16 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

16 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Matbuâtında (GÖRDÜKLERİMİZ İkiye Biçilen Yarış Komiseri Otomobil veya motosiklet ka- zaları hergün, her yerde — olagelen şeylerdendir, — fa- kat dört gün ev- vel Fransada vukua gelenin hu- susiyeti, bir adamın testere İle kesilmiş gibi ikiye biçilmiş olma- sındadır. Bu biçare bir motosiklet yarışı esnasında kafilenin geçe- ceği bir köy meydanında seyril- seferin İntizamını temine memür- muş, fakat tam meydanın ortasın- da dururken 100 kilometre sür'at- le gelen bir motosikletin önünden kaçamamış, ve tam göbeği Üze- rinden ikiye bölünmüştür. Çarpışma okadar giddetil ok muştur ki motosiklete binen koşu- cu da on beş metre öteye fırılmış ve kafatası parçalandığı İçin has- taneye götürülürken ölmüştür. * Fııusııuı Roanne şehrinde 15'inci asırdan kalma koca bir t0 — varı l lçind:.BuouGı:ı:- isminde 85 yaşın- da ihtiyar bir kadınla, onun 50 yaşındaki hiç evlenmemiş ihtiyar kızı oturuyorlardı. Geçen gün mütad hilâfına olarak bu şatonun kapısı açıldı. Eşiğin Üüzerinde ihtiyar kadın göründü. Komşularına see leniyordu : — Kızımı öldürdüler, polise haber veriniz, diyordu. Polis geldi ve gerçekten Ihti- yar kızı öldürülmüş buldu. Şatoda para yoktu, kıymetli eşya yoktu, konukomşu ile hiç bir münasebet yoktu. Bu cinayeti kim ve niçin * yapabilirdi? Zabıta işin içinden çıkamadı. Şataya dışardan girik diğine dalr bir iz de bulunama- mıştı, şimdiki balde tahmin edi- len şey şudurı Ihtiyar kadın, ihtiyar kızının (100) parayı israf etmiş olmasına kızmış ve bir hiddet buhranı ea- nasında onu öldürmüştür. 85 ya- şındakl! yarı bunak maznun, İşin aydınlanmasına kadar yoksullar evine yollanmıştır. Fransada bir. motosik- let kazası Bir Doktorun Günlük Notlarından (*) Sinir Buhranları Bir hasta müracaat etti. Günler- denberi devam edon herşeye kızan sonra eline geçirdiği çamaşırları yır- tan ve hattâ daha ileriye vararak elindeki tabak bardak ne geçeorse yere çarparak kıran bir hasta. Do- Bişen tabintinden şiküâyet etti. Bu geçimsizliği aile yuvasının bo- gulmasına — sebebiyet — vereceğini tecmsürle anlattı. 1 — Bu, bir mektep munllimi idi. 9 — Bütün sene okumuş ve di- mağı yorulmuştu. 8 — Binirleri fazla gergindi. 4 — Tesiri geçirmek — için M zumsuz yere içki içiyordu. 5 — Mide ve barsakları borul- müştu. Tedavi altına aldım, Hafif bir müsbil verdim. Bir şişede (Noropa- tini) fsemindeki siniz gurabu tavsiye ettim. Deniz banyolarına devam etmesini tenbih ettim. Bu geçici bir sinir bulhranı idi. Bir ayda aıhhatini kazandı. Cama () Bu metları kasip saklayınız, yahut bir albüme yapıştııp kolleksiyon yapı- mız. Sılantı samanınızda 'bu - notlar bir döxstor gibi Imdadınıza yetişebilir. SON POSTA Doğum Ve Çocuk Bakım Evı ru- mun Övüne- ceği Bir Ku- rumdur Çorum, (Özel) — Çorum ktil- tür sahasında olduğu kadar sağ- hk ve soysal yardım sahasında da ön safa geçmiş illerimizden birldir. Çorumdaki sağlık ve soy- sal yardım müesseselerinden biri de doğum ve çocuk bakım evidir. Ev her gün artan bir rağbet kazanıyor. Halkın eve bu kadar yaklaşışı, mubakkak ki, Cümhuri- yetin içimizde yarattığı inandan doğmuştur. Büyle olmakla bera- ber ev ailesinin, dürüst ve bilgili Iş görmeleri de bu muvaffakiyete yardım eden sebeplerdendir. Doğum evine hasta kadın ve Konyada Arabacılar Ve Şoförler İçin Bir Kıyafet Kabul Edildi Konya, (Özel) — Uray kadın- ların çarşaf ve peçe ve bunlara benzer alelâcalp örtüler kulla- nılmasını yasak etmiştir. Bunun için eylüle kadar mühlet veri- miştir. Arabacıların da bir örnek elbise giymeleri kararlaştırılmış- tır. Şoförler için de bir kılık kabul edilmiştir. Konyada Baraj Konya, — (Özel) Sillede yapılacak barajın tetkikleri bit- miştir. Yakında barajın inşasına başlanacaktır. Baraj yapılınca Konyanın batı tarafları da sula- nabilecektir. Konyada Mahsul Konya, (Özel) — Bugday ve arpa — mahsülleri — kaldırılmıya başlanılmıştır. — Mahsul — geçen yılın mahsulü kadar bereketlidir. Adapazarında Ya- kalanan Katiller Adapazarı, (Özel) — Bundan bir müddet önce Karaçomaklar ve yukarı Kiresçe — köylerinde 3 kişiyi öldüren, bir. kadını agır surette — yaralayan ve — kaçan Mehmet jandarmanın yaptığı sıkı | takip meticesinde — yakalanmış, İsmail ile Dönme Hasan da ya- | kalanacaklarını anlayarak tes'im olmuşlardır. Bunların hastaneyi basarak orada tedavi edilmekte olan yaralı kadını da öldürmeyi kararlaştırdıkları anlaşılmıştır. Kaşın Eksikleri Kaş, (Özel) — Kazamız yol | bakımından — birar — yoksuldur. Kaşta doktor ve ecrane de yoktur. Kasaba elektrikten de mahrumdur. Baytar bulunmadığı için dış memleketlere sevk edi- lecek hayvanlar sevk edileme- mektedir. Bu eksiklerin tamam- lanması Kaşlıları çok sevindire- cektir. Nizipte Bayındırlık Nizip, (Özel) — Uray burada yeni cüddeler açtırmaya ve bozuk yolları yaptırmaya başla- mıştır. Bir kilometre uzunluğun- da yeni bir genel câdde açtırk l mış ve yeni bir bahçe yapılmıştır. Çorum doğum ve çocuk bakım evi ! çocuk yatırmak — hiçbir. kayda, şarta bağlı değildir.. Samsun Yozgat, Amasya ve bölgesinden de bir çok hasta gelmektedir. Evin bütün tesisatı mükem- meldir. Çocuk tedavisinde kulla- mılmak Üzere ultra cihan da bulundurulmaktadır. Bu cihazın züm Ve Incirle- Türkiyedeki bütün bakim evleri içinde yalaız Çorumdaki Evde bulunduğu söylenmektedir. Baş- doktor Şemseddin Evin iyi çalış- masında başlıbaşına bir âmildir ve kendisini bu işe bağlamıştır. Doğum ve Bakım Evi Çorumun övüneceği mücsseselerden birldir. Malatyada rin Taze Iiği Nasıl| Seyrüseter İşlerini Düzelt- Muhafaza Edilecek İzmir, (Özel) — Karşıyakada Bahariye ma- hallesinde 49 No, h — evde oturan Bayan Cenan yaş üzümlerimizin, In cir lerimi zin ve bütün mey- valarımızın bo- zulmadan A- merikaya tas gşınmasını tes * min edecek — Formülü bulan İ- önemli bir for- mirli Conan mül bulmuştur. Kendisi diyor ki 1 — Tam üç yıllık bir çalışma devresinden sonra yaş Üzümler, yaş İncirler ve yaş meyvalar için uzun müddet bozulmiyacak bir formül! elde etmiş bulunuyorum. Bu formül sayesinde en müş- külpesent — alıcıların — İsteklerine cevap vermek, Türk üzümünü Amerikadaki, Şilideki müstehlike yaş olarak arzetmek ıııumııuıı olacaktır. Bu formülle geçen yıl hazır- ladığım yaş üzüm tecrübelerinde tamamen muvaffak oldum. Şubat ayında İzmir Ticaret Odam Baş- kanlığına verdiğim Üzüm nümu- neleri iddiamda — yanılmadığımı meydana çıkarmıştır. Formülüm fennl esaslara müs- tenittir. Hiç bir kimyevi madde kullanmadığım gibi pastörize de etmiyorum. Yaş Üzümlerin Ihra- cında tahta sandıklar kullanıla- cak ve bu sandıklar hava alm- yacak bir şekilde olacaktır. Tah- ta sandıkların aralarından girecek havayı kapatmak için sandıkların iç tarafı yağlı kâğıtlarin kapana- caktır. Bu sayede üzümler iki ay, incirler de Üç - dört ay yaş ola- rak bozulmadan muhafaza edi- lebilir. İncirleri hazırlamak hususunda bulduğum formül, üzüm işine hiç benzememektedir. İncirler kon- serve şeklinde ihraç edilebilecek ve teneke kutulara bir miktar şe- kerli su İlâve edilecektir. Patlıcan ve domatesler amba- mek Lâzım Malatya, ( Özel) — Burada seyrüsefer İşleri; Üzerinde durula- cak — durumdadır. — Arabacılar, sürücüler bir kayda bağlanmış değildir. 10 yaşında bir çocuk bile eraba sürücülüğü yapabik mektedir. Bu yüzden bir de kaza olmuş, çilesiz. mahallesinden 11 yaşında Mehmet adlı bir çocuk araba — sürerken — muvazenesini kaybederek — düşmüş, — arabanın altında kalmış, ölmüştür. Malatyada Afyon Ve Kayısı Fiatları Malatya (Özel) — Son gümr lerde 350 kurauşa kadar düşen afyon fiatları 425- 475 kuruşa yükselmiştir. Kayısı ba yıl geçen yıllara bakılınca daha az olduğu için fiatı yüksekçedir. Urfada Bağcılık Ve Sebzecilik Urfa (Özel) — Urfa Anado- lunun güney illerinden - biridir. 14 bin kilometre murabbaı saha üzerine kurulmuş bulunmakta ve hudutları içinde 370 bin nüfus barınmaktadır. Şarın İçi ve dışı dört, beş yıl önceye ait eserlerle doludur. Iklimi müsalt olduğu için bu- rada ıebzecıhlı Gııeınll bir iş durumuma girmişiir, Bağcılığa h başlanı'mış ise de hıınx tekâmül etmiş bir. duruma gıl— memiştir. Bigada Yaıâgına Karşı Tedbir a, zel) — Yangından ılıııîıııı ıkn( llı:nıo bütün dük- kânlar aranmış, bir çok parlayıcı ve patlayıcı şeyler bulunmuş, bunlar hemen gazhaneye kal- dırılmıştır. PU aa lâjsız olarak — ihraç edilecektir.. Bunların renkleri ihraç sırasında en ufak bir değişiklik bile gös- termiyecektir. Izmir Ticaret Odasımın göster- diği lüzüm Üzerine bu yıl için üç nümune ambalâjı hazırlıyorum. Bu ambalâjlarda — razakı, siyah ve çekirdeksiz Izmir üzümleri bulu- nacak, hazırlanır. — hazırlanmaz Ekonomli Bakanlığına gönderile cektir. Ba ambalâjlar Şubat ayın- da Ankarada uçıldıktan sonra tecrübelerimde yanılmadığım res- mi bir şekilde meydana çıka- caktır... VE e Şi BU GÜN 'Grup Usulü Mü, | Sınıf Usulü Mü? Fatih Mehmet, çocukluğunda şok haşarı bir şey miş. Babası sert bir adam olduğu halde onu bit türlü okutamıyormuş. Sonunda bu haşorılık bir devlet meselesi halini alıyor, vezirler meclisine düşüyor; urun ozun konuşuluyor, haşari çocuğun ne biçimde okutulması mümkün olacağı hakkında aytışx malar yapılıyor ve onun bir kez dd Molla Gürani tarafından okutuk masına karar veriliyor. Molla Gürani, yapılan çağrılış dzerin eEdirne sarayına gelip me- s#eleyi anlayınca şöyle diyor: — Çocukların okutulabilmesi için birçok yollar Yardırı Okşamalş yolu, yemiş filan verip kandırmal yolu, kulak çekmek yolu ve saire Fakat ben tek bir yol tamrımş Sopa yolu. Buna peki derseniş haşarı oğlamı okuturum. Mollayı istediğini yapmakta özgür bırakırlar, oda uzun cübbesk sinin altına kırılmaz soydan bir değnek saklıyarak derse - gider; Hleride Fatih adımı alacak olan Mehmet, o güne kadar Uç düzine hoca atlatmış, bu yeni geleni de atlatacağına güveni var. Onun içim arsız arsız gülerek derse geliyorj hoca ile alaya girişiyor. Molla Gürani, — onun uluorta sözlerini duymamış gibi davranarak kitabı açıyor ve sayfayı göstererek emlr veriyor: — Okul! Mehmet, kitabı. kapıyor ve yılışıyor: — Okumam ! Molla Gürani bu karşılığı alır almaz deyneği çıkarıyor. Haşarı Şakirdin sırtına İz bırakacak bile kuvvet'e yerleştiriyor ve yine kiş tabı gösteriyor. — Okul Işte otuz altıda yirmi dokuzu kızıl cahil olan Osman oğulları içlade Fatihin okur yazar ve hayli dü bilir bir adam şöhretini kaza« nabilmesi sırtına inen bu deynek-« ler yüzündendir. Eğer Molla Gi« rani, kendince doğru bulduğu bir yol üzerinde özgür bırakılmasaydı Fatih te dedelerinden ve toruns larından birçoğu — gibi bilgisiz kalırdı. Hik okullarda deralerin grup vsulile mi, yoksa sınıf usulile mi okutulmasının daha verimli ola. cağının yeni baştan inceleneceğini gazetelerde okuyunca bu fıkrayı hatırladım. Bence gerekli olan ne grap usülü, ne - sınıf usülüdür. Ancak ve ancak çocuğu okutmak ve çocuğa bilgi vermek usulüdür, Bunu bulduğumuz gün sevirç- ten göğsümüz kabaracaktır . M. T. Tan Uşak Hastanes' Uşak, (Özel) — Burada ye pı- lan 35 yataklı hastane çok * ahi ve İyi olmasına rağmen, bü çe darlığı —yüzünden —daha fa la yatak — konamıyor ve — ihti: aç tamamile karşılanamıyor. Buruya en ziyade göz, kum, ur, taş ve apandisitten — rahatsız — olanlarla adli cürümlerden dolayı hasta gelmektedir. Civar köylerden ve hattâ ilerden gelen akın akın hastaya bir yer bulunamamake tadır.