28 Haziran 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

28 Haziran 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

YER LERİ Beyazıd tahakkuk şubesinde işi olan bir zat söyledi: — Beyazıd tahakkuk şubesi nerede - dir, tahmin edersin? — Her halde Beyazıdda.. — Bilemedin! — Ya neredo? — Mercanda! — Tuhaf şey... — Evet, bana da evvelâ tuhaf görün. dü, fakat tetkik ettim. Bu pek tabii bir şey! — Nasıl tabi olabilir? — Diğer tahakkuk ve tahsil şubeleri de yerli yerinde değil ki! — Nasıl olur? — Oluyor; işte, inanmazsan isbat e - derim. Masamın üzerinde duran telefon reh. berini açtı. — Oku. — Neyi okuyayım? — Tahakkuk ve tahsil şubelerinin isimleri ve yanlarında adresleri var. Sayfaları çevirdim. Tahakkuk ve tah. sil şubelerini buldum ve isimlerile, ma - halleri zıd olanları okudum; Hocaaşa şubesi: Sirkecide, Eminönü şubesi: Balıkpazarında. Küçükpazar şubesi: Kerestecilerde. Samatya şubesi: Kocamustafapaşada, Beyazıd şubesi: Mercanda. Mercan şubesi: Çakmakçılarda, Tarlabaşı şubesi: Feriköyde, Feriköy şubesi: Pangaltıda, Sayfalara göz gezdirirken daha başka şeylerde gördüm: Sarıyer malmüdürlüğü: Büyükderede. Fatih merkez memurluğu? Şehzade - başında, Samyer merkez memurluğu: Büyük - derede, Karagümrük belediye mev Küçükpazar belediye mevkii: Ur panında, — Ben bunu yazarım! Dedim, sordu: — Neye yazacaksın, muvafık mı bul. madın? — Muvafık bulup bulmamam mesele değil; karilerime bir hizmet etmek isti . yorum. Olur ya, karilerimden birinin Sa. nyer malmüdüriüğünde bir işi çıkabilir. Vapura biner, Sarıyere gider. Orada, malmüdürlüğünü sorduğu zaman, hay retle yüzüne bakıp böyle bir şeyin vücu. | dünden haberdar olmadıkların: söyler - ler.. Birkaç kişiye sorduktan sonra belki Büyükderede olduğunu öğrenir; fakat Sarıyerden Büyükdereye gitmesi de bir iştir. Nitekim sen Beyazıda gitmiş, Be . yaznıd tahakkuk şubesini bulamamışsın.. Beyazıda gitmekle boşuna zahmete gir - din. Eğer evvelden yerini bilseydin, bu zahmete girmezdin. — Hakkın var, dedi, fakat bunlar yerli yerinde olsalar daha iyi değil mi? — Bence de öyle amma, nedense bir defa yerlerinden tedirgin olmuşlar. Ve bir daha yerlerini bulmak onlara kısmet olmamış. Belki de hiç olmıyacak! lem Sfelüsi | Bunları biliyor mu idiniz? | “ Çiklet ,,, sarfiyatı Çiklet Ameri - Si kada âdeta milli > bir mahiyet al. 13 mıştır. Büyük, kü çük, kadın, erkek, zengin, fıkara, her kes Omütemadi. > yen çiklet çiğner.. d Çiklet çiğnemiyen Amerikalı yok gibidir. Yalnız Amerikada bir sene içinde yapı - Jan çikletlerin bedeli 100 milyon doları bulmaktadır. * Brezilyada yüzük taşları Brezilyada her bir mesleğin bir a. > dâmeti farikası : vardır. Bu alâ » meti farika yüzük dır. o Her 'bir meslek ayrı bir yüzük taşı kulla ye nır. Doktorlar yüzüklerine zümrüd, â «| doğuşlarından dok Amerikada bira satışı Birleşik Ame. rika cümburiyeti | Çil. dahilinde. biralar e ayni zamanda ku. İKE tular içinde satıl maktadır... Kutu o birasına rağbet pek fazladır. Birleşk Amerika cümhuriyeti arazisi dahilinde bir sene içinde dört milyon ku. tu bira satılmaktadır. Kutu birasına fev. kalâde rağbet artmaktadır. Şimdi ihracat için tedbirler alınmaktadır. * Kalb darbelerinin adedi İnsan kalbi da. kikada 70 defa ha. reket eder. Büyük babanız, (o yahud büyük anneniz doksan yaşını bul muş insanlar ise vukatlar yakut, profesörler firuze taşı ta.İsan yaşına kadar kalbleri 3,313,497,600 karlar. Bu sütetle yüzüğün taşına gire | data hareket etmiştir. Bu miktar her bir meslekleri belli olur. Okuyucularıma Cevablarım — «Karımla çocuğumun ârasındı cehennem bayatı yaşıyorum. Karar verecek vaziyette değilim, beni tenvir ediniz.» Bana bu satırları yazan «Bay E.D.» ük karısın kaybetmek felâketine uğ. ramış, 3 yaşında çocuğu ile iki yıl bekâr hayat, yaşadıktan sonra tekrar evlen miş, şimdi ikinci karısının çocuğa bit anne olacağımı tahmin ederken müte. madiyen hırpalamaktan zevk aldığın görmektedir. Bay E. D. nin bu meselede ben - den. fikir danışmasına hayre ettiğimi söyliyeyim. Zira bence hâdise bir sa - niye düşünülmiyecek kadar basittir. Eğer erkek olsaydım, hâdiseye mut. tali olduğum dakikada müsebbibi ve #iki hakkında kanaat edinir ediimez bir seniye bile vakit geçirmeksizin ka. dından ayrılır, bir defa ayrı ayrı ev. Jerde hayat geçirmiye başlar başlamaz kalbin hareketini göstermektedir. da mahkemeye müracast ederdim. Zi ra 3 yaşında bir çocuğa eziyet etmek ten zevk alan şehıs, kadın gibi görü - mebilir, bak'katle bir canavardır. * Bay «H.K. »x — «Elime geçen parayı muhtelif ih tiyaçlarıma göre nasıl taksim edeyim? diyorsunuz. Suali gönül işlerinin çer . çevesi içinde bulmadım. Okuyucu sü - tununu idare eden arkadaşa yolladım, mektubun zarfı da, içi de size hitab et. miş, mütaleasile iade etti. Çaresiz ha tırıma gelenin bazılarını söyliyeyim. recede hiç lükse ve zevke kaçmadan, tam kalori almanıza yetişecek mikta - rmı gıdaya sarfedeceksiniz. Sonra ço - cuklarınız varsa onların tahsiline ye - tişecek miktarı ayıracak, daha son - ra da tertemiz giyinmenizi temin e - deceksiniz. Bütün bunları yaparken de ibtiyat akçesine yer ayırmayı unut . mıyacaksınız. TEYZE Kadın Köşesi Bluz modeli Bu sömizie bluzu ince ipekliden oldu- ğu kadar ketenden de yapabilirsiniz. Her iki kumaşa da gider. Yalnız biri daha tu. alet, öbürü daha gündelik olur. Modelin en göze çarpan tarafı plileri. dir. Bu sene pli senesi olduğu için kuma- $ı ne olursa olsun hoş bir tesir yapacağın. dan emin olabilirsiniz. Fiyongası bluza zıd bir renkte olma. hdr. Düz bir kumaşta bu ufacık tezad ehemmiyetli bir garnitür kadar göz alır. Yemek bakileriz Gül reçeli Gül reçeli yapmayı hemen her kadın | bilir. Fakat iyi gül reçelini herkes yapa- maz. Kimisinin yaptığında güller ger gıcır olur. Kimisinin rengi güzel olınaz. K'misi aradan biraz vakit geçer geçmez şekerlenir. Bizim size anlatacağımız reçelde bu kusurların hiç biri yoktur. Büyük bir iyi liği daha var ki onu okuyunca anlarsınız: Gül reçeli mayası: Güller toplandık- ça, beyaz yerleri kesilir. - Bir kat gül, bir kat şeker - kat kat serilir. Üstüne limon İçunun sübut delillerini ortadan yoket- muhakemesi Kasden yangın çıkaran Dimitrinin neticelendi Suçlunun hırsızlık yaptığı Bir müddettenberi ağırceza mahke- mesinde rüyet edilmekte olan bir kas- den yangın davası, dün de devam ede rek, son safhaya varmıştır. dükkânı, sübut delillerini ortadan kaldırmak için yaktığı anlaşıldı etse, idari nizam mucibince, ben ken - disini tecziye edebilirdim. Mühendis Sermed, sicillinde en küçük bir leke bile mevcud olmıyan memurlarımız - Hâdisenin suçlusu bulunan Dimitri |dandı, demiştir. hakkındaki iddia şundan #barettir: Dimitri bir akşam Beyoğlunda Bele- diye sokağında evvelce yanında çalış - tığı Yaninin bakkaliye dükkânına gi - rerek bir altın saatle, çekmecede bu - lunan paraları çalmıştır. Sonra da, su- mek ve böylece hırsızlığın meydana çıkmamasını temin maksadile, bir kö - şeye petrol dökerek, dükkânı ateşe ver- miştir. Dimitri, ağırcezada yapılan duruş - ması sırasında hakkındaki iddiayı inkâr ve şöyle tevil etmiştir: Şahid eski umum müdür Yusuf Zİ- ya ise mevkuf bulunduğundan, mah - kemeye gelememiştir. Bunu müteakıb, suçlu vekili aradan 8 ay geçmiş olduğundan, davada müru rü zaman mevcud olduğunu söylemiş, muhakeme bu hususta bir karar ver - mek üzere talik edilmiştir. Bir sahtekârlık davası neticelendi Bir sahtekârlık davaş, ağircezada dün son safhaya varmıştır. Hâdise suçlularından Rauf, sahte bir — Dükküna hâdise akşamı çalışmak| orta mekteb diploması almak için Kâ- için gitmiştim. Fakat, elektrik tesisatiİmi isminde bir arzuhaleiye nüracaat bozuk olduğundan bir konserve kutu - $u içerisine biraz gaz koyarak, yakmak ve ışık temin etmek istedim. Yoksa, dük kânı yakmak kasdim yoktu. Fakat, tahkikatta toplanan delillerle suçlunun hâdiseden ! ay evvel dükkân deki vazifesinden ayrıldığı tesbit edil- diğinden, bu yoldaki müdafaası kabule sayan görülmemiştir. Dünkü celsede iddianamesini oku - van müddelumumi Feridun Bagana, su cu delillerle sabit mörülen maznunun cera kanununun 369 ve 493 üncü mad delerine tevf'kan, cezaya çarptırılma - isi istemistir. Muhakeme, müdafaa için talik olun- rwstur. Bir Denizhank memuru hakaret davası açtı Dün Galata sulh ceza mahkemesin - de Denizbank sabik umum müdür mu- avinlerinden Harun âleyh'ne, banka - sıkılır. Dört gün beklenir. Gül sulanmış-İnın O eski mühendislerinden Sermed tır. Ateşe konulur. Bir damla su katma.| Bozkurd tarafından açılan bir hakaret dan kendi suyile tâ yapraklar pişip, mo. ra yakın koyu bir renk alıncaya kadar kaynatılır. Bu kaynayan şeyin reçele benzer bir yeri yoktur. Koyu bir hamur halindedir. Şekerciler buna agül reçeli mayası» derler. İşte evlerde yapılan alelâde gül reçe- linde bu maya yoktur. Gülden doğrudan doğruya reçel yapılmak istenir. Bütün mahzurlar da buradan çıkar. Mayadan reçel nasıl yapılır? Şimdi s1. ra buna geldi. Mayayı bir kavanoza dol. durur, saklarsınız. Hiç bozulmaz. Reçel lâzım oldu mu bu mayadan bir bardak dolusu alır, bir kilo şekerle biraz suya koyar, kaynatırsınız. Yapraklar suda canlanir. Şeffaf, güzel bir renk alır, ve $ekere güzel bir koku verir. İşte en güzel bir gül reçeli elinizin altında ge. mektir. Geri kalan mayayı gene bir ta. rafa koyarsınız. Reçel bitince ayni şekil de bir saat içinde taptaze ve billür gibi berrak bir reçel yapıverirsini. Bu usulle yapılan gül reçelinin bir iyiliği de bir bardak mayadan kavanozlar dolusu reçel yapılabilmesinde, yani idareli oluşunda. dır. davasının duruşması yapılmıştır. Davaya mevzu olan hâdise şudur: Sermed, Harun tarafından umum müdürlük namına kendisine tebliğ edi- len bir emri kendi servisinin müdürü bir başkası olmasından dolayı mes'u - #yetlen korkarak yapmak istememiş ve: — Bu işi yapabilmem için, bana tah riri bir emir veriniz, demiştir. Harun, bunun üzerine vaziyeti umum müdür- lüğe bildirerek, umum müdürlük «â - mirinize karşı takınmış olduğunuz nâ- lâyık evzadan dolayı» kaydile vazife - sine nihayet verildiğini tahriren mü - hendis Sermete bildirmiştir. Azline se beb gösterilen bu cümleyi hakaret ma- hiyetinde gören mühendis de, Harun hakkında dava ikame etmiştir. Dünkü celsede dinlenilen şahid Li- manlar Umum Müdür muavini Hâmid Saracoğlu davacının kendi - servisinde bulunan bir memur olduğunu söyliye- rek, ezcümle: — Harun ise fen kısmı umum müdür ımuavini idi. Sermed, aldığı emri ifa etmiş; o da Maarif Müdürlüğü varidat mukayyidi Rıfkı vasıtasile ve Maarif Müdürlüğü damgasın: kullanarak, mü- dürün de imzasını taklid suretile bu sahte muameleyi yaptırmıştır. Dünkü celsede mütaleasını serdeden imüddelumumi Feridun Bagana, bu iğ- dia ile mahkemeye verilen Rıfkı Ove Raufun suçlarmı sabit görerek, ken « dilerinin ceza kanununun 342 nci mad desine göre tecziyesini istemiştir. Dava, müdafaâya kalmıştır. Bursada çamları tahrib eden tırtıllar Bursa (Hususi) — Vilâyetin bazı mıntakalarındaki çamlıklarda tehlike « li bir nevi tırtıl görünmeğe başlamış « tır. Bunlar birer kese içinde buluna « rak çam yapraklarını yiyen ve bu su « retle ağacın teneffüs cihazını mahve - derek kurumasına sebeb olan ve sür » atle çoğalan bir haşeredir. Ayni za - manda bunun teklikeli tarafı da insan vücudünde yer almak imkânını buldu - ğu vakit fena bir kaşıntı husule getir- mesi, insanın ağzı vasıtasile vücudüne dahil olduğu takdirde ölümü intaç et « mesidir. Bü haşere ile, imkânın müsa « iadesi nisbetinde mücadeleye girişilmiş- tir. Böyle müstevli bir şekil almasına sebeb kışın çok olmaması, çam dalla « rında fazla kar durmaması olduğudur. Bu tırtılların tamamen oimhası çok geniş bir bütçe meselesine müteallik bulunduğu söylenmektedir. Afyonda yeni inşaat Afyon (Hususi) — Belediye elektrik tesisatını takviye edecektir. Buna 100 bin liradan fazla bir tahsisat ayrılmış- tır. Yeni belediye binası Ağustosta açı Jacaktır. Selçukilerden Sultan Alâed - dinin kızları tarafından yaptırılmış o - lan Afyonun meşhur şehir suyu yolu yeniden tamir ettirilmiştir. Belediye bütçesi 200 bin lira olarak kabul olunmuştur. Bu yıl da inşaat ve istimlâk devam edecek, yeni caddeler açılacaktır. | ikiahbab çavuşlar: Kırılan araba |