13 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

13 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

etmiştir. — Süreyya oe 6 Seyfa BO CA 9 55555 aZ 0 O Siyaset Âlemi Leh - Dançiğ İhtilâfı Neden Çabuk Yatıştı ? Dançiğ serbest gehrl ile Lehistan arasında çıkan anlaşamazlık nihayet tatlıya bağlandı. Sorbeat şebrin âyan meclisi, Leh emtiasına şehir piyasa- gını bir nevi kapama demek olan kararını — geri almaya — mivafakat gösterdi ve bu suretle Lehiat Almanyayı karşılaştırmak — latidadını gösteren nazik bir mevzu da ortadan kalkmış oldu. Esasen bunun böyle olacağı daha © zaman tahmin oluna- bilirdi. Çünkü —Almanya ile Lehlstan arasında —mevcut — olan — münhede, Dançiğin filen Almanyaya Iltihakından çok daha — kıymetli eları ihtiva etmektedir. Bu muahede, münhasıran Sovyat Rusyayı hedef tutan — bir wesikadır. Bir gün gelir de bu vesikayı imzalayanlar fırsat bulurlarsa, nâgâm kalmış emellerini Sovyet Rusya Üze- rinde tahakkuk ettirmeye çalışacaklar ve bu suretle doğudan alacakları topraklarla batı tarafından kaybet« tiklerini veya temin oyleyemediklerini telâfiye — çalışacaklardır.. Leh — Dış İşleri Bakanının bugünlerde Finlândi- yanın merkezi olan Helskel'yo git- mesi dü, yine bu andlaşmanın bir lcabıdır. Lehistanla Almanya, Baltık denizini mutlak bir surette kontrolları ali almak ve bir dıl'ını teşkil eden Finlandiya körfezin! ve Finlândiya sula- rint mutlak surette murakabe üylemek için böyle bir anlaşğmaya lüzum gör- müşlerdir. Görülüyor ki Lehlstanla Almanyanın siyasal ve aüel plânları, kâdiselerin — muhtemel inkişafları mazarıdikkate alınarak — çizilmiş ve tahakkukuna — çalışılmakta — bulun- muştur. Binaenaley Dançig serbest şehri ile Lehlstan arasında — çıkan İhbtlâf şimdilik censa teallük — eder mahiyette bir hâdise değildi. Bunun böyle olduğunu, derhal — yatışan ve yatıştınlan — vüküat — etrafile lspat Çerez Kabilinden ço Allah Versin ! Bir aralık, Büyük Millet Meolisi bükümeti zamanında Hariciye Ve- killiği etmiş olan rahmetli Bekir Sami Bey kekeme idi. Son dersce güçlükle konuşurdu. Arkadaşları da boyuna, onün bu hali ile alay ederlerdi. Bekir Sami Bey, bir gün, İstan- bulda, İttihat ve Terakki- merkezi umumisinin bir. toplantımında hazır buluduyordu. Müzakere, memleke- tin selümetine taallâük ediyordu ve pek hararetli idi. 5 Bir aralık, Bekir Saml Bey beye- ganlandı, oturduğu yerden atılarak: — Be., be., ben de, #ö.. eö.. aö sözi.. isterim | Diye bağırdı.. O zaman, toplantıya — başkanlık eden ve gayet zarif bir adam olan Talât Bey ( Paşa ) morhum, gülüm- seyerek: — Söz mül İstediniz, Bekir Sami Bey? dedi. Allah versin ! » Tıflı Nöbetçi Eczaneler Bu geco nöbetçi sozanaler şun- lardır: Eminönü — ( Beşir Kemal - M. Cevat ), Küçükpazar; ( H. Hulüsi ) Alemdar; ( Esat ), Beyazıt; (Bek kis), — Şehzadebaşı; ( Hamdi ), (Nazım ), Samatya; ( Ridvan ), Fener; ( Vitali ), Akan- ray; ( Ethem Pertev), —Karagüm- rük; ( Suat), Bakırköy; ( Hilâl ), Kurtuluş; ( Neodet Ekrem ), Gala- ta ( Hidayet ), Beşiktaş ( Recap); Hasköy; — (Halk), — Kasımpaşa; ( Merkez ), Kadıköyü; ( A'teddin) ve ( Rifat ) eczaneleri, Büyükada; (Şinasi Rıza), eli; ( Tanaş), Üsküdar; (Örmer Kenan ), Beykaz; ( Paşabahçe, Beykoz, Anadoluhi- sarı ) eozaneleri, Sarıyer ( Nuri ). Şehremini; SON DAKİKA — Ağustos 13 aa « ELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ aa Muhabirlmiz Bildiriyor : İtalya Radosu Askeri Merkez Yaptı (Boştearahı 1 incl yüzde ) Habeşistan — seferine hazırlanan Italya hükümeti, muhtemel Ha- beş harbi dolayısile elinde bu- lundurduğu 12 adaları bir tecavüz- den korumak için bu şekilde hazır« hlıklarda bulunduğu tahmin ediliyor. Fakat son bir haftadanberi doğu Afrikada, hudut çarpışmalarında yaralanan İtalyan askerleri, buraya getirilmiye başlanmıştır. Söylendi. ğine göre Rodosda yakında inşa- sına başlanacak bir bakım evi kurulacak, harp esnasında yara- lananlar burada todavi görecek- lerdir. Hükümetin, burasını umum! bir “ harp tedavi merkezi ,, say- ması, — havasının — iyiliğindendir. Rtalya - Habeş harbinin başlama- sından sonra da birçok İtalya tıp adamlarına burada vazife verlle- cektir. Ayrıca, hükümet asker nakliyatı ve salr askeri harekâtta seyrüsefer işlerini sekteye uğrat- mamak için kendi nakil vasıtala- rımı Avrupa ve Amerika seferle- rinden alıkoymiyarak yabancı dev- letlerden kira ile vapur almiya başlamıştır. Bu vapurlardan birkaçı buraya gelmiştir. Habeş İmparatorunun Sözleri Adisababa, 12 (A. A.) — Habeşistan — imparatoru, Havas ajansı aytarına şunları söylemiştir: “— Habeşistan, — erkinliğine vurulmak İstenen herbangi bir darbeye karşı gelmektedir. Ma- mafih, Habeşlstan, Italyan pres- tijinin de azalmasını İstemer. Ekonomik ve finansal menfaat- lere mukabil topraklarımızın bir kısmını bırakmağa hazırız.,, Ögadenin bir İtismının Italyaya verilmesi İmkânı mevcut olduğunu söyleyen İmperator, bu — esas üzerinde bir anlaşmaya varılabil- mesi İçin birçok tali moselelerin konuşulması — gerektiğini — ilâve etmiştir. Imperator, Habeşistanın bütün tmitlerinin Fransa ve İngiltereye bağlı olduğunu söyledikten sonra demiştir. ki: “— Yağmur mevsimi yaklaşı: yor. Harb tehlikesi gitgide cid- dileşiyor. Eğer bir harp çıkacak olursa Habeşçistan kendini son nefesine kadar müdafaa edecektir. 1500 Gönüllü Londra, 12 ( A.A )— Buradaki Habeş elçisi, 1500 kişinin Habeş ordusuna — yazılmak üzere gönüllü eldiğini, fakat bu gönüllülerin abeş hükümetinden hiçbir emir almadığını söylemiştir. İmparatorun Söylevi Adisababa, 12 ( A.A ) —Habeş Imparatoru, İmparatorluk Kurulu toplandığı zaman, bülyük bir söylev vermeyi kararlaştırmıştır. Bu kurulda, Habeş Bakanları ile İsviçreli, İsveçli ve Amerikan müşavirler hazır bulunacaklardır. talyanın Hazırlıkları Habeşi Korkutmuş Roma, 12 (A.A.) — Gazete- ler, Habeş Imparatorluğunun Ha- vas ÂAytarına verdiği diyeve hiç bir ehemmiyet vermemektedirler. EBu çevenlere göre, İmparato- run daha barişsever olan bu hattı hareketl İtalyan süel tedbirleri yüzündendir. * Süveyş Kanalı! Parls, 12 (A. A.) — Eko dö Italyanlar İngilizlere Çatarlarken Mısırla Dostluktan Bahsediyorlar Roma, 12 (A.A.) — Curnale Ditalya gazetesi, Italyan - Habeş anlaşmazlığı hakkında Kellog paktının — tatbiki — meselesiaden bahseden bugünkü buş yazısında, bu pakt hakkında Ingilterenin ihtirazi kayitlar yaplığını hatır- lattıktan sonra diyor ki: Halya, uluslar sosyetesine ve onun paktına hürmet etmekle beraber, ulusların büyümesini göz önünde tutmıyan tefsire karşındır. Nüfusun pek fazla çoğalmasını ortaya çıkardığı önemli mesele- rin halli için biricik çare ya harp veyahut —müstemlekelerin — fazla müstemlekesi olan memleketlerle hiç müstemlekesi olmıyan mem- Bakanlar Kurulu Şehrimizde Birkaç Top- lantı Yapacak Başbakan İsmet İnönünün bir müddet daha Istanbulda kalacağı, bu arada Bakanlar Kurulu top- lantılarından birkaçının Istanbul- da yapılacağı ösylenmektedir. Bunun icin Aukarada kalan bakanlar da buraya çağırılmışlar- dır. Toplantılarda — Başbakanın Karadeniz ve doğu vilâyetlerinde yaptığı İnceleme gezisinin sonuç- ları üzerine alınacak islahat ted- birleri konuşulacaktır. Bayındırlık Bakanı Ankara, 12 — Bayındırlık ba- kanı Istanbulda bir müddet daha kalacak, burada yapılmakta olan Istanbul telefonunun satın alınma- sı müzakereleri İstanbulda devam edecektir. Ankaraya gelmiş olan şirket delegeleri İsanbula dön- müşlerdir. Bir Alman Kadın Tayyareci Rekor Kırmak Üzere Bu- raya Doğru Havalandı Elii Baynhorn adında — bir Alman kadın tayyareci, bugün Almanyanın Gleyviç şehrinden uçarak şehrimize gelmektedir. Bu fnlü kadın tayyareci bir rekor kırmak gayretindedir. — * Türk - Yunan Ticaret Anlaşması Atina 13 (Özel) — Müddetl biten Türkiye - Yunanistan tecim anlaşması 15 Eylüle kadar uzatıl- mıştır. Parl gazetesinin Londra aytari Britanya hükümetinin — Italyan - Habeş anlaşmazlığında aldığı du- rumun kat'i olduğunu bildirmek- tedir. Ingiliz hükümeti, — icabında Süveyş kanalını kapamıya karar vermiştir. Aynı zamanda Amerika tecim evlerinin — İtalyaya kredi açmamalarını — sağlamak — Üzere Vaşingtonda israrda bulunmak- tadır. Amerikalıların pamuk vermek- teb gerl durdukları malümduür. Bundan başka İnternational Mic- kel, Musolininin nikel almak hu- susundaki İsteklerici kat'l olarak gerl çevirmiştir. leketler arasında yeniden dağı- dilmasıdır. İngiltere geniş müs- temlekelerinden bir karış vermeğe #made midir? Uluslar sosyetesi böyle bir tetkikte bulunmağa #made veyahut muktedir midir? Mısırla Dostluk Roma, 12 (A.A) — Gazeteler son hava felâketi dolayısile Mısır işyarlarile Mısır basın ve ahalisi- nin gösterdiği samimi alâkayı büyük bir memnuniyetle kaydat- mekte ve Italyan-Mısır dostluğun- dan ve Italyanın bu memleketin ulusal uyanışile ekonomik ve kül- türel İlerleyişini büyük bir sevgl He takip etmokte olduğundan bahsetmektedirler. ö Venizelistler Masal Uyduruyorlarmış Atina Ajansı Ne Diyor? Alina, 12 (A.A)— Atina ajansi tebliğ etmiştir: “Bütün siyasal çevrenler. Venl- zeloscu Patris gezetesi hâdisesin: den ötürü tesssüf etmekte ve fakat son zamanlarda Venize- loscu başın tarafından kullanılan tahrikâtcı Hsan, fikirleri o derece yaralamaktadır ki, bunun muka- beleibilmisile sebep olmasından esasen korkulduğunu bildirmek-« ten geri dürmamaktadırlar. Bu gazeteler, kırala ve ailesi azasına karşı şiddetli ve ha- karetil savaştan başka, her gün Napol ve Parislten geçen Mart İsyanının başlıca — suçluları ile mülâkatlar ve muhaberler ve en İnanilmıyacak masallar neş- retmektedirler. Büyük ajansların ve ciddi ga- zetelerin ihtiyatlı davranmalarını dilemektedir. * Bulgarlar Elma Ve Üzüm İhraç Ediyorlar Sofya, 12 (Özel) — Bulgarlar evoli günü, dışarıya yeniden 4 yagon (23,544 kilogram ) elma göndermişlerdir. Bulgar elmaları Alman pazarlarında çok rağbette imiş. Bulgarlar üzüm ihracatı İçin hararetle hazırlanıyorlar. lîtalya’da Yeni Bir Devlet Monopolu Tesis Edildi Yalnız Devlet Demiryolları İdaresi Dı- şarıdan Kömür, Bakır Alabilecek Ankara, 12 (A.A,) — Türko- Ha Başkanlığından: 31 Temmuz 1935 tarihli Italyan resmi gaze- tesinde basılan 28 Temmuz 1935 tarih ve 1375 numaralı muvak- kat kanunla İItalya hükümeti dışarıdan alınacak kömür ve kok ile bakır, kalay, nikel ve bunların hurdaları için devlet monopolu tesis etmiştir. Bu muvakkat kanuna göre 1 Ağustos 1935 gününden sonra yukarda sözü geçen maddelerin memlekete sokulması hakkı ya- mnız Devlet Demiryolları levazım Sanayi Mamulaâtı Ekonomi Bakanlığı Yeni Bir Proje Hazırlayor Ankara, 12 (Özel) — Sanayi mamulâtının maliyet ve satış f- atları etrafında Ekonoml Bakan- lığı tetkiklerine devam etmektedir. Bu hususta sanayi müecsseselerine gönderilen sorgulara gelen cevap- ların Bakanlıkta tasnifine baş- lanmıştır. Hazırlanacak — projeye — göre devletten himaye gören sanayi şubelerinin fiatları yakından kon- trol edilecektir. 80 Suçlu Mahkemede Takas yolsuzluğuna dair olan ve memurlara alt bulunun tahki- kat evrakı vilâyet Idara heyetinde tetkik olunuyordu. Idare heyeti eski takas heyeti ile Ticaret Müdürlüğü, Ticaret Odası, Güm- rük ve muhafaza memurlarının dahil bulunduğu' 80 kişilik suçlu kafilesi hakkında lüzumu muha- keme kararı vermiştir. Bulgar Çeteleri Yunan Topraklarında Atina 13 (Özel) — Hudut bo- yunda faallyette bulunan Bıılsu çeteleri Dedeağaç köylerinden birine baskın edip Iki dükkün soymuş ve kaçmışlardır. R A B NBCETEN Garl z Bit şübesine verilmİş bulunmaktadir. | 1 Ağustos 1935 tarihinden , önce bu maddeler için hariçle mukavele aktetmiş olanlar 4 Ağustos ğününe kadar bu kon: tratlarını ve bunlara mahsuben şindiye kadar ithal ettikleri ve , bakiye kalan miktarları Demir- yolları levazım şubesine - bildir- meye mecbur tutulmaktadır. Monopolun ihdası — tarihinde ecnebli Himanlarda yüklenmekte . veya yolda veyahut bir İtalyan Jimanında boşaltılmakta olan mal- ların girişi serbest bırakılmıştır. 24 Saat Yerine 2 Saat Grev Atina; 12 (Özel) — Kandiyede grev yapan İşçilerin Istediklerinin şimdiye kadar kabul edilmeme- sini protesto için bütün Yunanls- tanda 24 saatlik grev yapacakla- rinı evvelce ilân eden İşçiler bir- liği son dakikada kararını değlş- tirmiştir. Birlik merkezinin kara- rına göre, grev ancak iki saat türecektir. Portakal Ve Üzüm Sandıkları Ankara, 12 (Özel) — Adana ve Dörtyol portakallarının ihracat mevsimi — yaklaşması — dolayısile sandıkların sür'atla hazırlanabik mesi için Tarım Bakanlı Adana ve Mersin çevresindeki ormanlare dan kati'yat yapılmasına müsaade etmiştir. Yunenistanda Toplantılar Yasak Edildi Atina, 13 (Özel) — Hükümet, asayışın — bozulmaması için tope lantılara İzin verilmemesine ve ağızlarınmı bozan gazetelerin cezar — landırılmasına karar vermiştir.