28 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hergün Yanı Çok Olduğu için Bugün Kanamadı mean anana Harb hazırlıklar karşısında sulh ümüdleri (Baştarafı 1 inci sayfada) fikir teatisi olduğu ve Hendersonun Hit. lerin sulhü kurtarabilecek mahiyette ba- zı tekliflerini Londraya getirmiş oldu -| ğu muhakkaktır, Londraca teklif olu -| nan şey bu teklifin mahiyeti hakkında gazetelerde çıkan tahminlerdir. Omun için bu teklif esasa yani haki « katte bir teklifin mevcud olduğuna, ia» alök etmez. Bundan başka Romanın meşhur mu - harriri Gayda'nın yeni bir yazısı İtalya. nın sulha tavasmıt etmekis bulunduğu - nu yeniden haber vermektedir. e Ancak bu tavassutun şekil ve mahiyeti (o :kinci derecede ehemmiyetlidir. Kezalik Hit - lerin barış namına Londcaya ne gibi şey- ler tektif ettiği de meselenin can noktâr sını teşkil etmez, Hitlerin İngiltereye yaplığı ( teklifin phemmiyeti şundan bellidir ki Hender - son Berline dönecek iken Londrada kal . mış, ve ona tevdi edilecek cevab “zerin. de çalışmalara devam © olunmuştur. Bu siddi mesai cevabın sudan olmıyacağı » nı ayrıca gösterebilir. Herhalde Danziz, koridor ve Yukan Silezya ilk hallolunacak meselelerden - dir. Zaten Danziğın müstakbel bir dev. let haline konması bu yolda Almanyaca! atılmış ik böyük ve ih İ dır. Bu ihtiyat sayesinde: günlerini yaşıyoruz. 27 Ağustos Tanen « berg gününün ve Alman başkumanda « nının söyliyeceği nutkun tehiri veya büs bütün lâğvı kezalik bu ihtiyat tedbirle- rindend'r. Görülüyor ki Alman Führeri sinirlerine hâkimdir, Ve bu şimdilik ba, rışm kurtarılması bakımından kıymetli bir unsurdur. Avrupanın harb uçurumunun kenarma kadar sürüklendiği bit sırada sulhün Kur tarılabileceği hakkındaki ümidler ne ka dar zayıf olursa olsun yine iyi bir şey . dir. Fakat şu anda sulh ümidlerinin pek tayıf olduklarını sanmamalıdır. Bundan buşka harb hazırlıkları, (seferberlikler, tahaşşüdler. ve vesikalar tevziatı hak kında gelen korku ve tellç verici ha. berlerden de fazla ürkmemelidir. Öyle görülüyor ki Almanya bir taraf tan sağ eli ile kılıç sellerken, öbür &i. hetten sol elile barışın dizginlerini idare etmektedir. Bu vaziyette en çok merak edilen ve tavzihi lâzım gelen bir nokta da Ja » ponvanın durumudur. Nipponlar güya meraktan çatlatmak için bililtizam sükütu muhafaza edi - yorlar. Onların şimdiki sükütu her » halde Sövyet Rusya - Almanya yeni paktınm yarattığı veni duruma göre kendi vaziyet ve siyasetlerini tayinle meşgul olmalarından ileri gelse de - rektir. Bu siyaset yakında va Japon - Rus » Alman dostluğu, ve İngiliz düş. marlığı şeklinde ve yahud bunun aksi olarak tebarüz edecektir. Diğer ehemmiyetli bir mevzu da şüphesiz Sovyet Rusya « Almanya pak tmm sulh cephesini Balkanlarla Ak. denizde gevşetip gevşetmediği mese « lesidir ki bu biz! en ziyade alâkadar «- debilir. Fakat bu hususta bir takım hayal ve vehimlere sapmak hiçde doğru değildir. Meselâ bir tasavvur ve kariha vüs'a. bni göstermek için Avrupa ile Asya.| an Almanlar ve Ruslar arasında tak. sim dlunabileceğinden bahsolunabi » Mr: Bunun doğru olması lâzım gelse en çok zarar görecek ve dolayısile böy le bir taksime şimdiden mümanaat & Gecek bir! varsa o da Akdenizi kendi. ne bir havuz yapmak hastalığile ma - ül devlet olacaktır. Fakat madem ki bu devlet bugün bir harbde mevkii . nin Almanya yanında olduğunu söylü yor ve sarahatle tekrar ediyor, o hal. de Avrupa ile Asyanın Almanlar ve Ruslar arasında taksim olunduğuna ihtimal vermek fazla bir hâyalprestlik olur. Hem de böyle birşey nasıl ola. bilir? Ve bu iki devletin menfaatleri bu kadar geniş sahalarda nasıl tetabuk asm saasan. Bir hiç yüzünden çıkmış, büyümüş, kavgalar olur. Eğer bunlardan birine şahid olur veya ma. Tuz kalırsak, ekseriya hükmümsüzü hemen verir ve kavgayı çıkaranı derhal mahküm ederiz: * — Geçimsizdi, sinirliydi, deriz. Hakikatte bu hüküm na. iren doğru, birçok hallerde tamamen yanlıştır. Eski İngiliz Başvekil Ne âlemde? Eski İngiliz başvekili Baldwin şimdi ihtiyarlığını geçirmekle meşguldür. Es- kileri İngilterede vekun gelen her buh. randa Baldwin iş başıma çağırılır ve ger. çekten de buhranı teskin ederdi, Bogünlerdeki siyasi gerginlik ve barut kokularına rağmen artık ne halk, nede seray Baldwine baş vurmak ihtiyacını hissetmemiştir. Çünkü eski başvekii ar. tık ihtiyarlamış bulunmaktadır. 60 lık karısile birlikte resmi kabullerde, çay. larda, toplantılarda görülmektedir. edebilir? Bizim !stiklâl, mevcudiyet ve hürri. yetimizi korumaktan daha esaslı bir dileğimiz yoktur. Bu dileği barış ile te min etmek başprensipimizdir. Amma, sulh ile olmazsa bunun için harbden çekinmiyeceğimiz malümdur. Biz ki. me karşı harbedeceğiz? Bizim herhan. gi bir kavim ve millete karşı muayyen bir kinimiz yoktur. Bilâkis herkese karşı dostluklar besliyoruz. O halde bizim düşmanımız ancak ve ancak şe. ref, istiklâl, mevcudiyet ve toprakla » rımıza tecavüz edendir. ISTER Dün bir doktor dostumuzun masası kâğıd gördük: bir rakam, Arkadaşımız anlattı: ailesine verilmek üzere peşinden hazır! kulmadan hemen o gün alleye teslim e İSTER İ İNAN, Bir tarafında ölüm haberini beessürle kaydetmiş olduğu. muz Dr. Avni Sanalın resmi, öbür tarafında siyah çerçeve içinde 70 ismi ihtiva eden bir Mste, her izmin hizesında da — 'Türk Hekimleri Dasthık ve Yardım Cemiyetinin gayet Iyi bulunmuş bir kaidesi vardır. Cemiyete kayıdı olan aza. dan biri öldüğü zaman diğer azanın her birinden ikişer lira tahsil eder. Bu para içimizden ilik olarak ayrılacak azanın hazır durur ve felâket vukubulunca hiçbir merasima lüzum fena netice vermiş çük sebebin başka Hergün bir fıkra Hasisin hediyesi Bir düğünde, herkes hediyesini ve- riyordu. Gelinin yakın akrabaların. $ dan biri büyük Lir paket uza'tı: — Bunda bir çay takımı Tam on iki kişilik, dedi, Damadın yakın akrabalarından bi. ri daha büyilk bir paket uzattı: vardır, tam yirmi dört kişilik! dedi, Hem damada, hem de gelince w- zuktan akraba clan bir hasis te ufak bir paket uzattı; — Bu da benim hediyem, ufak ol. madığına bakmayan, içinde bir huvlu vardır, yüzlerce kişi ellerini, yüzle- İ rini kurulayabibirler, İ v Sİ Toprağa ve insana dair bir istatistik riyor ki, tün dünya nüfusu mevcud toprağa taksim edüdiği takdirde kilo. metre başına 14 kişi düşer. Hakikatte bu miktar; Avrupada kilometre başına 46, Asya. da 27, Amerikada 6, Afrikada $, Okya. nusyada 1 kişidir. Şimdi de dünyanın en akalabalık, en tenha memleketlerine bakalım, Kalabalık o memleketlerde başına düşen nüfus: Monako 16.897, Cebelüttarık (3,333, Vatikan 2,273, Misir (çöl hariç) 437, Bel- çika 271, Holanda 245, İngiltere 193, Ja. ponya 183, İtalya 137, Almanya 134, Fransa 76. En tenha memleketlerde ise kilometre murabbatna düşen nüfus: Küba, Kanada, Avustralya 1, Ter Növ 0,7, Trabğus 0.4, Cenubi Afrika 0,3, Alas. İSTER Üzerinde matbu bir kilometre caktır... usulün mükemmeli; Arasıra verdiğiniz sadece iki Hradan ibarettir. Fakat bu || 2 Vira ölümünüz halinde ailenize bin lira olarak, belki de aza adedi çoğalırsa #enedenberi tatbik lanmış bir paradır. dilir. miktarı âzanın | cemüyet yoktur. NASA — Bu da bir çatal bıçak takımı, | Yeni yapılan bir istatistik bize göste.| adedine göre muntazaman arter, müteskib yaptığımız ilk yardım, Hsteys bakınız, ancak 100 lira idi,fakat gelecek yardımlar muhakkak 1006 lirayı bula. Türk Hekimleri Dostluk ve Yardun Cemiyetinin bulduğu, Arkdaşımızın hakkını teslim ettik, Fakat öğrendik ki, 18 ancak bir fki cemiyet tarafından takib edilmiştir, misal gözönünde olduğu halde ayni eser üzerinde'yürüyen başka Bardağı taşıran damla 8 Hiçbir sebeb yakiken kızan veya küçük bir sebebi büyü. terek köpüren edam mütlaka surette sihirlerinden hasta, dır, nadir bulunur. Siz daha ziyade kavgaya sebeb olan kü- kırgınlıkları saklıyan bir bahane olup olmadığını araştırın. Tek damla su bir kıymet ifade etmez, fakat bözan bir bardağı taşırmaya kâfi gelir. SÖZ ARASINDA çal Amerikadaki müthiş Tren kazası Geçenberde Amerikada Nevada eyale- İtinde Elko köprüsü civarmda müthiş bir itren kazası oldu. San Fransiskoya git. İmekte olan yolcu katarı yoldan çıktı. 23 kişi öldü, 60 a yakın da yolcu ağır ve ha. İf yaralandı. Resim kazadan #onra alınmıştır. Tre, İnin darmadağınık halin; görüyor musu. nuz? m — e ka 0,01. Bu hesaba göre Monakoda bir kişiye 6 metre, Cebelüttarıkta 300, Vatikanda 440, Mısırda 2294, Fransada 13,158 metre toprak isabet eder. Nüfusu az memleket. lerden meselâ Alaskada beher kişiye 1. #abet eden toprak ise 25 kilometre mu- rTabbaydır. INANMA! cemiyetin teşekkülünü yetine bakınız: daha fazla olarak iade edilecektir.» edilmekte olan bu usul şimdiye kadar NANMA! | ibırakırdım. İ 7 19» ... « Sözün kısası 4 göz. Dünkü gazetelerden *””* Nurullah Atacın dünkü yazısının ak tında şu satırlar vardı: «H... Halid Fabri Ozansoy bir yaz sında! —Nurullah Ataç seri nesin? Eda, biyatın eli baltalısı mısın?— diye 50 « ruyor. Yazıyı okumadım: Okumağa şimdilik niyetim yok. Serlevhasın; gör« düm yeter. Eli baltalı değilim. Balta fle kesile « cek eserler az. Bazılarını maşa ile tut. mak Jâzım geliyor — N.A» Halid Fahri Ozansoy yanılmış ola « cak.. Nurullah Ataç vaziyeti tavzih ets ti. Matbuatın eli baltalısı değil, eli ma. şalısıymış! Biri sabahları, diğeri de öğleleri alâ şnmları çikan iki gazete oatasında bii münakaşa başgösterdi. Sabahları Çı “kan, dün sabahki nüshasmda öğleleri va akşamları çıkanın müteaddid tabı , larmı kasdederek: p «Gazetecilik bezirgânlık değildir.» Dedi, Öteki de birkaç saat sonra © vab verdi: «Şu yalancı peblivana bakınız.» Her ikisine de bir tavsiyede bulun « mak İsterim: — Biraz dahâ nazik konuşun dost « larım, kari sizi dinliyor; ayıblar. * Dünkü gazetelerden biri yazıyordut Peynir baş ağrısına (karş en müessir ilâçmış. Eğer bu iddia doğru ise ayın son on beş gününde hiç kimsenin başı ağrı « maz, demektir. * Bir aktar frengi tedavisi yapıyor « muş. Tedavi edilen haber vermiş. AK. tarı yakalamışlar. İş mahkemeye in tikal etmiş, isticvâb tahkikat devam € diyormuş. Neler sorduklarını, tahki katı nasıl idare ettiklerini bilmiyorunu, Ben olsam şu suali sorardım: Derse, doktorluk ettiği kanaatile İmahkümiyetine karar verirdim. | — Yek! Derse, ve yapılan tahkikatta da doğ« ru söylediği, apartımanları (o olmadığı neticesine varılırsa, dektorluk etme « diğinden beraetine karar verir, serbest ssasarasanmmanaanararma saman mm, Yıldıray denizaltımız bugün denize indiriliyor ği (Baştarajı 1 inci scyfada) merasiminde donanma kumandanı Şük « rü Okan, Vali ve Belediye (o Reisi Lorfl Kırdar, İstanbul Komutanı » Korgeneral Halis Bıyıktay, sivil ve askeri erkân ha, zır bulunacak, ve donanma komutanı A miral Şükrü Okan bir söylev verecek « tir, Merasim; müteakib gemi inşaatını (> zerine Alman Krup müessesesi müme3 « sili tarafından davetlilere Perapalas O© « telinde bir ziyafet verilecektir. Yıldıray denizaltı gemisi bir müddef evvel Haliçte denize indirilen. Alılayıs eşidir. Yıldıray denize indirildikten 50fle ra kısa bir müddet içinde techizat tâ» mamlanacak ve Gölcüğe giderek dalma tecrübelerinde bulunacaktır. İzmir fuarını 145550 Kişi gezdi İzmir 27 (A.A.) — Altı gün zerfindi dokuzuncu enternasyonal İzmir fusrın İ gezenlerin sayısı 145.550 ye varmıştır, TAKVİM