28 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

28 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

10 Sayfa Zehirli gözlerden korunma çaresi (Baştarafı 8 inci sayfada) Permenganat olmadığı takdirde karbo. —Sesleyi üç esasa irca ederek tetkik ve mil.| nat mahlülü istimel edilir. © talen edecoğiz ii, 1 — Yakıcı gazler Yakier zehirli gazler, ki bunlar kimyevi bir surette hayattar hüceyratı. mız Üzerinde tahribat yaperak öldürür- er. Bunları kimyevi evsaf itibarile tâli olarak iki kısma ayırabiliriz: A — Suda az münhal, ani inhilâl eden canlı hüceyrelerimizin lipoidleri üzerine bilkimya tesir ederek seri bir aksülâmel husule getirir. Bilhassa gışayı muhatiler - Üzerine bu tesir daha kuvvetlidir. Meselâ Kefes borularımızda ve akciğerlerimizde boğucu ve bunaltıcı bir tesir husule ge- tirir. Bu sınıfta klor ve fosjen tipi gaz. ler sayılabilir. B — Bu kısımdak, gazlerin inhilâl küvvetleri daha seri, lipoidleri de mün. hal, tesirleri bati ve sakat, deride husule getirdiği tegayyürat ve tesirlere bakarak bunlara çok yakıcı (vezitant) yani yakı yapıştırılmış cildlere mahsus alâım gö. © rülür, bu smıfta (iperit) gazi sayılabilir. > 2 . Zehirli gazler Bu sınıftaki zehirli gazler umumi zehirlenmeyi mucib olanlardır. Bunlar > cild ve gışayı muhati üzerinde herhangi “bir kimyevi terkib husule getirirler. Fa. © tehlikeli kat iptal hissi ilâçiarın tesiri gibi doğru- dan doğruya küreyvat ve bütün zihayat Kan hücreler üzerine tesir ve onları tah- >rib eder. Cianidrik gibi... 3 . Muharriş gazler Muharriş gazler hüceyrata ve damır uclarına hücum eder, Fakat uyutucu de. Bil, sadece muharriştirler. 4 — Yakıcı gazler: İperites, Les assices cavstigues et suffocantes gibi müthiş ve ,azlerin hücumuna maruz ka. lanlar için seriri tedavi usullerile bun. lardan korunma çarelerine aid Vekâle- tin aşağıda bahsedeceğimiz esaslı malü- Mmatını hiçbir zaman hatırdan çıkarma. mak lâzımdır. İperite muharebe gazlerinin en müthiş ve tehlikelisi olduğundan buna karşı it. tihaz edilmesi lâzım gelin tedabir hak. kında Fransanın askeri ve mülki meha. filinde birçok eserler yazıldığı gibi diğer ecnebi memleketlerde de bu büyük bir ehemmiyetle telâkki edilmektedir. Bu gazin esaslı kârakteri gürültülü olmayıp gizli ve devamlı olmasıdır. Nü. - fuz ve sirayetile toprak ve eşya üzerin. - de tehlikeli bir surette uzun bir müddet > kalır. Tesiri başlangıçta hissedilmez. Fa. kat birkaç saat sonra bulantı ve öğürtü. ler baş gösterir, Birkaç saat sonra cildde yanma hâdi- “sesi hâsıl olur. Bu gaze maruz kalmış 0. lan adam gözlerinde bir çekilme, bir “ photophobie ile bir iğrelenme hisseder. İkinci günü yavaş yavaş nefes borusu ie tiğerlerde tahribatı başlar. Bilâhare o tahribat hazım cihazına sirayet eder. İperite gazinin tahribatında korunma garelerile bunların tedavisinden bahse. delim: Korunma tedaebiri “Mezkür gaz nesiçlerin bütün derinlik. lerine kadar nüfuz ettiğinden ve bütün muhite müstevl! olduğundan mezkür de. rinliklere kadar dezenfeksiyon yapmak imkânı yoktur. Ancak gaze maruz kalan Bivil ise elbiselerini baştan aşağı çıkar- mak ve âsker ise techizatın. dezenfekte ; etmekle lüzumlu ameliyeyi yapar. Bu ameliye gaz hücumundan azami on da. o kika sonraya kadar yapılmalıdır. Bun. dan manda deri üzerinde görülen zehirli mayiin zerreler; hafifçe bir sünger kâ. Bıdı veya pamukla silinmelidir. Mezkür sütger kâğıd veya pamukları bilâhare ya toprağa gömmeli, yahud Kapalı bir kaba koymalıdır. Ondan sonra gazden müteessir olan mahallere 95 10 Chloruse “de Chauwx ve vazolin mahlülü sürmelidir. İşbu merhem bulunmadığı takdirde u - zanca müddet Doken losyonu veyahud| “taze hazırlanmış Carrel mayil ile silme- —Mdir veyahud deri tamamile kurulan. n sonra Chi, de Chaux ile friksiyon Yapılır. Yalnız bunu sureti kat'iyede llarda ve aleti tenasülde kullan. “ mamalıdır. , Azanın dezenfeksiyonu Buhara maruz kalındığı zaman gazden müteessir olduğu zannedilen kısımların | “bütün satıhlarırı dezenfekte etmelidir. » Gözlerine bir kilo serom artifisii içine! santigram Permengana' dö Potaş a. tirak halledilip gözler bolca yıkanır. in ğ ? di Ağız, hançere, burun: Karbonatlı su ile gargara yapılmalıdır. Bir bardak su- ya bir kahve kaşığı karbonat konur. Yapılması lâzım gelen şeyler Garden müteessir olan kısımlara yağ. lı maddeler sürmemeli. Bunlar gazi, mü. teessir olan kısımlarda muhafaza ede. ceklerinden vaki tahribatın (derecesini arttırı. İstimal edilebilecek opomatların hiç birisinin faydası yoktur. Bilâkis ma. zarratı pek çoktur. Her türlü pansıman- lardan tevakki etmelidir. Kaynamış Chi, de Chaux koymamalıdır. TEDAVİLER Göz ârızaları Hastayi loş bir yere koymalı vevahud hiç olmazsa hastanın gözlerini siyah, yu. varlak bandlarla güneşe karşı korumalı, Göz kapaklarının yapışıp kaynaşmasına engel olmalı. Gözü günde birkaç defa binde 0,5 permanganat mahlâlile şiringa Yeya pipet vasıtasile yıkamalı. Cild araları Eritemler ekızartılar» zeytinyağ ve ki, reçten yapılmış sulu bir patın tatbiki kı. zartın azaltıp kaşıntıyı keser. Taham. mülersa ağrılar olursa bidayette per- kainli bir merhem koymalı, Sürtmeleri, tazyikleri önlemeli. Gayet gevşek ve bol pansıman yapmalı, Bu kı. zartı safhasında kesif (1000 de.10 ilâ 30) permanganat dö potas mahiülü İle ısla.| tılmış kompresier koymak iyi neticeler verir, Phiyetines kabarcıklar Her şeyden evvel ikinci derecede mik. röb bulaşmalarının önüne geçmeli. halde gayet gevşek pansımanlar yapıla. madığı müddetçe, kabarcıkları gayet a- septik şartlar dahilinde dokunulmamış bir halde bırakmalı; İmkân bulur bul maz kabarcığı ik surette delmeli, kabuğunu kesip çıkarmah. Sonra üze! (1000 de 2 ilâ 3) permanganat mahlı ne batırılmış bir kompres koymalı. Pan. sıman günde Iki defa değişince şifa ça. buk elde edilir. Müdahale goç kalırsa ve kabarcık açılır veya mikrob kaparsa ok- sijenli su ile lâvaj. ağrı çok fazla ise 100 de 2 perfain mahlülile lâvaj yapmalı, Yapılmıyacak şeyler Tahriş eden mürekkeb merhemler kullanmak. Asidborik kullanmak, Kabuk teşkil ederek iyileşmeyi gecik- tirmeğe sebeb olan tozları açık kabar. cıklar üzerine koymak. Teneffüs cihazıma (sid arızalar Öksürüğe karşı müsekki verip gi. şayı muhati parçalarinin kopmasına mi. ni olmalı. (Kodein, Diyonin) gibi ilâç - lar, İlâçlı buhar teneffüsleri ve buruna bazı ilâçların damlatılması gibi mutad tedbirlerle ikinci derece intanların önü. ne geçmeli, Bulaşık hastalığa tutulmuş O başkala. rının bulunduğu salona asla konulmama. $ı icab eden şahsı iyice teerid etmeli, Hazmi arızalar Ağız, boğaz, teforrühleri koktinli kir lodö ra lerek tedavi | blodömerilen mahlâlü sürülerek tedavi | ehillünün Bax al bölen edilir. Mide ağrıları bikarbonat dö sud yutturulmak suretile teskin edilir. Umumi arızalar Bikarbonat dö sud ağız yolile, yahud mide kabul etmediği takdirde damla damal makad yolile (1000 de 40) bikar. bonatlı serom verilirse ahval! umumiye- si düzelir ve sinir teheyyüçlerini dindi. © VAKICI GAZLER Bu gaz Almanlar tarafmdan ilk defa olarak 917 senesinde kullanılmıştır. Te. siri kesif bir surette yakıcı «Vesicani» yani yakı yapıştırılmış gibi tahrişler ve jtegayyürler husule getiren bir kudrete | maliktir. Boğucu gazler gi oedeme pnloonaire (akciğerin mühlik bir hasta. lığı) kadar giderler. Gülleler vasıtasile etrafa saçılır ve insanlar Üzerine buharla karışık habbecikler şeklinde yapışır. Göz, cild ve cihazı teneffüste tahribatı bütün intandan evvel bir hamlede küreyve ve karhalarla başlar. Göz tahribatı Gözde arseniğin bir zerresi göz yaşla- rile beraber müthiş evca uyandırır. His. sedilecek derecede titreme, Ürpsrme baş. lar. Göz oyluğu şişer. Karinei lâmla j süt gibi olur. Birkaç saat sonra Gin! Şu| asarı son dereceyi bulur. Kirpiklerin et. leri kalınlaşır, ve çıbanlaşır, Kan akar. Şifa iperite tahribatından daha geçtir ve bazı defalar gözün büsbütün mahvını in. taç eder. Cild üzerindeki tesirleri Tesir iperite'ten daha çabuktur. Asarı birkaç dakika içinde başlar. İki veya üç saat sonra kabarcıklar derhal kerdileri- ni gösterir ve kanamaya başlarlar. On saat sonra iperile'te olduğu gibi deri büsbütün soyulur. Cilk çıbanlar çıplak bir halde kalır, şifa daima geçtir. Şifadan sonra çirkin izler kalır. Cihazı teneffüs tahribatı İperite'te olduğu gibi insidieuso (yani tesiri birdenbire görülmeyip yavaş ya. vaş tezahür eden cinsten olmayıp) bu. runda, gırtlakta dehşetli bir yanma hâ. sil ederek öksürük ve tükürmelerle baş lar. Eğer gezin miktarı, tekâsüfü fazla ise oedöme pulinozaire birden husule ge- lebilir, Fakat tesir boğucu gazlerden da.| ha az ehemmiyetlidir. Ekseriyet'e fazla öksürük, fazla tükürme, faziz kalb yor. gunluğu husule getirir. Umumi zehirlenme Umumi O zehirlenmeler © (somno - lence) bülantı, &oleramsı sarımtrak is hal, albomin. - arsenikli sarılıkla hâsıl olur. İperite'te olduğu gibi burada da de- zenfeksiyon yapılmadığı müddetçe arsi. ne bulaşmış her şahsı etrafı için tekli. keli surette bulaştırıcı saymak lâzımdır. Korunma tedbirleri Cild dezenfeksiyonu — Mayi izlerini sünger kâğıdı veya pamuk ile çekip ko.| runmalı, Cild de permanganat mahlülü ile takriben klorometrik dereceli Şavel| suyu ile (iki defa sulandırılmış ticarette! satılan javel suyu, yahud beş defa sulan-| dırılmış javel hülâsası) oksijenli su ile! yahud henüz hazırlanmış 196 de 4 iode. iodurse mahlülü ile losyon'anmal. Bu losyonlardan sonra ılık sabunlu su ile bol bol yıkama'ı. Çok kere methedi. leh hionguent au peroxyde de fer tesi .| sizdir. Gözler — 1000'de yarım permanganat mahlülü yahud 1000 de 22 buçuk gram bikarbonat dö sud mahlölü, pisenli şişe veyâhud şırınga vasıtasile tazyiksiz bol| lâvajlar (iode.iodurde) mahldlü göz için” pek ağrı verici olmakla bereber şayanı| dikkat surette müessirdir. Ağız ve burun — Bikarkonatlı sü ya- hud 1000 de 5 permanganatlı sa ile lâvaj veya gargara, Hazım borusu — Satte bir çorba ka. şağı şu mahlül verilir: Magnesie 1 çorba kaşığı. Süt 4 çorba kaşığı. Kaynamış su 12 litre için kâfi miktar. da. Yapılmaması lâzım gelen şeyler Tıpkı İperite'te olduğu gibi, Şafi (iyi edici) tedbirler Göz arızaları — İperite'te olduğu gi. bidir. Karanlık oda, göz kapaklarının ya. pışamısını önlemek, inları tahdid etmek. Adrenalin, kokain malılölü insilâsyo-) nu (200'de 1 koka'n mahlülünün her san.| timetre mikâbı içinde 1000 de 1 adrenalin Cild arızaları — Kaşıntı ve ağrıya kar. # bidayette perfain merhemi, Kızartı safhasında (1000 de 10 ilâ 30) permanganat mahlülü ile kompres, gev. şek pansıman. Kabarcık husule gelirse dokunmamalı. Kabarcığa temasta Tublegrus yahud Li. niment oldocalcairea bulmak suretile gevşek pansımanlar, Kabarcık patlarsa, atestezik mahlülü (perfain 1000 de 2) sonra 5 hacimli oksi. jenli su ile lâvaj. Rie arızaları — Öksürüğü Odindirme (kodein, dibonin) nefes darlığı, morartı varsa oksijen inşafı, Sun'i teneffüs ve karpojen inşafi ya. saktır. Hastaları tecrid etmeli Umumi tesemmüm — Mognesle kul. lanmakta devam etmeli, (İshali kesme . meli), kalbi takviye edici ilâçlar, (stimulant) iperite bulaşmış gıdalar tehlikelidir. Bunlar bir mütehassısın mu- âyenesinden ( geçirilmemelidir. Uİperite bulaşmış su ancak uzun müddet (hiç ol. mazsa yarım saat) kaynadıktan sonra kullanılabilir, Arsinlerde bulaşmış gıdalar kullanıl. em v4 Ağustos 28 Devlet Denizyolları İşletme Umum Müdürlüğü İlânları 28 Ağustostan 4 Eylüla kadar muhtelif hatlara kalkacak vapurların isimleri, kalkış gün ve saatleri ve kalkacakları rıbtımlar. Karadeniz hattına — Salı 12 de (Erzurum), Perşembe 12 de (Güneysu), Pa- zar 16 da (Aksu), Galata rıhtımından. Bartın hattma — Salı 18 de (Bursa), Cumartesi 18 de (Antalya). Sirkeci rıhtımından, İzmit hattına — Salı, Perşembe ve Pazar 9.30 da (Uğur). Tophane rih. tumından, Mudanya hattına — Pazartesi 13 de ve diğer günler 8.45 de (Marakaz). Cu. marlesi ayrıca 13.30 da ve Pazar 20 de (Trak). Salı ve postaları Tophane rıhtımından, diğer posta. Jar Galata rıhtımından. Pazartesi, Salı, Çarşamba ve Cuma B.15 de (Trak). Ga. İata rıhtımımdan. Ayrıca Çarşamba 20 de (Antalya) ve Cumartesi 20 de (Mersin). Tophane rıhtımından. Not: Salı postası İzmir Fuarı münasebetile ilâveten ya- pılacaktır. Bandırma hattına Karabiga hattma — Hah ve Cuma 19 da (Seyyar). Tophane rıhtımından. İmroz hattına — Ayvalık hattına — Çarsamba 15 de (Bartın), Cumartesi 15 de (Sandet). Sirkeci rıhtımından, Pazar 1 de (İzmir). Galata rıhtımından. Salı 10 da (Anafarta), Cuma 10 da (Kadeş). Sirkeci rıhtımından, Not: Vapur seferleri hakkında her — malümat aşağıda telefon numara. ları yazılı âcentelerden öğrenilir. Galata acenteliği Si çilli rıhtımı, Limanlar Umum Müdürlüğü binası altında (42362 — Galata rıhtımı Mıntaka Liman İzmir sür'at haltma Mersin hattına Galata acenteliği Reisliği binası altında 40133 Sirkeci | acenteliği — Sirkeci, Yolcu salonu 22740 (6750) Mülga Denizbank tarafından 1939 senesi için mufeber olmak üzere nama ve hâmiline olarak eşhas ve müessesata verilmiş olan gerek şehir hatlarile İzmir körfez vapurlarına ve gerek uzak seferler vapurlarına mahsus parasız paso vo serbest seyahat varakaları 30 Ağustos 939 tarihinden itibaren muteber değil. dir. Bu paso ve serbest seyahat varakalarının 30 Ağustos 939 tarihine kadar İs. tanbulda İşletmemize ve İzmirde şubemize iadesi rica olunur. (6693) İstanbul Elektrik, Tramvay, Tünel işletmeleri Umum Müdürlüğü İLÂN Eski Tramvay Şirketi tarafından verilmiş olan pasolar 26/Ağustos/1939 tarihinden itibaren mer'iyetten kalkmıştır. Eski paso hâmillerinin, Belediye Meclisince tesbit edilen yeni listeye dahil olup olmadıklarını anlamak ve eski pasolarını geri vermek Üzere idareye müracaatları rica ve eski pasolar kullanıldığı takdirde biletçile. rimiz tarâfından istirdad edileceği ilân olunur. (6867) UMUM MÜDÜRLÜK Müzik Öğretmen Okulu Direktörlüğünden: 1, — Müzik Öğretmen Okulu binasile Okul Direktör evinin tamiratı açık ek. şiltme usulile münakasaya konulmuştur. 2. — İki keşif muhammen bedeli tutarı 1922 lira 30 kuruştur. 3. — Eksiltme LIX.1909 Cuma günü saat 15 de Ankara Mektebler Muhase. beciliği binasında teşekkül edecek komisyon huzuru İle yapılacaktır. 4. — Taliblerin yüzde yedi buçuk teminat akçesini en geç ihale başlamadan bir saât evvel Mektebler Muhasebeciliği veznesine yatırmış olmaları Jâzımdır. 5. — Keşif ve şartnameyi görmek istiyenler Müzik Öğretmen Okulu e törlüğüne müracaat edebilirler, 6. —İlir, Noter ve diğer mi masraflar müteahhide aiddir. KUŞTüYU Yastık, yatak ve gorganlarını mutlaka kullanınız. Yazın ay havalar. yorgun başınızın serin ve yumuşak uştüyü yastık ile rahatını temin oder. Kuştüyü mm şilte ve yastık fiatlarında mühim tenzilât yapıldı. (1) liraya alacağınız bir yastık i ucuzluğu ispata kâfi. ADRES : Ka 'akmakçılarda Sandalyacılır sokak kuştüyü fabrikası SATIŞ YE! LERE Demi ve yallerla Sumer Bank Yeri Mallar Pazarlarında satılır. iSTANBUL AMERiKAN KOLEJİ KIZ KISMI Kız kısımında Leyli yer kalmamıştır. Lise İhzeri sınıfı için de kayıd kapanmıştır. Müdüriyet tan sonra da arsınler baki kalırlar. akciğer ödemi yapar. Boğucular. Tyje Chlore - Posgene İntizamsız ve fasılasız tedavı ile has. Tedavi: İstirahat, oksijen tedavisi, | tayı yormâmalı, Sun'i teneffüs kebedleş. kalbi takviye, miş rle hescini koparıp nezif yapar. Ok. Yapılmaması lâzım gelen: Lüzumsuz )İsijenle ee e. ilâç kullanmamalı. Meselâ: Adrenalin, Asidoz yapar, lüzumu «3950: o -6öli,