1 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

1 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

ee * TAN " n tefrikası 1 40 T Genç Kızla Fransız Espiyonu Arasında Kur- nazlık savaşında Fransız Yenilmişti Francıllara adındaki casus kadının asılarak öldürülm Kimseye bir şey sezdirmeden S istedikleri gibi çalıştılar. İyi- resiim yüptiğınden eltede | fırcası ve kalemiyle dolaşıyor; güya tablolar yapıyordu. Bazan da bir nebatat mütehassısı olu- yor, ağaçlar ve çiçekler üzerin- de tetkiklerde bulunuyordu. Ca susluğun teknik yüzlerini de iyice öğrenmişti. Fakat felek saadete yar olur mu? Sedanda bulundukları sırada bir gün büyük hir nöbet ve ateş içinde titriyerek uyandı. Dostu e. — Neoldu? Nen var? diye sordu: — Beni takip ediyorlar! — Rüya görmüşsündür. — Hayır! dedi, beni ediyorlar. Anne Marie'de sezmek, içine takip doğmak denilen altıncı duygu j vardı.. Esasen casus alarak doğan- larda bu “içe doğmak,. duygusu daima vardır. ve kuvvetlidir; kız bir türlü sözünden vazgeç- miyordu: — Takip ediyorlar, kaçalım! Diye tekrarladı. Yola çıkt- lar. Giderken bir köşede, birisi- ni bekliyor gibi duran, sivil bir adam gösterdi. — Bunu görüyor musun? de- di, dün bizim yemek yediğimiz | lokantada idi. Geçen hafta ge- ne karşıma çıkmıştı. O zaman orman bekçisi kılığında idi. O gündenberi o beni kolluyor, ben de onu şaşırtacak oyunlar oynuyordum. Genç kız ile Fransız kontres- piyonu arasında başlayan lm_:— nazlık savaşında Fransız yenil- miş, kız dostu ile Belçikaya geçmişti. 2 Wyanky çok yaşamadı. Bir gün öldürücü bir sancıya tutul- du. Hastaneye kaldırdılar ve apandisitten öldü.. Kız? Onu sormayın. O aşkm ve talihin en acımaz yumruğunu yemişti. Yaşamak manasız - geliyordu. Boş, yahut içi ağu dolu bir gö- nülle yaşamak neye yarıyacak- t? Tutunduğu dal kırılınca kendisi boşta durabilir miydi? Düşecek, o da sevdiğinin yanı- na gidecekti. Kızın düştüğü vaziyeti gören | düğü işlerin iç yüzünü bilme- memek gerekti. El çantasını yokladı. Sevgilisinin armağan olarak V:dlğl minimini revol- ver orada idi, Aldı, yokladı. Ve şakağına dayadı. Tetiği çekece. gi sırada yurdun büyük aşkr bağırdı: bir yüküm, bir borç vardı; onut da yapmalıydı. Wyanky son sevkiyat raporunu vermeğe va- kit bulamadan hastalanmış ve ölmüştü, Evdekiler onun gör- dikleri için bu raporları yerine vermiyeceklerdi. Şu halde? Ber line gitmek vebu — raporları vermek ve ancak ondan sonra.. Berline gitti. Yüksek rütbeli bir erkânıharp zabitiyle görüş- tü. Raporu verdi. Fakat hadi- seler o kadar çabuk biribirini kovalıyordu ki raporu. yerinde tamarnlamak. ümkün olma- mıştı. Wyanky'nin birdenbire sancılanması ve ölmesi de ağız- dan eksik yerleri doldurmağa fırsat bırakmamıştı. Zabit bu baş noktalar üzerinde eseflenir- ken zayıflıktan gözleri büyü- müş ve bakışı korkunçlaşmış, soluk benizli, bitkin kız anlat- mağa başladı. Askerliğe ve is- tihbaratın çok ince ve derin yerlerine ait şeyleri o, kadar bilgi ve emniyetle anlatıyordu. ki, dinliyenler hayret ve takdir içinde dalıp kalmışlardı; par- mağı haritanım üzerinde, bir yelkovan gibi, noktadan nokta- ya geçerken: — Burada diyordu, bir sev- külceyş demiryolu var, şurada manevrada yapılmış siperler ve berkinletilmiş yerler var. Eğer isterseniz size bunların bir şe- macınrı çizeyim, Mathesius olduğu söylenen erkânıharp zabiti kızm değerli bilgilerini dinlerken gözlerinde gizli bir facia kararını da sez- mişti. Matmazel raporu tamam- layınca zabit dedi ki: — Gitmeyiniz, herkes çekil- dikten sonra sizinle biraz görü- şeceğim. Kız-bekledi. Paydos olunca zabit kızı evinde yemeğe çağır- dı. — Peki, dedi. Gittiler. O gece konuk olarak kalmasmı diledi. Kız buna da, — Peki, çantasını açtı. Revolveri almak üzere elini soktu. Küçük silâh | kaybolmuştu. Erkânıharp Mathesius kıza çok acımış, onu ölümden kur- tarmak ve iyi yaşamasını ıemiı: Matmazelle konuşurken ona iyi öğütler ve parlak umutlar ver- di, Kız daima başmr saliryor, — Hayır, diyordu, benim biçbir şeyde gözüm yok, yalnız ölmek, yalnız onu düşünmek- ten kurtulmak istiyorum. — Siz bu kararmızı Wyan- ky'ye — söyliyebilseydiniz, her halde son sözü size yaşamanızı dilemek olurdu. Siz bu kara dü- şünceleri bırakmız da - söyleyi- niz, bakayım, nasıl bir iş ister- siniz? Bir memuriyet? — Hayır, memurlukta boş vakit bulmak, onu düşünmek tehlikesi vardır. Bana vereceği- niz iş öyle oltmalr ki omı düşü- nemiyeyim. — Siz çok iyi resim yapıyor- sunuz, isterseniz... — Ben hiçbir şey - istemiyo- kaçı (Bu resim bir Fransız ajanının üze- rinde bulunmuştur) rum, zabitim, ben yalnız ölmek. Mathesirs umudunu kesmek üzere idi. Birden aklına geldi: (Arkası var) Istanbul Harıci Askeri Kıtaatı ilânları Kapalı zarf usuliyle alı- nacak sade yağından Tekir- dağına — teslim — edilecek 21000 kilo sade yağın mu- vakkat teminatı 1197 lira ve Malkaraya teslim edile- cek 12000 kila sade yağının muvakkat teminatı 693 li- radır. Eksiltmesi 3 Haziran 935 pazartesi günü saat 15 ve 16 dadır. Eksiltmeye gi- recekler- Ticaret odasında kayıtlı olduklarını — ve ehli- yet ticariyelerini gösterir vesikayı ve vekil gönderen- lerde vekâletnamelerini ve Şirket namına girecekler sirkülleri Komisyona göster meye mecburdurlar. Kapalı zarf ihale saatinden bir saat evvel Tekirdağında Satmal- ma komisyonuna vermeleri. (5742), usı dedi. Odasma çekilince hemen | etmek istemişti. Ertesi günü | A N Burkgazla Kınalı “Son yıllarda Adaları — güzel - , leştirmek için sosyeteler kurul - dü. Ve epeyce de gözle görülür, taya konuldu. | Ancak, ne yazık ki bu güzel- | | leştirme işi, Hl_ıyıikıda ile Hey- | beliden ileri gidemedi. Öteki a. daları — Kınalı ile Burgaz — | güzelleştirmek kimsenin hatı - rından geçmedi. — Burgazın da Büyükada ve Heyhbeli gibi yeşil | çamlıkları. vardır. Oralarda da, öteki adalarda olduğu gibi ya - dı Marmaranın i gerdanliığın bi- rer halkası olan bu iki adacık, | bütün varlıklarını yalnız, tabiat- tan mı almalıdırlar? Onların da | güzelleşmeğe — ihtiyaçları yok | mudur? Büyükada ve Heybeliye | gösterilen Bağlılık, — sorsak ki bu iki adadan niçin esirgeniyor? Düşünmeli ki, koskoca Bür - gazda belli başlı bir yol yoktur. kıyılarında da bir plâj yapıla - maz mı? ve kayalık yerlerde denize gir - meğe mecbur olüyor. Hattâ, bu yüzden geçen sene, bir aile ba- gitti, Adaların en güzel tepesi olan Burgaz tepesine bile çıkılacak yol bulamazsınız. Belediye ve Adaları güzelleş- tirme sosyetesi, Burgazla Kına- Lıyan da birer ada olduklarımı ne | yoruz. Bir türlü Kapatılmayan ;Mescra Ortaköy deresinin iki tarafım da oturan biz zavallılar beledi - | yeye, kaymakamlığa şikâyet, müracaat için kaç papuç eskit - tik. Fakat hiç bir netice çıkma dı. Derenin altından geçen lâ - | ğiım tam tramvay yolunda, Ha- | midiye çeşmesinin önünde pat- Tamıştır. Bu lâğım yıllardır, bu rada böylece açıktan akıp gidi- yor, Dere boyunun bu taraftaki evlerin — helâları tıkanmıştır. Şimdi yaz da geldiği-için daha feci bir koku etrafa yayılıyor. Bu. açık lâğımdan çok şikâyetçi yiz. Belediye, tahsişat yok, di - yar. Peki ama, bu civarda otu - ran yüzlerce Ortaköylü bu pis ve gayri sıhhi kokuyu çekip duracak. mı?.. Yalova vapuru Ve Bursa yolcuları Bir okuyucumuz dün- matba- amıza gelerk bize yanayakıla şunları anlattı: Gece 12 de; Bursadan kalkan otobüsler saat 3,5 da Yalovaya geliyor. Vapur sabahleyin saat 6 da Yalovadan hareket ediyor. Biz otobüsten iniyoruz, Çoluk çocuk kışın soğukta,yazın toz i- çinde sokaklarda dolaşıyoruz. Çünkü vapur bekleme yeri, saat 6 dan evvel açılmıyor. Bursa ile İstanbul arasında bu şekilde yol culuk yapmağa mecbur olan bizler, zengin insanlar değilir. Ötobüsten çıktıktan — sonra, üç saât için otele gidemiyoruz. Akay idaresi, vapur bekleme ye rini açık bulundursa ve bizilm gi bi fakir fıkara, orada, birkaç sa- at için sığınsak.. Herhalde, bu iş yapılması güç bir şey değil- dir. Bursadan İstanbula gelen, böyle her gece, birçok vatandaş lar var. Akay idaresi bize bu ko- laylığı yapsın... e— - OPERATÖR Doktor Nimet Ankara — caddesi , Zorlu apartmanı No, 21. Cumadan maada hergün saat 7-6 hastalarını kabul Haa Gder. — $115 elle tutulur çalışma eserleri or- | Sonra, meselâ, bu güzel adanm | Haik, plâj olmadığı için açık | bası, kayalar arasında boğuldu | Salâhaddin GÜNGÖR. | w | tekliler İki çeşit adam görüyoruz. Bun ların birincisi işleri yürütenlerdir. Başına geçtiği işi kendâ düşündü- ğü gibi, uygun bulduğu ve tasar- ladığı gibi alıp götürür. Değerine ve karakterine göre sonuçlar elde eder. Böyleleri her yerde her za- man makbul sayılımazlar. Çünkü düşüncesini herşeyin üstünde tu - tar ve işe yukarıdan bakar, Bun- ların sayısı pek çok değildir. Içle- rinde müsajd. bir muhite düşmüş, olanları çok muvalfak olurlar a- ma doğrusu bunlar çok seyrektir. Böyleleri an ağır ve zar işlerin ö nünde irkilmez de sırasına göre, düşüncesine uygun bulmadığı kü- çük bir işi üstüne almaktan çeki- nifa. — Böylelerinin. aradığı aylık, şatafat veya kâr değildir. Sadecız işi tepelemiş ve zorluğa galebe çalmış olmak zevkidir kü; bunları en güç işleri yaparhen haylar. ihinci çeşide gelince; — bundar daha çokluktur. Kâh sessiz, çe - kingen, kâh patırdıcı ve atılgan olurlar ama daima işin önünden değil arhasından giderler. . Onlar işi değil, iş onları götürür. Böyle- leri maksat muvaffali olmak değil, nizama tatbil: etmak ve e - | İt |— —— i - Telefon : D stanhul Koînuhnlığı_ Satınalma K » İlânları İstanbul Komutanlığı bir ton arpa 12-6-935 Çarşam - Ba günü saat. 15 dekapalı zarfla eksiltmeye konulmuş tur, Tutarı 9000 liradır. İlk teminatı: 675 liradır. Nümune ve şartnamesi her- gün öğleden evve! komisyon da görülebilir. İsteklilerin at evvel teklif mektuplariy- le teminatları İstanbul Ko - yonuna vermeleri, 4157 **& ) İstanbul Komutanlığı bir likleri için 15,700. kilo Çalı fasulyesi ile 15,700 kilo sa- kız kabağı 2 Haziran 935 Pazar günü saat 15 de açık | eksiltme ile alınacaktır. Sa- | kız kabağının beher kilosu- nun tahmin fiatı 5 Çalı fa- sulyesinin 11 kuruştur. Şart | namesi her gün öğleden ev- | vel komisyonda görülebilir. İsteklilerin 187 liralık ilk teminat makbuzlariyle vak- ti muayyeninde Fındıklıda İstanbul Komutanlığı sa- tınalma komisyonuna gel- meleri. (2702) “.. Beher kilosunun tahmin edilen bedeli 11 kuruş olan 66 ton bulgur kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. İ- | halesi 2 Haziran 935 pazar 4146 likleri hayvanatı için 180 | NeDersiniz? İŞLER VE ADAMLAR . . a tihadı Mili | Türk Sigorta Şirketi vakit kabul edecek? diye soru - | Harik ve hayat üzerine sigorta muameleleri icra eyleriz. | Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir. | Merkezi idaresi : Galatada- Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta aranmaktadır. Vakti muayyeninden bir sa - || mutanlığı satınalma komis- |« (2894) | | günü saat 15,30 dadır. İs- gün Fındıklıdaki komisyonunda Eksiltmeye sayılı kanunun maddelerindeki vesikalarla şartnamesini her | ve nümunesini Fındıklı! 312 inci | hazır bulunmaları, (2704_.,; | menher zaman mahbul ve gözde — 'Y(0.8085 —— 'KENDİ KENDİMİZE ÇATIYORUZ| | vair almaktır. Kötü huy değil am- ma nizamnamelerden ve emirler den beklenen şey asıl işin yapılma sıdır, İşte bu nokla onların gözle- rinden ve ellerinden daima ka çar. Lâkin böyleleri heryerde he dirler, En büyük amaçları mes'ul olmamak, mesuliyelten kaçmak baka,. Bu ikiden birincisi çalıştığı ye Te on paralık kâr temin edeceği: ni görürse mesuliyet düşüncesi, aklına gelmedar işe atılır. Lâkin ikinci çeşit adamlar en küçük bir sorguya uğrayacağını sanırsa ça lışteğı yerin binlerce lira masrafa girmesine göz yumar... Bu ikinc çeşidin en büyük hüneri, nerede, ne vakit “evet” diyeceğini bilme- sidir. Herkesin adamı gibi görü nen bunlar herkesten evvel ken dini düşünür ve başlarının yumu raklığı da bundandır. Dünyanın “Nemelâzımcı — Opn Porltunişte) ler grupunu hep bun- lar kurarlar. Lâkin memleket bur lardan ziyade Birincilerden hiz met görür. Biz böyle düşünüyo ruz. Siz ne dersiniz? IN 4.488B7. soz (|| Yaz Mevsimini Beyoğlu'nun en güzel ve en nezih çalgılı bah- çesi olan NOVOTNi de geçiriniz,. Taze bira Büyük kadeh | |20 KURUŞ | Hazirandan. itiharen — " | Kimyager Hüsameddin || İarar, kan, kazurat ve ticaret tah- lilleri yapılır. Eminönü, Emlük ve Eytam: Bankası karşısında — İzzet Boy Hanı -. .—— ——— — —" || çiçek MERAKLILARINA | || Avrupa çamları, her mevi mey- ve fidanları, zinet çiçekleri, e0 nadide gül çeşitlerimiz vardır. Bahçemizi ziyaret el baş- ka yere gitmeyiniz. Şişli - Çifte Cevizler aa Etem Ali kardeşler _J.lı:, ça AAAT birlikte teklif mektupların! ihale saatinden bir saat €V” veline kadar komisyona veF meleri. (2703) ** 4 Kıt'at ihtiyacı için behef kilosunun tahlin edilen bE” deli l0kuruş olan 301 nohut açık — eksiltmeye K” nulmuştur. İhalesi 2 Haz! ran 935 pazar günü saât dadır. İsteklilerin şarm; aKi 4147 satımalma — komisyonun” görebilirler. | görebilirler. Eksiltmeye © t gireceklerin | receklerin 225 liralık ilk ak” 545 liralık teminat mektu- | minatlariyle birlikte V | bu veya makbuzu ile 2490 | tinden evvel isyon Komisyo! ü