17 Mart 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

17 Mart 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

—SON TELGEAF— ı'ı i : AzızMısafırAnkarada Hararetle Karşılandı (Birinci sayfadan devam) Bulgar Başvekili istasyonda Başvekilimiz Refik Saydam, Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu ve refikası, Hariciye Umumi Kâtibi Numan Menemenctoğlu, Protokol şefi Şevket Fuad, Vali Nevzad Tandoğan, Mevki Kumandanı, Emniyet Müdürü, Devlet Demiryolları Umum ü Ali Riza, Matbuat Umum Müdürü Naci Kıcıman ve Ankara gazetecilerile diğer zevat tarafından hararetli surette karşılanmışlar ve kesif bir halk kütlesi misafirlerimizi şiddetle alkışlamıştır. Kendilerine garda bir ihtiram kıt'ası selâm resmini ifa etmiş, mızıka Türk ve Bulgar marşlarını çalmıştır. Misafir Başvekil istasyonda kendisini karşılamıya gelenlere tak- dim edilmiş, refika ve kerimelerine büketler takdim olunmuş, müte- akiben otomobillerle Ikametlerine tahsis edilen Ankarapalasa gidil. miştir. Müutad ziyaretler yapıldıktan sonra öğle yemeği Bulgaristan elçi- liğinde bususi olarak yenilecektir. Misafir Başvekil, Riyaseti Cumhur köşküne giderek defteri mah- susu imzalıyacaktır, Bugün saat 16 de Ebedi Şef Atatürkün kabrine bir çelenk konu- lacak, İsmet İnönü Kız Enstitüsü ziyaret edilecektir. Bu akşam 20,10 da Ankarapalasda Başvekilimiz bir akşam yemeği verecek ve bunu bir resmi kabul takib edecektir. Köseivanol yarın sabah Reixicumhurumuz tarafından kabul olu- nacaktır. Rütenyalılar Ecnebi- lerden MededUmuyor. (l inci sahifeden devam) bütün ecnebi sefirlerine birer teb| grat çekerek bunlardan, Karpat- laraltı Ukranya'sı — meselesinin muslihane bir şehilde halli için Macar hükümeti nezdinde teşeb- büsatta bulunmalarını mensub ol- dukları hükümetlerden taleb et- melerini rica etmiştir. Revay, bu mesajında bilhassa göyle demektedri. «Karpatlaraltı — Ukranya'nında dört gündenberi kan dökülmek- tedir. Bu memlekette harb ilân e- dilmediği halde muharebeler ce- veyan etmektedir. Karpatlaraltı Ukranyası hükümeti namına hü- kümetinizden, Macar — hükümeti nezdinde teşebbüste bulunarak Karpatlaraltı Ukranyası mesclesi- nin silâh kuvvetile değil, diplo - masi yolile halledilmesinin temi- nİni rica ederim. Boş yere bir mil- letin kanını dökmek - cinayettir. Hükümetinizce — ittihaz edilecek kararın Karpatlaraltı Ukranyası hükümetine bildirilmesini rica e- derim.» HİTLER VİYANAYA GİDECEK Berlin 17 (AA.) — Yakında Hitler, Viyanaya giderek bu çe- hirde yapılması evvelce karar - laştırılan fakat son hâdiseler do- layısile tehir edilmiş olan geçid resminde hazır bulunacaktır. SLOVAKYA İŞGAL EDİLİYOR Prag 17 (ALA.)— Alman kıt'a- ları Slovak hududu boyunca yer- leşmişlerdir. Alman kıt'alarının Bratislava'ya girmelerine her an intizar edilmektedir. PARİSDE BİR HADİSE Paris 17 (A.A.)— Çek sefiri Ste- fan Osuski, sefaret binasını Al- manya sefaretinin memurlarına teslim etmek istememiştir. POLONYADA TAZAHÜRAT Varşova 17 (A.A.)— Ayan mec- lisi, biğün hükümet erkânmın huzurile — Polonya - Macaristan dostluğunun muazzam bir teza - hürüne şahid olmuştur. Ayan meclisi reisi Miedzinski, Macar kıtaatının Polonya hudu- duna gelmiş olduklarını haber ver- miş ve şöyle demiştir: «Polanya ve Macar askeri er- kânının el sıkmalarının iki kar - deş milletin ebedi iyi dostluk, kuv- vetli ve sadık bir müveddet için yapılmış bir hareket olduğu ka- naatini izhar etmeme müsaadeni- zi rica ederim, Varşova 17 (AA) Dün öğ- leden sonra şarki Karpatlarda Klimiee mevkiinde — Polonya ile Macaristan arasındaki müşterek hududun 166 sene inkıtadan son- Ta yeniden teessüs etmesi müna- sebetile Polonya - Macar kardeş- liğinin heyecanlı bir nümayışi yapılmıştır. İlk Macar müfrezesi, hudud i- garetine yaklaşarak Polonya lisa- nile: «Yaşasın Polonya», diye ba- #ürmış ve Polonya ordusundan bir bölük, başında General Boruta Spieehoviez olduğu halde macar- ca: «Yaşasın Macoristan» diye mukabelede bulunmuştur. İTALYA ELÇİLİĞİ KALKTI Prag 17 (A.A.)— Pragdaki İtal- yan elçiliğinin Müğvedildiği res - men bildirilmektedi. Yeni Meb'us Namzedleri (Birinci sayfadan devam) den meb'us sayısından birer mes- H fazla namzed gösterilmesi ihti- malinden — bahsedilmekte ise de henüz bu hususta verilmiş kat'i bir karar yoktur. SEÇİM İŞLERİ Memleketin her tarafında ikin- ci müntehiblerin seçilmelerine de- vvam edilmektedir. Şehrimizde rey atanların adedi gün geçtikçe ço - ğalmaktadır. Bugünkü hız devam ettiği takdirde rey verme müdde tinin son günü olan pazar akşa muna kadar bütün vatandaşlar rey-| lerini kullanmış olacaklardır Halk partisinin intihab için pro- paganda yapan hoparlörlü kam - yoöneti bugün de Beşiktaşa gide- cek, oradan Üsküdara geçecek, Üs- küdar çarpısındaki sandık başında tezahürat yapıldıktan sonra Bo ğazın Anadolu cihetini — takiben Baykoza kadar olan sandık yet - lerini dolaşacaktır. İLK NETİCELER İntihabın ilk gününde atılan rey- lerin miktarı şudur: 10665 Beyoğlu kazasında, 5245 Kadıköy kazasından, Eminö- Dü kazasından, 4053 Beşiktaş ka- zasından. 3666 Üsküdar kazasın « dan, MI4 Bakırköy — kazasından, 8974 Fatih kazasından 3548, Sa- Tıyer kazasından, 2205 Şile kaza- | sından, 4825 Yalova kazasından, | 1341 Eyüb kazasından, 012 Ada - 4 lar kazasından... Kartal, Beykoz kazalarile diğer kazalardan henüz malümat gelme-| miştir. RADYOLİN e SABAH ÖĞLE ve AKŞAM ıyu&m_nm;ündısddııuımııdigh-lniıi (2 inci sayfedan devam) 2— İkincisi Slovaklardır. Bu devletin siyasoten — ve iktısaden ayakta durmasına imkân yoktur. Çünkü Sliovakya, geçen senenin sonunda buğday yetişliren mun- takalarını Macaristan'a verdik - ten sonra eski Slovakya değildir. Fakat Almanya bu yeni devleti himaye edecektir. ö— Rütenyaya gelince; bunun vaziyeti şüphelidir. Bu memleke- tin Macaristana ilhak edilmesini Polonya da, İtalya da Macaristan da istemişlerdir. Almanya, Bohemya ve Morav- ya'yı ilhak etmesine ve Slovakya- yı nüfuzu altına almasına karşı- hk olmak üzere bu mıntakanın Macaristan'a ilhakına razı ola - bileceği gibi, Romanya ve Ukran- ya'ya giden yol üzerinde oldu - #ğundan istiklâli üzerinde ısrar da edebilir. Fakat Rütenya, müstakil bir devlet olarak yaşamak nokta- sında hattâ Slovakya'dan daha â- ciz bir vaziyettedir. Binaenaleyh Almanya'nın ısrarile istiklâli mu- hafazâ edebilse de bu, ancak bir devlet karikatürü olabilir. İHALKEVLERİNDE | Eminönü Halkevinden: 19 mart 939 pazar akşarm saat 2030 da Evimizin Cağaloğlundaki salonunda Aziz Çorlu tarafından (Garb musikisindeki ekoller ve karakterleri) mevzulu bir kon - ferans verilecek ve bu konferansı Kanservatuar şan frofesörü Ba - yan Ren Gelenbevinin piyano re- fakatinde bir şan konseri takib e- decektir, ) —— HİÇDİR PAŞLANCIC mmmmmısnız w*îâ”&’ ) HOLANTSE&ANK ÜNİNV. | Tepebaşında Şehir Tiyatrosu DRAM KISMI Buakşam 20,30 da (ANNA KARENİN) 7 tablo Çek-Slovakyanın Sonu | | ö a DA Kundakçılar Tesbit Edildi (1 incl sahifeden devam) nenin Üst katı yandıktan — sanra etrafa sirayetine mahal bırakıl - madan söndürülmüştü Dördüncü yangına gelince, bu, maalesef etra- findaki üç büyük mücsseseyi yak-| tıktan ve asıl yatağı olan Hasan | ecza deposunu da «hakile yeksane| etlikten sonra önü alınabilmiştir. Maamalih, dün gece 2145 de baş- lıyan yangın, bu satırları yazdı - ğımız saate kadar hâlâ için için yanmakta devam etmektedir. Ve eğer fedakâr itfaiyemizin çalış - | malarma, dün geceyarısındanberi yağmakta olan yağmur da inzimam' etmemiş olsaydı, bu büyük yan- gan, henüz alev alev yanmakta de- vam edecekti. Çünkü, bir ceza de-; posu olan yangın yatağı, baştan - başa «mevaddı müştei!e> ile dolu düncü vakıf hanı da dahil olmak üzere bahçekapı ve civarı birkaç saat zarfında kül olabilirdi. DÜNGECEKİ MANZARA Dün gece, yangın 21445 de çık- mıştır. Saat 22 ye doğru, Beyoğ - lundan dönenler, Galvta, Karaköy, Köprü üstü, Eminöi Babiâli, Sultanahmedden Beyazıda kadar olan sahada dolaşanlar yangını, sanki — yağıbaşlarında imiş gibi hissetmeğe başlamışlardır. Çünkül etrafı kesif bir duman — tabakası kaplamış, ve kerih bir koku bu - runları tıkamağa başlamıştı. Me- raklılar. yangın yerine doğru ü- şüşmeğe koyulmuşlardı. Az za - manda, yangın mahalline mağaza ve müessese sahibleri de buraya akın etmeğe başlayınca, manzara görülecek bir hal almış- ti VESAİTİ NAKLİYE İŞLİYEMİYOR Yangını, itfaiyeye, Beyazıd ku- lesi haber vermiştir. stanbul it - faiye kuvvetleri, gelince, yangının bi laşılmış, Beyoğlu grubundan da yardım istenmiştir. İki grup, faa- Tiyete geçince, yine susüzluk derdi kendini göstermiş, Eminönüne ka-i dar hortumlar uzatılarak denizden su alınmıştır. Hortumlar, Sirkeci, | Yenipostane, Yerli mallar pazarı, Eminönü arasında — adeta bir ağ halinde gerilmişti. Bu yüzden ve-, saili nakliye, bilhassa Beyoğlu ile İstanbul arasında sefer yapan ara- balar, gece 23 den sonra işliyeme- diler, Beyoğlundan hareket eden arabalar, yolculara: — Eminönüne kadar! Gidileceğini haber veriyor, böy-i lelikle eğlence dör çekapı ve civarının geçirmekte ol-| duğü korkunç tehlikeli bildiri - yordu. OTOBÜSLERİU HALİ Gece tramvay seferleri inkıtaa uğrayınca halk yağmur — altında kalmış, şehirde, sık sık görmeğe alıştığımız vesaiti nakliye buhra- m) baş göstermiştir. Gece yarısına doğru Yağınur, o- lanca şiddetile yağmakta devam edince, bu civarda çalışan taksi- lere gün doğmuş, pazarlıkla müş- teri almak yolu tutulmuşt an Önce evlerine dönmek İçin çır- panan halk, her şeyden ümidini ke- since tektük gelen ve hepsi dolu olan otobüslere — hücum etmeğe başlamıştır. Polis bu vaziyet kar-| şısında otobüslerin haddi İstia « bisinden fazla yolcu — almasına * şoförler isterlerse - müsaade et- miştir. Bu andan itibaren zaten elverişsiz olan otobüslerin içi bin-) bir ayak dedikleri marzarayı ar- zetmeğe başlamıştı. Bugün öğle- ye kadar da taksiler ve otobüsler Yenicemiden ve postane — binası arkasından ancak seyrüsefer ede- bilmişlerdir. YANGIN NASIL ÇIKTI? Yangın, dün *gece 2145 de, Bah-) çekapıdaki Hasan ecza deposun - dan çıkmıştır. Yangın heberi alı- nır alınmaz, polis müdürü Sadred-| din Aka, nöbetçi müddeilumumisi Rifat, itfaliye kumandanı — İhsan hüdise mahalline gelmişlerdir. Ya- pilan tahkikatta, yangının bir ka-, Bıd eseri olduğu anlaşılmıştır. Yangın, başlar başlamaz, polis ve itfaiye kuvvetleri binayı sar - mışııı. ne içeriden dışarıya, ne de dışarıdan içeriye kimsenin gi- AU K n ve bu sebeble maazallah, dör- civar | rip çıkmasına müsaade etmemiş- lerdir. Bu sırada depodan bir gen-, cin çıkarak kaçmak istediği gö - rülmüştürBu genç, tutulmak is - tenince, bekçi ve polislere bıçak çekmişse de hiçbir hâdiseye mey-| dan verilmöden yakalanıp müdi- riyete getirilmiştir. İsticvab edilen genç; kendisinin Hasan ecza de - posunda çalışan 14 yaşında Rizeli Ahmed oğlu Ali Altımay olduğu - nu, yangımı kendisinin kasden çı- kardığını, kendisini beş gün evvel depo sahibi Haşan tarafından işin-| den çıkarlıan akrabası — Hasanın teşvik ederek beş yüz lira vadet - tiğini, maksadının kaçmak oldu- ğunü söylemiştir. Alinin verdiği —adres üzerine Mustafa Kasımpaşadaki — evinde dün gece bulunarak müdiriyete getirilmiştir. Bir müddet sonra da eczacı Hasan müdiriyete davet) edilmiştir. Hasan, diğerlerinden tecrid e - dilmiş, bilâhare verdiği ifadede, Ali ve Mustafayı teyid eden söz ler söylemiştir. Alinin üzeri ara- nınca 115 lira para bulunmuştur. Ali, bu parayı ilkönce kasadan aldığını söylemişse de sonra Mus- tafanın beş yüz liraya mahsuben verdiği meblâğ olduğunu itiraf eti BEKÇİ NE DİYOR? Bunlardan başka 60 yaşlarında olan depo bekçisi Ahmedde müdi-| riyele getirilerek ifadesi alınmış- tır. Bekçi Ahmed, verdiği ifadede,| gece yatmak Üüzere iken bina da- hilinde bir koku duyduğunu, yan-| gından şüphelendiği için itfaiyeye telefon etmek üzere ahizeye doğru| ilerlerken çok kesif ve boğucu bir| dümanla karşılaştığım, söylemiş- tir. Hasan ecza deposu sahibi ile di-| ğer üç kişi, ifadelerine müracaat edilmek üzere, gazetemiz makine- ye verilinciye kadar müdiriyette misafir edilmişlesdir. - Suçlular, cürümlerini itiraf ettikleri — için tahkikat evrakı tekemmül eder etmez Ağırceza mahkemesine ve- rileceklerdir. Maamafih mahallin- de keşif 'yapılmak üzere enkazın tamamen sönmesine talikan suç- luların adliyeye verilmesi birkaç gün gecikecektir. YANAN DİĞER BİNALAR | — Hasan ecza deposundan maada, bitişikteki Asım Kaymak birlik mağazası, Berberler cemiyeti re- isi İsmail Hakkıya aid Şark pe- rukâr salonu, Minerva radyoları satış yeri, tamamen — yanmıştır.. Hasan ecza deposunun 100 bin li- raya, içindeki eşyanın da 300 bin Hraya sigortalı olduğu anlaşıl - | mıştır. Diğer binalarda sigortalı- dırlar. Bundan başka bitişikteki (Taş han) ile (Börekçi han) da zaman zaman tutuşmak tehlikesine ma- Tuz kalmışsa da itfaiyenin gayreti sayesinde yeni bir faclanın önü- ne geçilmiştir. YARALANAN NEFERLER Dün gece, yangın esnasında 4 cesur itfaiye neferi yüzlerinden, ellerinden yaralanmıştır. Bunlar gece imdadı sıhhi ile muhtelif hastanelere kaldırılarak tedavi al- tına alınmışlardır. ALINAN TEDBİRLERDEN Gece, yangının etrafa sirayetine ve herhangi bir infilâk hâdisesi- nin önüne geçilmek — maksadile şehrin bu semtindeki havagazi ve elektrik cereyanları muvakkaten kesilmiştir. TÜRK TİCARET BANKASININ ZARARI Hasan ecza deposunun yanında 'Taşhanın alt katımı işgal eden 'Türk Ticaret Bankası bu yangın- dan çok zarara uğramıştır. Ban - kanın mahzenini teşkil eden ze- min katı su içindedir. Zararın se- kiz küsur bin lira olduğu tahmin edilmektedir. İTFAİYE KUMANDANININ SÖZLERİ Kıymetli itfaiye kumandanı İh- san Değer, bir arkadaşımıza, yan- gin etrafında şu izahatı vermiştir: «Geçen büyük Ata Atabek yan- gınında olduğu gibi bu yangını da Beyazıd kulesi haber vermiştir. İtfaiye geldiği vakit bina tama- men ateş almış bulunuyardu. hlnkkidıhı.mıık cek dercecde ileri gitmektedirler. Moskova 17 (AA.) — İyi ma- lümat almakta olan mehafil, Çe- koslovakya'nın Almanya taarfın- dan tamamilı İntihabda Birlik İdarede Birlik (Birinci sahifeden devam) ve yekpare vatanın ne demek ol- duğunu da yeryüzü milletlerine örnek bir bususiyetle kavramış bulunuyor. Milli Şef: «— Milletimiz. Büyük Millet Meclisinin yeni seçiminin başın- da göz kamaştırıcı bir vaziyette bulunuyor. Türk milleti beynel- milel siyasetin yarın için beklen- medik hâdiseler hazırlaması ihti- mali karşısında her türlü aifak - tan masun ve müteneffir bir hal- Demekle yukarıda işaret ettiği- miz vasıf ve mümtaziyeti en dın bir şekilde izah buyurmuş o- | hayorlar. Ve.. hakikaten şu iki üç günlük seçim faaliyetinden alı - | kerir teyiden: Yeni seçimin başında mem- leketimizin haiz olduğu kıymet ve kudret göz kamaştırıcı bir vazi - yette bulunuyor...» Dememiz günün ifa edeceğimiz hizmetleri arasındadır. Muhak - kak ki, bugünün bu aktiv ve müs- bet idrâki içinde yarının geniş ve velüd varlığını bulmaktayız. h ; Bir Ayyaş, Koyun Kesar Gihi Bir Berberi Boğazından Kesti (1 inci sahifeden devam) meyhanelere uğrıyarak tekrar iç- mek istemiş ise de kendisinden ö- tedenberi yaka — silkmekte olan meyhaneciler ve kahveciler onu dükkânlarına sokmamışlardır. Fe- ridun düşe kalka Gazhaneye doğ- Tu giden tramvay caddesinden geç mekte iken dükkânında temizlik yapmakta olan berber — Tevfiğin dükkânına dalmıştır. Feridun dük-, kâna girdikten sonra berber Tev- fiğe: «Kaç defadır bana barcunu Yanındaki hanlar, müteaddid defalar tutuşmuştur. Yapacağı - mız şey, yangının etrafa siraye * tine meydan vermeden söndür - mekti.Yangın vaktinde haber ve- rilmiş olsaydı, felâketin önü mu- nan netice karşısında yine kendi. | Makineye Verirker İngiliz - Alman Siyasi Münasebatı İnkıtaa mı Uğruyor Londra 17 (A.A.)— Berlindeki İngiliz sefirinin geri çağırılması - ihtimali hakkında amele fırkası meb'uslarından — Maclan tarafından sorulan bir suale cevab veren Çemberiyn, vaziyet hakkında şif: hi bir rapor vermek üzere sefirin Londraya davet edilmesi hususunun hali- hazırda tetkik edilmekte olduğumu söylemiştir. İngiltere, Çekoslovakya meselesi dolayısile Berlin nezdinde ye- niden teşebbüslerde bulunmak tasavvurundadır. Bazı mehalilde eyatıştırma siyaseti> nin terki Ihtimalinden ve Sovyet - İngiliz münasebatının ıslahı teşebbüslerinden bahsedilmek- tedir. Bazı mehafil, Çemberlayn'in istila etmesi ihtimalini derpiş ede- Macarlar Endişe Ediyorlar Budapeşte 17 (A.A.)— Macarların dilekleri veçhile Mucar ve Po- lonyalı kıtaatın iltisakı temin edilmiş olmasına rağımen Budapeştenin siyasi mehafili endişe içindedir. Bu mehafil, Almanya tarafından ye- niden yapılan ilhakın birçok mehafilde tevlid etmiş olduğu hayreti gizlememekte ve Macarların muvaffakiyetlerini Almanyanın müsa- mehakâr davranmasına medyun olduklarını söylemektedirler. İyi malümat almakta olan mehafil, Hitlerin Macaristan hakkın - daki uzak veya yakın tasavvuratı hakkında bir güna hayale kapıl - mamaktadır. Bu mehafil, Almanyanın kendi himâyesi altında olan Slovakyayı bir «hudud garnizonu» muhafazası için kullanmak tasav- vımndınlııııındııv.hınıılıoımuııılmıı—[îulıı tihab edilen anda bir tazyik icra etmesinden korkmaktadırlar. Al - manlarla teşriki mesai lehinde sarfı mesai etmiş olan Macarlar bile şimdi Macaristanın maruz bulunduğu tehdidi Rusya da Müdahale Etmiyor Savyet hükümetini nherhangi bir harekette veya beyanatta bulun- masına sebebiyet vermemesi mub- mahvedilmesinin | temel olduğunu beyan etmektedir. miş sıhhi güzellik kremleridir. Gece için yağlı, gündüz içir yağsız halis acıbadem çeşitleri hususf vazo ve tüplerde sali - hr, İNGİLİZ KANZUK ECZANESİ 1STANBUL - BEYOĞLU ——— ——— ver diye herkesin yanında söyle- niyorsun. Ben adama metelik vef” mem ve bir daha paradan bahse- dersen seni şöyle yaparım böyle yaparım» diye söylenmiye başlar mıştır. Berber Tevfik bu sarhoş adami Büzellikle dükkânından çıkarmak istemiş, sarhoştuğundar he yaptır Bim bilmiyen Feridun aynanın Ö* nünde bulunan usturayı — kapmış kendisinin koluna girerek —dışarı Ççıkarmak üzere bulunan Tevfiği bir itişle yere düşürmüştür. Feridun bundan sonra düşdüğü yerden kalkmak üzere — bulunan berberin üzerine çullunmış ve e- linde bulunan ustura ile zavalli 'adamın bağazını koyun keser gi kesmiştir. Berber Tevfik derbal ölmüş sarhoş katil tahkikata başlanmıştır. Söylendiğine göre bu feci cina- yet bir kadın yüzünden olmuştur. lardu. İtfaiye, vazifesini her va- Kit olduğu gibi ölüm ve ateş ile mticadele ederek yerine getirmiş tir. Alevler içerisinde çalışan dört neferimizin hafif surette yaralan masından başka zayiatımız yok * tur.> yakalanarak