1 Eylül 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

1 Eylül 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

Sarıyerdeki futbol : faaliyeti Sarıyer gençler takımı federe ol- mıyan takımlar arasında en kuv- vetli ekip sayılıyorlar Sarıyerde, Sarçer gençlerin'n teçkll ettikleri yeni spor klübü fodere olmiyan klübler arasında büyük bir kudret gösteren bir teşekkül haline gelmiş bulun - makta, her hafta yapılan maçlar- da u:tünlılmlııî tebarüz ettirmek- Tophanespora yapılan maçta 5-2, Beykozla 4-2 gibi galibiyetler temin edilmiş, Yeniköyü 4-2, Bü- 42, Anadolukavağını &1 gibi farklarla yenmiş, Yılmaz Ye Alemdar ile yaptığı karşılaş - malarda 2-2 berabere neticelen - miştir. Bu pazar, Sarıyerde Büyükdere spor takımını kalaba İik bir seyirci kütlesi önünde gü- zel bir oyundan sonra 3-2 ile yen- miştir. Sarıyerliler genç futbolcularını her sahada teşvik etmekte, onla- rın gelecek seneler İstanbulda en kuvvetli takımların arasındı yer almaları için her türlü yardımdan geri kılmmıkhdırlar. Alman mıll' takımı İsveçlileri çok Güçlükle yenebildi Amerikahlardan sonra geçen hafta da İsveçlilerle atletizmde karşılaşan Alman milli takımı ken dierinden daha zayıf olan İsveç takımını ancak yüz puana muka- bil 108 puanla mağlüp edebil - mişlerdir. Maç İstokholmdeki meş hur Olimpiyad stadında yapıl - maştır, Alman şampiyonu Blask çekiç atmada yeni bir dünya rekoru yap mıştır. Yeni rekor 59 metrodur. eski rekor 58 metro idi. * Alınan dereceleri yazıyoruz. Bi rinci gün: 100 metro: * I— Strandberk 10,7,00 (İsveç). 2— Kerseh (Alman) 10,9,10. 800 metro: 1— Harbing (Alman) 1,525,10. 2— Andersson (İsveç) 1,5335,10 1500 metro: 1— Janson (İsveç) 3,54,8.10 2— Janson (İsveç) 3,55,8,10 Bu yarışta Alman koşucu ancak üçncü gelebilmiştir, 10000 metro: VS TTEETEREENE KT ENAAN F A DAT ND AğK HEYECAN ve İHTİRAS ROMANI Gülüştüler, Gültekin: Halis üzümden, mis gibi ko- kuyor. murıldandı ve sigarasını yaktı. Yemek salonu gittikçe kalaba- Tıklaşıyordu. Aytenin meş'esi o kadar çoktu Bi * Avten gece Napo'ide bir gezinti yapma kistiyordu. l a. 1 — Siring (A) 30,542 2— Tilman (İsveç) 31,7,8,10 110 manialı: 1— Lidman (İsveç) 14610 2— Nilson (İsveç) 15.2,10 Kumpan Alman atleti bu yarışta ancak üçüncü olabilmiştir. Sırıkla yüksek anlama: 1— Sutter (Alman) 4 metro 5 2— Hartman (Alman) 4 metro, 8— Luzurberg (İsveç) 4 metro. Üç adım atlama: 1— Anderson (İsveçi 1491 2— Kotraschek (Alman) 14,68 metro atlamıştır. Disk atma; 1— Hedvel (İsveç) 49,69 2— Bergh (İsveç) 49,65 . Çekiç atma: I— Blask (Alman) 59 metro at- mak suretile yeni bir dünya re- koru yapmıştır. 2— Hein (Alman) 56,91 atmıştır. 4X100 bayrak yarışı: 1— Almanya (Kersch, Hornber- ger, Nickerman) derece 41,1,10 2— İsveç 41,7,10 Uzun atlama; 1— Lonz (Almanya) 7,51 2— Stenguist (İsveç) 7,35 400 manialı: 1— Hocbing (Almanya) 53,1,10 (Yeni Alman rekoru) Eski rekor 63,2,10 idi. 2— Areskon (İsveç) 512,10 Cirid atma: 1—Stroemguist (İsveç) 71418 2— Stosek (Alman) 61 metro, 200 metro: 1— Seheuring (Alman) 21 saniye 2— Stranberg (İsveç). Gülle: 1— Velge (Alman) 16,52 2— Stocck (Al) 15,83 5000 metro: 1— Janson (İsveçi 1446,8,10 2— Janson (İsveç) 4AT Bu müsabakaya iştirak eden iki İsveçli kardeştir. Yüksek: 1— Lundguist (İsveç) 1,96. 2— Veinkonz (Alman) 1,93 4X100 bayrak yarışı: 1— Alman 3,13,6 2— İsveç. imanlar bu mesaföde İsvoçli- | leri on metro gevide bırakmışlar- dır. Bu suretle Almanlar kuvvetli rakibleri İsveçlileri çok zor bir şekilde mağlüb edebilmişlerdir. İki gündür yapılar. müsabaka- larda Almanlar 108 puan, İsveç- Hler ise yüz puan almışlardır. Bu arada iki de yeni Alman re- koru kırılmıştır. Yezan İskender F. SERTELLİ — Biraz dolaşmıyalım mı? Gültekin süzgün gözlerini Ay- tene çevirdi: — Yorgun değil misin? Yatmayı tercih edeceğini umuyordum. — Hayır, Gültekin Bey! Böyle | yerde buasaatte insanın gözüne uyku girmez. Danonçiyo'nun tas- vir ettiği «Napoli geceleri» ni böy-| le boş yere öldürmiyelim. — Danonçiyo Napoli — geceleri i hakkında iki cild yazı yazmış am- ma, Vezüv yanardağı feveranda Enrı seyretmeli Napoliyi, yaralamıştır. Mütekaid, dul ve Yetimlerin 3 aylık Maaşları veriliyor Tediyata busabah Em- lâkbankasınca başlandı Mütekaid, eytam ve eramilden Emlik Bankasından maaş alanla- rın birincikânun, ikinci kânun, şa bat 1938 üç aylıklarının iskontosu 'a bu Babahtan itibaren başlan - mıştır. Bugün ve yarın harb malülle - rine tahsis edilmiştir. Bugünlerde müracaat eden malüllerin iskonto muameleleri ayni günde yapılmak tadır. Eylâlün üçünden itibaren melüller de umumi sıraya gire - ceklerdir. Cüzdanlarını Bankaya vererek Humara, fiş alanlara ancak bu fiş ler üzerinde gösterilen gün ve sa- atlerde tediyat yapılmaktadır. Malmüdürlüklerinde vizelerini yaptırmadan muarrele sahiblerin- den cüzdanlarını getirenlerin mü- racaatları kabul edilmemektedir. Emlâk Bankası maaş sahible - rinden soyadlı olarak tebdil edi- len mühürlerinden maadı Noter- den musaddak eski mühürlerini de beraber getirmelerini de iste- miştir. Meyva istasyon |Kursları Tesisine Başlanı ınıyor İlk istasyon 46000 liraya mal olacak Ziraat Vekâleti, memleketimi- zin başlıca meyva istihsal mınta- kalarında meyva istasyonları açıl- ması hakkındaki kararını tatbike başlamıştır, Bunlardan ilki olan Malatya | meyva istasyonunun inşası 46000 liradan fazlaya mal olacaktır. İr- şaata çok yakında başlanacak ve istasyon derhal faaliyete geçerek meyva cinslerinin ıslahı üzerinde meşgul olmuya başlıyacaktır Malatyada meyva müşterile - Tine mahsus olmak üsere bir de kurs açılacak, bu kursta, meyva- cılara meyva cinslerinin ıslabı, bakımı ve saire hakkında lâzım | gelen malümat verilecektir. Bunu diğer meyva istihsal mın- takalarındaki kurslar takib ede « cektir. Motosiklet çarptı Nazım isminde birinin idaresin- deki 261 numaralı motosiklet Ye- şilköyde 14 yaşında Dilber ismin- de bir kıza çarparak bacağından | Mısir takımı — | Mosir takımı İzmire giderek İz- | mirde bir maç yapacaktır. Mısır- | Darın karşısına İstanbulu yenen *| fakım çıkarılacaktır. İzmirde fuar kupası maçları neticelendi İzmirde yapılan fuar kupası maç lert netcelenmiş, ortaya konan ku- payı Ankara takımi almıştır. İkin- €i İzmir takımı, üçüncü 0e İstan- bul takımı olmuştur. | — Onu da dönüşte seyrederiz. Petroviç: — Bir ay sonra feveran başlar. | Diye ilâve etti. Gültekin, Aytenin elinden ve dilinden kurtulamıyacağını anla- yınca garsonu — çağırdı... Hosab | — Haydi kalkalım... Gültekin, Mösyö Pıu-ovlçı zI in- Diye sordu. Petroviç itiraz et - medi. Birlikte kalktılar, | Otelin kapısında duran Napoli arabalarından birine bindiler. Napoli sahillerini — dolaştıktan | sonra, tekrar şehrin en kalabalık semti olan Manoel — caddesinden | geçmeğe başladılar. | Ayten: Ş — Kim ne derse desin, diyordu, ben Venediği bu kadar sevetile - ceğimi zannetmiyordum. FIKRA Ankara kalesi için NAHİD SIRRI Kıki Ankardnın oa güzel yeri bence kalesidir. Büyük tarih hatı- fularına malik olan, Ankara etra- fının sert, biraz hüzünlü ve mağ- rur tabiatına hâkim bulunan ve eşsiz ve harikulâde renklerile An- kara grubunu her yerde güzel seyreden bu kale, bazı Yenişehir sakinlerinin Ankarada yıllarca oturdukları halde hiç ayak bas- madıkları bir semttir ki, güzelliği her tarafca teslim edildiği içi şehre bir gün için bile gelmiş ec- nebiler mutlaka ziyaretine şitab ederler. İçi oldukça büyük ve meskun- dur. Kaç evi ve ne kadar nüfusu yar bilmiyorum. Sade biliyorum ki evleri harab ve sokakları ga - yetle inlizamsız olduğu için Be- lediye tanzim ve imarından ümid keserek yeni inşaat yapılmasını menetmiştir, ve mevcut evler kendiliğinden yıkılınca burası mu- arzam bir park olacaktır. Kale i- çinde çok eski ve tarihi bir cami- le tavanları gayetle müzeyyen bazı eski evlerden başka muhafa- zoya lâyık hiç bir şey esasen mev- cut değil. Acaba Devlet mahalle- sini, yani bütün Vekâletleri bu- rada kurmak için vaktile bir ta- savvur mevcut mu idi ve böyle daha güzel de olmaz mıydı? Fakat müfus kesafeti bakımından An- kara daima Yenişehre faik olaca- ğına göre, tabii şehirde yapılacak olan Ankara valiliği ve belediye- si binalarını niçin kale içinde yap- mamalı? Bu iki muazzam binaya Wali konağı Ankara müzesi gibi binalar da ilâve edince büyük par- kın ortasında hakikaten güzel ve heybetli bir semt vücude geliri- Tecek, Ankara kalesinin duvar- larında uyuyan asırları ihtiva e- den bir büyük tarihe karşı saygı gösterilmiş, Ankara kale içi ihmal edilmiş bir vaziyete düşürülme- miş olacaktır. Kaleye isnad edilen uzaklık ku- suru İse muntazam yolları elma- masından mütevellid bir keyfi- yettir. Bir kaç güzel aslali yapı- Tınca vaziyet tamamile değişecek- tir. Ankara vilâyet ve şehrinin hü- kümet cihazlarını bu muhteşem dekor içinde kurup - çalıştırmak çok musib olur sanıyorum. Hayvan Sergisi Vilâyet içinde açılması karar- laştırılan hayvan sergilerinden i- kincisi de bugün Pendikte açıl - mığtır. Sergide civar kazalardan geti - tilmiş muhtelaif hayvanlar teşhir edilmiştir, Açılış resminde belediye Mmuavini Rauf ile Karta! kayma kamı ve diğer bazı davetliler bu- lunmuştur. Yine otomobille tramvay çarpıştı Şoför Kemalin idaresindeki 2407 | numaralı - otomobil ile vatman Mustafanın idaresindeki 160 nu- maralı tramvay Kurtuluşta çarpı- şarak her ikisi de hasara uğra - mışlardır. Gültekin cevab verdi: , ü — Avrupayı görmemiş bir in - san ilkönce Napoliye gelirse, mu- | hakkak ki burası ilk sevdiği şehir- lerden biri olur. Hele yarın Ve nediğe gidelim de Napoliyi ağzı- nıza alır mısınız bakalım! Araba bir saat sonra otel kapısı önünde durdu. * Saat on bir... Ötel salonunun — birinde, dört kişilik bir masada kumar oynu- yorlar. Onlar gibi arkadaş arıyan yol- culardan iki Amerikalı ile tanış- tılar. Gültekin: — İşte bir kare... Diye seviniyardu. Poker başlamıştı. Ayten biraz geride bir koltuğa oturdu.. Garsona seslendi: — Bir kuventro., Bir haftada 239 bin ziyaretçi! Her akşam, gece yarısından sohra o smnı SAA İkiye kadar mahşeri bir kalaba: lıkla dolup faşan yer!. İzmir şehrindeki bütün akın insan kafilesini kâfi gelmiyer !.. 20 ağustosta açılan beynelmilel 8 inci İzmir fuarı çok büyük bir rağbet ve alâka ile karşılanmış- tır. Bu hususta mahallinden şu tafsilât verilmektedir: Zatfer bayratnında bulunmak ve bu vesileden istifade ederek fuarı ziyaret maksadile iki gündenberi İzmire gelenlerin sayıları bir hay- N artmıştır. Bandırma, Afyoa vo Denizli istikametlerinden — gelen taşımaktadır. | saatte İzmire 8000 kişi gelmiş ve tamamen otellerde yer- leştirilmişlerdir. Kemeraltı otel - leri, birinci ve ikinci sınıf oteller gelenlerin ihtiyaçlarına — cevab vermiştir. Fırsattan istifade yolunu arıyan iki otelci ve üç gaz!no, İzmir'u zi- yaretçilerinden fazla ücret tale - binde bulundukları için ellişer li- Ta ceza ödemişlerdir. Cumartesi ve pazar geceleri fu- ar çok kalabalıktı. Bilhassa pazar Recesi saat 19 dan sonra, şehir - deki taşıma vasıtaları ziyaretçi - leri fuara nakletmek hususunda müşkülâta uğramışlardır. Konak tan ve Alsancaktan dakikad» iki otobüsün tahrikine mecburiyat ha sil olmuştur. Polis Kolleji Gösterilen rağbet ve a'âka karşısında tevsi olunacak Haricden talebe kayıd ve kabu- Tüne başlanmıştır. Buraya en az orta mekteb mezunları kabul 0- lunmaktadırlar. Kollej leyli ve parasız olduğu çin talip pek çoktur. Bu rağbet gözönüne alınarak teşkilâtın ge- nişletilmesi uygun bulunmuştur. Hâlen mekteb görmemiş polisle- rimiz burada ders görecekleri gi- | bi, hariçten de lâzım olan evsafı haiz talebe alınacak, mektebli po- lis olarak yetiştirilecektir. Kollejde, atlı polisler için de | ayrı bir sınıf açılacak, bedenen el- | verşli ve süvariliğe müsaid olan | polisler atlı polis olmak üzere ay- Tılarak bu sınıfta okuyacaklar ve binici olarak yetiş'irileceklerdir. Boğulurken kurtar'ldı Fatihte Kırkçeşme mahailesi fabrika sokağında oturan Ali oğ- lu İsmall isminde bir genç yeni | meyva hali önünde den'ze düş - | müş, boğulmak üzere iken kur- tarılarak Cerrahpaşa hastanesi- | ne kaldırılarak tedavi altına alın mışlı: O, bu İtalyan likörüne yeni a - Bir daha... Bir daha... Üstüste birkaç tane likör içince başı dön- dü. Zaten sofrada içtiği şarabın verdiği mahmurluk da henüz geç- memişti. | — Ayten uzaktan, uyuncuların ha-; | Teti ruhiyelerini tedkik ediyordu. — Petroviç.. Babacan adam. Et- rafına bile bakmıyor. Oyuna dal- mış. Amerikalılar da soğukkanlı- lıklarını muhafaza ederek, ağızla- rındaki baston kadar uzun pipo - larnı tüttürmüşler.. Gülerek oy- nuyarlar, Sıra Gültekine gelince, Ayten kaşlarını çattı. — Ne garib —adam şu Misırlı Pres! Kendini kumara öyle ver- miş ki. Bütün zekâsını, kabiliyeti-. ni oyunda kullanıyor. Onun Mı- | sırlı olduğunu bilmiyen, kendisini böyle heyecanlı — görünce «işte, anadan doğma bir kumarbaz!» “Yenı nakil vasıtaları bu akın “fuar,, a götürmeğe Fuarda gece yarısından sonraya kadar coşkun eğlenceler devam et iştir. Fuarm açık St Trakya umumi müfettişl zırlanan Trakya ve Ege manev ları filimleri, yeni ve eski Ankara filmi gösterilmiş, binlerce kişi bu filimleri zevkle seyretmişlerdir. Trakya umum? müfettişliği Ma- nisa üzüm bayramile Bergama ve Efes tarih sitelesi ve İzmir fuarı hakkında da bir kördelü hazırla- mıştır. Yakında fuaran gösterile- cektir, Pazar gecesi evkef pav'yonu o | kadar büyük bir izdihamla karşı- laşmıştır ki, belediye memurları | bu paviyonda inzıbatı temin için çalışmak mecburiyetinde kalmış- | lardır. Bu paviyonun ziyaretçilerinin ekseriyetini ecnebiler teşkil et - mektedir. Evkaf pav'yonu pazar günü 15000 broşü: tevzi etmiştir. Cumartesi günü fuarı ziyaret e- denlerin sayısı 30137 kişi, pazar günü 44349 kişidir. Fuarın bir haf- talık bilânçosu 239395 ziyaretçi - dir. Bu suretle eldden göğüs ka- bartıcı bir ziyaretçi rekoru ihdas edilmiştir. İküçüK HABERLEa * Gayrimübadiller komisyonu- nun tasfiyesi için başlanılan ça - lışmalar devam ediyor. Tasfiye muamelesinin ikmali için defter- darlık, komisyona yeniden memur Böndermiş, kadroyu takviye et - * Maverai Erdün Başvektli Ce- il istifa etmiştir. Emir Abdullah yeni kabineyi teşkil etmek vazi- fesini Mehmed Bey Eldenes'e tev di etmiştir. * Ekalliyet mekteplerinde be- ber dersi kırk dakikadan fazla ol- mamak şartile günde ancak on fazla 6 ders okutulabilecektir. * Meşhür tayyareci Lindber Rusyadaki tetkiklerini bitirdik - ten sonra Romanya yolile şehri - mize gelecektir. * 48 sene evvel Ankarada açıl- mış olan Musevi lisesi kapanmış- tır. Bir kuruşluklar Yeniden bastırılan 60 milyon bir kuruşluk para, bugünden itibaren piyasaya çıkarılmıştır. Yeni ku- Tuşların maden ve vezin bakımın dan eski kuruşlardan hiçbir farkı yoktur. Sadece etraflarında ince bir tırtıl vardır. Bu tırtıl, kuruş- ları şeklen pek benzedikleri 25 ku- Ç oımmmmımııııııııı0ı0—a1m-—>oazıııııııııııııı a— a n L N GT | demekte tereddüd etmez. Sonra aralarında geçen kısa günlerin gittikçe derinleşen hatı- ralarını düşünerek: O, göründüğü gibi değildir, di- yordu. Gültekin çok kibar, nazik bir erkektir. İnce ruhludur. Ve beni delicesine sevdiği muhakkak.. Varsın oynasın, her erkeğin za- yıf yıf bir tarafı vardır. kimi ka- dıma, kimi içkiye, kimi de kumara e Ayten, kumar düşkünlüğünü, kadın ve içki iptilâsına tercih edi- yordu. Gültekinin kadına ve içkiye düşkünlük gösterdiğini görmemiş- t Ayten, bu iptilâlardan daha çok korkuyordu. Şimdiki halde Gültekinin Aytenden başka bir kadına baktığı yoktu. | Ayten bununla müteselli olu- | yardu. (Devamı var) İki mihver 8'8” | tant kombinezonunu DD da Şarki A : Ahmed Şükrü © x:ı::ıt-—“fn.f dıktan sonra büyük ' letleri iki zümreye ı-rıııı.qnı:—:a A n Yakın zamanlara ve- Orlfa Avrupadaâ vi idi: Avusturya ratorluğunu aralarında P| Çekoslovakya, Remanyt geslavya, bu im; mâni olmak için yasına 4 lerdi. Bu kombineson aleyhtarı olduğu Cemiyetinin kellektif . Ve dölü sanın nüfuzu altında du. Diğer taraftan İl'* ten zararlı çıkam Bulgaristan da larından İtalyaya ve meylediyorlardı. Bu içinde Avusturyanın ripti: Avusturya, Teviziyona taraltarı GD nız istiklâlini korumayı Te yordu. Bunu da İtalyanif miyle temin ılılılıf'*' dığından bu devletin bi sığınmıştı. Almanya Orta Avı-" bir kuvvet olarak talya bu mıntakadan her iki mihverin de ci pılmamak siyasetini tükiP bil olan Yagoslavya, münasebetlerine yeni verdi. Bulgaristanla — bİF mukavelesi imzaladı. tant da Fransanın '“' dan kurtularak yaset takip etmiye mihver arasındaki iud , hararetleştikçe, şarki V€ rupa devletlerinde de b lerin cazibesinden vaak y reyanı küvvetleşti. BÖY | zeyanın küçük d mesut denilebilecek de bir taraftan Bulgat kan antantı, diğer tarafttf, caristan ve Küçük 91 leri arasında bir m sitine / yardım etmik Bunun bariz iki itilâfiyle Bled içtimami” kararlardır. yapsa, bu muameleni? iktisadi çember içitt maksatla — yapıldığıdi tereddüt güstermem Halbuki hakikat #? diğer taraftadır. ta ve Şarki Avrapa sındaki ticaret mü son seneler içinde İ şüphe yoktur. '“" . B