2 Mart 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Çindeki Japon ordusund 'FELGRAF HABERLERİ a iingilterenin Uzakdoğuda yeni isyan başgöstermiş Japonlardan 12 şehir geri alındı, Çinlilerin mukabil taarruzları umumileşti, şiddetli muharebeler oluyor Hong-Kong, 1 (A.A.) — Buraya gelen haberlere göre, Japon ordusunda muha- rebe aleyhindeki hareketler gitgide bü- yümektedir. Hankov civarında askerler arasında ye- ni bir kıyam hareketi olmuş ve bin kadar Japon askeri isyan etmiştir. Vukubulan müsademede her iki taraftan 700 kişi öl müştür, Asiler nihayet teslim olmuşlar- dır. Çinliler 12 şehri geri aldılar Hong-Kong, 1 (A.A) — İngiliz hudu- dundan altı kilometre mesafede ve Kan- ton nehrinin mansabında bulunan Paoan ve Mantou şehirleri Çinliler tarafından Ziraat Bankasının ikramiyesini kazananlar Ankara, I (A.A.) — Ziraat Bankasının bankada 50 lira ve daha fazla mevduatı bulunan tasarruf sahib'eri arasındaki ik- ramiye kur'ası dün Bankada ikinci no- terle diğer alâkadarlar huzurunda çekil miştir, Bu çekilişte bin liralık ikramiye 225 numaralı tasarruf hesabı sahibi Maraşta Mehmed İnanca, 500 liralık ikramiye 422 numara sahibi Gemlikte Mehmed Ünaya, 250 liralık ikramiye 529 numara sahibi Elâzığda Ömer Naimi Orala çıkmıştır. 501, 1286, 4067, 347, 277, 385, 219, 63, 32 ve 1054 numaralara da yüzer lira ikrami- ye çıkmıştır. Bunlardan başka muhtelif mahallerde- ki 95 tasarruf sahibine 50; 40, 20 liralık #kramiyeler çıkmıştır. Şusnig nezaret Altında serbesf Bırakılacakmış Berlin, 1 (A.A) — «Havas, Salâhiyet- tar Alman mehfelleri eski başvekil Şuş- nigin yakında serbest bırskılacağına dair dolaşan şayiaları tekzib etmemekte ve Mmumaileyhin bir Alman şehrine nakli muhtemel olduğunu ihsas eylemektedir. di z Şuşnigin nezaret altında kalmak şar- tile serbest bırakılması mevzuu bahsol duğu zannedilmektedir. Yunan Kralı yeni h harb gemisini ziyaret etti Atina ! (A.A.) — Atina ajansı bil - diriyor: Kral George, Başvekil Metak. sas ve diğer şahsiyetler bugün öğle &- zeri tersane önünde demirleyen Vasi - lisa Olga desiroyerini ziyaret etmişler dir. Desiroyere açık denizden sahile ka dar diğer üç destroyer refakat etmişti. Kral ve maiyetindeki zevat, yeni des- İroyeri gezdikten sonra Averof amiral gemisine gileişler ve Averofta o Kral gerefine bir öğle ziyafeti verilmiştir. ŞE | Yeni ingiliz Elçisi itimadnamesini verirken | Japonlardan geri alınmıştır. SON POSTA yeni üsleri Londra, 1 (A.A) — Daily Ekspres ga- zetesi yazıyor: İngiltere Uzakdoğuda üç büyük deniz hava Üssü inşa edecek veya tadil edecektir, Bu sene beş milyon İn- giliz lirası sarfedilecektir. Bu üsler Sin- gapur, Tricanala «Seylân; ve Aden Üs- leridir, Şimdiye kadar Singapur için 7 Şimal cephesinde mukabil Çin taarruz | milyon sterling sarfedilmiştir. 1930 da iki ları umumiileşmektedir. Çinliler Şahar ile Yuan arasında 10 kadar mühim şehri geri almışlardır. İç Mogplistanda tek bir Japon askeri kalmamıştır. Palanhoda muharebeler mütemadiyen şiddetleniyor. Pekin yolu ile Tiençin'e 22 kamyon dolusu yaralı Japon askeri gön- derilmiştir. Kiveilin, 1 (A.A.) — Çin kuvvetleri Halanan adasında Japonların ilerlemesi» ne şiddetli bir mukavemet göstermekte- dir. Japonlar Farmose adasından alelâ- cele takviye kıtaatı gönderiyorlar. Polonyanın Danzig hakkında noktai nazarı Varşova, 1 (A.A) — Resmen tebliğ e-| dilmiştir: Polonya hükümetinin emri ü-| zerine Polonyanın Danzigdeki yüksek! komiser muavini, geçen ayın yirmi yedi v,, yirmi sekizinde serbest şehir âyan mec- lisinin reis muavinine bir takım mektub- lar tevdi etmiştir. Bu mektublarda Dan- zig Politeknik mektebinde vukua gelmiş olan hâdiseler müvacehesinde Polonya hükümetinin prensip itibarile ittihaz et- miş olduğu hattı hareket tasrih edilmiş- tir, Bu mektublar, Polonya hükümetinin vaziyette sükün tesisine ve vaziyetin ten- virine medar olabilecek olan noktsi na- zarlarını bildirmektedir. Bundan başka bu mektublar, Dânzig Politeknik mekte. bindeki Polonyalı talebe gençliğinin hu- kuk ve menafiinin milessir surette hi- mayesini temine matuf tâleblerde o hu- Tunmaktadır. Mareşal Göring İtaiyaya gidiyor Berlin İ (A.A.) — Mareşal Göringin İtalyayı ziyaret edeceği, o salâhiyettar Alman mahfellerince teyid olunmakta- dır. Yalnız tebarüz ettirildiğine göre bu seyahat Mareşalin İtalyada geçir - mek istediği bir istirahat seyahatidir. Fakat, seyahat vesilesile, Mareşal bazı İtalyan zimamdarlarile görüşebilecek tir, Mareşale yakın iş arkadaşlarından birkaçının da refakat etmesi pek muh- temeldir. Eden tekrar Kabineye giriyor Londra 1 (A.A.) — Eylül intihaba » tmdım evvel Eden'in iş nezaretine ge - tirileceği omuhafazakâr (Omahfe'lerde söylenmektedir. Beynelmilel vaziyet * teki gerginlik zail olduğu takdirde İş - sizlik meselesinin halli, © intihabattan evvel İngiliz hükümeti için en mühim meseleyi teşkil edeceği bu mahfellerde beyan edilmektedir. Yeni İngiltere büyük elçisinin Cümhurrelsimize itimadnamesini takdim etti. ğini yazmıştık. Resim iKimadrame takdimi merasiminden bir intıbuı gösteriyor. iki İ milyon daha sarfedileektir. İnşaat bitin. ce Singapur dünyanın en kuvvetli deniz üssü olacaktır. Trincalane, İngilterenin Uzakdoğuda ikinci üssü olacaktır. Ade - Bin yeni tahkimatı 600 bin İngiliz lirasi- na malolacaktır, Bu üsler yeni radyo pos- | talarile techiz. edileceklerdir. Mussolininin Yeni direktifi Roma ! (A.A) — Mussolini, bugün Faşist partisinin yeni (merkezi idare hey'etini kabul elmiş (ve kendilerine ki direktifi vermiştir: © şizm aleyhtarı dünya temayülle- Ti taraftarları tarafından totaliter dev - letler hakkmda ileri sürülen muhtemel çember altına alma plânlara karşı İtal. yanın müdafaasını (temin meksadile gtüikçe daha büyük askeri hazırlanma | İ ve gittikçe daha büyük içtimal adalet» . .. Şehir ve köy . . B-kçileri Ankara | (Hususi) — Şehir ve köy bekçilerinin vazifç ve mes'uliyetleri - ni ve bunlara verilecek maaş miktarı - n tayin ederek bir teşkilât vücude ge- tirmek üzere Dahiliye Vekâletinde bif komisyon kurulmuştur. Komisyon âza ları jandarma genel komutanlığı hu « kuk müşavirliği, mahalli idareler me * mu sicil ve muamelât umum mü - dürlükleri murahhaslarından ibarettir, İngiliz denizler aşırı Ticaret Nazırı Berlin ve Moskovaya gidiyor Londra | (A.A.) — Resmen bildiril diğine göre, denizler aşırı ticareti na * zırı Hudson, 17 Mârtta Berlinde ola - caktır. Hudson 18 Marttan 22 Marta kadar Varşovada, 23 Marttan 28 Marta kadar Mosxovada, 29 Marttan 31 Mar- ta kadar Helsinski'de, | Nisandan # Ni sana kadar da Stokholmde bulunacak- tır. Hudsona bu seyahatinde, hariciye ne- zareti ekonomi dairesi şefi Ashton Gwatkin refakat edecektir. Emniyet İşleri Umum Müdür Muavinliği Ankara, I (Hususi) — Emniyet İşleri Umum Müdür Musvirliğine Sicil ve Muamelât Umum Müdür Muavini Hali. dih, bundan açılan yere de Nüfus Umum Müdürlüğü Şube Müdürlerinden Fuadın tayirilerin takarrür etmiştir. Tedavüle çıkarılen yeni harfli banknotler Ankara | — Türkiye o Cümhuriyet Merkez bankası tarafından 15 İkinci - teşrin 937 tarihinden itibaren yeni hart li banknotlardan ! Mart 1939 tarihine kadar cem'an, yüz dört milyon dokuz yüz yirmi dokuz bin sekiz yüz on lira tedavüle çıkarılmış ve mukabilinde es- ki karfli banknotlardan oayni miktar, tedavülden kaldırılmıştır. Holanda Meclisinde meb'us'ar yumruk yumruğa geldiler (Baştarahı 1 inci sayfada) Bir Holandalı Nazi mebus, hükümeti lahkir etmiş ve meclis relsine haysiyet- şiken sözler söylemiştir. Mumalleyh mec. His salonundan dışarı çıkarılmıştır. Bunun üzerine diğer Nazi mebuslar hükümet partisine mensub mebuslara hücum ederek, yumruklarla kavgaya tu- tuşmuşlardır. Meclis tatil edilmiştir. Fransa Tunusta askeri hazırlıklara hız verdi Roma, 1 (A.A.) — Bütün İtalyan gaze- teleri Fransanm Tunustaki askeri hazır- lıklarını ehemmiyetle kaydetmekte ve Fransanın bilfiil harbde imiş gibi hare- ket ettiğini yazmaktadır. Messagero gazetesi Tunus hududuna doğru mütemadiyen Fransızların asker ve mühimmai sevkettiğini ve Tunus gar- nizonunun gene tamamile hududa gön- derildiğini ve şehirde tek bir askere rast- gelinmediğini ilâve ediyor. Müessif bir ölüm Hariciye Vekilimizin annesi vefat etti, cenazesi mera- simle kaldırıldı Ankarâ, 1 (A.A) — Hariciye Vekili Şükrü Sarâcoğlunun validesi dün akşam vefat etmiş ve cenazesi bugün merasim- le kaldırılarak Cebeci mezarlığında ebedi istirahtgâhma tevdi edilmiştir. Büyük Millet Meclisi Reisi Abdülha- lik Renda, Başvekil Refik Saydam ile Vekiller tabutu takib edenler arasında idi, Reisicümhur İsmet İnönüyü cenaze merasiminde Hususi Kalem Müdürleri Süreyya Anderiman ve yaver Şükrü Ö- zer temsil etmekte idiler. Ayrıca mebuslar, divanı temyiz ve di- vanı muhasebât reis ve azalarile Harici- ye, Adliye ve Maliye Vekâletleri erkânı, bankalar ve diğer müessesat direktörleri ve müteveffanın aile efradı ile dostları cenazede hâzır bulunuyorlardı. Cenaze saat tam 11,30 da Hacıbayram camiinden kaldırılarak merasime iştirak edenlerin ihtiram elleri üzerinde Ulus meydanını, Bankalar caddesini takiben Hariciye Vekâleti önüne kadar getiril miş ve tabut burada cenaze arabasına ko- nulmuştur. Merasimde hazır bulunmakta olan 26- vat Hariciyeden itibaren cenazeyi oto- meobillerle Cebeciye kadar takib etmişler we teğfini müteskib mezar başında son rasimei ihtiramı ifa eylemişlerdir. Son Posta: Sayın Hariciye Vekilimize ve ailesine samimi taziyetlerimizi beyan ederiz. Filistin konferansı (Baştarafı 1 inci sayfada) Bu komite ilk toplantısını yarın ya * pacaktır. Yahudi murahharlarile İngi * liz mümessilleri arasında dün cereyan etmiş olan müzakereler, hiç bir netice ye varmamıştır. Filistinde ölenler Londra | (A.A) — Malcolm Mac - donald Avam Kamarasında yaptığı bir beyanatta 20 Kânunuevvelden 20 Şu. bat 1939 tarihleri arasında Filistin ka- rışıklıkları yüzünden 101 kişinin öl - düğünü ve bunlardan 18 inin polis me muru ve asker olduğunu bildirmiştir. lerinden bahsediliyor. rim, Gözüme çarpan tenkid noktası seşelerinden ziyade zevk ve sefahet eğlence yerlerinin isimlerini saydı, bildir. maceralarının “Türk kanma şüpheli likelidir. değil, kafalarında olmak gerek, Sayfa 3 Kline © Kont Cianonun Varşova seyahati Yazan: Selim Ragıp Emeç talyan hariciye nazırı Kont Cianonun Varşovaya yaptığı ziyaret, günün bü- yük alâkasını üzerine toplıyan siyasi te zahürlerden (biridir. Orta Avrupada Çekoslovakyanın geçirdiği cerrahi ame- liyeyi müteakıb bir Macar - Leh müşte. rek hududunun vücud bulması meyline karşı Almanyanın gösterdiği muhalefet- ten doğan Leh - Alman bürudetini yu- muşatmak için böyle bir ziyaretin yapıl ması alâkadarlar için ne kadar lüzumlu idiyse, bundan müsbet bir netice çikaca- ğını beklemek te o derece faydasızdır. Çünkü: Lehistan siyaseti hariciyesi, şimdiye kadar Romanya ve Franmz dostluğuna W istina dedegelmiştir. Bilhassa zaman 7a- man Fransa ile olan bu dostluğun geçir. diği tahavvüllere rağmen Lehistanın, €s- ie İİ. Avrupada Türk genci Avrupaya tahsile gönderdiğimiz gençler hakkında bir rivayet ortaya çıktı. a Bu gençlerin, çalıştıkları memleketlerdeki milli davalara temayül gösterdik- Yaratıcı ve yaşatıcı Kemalist rejiminde yetişmiş gençlerin böyle şüpheli ve müphem iddialara alâka gösterebileceklerine ihtimal verilemez. Henüz aydınlanmamış ham ideolojilerle berrak ve kurucu Kemalizmi mukayese ef- mek bile en hafif manasile toyluk olur. Avrupaya tabsile giden Türk genç- lerini bu kadar basit ve yavan görmemize imkân yoktur. Böyle bir itham doğ- rudân doğruya kendimizi küçük düşürür. Yalnız ben Avrupa tahsiline gönderilenleri iki noktadan zayıf bulurum. Her seyahatimde Pariste, Lozanda, Jenevde birkaç Türk talebeye tesadüf ede- gençlerin sıhhi vaziyetleri siki konirol edilmiyor. Tesadüf ettiğim gençlerin çoğu vücud ve dimağ teşekkülü bakımından emniyet vermiyecek kadar zâ, yıftı, Buna rağmen bu gençlerin bulundukları yerlerin ilim ve san'at mües. den kaçmadı. Pariste bu yaz görüştüğüm bir talebe bana bir çırpıda bütün daha çıkarken gözleri kararan bu çelimsiz genç Monmartrin bütün barlarını tamdığı hakle Fransa maliye teşkilâtı hakkında bana kâfi izahat veremedi, Avrupa tahsilindeki gençlerimizi yalnız bu iki noktadan zayıf görmek ka. Buna bir üçüncü meseley: de katabiliriz ki bu da tahsillerini bitiren genç lerin memlekete kollarına bir de yabancı kadın takarak gelmeleridir. Gönül Avrupaya gönderdiğimiz gençlerin oradan getirecekleri hamule kollarında ki müttefiki olan Fransa ile münasebatir nı radikal bir şekile değiştirmeyi göze almaktan çekindiği bir vakıadır. Bunda, Alman - Sovyet Rusya münasebatındaki gerginliğin büyük bir tesiri vardır. Ak | manya ile Sovyet Rusya müşterek bir hududun sahibi değillerdir. Bu iki dev let arasmda vukubulabilecek bır harbde Leh arazisinin iki taraf için ipiidai bir harb sahnesi vaziyetine gelmesi bir zaru- rettir, “ Lehistanın #iyaseten Almanya ile bağ- lanması, böyle bir neticeye berveçhipe- şin muvafakat etmesini intac edeceği gi bi bu devletin Sovyet Rusya ile fazla Ü dostluğu çok geniş ve açık bir hududa malik olmasından dolayı kendisinin itina ile kaçınmayı faydalı bulduğu Marksist propagandalara daha kolay maruz kal masına sebeb olacaktır. Leh hükümeti, bundan dolayı sızıltıya sebebiyet vermi- yen bir Alman dostluğu ile nötr bir Sov- yet komşuluğunu her türlü hararetli ve yakın münasebete tercih etmekte, böyle- likle de ileride tahaddüs edecek mesele ler karşısında en serbest şekilde lAkırdı edebilecek bir hürriyet muhafazasına ça» lışmaktadır. İtalyan hariciye nazırı Kont Cianonun Varşovayı ziyareti işte bu şartlar dahi- linde vukubulmaktadır ve bu sebebledir ki buna albay Bekin birkaç ay evvel Ro maya yaptığı ziyaretin mukabelesi hudu- dunu taşmıyacak bir mahiyet atfetmek, hâdiselerin şümul ve ehemmiyetini kö. çültmek demek olmaz. Selim Ragıp Emeç Denizlide zelzele Denizli | (A.A.) — Dün saat 9,45 de Cenubdan şimale doğru hafif bir zelze- Fer -laza (5 şunlardır. Bir kere tahsile gönderilen yerlerile alâkadar oldukları da gözüm- döktü. Vensandaki paraşüt kulübesine toksinler katacak kadar ileri gitmesi teh. Bürhan Cahid