18 Haziran 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Haziran 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

F Zi gLA C HABERL SON POSTA Şehirde yol inşaatına Sonbaharda başlanacak İlk plânda yapılacak yollar için 507 bin lira harcanacak, sonra da bir buçuk milyon lira sarfedilecek 507 bin lira sarfedilmek suretile iki genoede İstanbul içinde yapılacak yol - Jara aid proje Daimi Encümen tara - fından tedkik edilmektedir. Tedkikler tamamlandıktan sonra yolların inşası müteahhide ihale olunacak ve inşaata sonbaharda başlanacaktır. Müteahhid inşaata üç yerden ayni zamanda baş - lıyacaktır. Tozkaparandan, Gümüşsu - yundan ve piyango müdürlüğü binası Gnünden inşasına başlanacak olan yol- lar iki sene sonunda ikmal edilmiş bu- lunacaktır, 1939 senesinden itibaren de Atatürk köprüsüne Beyoğlu ve İslan - bul cihetlerinden inen yolların inşa gına başlanacaktır. Böylece bir iki se - ne içinde İstanbulun mühim bir kıs - minda yol inşaatı tamamlanmış olacak- tır. Müteferrik : Ayasofya ve Topkapı sarayı müzeleri tamir edilecek Topkapı saray müzesinin esaslı su- Yette tamirine yakında — başlanacaktır. Müzeye iki yüz elli bin lira harcana - tak ve burası restöre esaslarına göre en mükemmel şekilde tamir edilecek - tir. Ayasoafya müzesindeki mozayiklerin meydana çıkarılması için çalışan profe- Bör Vitmor'un mesâisi birkaç sene da- ba imtidad edecektir. Müzeler idaresi ayrıca buraya iki yüz bin lira sarfede - Tek tamir edecektir, Tamirata Temmuz dan itibaren başlanacaktır. Kömür depolarının yerini İktısat Vekâleti tayin edecek Liman işletmesi İngiliz firmaların - dan birine yeni yaptıracağı kömür de - polarının projelerini yaptırmıştır. De - poların yapılacağı yer henüz tesbit e - dilmemiştir. Liman işletmesi bu depo- ların Salıpazarı civarında, belediye de yeni limanın inşa edileceği — Yenikapı eivarında inşa edilmesini istemekte - dir. Bu hususta İktısad — Vekâletinin vereceği son karar beklenmektedir. Amerikalı arkeologlar 7 ağustosda " gelecekler Amerika üniversitelerinden birine mensup yetmiş arkeologun memleke - timizdeki hafriyat mıntakalarını gez - mek üzere Türkiyeye gelmek istedik - lerini yazmıştık. Bu hususta belediye furizm şubesinin göndermiş olduğu ma lâmat arkeologları tatmin etmiş oldu - ğundan hey'et Ağustosun yedisinde İs- tanbulda bulunacaktır. Trak vapüurunun kıç güvertesine tavan yapıldı 'Trak vapurunun arka kıç tarafına, bacadan kömür gelmemesi ve yağmur ve güneşden yolcuların müteessir ol - Maması için tavan yapılmıştır. Atatürk köprüsünden, yolların gös- termiş olduğu hususiyet — yüzünden tramvay geçirilmesine imkân görül - memektedir. İleride bir buçuk milyon Vra sarfedilmek suretile köprünün her iki yakasında meydana getirilecek yol- ların inşasından sonra göstereceği va - ziyete göre köprüden tramvay geçiri « Lp geçirilmiyeceği belli olacaktır. Yal- nız, köprüyü inşa eden — müteahhidin müukavele ahkâmına riayet etmesi için köprüye ray döşenecek, direkler diki -| lecektir. Atatürk köprüsü açılıp kapanabile - cektir. Vapur, kayık vesairenin altın - dan geçmeleri için iki geçid mahalli bu lunacaktır. Ayni zamanda diğer ayak - larının hepsinin' arasından geçebilmek imkânı da mevcud bulunacaktır. Poliste : Çarşıkapıda bir kadına . tramvay çarptı Vatman FPuadın idaresindeki 12 numa - ralı tramvay arabası Çarşıkapıdan geçerken 710 yaşında Kohen isimli bir kadına çarparak başından ağırca yaralamış, yaralı cankur - taranla Ermeni — hastanesine — kaldırılmış, vatman yakalanmıştır. Bir bebek saç boyası ile zehirlendi Beşiktaşda Muradiye sokağında — oturan Fahrinin 1 buçuk yaşında oğlu Tünçer eline geçirdiği bir şişe içindeki saç boyasını içe - rek zehirlenmiş, çocuk hastaneye kaldıni - mıştır. Dün Salıpazarı açıklarında bir motör battı BSalıpazarı önünde demirli bulunan Müt « tehid Amerika hükümetlerinden — Panama Cumhuriyeti bandıralı Beme vapurunun zin- ciri üzerine Şahin Bahri motörü — düşmüş, parçalanmış ve batmıştır. Motörün içeri - sinde bulunan üç tayfa etraftan yetişilerek kurtarılmıştır. Deniz Ticaret — Müdürlüğü, kaza hakkında tahkikat yapmakladır. Askerlik işleri: Kısa hizmetliler çağırılıyorlar Üsküdar Askerlik Şubesinden: 233 doğum- Tu ve bunlarla muameleye tâbi olup kısa hiz- met şeraltini kazanmış olan ve askeri orta ehliyeti bulunanlar 1 temmuz 938 günü ye- dek sübay okulunda bulunmak Üzere sevke- dileceklerdir. Burada bulunanlar haziranım yirmi yedinel pazartesi günü sevk mutırala- rını almak üzere aakeri ehliyetname ve nüfus cüzdanlarile mezun oldukları okul vesikala- rile birlikte şubeye gelmeleri taşrada bulu- nanların da bulundukları yerler askerlik şu- belerine başvurmaları. Deniz işleri : Güneysunun tamiri bitti Bir müddettenberi İstinye havuz - larında tamirde bulunan Güneysu va - purunda yapılan tamir ve tadiller bit - miştir. Güneysu yakında havuzdan çı- karılacak, 5 Temmuzdan itibaren ye - niden seferlere başlayacaktır. Bu yıl üniversitede yeni enstitüler inşa edilecek Mulı_(elif inşaat için iki buçuk milyon liradan fazla tahsisat konuldu, bir de konferans salonu yapılacak Bu sene dört buçuk milyon liraya gıkarılan üniversite büdcesi ile bir çok yeni inşaat yapılacaktır. Bu paranın bir kısmile muhtelif klinikler yapıla - cak, yeni binalar inşa olunacaktır. Kll- Niklerin İnşasına — beş yüz üç bin 'lira, Güreba hastanesindeki mütfağa — yüz yirmi bin lira ve gene Gureba hasta - Nesinin tanzimine yüz bin lira harca - nacak, Üç yüz bin beş yüz liraya Ens - titü binası yapılacaktır. Enstitüler, ye- ni binaya taşındıktan sonra merkez bi- nasında yalnız hukuk ve iktısad fakül- teleri kalacaklır Yüz elli bin itra kim- ra fakültenin muhtelif enstitülerine, üç yüz yirmi bin lira fizik — enstitüsü inşasına, iki yüz bin lira konferans sa- lonuna, yüz bin Hra talebe yemekhane ve islirahat salonuna, iki yüz elli bin lira hukuk enstitüsünün inşasına sar - fedilecektir. Tıb Fakültesi talebelerinin stajla - rını dağınık bir halde bulunan hasta - melerde yapmamaları için yeni klinig- ler üniversiteye yakın sahada yapıla - caktır, Iyı Enstitüsüne, dört yüz altmış bin li- Hakkımız Yok mu? Yerli mallarımızın kalitesini yükseltmek için yapılacak bazı şeyler vardır Sanayileşme faaliyetimizin tam bir — hızla ilerlediğini memnuni - yetle görüyoruz. Bu arada şikâyeti mucib bazı noktalar da yok değil. Bir kısım fabrikatörler, gerek yerli ma - hnm mazhar alduğu himayeden, ge- rek halkın kendi memleketinde çıkan mamul eşyaya kargşı her gün bir par- ça daha artan bir rağbet gösterme - sinden istifade etmek gibli Tena bir zihniyete kapılıyorlar. Bu yüzden, bü- n yerli mallarının kalitesi — düşüyor. Bühassa kadın — çorapları bahsinde haklı olarak ileri sürülen — şikâyetler bu nevidendir. Kısa zamanda birkaç Apartıman kuran bir çok çorap fabri- katörünü gördüğümüz için, hüküme - tin bu hususta tesis etmiş olduğu mü- rakabeyi kâfi bulmuyoruz. Bunun hem daha şiddetlendirilmesini, hem de kalitesi umumun — memnuniyetini mucib olan bazı eşyayı — takdiren bu gibiler hakkında saman zaman umu- mi tavsiyeler neşretmesini doğru bu - layoruz. Eğer bu usulün bazı mahzur- ları görülürse, o raman, sanayle mah- sus olmak Gzere ihdas edilecek bazı nişan veya madalyalarla — bu eşyayı meydana getirenleri taltif — etmek ve eşyayı halkın alâka ve dikkatine ar - zetmek de mümkündür. Garbi Avru - panım mühim sanayi memleketlerin- de cari olan bu usülden bizim de isti- fade etmemiz hem yerinde, hem de doğru olur, diyoruz. Hakkımız yok mu? IZEMI kap;cı namına belediyeye bir istida verildi İki bin beş yüz apartıman kapıcısı İnamına belediyeye bir istida miştir. verii -« Her apartıman kapıcısı bulunduğu spartımanı terkedeceği sırada — yerine bırakacağı yeni kapıcıdan bir mikdar para almaktadır. Bu şekil ötedenberi teamül haline girmiştir. İstidada buna bir çare bulunması ve kapıcılardan böy le bir para almak isteyenin cezalandı - rılması istenmektedir. Kapıcıların “mü- racaatı tedkik edilmektedir. Şehir işleri: Kartalda et ve ekmek işi düzeldi Kartal belediyesinin teşebbüsile etin kilosu iki gündenberi kırk beş kuruşa satılmağa başlamıştır. Mevcud iki fırından birinin kirası ve- rilmek suretile kapâlı — tutulmasından dolayı yalnız bir fırın çalışmakta ve re- kabetsizlik sebebile halk bozuk ekmek yemekte idi. Son günlerde belediyenin aldığı tedbirler neticesi francala ayarı ekmek çıkmağa başlamıştır. |. Galibin bir kızı oldu Maruf ve kıymetli sahne san'atkârımız İ. Galib Arcanın dün bir kız çocuğu dün- yaya gelmiştir. Babasını tebrik eder, yav- ruya uzun Ömür dileriz. esenen İnsan anatemi modeli ve terimleri — Ka- naat Kitabevinin beş sene evvel Almanyada tabettirip Latince, Franmızca ve Arabca te- rimlerinin Öztürkçe — karşılıkları Or. Prof. Dr. Kemal Cenab tarafından tesbit edilen İnsan Anatomi modeli ve terimleri — ikinci defa olarak basılmıştır. Modelin Anatomi terimleri 1se bu defa İs- tanbul Universitesinde Or. Prof, Dr. Nuret - Un Berkolun relaliği altında teşekkül eden komlsyonun kararlarına istinaden — mezkür komlsyon azasından Tp Pakültesi Anatoml Doçenti Dr. Zeki Zereti tarafından yeniden tesbit edilerek ikinci defa olarak basılmıştır. Orta ve yükşek bütün mekteb talebasi ve bilhassa tabllye öğretmenleri için çok önem- BO asılması Müddeiumumi muavini iddianamesinde cinayetin nasıl ika edildiğini anlattı ve suçun mahiyetini tahlil etti Hırsızlık maksadile evine girdiği polis Bas- riyi bıçaklıyarak öldüren Nüzumla, suç orta- ği Bahriyeli BSalimin muhakemeleri Ağırce - zada meticeye varmış ve müddelumumi Ba- dun mütaleasını serdetmişiir. Hüdiseyi, iddia makamının mütaleasında veşrih ettiği şekilde hülâsa edelim: 7 Şubat 1937 günü katil Nâzim, Fatihte Çarşambada Bahriyeli Salimin metresi Mü- kerrem ile Birlikte oturdukları eve gitmiştir. Akşam Üzeri de, iki arkadaş bırsızlık yap - mak maksadile birlikte evden çıkmışlardır. Yolda Balim bir eve girerek, kendine düşen vazifeyi yapmış, sırası gelen Nüzm da Ce- dikpaşa civarında itinci kat penceresine fir- manmâk suretile polis Basrinin evine gir - miştir. İçerde eline geçirdiği -cüzdandan 44 Ura parayı alarak pencereden — arkadaşına atmış, bu strada aşağı kattan gürültüyü işi- ten Basri de yukarı çıkmıştır. Tam pence - reden kaçacağı sırada yakayı ele veren Nü- zunla, &v sahibi arasında bir boğuşma baş - lamıştır. Bu mrada Basrinin oğlu Ridvan da yetişerek, babasını Nâzımın altından kur - tarmıştır. Nâzım bıçakla çocuğu yaralamış, gocük korkarak çekilmiştir. Basri Me, bu sı- rada eline tabancasını geçirmiş ve havaya bir el ateş etmiştir. — Önce: — Tesdlim oldum diyen suçlu, #ilâh sesi ü- serine yakalanacağımı anlayınca, — bıçağını polis Basrinin gırtlağına geçirmiş ve bu feci cinayeti işlemiştir. Kaçarken, kendisin! yakalamak — isteyen bekçi, ve polis memurlarını da, yaralamış - tır. Bütün bu noktaları iddianamesinde te - barüz ettiren, müddelumumi Sadun, sözle - rini şöyle bitirmiştir: Bu düşük tıynetli mahlük geceleyin her şeyden habersiz çocuklarile birlikte evinde oturan polis Basrinin karısına ald — parayı çalıp, arkadaşına attıktan sonra, gürültü ü- gerine yukarı çıkan Basrinin — kendisini ele yermemesi için, bıçağını tereddütsüz girtla- ğima saplamıştır. Bir cürmü gizlemek ve ken disin! cezadan kurtarmak maksadile işlenen br gibi katillerde, cesa kanununun 50 inci maddesinin 9 uncu fıkrası, ölüm — cezasını tayin eder. Canavar ruhlu Nâztmın, bu mad de hükmtünce, asılmasını İstiyorum. Müddelumumi sirkat vak'alarında maz - nunun şeriki cürmü olan Salimin de 493 ün- cü maddeye tevfikan tecziyesini taleb et - miştir. Duruşma, müdafaa için, başka güne bı - Röportaj için hırsızlık yapan genç mahküm oldu Röportaj yapmak için hirsızlığa karar ve- ren ve bir gazete idarehanesinden — daktilo makinesi! çalan Mustafa Doğan — ismindeki genç hakkında, Sultanahmed 1 Inel sulh ce- za mahkemesinde yapılan duruşma netice - lenmiştir. > Röportaj yapmak maksadile dahi — olaa, Suçu sabit görülen — Mustafa, 2 ay, 15 gün müddetle hapse mahküm edilmiştir. Bir hırsız tevkif edildi Son zamanlarda, Aksaray civarında muh- telif ev ve dükkânlarda sık sık sirkat vak'a- ları oluyordu. Hüdiselerin fatli, umumiyetle CemalSahir Opereti Bu gece Şehremini İnşirah bahçesin- de Marinellâ Pazar Yeşilköy İstas- yon bahçesinde Daktilo 4 buçukta Sahir caz ile matine ve numaralar Pok yakındı. Aşk Resmigeçidi SAHTE PRENS Şehzadebaşı «FERAH» Sinemada Bugün, bu gece - 3 - büyük film birden —— NİÇEVO (Denizaltı kahramanları HARRY BAUR : —U- GİZLENEN IZTIRABLAR VİLYAM POVEL - KAY FRANSİ HALE OPERETİ Bu akşam Anadoluhisarında 19: Pazar Beylerbeyi 20 : Pazartesi Narlıkapı Şafak 31 : Salı: Azak 22: Çarşamba : N ve Jüzümlü bulduğumuz bu Anatoml mo-| Beşiktaş aile Bahçesinde 24: Cuma: deli ve terimleri tavsiyeye lâyıktır. Bebek Bahçelerinde Başlıyor Hasan Basriyi öldüren hırsızın istenildi bu hane ve dükkünlâra kilit ve kapıları kıre mak suretile giriyordu. Zabıta bu adamıli Nurl Ansa isminde biri olduğunu tesbit et * miş ve suçluyu yakalıyarak, müddelüumumle lğe teslim etmiştir. Nuri Ansa, dün Sultanahmed 1 inci sulb ceza mühkemesinde yapılar sorguyu müte * akib tevkif edilmiştir. Bursada jskân suiistimali davası Bursa (Hususi) — Kanunil şartları haiz ol madan kendisine emlâk verilen Bayan Mev- lüdenin Htân hakkının refi için Vekâletten gelen emirleri ortadan kaybetmekle suçlu olarak işden el çektirilen lskân kâtibi Mit- hatla vilâyet evrak tevzi memuru — Nacinil muhakemelerine başlanmıştır. Mithat soru- lara cevaben Dahiliye Vekâletinden geldiği söylenilen bu evrâkın kendi eline geçmediği- ni, Vekâletin tekidi üzerine bu meseleye va- kıf olduğünü beyan etmişti. Muhakeme sü- fahatına göre Bayan Mevlüdenin tkân hâk- kının ref'ine dülr Vekâletten vilüyete üç de- fa emir gelmiş, üçü de kaybolmuştur. Vilâ« yetin esas defterine kaydedilmiş fakat nüfas sıhhat daireleri ve iskân kâtibliği aralarin- da zayi olduğu anlaşılmaktadır. Resmi zim- met defterleri tedkik edilmiş bu emirlerden birisinin Mazhar imzasile nüfusa verildiği, (birinin Nedim imzasile sıhhat dairesine tev- di edildiği görülmüşlür. Fakat bir tanesinin İne olduğu hiç belli değildir. Naci de ademi |malümat beyan etmiştir. Bazı şahitlerin cel- Di bazı hususatın da incelenmesi için mah- keme başka göne birakılmıştır. Bursadaki ipotek davası Bursa (Hususi) — Bir binayı iki kere Ipo- tek ettirmek suretile Emlâk Bankasını yirmi bin lira dolandırmaktan dolayı suçlu Mebh- medin Mmuhakemesine devam edilmiştir. Mehmed Avrupada birçok işleri bulunduğun- dan dolayı kefaletle Avrupaya gitmesine mü- saade edilmesin!i, geçen celselerde taleb et- mişti. Bon muhakemesinde, üç bin liraliık bir kefalet gösterildiği takdirde Avrupaya gidebileceğine karar verilmiştir. (1 yaşında kızla eylenilir mi? Bursa (Hususl) — Asliye ceza mahkeme- gsinde on bir yaşında çocuk sayılan bir kızl alâkadar eden bir muhakeme cereyan et « miştir. Vak'anın mahkemeye intikal şekli gudur: Muradiyenin Kayabaşı mahallesinden Şe - fika Idında bir kadının evinde arama yapıl> muştır. Bu aramada da Hüseyin Püsküllü is- minde bir adamla Hanife adındaki — on bir yaşında genç bir kız çocuğu Yyakalanmıştır. Hanife 1927 doğumludur. Bundan dört 80 ne evvel, yani 7 yaşında iken İki kişi tarâ- fındarbikri izale edilmiş, Ağırceza mahke- mesinde mütecasirler mahküm edilmişler « dir. İki sönedenberi de Hanifeye — Hüseyin Püsküllü musallat olmuştur. Mütemadiyen peşinde dolaşmakta, izdivaç teklifinde bu - lunmaktadır. Şefikanın evine evi kiralamak için gittikleri anlaşılmaktadır. Maksadlari evlenmektir. Muhakeme başka güne talik ©- dilmiştir. ETECTAR O TÜDAS OLEATA A AARME İ BC SELÂNİK BANKASI 'Tesis tarihi : 1888 . İdare Merkezi : İSTANBUL (GALATA) / Türkiyedeki Şubeleri İSTANBUL (Galata ve Yenicami) MERSİN, ADANA Bürosu Yunanistandaki Şubeleri : SELÂNİK - ATİNA e Her nevi banka muameleleri Kiralık kasalar servis! EEOERLEOELU L HAZU AM UN K Doktor İbrahim Zatt Öget Belediye — karşısında, — Piyerlotl caddesinde 21 numarada bhergün Üğleden sonra bastalarını kabul eder.