31 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

31 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

SON POSTA OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) ma> Her hakkı mahfuzdur. — Fıristiyanları katliâm et- mek için hazırlıklar yapılıyormuş, derhal bunun önü alınmalı. Diye — tazyikini — artırıyordu. Ayni zamanda, hükümetin takip ettiği sükünet siyasetine rağmen, zabitlerin bu fikri telkin etmele- rinden dolayı Mutasarrıf veklli de kumandana şikâyette bulunuyor; bu gibi hareketlere önayak olan zabitanın menedilmesini istiyordu. Halbuki İzmirden — ve , istilâ altına giren yerden gelen kanlı haberler, zabitan ile düşünceli halkı ciddi endişelere sevkediyor; artık — damarlarda — kaynayan kanlar, önüne geçilemiyecek bir hale geliyordu. Bu hareketin önüne sed çeki- lemiyeceğini anlayanlar, nihayet mayısın 24 Üncü günü İngiliz Mümessiline müracaat etmişlerdi!. Bu müracaatta bulunanlar da, Mutasarrıf vekili Fuat Bey ile Müfti, Hürriyet ve Itilâf kulübüne mensup birkaç xat ile - Yunan hükümetinin Aydın ve havalisinde kapı kâhyalığı vazifesini ifa eden - Rum Metropolldi ile diğer Rum- lardan mürekkepti. Bu müracaatin neden ibaret olduğunu bilmiyoruz. Ancak, bu zevatın İngille mümeasilini ziya- retinden beş on dakika sonra Mümessi! Yüzbaşı Vital ile mua- Vini atlara binerek fırka kuman- danlığına gelmişler; bu gelişle- Tinin resmi olduğunu söylemişler; Ve sonra : — Şimdi; mutassarrıf, müfti, Metrepolit, müslüman ve hıristi- yanlardan mürekkep bir heyet bize müracaat ettiler. Jandarma- ların firarından dolayı memleket- te asayişin kalmadığını ve anar- Şinin başladığını söylediler. Müslü- Man ve hıristiyanlardan mürekkep Olmak Üzere bir asayiş kuvveti Yücade getireceklermiş. — Bunnn İÇin üçyüz silâh ve kâfi derecede tephane İstiyorlar, Bize bir xabit Yeriniz. Beraberce gidelim. Silâh deposundan çıkaralım da, verelim. Demişlerdi. Fırka kumandanı Şefik Bay bu aözler karşısında hayretini Taptedememiş : — Jandarmalar firar etti ise, TMemlekette asker kuvvetl var. er anarşi zuhuruna dair bir tek misal gösterebilirseniz, der« a) kuüvvetlerimi oraya sevke- derim. Silâh vermek bahsine gelince; rbiye — Nezaretinden resmen #mir almadıkça bir tek sllâh ve- Temem ve memlokette böyle bir feşekkülün vücudüne de müsaade mem. z Cevabını vermişti. Bu sözler, k“llııııdııılı lagiliz zabiti arasın- bir münakaşa husule getirmiş- Fakat netice nihayet anlaşıldı k, bu teklifi yapanların maksat- lar (deştban - kır bekçisi) namı Sltında, üç yüz Rumu silâhlandır- Maktan ibaretli, Kumandan Şefik Bey, bu gibi zir teşebbüslerin önüne geç- Tek İçin işe cepheden hücum tmek istemişti. | ç"Buııı binaen Hürriyet ve Itilâf 'lklıının en nüfuzlu erkânından S zatı kumandanlık — dairesine u, Yazan: Ziya Şakir celbetmiş; bunlara umuml! vaziyeti ] canlandıracak bazı geyler söyle- | dikten sonra: — Eğer şimdi, sizin fırkanızın yerinde İttihat - Terakki fırkası olsaydı, milleti baştan silâhlandı- rr; istilâ kuvvetlerinin önüne atılırdı. Halbuki siz, bundan ka- çınıyorsunuz. Bununla da kalmı- yarak şurada burada İçtimalar yapıyorsunuz. Saklanması lâzım gelen şeyleri, açıktan açığa gö- rüşüyorsunuz. Bunları, düşmanlar çarçabuk haber alıyorlar. Bütün israrımıza vâkıf oluyorlar. Buraya düşman gelirse, yalnız ittihatçılar için gelmiyecektir. Emin olunuz ki, sizin başınıza da belâ kesile- cektir. Göreceksiniz. ki, Bugün elele vererek Ingiliz mümessilinin evine gittiğiniz. ve debboydakli silâhlarımızı çıkarıp ellerine ver- mek istediğiniz Rum komitecileri bu silâhları aen evvel sizin göğ- sünüze çevireceklerdir. Dedi. Şefik Beyin bu sözleri, kâfi derecede tesir husule getirmişti. Bu iki zat, mensup oldukları hürriyet ve illlâf fırkasının haki- katen yanlış bir yol takip ettiğini itiraf etmişler; bundan sonra, Yu- nanlılara mukavemet fikrinin aley- binde bulunmak şöyle duram, bu fikre muhalif olan arkadaşla- rına da hakikati kabul ettirecek- N.c131 31/8/35 « Hürriyet Ve İtilâfçılardan Bir Heyet IngilizMümessilineMüracaatEtmişlerdi l Yunanlılara mukavemet taraf- tarı olan zabitler, bu İki nü- fozlu — itilâfçınn bu — suretle elde — edilmesinden — büyük bir memnuniyet hisseltmişler ve artık milli müdafaa cereyanının inkişaf edeceğine hükmeylemişlerdi. Hal- buki tam bu sırada mutasarrıf vekili - tahrirat müdürü - Fuat Böyden, fırka kumandanlığına şu tezkere gönder İmişti: — Aynen — Sandetlü efendim; Kasabanın muhafazal sükün ve asayişini temin etmek için bekçi teşkilâtına ve binaenaleyh yüz bekçi tayin ve intihabıne lüzum ve ihtiyaç tahakkuk etmiş ve bu bekçiler'n ücreti, memle- ketin eşrafı tarafından kabul ve taahhüt edilmiş olduğundan şayanı emniyet adamlardan İntihap ve tayin olunacak olan bu yüz bek- çiye tevzi olunmak Üzere ciheti- askeriyeden yüz adet tüfek ile beher tüfek İçin ikişer yüz fişek verilmesine müsaade edilmesini hassaten temenni ve istirham ede- rim, olbapta.., Aydın mutasarnı? vekill Fuat (Arkası var) Tanınmış Bir Fransız Muharriri Öldü Moskova, 30 (A.A.) — Tanın- mış — Fransız — muharrirlerinden Henri Barbusse, bu sabah zatül- Sayfa 13 * Ali Çetinkaya Önemli Bir Iş Daha Başardı ( Baştarafı 3 üncü yüzde ) mıştır. Mukavelenin bütün madde- leri İngilizce ve Türkçe — ikişer nüsha olarak hazırlanmış, ayrı ayrı okunmuş ve bütün bu İşler ancak gece sanat 20 de bitmiş, bundan sonra mukavele — törenle imzalanmış, sosyete bütün - tesisa- tile hükümete mal olmuştur. * Gazetecilere dün bulunan Bayındırlık bakanı Çetinkaya demiştirki: — Mukavelenin esas - şartları şunlardır: 1 — Hükümet yirmi yıllık müddetle her yıl 40 bin İngiliz Hralık taksitle ödemek suretile şirketin maddi ve manevli her şe- yi devriteslim alacaktır. İşbu yıl- hk taksitlerin tediyeleri dört yıl sonra, yani 1940 yılında - başla- yacaktır. Tediyenin bu dört yıllık tehirine mukabil şirketin hazineye karşı olan İhtilâflı borçları mah- sup edilmiştir. Yıllık fark bin İngiliz Hralık — tediyelerin bono veya tahvillerle yapılmasını, diğer tarafın tayin edecekleri mali müta- haasıslar heyeti kararlaştıracaktır. 2—P.T. T. idaresi 1 Eylül 1935 den İtibaren şirketin tesel- lümüne başlıyacak, bu tarihten itibaren devlet hesabına tesisatın işletilmesi temin edilecektir. Mu- kavelenamenin diğer maddeleri tatbikat ve teferrüata ait bulun- maktadır. beyanatta Ali Şirketin —senelik gayrı safl hasılatı bir milyon küsür bin liradır. Son beş yıl içinde gayrı safl! hasılatta işletme masrafları çıkarıldıktan sonra geriye safi hasılat olarak 300 ilâ 400 bin Hralık bir para kalmakta idi. Şu hale göre şirketin satın alınması tamamen devlet ve memleket menfaatine uygundur. Şirketin idaresi için Bayındır. hk Bakanlığı muhabere ve müra« sele müşaviri Fevzi, Ankara oto-« matik telefon Idaresi müdürü Niyazl ve P. T. T. mühendisi Fuattan mürekkep —muvakkat bir idara heyeti temin edilecek ve bilâhara idare müdürü tayin olunacaktır. Teslisatın tanzim, İslâh ve tevsil, her cihetle halkın ihtiyacını kar- şıla; k — bir hale — sokulması esaslı vazifelerimizdendir. Telefon ücretlerinin halkın malt ve iktisa- di hünyesine ve bilhassa içtimal Ihtiyaçlarına uygun olarak tayin ve tesbit edilmesi de Kamutay- dan geçirilecek bir kanunla te» min edilecektir. Mukavele Gece 11,45 de İmzalandı Telefon Şirketinin satın alın- masına dair mukavele gece saat 11,45 de postane binasının müfet« tişlik odasında Bayındırlık Bakanı Ali Çetinkaya ile şirket mümes- silleri arasında İmzalanmıştır. SÜMER BANK lerine söz vermişlerdi. rieden ölmüştür. > VELİ EFENDİ At Yarışlarının Son Büyük İkramiyeli Haftası Bu Zevkli günü Kaçırmayınız. HER HALDE KOŞULARA GİiDINIZ. “5197,, Beyoğlu - Tünelbaşı - Yeniyol Kız ve veTicaret ee ALMAN LiSESİ "i Tam devreli lise - Orta ticnrot mektebi - Lisan öğrenmek İçin ihzar! sınıflar. Derslere 9 Eylül Pazartesi başlanacaktır. Kayıt muamelesi 2 Eylülden itibaren Pazardan başka hergün saat 8 den 12 ye kadar nüfus tezkeresi, resmi aşı kâğıdı, sıhhat raporu, tasdikname veya şehadetname ile müracaat edilmesi. Fazla tafsilât için mektebe müracaal veya 44941 -44949 ye tolefon edilmesi. Hayrabolu Şarbaylığından : Her sene Sonbaharda yapılmakta olan meşhur Hayrabolu hayvan ve emtea panayırı bu sene dahi * 15 ,, Eylül 935 Pazar günü açılarak Üç gün devam edeceği ilân olunur. — “5153,, USTABAŞI ve USTA ARANIYOR Adapazarı Türk Ticaret Bankası Fabrikaları için bir demir ve tesviyehane ustabaşısı ile birinci sınıf tesviyeci Fre- zeci tornacı ve dökümcü ustaları alınacaktır. Tafellât için istanbul Dördüncü Vakıf hanı altında Adapazarı Türk Ticaret Bankasına müracaat. İstanbul Belediyesi İlânları Hepsine 60 lira kıymet biçilen Üsküdarda Iskele meydanında belediye zabıtası kulübesi ankazı açık arttırmaya konulmuştur. Şartnamesi levazım Müdürlüğünde görülür. Arttırmaya girmek için de dört buçuk liralık muvakkat teminat makbuz veya moktu- bile beraber 6/9/935 Cuma günü saat 15 de dalimi encünlende bulunmalıdır. — (B.) *4993,, METAMORFOZ Yüzdeki çilleri ve sivilceleri geçirir. Umumi Müdürlüğünden : Bankamız nam ve hesabına Avrupaya müsabaka ile muhtelif sanayi mühendisliği tahsili için on talebe gönderilecektir. Biri Üniversite kimya ve elektro mekanik şubeleri mezunlarına ve diğeri de lise mezunlarına ait bulunmak Üzere aymı zamanda iki müsabaka İmtihanı yapılacaktır. Müsabekaya girebilmek için şartlar berveçhliâtlidir : A — Ün.versite kimya ve elektro mekanik şubeleri mezunları İçin: 1 — Türk olmak 2 — Yaşı 20 den 25 arasında bulunmak; 3 — Askerlik vaziyeti muntazam olmak 4 — Tam sıhhatli olmak 5 — Üniversite kimya ve elektro mekanik şubelerinden son Üç sene zarfında dipleoma almış bulunmak - — Bankaca istenecek kefaleti verebilmek B — Lise mezunları için : 1 — Türk olmak 2 — Yaşı 18 - 25 arasında bulunmak 3 — Askerlik vaziyeti muntazam olmak 4 — Tam sıhhatli olmak 5 — Bir Türk Lisesinin son Uç sene zarfında iyi derece bakaloryasını almış bulunmak 6 — Bankaca İstenecek kefaleti verebilmek Kayıt için Sümer Bank umumi Müdürlüğünde Kimya sanayli şubesine müracaat edip aşağıda yazılı vesaiki vermek lâzumdır. 1 — Nüfus tezkeresi veya Noterlikçe müsaddak suretl 2 — Mektep şehadetnamesi müsaddak suretl 3 — Askerlik vaziyetinin Avrupaya — tahsile gitmeğe mâni olmadığına dalir askerlik vesikası 4 — Sıhhatte olduğuna dair Şarbaylık doktor- Tuğunca tasdikli sıhhat raporu. 5 — Dört vesika fotoğrafisi Kayıt müddeti 15 Eylül 938 tarihine kadar olup bu tarihten sonraki müracantler sureti kat'iyyede kabul olunmıyacaklır. Imtibanlar Eylöl sonunda yapılacak olup kat'i gün ayrıca bildirllecektir. veya noterlikçe DARÜŞŞAFAKA MÜDÜRLÜĞÜNDEN: 935 yılı Eylülünün birinde yapılı kararlaştırılmış olan Darüşşafaka deniz gezintisinin, görülen zaruret Üzerine, Eylülün 22 sine müsadif Pazar gününe talik edildiği, bilet almak suretile yardımda bulunan muhterem rze- wata, ürülerek bildiririz. |- Kadıköyde Açılan Sergi — Kadıköy Hanimlar Biçki ve Dikiş Evinin senelik sergisl yüksek halkımıza açılmıştır. 4/9/3S tarihine kadar görmek serbest ve istifadelidir. Talebe kaydı başlamıştır. Kadıköy Altıyolağzı eski posta binası