karşılıkları seçemedi, biraz sonra farkında oldu ve gözlü açıldı. “Nasıl, Ülkenizde bolluk var mi, alışveriş yolunda gidiyor mu,, gibi ) bir soruya “havalar hep böyle tır,, gibi uygunsuz karşılıklar varen Emirin sağır mı, yoksa alık mi oldü- gunu anlamak İsteyen Hadim vezir, zeki gözlerini kırpıştıra kırpıştıra onu süzmeye koyulmuştu. Bu bakış, kar« gesındaki adamın delimsi bir durum taşıdığını kendisine Aanlatlı. Herifin gözleri fırıl fırıl dönüyordu. Kamarada birin! arıyormuş gibi sağa sola dönüp duruyordu. ( Arkası var ) B. W 26415 | » B. Ii 26,78 | Devlet Demiryolları Borçları Lira Lira Erganl 05,00 4663 SıvasErzurum 5600 ( AL H © 60 2400 Anadolülveli 45,850 || ,, Ha we 100 4275 Sosyeteler Eshamı Klra Lira kş. B. NU 90 L let. Tramvay » e' Hk 9,50 || Bomontl - » Name — 9,50 || Torhos Merkezl, Do 58,25 (| A. Çimente Çekler Liret | Dolar Nakit | Anadolu Mü. 9,7120 0,7910 İaterlim F. Frangi Krp 1 Mark 41 20 Drahmi — 2400 20 Leva M 2) Ley Hça L Mübadil Bon. 72 | Gayti, —» 17428 Altın 9,28 Mecldiye — 53,00 Kredi Fonsiye 1886 senesi - 126;00 19098 » 8730 vi « 50 Pa: MTST. borcu SIT * İsterlin 7498 Borsası R. Fr. | Dolar 15,10 | On Bankası / 271,50 3000 Lira Nereye Gitti ? Yugoslavya İle Bulgar Federasyonları Arasında _İlîtilâf Çıktı Sofya, 12 ( Özel ) — Balkan kupası — maçlarını Yugoslavya kazandığı halde, kupanın kimin tarafından kazanıldığı, Yugoslav ve Bulgar federasyonları urasında karara bağlanamamıştır. Balkan —genel — federasyonu kupanın kime ait olduğunun tayini için Bulgarlarla Yugoslavlar ara- sında yeniden birmaç yapılmasını veya Balkan —kupası maçlarına İştirak eden memleketler murah- haslarının toplanarak buna karar vermesini düşünmektedirler. Gazete, bu içtimaın da çok pahalıya — mal olacağından bu kupa — anlaşamamazlığı — yüzün- den Yugoslavlar, — gelecek — yıl Bükreşte yapılacak Balkan kur pası maçlarına İştirak etmemeyo karar vermişlerdir. Bükreş maç- larında Yugoslavyanın yerini Tür- kiye dolduracaktır. Balkan feda- rasyonundan, gelecek 936 yılında Bükreşteki Balkan kupası maç: larına aştirak edeceğine dair Türkiyeden mektup almıştır. Bu sebeple önümüzdeki yıl Bükreş- Sarraf Ali Bahtiyar Tokat-| teki Balkan kupası maçlarına lıyan Otelinin İddialarına Cevap Veriyor Tokatlıyan otelinde bir oda kiralıyan Balıkesirli sarraf Ali Bahtiyar adında bir zat polise giderek otolde Üç bin İirasının çalındığını bildirmiştir. Buna karşı otel Idaresi, otelde para çalınmadı- gını, bunun sarraf Ku; tarafından tehevvür neticesi asılsız olarak or- taya atıldığını öne sürmüştü. Bu- nun Üzerine sarraf Ali Bahtıyar temize gelerek şunları söy-e lemiştir. — Ben Tokatlıyana geçen Pazartesi günü gidip ikl gece kalacağımı ve bekâr olduğumu söyliyerek İmzam altında beyan- name verdim. Farzmımuhal ben yabancı bir kadın ile otele gitmiş olsam bile şahsimı, bana ait olan odaya girmekten menedemezlerdi. Halbuki beni odama koymadılar. Esasen iki gün için tuttuğum oda haberim olmaksızın açılmış, eşya- larım başka yere - kaldırılmış, bunu polis de tesbit etmiştir. Otel idaresinin bunun aksine söy- lediği sözler hakikatten uzaktır. Yanımdaki eşyaların bir kat elbiseden İbaret olmadığını da Güney palâs oteli müstahdemleri de biliyorlar. Zabıta tahkikatile sabit olmuştur ki ben ikinecl gece otele gelince, elimden anahtarı almışlar, beni odaya koymamışlardır. Zaten hiç hakları olmadığı halde bana ait odayı da açarak eşyalarımı başka yere nakletmişlerdir. Beni otele getiren —şoför ve — kendilerinin çağırdıkları polis, yanımda ya- bancı bir kadın olmadığını söyle- dikleri halde otel — sahibinin aksi Iddiada bulunuşunun ne ka- dar garip olduğu meydandadır. Hasılı yanımda bulunan 3 bin llranin seri numaraları tesbit edil- miş olmasile beraber bu paranın yanımda olduğunu, ne suretle ve kimden alındığı malüm bulunduğu gibi keyfiyet şahitlerle de Isbat olumacağına — ve üç bin liradan daha fazla para taşıyan kimseler den olduğum dahl kendilerince de anlaşıldığına göre hakikatı tebdil ile 3 bin İiralık sirkat olmadığından ve yanımda kadın bulunduğundan ve salreden bah- #ile bütün her şeyin hakikatini değiştiren ve bu suretle gazete- ye mektup yazan otel ııllıhlı şu hareketi çok gariptir. — * Türkiye, Romanya, — Yunanistan ve Bulgarlstan iştitak etmiş ola- caklardır. Amerikalı atletler Avrupada Amerikanın bu sene Avrupa- ya büyük bir turne için yolladığı atletik tim, Pazar günü llk mü- sabakasını Parlste meşhur Ko- lomb stadyomunda yaptı.. Ame- rikalıların İştirak ettiği bu mü- sabakalarda İtalyanın Üç maruf atleti de bulunmuştur. Amerikanın en moşhur atletl zenci Pikok yüz metroyu 10,6 da koşmuş, ayni atlet uzun atlamayı 7,84 atlayarak kazanmıştır. Amerikalı Fuka 400 metroyu 48.2 gibi güzel bir zamanda koşmuştur. 800 metroyu İtalyan Lanzi 1.53.4 de kazanmış bu mü- sabakada Fransızlar ikinci, Ame- rlkalılar Üçüncü olmuşlardır. 1500 metro baştan nihayete kadar heyecanla takip edilmiştir. Bu müsabakada 932 Los Ancelos olimpiyadı galibi Italyan Bekali de İştirak etmişti. Yarışı Ameri- kalı Brayt 3,56,6 ile kazanmış, Fransız koşucusu ikinci, olimpl- yat birincisi de Üçüncü olmuştur. 5000 metroyu Fransız —Roşar 14.58. dakikada koşmuş, Ameri- kalı Mak Kuloskey ikinci obk muştur. 110 metre mesafede Amerl- ı kabul — eder. kalı Kope 14.6 ile birinci, Ame- rikalı Mur ikinci olmuştur. 400 — manikada — Amerikalı Muür 54,8 ile birinci, 57,8 ile Fransız koşucusu ikinci olmuştur. 4X100 bayrakta Amerika ti- mi, 41.8 ile birinci Fransızlar ikinci gelmişlerdir. 4X400 bayrakta Amerika ti mi, 3.19 gibi bir zaman yapmış, Fransızlar ikinel olmuşlardır. Amerikalı Layman 15.40 gük le atmış, Fransız Noel 45.50 ile disk atma birincisi olmuştur. Yüksek atlama çok heyecanlı olmuş, Amerikalı Zenci Conson 1,85 irtifamdan birinci defa aş- mış, Fransız atlayıcısı bunu Üçün: €ll ve son tecrübesinde aşabilmiş- tHir. Çıta 1.90 yüksekliğime çıka» rılmış Amerikalı derhal atlamış, Fransız bu irtifada müsabaka harici kalmışlar.. Conson 1.96 dan aşıvermiİş. Çita 2 metreye çıkarıl- dığı zaman 1500 metre yarışın başlamış ortalıktaki süküneti boze muş ve halkın bir kısmı koşucu: ları bağıra bağıra teşci ettikleri Için sinirleri bozulan Conson bu irtifadan atlamaktan vazgeçmiştir. Amerikalı Ray sırık atlamada kolaylıkla 3.80 atlamıştır. Amerikalı atletler Avrupanın muhtelif şehirlerinde dah& birçok müsabakalar yapacaklardır!. Yenl NoFrlzıh Bayıpdırlık İşleri Dergisi — Bayındırlık Bakanlığı tarafından her ayın sonunda çıkarlan bu Naha ve meslek meomuasının £2 inoi yıl 2 incl sayısı çıkmıştır. İçinde şehrin bayın- dırlanması — üzerinde birçok — elâkalı yazılar vardır. Tedavi Kliniği — Franmtca ve Türkçe olarak tanınmiş doktorlarımız tarafından çıkarılan bu meomuanın 18 inol haziran sayısı İntişar etmiştir. Kültür — İzmirde çıkan bu san'e &t ve kültür. mecmuasının &1 inci sayısl çıkmıştır. Hafta — Bu haftakl — sayısında Peyami Sefanın “Biraz aydınlık,, İike rasını, Şebremini — Rıdvan — Paşanın nanıl öldürüldüğü ve Üniversitelileri- mizla kamp — hayatından — safhalar vardır. Savaş Hatıraları — Beyasıtta Bozkurt matbaası tarafından basılmış bir eserdir. Dr. ibrahim Zati Belediye karşısında Piyerloti ezddesinde No, 21 Hergün öğleden sonra hastâlarını İstanbul Limanı Sahil Sıhhiye Merkezi Satınalma Komisyonundan : A — Merkezimixz emrindeki Galata motörü pazarlıkla tamir edile- cektir. Tahmla bedeli 945 Ilradır. B — Bu motör tamirine ait şartnameler merkezimiz levazımından parasız alınır. C — Pazarlık 16/8/935 Cuma günü saat 14 de Galatada Kara Mustafapaşa sokağında merkez komisyonunda. D — Pazarlık suretile yapılacaktır. E — Teminat miktarı 71 liradır. F — İsteklilerin benzin motörü ve gemi tamiri işlerinin ehli olduk- larına dair Ticaret Odasının davet tarihinden sonra alınmış bir vesika aranılacaktır. G — Pazarlığa girecek olanların saat 14 e kadar muvakkat te- minatlarını merkez veznesine yatırmış olmaları şarttır. "4655,, Dr. ETEM VASSAF " Çağaloğlu Orham B. aparlımamı Tel,22038 Sinir ve akıl hastalıkları mütehasaısı Bv, Kalıköy Bahariye İiarl cekak TekG0791