1 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

1 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 13

Y 8.b38 Topçuluğun Geleceği (istkbaii Gelecekte Ağır Top Menzillerinin 100 Kilomet- | renin.Üzerine Dara ve- İskender: topçusuz harbetmişlerdi. Fakat büyük harp deyince akla ilkönce topçu gelit. Çünkü her büyük savaş milyonlarca top atımıcile baş- lardı. O kadar ki, bü büyük topçu kütlesi karşısında diğer sınıfalr, hattâ talimatnamelerin ana sınıf diye tavsif - ettikleri piyade dahi silindi ve- büyük topçu yardımı, hazırlığı olmas dan piyadenin şuradan şuraya kıpırdıyamıyacağı kat'i bir kai- de olarak kabul edildi. | Tayyarenin çok tesirli bir si- | lâh olarak ortaya çıkışı topçuyu | bir-dereceye kadar sarstı. Ge- letekte tayyarelerin hava keşfi ve-hava-taarruzları dolayısiyle topçunun eski büyük rolünü ya--| Pamıyacağı, en- can - alacak noktalarda ve en can alacak za manda hava- taarruzları dolayı siyle vazifesini göremiyeceğini ileri sürenler çoğaldı. Hatta Şu: fikri bile ileri sürenler oldu : “Mademki - bundan. sonra tay- yarelet vasıtasiyle çok büyük mikyasta ve meselâ birden (iki- | Üç tonluk -infilâk maddesini düş Manım istediğimiz yerine götü- | rüp atmak mümkündür. O hak | de;ancak birkaç- kiloyu bulan | Ve çoksaz mesafelere gönderile- bilen topçu mermileri gelecekte Pek-âciz vaziyette kalacaktır. Tayyarenin göreceği iş yanında Pek-sönük- kalacak olan bü-iş için belki de bu muazzam teşki- lâtı idameye hacet kalmıyacak ve topçuluk da ortadanıkalkak Cakter: harpte mevzi muhare- | bakarak- konulan -“Her $ey topçunun elindedir,, kaide- SİYİ& büyük -harpten sonra. tay- Yarenin - inkişafına — bakılarak azı nazariyatçılarca . söylenen | “Topgu artık ehemmiyetini kay | etmiştir,, sözü karşısında bu- gün muhtelif - orduların topçu- Suna bakârsak göreceğimiz şey, topçunun her gür biraz daha ihtisaslara bölünerek, biraz da-| Almanlar motörlü ve elektrikli yeni sistem. taplar ı Yapmışlardır. Bataryelerin Çıkarılmasına Çalışılmaktadır ha fennileşerek, mak ek, | menzilini: arttırarak m di- | yen -çoğalması küdretini arttır- masıdır. Eğkinin- yalnız- çaplara ve sahra veya dağda kullanılmıya bakarak yaptığı tasnifin y da bugün tank.defi topu, ta; re- defi topu, piyade refakat to- pu, yakın töpçu, uzak — topçu, çok-uzak'topçu gibi birçok tas- nifler daha doğmuştur. ordunun ilkönce topçı törleştirmeğe, onu kılarak- bir sıkıfıkı irtihat tesis ettirmeğe ve'diğer'tz-aftan bu fazla müte- harriklik - dolayısiyle havaya karşı olan zayıflığı gidermeğe çalıştığını görüyoruz. Bazı na- zariyatçıların tahakkuük - etmi- yen sözlerine mukabil Mareşal Petain gibi namlr - ameliyatçı- lar hâ “Gelecekte kat'i kara- rı verdirecek, sımıf topçudur,, iddiasını serdetmektedirler. Va- kta topçu tek başma bir savaşı idare etmek ve zaferin meyve- lerini. bizzat toplamak imkânı- nasmalik olmadığı 'için bu. söz biraz:fazla bir iddia-olarak- gö: rülürse de piyadenin de-topçu- | suz'artık bir savas yapamıyaca- Zt aşikâr olduğundan pek yaba- na,da atılamaz, müteharrik araftan piyade ile Hakikat şudur ki; topçu her gün biraz daha müttehitl ve menzilini biraz. daha uzat- mak suretiyle gelecekte kendi- sine atfedilen zaiflikleri yenme- sHerçaleaşmaktakirr - BÜY erteik 5, 6 kilometre menzil ile giren sahra topları bugün -10-- 14 ki- | lometre menzile — sahiptirler. Das topları-ile bile 9-- 10 kilo- metrelik bir menzif elde edilmiş | tir. Orta çaptaki toplarla 15-20 kilometrelik. mesaleler- döğül- mektedir. Halbuki büyük harp- | ten evvel buy ancak- uzun gemi topları için düşünülen bir men- | zildi. Hele 1918 ilkbaharında Al- manların Parisi döğmek için-| hepsinde tayyare hücum- larına- karşı korunma. vasılaları vardır İ küllandıkları 120 - 150 kilomet- re menzile malik top, topçunun geleceği hakkında.bizi'çok baş- ka düşünceler ve -ümitler besle. meğe sevketmiştir. Tayyareler bugün nasıl at- mosfer tabakasının üzerine çı- karak: süratlerini ve menzilleri- ni alabildiğine — coğatıyorlarsa Almanların vücuda getirdikleri bu top-da hattâ 'stratosferin de üzerine çıkarak (mahrekin en yüksek noktası-takriben 35 ki- lometre) menzilini alabildiğine uzanmak imkânı olduğunu gös- | termiştir. O halde tayyare kar- şısımda topun en büyük zaafı olarak gösterilen ufak menzil, mahdut siklet mahzurları bu ye ni-yoldatamamen kaldırılabile- cek ve bilâkis tayyarenin birçok güçlükleri ve - tehlikeleri göze alarak götürüp atacağı tahrip maddesi, adetleri çoğalacak 0- lan bu toplarla pek kısa bir za-. manda ve hiçbir tehlikeye-ma- ruz. kalmadan - istenilen - yere gönderilmiş olacaktır. Tüayyare tarafından vurulmaya karşı da en büyük caresi müteharriklik olacaktır. Demiryollar/veya da- ha iyisi motörler üzerinde hare- ket eden, sabit bir yerde kalmı- yan ve fenni vasıtalarla kendi- sini çok güzel gizlemesini bile- cek'olan bu topların hava taarz- ruzlarından sabit toplar kadar korkusu olmıyacaktır. Kumanda vetevcih âletleri- nin makineleşmesi, rahat âletle- rinin tekâmülü, sada ve yer me- sahacılhhmiın inkişalı topçunun tesirini her gün birar daha art- tırmaktadır. Bu - vaziyet karı sında gelecek harplerde topçu- | nun kat'i kararı verdirecek yes gâne sınıf olacağı — iddia edile- mese dahi bu kararda en büyük roboynıyacak - sınıflardan — biri ve belki birincisi-olacağı söyle- nebilir. M. Şevki ——— Japonya Hava ordusunun vaziyeti: Hava ordusu 11 alaydan te- şekkül etmektedir.- Bunlardan bir tanesi bombardıman, 1 ta- nesi avcı diğer 9 alay karışıktır. Her alay 2 - 3 filodan mürek- kep 3 taburdan teşekkül:eder. Karışık alayların.. birer- keşi bugünkü bombardıman ve aycı taburları | vardır. Birsalayda 100 (zabit), 320 erbaş (kü bit) 900. er,60 - 80 tayyare, 26 yük otomobili, 2 traktör, 10 motosiklet, 2 ışıldak kamyonu, 4' telsiz kamyonu, 2 sıhhiye kamyonu,-2. tenvir merkezi, bir miktar araba mevcuttur: Stratejik koşif tekh kişilik | avcı tayyareleri, taktik! keşifler | 2-3 tayyareden mürekkep ufak müfrezeler tarafından yapılır. Bömbardımanlar 10 - 30 tayya- relik müfrezeler. (tabtırlar) ta- rafından yapılır, Bornba atışı çok yükseklerden değil, takri- ben» 20000 metreden — yapılır. Bömba ağırlıkları 25 - 50, 120 - S00 dür; Nadiren 1000 kilöya çıkar. Günde 2 - 3 defa uçabilen avcı tayyareleri tercih olunur. Makinelitüfek ateşi 200 metre- nin üstünde . yapılmamaktadır, Mümkün olduğu kadar 50.met- re üzerinde açılmıya gayret olu- nur. Müdalaa için - 1000;-2000 ve 3000 metre- üzerinde avcı tayyareleriyle hususi avcı grup- larr yapılır, Çin Amerikada- Consalidated fir- masma 50 tayyare sipariş et- miştir. Bunlardan: 30 — tanesi terkip edilmiş bir halde, 20 ta- | nesi, parça halinde,teslim olu- nacaktır, Parça halinde gelen- ler Şanghayda-tesis-edilen fab- rikada terkip: olunacaklardır. TYA N | uçuşisaati zarfında 32:400.000 | askeri uçuş “ ASKERLİK SAY 13 Başbakanin övdüğü hava kahramanlarımızdan bir grup: Moskova-Bükreş seyahatini | muvaffakiyetle bâşaranlar, Soldan sağa doğru: Teğmen Necdet; Vehbi, binbaşı İhsan, yarbay Celâl, yüzbaşı Enver, teğmen.-İsmaii Hakkı, Basri, Oturanlar: Makinist Niyazi, teğinen Hakkı; başmakinist Hüsameltin. italya: Hava bütçesi ve verileti yeni krediler: 1935 - 36 senesinde hava büt- çesi 849,605 milyon lirettir, bu miktar geçen — seneninkinden 129.605 milyon liret fazladır. Bunlardan ayrı olarak 10 nisan | tarihli bir irade ile ve hava si- Tâhlarının yenileştirilmesi imak- sadiyle 1,2 milyarlık bir tahsi- sat vedilmiştir. na yeni tayyareler imali, tay- yarelerin: teslimi ve : teçhizatı için.1,2 milyar liretlik mübaya-| atta bulunmıya»ve taahhütlere | girişmeğe salâhiyet vermekte - dir, Bunların bedeli olan-para- lar üç senede - ve ilk sene - 600 | milyon liretlik, bunu müteakip | senelerde 300- zer- milyonluk | olmak üzere . bütçeden -- tediye olunacaktır. Ödemeler işin şeks Hine ve derecesine göre tanzim olunabilecektir. Bu suretle ilk ; 600 milyonluk kredi 935 sene--, siitemmuzuna kadar. havane - zaretinin cline geçirilebilecek ve programâ konulan yenileş-- | tirme işinin yarısı da bu sene | zarfında ikmal edilmiş olacak- | tır. İtalyan hava kuvvetleri tata- fmdan 1934 senesinde 185176 kilometre mesafe - almıştır: . Si- vil tayyareciler için gösterilen talimleri bündan hariçtir. Bu kurslarda muvaf- fak olan sivil tayyareciler ister- lerse askeri tayyarecilik hizme- tinç almmaktadırlar. ingiltere: Daha 1934 te imali kararlaş- tırılan yeni bir tayyare gemisi- nin inşasıma başlanmıştır. ve | Arte Röyaladı verilmiştir. İns | gilterede de topla teçhiz edilen tekkişilik ! avor - tayyareleriyle tecrübe başlamıştır. Wüstland firması kendi tay- yarelerinden birini 37 milimet-| relik bir. topla , teçhiz etmiş ve fakat bu . topu - şimdiye - kadar usul olduğu Üüzere« tayyarenin üzunımihveri istikametinde de- ğil buna mail olarak we yukarı doğru ateş etmek üzere tanzim etmiştir. 1935 senesi için evvelceden tasavvur edilen malzeme sipgri- Şi; yeni vaziyet karşısında tak- riben bir misli arttırılmıştır. İngilizlerin su ile soğutular tayyare motörleri yerine hâva ile soğutulan motösler. koymak | tecrübeleri- şayanı — dikkattir. Şimdiye kadar su ile soğutulan | Rolls- Royce ve Kestrel motör- * - KISAL HAVA HABERLERİ letiyle teçhiz edilen / Hawker- Hart-gündüz bombardman tay- yarelerine tecrübe' maksadiyle su: ilesoğutulan - Bristal - Pe, gasus motörü konulmuştu. Bir az sonra tekmil bir filonun 760 beygirlik ve 24 silindirli Napir- Dagger- : motörleriyle - teçhiz. edildikleri haberi aksetti. H Bis-,| teminde konan, bu. motörlerin | verdikleri neticelerin de muva- | fik olduğu haber verilmektedir. Geledek tayyareler için bu su- krolun- î::iı:in Izunar&—îıagı zi maktadır. Kısa bir müddet-evvel - bir Hawker:- Hart filosu ile bir Vis | kers:» Viktorya nakliye tayyas» resinden mürekkep kafile Risal- purdan Singapura ,. arızasız bir. uçuş yapmış ve gene hiçbir arı-. zat olmadan geri dönmüştür. Keza Vikers torpido tayyarele- rinden- terekküp - eden 100.nu- maâralı filo da ayni yolda bir uçuş - yapmıya-hazırlanmakta- dır. Müstahfaz.. ordunun 52 nu. maralı topçu , tuğu,- (İivası) 1 Şubat -tarihinden. — itibaren 58 numaralı, dafi, | tayyare alayına çevrilmiştir.,Bu tuğ Kanham ve Fdvurshamdaki:205 inci ve E- ritteki 206, 207 inci Bramleyde- ki 208 inci bataryalardan mü- rekkeptir, Fransa, Brege firmaşı 406 M;S mar- | kasiyle ve , müteaddit. kişilik | I bin harp tayyaresi:daha- imal etmiştir. Bu tayyare beheri bi- mnerlik iki adet Guome - Rohne motörü ile-teçhiz - edilmiştir. Motörler- kanat - ilersinde - ve göydenin sağ-ve - solunda ol- mak-üzere tertip « olunmuşlar- dır. Teslihat olarak ikişer ma- kineli tüfeği havi iki devvar ku« le mevcuttur. Bu- kuleler göv- denin alt ve üstünde ve taşıyı- cı kanatların hemen - arkasına yerleştirilmişlerdir. Ayrıca bir çift makineli * tüfek — veya bir top da gövde üzerine yerleştiri. lecektir. Tayyarenin mürettebatı , 5 kişidir..En , fazla , sürat - 4000 metre yükgsekliği 385;kilometre- dir. 4500 —metre yüksekliğe çı- kış müddeti 11 dakika, en, faz- la çıkış irtifar 10000 metre ve vasati. 300 kilemetre süratle gi- deceği;menzil 1000, kilometre- dir, Taşıyacağı bombanın ağır-. lığı hakkında kat'i, malümat yoksa da her balde, 1000 kilo- dan aşağı olmıyacağı - muhakk kak addedilmektedir. Potez firmasının 452 deniz modelinden inkişaf ettirdiği bir deniz tayyaresi ön kısma yerleş tirilen bir topla teslih olunmuş-, tur. Portekiz Portekiz bükümeti, İngiltere- yealtı adet Blackburn - Perth deniz tayyaresi sipariş etmiştir. Yeni Alman toplarından birl