June 18, 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

June 18, 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Doğuda yeniden bir yam 17 (Hususi) — Doğu vilâ- ğun Umumi Müfettişi Tahsin Uzer, a kalkınma faaliyeti hakkında söylemiştir: ez suda şuurlu ve tam bir emniyet ğun, VE takarrür etmiştir. Bu emniyet un kalkınmasında başlıca âmil ol- Ur. Yalnız bu yıl memleketin muh- lerine yüz yirmi bin lira sarfile karakol binası yaptırılacaktır. er, iki ay sonra Erzincana vöâ- ür Hat inşaatı binlerce işsize yük, temin etmiş olmakla da ikinci ve İk bir faydası olmuştur. Burada ça- (çak seretile, birçok kimselerden iyi Viet teklifatı tamamen istifa edil- ag bükayadan da bir hayli mikdar ıştır, Şimendifer ve het inşâatın- alkin eline geçen para milyonlara olmuştur. Üç sene zarfında fazlaj $ yekünu 1,600,000 liradır. Yetlere aid muhasebei husüsiye va- Pek, da mütezayid rakamlar göster- edir, #zE Miş, um vilâyetinde iki yıl içinde ya- b, i hususi inşaat ta hazinenin inşaatile Ölçüşebilecek derecededir. açil barajı nafanın büyük eserlerin- iridir Bu barajın inşası, Iğdır pa- tekoltesini en az iki misline çıka- taz, dan 'u fasliyetine bu sene âvaştepedeki katil Yılan öldürüldü kesi (Hususi) — On beş gün ka- ki Savaştepe nahiyesinin Dikme- İp ünden Emin oğlu Hüsnüyü zehir- iy SK öldüren yılan ayni mevkide ku- Kayitak üzere giden kasab Mustafa e- Mey Pir adama da saldırmış, korkunç an, dus sonra kasab Mustafa yı- Miş & öldürmeğe muvaffak ols * O havalide tarlası bulunan köy- Sik sık saldıran yılan üç metre boyundadır. Ölüsü © Dikmeler Ki, Eötürülerek köylülere teşhir e- ni Nova (Husus > Parti tarafın- tib edilen dağ İş, Sök eğlenceli iğ geçmiştir. hafta civar “Va köylerine Yapılmaktar yazlık sesli Şilan, nan da çok rağ. Ke mektedir. Re- Parti gezisine şehirdeki ne kadar da çok... w. Bunları neye benzetmek lâzım geldiğini düşündüm, benziyorlar azizim. bulamadım. Üçüncü umumi müfettiş Tahsin Uzerin beyanatı çok karakol yaptırılıyor, 3 senede Varidat yekünu 1.600.000 lira arttı. Şimendifer iki ay sonra Erzincana ulaşıyor Zr Tahsin Uzer de geçen yıl olduğu gibi devam edeceğiz. Kültür davasında, doğu, büyük muvaf- İfakiyetler göstermiştir. e Mütemadiyen köy mektebleri kurulmaktadır. Trabzon- da temelini attığımız lise, yakında inşa- sına başlanacak olan Kars lisesi, Erzu- rumda yapılacak öğretmen okulu, maa- rifperver doğu halkının ilim iştiyakını tatmin yolunda Cumhuriyet hükümeti. nin kıymetli eserleridir. Doğu vilâyetlerinin sıhhat durumu da çok düzelmiştir, 60 kazanın hemen hep- sinde doktorumuz vardır. Trabzon has- tanesi gönüllere emniyet verecek bir $6- kilde yükselmiştir. Bu hastane, memle- ketin en büyük ve en modern hastanesi olacaktır. Geçen yıl başlanan grup inşaatının mühim bir kısmı başarılmıştı. Bu sene de inşaata devam ve bu inşaata bir mil. yon yüz bin lira sarfedilecektir. Doğu, hızlı bir kalkınma halindedir. ova parti merkezinin tertib ettiği geziler Sdenler Çamköyünde köylüler ile bir arada yemek yerlerken görülmekte Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: Hasan Bey — Devekuğuna m, 19 Haziran SON POSTA ği AŞ . HABERLERİ Samsunda köy sağlığına) K ehemmiyet veriliyor Samsun (Hususi) — Vilâyetin yaptığı bir tamimde köy yollarının bir an önce bitirilmesi bildirilmektedir. Partide ha- arlanan beş senelik programın birinci safhası muvaffakiyetle başarılmıştır. Ha- len ikinci safhanın tatbikatına geçilmek- tedir, Bu safhanın da çok yakın bir za- manda ikmal olunacağına muhakkak na- zarile bakılmaktadır. Diğer taraftan köylerde sıhhi duru- mun da esaslı bir kontrol altında bulun- durulması okararlaştırılmıştır. Bilhassa sılma mücadele heyetinin yaygın bir hal- de hüküm süren sıtmaya karşı aldığı zecri tedbirler faydalı semeresini Vver- mektedir, Geçen seneye nisbetle sıtma sahası gittikçe daralmaktadır. Erdekte kiraz bayramı yapıldı Erdek (Hususi) — Burada Adettir, her sene kiraz bayramı yapılır, Bu bayram bu sene de yapılinış, çok güzel ve neş'eli olmuştur. Bandırmadan, Gönenden, Ada- lardan, Balıkesirden hülâsa birçok yer- lerden bayrama iştirak için gelenler ol- muştur, Zafranboluda asayiş Zafranbolu (Hu- susi) — Vilâyet jandarma komuta» nı binbaşı Şevket Özüpek (Okazamız jandarme teşkilâ- tını teftiş ederek Zonguldağa dön- müştür. Oo Yetmiş bin insan sayısını aşan ve Karabük vaziyeti ile gittik- çe kalabalıklaşan kazamızda asayiş O komutan vekili işleri genç ve çalış- Hayri Öngel kan jandarma komutanı Hayri Öngelin geceli, gündüzlü çalışması ile yolunda gitmektedir. Bir yıl evvel kazamız jan- darma komutanlığı vekâletine gelmiş o- lan teğmen Hayri Öngel çalışkanlığı ve dürüstlüğü ile kendisini takdir ettir. miştir, Ceyhanda bir harman yangını Cayhan (Hususi) — Ceyhanın garbın- dan geçen demiryolu yakınında biçilmiş arpa demetleri tutuşmuştur. Yangına lo- komotiften çıkan bir kıvılcımın sebebi- yet verdiği anlaşılmıştır. Yangın harma- na doğru ilerlemeğe başlamış ise de ko- za döven ameleler ve yetişen belediye itfalyesi tarafından şöndürülmüştür. A- teş kısa bir müddet zarfında on bin kilo- İuk arpa harmanını yakmıştır, Zafranbolu şandarma Silivri ana caddesi asfaltlanıyor Silivci (Hususi) — Silivri kasabası i- çinden geçen Londra - İstanbul asfalt yolunun bu kısmı kaldırım halinde idi. Son günlerde bu kısmın da asfalt olarak yapılmasına başlanmıştır, Bu inşaat kısa bir müddet zarfında bitirilecektir. — Neye Hâsan Bey? Hasan Bey — Halka kargı dilenciyiz diyorlar, belediye zabıtasını gördüler mi ceble- sinden iki kutu kibrit çıkarıp, seyyar esnaf okuyorlar, araköse doğunun en modern şehri oluyor Karaköse adının Kılıçovaya tahvili için umumi meclisce karar verildi ve bu karar Vekiller Heyetine arzedildi Karaköse - (Husu- si) — Karakösede kış yeni bitti, Mayısın 20 sinde bile hâlâ be» ton tutturmak imkâ- nı yoktu, Doğuda git- gide kalkınan bu gü- zel memleket, önü- müzdeki yıl faaliyet programını hazırla- mıştır ve kemali ger- mi ile işe başlamıştır. Şehre girerken tay- yare âbidesinin he- men ötesinde ve Hal- kevinin yanında 12i Karakösede yeni açılan caddelerden biri bin lira bedeli keşitli büyük bir hükü-| madığı için bir pavyon ilâve edilecek ve met konağının inşasına başlanmıştır. Ka-| bir de rontgen cihazı getirilecektir. rakösede hükümet daireleri darmadağı- nık bir manzara arzederler, Bunlardan tapu ve nüfus daireleri de yanmışlardı. Şimdi yeni yapılmakta olan bina, adliye- yi de cami olmuk üzere bütün hükümet dairelerini ihtiva edecektir. Halkevi inşaatı kâmilen bitmiştir. Bu sene umumi merkezden yapılan beş bin liralık yardıma vilâyet hususi idaresin- ce de tahsis edilen paranın ilâvesile Halkevi tefriş ve tezyin edilecektir. Ay- rıca senfonik âletler de sipariş edilmiş- tir, Üç san'atkâr gönçleri yetiştirmek için istihdam edilecektir. Karaköse, vilâyet merkezinde, köylü- nün hububatını kıymetlendirmek için bir silonun yapılmasına muhakkak lüzum hissedilmektedir. Yolların uzaklığı, ve münakalenin güç temin edilmesi yüzün- den, arpa, buğday fiatları çok düşüktür. 20 bin liraya bir ceza &vinin inşasına da başlanacaktır. | Van yolu üzerindeki 60,000 liralık Küpkıran köprüsü * ancak 939 yılında yapılacaktır. Nafıa Vekâleti- nin bu köprüyü ehemmiyetine binaen bu sene yaptırmasını Karaköse ve Van hal- kı çok arzu etmişlerse de büdce mülâha- zaları yüzünden bu yılın faaliyet prog- ramına maalesef almamamıştır. Vanda üniversite de kurulacağına göre bu köp- rünün müstacelen inşası artık zaruri ol- muştur, İnhisar idaresi de 15 bin lira ke- şifli büyük bir bina yaptırmak üzeredir. Bundan başka ciheti askeriyece de üç tane sübay evi yaptırılmaktadır. Muhasebel hususiye de hayli işler gör- mek üzeredir. Evvelâ bin lira bedeli ke- şifli bir ilkmektebin inşasına hemen baş- lânacaktır. Cumaçay, Hamur nahiyeleri- le Tahir köyünde iki dershaneli üç mek- teble üç öğretmen evi yapılacaktır. Mer- közde gene on bin lira keşifli bir aygır deposu inşa edilecektir, Elli yataklı hastahe ihtiyacı karşılıya- Sındırgı (Hususi) — Hükümet daire- sinin arkasında ve Akhisar yolunun ka- saba içine tesadüf eden kısmıhdeâ bir köp- rü vardır. Köprünün yarısı bundan dört ay evvel yıkılmış ve bugüne kadar tamir edilmemiştir. Başka köprü olmadığı için halk bu köprünün sağlam tarafından ge- lip geçmektedir. Bu köprüden bilhassa Sındırgıda tamiri icab eden bir köprü Fidanlığa Kağızmandan getirilen el- ma, dut, vişne, kayısı ağaçları ekilmiştir. Ağaç merakı Karakösede salgın bir hal dedir, Geçen sene yapılan otel ve gazino bu sene çok mükemmel bir şekilde tefriş e- dilecek, transit yolcularına ve diğer zi- yaretçilere açılacaktır. Cadde ve meydanlar kaldırım döşene- cektir. Şehirde üç tane asri helâ yapılacaktır. Bundan başka hava hücumlarına karşı tehlike haberini verecek, ve diğer taraf- tan da öğle zamanlarını bildirecek bir canavar düdüğü de sipariş edilmiştir, ge- lir gelmez monte edilecektir. Elektrik tesisatı bu sene daha mükem- mel bir hele girecektir, Şehre gündüz da- hi elektrik verilecek şekilde tedbir alın- mıştır. Belediyenin abonman mikdarı günden güne artmaktadır. Halk ucuz ve temiz olan bu medeni ışığa çok rağbet göstermektedir. Ancak Karakösede işci derdi vardır. Yapılan işlerin paraları derhal tediye edildiği için dahili tesisat yapmak istiyenlerin Karakösede çalışıp kısa zamanda zengin olmaları mümkün- dür. Transit hattı istendiği gibi işlediği an- dan itibaren ve tren de Erzuruma gel- dikten sonra, Karaköseyi büyük bir is- tikbal beklemektedir. Karaköse isminin değiştirilmesi için de umumi meclisin verdiği karar henüz Ve- killer Heyetinden çıkmamıştır. Doğunun en aydın şehirlerinden biri olan Karakö- senin, (Karaköse) gibi garib bir ismi ta- şıması hiç doğru değildir. Esasen bu Isim, (Karakilise) den gelmektedir. Filhakika Ermenilerden kalma metruk bir kilise- nin ismi Karakilisedir. Meclisi umumi o civardaki kıhe gediğinden mülhem ola- rak şehrin ismini (Kılıcova) tesmiye et- miştir. Bu kararın tasdiki beklenmekte- dir. — M.F, geceleri geçenler birçok müşkülütla kar- şılaşmakta ve bazı çocukların da düştüğü vaki olmaktadır. Bunun bir an evvel yaptırılması ve halkın bu tehlikeden kurtarılması bir zaruret halini almıştır. Resimde bu köprünün bugünkü harab hali görülmektedir. sn İsi. sün bl “İK sl yl AMİ