15 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

15 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İzmirde aile konserveciliğine büyük bir ehemmiyet veriliyor Binin e kğ Aile konserveciliği ziraat mekteblerinden başka eri ve kız enstitüleri kız muallim mektebi programlarına da atları şubesine «Aile konserveciliği» 4“ dile yeni bir iş daha ilâve edilmiştir. Ziraat mekteblerinden başka bu seneİmeyva namına k kız muallim mektebleri ve kız enstitü-lalmaz. Yalnız et balık gibi leri programlarına ayrı bir ders mev- Züu olarak ilâve olunan bu (o branş'ın büyük ehemmiyeti, bilhassa kız tale - benin aile konserveciliğini benimse - mesini temin eylemiştir. Ziraat Mektebine giderek Zirai San” atlar Şubesi Şefi B. Refet (o Baysanla bu mevzu üzerinde istifndeli bir görüş- me yaptım. B. Refet Baysan, bana aile /konserveciliği hakkında cidden kıy - ithal edildi ev, yazım olduğu gibi kışın da sebze ve dışarıdan bir şey satın delerini teminle iktifa ederek tasarrufa riayet eder. Konservecilik tekniğinin mektebi mizdeki yeri. bahçe ve çiftlik mahsul - lerimizi her şekilde kıymetlendirmek - tir. Sağlam kayısı ve eriklerden, viş - nelerden yapılan kompostolar, biraz ©&- İzilmiş meyvalardan yapılan marmelât- lar, meyva usareleri, koruk suları bir sile için ne büyük bir tasarruf vesile - Metli izahat verdi. Verilen aizahatı şu|sidir. cümlelerde toplıyabilirim; — Ziraat san'atlarının her şubesi gi- bi konservetilik o de her şeyden evvel bahçe ziraatinin yanında, onun değeri- hİ artıran Jüzumlu bir aile san'atıdır. Bir eve yemek pişirmek kadar lâzım 0- lan bu küçük san'atı öğrenmek ve öğ - retmek için Avrupada bir çok müesse- Beler açılmıştır. Ayrıca halk için kon - servecilik kursları açılmıştır. Garb memleketlerinde sonbaharda Meyva ve sebzelerin çok ucuz oldu - ğu mevsimde unları biraz şeker kul- lanarak ezmelerini. şirup Oove meyva sularını tabii Jezzetile muhafaza etme- Bi öğrenmek, yeni Türk evleri için pek elzemdir. Bunun tamimine çalışacağız. Ayni zamanda yeşil omeyva ve yeşil sebze rejimi icsblarına göre de hareket etmiş oluruz. Bunları öğrenmek şarttır. Bu suret - le her aile bütçesinde mühim tasarruf” mevva ve sebzelerin en bol olduğu ay-İlar temin edilmiş olur.» Çocuğunu korkutmak isterken yaralanan ana İzmir, (Hususi) — Kestelli cadde - sinde oturan Sıdıka adında gerç bir kadın, 8 yaşındaki oğlu İhsanı tekdir ettiği sırada korkutmak için ekmek bi- çağını göstermiş, bıçak göğsüne taslı” yarak hafif surette yaralanmasına ve- sile olmuştur. Zavallı ana, bu kötü terbiye usulü » Dün verdiği neticeden sonra gözyaşları arasında yavrusunu kaparak doğru hastaneye götürmüştür. Hâdise tahkik ediliyor. ik mami Kadirli posta müdürünün açığı zuhur etti Adana, (Hususi) — Kadirli P, 7. 7. Müdürğüğünde 2418 liralık bir açık bu- Kunmuştur. P. T. T. merkez mülettişi tetkikatı ve tahkikatı derinleştirmekte. — Hasan Bey deniz mey- Simindeyiz yâ. İnöz belli değildir. Istanbuldakı plâjlarda.. Manisada köy kâtiblikleri lâğvedildi Manisa (Husust) — Vilâyetimiz Va- iliğinde bulunan ve elyevm bu vazife- den ayrılmış olan Refik Noyan vekâ - leti esnasında merkeze bağlı köylerin köy kâtibliklerini lâğvetmişti. Bu esna- da köy muhtarlıklarınn da seçimi ye niden yapılmak üzere ve yeni seçile - cek muhtarların okur yazar olması şar- tile muhtarlıklarda da yeniden seçim yapılacaktır. Muhtarların okur yazar olmalarile köy işleri musmelâtına ken dileri bakacaktır. Ayrıca ayda 590 Hira ücret ve 10 lira yem bedeli ki cem'an 60 lira ile köy o muamelâtın teftiş ve kontrol edecek 15 tane köy kontrolü tayin edilecektir. Vali vekilinin bu yol* daki teşebbüsü he netice vereceği be - bütün ri kurulacakmış. . Can kurtaran servisle Mudanya Bursa yolunda bir otomobil kazası oldu Bursa, (Hususi) — Dün Mudanya « Bursa yolunda feci bir otomobil kazası Mudanyadan 22 yolcu ie Bursaya gelmekte olan ve 313 doğumlu Recebin idare citiği otobüs, Dombay ça Sayfa $ “ Mihver, harb etmiyecektir, Kararı budur ! ,, Eski Fransız Başvekillerinden birinin şayanı dikkat makalesi (Baştarafı 1 inci sayfada) ediyor ki, harb istemiyor, harbi yapmaya muktedir de değildir. İptida maddeleri yoktur, altın ihtiya. yanı denilen yerde, Hamidi OE tı yoktur, hazine yedeği yoktur, nakdi altındaki asfalt yoldan geçerken üç KÖYE) vo; zahiri kuvvetine rağmen iç mem. dü çocuğunun yolu katederek soldan Sâ. Jekette ân 0x Şi ğa geçmek üzere koştukları görülmüş. tür. Bu vaziyet karşısında, mesafenin ini tehlikeye frenin dahi mâni olamıyacağını anlıyan goför derhal di. reksiyonu sağa kırarak İaclayı önlemek istemiş ve otobüsü yol haricine atmıştır. biri otobüsün sol ön çamurluğuna çarpa- yere düşen çocuk başından, ayağından ve kollarından ağırca yaralanmıştır. Bu ant dönüş, yol harici hendeklerin verdiği sarsıntıdan bir iki yolcu hafif yaralan. mıştır. Ylaralılar hastaneye kaldırılmış, müddetumumilik tahkikata başlamıştır. Çocuk Hamidler köyünden Ahmed oğlu Mehmed Yağızdır. Yaraları ağırdır. Bu. nunla bersber son verilen malümata gö. re hayatı kurtarılmıştır. Yapıları tahkikat ve ehlivukuf rapor. larına göre şoförün bu kazada sun'ü tak. siri yoktur. Şoför serbest bırakılmıştır. "Tahkikata devam edilmektedir. — Nazillide bir kız kaçırma vak'ası Nazilli (Hususi) — Nazilliye bir sa- at mesafedeki Güzelköyde bir kız ka” çırma vak'ası olmuştur. Köyden Halil oğlu Şevket Hacı Mustafanın kızı 16 yaşlarındaki Zehraya HöZ koymuş ve nihayet geçen gece iki arkadaşile beraber kızı evinden kaçırmıştır. Hâ - diseden haberdar olan köy muhtarı ile köy delikanlıları mütecavizlerin taki- bine çıkmışlar ve.nihayet yakalamağa muvaffak olmuşlardır. Şevket 50 yaş - larında 3 çocuk babası bir adamdır. Tokadda çiftçiye tohum'uk tevzii Tokad (Hususi) — Vilâyet Ziraat Dairesi bu sene Adapazar islâh istas - Yonundan mübayaa ettiği 300 kilo Bin- tane buğdaydan 100 kilo Erbaa. 100 Ki- io Niksar ve 100 kilo merkezin Kazova sma ektirmiştir. Bu çeşidlerin vilâveti- miz İklim ve topraklarina elverişli ol- duğu takdirde çiftçilerimiz teşvik edi- lerek bu buğdaydan ekmeleri temin e dilecektir. Bundan başka merkez ve Zile çiftçi- erine tevzi edilmek üzere 100 kilo İs- panyol pohudu mübayaa edilmiş ve tev ziatına başlanılmıştır. Bununla bera - ber Mersinden 50 kilo susam. Bursa ve Kırkağaçtan 50 ile kadar karpuz ve kavun tohumu getirtilerek gene çiftçi- verimize tevziine başlanmıştır. İleriki yıllarda vilâyetin arpa. yulâf çeşidle * Tini değiştirmek ma) adile (ayni ZA - manda sürme hastalığı ile mücadele yapılması ve icab eden ilâçların müba- yaası için bütçeye 620 lira tahsisat ko- nulmuştur. Kozanda müthiş bir fırtına oldu Adana, (Hususi) — Haber aldığına göre Kozanda müthiş bir fırtına olmuş. tur. Birçok evlerin camları kırılmış, ki. remiğleri uçmuştur. Fırtına yarım ssat kadar devem etmiştir. Hasen Bey — Hesab pus. lalarından mütevelli bayıl. ma vak'alarıma karşı pek lü. zumlu bir tedbir! Fakat hızla koşmak'a olan çocuklardan Melli gözel. İştedört yıl var ki. bütün bunlardan mahrumdur ve blöfle işin içinden çık. az bulunmasından ve yolun asfalt ektedir! 1935 te mecburi askerliği biöfle tesis 1936 da Ren kıyılar 1938 de Avusturyaj 1 blötle işgal etti. Südetleri blöf. 1939 da Bohemyeyı, Moravyayı, Sin. rak on, on beş motre kadar periye Srs İ vekyayı, Memeli ve Armavuğluğu gene #maştır. Bu şiddetli müsademeden SONLA) asr, ide etti, Bu blöfler serisinin muvaffak olması. ın sebebi Fransanın ve İngilterenin par. lamento sebebleri dolayısı ile skandal halini alan uzun bir ataler devresi geçir. miş olmalarıdır ve bu atalet devresi es. nasında iki devletin kara, deniz, hava kuvvetleri yekünunu sıfıra düşürmüş bu. Tunmalırıdır. Berlin - Roma mihveri ancak kendisi. ve hiç senin mukabele etmiyeceğin. | den aşik: rette emin olduğu zamandır ki, tehdide geçmiştir. Harb tehdidini ancak hiçbir harb teh. likesi olmadığını bildiği zaman kullan. muştur. Ne Londra, ne de Paris dört yıl içinde bu siyaseti asla anlamamışlardır ve 1938 yılı sonbaharı İngiltere ile Fransanın su, kut ateşine sonuncu kova suyu boşalt. mıştır. Fakat işle 6 av va: ki iki devle. tin hareketinde büyük bir değişme vu. kua gelmiştir. Bu değişme tam değildir. fakat haki, kidir. “Tam değildir, diyorum, çünkü sistem tebeddülü şahsi tebeddül ile müterafık olmamıştır. Yarının reukavemet hareke. ti dünün teslimeilerine bırakılmıştır. 'Tam değildir, diyorum, çünkü Fransız hükümeti reisi mecliste söylediği nutuk. ta «şeytanet, hud'a ve casusluk ağların. den: bahsettiği halde meclisimizde hiç kimse kimi kastettiğini sormamıştır. Tam değildir, diyorum, çünkü hükü. l metimiz kanun kuvvetinde nizamname yapmak salâhiyetins mabk olmasına rağmen Alsısta ve Bretanysda az satıl. maları iftirak cereyanına bâdim olmala. rını mazur göstermiyen gazetelerin ya şamalarına elin müsaade etmektedir. Bununla beraber değişiklik o her iki hükümette ve her iki memlekette de cid. didir, Mister Chamberlsin haftada üç defa tayyare ile Hitleri ziyarete gitmekten vazgeçmiştir ve Bay Daladier hem bani. si, hem de üç yıl müddetle azledilmez nazırı olduğu <halk cephesi» ni tahkir ve tekdirlerle ürkütmekledir. Bu elendiler arlık temiz nutuklar söylüyorlar ve harb fabrikalarında ame, İeyi haftada 40, 50 saa: çalıştırıyorlar, Ondularımız, filolarımız. hava kuv. vetlerimiz mükemmel halde bulunmuy$ başlıyorlar. İngiliz Fransız birliği mutlaktır. İn. giltere harbiye nazırı Parise gelip nutuk söylediği zaman dedi ki «— Ayni şekilde düşünüyoruz... Ar. kadaş oldrdk yaşımık, arkadaş olarak ölmek istiyoruz. Tarıhin yer: bir devre, sini birlik olarak yeçmek bahis mevzuu, dur.» * Şerait böyle olunca diyorum ki, 90 Haziranda görülen şekilde panik caniya. ne hareketlerdir. Yalnız bu paniklerdir ki, karşımızda. kilere işsizlikten dolayı silâh altına al dıkları üç milyon askerden korktuğurmuz hissini vererek başımıza bir harb çıka. rabilirler. Mihverciler bize bir «cümlei asabiye» maçı yaptırtıyorlar. Dayanmak kâfidır, Mihver geri çekilecekt Zira çok kat'i <ararı harbetmiyecek. tir, çünkü bu harbi kaybelmeye mah. kümdur. Hitlerin sırrı ki, bütün gazeteler ta. rafından nmaktadır, bu nokta'da giz. lidir. O, öyle bi dir ki, müsademe, yi kabul etmemek için tehdil savurmak. tadır. Fransızlar bu tuzağa düştükleri gün safvetin hududunu geçmiş olurlar. Zaten bu çukura düşenler” sadece son muharebeyi ağlebi ihtimal cephe gerisin, de yapmış olen bir mütehassıslar ekalli. yetidir. Harbi cephede Yapan azim haik küt. lesi sakindir. Bunun içindir ki 3 Haziran paniğine düşmemek lâzımdır. Bu harekst Fransaz ya yakışmaz. 15 semette meyva ve sebze satış yerleri açılıyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Haber aldığımıza göre yakın bir za- imanda teşkil edilmiş olmasına rağmen meyva ve sebze satış birliği İstanbul - da meyva ve sebze ucuzluğunu temin edecek ameli tedbirlere tevessül et - miştir. Ticaret Vekâletine bağlı olan bu mü- essesemiz şehrin 15 muhtelif yerinde rheyva ve sebze satış yerleri açmağa karar vermiştir. Birlik bu maksadla şehrin muhtelif semtlerinde tetkikler yaptırmış ve 15 semtte satış paviyonları tutmuştur. Beşiktaş, Kadıköy, Üsküdar, Fatih, Aksaray, Kasımpaşa, Osmanbey. Pan- gelim Kalvoncukulluğunda kiralanan dükkânlarda. yakında satışa başlana - caktır. Birlik satış yerleri açmakla. bundan ayrıca bir kâr temin etmek gayesile hareket etmemektedir. Muhtelif istihsal mmtakalarından teşkilât vasıtasile İstanbul piyasası - na gönderilen meyva ve sebzeleri mey va ve sebze hâlinde toptan satışa arze- den kooperatif, bunların ucuz satıl * ması suretile geniş mikyasta istihlâ - kinin kabil olacağını ve bunun da ma“ lı doğrudan doğruya müstehlike ve de- ğer flatma arzetmekle mümkün olabi- leceği neticesine varmıştır. Maamafih bu salış yerlerinde fiatına yalnız nakliye masrafı ilâve e - dilerek esnafa da mal verilecektir. Bundan başka kooperatif bilhassa seyyar satıcıların az bir kazanca kana” at ederek malı müşterinin ayağına ka- Hâl | Adanada ikinci bir hal yapılacak | i dar götürdüğünü ve bunların teşkilât - landırılması suretile istihlâkin artaca - Em da düşünmüştür. Yakında seyyar esnafa muayyen tip lerde araba tedariki, kredi ile mal te- mini ve benzeri kolaylıklar gösterile « cektir. Bu suretle bir taraftan müstahsilin malına geniş bir istihlâk imkânlari tes min. diğer taraftan da halka ucuz ve bol meyva ve sebze srzediledilecek « tir. Adana: (Hususi) — Şehrimiz Vakıf- lar İdaresi Kalekapısında 15 dükkânlı ikinci bir Hal yaptıracaktır. Bu Hale aid plân Nafıa Vekâletinden şehrimi « ze gelmiştir. Fakat Vakıflar İdaresi ve belediye, istişareye girişmiş ve netice de bu plân üzerinde tedilât yapmıştır. Plân tekrar Nafa Vekiletine gönde - rildi. Tasdikten gelir Budapeşte Opsrasının meşhur Tenoru J. KISHONTI Budapeşta Operası Supranosu RUDOLFY nin refakatinde ve müntehap bir Orkestranın iştirakile bugün NOVOTNY Bahçesinde o sennsarını başlıyor. gelmez İnşaata «i ii Baia