17 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

© Bit Yeniği © Türkiye Okumuyor YAZAN: ISMAİL HAKKI BALTACIOĞLU B'r sışlav Karadenize İşliyen büyük bir vapurda bütün lükslere rağmen el yüz yıkayacak su bula- madığını söyliyor. Bir diğerinde kahvaltı eden dört 1 inci mevki Mmüşterisinin dördünün de kaşığı Ayrı ayrı imiş. İstanbulun şu en meşhur mahal'ebicisinde de don- duürmiya el sürülmektedr. Bütün memlekette sizeksiz denebilecek tek lokanta yoktur. Bütüm mem- lTekette dilencisiz tek cadde de bulamarzsınız. Sokuklarda gördü- günüz bu şık şık adamların çoğu yıkanmaz, kokar. 3 liralık kravat taşıyan bu yolcu ayaklarını kar- şısındaki kanepeye dayar. Ve- minelgaraip, — müspet kafalı bildiğzimiz. bu zat de bhanım- eli denilen — çiçeğin — uğursuz olduğena inanır, Şimdi toplu ted- ris sistemini kullanan bir öğret- men de ceki okulların daha iyl olduğunu söyler... İşte bunlari işidir, görür, dinler ve şaşırıp ka- hırsınız, bu ne haldir, dersiniz. Bunlarda hep birer bitye>iği var- dır. Şapka kanunu çıkacağı s:ra- larda biri demiş ki: Ah, çok iyi olacak, yalnız kenarına yeşil bir korde'e koyalım. Bu adam şap- kayı kabul etmemiş, kavuğu ya- şatmak istemiştir. İşte bu adamın kafısında da bityeniği vardır. Büttü öteki örnekler için aynı geyi söyliyebiliriz: Bu baylar ve bayanlar, bu dükkânlar ve şirket- ler, bu çocuk babası hentiz şapka ne o'duğunu — anlamamışlardır. Çünkü fırsat buldukça kenarına yeşil bir kurdele takıyorlar. Yenilik ve devrim bütün olur. L H * Türkiye Okumuyor Türkiyede kitap okunmaz. Iyi kitap olursa okunur derler. Bu sözde doğru değildir. Iyi kitap olursa yine o cinstan kötü kitap- tan biraz daha çok satılır, o ka- dar, Doğrusu şudur : Fikir kitap» İarı, gazeteleri ve dergileri okun- marz, yalnız zabıta, yalan, eğlem ce, cinssel yaşayım mevzuları okunur. Kendimizi aldatmıyalım, çocuk gazetelerinin bile okunması polis hafiyesi, Tarzan gibl yalan: lar ve masallar yardımiyladır. Öyleyse Türkiye niçin okumu: yor, sorusuna bir cevap verelimt Türkiye okumaz, çünkü okuma- mak bizim üUlkemizde — en - bü- yük yaşayım ve anlayım devrim- lerine karşı — henüz ayıp sayık miyor! Kitap, gazete, dergi oku- mamakla, fizik, şimi, biyoloji, psi- koloji, sosyoloji.. Bbilmemekle ö- ğünen, bilgi adam'arını adam ye- rine koymıyan İnsanlar — vardır. Hatta bunlara insan diyenler de vardır! Türkiye okumaz, çünkü yine birçok siyasal ve sosyal devrimlerimize karşı tek insanları İçerisine — döştükleri ayrılık ve yalnızlık çakurundan çıkarıp sos- yete yaşayımına sokacak kulüpler serkller, mes'eklik dernekler, 80- nuna kadar organize edilmiş ulus evleri hbenüz yoktur, Tek adam ölünciye kadar tek olarak yaşadığın dan cehlini gizlemeyi ve bilgi elde etmek zahmet'nden kurtulmayı ba Şarab.liyor. Türkiye okumaz, çün- kü her zaman, vesile ile insanla- tin kzfosını kültür. kesimlerine göre değil, bilgi kesimlerise göre ölçer z. Sınıfından geçecek tale- — Ow FOSLA W Aslanı Uyandırmayınız B Herkesin kalbinde bir aslas yaş r, derler. Bu aslanın Bir insan çok düşebilir, çok sefalet çekebilir. Fakat onun sağlam kalmış bir taralı vardırı İzzetinefal. İnsan en sonra izzelinefsini kayseder, ra da o adamdan artık hayır yoktur. fakat İrzetinefsini öteki adı izzetineliatir. fiklen * Bir adama her şeyi yapabilirsiniz, Şehir Yolları Ta- mir Edilecek İlk Önce Fatih Yolları Tamir Edilecektir Uray önümüzdeki ilk baharın ilk haftasından itibaren şehir içinde bir yol çalışması yapmıya karar vermiştir. Bu çalışma mümkün olduğu kadar az masraflı olacak ve en ziyade bozuk yolların ye- niden — yapılmasını veya lamir edilmesini istihdaf edecektir. Dü« şünülen llk Öönce Fatih kazası dahilindekli bütün bozuk yolları tamir etmektir. Bu yollardan dar ve para sarfetmeden genişletik mesi mümkün olanlar genişletile- cektir. 15 metro'uk caddeler- den birinci derecede işlek olan- lar parke ile döşenecek, diğer- leri Arnavut kaldırımı olarak ya- pilacaktır. Arnavut kaldırımı ola- rak yapılacak yollarda Belediye- nin daimi amelesi çalışacak, di- gerleri müteahhide verllecektir. Bu suretle Fatih kazası içinde yanğın yerleri de dahil olduğu halde kaldırımlanmamış yol ve sokak bırakılmıyacaktır. beyli mektep ka ile alacağımız memuru hesap- tan, kitaptan imtihan ederiz. İn- sanların bilgileri gibi kültürleri de bizl ilgilendrmez. Türkiye oku- maz, çünkü bir istiklâl mücadel si, bir ekonomi mücadelesi, bir harf mücadelesi, bir dil mücade- lesi gibi bir de okuma savaşı ya- pılmamıştır. Ba işte kesin bir durum bile almamışızdır. Yarının gençliği böyle »i yetişecek?... — Yeni Adam — İSTER Bir yazıcı arkadaş yazıyor. “Bir bildik anlattı: *Ben Samsunluyum. İstan bulda tanıdıklarım arasında Muteber bir tacir yoktur. Şimdiye kadar muteber tüccardan bir tanıdığım olmadığı İçin günün birinde br belâya çetacağımı düşünmemiştim. Meğer- sem aldanmışım. “İstanbulda işim uzadı biraz. “Parasız kaldım, İNA «ve yazdım: “Bana 120 lira gönderinir,, dedim. UNN İ kaybet. DAHİLİ HABERLER Mektepli kızlar dershanede Kızlar İçin Orta Okul Bu Yıl Yeni Orta Oku'- ları Açılacaktır Kültür Bakanı, incelemelerine dün de devam etmiştir. Genel ens- pektörler 24 saat içinde yaptıkları tetkiklerin netice ermi bildirerek, buna göre bazı kararlar alınmıştır. Bu kararlara göre; Ortaköyde açılacak Orta okul yalnız kızlara tahsis olunacak, Kadıköyünde ve Istanbulda birer Orta okul açıla- cak ve Çam'ıca okuluna leyli ta- lebe gönderi'ip kadrosu genişle- tilecektir. Bundan başka, birçok mek- teplerde, şubeler açılacaktır. Bu kararlar Üzerine Kültür direktör- löğü derhal faaliyete başlamıştır. Şimdilik ayrlan on bin lira ile 7000 liralık sıra yaptırılacak ve 3000 lira da bina kiralarına sar- folunacaktır. kıracak söz söylemekten ve harekei yapın-ktan çekininiz. Bu, onun içinde uyuyan etrafındakileri tanımaz, kırıp geçmekten çekinmez. İzzetinelsini kaybetmiş adamdan da korkusuz. Ba adam her türlü kötülüğü yapabllir. Dostluğuca inatılmaz, sami- miyetine güven o'maz. aslandır. Bu aslan — uyandı mi & Suçlu Bir Kütüp- hane Memuru Dün Ağırcezada Bir İhti- lâs Davası Görüldü Yüksek mübendis mektebi kü- tüphane memuru Süreyya dün Ai"ınî“. mahkemesinde zimmet ve ihtilâs suçlarile soı a çe rguya ç Yüksek mühendis mektebinde talebenin — kütüphaneden aldığı kitaplara bir para yatırılır ve bu paralar için de bir makbuz veri- lerek paralar vezneye teslim olur nurmuş. İddia edildiğine göre Süreyya, verdiği kitaplara karşılık parayı alır ve: “Makbuz için zahmet etmeyin efendim! Ben hazırlar, teslim ede- rim.., der, paraları da zimmetine geçirirmiş... Dün ilk —duruşma yapılmıştır. Neticede bu İşi tetkik eden müfettişlerle bazı şahitlerin çağı- rılmasına ve bazi evrakın İncelene mesine İüzum görülerek muha- keme başka güne bırakılmiştır. Tayyare Bölüğü İzmire İndi Türk hava turuna Yeşilköyden başlamış olan Izmir Tayyare bö- lüğü dün sabah Yeşliköyden Izmi- v maaaairmeae geçen yıllara nispetle daha çoktur. Bakırköyilülerin temennisi Bakırköylüler şehre uzak olan köylerinde de bir orta mektep açılması temennisinde bulunmak- tadırlar. Bunun için toplu ve ya« zılı bir müracaatle Kültür Bakan- lığı nezdinde temennide bulunma- n Bu*yıl yazılanlardan, kızlar, | ya karar vermişlerdir. İSTER İNANMA! Postaneye gıttim. Havaleyi, nüfus tezkeremi, hüvi- İatan bulda geltirmelisiniz!, yet varakamı göstererek parayı İstedim. Vermediler. Dediler ki: “Size bu 120 lirayı vermek için bize bulun muteber tacirlerinden birlsinden bir taahhütaame “Şaşırdım kaldım. İstantulda tanıdık bir. muteber tacir yok. Parayı almazsam, öotelden kovulacağım, 80 kak ortasında aç kalacağım. 100 liradan faz'la parayı postaneden almak için bir yurtdaşın ne büvryet vara- “Parayı göndermişler. Telgraf havalesi oturduğum | kası, ne nüfus cüzdanı para ediyor., İSTER İNAN İSTER INANMA! Sayfa 3 Sözün Kısası Roman Çalan Hırsız Ek -Ta Muharrir Esat Mahmut, Lak kan şenliklerinde hazır bulunmak içnm Adaya gitmiş. İndiği otelde- ki odasına, Esat Mahmut sokak- ta ikea giren bir hırsz onun el- bisesini, tuvalet eşyasını çaldığı gibi, başlanmış bir romanı da alıp götürmüş. Hırsızın suçunu — muhakeme etmek İstemiyorum. Şimdilik Es at Mahmut dostumu biraz sigaya çekeyim: A, kardeş! Adaya, şenliğe, cünbüşe giderken, beraberinde ne diye başlanmış roman gölü- rürsün? Adalarda, benim bi'di: ğim, başlanmış romana devam edilmez. Adada romana başla- nir ve sonra da, bu başlanılan romana, kışın. devam edilir. Bunu sen de bilirsin! Sonra, şaka ber- taraf, cünbüşe giden, eğlentiye giden adam, hangi saatta ve han- gi kafa ile yazı yazar? Ve bu şartlar dahilliade yazılacak yazı- dan hayır umulür mu? Onun için, senin başlanmış eserini alıp götüren hırsızı bulursan, elini öp. O, sana hizmet etmiş de, sen farkında değilsin, dostum ! Romamınm mevzuu ne idi ? Bilmiyorum. Fakat ne de olsa, Balkan Festivalı ila eminim ki hiç bir alâkası yoktu. Ve be- ki de, o gece, o şenliklerden ak dığın, ilham ile, eserinin mevzuu- nu baştan aşağı değişlirecek, ev- velce, yazmış clduğunu beğenmi- yecek, yırtacak, yenisini de baş- layamıyacaktın. Hırsız, seni bü cinayeti işlemekten kurtardı... O, senin bu başlanmış roma- nni kullanamaz. Pek — yakında, belki iade edecektir. Ve o za- man sen, çocuk gibi sevinecek, kavuştuğun — yavrunu — bağrına basacak, ona daha çok kıymet vereceok ve bebemehal tamamlıya- caksın. Tanrı, fıikarayı — sevindirmek istediği zaman, eşeğini kaybettirir ve yine buldururmuş.. Yer yüzünde bir uyuz eşeğe bile sahip olamiyan biz, fakir muharrirleri sevindirmenin de yo- lunu böyle bulmuş zahir.. Dilerim, sevincin tez olsun, dostum! Şirket Vapurlarında Bazı Mü- nasebetsizler Peyda Oldu Son zamanlarda keti Hay- riye vapurlarında bir takım mü- nasebetsizlik — olmuştur. Bu mü- nasobetsizler oturulacak yerlere çıklet yapıştırmakta, — yolcuların elbiselerini berbat etmektedirler. Evvelisi gün Anadolu Kavağından (18,40) seferini yapan Altınkum yapurunun birçok yerlerine böy- le Çiklet yapıştırılmak — süretiyle yolcuların elbiseleri berbad edik miştir. Yolculara dikkatli davram malarını tavsiye ederiz. Yoni Sis Düdükleri Istanbul tahlisiye genel direk- törlüğü 1936 senesi İçin önemli projeler harırlamakla meşguldür. Yapılması gereken belli başlı işlerden bu senekli projede yer alanlar şuzlardır: 1 — Çanakka'e boğazına lir rady far. 2 — Karadeniz boğazına bir sis düdüğü. 3 — Biri Akdenize, diğerl Karadenize birer fener, Fenerle- rin yerleri henüz tayin edilme- miştir.