28 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Zahire borsasında bir haftalık vaziyetin hülâsası Siyasi vaziyetteki gerginlik yüzünden hafta sonunda piyasa büyük bir durgunluk geçirdi Bu Türk çocuğu vatandaşlardan yardım bekliyor İstimlâk işlerine Eylülde yeniden başlanıyor Takdiri kıymet komisyonu faaliyete geçti, Eminönü meydanındaki istimlâklere de Eylülde hız verilecek Belediye, tadil edilen istimlâk kamu. di ılması için şalışmağa başlamıştır. Belediye tarafın.| nunda yeniden tadilâtı yapı dan isimlik edilecek binalara gidilerek | bir teklif se kiye Büyük kıymet takdir edilecek ve pazarlık bu e.| Millet Meclisinin Teşrin ayı toplantısına sana göre yapılacaktır. Yalnız yeni İs. İ sevkedilecektir. İstimlâk işlerinin kolay. timldik kanunu ortaya bazı müşküller ikla cereyan edebilmesi için kantınun çıkarmıştır. Kısmi istimlik maddesinin | hmitleka tedili icab etmektedir. Beledi. son şekli garib bir vaziyet doğurmuştur.| ye, tadi edilen maddelerin de değiştirilk Belediye takdiri kıymet komisyonları Bir kısım istimlâk edilecek arsaların kıymeti o caddenin ilerideki kıymeti ile mütenasiben artmaktadır. Takdir! kıy met komisyonları arsanın bir kısmını satın almken bu esası gözönünde bulun- duracak, takdiri kıymeti yarınki kıyme. ti üzerinden yapacaktır. Kâğıd oyunu yüzünden! 3 Kişi yaralandı Evvelki gün Yenişehirde Mustafanın kahvesinde kâğıd oyunu yüzünden üç ar kadaş bıçakla birbirlerin! yaralamış . lardır. Ayni semtte oturan Mustafa, İsmail ve Muzaffer adlarında üç arkadaş Ye - .nişehinde bir kahvede iskambil oynama. ğa başlamışlardır. Bu arada oyuna hile girdiği iddia edilmiş, bu sebebden dea. ralarında münakaya çıkmıştır. Gitgide asabileşen üç ahbab çavuşlar nihayet işi dövüşmeğe vardırmışlardır, İsmailin bıçak çektiğini kavgacılar da bıçaklarını birbirlerine saldırmışlardır. Bu arbede esnasında her üçü de yara. lanmışlardır. Tedavi altına alınan kav . gacılar hakkında takibata başlanmıştır. Müteferrik: Köylünün küktrd ihtiyacı Ticsret Vekâleti köylünün kükürd ibtiyacını temin etmek maksadile bazı © tedbirler almağa karar vermistir. Bu kararlara göre, İtalyadan memleketi - mize getirilen kükürdlerin müstahsile 300 kuruştan satılması temin edilecek. tir. gören diğer çekmişler ve Dut ağacından düştü Mecidiyeköyünde Musadayı sokağın da oturan Mustafa, İlkör fabrikasına © mid bahçedeki dut ağaçlarından birine çıkmış ve müvazenesini kaybederek düşmüştür. Bu sukut neticesinde kolu Kırılan « Mustafa, Şişli Çocuk hastanesine kal. © darılmıştır. mesini istiyecektir. İmar münasebetile istimlâk muamele. lerine Eylülün birinden itibaren tekrar başlanacaktır. Eminönü meydanındaki istimlâk muamelelerine de bu münase. betle Eylülden itibaren tekrar hız veri. lecektir. Aktör Galibin Garajına hırsız girdi Sabıkalı hırsızlardan Hasan oğlu Ca- hid dün güpegündüz Taksimde Şehir ti, yatrosu artistlerinden İ, Galibe ald gara. ja girmiş, içerde bulunan otomobiller . den birinin sandığını açmış bavul, mu - şamba ve arabalara aid yedek malzeme- yi çalmak üzereyken suçüstü yakalan - miştır. Cür'etkâr hırsız hakkında tanzim e - dilen evrakla maşhud suçlara bakan As. İiye 1 inci ceza mahkemesine sevkedil . miştir. Dün duruşması yapılan suçlu her ne kadar suçunu inkâr etmişse de dinlenen şahidler sirkat hâdisesıni bütün tafsilâ - tile anlatmışlardır. Vak'a mahallinde keşif yapılmak üze. re muhakeme başka bir güne talik olun. muştur, Mahkümiyet sabıkam bulunan Cahid müddelumumi İhsanın talebile tevkif e. dilmiştir. Başından yaralanan amele Sarayburnundaki (o şamandıyalardan birine bağlı ve Şirketihayriyeye atd 74 numaralı vapurda dün bir kaza olmuş. tur, Bu gemide çalışan İbrahim adında bir işçi, vinç kolunu çevirmekte iken, kendi dikkatsizliği o yüzünden, kolun birdenbire düşmesile başından yara » lanmıştır. Yaralı gemici hastaneye kaldırılmış tar. Dün Bulgaristandan bu yılın ilk göçmen kafilesi geldi 1700 kişiden mürekkeb olan kafileyi Nazım vapuru Fakat öz vatanı olan Türkiyeye gelme- yi küşüktenberi tasarlayan Hayrullah bu teklifi reddetmiş ve 15 yaşında bir çö - cuktan umulmiyan bir cesaret ve azimle beş parasız yola çıkmak suretile nihayet hasretini çektiği yurduna kavuşmuştur. Bir sene kadar İstanbul orta okulla - rından birinde muvaffukiyele (dersini bitiren kimsesiz yavrucak, büğünlerde Anadoludaki leyli mekteblerden O birine alınmak üzeredir. Ancak bu kayıd ve kabulün tamam - lanması için üsülen bir tashhüdname verilmesi ve mektebe gidebilmek için yol parası bulması icab etmektedir. Hayrullah gazetemize müracaat ederek hamiyetli vatandaşlarımızın o kendisine yardım ellerini uzatmasını ve biran &T - vel mektebe yerleştirilmesini dilemiştir. Biz bu samimi arzuyu yerine getirir - ken, üzümü olan yardımı yapacak bir vatandaşın çıkmasını Ümid (ediyor ve bekliyoruz. Belediya plöj sularır 1 pis olup olmadıklarını tetkik ediyor Bir kısım plâjlardan çık sık şikâyet e. Gilmektedir. Şikâyetçiler, plâjların bu- lunduğu semtlerdeki OJâğımların suyu kirlendiğini iddia etmekte, teftişler ya. pılmasını istemektedir. Bu şikâyetler ü. zerine plâj ve deniz hamamları teftiş e. dilmiş, teftiş raporları Belediye Reisli, Bine bildirilmiştir. Daimi su cereyanı bulunan yerlerdeki plâjların yakınların- daki liğımların plâj sularına tesir et. mediği görülmüştür. Yalnız bu su cere, yanları vakit vakit değiştiği için bu gibi plâjların daimi bir kontrol altında bu. lumdurulması lâzım gelmektedir. Beledi. ye hıfzıssıhha mütehassislığının gördüğü üzüm üzerine bu gibi ların ayda bir kaç defa köntrol edilmesi kararlaşmıştır. Her ayın muayyen günlerinde plâjlardan alınacak sular tahlilhaneye gönderilecek ve tahlil ettirilecektir. Müteakıb tahlil ler neticesinde suları kirletenlere suları kirletmiyenler tesbit edilecektir. Bilhas. sa Şirketi Hayriye tarafından Küçüksu. da yapılan deniz hamamının pek yakı, nında bulunan Küçüksu deresinin deniz suyunu Kirletip kirletmediği etüd edil. mektedir, Polfate : Hem suçlu, hem gtçlü bir arabacı Dün Kadıköylinde garib bir çarpma Haftanın son günlerinde siyasi vazi. yetteki gerginliğin artması piyasada müessir olmuş bilhassa ihraç emtiala- rı satışları hararetini kaybetmişti. Evvelce Almanya, İtalya ve Sovyet Rusya için teahhüdlere girişmiş olan firmalar haftanın ilk günlerinde aldık. ları siparişleri ifa için mübayeata de. vam etmişler, son iki gün zarfında İmüstacel yükleme taleblerini &arşıla- İmakta teenni ile hareketi lüzumlu İ görmüşlerdir. BUĞDAY : Hafta içinde piyasaya 4575 ton buğday gelmiştir. Anadolu, Trakya ve limanlardan tüccar hesabi. na gelen mallardan başka toprak mah. sulleri ofisinin de piyasaya mal arzet- fazla tesir etmiştir. Maamafih cihan hububat ve bilhassa bu arada buğday fiatlarında yüzde 15. 17 nispetinde bir yükseliş olması bu vaziyet devam ettiği takdirde önümüz- deki hafta içinde piyasamıza da tesir etmesi beklenebilir. Fiatlar 1.2 çav - darlı ekstra ekstra Pulatlı malları 6,10. 6,14, 4.5 çavdarlı Ankara âyarıları 5,25-5,28, 9.10 çavdarlı Konya âyâr. ları 5,22.5,26; 9.10 çavdarlı Trakya sertler 4,15.4,20 kuruştur. ARPA: Trakya, Bandırma ve Geli. bolu mıntakalarından şehrimize (535 ton mal gelmiş ve gelen mallar yerli sarfiyat için derhal satılmıştır. İhracat durmuş olmakla beraber Anadoludan az mal gelmesi ve rekoltenin fazla ol- maması dolavssile fiatlarda bir gev - şeklik mevzuubahs: değildir. | Bilhassa Anadoluda hayvan sahib. lerinin hayvanlarını elden çıkarmıya rak kışın beslemek için yemlik müba. yeasma girişmiş olmaları da arpa piya. Topientıiar: Şehremini Halkevinde 30 Ağustos bayrarmı Şehremini Halkevinden: 30/Ağustos Baş- kumandan meydan muharebetinin zaferinin 17. nel yildönümü münaaebetile evimizde #n- 8t 21 de Kitabsaray üyelerinden Bay Ceyad Ödyakmaz tarafından bir konferan verlie - (cektir. Konferansı müteakib gösterit Kolu - muz Lârafından bir piyes temsil edilecektir. Herkes gelebilir. Bıçakla tehdid edilen bir kadın Ortaköyde oturan Mustafa kızı Şu- hur Poker adında genç bir kadın po- lise mürâcaat ederek, bir vergi mese. lesinden Kendisine muğber olan ve ayni yerde #kamet ettikleri Bulgarya- h Hayri tarafından bıçakla tehdid edil diğini iddia etmiştir. Bu sikâyet üzerine yakalanan suçlü meşhud. suçlar hâkimliğine teslim e - dilmiştir. Merdivenden 'dilşen çocuk sasını bütün mevsim için sağlâm tuta. cak mahiyettedir. Fiatlar Anadolu malları dökme Hay» jdarpaşa teslimi 4,02.4,03; Marmara ve | Trakya malları çuvallı iskele teslimi 4,01 kuruktur. TİFTİK: Hafta zarfında piyasaya 193 ton tiftik gelmiş, 475 balya tiftik satıl. mıştır. Hafta sonundaki siyasi vaziyet dolüyısile piyasada bir durgunluk gö « rülmüştür. Almanya, İtalya ve Rusya. ya hafta başında hayli ihracat yapılmış, fakat hafta sonunda bu ihracat azal » mıştır. Patlar Oğlak 125-130; Karahisar, Kütahya, Eskişehir, Yozgad malları 110.112, Ankara, Bolvadin. Pulati; malları 108.109, Çerkeş, Gerede mal ları 104.106 Konya dağ mal, 106-108) Çengelli mallar 100, muhtelif deri masl ları 72.73 kuruştur. YAPAK. Hafta içinde 1300 balya yapak satışı olmuş, bu mallar yerli fab. rikalar ve kısmen de Alman aherleri tarafından mübayea edilmiştir. Piyasa kuvvetlidir, Sovyet Rusya yapak mü- bayaa etmek istemiş, fakat satış yapıl mamıştır. Ruslar eski siparişlerin de tacil edil. mesini istemişlerdir. Fiatlar Trakya malları 66.67; Ça . makksler İzmir malları 62-63; Karahi, sar, Kütahya, Eskişehir majları 52.53, Ankara, Pulat: malları 50.51; yikan. mış yün 70.75; tabak yünleri 53-35 kuruştur. Muhtelif deriler; Keçi, oğlak, kuzu ve sığır derilerinde mahsus bir düş » künlük göze çarpmaktadır. İhracat ta. mamen durmuştur. Piyasada ancak yerli fabrikalar deri mübayaa -etmek, tedirler. Av derileri üzerinde mevsim dolayısile muamele olmamıştır. İLÂN Osmanlı Bankasından: Zafer bayramı münasebetle Osmanlı Bankasının Gülata merkezile Yenicami ve Beyoğlu şubeleri, 30 Ağustos 939 Çar. şamba günü kapalı bulunacaktır. EGE TİYATROSU Nurettin Gençdur ve arkadaşları Bu akşam Kasımpaşa sinemammda Son Emir - Yere Yat 5. Atilâ revüzü - Sabriya Tokses konseri Raşid Rıza - Ertuğrul Sadi Tek Beşiktaş Bahçesinde Bu gece Saçlarından Utan Vodvil 4 perde Salı ŞENYOLDA ve dövme hildisesi olmuştur. Üsküdarda Sütlüce caddesinde otu. Kadıköyünde Telefon caddesinde 0-İran Abdullah adında bir çocuk kızkar. turan Sabahat Sürer bu caddeden ge-İdeşi Samiye ile oynarlarken merdi - çerken kendisine Ahmed adında bi -İvenden düşmüş ve başından yaralan - rinin kullandığı binek arabası çarp - mıştır. Yaralı çocuk Haydarpaşa Nü - mıştır. Kolundan hafifçe yaralananİmune hastanesine ıştır. kadın bundan mütevellid teessürle a. rabacıya: «Neden dikkat etmiyorsun» demiş - ir. getirdi, bu yıl 15.400 göçmen daha gelmiş olacak Bu yıl Bufgristandan memleketimize bin ködar büyük ve küçük baş hayvanla getirilecek göçmenlerin nakliyatına tah.|100 selektör, traktör, Pulluk makinesi » sis olunan ve birkaç gün evvel Varnaya| vesaire getireceklerdir. e Bulgaristandn giden, Nazım vapuru dün ilk selerini | gelecek göçmenlerin takas işi Teğriniev- yapmış ve Varnadan 1700 kişilik bir göç. vel sonlarına doğru bitirilecektir, © men icafileşi getirmiştir. Göçmenler li. Akba kitabevi - Her dilden kitab, gazete, mecmua satar. SON POSTA'nın Ankara be- yildir. En iyi kırtasiye malzeme- amma» Si movcuddur. Nafıa Vekâletinden: Eksitmeye konulan iş: 1 — Seyhan sağ sahil sulama ve deşarj şebekesile sina! imalâtı ve işletme binaları inşaatı keşif bedeli 2.490.000 liradır. 2 — Eksiltme 28/9/9939 tarihine rseatlıyan Perşembe günü saat 15 de Nafıa Vekâleti Su İşleri Reisliği Su Eksiltme Komisyonu odasında kapalı zarf usulile yapılacaktır. 3 — İstekliler eksiltme şartnamesi, mukavele projesi, bayındırlık işleri genel şartnamesi, fenni şartname ve projeleri 50 Jira mukabilinde Su İşleri Reisli. Einden alabilirler, 4 — Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 88.750 liralık muvakkat teminat vermesi ve eksiltmenin yapılacağı günden en az sekiz gün evvel ellerinde bulu. man vesikalarle birlikte bir dilekçe ile Nafıa Vekâletine müracaat ederek bu işe mahsus olmak Üzere vesika almaları ve bu vesikayı ibraz etmeleri şarttır. Bu müddet içinde vesika talebinde bulunmıyanlar eksiltmeye iştirak edemezler. 5 — İstekiilerin teklif mektublarını ikinci maddede yazılı saatten bir saat EV y adan resinin göçmen kabul ve sevkine mah.İlecek göçmenlerin adedi 3400 dür. Si eri ii. MA, Bine Ms kampında sıhhi musyeneleri ve tes. sun vapuru Köstenceye Üç sefer yapmak Bü bön di ve ri lü ara. işleri yapıklıklan ve iaeleri temin o. | rüretile bu göçmenleri getirecektir. | pw bem suçlu ve hem de giç İhunduktan sonra Anadoluya sevkedile.| Romanyah göçmenler O Köslenceden |: POlİS tarafından yakalanmıştır. ç Seklerdir. Göçmenlerin kampta iaşeleri | vapura binecekler ve Kavakta sıhhi mu. Otobüsten sarkan hir biletçi yaralandı “Kiztlay Kurumu tarafından temin olun- | syeneleri yapıldıktan sonra Marmara E-| Balata oturan ve 309 şayılı Eyüb » maktadır, ireğlisinde karaya çıkarılarak Trakyanın | Keresteciler otobüsünde biletçilik ya. Nazım vapuru iki gün sonra İkinci muhtelif yerlerine sevkedileceklerdir. pan Salâhattin adında biri, dün oto göçmen kafilesini getirmek üzere tekrar Bulgaristan ve Romanyadan Bu sene |büsle Eyübe giderken pencereden di. Vamaya gidecek ve gelecek hafta içinde! gelecek 15,400 göçmenden başka önü. şarı sarkmış, bu sırada başı duvarla © dönecektir. Nazım vapuru Bulgaristan. müzdeki yılar İçinde Balkan memleket, otobüs arasında kalarak yaralanımş - e 12,000 göç. Derinden bir buçuk milyona yakın sekin. Itır, > yapmak suretile maklede.| şimez peyderpey memleketimize getiri.| Salâha alınmış » Bu göçmenler beraberlerinde 8) leceklerdir. ank otatada akli ei