15 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

15 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Mançuko hududunda göğüs göğüse (Am muharebeler oldu 61 Japon tayyaresi düştü, Moskova, 14 (A.A.) — Tass ajansı bil diriyor; Moğol - Sovyet kuvvetleri genel kur. mayı, 6 ilâ 12 Temmuz arasında Halkın « göl nehrinin şarkında Nomon Han - Burd oba mıntakasında Japon - Mançu ve Mo- ğol . Sovyet kıt'aları arasında mütekatti bir şekilde vukua gelen çarpışmalar hak, kında aşağıdaki izahatı vermektedir: 5 Temmuzda Moğol . Sovyet kıtaları, bava kuvvetlerinin de iştirakile yaptık. ları şiddetli bir mukabil taarruzla Japon. Mançu kıt'alarinı Moğolistan halk cüm. huriyeti hududiarından dışarı atmışlar. dır. Japon « Mançü kuvvetleri, 6 Tem. muz akşamı tamamile Mançu arazisine sürülmüştür. 5 Temmuz sabahı, Mançuryaya gelen yeni kıt'alar, muharebe arabaları, ağır topçu ve tayyare kuvvetleri ile takviye edilen Japon. Mançu askerleri, Nomon Han - Bord oba iintakasında Halkın - Göl nehrinin şark kısmında Moğolistan halk cümhuriyeti hududuna şiddetli bir taarruza ka'kmışlardır. 8 Temmuzdan 12 Temmuza Tiroldaki Almanların Tehciri Londra 14 (g.A.) — İtalya - İsviçre hududunda bulunan «Daily Express» gazetesi muhabirinin bildirdiğine göre TTiro''lu kadınların ve genç kızların Ti- rol halk şarkılarını söyledikleri için Chuisa'da hapsedildiklerini beyan et- mişlerdir. Diğer cihetten «News Chronicles ga- zetesinin Bol muhabiri bu mınta- kayı dolaştıktan sonra yazdığı bir ya - zıda halkın şimdiki haleti ruhiyesi sü- künet bulmadığı takdirde Alman aha- linin tehciri için jandarmalara yar - dım etmek üzere İtalyanların askeri kıt'alar göndermek mecburiyetinde ka lacaklarını kaydetmektedirler. Frankonun Sözleri San Sebastiyan, 14 (A,A.) — General Franko, dün akşam Kant Çianonun şere. fine verdiği ziysfett? bir nutuk söyliye. tek iki memleket arasındaki dostluğu Mmedih ve sena etmiş ve demiştir ki: — Mijletlerimizi zulüm ve tazyik gö. kadar, benlerin kurtarılması hakkındaki müşte. | miştir. rek arzuda birleştiren ve hakikatle ada. let üzerine müssese bulunan rejimin "Avrupa barışı için hayırkâr olacağından eminim, General Frankonun sözlerine cevab veren Kont Ciano, İspanyol ve İtalyan milletleri arasında mevcud tasenüdün çok derin olduğunu söylemiş ve ayni he. deflere ve müsavi imanla İspanyolların yanı başında yer almış olan Almanların da sonasını yapmıştır. Franko Romayı ziyaret edecek Romu, 14 (A.A.) — Frankonun Roma. yı ziyaret etmesi için Kont Ciano tara. fından yapılan daveti kabul ettiği bildi. rilmektedir. Bu ziyartin Eylülde yapılacağı öğre. nimliştir. Berlinde iki casus idam edildi Berlin 14 (Hususi) — Casusluktan mahküm iki Almanın kafası, bugün bal ta ile kesilmiştir. Kral Zogunun seyyahati holm ydlu de Londraya gitmek üzere buraya gelmiştir. Sovyetler 254 esir aldılar, top, 15 zırhlı otomobil ve diğer silâhlar iğtinam ettiler 4 Halkın. Göl nehrinin şarkında, göğüs gö- ğüse muharebeler olmuştur. Hava kuve vetlerinin de yardımı ile Moğol - Sovyet kıt'aları, şiddetli bir mukabil taarruz yaparak Japon - Mançu askerlerinin bü. tün hücumlarını omuvaffakiyetie püs. kürtmüşlerdir. Moğol - Sovyet kıtaları, Hellon - Gölün şarkındaki arazide kuv.| vetli supette tutunmaktağır. Moğol - Sovyet genel kurmayının ver. diği malümata göre, 6 ilâ 12 Temmuz çarpışmalarında Japon » Mançu kuvvet. lerinin zaylatı, iki bin kadarı maktul düşmüştür, 254 esir, 4 top, 4 muharebe arabası, 15 zırhlı otomobil, 60 makineli tüfek ve diğer silâh-iğtinam edilmiştir. Bu muharebeler esnasında Moğol . Sovyet hava kuvvetleri ile tayyare dafi bataryaları, 61 Japon tayyaresi düşür. müşlerdir. Bu müddet zarfında Moğol - Sovyet hava kuvvetlerinden de 11 tay. yare düşmüştür. 28 Mayıs ile 12 Temmuz arasinda dü.| şen Japon tayyarelerinin umumi yeki. nu 199, düşen Moğol . Sovyet tayyare. lerinin umumi yekünu da 52 dir. Yugoslav . . Kabinesinde .. ye Değişiklik Beigrad, 14 (A.A.) — Belgradın siys- si mahfellerinde dolaşan bir şayiaya gö. re dün Brdöda naib Frens Paul ile baş- vekil Çvetkoviç. âyan meclisi reisi Ku. roşetz ve münakalât nazırı Kulanoviş u- rasında yapılan mülâkat esnasında kabi. nede bir değişiklik yapılması * ihtimali mevzuübahs ölmüştür. Maçekii uzlaşma zihniyetile harek: ederek metalebatında pek ileri gitmemesi sayesinde Hırvatlar. la yakında hâsıl olacak itilâf Yugoslavya kabinesinde bir değişiklik husule gelme. sini intaç edecektir. Nafia Vekilinin Tetkikleri Zonguldak, 14 (A.4.) — Dün buraya gelmiş olan Nafıa Vekili General Fund Cebesoy, Çatalağzı, Zonguldak Jimanla. rı vaziyetini, Üzülmez ve Kozlu mınta, ka madenlerini, elektrik santralin ve kok fabrikası ve amele evlerini gözden geçirmiş ve bu sabah romorküörle refak tinde mütehassıslar olduğu halde Ereği anlar Ruslara yeni bir teklifte mi bulunuyorlar ? Moskova 14 (A.A.) — Havas: Müzakerelerin seyri hakkında bir ma lümat alınamamıştır. Bu arada skoda fabrikalarının bir mümessili Moskova- ya muvasalat etmiştir. Bunun Berlinin muvafakatile diduğu şüphesizdir. Bu mümessil prensip itibarile bazı mev - cud işlerin halli için gelmiştir. Milli Şefin doğduğu ev İzmir, 14 (A.A) — Milli Şef İsmet İnönü'nün doğdukları evin müze haline getirilmesi için çalışmalara devam edili. yor. Evin aslı bozulmamak şartile esaslı surette tamir edilebilmesi için bina as | kıya alınmıştır. Tamirat bitince müzenin ima başlanacaktır. ingilizlerin yeni tip tayyare defi topu Londra, 14 (A.A.) — Heyecanlı bir başlık altında «Star, gazetesi yni tipte ingilterenin milli müdafa bütçesi: 130 milyon Londra, 14 (A.A.) — Maliye kanunu dün öğleden sonra Il reye katşı 206 rey ile kabul edilmiştir. İngiliz bütçesi, nin yekünu 1.400.000.000 sterlingdir. Bu. nun 900 milyonu kazanç vergisi, 500 mil. yonu istikrazlar ve hazine bonolarile te. min edilmektedir. Sir Jan Simon, icab ettiği zaman ye. niden istikraz tahvilleri çıkarılacağını beyan etmiştir. Milli müdafaa için aynlen tahsisatın yekünu 730 milyondur. Sir John Simon, şunları söylemiştir: «— Milletimiz ne olursa olsun mem. ldketin hürriyetini, emniyetini ve kuv. vetini temin etmek için lâzım gelen her şeyi bulmağa azmtmiştir.; Atatürkün validesinin makberi İzmir, 14 (A.A.) — Atatürk'ün valide. lerinin Soğukkuyudaki makberleri gü. zel bir abide şeklini almıştır. Belediyce vücude getirilen geniş bir parkın içinde kalan kabrin kaidesi üzerine on tonluk bir granit yerleştirilmiştir. Buraya «E. bedi Şef Atatürk'ün annesi Bayan 2Zü. beyde burada yatıyor» ibaresi hakkedile. cektir. Makberenin etrafındaki park tama. 94 milimetrlik bir İngiliz tayyare daf topunun «sırlarını. öğrendiğini . bildir. mektedir. Dördü bir araya (getirilmek suretile bir grup teşkil edilen bu toplar. dan her biri tayyarenin teşkil ettiği mü. teharrik hedefe elektrikle tevcih edilmek te ve namlı hedefi otomatik bir surette takib eylemektedir. Bu toplar, hep beraber faaliyete geçe. rek 7000 metre yüksekliğe dakikada 50 hesabile, 56 şar librelik obüsler atabil mekteğirler, Danzikte 70 kişi tevkif edildi Varşova, 14 (Hususi) — Danzig senato reisi Brezilyanın Gdyniadaki konsolo- sundan özür dilemiştir. Geçenlerde konsolos ve karısı, Dan- zigde. yaptıkları bir gezinti esnasında Nazi polisi tarafından tevkif edilmişler. di. Araştırmalar Danzig, 14 (A.A.) — Polis, dün akşam, Danzig halki arasında umumi eraştırma. | larda bulunmuş ve 70 kadar Danzişliyi tevkif etmiştir. Tevkif edilenlerin evle. rinde silâh ve bomba bulunmuştur. Tev. kif edilenler, İyatist parlisine mensubdur, . ingilterede intihabat tehir edildi Londra, 14 (A.A) — Siyasi mahfel. men ağaşlandırılacak ve içinde bir de çocuk bahçesi vücude getirilecektir. Memurların Mezuniyetleri Apkara, 14 (Hususi) — Başvekâletin Vekâletlere yaptığı bir tamimde içinde bulunduğumuz ay ile Ağustos aymda hükümet merkezinde bulunan memurla. nn yülk mezuniyetlerini kullandıkları işaret edilerek bu aylarda Ankaranın birden boşsnmamasını temin için yıllık izinlerin mütegkıb aylara taksimi tav. siye olunmaktadır. Ruzvelt bitaraflık kanununda ısrar ediyor Londra, 14 (Hususi) — Vaşingtondan bildiriliyor; Ruzvelt bugün parlamento. ya bir mesaj göndererek, bitaraflık ka. nunun tadili müzakerelerinin bu devre. de muhakkak suretta yapılmasını iste. miştir. Höriciy nazırı Mul de kısa bir beya. natta bulunarak, Ruzveltin tamamen duğunu söylemiştir. Bükreş büyük elçimiz Rumen Başvekili ile görüştü Bükreş, 14 (A.A.) — Anadolu ajansı. nın hususi muhabiri © Danziğe tecavüz neden Leh istiklâline tecavüzdür ? Yazan: Selim, Ragıp; Kesiği ister Çemberiayn Avam Ka. marasında bir nutuk daha söy. ledi ve bu mutkunda Şi ki Avrupa | sındaki vaziyetin nazikliğine tekrar te, mas etti. Balkanları kastederken Cenu. buşarki Avrupası tabirini kulianmuk 801 zamanın nasıl lâfzi bir modası ise Dan. zigi mursd ederken de Şimalışarki Av. | rupası tabirini kullanmak, öyle bir dip. | lomatik itiyad olmuştur. İngiliz başveki. linin bu nutku irad etmekten maksadı, İson zamanda gerek Brenner mıntakasın. da bazı Alman harekâtının yapıldığına. dair ortaya çikan şayiaiara, gerek Dn. zige karşı hazırlandığı ifade olunan *e. cavüz hareketlerine karşı alâkalarları İ, kaz etmek ve onlara, eğer tesir ederse, bir defa daha ihtarda bulunmaktadır. Mister Çemborlaynin bu nutku, bir ta. kım müphem fikirleri ihtiva eden diğer bâzı umumi hitabeleri gibi iltibasa ma. hal verecek mahiyette değildir. Müm. kün olduğu kadar vazıh, istenilebeceği kadar sarihtir. Umumi ifadesi ise şudur: İngiltere ile Fransa Lahistarın istik. lâlini garanti etmişlerdir. Buna tecavüz edildiği takdirde her iki devlet verdik. leri sözü tutacaklardır. Yalnız burada nazarı dikkate çarpan bir nokta vardır: İngiliz başvekili Dan. rigin bir Alman şehri olduğunu kabul Ö eden bir adamdır. Son nutkunda, bu noktayı tebarüz ettirmekten kaçınma. mıştır. Fakat buna rağmen Danzigi elin. ş de tutan Lahistanı müdafaa etmekten İ çekinmiyeceğini de bildirmiştir. Zâhiren İmütezad gibi görünen bu ifadenin ma. | nası şudur: Danzig bir Alman şehridir. Fakat hu şehrin ticereti Lehistana bağlıdır. Le, | histanın Baltıkta Gönya limanı bulun. masına rağmen Danzigsiz bir Leh'stan olamaz ve Danzige hâkim bulunacak kimse, iktısaden ve askeri bakımdan Le, | histanı elinde tutar. ğ Alman imparatoru ikinci Fredrik za. wanındanberi malüm bulunan bu haki, kat gösteriyor ki Danzige tecavüz Lehis. iklâli avüz etmek demek, tir. Bu ise İngiltere ve Fransanın tocviz | edemiyecekleri bir şeydir. İngiltere ile Fransanın o Almanya: mütemadiyen tahzir ettikleri dava dur. Fakat her türlü ikoz hilâfına mefsuh serbest şehir 505. haklı ve müzakere telebinin yerinde ol.| tecavüz vukubulursa, arkasından umu mi bir harb de patlar. Fakat bu yaz” Bu, na pek evet diyebilecek vaziyette bu'un. muyoruz. y alim Ragıp Eng | Bazı valiler tekaüde ye giderek liman vaziyetini tetkik eyle. | ir, lerde söylendiğine gör? beynelmilel va- Nafıa Vekilimiz akşama o Zonguldağa| ziyetteki gerginlik tamamile zail olma. bildiriyor Bükreş büyük elçimiz Suphi Tannö. ver dün akşam başvekil Kalinesko tara, | Sev£edilecekler fından kabul edilmiş ve kendisile uzun| (Ankara, 14 (Hususi) — Bazı valilerin dönmüş bulunacaktır. dığı tökdirde gelecek sanbaharda umu. Londrada bir ingiliz casusu yakalandı Londra, 14 (Hususi) — Kendisine at yarışları muhabiri süsü veren Rajınsld Adams isminde bir İngiliz, bugün casus. Yuk suçu ile tevkif edilmiştir. Bir Alman manifatura tüccarımn Ya. nında çalışan bu adam, geçen senr AL manyada yaptığı seyahatten döndükten sonra, Alman casusluk teşkilâtile muha. bere tesis etmiş ve İngilterede topladı» malümatı muntazaman bu teşkilâta gön- dermiştir. Rejinald Adamsın bütün muhaberst3. nı yakalamış ve Almanyadan kendisine gelen mektuhların fotografların almış olan İngiliz mskamları, nihayet Adamsın tevkifine karar vermişlerdir. Almanlar son defa, Kejinald Adamsa İngiliz ordusuna kaydedilmesini tavsiye etmişlerdir. Dük dö Kend bir tayyare kazası geçirdi Londra 14 (Hususi) — Kralın küçük , ei i Riga, 14 (A.A) — Kral Zogi Stok. |kardeşi Dük dö Kent. bu akşam bir tay ye b kazası geçirmiştir. Kaza netice - yare sinde Düke birşey olmadır. mi intihabat yapılmıyacaktır. Gelecek haftalar içinde bu hususta bir fikir edinilmesi kabil olacağı muhafaza, kâr mahfellerde söylenmektedir. İ : İktısad Vekili Karabüke gidiyor Zonguldak, 14 (A.A.) — İktısad Ve. kili Hüsnü Çakır bu sabah buraya gelmiş .» merasimle karşılanmıştır. İktısad Ve. kilimiz, valiyi, Partiyi, Halkevini ve ba. lediyeyi ziyaret ettikten sonra İktısad Müdürlüğüne gitmiştir. Şereflerine öğle üzeri parkta bir ziyafet verilmiştir. İktısad Vekilimiz de Pazar günü burs- dan Karabüke giderek orada kurulmakta bulunan #abriksları tetkik ettikten son. ra Ankaraya dönecektir. Tokyoda İngiltere aleyhine miting yapıldı “Tokyo, 14 (A.A.) — Bugün saat 14 de Tokyo belediye meclisinin idaresinde Di. biya tiyatrosunda muazzam bir miting yapılmış ve İngiltere aleyhinde şiddetli nutuklar söylermiştir. Müteakiben İngiltere büyük olçiliğine doğru yürüyen tezahüratçılar polis tara. fından çevrilmişlerdir. müddet görüşmüştür. Sabahtan Sabaha tekaüde sevki kararlaşmıştır. Gazetelerie iş arayanlara dikkat ediyor musunuz? Kadın, bütün işsizlerin aradıkları iş şudur: — Kâtiblik! v5 Siz bir daktilo aramak isteseniz bir yerine bin geliyor. Bir kâtib arasanız karşınıza bıyıksızımdan ak sakallısına kadar bir tabur adam çıkıyor. Hattâ çocuğunuza bir mürebbiye arayacak olsanız kı köşede mey ölzmetçi artığı ne kadar peni ge Aik bei ralanıyor. Fakat yanılıp ta bir aşçı, bir bahçıvan arayınız. Haftalarca, ay. larca bekleseniz, yetmiş iki gazeteye ilân verseniz şöyle eli yüzü yontul. muş bir hizmetçi, kazma kürek tutmasını bilir bir bahçıvan bulmanıza im. ân yoktur. Nasreddin Hocanın fıkrası ne hoştur. Hocanın karısı ölmüş. Eşi dostu üstünkörü bir teselliden sonra; — Üzülme canım, demişler. Sına bir başkasını buluruz ve iki meden Hocayı başgöz etmişler. gün geç, Bir gün Hocanın eşeği ölmüş, eşten, dosttan ne teselli, ne yardım. Ne başka eşek bulmak vadi. Bu zamandı kâtibsiz, daktilosuz çisiz kalmanız bir felâkettir. İstanbul Belediyesi sokakları dolduran kadın ve eri için bir mekteb açıp onlara hizmetçilik, aşçılık hem onlar kazanır, kalmak hiç te mesele değil, fakat hizmet. ri kek genç serseriler T. Burhan Cahid