25 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

25 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

ATATÜRK. SPOR GÜNÜ COK PARLAK Sporcular Atatürk Heykelinin Önünde And içtiler Beşiktaş - Güneş Muhteliti 3-2 Kazandı Sporcular için büyük ve unu- tulmıyacak bir gün: Atatürk günü! İki gün evvelden başlayarak akşamları Güneş kulübünde top lanan büyük kulüplerimizin mu rahhasları bugünün mümkün ol- duğu kadar zengin ve parlak bir şekilde kutlanması için el bir - Jiği etmişlerdi. Yapılan programa göre İstan. bul kulüplerinin belli başlıları harekete geçtiler ve Atatürkün 19 mayısta Samsuna ayak bası- şın! kutlamak üzere hazırlanan sporcular Atatürk günü, İstan - bulda ve bütün Türkiyede eşi gö rülmemiş bir parlaklıkta oldu. Bu tarihsel sporcu bayramının güzelliği, Türk sporcularının zünü ağartacak . ve. hepi göğsünü kabartacak kadar mu - vafiakiyetli oldu. Sabahki merasim Programa göre saat on buçuk ta Taksimdeki Güneş kulübüne gittiğimiz zaman, kulübün spor cular katmdan başlayarak bü - e salonları kulüplerin delege- eri ve sporcularla dolmuştu, İs- tirahat salonlarından birinde ku lüp başkanı Bolu saylavı Cevat “Abbas Gürer, kulüplerin Cumu- Tiyet anıtma çelenk koymala- yı merasiminde bulunmak üzere gelmiş olan Parti istanbul baş- kanı Ali Riza ile asşarbay Hâ a Programın ana çizgilerini Arı kovanı halini alan Gün, kulübünün içindeki bütün bu ii aliyetten bu mesut günün çok güzel olacağı anlaşılıyordu. Saat on birde eski sporcuları- mızdan İlhaminin kumandası al tında başta Şehir bandosu, arka- sında delege heyetler, Galata - saray ve İstanbul spor izcileri, sporcular ve şampiyonlar olmak üzere büyük ve muntazam bir kafile hâlinde Cumuriyet ahr- tma hareket edildi. Taksim meydanının dört ta- rafmı halk doldurmuş, sporcu- ların geçişini alkışlıyorlardı. Anıtın iç kısmını delege he- yetler ve hepsi birbirinin eşi çe- Jenkleri taşıyan kulüple üyeleri, dış kısmını da izciler ve Şehir bandosu kuşattı. Bundan sonra kulüp delegele- Tİ birer birer 'çelenkleri “ânrtir. arak Or n i haline getirdiler, elenkler sırasile şunlarındı; Türkiye güreş federasyonu, Avcılar kulübü, Anadolu Hisarı idman yurdu, Kumkapı kulübü, Beşiktaş jimnastik kulübü, İs - tanbul spor, Kurtuluş, Fener- bahçe, Beyoğlu spor, Vefa, Da- rüşşafaka, Hilâl, Altın ordu, Moda su sporları, Güneş, Süley- maniye, Galatasaray. İstiklâl marşı hürmetle din - lendikten sonra aynı şekilde Gü meş kulübüne dönüldü ve sabah- ki merasim bu suretle bitti. Kadıköye gecerken Öğleden sonraki programı asını £ takip etmek üzere biri çeyrek vapuruna oçeldiğimiz zaman Köprünün Kadıköy iskelesi ağ- zi ağzına dolu idi, Örada bulu- Gençler Taksim abidesine çelenk koyarlarken i kapalı “erin öyle ayak nanlar, Akay vapurlarının dur- madan ve ıskarça halinde müş- teri taşıdıklarını söylüyorlardı. Demek ki bugün Akay idaresi ihya olmuştu. Bununla beraber biz yine Fenerbahçe stadına gel diğimiz zaman tribünlerde boş yer bulacağımız hulyasmdan vazgeçememiştik. Böyle günler de görünen ufak ve dar bir va - purda üst üste oturarak karşı ya kanm yolunu tuttuk. 20,000 kişi Fenerbahçe stadınm arka ka- pısından ayağımızı içeri atar at maz o zamana kadar beslediği - miz boş yer bulabilmek hulyası suya düştü, Mübalâgasız 20000 tribünlere, mile doldurmuştu. bizden sonra gelen bir çok kimseler çaresiz geri dönmek mecburiyetinde kaldı - lar, İstanbul şimdiye kadar se - yircisi ve sporcusu bu kadar bol bir bayram görmemiştir. Geçit resmi Saat on beşte programın ikin- ci kısmına sporcuların geçit res mile başlandı. Sabahleyin Cu- muriyet anıtına çelenk ko- yan kulüplerin sporcularile, dühkü senelik bayra..larmı A - tatürk gününe İştirak etmek i- çin geri bırakan Robert Kollej atletleri temiz kıyafetlerile ve alkışlar arasında birbiri ardın » dan geçerek sahanın ortasına sı ralandılar. OMızıkanın çaldığı marşaayak uydurarakge- çenbubin kadar sporcu içide göze çarpanlar baş- ta Çoban Mehmet olmak üzere izcileri, atletleri, boksör- leri, kayakçılar, iskrimcileri, futbolcüleri, kısacası bütün spor kollarile Galatasaraylılar, kü - güllerden müteşekkil yedi ta - kım halinde Fenerbahçeliler, bembeyaz ve temiz kıyafetli de- nizcileri, teniscileri, futbolcüle » ii Güneller, iskrimcileri, atlet- leri ve futbolcülerile Be: iktaş - gine ei vi bolere ul spor, at i, voleybol- cüleri, basketbolcülerile Kolej- ii , Geçit resminden sonra 20000 a sevinçle dinlediği İstik - âl marşı çalınırken iki lübünden Hüsnü ri ük bayrağı çekti, Tuzun Bakanı ükrü ğ- lu Ankaradan e sahibi olarak Fenerbahçe asbaş kanı Hayri Celâl kısa bir söylev le sporcuların Atatürke olan bü yük saygısını ve sevgisini anlat ti. Çok alkışlandı. Bundan sonra Güneş kulübü nün başkanı Cevat Abbas Gürer güzel ve'sık sık alkışlanan bir söylevle 19 mayıs gününün mâ- nasını anlattı, b 2 lime a iken, ta İlişilecek Maçı tribünlerden seyredenler Cevad Abbas Gü- rer'in söylevi Kendine tabiatı, kuvveti ta- pık yapmış olan, ve uluslar de asaldan, kökten en temiz bu- lünan, dünyanm dört yanında, her bucağında insel kınavları gözler önünde duran büyük, sev gili ulusumu bütün varlığımla selâmlarım. Yurtdaşlarım, Bir gün Ösman oğulları öl femiş ve ölmiyecek olan Türk ebedi varlığını kendi kara ye kaytak dileklerine feda ederek bize her yönden parçalanmış hir vatan, bize her yönden körletil- miş, ve özünü kemiren, pâk göv desini kanatan, yabancılar elle- rinde tutsaklanan bir ulus bıra- karak ataları çağlarının sonunu bitiriyorlardı. Bıraktıkları vatan, son günle rine kadar Türkiyeden başka herkesin malı idi, Bıraktıkları vatan, son günle rine kadar Türkten başka her - kese hayat verendi. vi Bıraktıkları vatan, son gün - lerine kadar Türkten başka her kesin iradesile değişen ve sön- meğe mahküm bir oçaktı, Kardeşlerim, Türk ulusu, o kutsal varlık i- se kendisinden koparılmak iste- nilen bu güzel vatanın he. karış yerini temiz kanile sulayarak ta rihten yaşlı egemeniydi. , Halbuki, onu asırlardanberi hiçe saymışlar, onu hiç etmek istemişlerdi. Dış düşmanları da evrensel tarihin en şanlı ve kahraman u- Mae aranlıkl yuvarlamak için öldürücü biz Kr kenarma getirmişler - Çizmeleri, kırbaçları altiğd süngüleri karşısında ezilen EO sun; ne tutacak bir eli, ne da - dildir yanacak bir desteği, ne gökte bir ışığı, ne de âtiden bir umu - du kalmıştı. Yalnız kalan biri vardı. O, gençliğindenberi Yeşil Make - donyanın ovalarında,Bingazinin kızgm kumluklarmda, korkunç Gelibolu dar geçidinde, Çanak - kalenin kilidi Arıburnunda, tari he ad veren şan alan Anafarta- larda, cehaletten eritilmiş Kaf- kas ordularının bir avuç yedin- ci ordusu ile Nablusun, Şamım, Şerianın, Halebin karşılarında yurda, en yüksek yarar yiğitli » ğini gösteren : ATATÜRK'tü. Yurtdaşlarım ; Türk ulusunun ateşinden ya - pılan bir pota içinde kendi ken- dine yetişen, erginlenen kamal- lenen bu Atatürk tek başma bir varlıktı, kâinattı. Paraketesiz çürük bir tekne ile coşkun Karadenizin köpüren azgın dalgalarını aşan Atatürk 19 mayıs sabahı güneşi olarak Samsunda doğdu. Örada bağrına bastığı ulusun, adile, sanile, özile herkesten Zi» yade kıymetini biliyor, onu, ona her zaman kendini feda eden bir sevgi ile, seviyordu. Yurdun bo- zulmamış oğulları da, tarihte bir benzeri bulunmayan yüksek kafasını,arık açık alnını, bükül- miyen kuvvetli bileğini, hiç du- rulmıyan ülenini tanımış, ona bel bağlamıştı. “ Vicdanı liyesine tâbi olarak milleti müs takil, vatanımızı masun gör'in - ceye kadar, İstanbuldan ayrılan bü Türk gü neşi Atatürk, “Mukaddes istiklâli millimiz uğrunda milletle beraber niha yete kadar çalışacağıma da mu kaddesatım namma söz veri- rim.,, andını 19 mayıs 1919 gü- mü içti, ve gür sesile bu agansel andını ulusa içirdi, millinin iradei â-! çalışmak ahdile, | Bu and, Türk başımdareop17 - nan ölüm kal larmı yardı, parçaladı, Bu and, Türk ulusunu, büyük bir dinçlikle varlığını kurtar - mak için ayaklandırdı, | Bu and, Türk milletini öz- gürlüğüne, egemenliğine kavuş turdu. Bu tanrısel sestir ki, Türk u- lusuna benzerliğini öğretti. Bu ses, kocaman bir milletle birlikte bütün bir ülküyü yıkıp devirmeğe gelen kasırgayı dur- durdü. ! Bu ses, yeni Türk dünyasını, ve bugün bütün dünyanın saygı ile eğildiği bir ulus yarattı. Bu ses, Türk tarihinde ölmez bir devir açtı. Bu ses, insanlığa, insaniyete lâyık özgürlüğümüzle yaşadığı mız cumuriyeti kurdu. Ey Türk sportmeni, 19 mayıs 1919, dünya tarihini devirlere ayıran ve insanlığın kafasında bir rumuz olarak yaşa yan hâdiselerin en büyüğü oldu ğunu dinledin. Bugün senir, Türk varlığına inan günündür. Bugün senin Türk varlığına gü ven günündür. Bugün senin Türk güneşinin doğduğu günün dür. Bugün senin Atatürk gü * nündür, İşte onun içindir ki senin ve hepimizin en büyük bayramı *» mızdır, en büyük ayin günümüz dür. Bu büyük günü içten saygi ile an ve kutla Yurtdaşlarım, 19 mayıs, 1919 gününü, yara” tanı büyük svorcular adm a büyük saygı, ve sevgi ile selâm” larken zengin Türk tarihinin © bedi solmayacak olan bu bü) hayat “zafer,, gününü yapan cuda unutmıyalım ve gelecekle re unutturmıyalım. 5 TArkası 11 incidel