28 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

28 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

(Baştarağı 1 inci sayfada) nede askeri hekimlere, «emrazı akliye ve asabiyes dersine lüzum olmadığı sıhhiyei askeriyece karar aitma alındı. Dersimden menedildim ve Haydaraşa askeri hasta - nesine mütehassıs tayin olundum. Bu ta. Tihe de askerlikten istilam rastlar, Şimdi kapalı olan Haseki Mecanin müşahede - hanesine ayni sene sertabib tayin edil - dim. İşte o zamandanber, Mecanin mü - şahedehanesinde, Şişli hastanesinde, Top taşında, Zeyneb Kâmil hastanesinde, Ba. kırköyünde emrazı akliye ve asübiye ile meşgul ve Bakırköyünde müdür ve ser- tabib olarak bulunuyorum. Bu sene yirmi beşinci yıl doldu. Hem bu münasebetle v2 hem de Türkiyede en eski sertabib bulunmam hasebile mües. sisi bulunduğum «Türk Nöro Psihiati cemiyeti azasını (teşkil eden muhterem | mütehassıs arkadaşlarım hakkımda böyle bir cemile göstermeği tensib buyurmuş. lar ve beni haberdar etmişlerdir. Beni sevenlerin, takdir edenlerin bu Mtüfkâr alâkalarm beni pek mütehassis etmiştir. Kendimin Jiyakatinden bahse . decek değilim! Çünkü aczim, ve hayatta neye muvaffak olabildiğimi herkesten iyi bilirim. Bu bir sevgi ve saygı «lâme. tidir. Etrafımı kuşatan bu sevgi hâlesi içinde cidden mes'udum. Memleketimize bu kabil şeyler yeni yapılıyor, henüz bunlara yeni alışıyoruz. Arkadaşlarımın ve şakirdlerimin bu nezaketleri her halde hoş görünecek bir teşebbüşstür. Bu teşeb. büs bugün benim gibi bir Hyakatsize tevec cüh etmiştir. Yarının şüphesiz yetişlire. ceği erbabı liyakatinin daha büyük tak. dir ve hayranlıkla karşılaşacağına bir mebde olduğu için de bu cihetten ayrı bir güzel hatıra teşkil edecektir. «Doktor olmağı düşinmedim!» Küçükken doktor olmağı düşünmedim. Aklımda bile değildi. Hele sinir hekim. iğim büsbütün zorakidır. Ben küçük yaş. tanberi Mülkiyei Şahaneye girmek ve memleketin idari ve siyasi teşkilâtnda hizmet görmek arzu ediyordum. Üskildar idadisinden çıktığım vakit yaşım çok kü. çüktiö. Mülkiye müsabakasına sirf ya. şım yüzünden kabul edilmedim. Mah zun, boynum bükük maarif koridorların. da günlerce uğraştım. Fekat bir türlü| muvafisk olamadım. Bu sıralarda beni doktorluğa teşvik ettiler. Hiç istemiyor - dum. Zerre kadar bir arzu yoktu bende doktor olmak için. Hattâ mühendisliği bile göze almıştım. O zaman memleke timizde mühendislik bir belediye memur. luğundan ibaretti, İlimde terakki etmek ümidi de pek azdı. Nihayet teşviklerin ne tcesi, Tıbbiyei Askeriveve girdim. Zen - gin çocuğu olmadığım için mülk Tıbbi yede oküyamazdım. Tıbbiyei Askerive . den çıkınca istikba! de müemmen deği'di. Buraya girerken kadın Hekimi olmağı dü günüyordüm. O zamanki seritiyalın müş- külüğü yüzünden onada kabul edilmedim. Dahili lıkların kad. Mareşal Çanakkalede (Baştarafı 1 inci sayfada) fakatindeki generaller ve maiyeti erkâ nile bugün saat 18 de Berk gı nakkaleyi şereflendirdilet, Vali ve ko - mutan Mareşali Geliboludan istikbal et . tler, Şehir baştan başa bayraklarla donan. mıştır. Halk Mareşali evarol'» sesleri ve alkışlarla karşılamış ve buketler tak dim etmiştir. Bir askeri kıt'a ve mekteb. biler tarafından ihtiram resmi ifa edil - miştir. Mareşal şerefine Orduevi tarafından bu akşam bir ziyafet verilmiştir. Aym 30 uncu günü da Uray bahçesinde bele . diye tarafından 400 kişilik bir ziyafet ve. Hlecektir. Mareşal ve mâiyetindeki zevat | vali konağı ve Parti binasına misafir e.| dilmişlerdir. ŞER aa maal İlk kğ Za Vuzgadda su- ve elektrik işleri ilerliyor xozgüd (Hususi) — Kazamız için ya pılan su projeleri Nafia Vekâletince tasdik edilerek gönderilmiştir. e Daha evvel tasdik olunan elektrik projeleri- ie birlikte pek yakında su işlerine baş- Yanacaktır. Bazı makinelerin mübayaa- sı için Belediye Reisi Remzi Ural ile Belediye Encümen âzasından Mücte - ba Can on beş gündenberi İstanbulda bulunmaktadırlar. Memleketin mühim ihtiyacı olan su derdi istikrazla karşılanmış olacaktır. Bu iş- h rosu da dolu idi. Asabi ba kis tecessüsümü uyandırdı. Hocam Ra. şid Tahsinin teşvikini cana minnet bile. rek bu şubeye ayrıldım. «Dünyaya bir daha gelmeği hiç düşünmüyorum.» Mesleğimi çok severim. Bir mefküre peşinde koşmaktayım. Dünyaya bir defa daha gelmeği hiç düşünmüyorum ve ona hiç bir arzum da yok.. Çünkü havat ben. ce 0 eski zamanda tarif edilen Sırat Köp. rüsü gibi bir şey.. Bundan yeniden g3c mek tecrübesinde bunmak istemem. Çok yorucu bir iş.. Bu yoruculuğuna göre, ay. ni zamanda da üzücü.. Onun için evlâd. larımın hiç birine doktor olunuz diyem2. dim. Fakat içlerinden birisi doktor olursu ve babasının şubesini tutarsa .nemnun olmıyacak ta değilim! Mademki evlâd ba ban hayatının te: i mesleğime karşı merbutiyeti, mu ve mefküreperestliğimi istidlâl bu bilirsiniz. En unutulmaz hâdise Meslek hayatınınnı en unutulmaz hâ. disesi hangisidir? divorsunuz. Diplomavı| aldığım ve hür olarak yattığım gece. Bunun zevkini, heyecanını asla unutsmı. yacağım. Bunun içindir ki son sınıfta, mektebde ikmale ve sınıfta kalan bir gen. ce acıdığım kadar pek az şeye acir! Şmdi bunları bırakalım da ye sualinize gecelim. Yirmi dört saatim na. sil geçer?. Sabahleyin 5.40 da kalkarım. Simdi yaz. 4,15 vapurile İstanbula inerim. Bu vapurla indifim zaman Sisli hastane. sine giderim. 7,15 Je inersem Bakırköve,| Bakırkövünde 14,30 a kadar otururum. Her iki hastanede de bir saniye bos dür - mam. Bütün işlerimi kendim görmeğe ealışırım. Kendim oktir, kendim yazarım. Her gelen ve çıkan hastayı ben muayene ederim. Ayrıca muayenevs gelen has taları muavena ederim. Yemek icin ayır. dığım zaman beş dakikadır. Geceleri 0 - kur, yazarım. Senede bir iki defa tiyat . roya, fakat her hafta mu'laka sinemaya giderim. Ekseriva mekteb o günlerimde, dersten vorgun çıkarım. O dak'kalarda kitab okuyacak halde değilimdir. Sinemaya altı buçuk matinesine gile. rim. Burada hem film seyreder, hem din. lenirim. Gece dokuzda yemeğimi yer ge. ne çalışırım. Gece yarısına kadar çalış - tığım çok vak'dir. Yatar yatmaz da vu. rum. Sade kâfi miktarda spor yapmadı - ğımdan, bir taraftan da yaşlandığımıdan son senelerde şişmanlık, tansiyon, roma. #zma gibi zırıltılar başladı. Bittabi per. hiz de araya girdi.. Her sene Avrupaya gi derim. Bütün istirahatim (o vapurdadır. Çünkü şehre indikten sonra meslekdaş - larımı ziyaret, hastanelerde tetkikatla vaktimi geçiririm, Bütün gençlere tavsiyem sebat.. Ve bir meslekten ayrılmamak.. Dünyada se. bat her şeye insanı muvaffak eder, Şöh- ret te, servet te kendiliğinden gelir. M Sözün kısası — intakı hak ıRastarafı 2 nel sayfada) Türk milleti, bugün dünyanın her bu- cağında sev, » saygıya, tevkire, tazi - me lâyık, necib, merd, kavi, medeni, dü. rüst, kabiliyetli bir kütle olarak tanını - yorsa, bunu bize Atatürkün bütün bu fe. zaili nefsinde cemeden yüce varlığı, de - hâsı, eseri bağışlamıştır. İnkılâbımızm szametinden şüphe e - den, © azameti iyice takdir edemiyen bir vatandaşın bulunduğunu tahmin ede - mem, Fakat şayed böylesi varsa, Dailyh Ekspresin dünkü Son Postada iktibas e dilen fıkrasını onun piyşi teemmülüne âr. ederimz. İngiliz dostlarınızın bu hakikatperest. likleri bizi çok mütehassis etmiştir. Ara - mızdaki dostluk ve ittifak orabıtalarını böyle ufak tefek hâdiseler şüphesiz da. ha da kuvvetlendirir. Zira bu suretle, © bağların yalnız siyasetin icabı değil, bir. Satiye binası yolsuzluğu (Baştarafı 1 inci sayfada) isim xarışmamıştır. Sorgu hâkimi Sami, yolsuzluk hâdise. sinde şahid bulunanlardan dördü kadın, üçü erkek olmak üzere Denizbank me - murlarındin 7 kişinin daha dün ifadele. rini almıştır. Diğer şehidlerin dinlenme. lerine bugün de devam olunarak, tahki. katı Kabil olduğu kadar tez zamanda ne. ticelenmesine çalışdacaktır. Adliyede, bu kadar mühim bir hâdise tahkikatının, bu kadar kısa bir müddette ve süratle inkişaf ettiği ilk defa görülmektedir. Bu busus. İs, siâkadarlar tahkikatta sarih netice - Bin en çok 10 gün içerisinde tavazzul e « deceğini ve hâ edebi İer. 'Tak kemmülüne men, suç ler üzerinde temerküz edeceği henüz lüm değildir. Halen elde bulunan d hâdiseye ismi karışan (12 kişiyi de suçta müşterek göstermektedir. Müddeiumumilik, sorgu hâkimliğince serbest bırakılan maznunların da, tev .| he lüzum görmektedir. Müddeiu . mumiliğin bu Sususta verilen karara aid itirazı, Ağırctza mahkemesi riyasetince, tetkik edimektedir. Netice, bugün belli olacaklır. Tahkikatı halen yapılmakta olan bir mesele de, komisyon olarak verilen 12,500 lira işinde, maznunlurdan Reasürans 2 nci müdürü Malik Kevkeb ve Reasürans & - vukâtı Atıf Ödül tarafından ileri sürülen hususattır. Bu münasebetle ikinç defa iscvab edilen Rejans şirketi (müdürü Metcas Temelin de, ayni ifadeye iştirak ettiği anlaşılmaktadır. Gene âyni meseleden dolayı milli Rea. sürans sabık müdürü Ref Bayarın müd. deiumumilikçe malümatma miürâcast o . Junduğunu, dün yazmıştık. Refi Bayar, verdiği ifadede, suçlular tarafından ileri sürülen iddialara iştirak etmemiştir. * : , Sanayi p'ânları (Baştarafı 1 inci sayfada) Ruznamede mevcud olan Hakkı Kılıc. oğlunun takririnden Milli Müdalaa ve Maarif Vekâletlerins taallük eden sual. İere vekillerin verdikleri cevablar din - lendikten sonra heyetçe devlet sanayi plânlarının tatbikinde ve sanayin işle - tilmesinde mevcud mürakabenin kifayet derecesine: ve gene bu mevzuun tatbiki için bir koordinasyona ihtiyaç olduğuna dair Antalya meb'usu Rasik Kaplan ve Kütahya meb'usu Alâeddin Tridoğlunun takrirleri muhteviyatını tetkik için daha e©vvel grup umumi heyeti kararile tavzif edilmiş olan komisyon raporu müzake . reye mevzu ittihaz edilmiştir. Sanayi plânlarının tatbik safhalarında ve bilhassa mali neticelerde tahmine na. zaran görülen bir misli fazlalık üzerine ehemmiyetle nazar. dikkati eölbeden ra. por birinci sanayı plânının ikmali için lü. zum görülen Lahsisatın verilmesile bera - ber sanayileşme hâreketinin Parti pro - gramı mucibince ve mali teknik imkân. ları dahilinde tertib ve tanzim edilmesi ve bu mevzuda çalışan müesseseler faa. İiyetinin ıslahile beraber kredi ve . gün idareler halinde teşkilâtlandırılması ve 3460 numaralı kanunla kurulan mü . rakabe sisteminin keyfiyet ve kemmiyet noktasından takviyesile tatbik ve ida . mesi ve ayni zamanda devletin sınai ve iktisadi mahiyet taşıyan müesseselerine de teşmili ve teşekkküllerin bilânçolerile hesabi kat'ilerinin Büyük Miltet Mecli - gine arzının usul ittihazi ve milli sanayii. nin hayatiyetini ve rasyonel çalışma ka. biliyetini artırmak için gümrük tarifeleri nin ihtiyaca göze ayrılmasile beraber iç Pazarlarda istihsalin rekabete vücud ve. recek şekilde kayıd'ardan korunması gi- bi esaslı teklifleri de ihtiva etmekte ve haddi zatında lüzumu kabul odilen ve muhtelif Vekâletlere işbirliğin tazam . birlerini bihakkin takdir eden iki asil wslletin gönüllerinden kopan karşılıklı, samimi duyguların neticei tabilyesi oldu. Huna inanırız. ————-anmnaın Jerin biran evvel intacı için kaza kay - makamı Hikmet Gövenç büyük bir fa- aliyet göstermektedir. Valimiz Fehmi Vuralın himmetleri - ie çoktanberi nâtamam bulunan hü - edilmiştir. mun eden koordinasyon için ayrı bir ka. nüh tedvinine ihtiyaç olmadığını ilâve et. mekte idi. Rapor üzerinde birçok hatible: söz söy ledikten ve İktsadı Vekilit Hüsnü Çakır da mevzu üzerinde komisyon raporuna iştiraken esaslı mütalealar dermeyan et. tikten sonra heyetçe rapor hükümete teb Uğ edilmek üzere tasvib edilmiş ve riya. yapılacak olan|kümet dairesinin noksanları da ikmal| seçe celseye nihayet verilmiştir. (A.A) hassa kim.! ni | nin kapanması hakkındaki emirnamenin Leh toprakları üz tayyaresi top al (Bastarafı 1 inci sayfada) Almân tayyaresinin uçuşunu gören üs' makamları, evvelâ ihtar mahiyetin | de bir top atmış ve bilâhare ikinci bir| mermi ile tayyareyi düşürmüşlerdir. Tayyare mürettebatı, o esnada açık denizde bulunan bir Alman gemisi ta- rafmdan kurtarılmıştır. Karar verilmişse de Varşova 27 (A.A.) — Bazı gazete -| lerin bildirdiğine göre, bu ayın 80 - nunda Danzigin Almanyaya ilhakına /karar verilmişse de «ecnebi memleket- (Baştarafı 1 önci sayfada) Başvekil boplantı sonunda (söylediği bir nutukta parlâmento içtima devresi - birkaç dakikaya kadar okunacağını bi - direrek demiştir ki. Yirmi senedenberi, hiç bir zaman va - ziyet bugünkü kadar vahim olmamıştı. Kududlarımızda üç milyon insan vardır. Dahilde fabrikalar, büyük bir enerji ile çalışmaktadır. Her zamankinden çok da. ha mühim asker tahşidatı yapıldığı da haber verilmektedir. Casusluk ağı İ Hududlarımız dahilinde Fransız - İn. giliz tesaniüldünü istihdaf eden bir pro pağanda var, Halbuki Fransız . İngiliz tesanüdü sulhün temin edilmesinde en e. Saslı şarttır. Hükümet son günlerde çı - kardığı iki emirname ile Fransiz enerji. lerini birbirinden ayırmak istiyen propa. gandanım önüne geçmeği kararlaştırmış. | tır. Fransayı bir desise ve casusluk ağı içine almak hususunda bir teşebbüs ya. Pılmıştır. Hükümet her şeyden evvel milli mü - dafaayı takviye edecektir. Bu müdafaa bunları ne kadar ağır olursa olsun, mem. leket cebir ve şiddet tehdidleri karşısın. da eğilmekten ise bu ağır yüklere ta . hammül etmeği tercih eylemektedir. İki sınıf silâh altında Huduğlarımızın, selerberliklerle değil, fakat elde bulunan efrad ile muhafaza e. İdilmesi sayesinde sulh muhafaza olun -İ muştur. Fakat, iki muallim sınıfın silâh| altında bulunması elzemdir. «Herşeyden evvel milli müdafaa» Fransa, dünyayı tahrib etmek değil, fakat süküna vârdırmak isliyen o bölün! | milletlerle dürüst bir tarzda işbirliği yap. mağa hazırdır. Fakat Fransa, ayni za » manda, dünya üzerinde hüküm sürmek teşebbüslerine karşı koymağa da azm ——m— m OSMANLI TORK ANONİM ŞİRKETİ TESIS TARİHİ 1863 Sarüleri ve Türkiye Cümhuriyeri ile münakil mukavelenamesi 2292 Numaralı 10/6/1933 tarihli kanunla tasdik edilmiştir (24/6/1933 tarikli 2435 Sermayesi ; ihtiyat akçesi: 'Daladye dün mühim eşile düşürüldü lerde ve Polonyada ittihaz edilen ener« jik tarzı hareket neticesinde bu kara- rın tatbiki sonraya bırakılmıştır.» Almanlar, soğukkanlılıkla hareket Berlin 27 (A.A.) — Nasyonal - sos» yalist partisinin resmi gazetesi olan «Dântziger Vorposten» Danzig halkına hitaben neşrettiği bir beyannamede bilhassa şöyle demektedir: k. « Yakında büyük bir soğukkanlılıkla hareket etmek mecburiyetinde kalaca- ir nutuk söyledi miş bulunmaktadır. Bir kere daha söylü. yorum. Bu sebeblerden dolayı hüküme. Hn en başta gelen düşüncesi, mili mü - dafaayı takviyedir. e Parlâmentonun iki içtima devresi ara sında geçecek zamar me kadar olacağı. nı kestiremem. Harici vaziyetin bir 80 « çim mücadelesini mümkün kıp kımı. yacağını da bilmiyorum. Affı umumi. bahsinde kararnamelerle hareket olun cak, seçim ıslahatı işinde ise her zaman. * ki usul takib edilecektir. Lüzumu takdi. rinde parlâmento derhal içtimaa davet © Tunacaktır. ii «Vatan ve cümhuriyete tam bağlılık? tirmiştir: Daladye, nihayet sözlerini şöyle bi « Fransız inkılâbının 150 nci senesi s'id olunurken Fransızların bir kere daha bütün dünyaya, vatan ve cümhu- riyet için tam feragat ve vatan ve cüm huriyete tem bağlılık muhteşem man - zarası göstermelerini isterim. Zira, sulh buna bağlıdır. Fransız dipiomasisinin. muvaffakiyetle çalışmalarıma devam etmesi ve fazla süren münakaşaların nihayetlendirilmesine azmetmiş mil » letlerin kendi vatanlarının ve bütün insaniyetin nef'ine olarak bizimle bir- leşmeleri için, Fransız milletinin bü - tün enerjilerinin bugün tem bir blok teşki; etmesi lâzımdır. Tatil kararnamesi Daladye, şiddetle alkışlanan bu my- tuktan sonra, içtima devresinin tatili kararnamesini okumuştur. 3 Sosvalist ve komünist meb'uslar bu - na kerşi muhalefette bulunmuşlar ise de nihayet, toplantı proseverbali 231 re ve karşı 350 reyle tasvib edilmiştir. Diğer taraftan, tati! kararnamesi, 0- var meclisinde de saat 19.40 da oku « muş ve parlamentonun adi içtima deve resi bu suretle nihayete ermiştir. BANKASI Numaralı Resmi Gazete ) 10.000.000 ingiliz Lirası 1.250.000 ingiliz Lirası ——— ———— Türkiyenin başlıca Şehirlerinde PARIS, MARSİ LVA ve NİS'de LONDRA ve MANÇESTER'de z MISIR, KIBRIS, YUNANİSTAN. İRAN, İRAK, FİLİSTİN ve MAVERAVI ERDÜN'de Merkez ve Şubeleri Yil) VUGOSLAVVA, RUMANVA, VUNANISTAN, ve HATAV'da ii SURİYE. LÜBNAN (İİ Filyalleri ve bülün Dünyada Acenta ve Muhabirleri vardır ————— — — Her nevi Banka Muameleleri yapar Hesabı cari ve mevduat hesaplari Ticari krediler ve vessıkli kredilet hüşadı. r küşadı Türkiye ve Ecnebi memleketler üzerine keşide senedal iskontosu Borsa emirler. Esham ve tahvili, altın ve emlaa Üzerine avans Senedal tahsilâh ve saire amaaa m #a yüksek emniyet şarilarım haiz kiralık Kasalar Servisi vardır. mene Piyasanın en müsait şartlarile (kumbaralı veya kumbarasız ) tasarruf hesapları açılır