17 Eylül 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

17 Eylül 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

17 Eylâl SON POSTA Dün işlemeğe başlayan Kayseri mensucat fabrikaımın uzaktan görünüşü Kayseri Pamuklu Kombinası Açıldı Celâl Bayarın Önemli Bir Sö ylevi Memleketin istihlâk Miktarı Memlekette istihsal Edilecek L Kayseri, 16 (Özel) — Kayseri bez fabrikası bugün büyük törenler- le açılmıştır. Törene iştirak etmek üzere Kayseriye gelenler arasın- da Soöryet konuklarımız, Sovyet büyük elçisi Karahan, ekonom! bakanı Celâl Bayar, tüze bakanı Saracoğlu, sıhhiye bakanı Refik Saydam, bir çok saylavlar, büyük hükümet memurları, Ankara ve Istanbul gazetecileri bulunmakta id. Önce fabrika namına bir işçi kısa bir nutuk verdi. Bunu şehir namina avukat Na- tinin, Sovyet İşçileri namına da Kor- diyef yoldaşın nutukları takip etti. Kız işçiler namına da bayan Şük- riye güzel bir şilr okudu. Çağırılılar saat 14 te fabri- U ka kantininde öğle yemeği yedi- | £ ler. Saat 15 te spor hareketleri vardır. Akşam verilecek olan zi- yafetten sonra tren gece saat 24 te Ankaraya hareket edecektir. Celâl Bayar'ın söylevi Kayaeri, 16 (Özel) — Ekono- mi bakamı Celâl Bayar'ın bugün Kayserl dokuma fabrikasının açı- lış töreninde verdiği söylev şu- dur 1 “— Sayın konuklarımız, bü- yük dostlarımız, azlz ve sevgili yurttaşlar, “ Hükümetinizin birinci beş yıllık programında önemli yeri olan bu fabrikanın açılış törenini yapmakla sizinle baraber büyük zevk duüyüyorum, Endüstrileşme programımız ulusal ekonomimizi kül halinde kavramış ve benim- Bemiştir. Endüstrileşma proğramımızın esas prensibi muhtelif vesilelerle, muhtelif — fırsatlarla izah edilmiş- tir. Ben bu konu Üüzerinde yani- den durmak istemiyorum. Bilinen bir hakikati burada tekrar etmek Zama ınızı İsraf etmek demektir. Endüstrileşme proğramımız mem- leketin umum!? varlığını kül ha- linde ifade eden ve ulusumuza refah vermek İçin atılan esaslı bir adımdır. Endüstrileşme proğ- ramımız memlekette İş hacmını Arttıracağı gibi tarım sahasında da iptidat maddelerimizin kıymet- lenmesinde mühim rolü olacaktır. Yurtdaşlar, Sadece tarım sahasında çalı- Şan — memleketlerin — akıbetlerini görüyoruz. Şu veya bu nazariye- ye bağlınarak ham maddeci kal- ııık lâzım mıdir, değil midir? Münakaşasına girmek benim na- zarımda ahmaklığın ta — kendisl- dir. (Alkışlar) Bizden öncekiler bu yolda hayli çene çaldılar. Fa- kat, düşünmediler ki yalnız ham maddeci —olmakla iktifa eden Dün Kaysetide Önemli bir vöylev veren Ekonoml Bakanı Oelâl Bayar memleketlerin akıbetleri çok fe- cidir. ve çok fecl olmuştur. Benden önceki hatiplerden bir arkadaşımız, « Türk ulusu ce- sur, cengâver, kudretli, kahra- man olduğu kadar medeniyet azmlle de çalışmak ve medent- yeti kendisine mal etmek İstiyen büyük bir varlıktır ,, dedi, Ben bunda kendisile tamamen bir fi- kirdeyim. ( Alkışlar ) Arkadaş!'ar, Biz endüstrimizi tarımdakl te- rakkimizle beraber ahenkli olarak yürütmek suretile medeni sahada büyük bir tekâmül göstereceğiz. * şiddetli alkışlar - Endüstri pro- gramımız — bizi bu kemal lıı.l(ııo Eeki Zabüye, € lsııuıvı. ; Gazetemizde cıl:ııı yazı ve resimlerin bütün bakları mahfuz ve ı'luuııılu gittir. ABONE FİATLARI Geolen evrak geri verilmez. lardan mes'uliyot olımnmaz. w%Wkn»kuuM Posta kutusu: 741 İstanbul Tola: ? görürecek tek yoldur. Ve mem- leketimizde ahenkli bir ekonoml- nin tek ifadesidir. Endüstrileşme programımızda pamuklu kısmı önemli bir yer al- maktadır. Memleketimizin ulusal geliri 1.200.000.000 hesap edil- mektedir. Bu rakamda dokuma 50.000.000 liralık yer almaktadır, Istatistiklerimiz — tetkik — edilirse görülür ki Türkiyeye ithal olunan yabancı maddelerin başında en kabarık rakam olarak dokuma gelir. Programımızda dahil olan Bakırköy bez fabrikasını geçen yıl açtık. İkinci olarak Kayseri kombinasını açıyoruz. Birkaç ay sonra Ereğli kombinası işlemeğe hazır bir halde bulunacaktır. 1937 yılı iptidasında Nazilli Basma kombinası bitecektir. - bra- vo sesleri; alkışlar - fakat arzula- rimız. bunünla — bitmiş olmiyor. Memleketin istihblâk ettiği miktarı mutlaka izlihsal etmek azmindeyiz. Bu fabrikanın temeli atıldığı günden dört yüz seksen Üç gün geçmişlir. Tam 483 gün önce şefim ve hükümet relsim büyük Ismet İn- önü burada temel atma nutkunu söylerken Iyi hatırlıyorum, de- miştir ki: “Sovyetlerin bu fabrika- ları kurmak — için kendi memlee ketlerinde yapılan bir işten da« ha ziyada dikkatli ve temiz ol duklarını görmek bizi cidden memnun ve mütehassis etmekte- dir.,, Burada, Kayseride bir sene sonra hepimizin memnuniyetini bir kat daha arttıracak ve ha- riçten gelip bunu seyredenlerin gözlerini kamaştıracak — büyük eser, hem Türk—Sovyet dostlu- ; gunun bir âbidesi hem de yeni kuralan ve bütün dünyanın hay- retini cebeden büyük Sovyet sanaylinin en parlak bir misali olacaktırtır. Yurldaş'arım, size tavsiye ede- rim, Bu büyük devlet kurumunu sevin'z. Bunun başi :da bulunan ve çalışanları takdir edlriz. (Al- kış'zr) Çünkü kendi'eri memleket namına takdir edilmeğe lâyıktır- lar. Aldıkları direktifle fabrlkayı kurmak hususunda gösterdikleri fan'lyetten dolayı başlarında fab- a direktörü B. Şevket Turgut o'duğu halde Türk mühendis ve İşçilerini anmağı vazife bilirlm, “Yeni Noşrıyat Hatta — Bugünkü münderecattan bazıları: Tavsiye ve iltimaz, Attilâyı öldüren kadin, maki- neli adamın İş'eri gittikçe çoğalıyor, Çakırcalının dağa ka'dırdığı gencin anlattıkları, eserleri, hayatı. ve bir yeni hikâyesi, General Kâzım Kara- bekire göre Habeş - İtaiya harbi ve Habeş ordusu, tırnak uzatmak ve ondülüsyon modası, silâhlı kadınlar, eller yukarı. Fikra, karikatlir. sayısındaki) Balkan Festivali n Sıf'a 7T Bütün Coşkun- lugıyle Devam Ediyor Bugü n Taksim Anıtına Çelenk Konacak Galatasaraydan Taksime Kadar Parlak Bir Geçit Resmi Yapılacak, Ayın 21 inde De Beylerbeyi Sarayında Zengin Bir Balo Verilecek Arsıulusal Balkan - festivalinin dün üçüncü günü idi. Balkan ml- letlerini temsil eden gruplar dün sabah Eüyükadadan — Istanbula geçmişler, her grup kendisine tah- sis edilmiş olan otellere gitmiş ve dünü istirahat içinde geçirmİş- lerdir. Fakat akşama doğru grup- lar, şehrin gezilecek yerlerini do- laşmışlar, tarihi yerleri, müzeleri gezmişlerdir. Düa akşam, Balkanlı misafirle- rimiz şerefine Taksimdeki Dağcr hk kulübünde zengin bir çay zi- yafeti verilmiştir. Bütün gruplar Zziyafette hazır bulunmuşlar ve dolgun bir neş'e havası yaratı- masına vesile olmuşlardır. Ziya- fetten sonra misafirlerimiz tekrar otellerine dönmüşler, Bazıları da kendi aralarında gece gezmeleri yapmış'ardır. Balkan — milletleri — arasında sevgi ve samimilik uyandıran fes- tival bugün de coşkun bir şekilde devam odecektir. Fest'vale iştirak etmekte olan misafirlerimiz bu- gün saat Üçte milli kıyafetlerile Galatasarayda toplanacaklar, oradan Taksime kadar parlak bir geçit resmi şeklinde gidilecek ve Taksim anıtına her grup törenle çelenk koyacaktır. Bu tören, Gülhane parkından itibaren yapılacaktı. Fakat son- radan Galatasarayda toplanılması daha muvafık görülmüştür. Taksim anıtına çelenk konma töreninde her gurup kendi ulusal marşım söyleyecek ve buna bir bando da refakat edecektir. Çelenk koyma töreni bittikten sonra gruplar dağılacak ve m- safirlerimiz - otellerinde istirahate çekilecektir. Festival içla hazırlanmış olan programda bir değişme yapılmış- tır. Eldeki program mucibince Beylerbeyi sarayında ayın 23 ünell akşamı bir balo - verilecekti. Fa- kat programın bu maddesi değiş- tirilmiş ve balonun ayın 21 inel akşamı yapılmasına karar verik miştir. Istanbul Belediyesi bu balonun çok parlak ve mükemmel olması için önemli hazırlıklar yapmakta« dır. Bu balaya davet edilecekler tesbit edilmiş ve davetiyeleri de gönderilmiştir. Balo akşamı Bey- lerbeyi — sarayından Boğaziçine zengin bir ışık yağmuru taşacak« tır, Balkanlı misafirlerimiz, şehrl- mizde böyle coşkun bir festival tertip edilmesini büyük bir mem- nuniyetle karşilamışlardır. Kendi- lerile temaa ettiğimiz misafirler, Istanbulda gördükleri çok samiml! ve candan karşılamadan derin bir sevinç duyduklarını söylemiş- ler ve Türklerin misafirperverlik- te büyük bir hususiyet taşıdıkla« rını anlatmışlardır. Bilhassa evvelki gün Büyük- adada yapılan şenliklerde binler- ce kalkın kendilerini yürekten alkış'amaları karşısında sonsuz bir SELANIK BANKASI Tesis tarihi 1888 8 İdare merkezi Istanbul ( Galata) Türkiyedek! şabalari: !nubu!, ( Galata, Yenicami ); " Yunanistandaki şubeleri : Belânik, Atina, Pire, Her nevi banka muamolâtı I Yuka rıd ; Romanyanlar aun Ada vapurundan aopruyo ÇıRcmtOA sonrae, Alttaı Evvelki gün Adada yapılan şenliklerden bir görda $