16 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

16 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Uluslar Kurumunun Rolsuzluğu Habeş - İtalya anlaşamamazlığı karşısındâ Uluslar Kurumu'yeni bir acı Imtihan daha geçiriyor, bu imtihan bir defa daha ispat etmektedir ki uluslar kurumu Üzerinde en fazla mü- esalr olan, en fazla kuvvetli olanın scaldir. Yine bu münasebetle anlaş- mış oluyor ki bu kurumun sözü, bu kuruma hâkim olan üç büyük devle- tin emellerin! koruyabildiği müddetçe Işidebilir. Nitekim, — Habeş - İtalya azlığında da kurumun elde ildiği tok muvaffakıyet, bu İşi ettirebilmiş olmasıdır. Anlaşmaz- hıklara hakem rolünü ifa eden Ihtilâfin alabileceği tehlikeli Inkişaf gekli Üzerinde mücasir olamaz. Çünkü Musolini, Habeşle İtalyanın anlaşmazlığında, değil Kurumun, her hangi bir devletin ve hattâ dostane müdahalesini — istememöktedir. Bu isteğini teyit etmek için de Kalabriya ve Misinanın doğu Afrikasına müte- veccihen yola çıkardığı — azkerlerin mahmuz gürültülerini işittirmek kâfi gelmektedir. Uluslar Kurumunun, M. lsrarile elde ettiği talik Kurum için bir muvaf. lamaz, Çünkü esasen bu mevslm — askerl harekât — yapmıya elverişli değildir. Binaenaleyh İngiltere ve Fransanın takındıkları - tavırlarla Uluslar Kurumu tamamön ellik bir mevkle düşmüş ve silinmiş oluyor. Onu bu mevkiden kurtarmak iste- diklerini söyleyenlerdir ki asıl onu Çerez Kabilinden çe Mazeret Süleyman Nazli, Izzetinelie mese- lelerinde bazan çok hassas, titiz. ve üksi bir adamdı. Birgün, yeni görüştüğü ve pek de hazetmediği bir zattan, bir akşam yemeğine daveli lmiştı. Davet eden zatın, keni diğer misa- firlerine karşı tolahur. İçin çağır dığı zehibıima düştü — ve gitmeyo azmetti. Davet gün ve saati gelince, telafon çaldı. Üstad, telefona gitti.. bir ses soruyordu: — Allo! Süleyman Nazif Beyeten- di mit Aziz Üstad! davetiyemi al- dınızdı. değil mi? — Aldım. çok teşekkür ederim. —O halde, bekliyoruz. — Teşrit buyuracaksnız her halde? — Hayır, maalemt.. — Hayır mı? — Baş bir yere daha evvelden — davetli miydinir, yoksa? — Değil, — Üyle iset, — Karmım tok! Tıflı İzmir'de Kuru Üzüm Piyasası Açıldı ; İzmir, 15 (A.A.) — 935 yılı kuru Üzüm piyasanm bu sabah saat 11 de borsa sarayında açı- mıştır. Piyasanın açılışı sırasında üzüm salonu bayraklarımızla süs- lenmişti. Borsa başkamı Mazhar Nurullahın kısa bir söylevinden sonra muamelelere başlanmıştır. Üzümler cinslerine göre sekiz kuruştan onsekiz kuruşa kadar muamele görmüştür. Küçük Andlaşma Va Yugoslavya Belgrat, 15 (Özel) — Başba- kan Stoyadinoviç evvelki günü Bohine'den buraya geldi. Kral naibi Prens Pol tarafından kabul edildi. Başbakan, ayın 29 ve 30 unda Bled kasabasında top- lanacak olan küçük andlaşma konferansı hakkında Prens Pol'a izahat vermiştir. Siyaset Âlemi SO SONPOSTA : DAKİKA TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HA ERLERİI ai li -İtalya Para Sıkıntısı Çekiyor Üçler Barış işini Sağlama Bağlayacaklar Mı? | Brştarafı 1 inci yüzde | bir İtalyan vapuru İtalyaya (500) hasta asker götürmüştür. Bu askerden 300 tanesi kör olmuş vaziyettedir. Verilen malümata nazaran Eritrede İtalyan asker- lerl arasında salgın halinde bir göz hastalığı baş göstermiştir. Bu hastalık askerlere — korku veriyor. Rtalya Para Sıkıntisı Çekiyor| Londra, 16 (Özel ) — Italya, silâh altına aldığı bir milyon askeri doyurabilmek için büyük bir sıkıntı içindedir. Musolini son bir çareye başvurmuş ve İtalya Devlet Bankasının iskonta fiatını yüzde dört buçuğa çıkarmıştır. Bu sene Italyada tedavülde bulu- nan kâğıt para, geçen yıldan bir misli fazladır. Geçen sene İtalya- da 442 milyon İlret vardı. Bu sene bu miktar 827 milyona çık-« mıştır. Bu paranın altın karşılığı çok azdır. Habeş Imperatorunun Yeni Sözleri Londra, 15 (A. A.) — “Neve Kronikl ,, gazetesinin bir aytarı ile konuşan Habeş imparatoru, Habeşinstaın, topraklarını müda- faa için sonuna kadar mücadele etmek hususundaki kararını ye- niden teyit etmiştir. Parls konuşmaları hakkında imparator şunları söylemiştir : “İtalyanın bize karşı yapmış olduğu haksızlıklara Fransa ile Ingilterenin yeni bir - haksızlık katacağını sanmıyoruz. Bu devletler, güvenliğimizi yü- kenmiş - taahhüt etmiş oldukla- rından, Habeşlatanı — paylaşmak üzere plânlar tertibi fikri hiçbir suretle movzuubahs olmaz.,, italya Dışardan Da Asker Topluyor Roma, 15 (A. A.) — Muzsolini, Dışarda oldukları için veya diğer sebeplerle henüz silâh altına alın- mamış olan 1911, 1913 ve 1914 doğumlu İtalyanları silâh altına çağırmıştır. Bunların sayısı - elli bine yükselmektedir. Paris konuşmaları Çok Önemli Gidiyor Paris, 16 ( Özel) — Habeş- Italyan kızışmasını halletme! burada yapılan siyasal görüş: çok gizli kapaklı gidiyor. Fakat iyi haber alanlara göre, İngiltere bBir harp çıkmasını menfaatine aykırı gördüğü için Habeşistanı nüfuz mıntakalarına ayırmak isti- yor, buradaki Ingilirz. mümessili Eden Habeşlstanı Ingiltere, Fransa ve İtalya arasında üç nüfuz mın- takasina ayıran bir plânı, Fransa Başbakanı Lavale vermiştir. Laval biraz sonra İtalya mümessili Aloiziyi kabul ederek bu plân üzerinde bir görüşme yaptı. Eğer Musolini bu İngiliz plânını kabul edecek olursa, O zaman İngiltere hükümeti Habeşistanı tazyik ede- rek bu plânı ona da kabul ettir- mek için uğraşacaktır. Buradaki lagiliz gazetelerinin muhabirlerine — göre Eden dün Laval ile görüşürken Italyanın açacağı bir harbın çok ağır aki- betler doğuracağını ve bu harbın doğu Avrupasını sühüna kavuş- turmak için girişilen uğraşmaları Romanyada İki Tren Çarpıştı, Bir Orman Yandı Bükreş, 15 (Özel) — Gazete- lerin bildirdiklerine göre, geçen gün Romanyanın biricik orman teferrüç mahalli olan — Timişul cıvarında petrol taşımakta olan bir tren diğer bir yük treniyle çarpıştı. Bu çarpışma netlcesinde büyük bir infilâk olmuş ve etrafa dökülen petrollardan orman tu- tuşmuş, yangın buradaki köşklere sirayet etmeğe başlamıştır. Sinaya sarayı yangın yerinden 30 kilometre uzakta bulunduğun- dan kral Karol otomobiliyle gele- rek yangının söndürülmesi için lâzımgelen emirleri vermiştir. Bir Çokoslovak Müte- kalt Generalı Tevkif Edildi Sofya, 15 (Özel) — Marlen- baddan buraya bildirildiğine göre, gıkoılovıkyıdı mütekait general udolf Kraus tevkif edilmiştir, Generalın suçu, Çekoslovak ordusu hakkında ifşaaftta bulun- masıdır. General Kraus, yüksek ördu. kumandanlığının isteği üze- rine Şep kasabası hapisanesine sevkedilmiştir. Kıdem Zammı Alacak Öğretmenler Ankara 15 — Kıdem zammı alacak orta tedrisat muallimlerk nin İlstesi hazırlanmıştır. Bu -sene S00 öğretmen kıdem — zammı alacaktır. Bulgar Kabinesinde De- gişiklik Olacak Mı? Filibe Hapishanesinden 9 Komünist, Bir Tünel Açarak, Kaçtı Safya, 15 (Özel) — Kabinede değişiklikler olacağı veya Başba- kan Toşefin yerine şimdiki Dış Işleri Bakanı Köselvanofun geçe- ceğl gaylaları yenliden — ortaya çıkmıştır. 9 Komlnist Kaçtı Sofya, 15 (Özel) — Evvelki gün — Filibe hapishanesinden 9 komünist kaçmıştır. Bu hâdise Sofya'da hayretle karşılanmıştır. Bu firar hâdisesinin meydana da mahvedeceğini söylemiştir. * Paris, 15 (A.A.) — Habeş delegesi Teclehavarlate, bugün E: le görüştükten sonra La- val'le konuşmuştur. İtalyan - Habeş anlaşmazlığın- da fevkalâde —hakem — seçilen Palitia de Laval ile uzun müddet görüşmüştür. * Paris, 15 (A.A.) — Lav Alocisi, yalmız olarak — başbaşa görüşmüşlerdir. Sanıldığına göre Alolsi bilinen tezini İzah ederken gayet genel bir gaha Üzerinde yürümüştür. Üçler konferansının arifesinde lngiltırınln uluslar sosyetesi pak- tına riayeti sağlamak kaygusunda olduğu ve İtalyanın Habeşistana ekonomik bakımdan hulül etme- sini derpiş etmekte bulunduğu tahmin olunmaktadır. lagiltere gibi Fransa da barışı saglamak arzusundadır. — Laval, her iki tarafça kabul odilecek, Italyayı geniş ölçüde tatmin ede- cek ve harba engel olacak bir çözge bulmaya çalışacaktır. Habeşistan Ortadan Kaldırılamaz Cenevre, 16 (A.A) — Barış dostlarının arsıulusal konseyi ulus- lar sosyetesi genel sekreterliğine gönderdiği bir muhtırada, Afrika çıkmasına bir amele sebep ol- muştür. Amele bahçede çalışır: ken bir insan girebilecek bir deliğe rastlamış ve hemen bunu hapishane direktörlüğüne bildir- miştir. Yapılan incelemelerin netice- sinde komünistlerin, hapi yedinci — koğuşundan, — bahçeye kadar 6 metro uzunluğunda kaz- dıkları - bir tunel vasıtasile kaç- tıkları anşılmıştır. Zabıta kaçan komünlstleri aramaktadır. zenci devletleri arasında istiklâlini muhafaza etmiş son memleket olan Habeşistanın ortadan kaldı- rılmasının Afrika ve iki Amerika zencileri Üzerinde yapacağı fena tesirler Üzerine konseyin dikkat nazarını çekmektedir. Muhtırada, Habeşistana bita- raf bir komlsyon gönderilerek durumu tetkik ve sınırlar anlaş- mazlığı bakkında 4 Eylülden ev- vel bir rapor hazırlanması İstene M vemesasemssee a. tasa- ray Maçı, 3-3 Beraberlikle Bitti yapmış, maçta 6 bin seyirci bu- lunmuştur. Maç 3-3 beraberlikle neticelenmiştir. Ada Vapur Fiatları İndirildi Deniz tarife komisyonu dün toplanmış, köprüden Büyükada ve Heybeliye gidip gelme bilet- leri 37 buçuk kuruştan 3 kuruşa, ikinci mevkil de 27 buçuktan 22 kuruşa — indirmiştir. Burgaz ve Kınalıada biletleri de birincide 32 buçuktan 27 kuruşa, ikincide 22 buçuktan 20 kuruşa indiri- Ağastos. 16 ea Türkofis Teşkilât Kanunu Hazırlanan Proje Kamu- tayın Bu Devresinde Görüşülecek Ankara, 15 (Özel) — Uzun incelemelerden sonra hazırlanan Türkofls teşkilat kanunu projesi son şeklini almış gibidir. Yalnız, Ekonomi Bakanı Rusyadan dön dükten sonra, projede, diış tica- retimiz için gerekli bazı değişik- likler yapılması muhtemeldir. Yeni kanun projesi Kamuta- yın önümüzdeki ilk devresinde görüşülecektir. Bakanlar Toplantısı Ankara, 15 (Özel) — Bakan- lar toplantısında bulunmak üzere Tarım Bakanı Muhlis bu akşamki trenle iİstanbula gitmiştir. Ankara'da İki Sergi Açılıyor Ankara, 15 (Özel) — Ankara Sergi evinde birl Sağlık Bakan- lığının, diğeri de Tarım Bakanlı« ğınin olmak Üzere iki sergi açılacaktır. Her Iki Bakanlıkta sergi hazırlıkları ilerlemektedir. Fenerler İdaresi De Satın Alınıyor Ankara, (Özel) — Fener ida- resinin de hükümet tarafından satın alınması — için — tetkiklere başlanmıştır. Ankara'da Patinaj Ankara, 15 (Özel) — Ankara Sergi evinde patinaj ve tenis yerl | yapılması için iki sporcu tarafın dan yapılan teklif esas itibarile muvafık görülmüştür. Kızılay Monopolu Ankara, 15 — Gümrük tarle fesinin 271 C, 710 B, 728 B.. A, 720 C, 763, 821, 853 B, maddelerinde yazılı ilâçlarla kinin, bizmut, civa ve melhemlerini havl Mâçların yapılması ve yaptırılması Kızılay monopolına alınmıştır. Trabzon-İran Transit Yolu Ankara 15 — Trabzon - Iran transit —yolunun ve Tahranın muhtelif filimlerini almak üzere sinema uzmanı Kenan Trabzona gitmiştir. Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nöbetçi eazaneler gunlardır: Eminönü (Agop Minasyan), Kü- çükpazar (Yorgi), Alemdar (Eşref), Beyazıt (Cemil), Şehzadebaşı (Azaf), Şehremini (Nazım), Samatya (Rid- van), Fenor (Hüsameddin), Aksaray S Karagümrük (M. Fuat), Bakırköy (Hilâl), Şişli (Balk), Gala- ta (Mişal Sofronyadisp, — Beyoğlu (Taksim ve Beyoğlu #ozaneleri), Beyiktaş (Recep), Hasköy (Yenl- türkiye), Kasımpaşa - (Yenituran), Kadıköy (Sotraki ve Üçler eozane« leri), Büyükada (Mehmet), Heybeli (Tanaş), Üsküdar (Imrahor), Bey- koz (Beykoz), Paşabahçe (Paşabah-« çe), Anadoluhisarı (Anadoluhisarı), Rumelihisarı (Sarım), — Sarıyer (Nuri):