June 22, 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

June 22, 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

—— 22-6-035 SON HA Çelik Miğferlilerle Hitler- ciler Arasında İihtilâf Münih, 21 (A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: Münihdeki Nas Yonal - Sosyalist partisile çelik miğfer teşkilâı arumq ağır bir anlaşamamazlık patlak vermiştir. Çelik miğfer teşkilâtının bir toplantısında harb malüllerinden Dr. Hali, bir ıöy_[e_vlverı. rek, biraz daha tenkid özgürlüğü istemiş ve Nazi partisinin ba- zı elemanlarının radikalizminden sızlanmıştır. (şikâyet etmiş- tir) Bavyera İç işleri Bakanı, Çelik miğfer teşkilâtmın her tür- lü kmavını (faaliyetini) yasak etmiştir. Sanıldığına göre bu anlaşamamazlık Hitler'in karışmasını gerektirecek kadar şiddetli. Çinde Bir Talan Pekin, 21 (A.A.) — Çin komünistleri, Kuzey Şansi'de Yenşag Misyonerleri binasını yağma etmişlerdir. Baş papas İbanez ile dokuzu Fransisken papas Yenan'a, sığınmışlardır. Söylendiği- ne göre, Papaslar burada tehlikeli bir durumda bulunmaktadır- lar, Komünistlerin Yenan etrafındaki birkaç şehri elde ettik- leri haber verilmektedir. Divanı harplerde Mahküm Edilenlerin Malları (HUSUSİ MUHABİRİMİZ BİLDİRİYOR) Atina, 21 Haziran Muhaliflerin müracaatı üzerine isyanla alâkadar olup divanı- harpler tarafından cezaya mahküm edilenlerin bir kısınının mal- larına konulan haczin kısmen kaldırılması için bir kanun hazır- lanmaktadır. Bu kanuna göre'üç seneye kadar mahküm olmuş olanların tekaüt maaşları iade edilecektir. Uç seneden fazlaya mahküm olanlardan zaruretlerini isbat edenlere tekaüt maaşları bir nisbet dahilinde verilecektir. Cezaları her ne olursa olsun te- €il edilmiş olanların malları tamamen iade edilecektir. Mahkâm âsilerin zevcelerine ait menkul eşyanın 500,000 drahmiye kadar olanı alınmıyacağı gibi gayrimenkul eşyanın da yine bu meblâğ- dan aşağı olanı haczedilmiyecektir, Bu kanun henüz bitirilmiş değildir, başka mMaddelerin ilâve edilmesi de mühtemeldir. Sofulis, hususi olarak Kondilis ile görüşmüş isyana iştirak edenlerden hafif cezalara mahküm olanların affı için bir kanun yapılmasını istemiştir. Kondilis bu isteği hükümete bildireceğini tmiştir. — Fikret Adil Habeşler, italyan Nüfuzun- Yduhi Yurluu'yı Alacakdlar Hosa ittihaf edilmiş manzum mec | mualar bulunduğunu İçbakan - | isyan hareketinden ötürü mah - Cenevre, 21 (A.A.) — Habeş hü - kümeti uluslar kurumu genel sekre - terliğine yeni bir nota göndermiştir. İtalyanın durumunu protesto eden bu nota, snır bölgelerini görden geçire- cek, gerçek durum ile ayni zamanda gerçek veya uydurulmuş bütün hâdi- seler hakkında gerçin yapacak nötr bir komitenin atanmatını (tayinini) İstemektedir. Habeş hükümeti, bu komiteye, işini iyice başarması için gerekdiği kadar yardımda bulunmayı adadıktan baş - ka, bütün masraflarını da yüklenece- ğini söylemektedir. Bu önerge (tek - lif) Habeşistanın barışsever niyetle - rini isbat etmek ergesile yapılmıştır. SON DAKiİKA Habeşistan ihtilâfında Yeni Bir Mesele Roma, 21 (A.A.) *»in, Habeşistanın, — an resmiğ çevenler, uluslar sosyetesi - Habeşistana nötr görmen (müşahit) gönderil- Mesi suretindeki önergesini kabul etmiyeceğine kani bulunmak- tadırlar, Eğer kabul edilirse İtalyanın uluslar sosyetesine karşı tebkisi çok şiddetli olacaktır. Buradan Giden Bir Katil İzmirde Yakalandı İsmail adında biri sahte hüviyet cüzdanr taşıdığı için, yakala- narak Adliyeye verildi. du ve katil olduğu anlaşıldı. Sorguya çekildiği zaman itirafta bulun- Beş buçuk yıl önce Zafranboluda Nazife adında bir kadını öldürdüğünden, Bartın ağır ceza mah - kemeşi tarafımdan on beş yıl hapse malıküm edilmişti. Beş yıl yattıktan sonra 15 Martta hapishaneden çıkarak İstanbula git- miş ve orada tedarik ettiği miştir. Cam imaline Başlanıyor (Başr 1 incide) gelen 3500 ton şişe ve 150 ton zücca- Ciye eşyası, yeni fabrikanın yılda 4500 tonluk iş kabiliyeti - kargısında tammamen dahilden temin edilmiş ola- caktır. Fabrikanın bütün makineleri oto- matik olduğundan baslangıçta 120 a- mele kullanılacak, diğer kısımlar işle. dikçe sayısı arttırılacaktır. Bir kaç gündenberi fabrikada son :'ullhılm başlanılmış bulunmakta - Böylelikle fırınlar hararetin tesirile temizlenecek ve hazır bir hale gelmiş olacaktır. Fabrika ilk imalâtını inhi- sar idareleri için yapacak, bir müd- â:t sonra başka sipariş kabul edecek Fabrika için, bir müddet evvel Av- Tupadaki meşhur cam fabrikalarma Bönderilen talebe, tahsillerini ve staj sahte hüviyet cüzdanile buraya gel - Eden Romaya Gidiyor . (Baş tarafı 1 incide) şöyle demiştir: “Eden, bana hükümetinin İngilte- Te ve Almanya arasında niçin bir de- ni anlaşması yapıldı. anlatmıştır. Ben şc kındlılnep ıh' ümetimin 'hu meselede ileri sürmüş olduğu saknı kayıtları bildirdim. ” Di ; larmı tamamlamışlardır. Bunlar önce Fransız mütehasaralar: ile beraber ça- hışacaklar, ilerde tesisatın idaresi ta- mamile kendilerine bırakılacaktır. Gelecek yıl için fabrikaya pencere Camı imali için yeni bir kısım daha i- Tâvesi düşünülmektedir. Bunun için bu yıl tecrübeler yapılacaktır. Cam ve şişe fabrikamıt, gelecek sene, mem leketimizin ihtiyacı olan 4000 tonluk pencere camını da temine muvaflak olacaktır, 'T BER BALKANLARDA HU- SUSİ |STIHBARATIMIZ idam Edilenler İçin şiirler Atina, 21 (Hususi muhal mizden) — Polis müdüriyeti A- | A tinanın mübadil mahallelerinde | $ divanıharplerde ölüme mahküm edilerek kurşuna dizilen Papu - las, Kimizis, Vulanis ile Venize lığına bildirilmiş ve bakanlıkça bunların müsadereleri emri ve - rilmiştir. İsyancıların malları Atina, 21 (Hususi muhabiri - mizden) — Hüriyetperver parti lideri Sofulis bütün muhalifler nâmına Kondilise baş vurarak küm edilenlerin mallarının hü - kümetçe zaptedilmemesini iste- miştir. Kondilis Başbakan görüşmeden bir şey söyliyi ceğini beyan ederek Sofulis konuştuklarını Başbakana bil - dirmiştir. Bu hususta bir karar alınıp alınmadığı henüz anlaşılama - mıştır. Kondilisin istifası haberi yalandır Atina, 21 (Hususi muhabiri - mizden) — Söylendiğine göre | Metaksas aleyhine açtığı dava- yı kaybeden Çaldaristen, isyan- dan sonra aldığı tedbirlerin doğ ru olduğuna ve bunları ettiğine dair bir beyanatta bulun masını istemiş, Çaldaris bunu reddetmiştir. Bunun erine Kondilis de istifa edeceğini bil - dirmiştir. Bu hususta malümatına mü- racaat edilen Kondilis böyle bir şey olmadığını söylemiş bu şayi ayı tekzip etmiştir. Ü e dücu « laklıiin Atina, 21 (Hususi muhabiri - mizden) — İskenderiye gazete- si Yunan ordusunu tahkir edici bir mektup yazan muharrir Ku - lumvakis yakalanmış tahkikat hâkimine gönderilmiştir. Hâkim sorgudan sonra mu - harriri serbest bırakmıştır. Yunan bankası Atina, 21 )Hususi muhabiri- mizden) — Yunan bankası rei- si Çuderos'un istifası işi bir me- sele oldu. Haber verildiğine gö - re Çuderos'un istifası kabul edil mezse Finans Bakanı Pesma - zoğlu istifasını verecektir. Bu akşam toplanan kabine konseyi bu işle meşgul olacaktır. Zanne- dildiğine göre Finans Bakanı ile Çüderos arasında bir anlaşma zemini bulunacaktır. Yunanistanda Alman gazetecileri Atina, 21 (Husust muhabiri- mizden) — Almanya Dışişleri Bakanlığı matbuat müdürü ve propaganda direktörü Bade, sı- yasa bürosu matbuat direk! Beber, politika işleri rapörtörü Baron Veizenhofi ile on üçAl- man gazetecisi buraya geldiler ve büyük Britanya oteline indi- ler. Ötelin üzerine , Alman ve Hitler bayrakları çekilmiştir. Solfya sefiri Atina, 21 (Hususi muhabiri- mizden) — Yunanistanın Sof - | ya sefiri Koclas geri çağırılmış, | yerine Tiran sefiri Diyamantopu los tayin edilmiştir. SAĞIRLIK. KALKIYOR Bezlindeki Doyçe Akustik fahrika. sının yaptığı elektrikli kulaklıklarla sağırların pek çoğu işitebilirler. Son itat: kulak yerine kafa kemiklerine tesir yapan aletler, Türkiye Acenta- hT : Galata posta kutusu 1112. DİKKAT : Ankara ve İzmir'den şimdi müracaat edenler seyahat me- murumuz tarafından yakında ziyaret tasvip | N ICMAL Yugoslavya'da Kabine Krizi Yugoslavya kralı Aleksandı'ın ölü- münden beri bu ülkenin iç işleri y lunda gitmiyor. Bu devletin kurtı tarihinden beri karşılaştığı en önem inde toplamaktır. Yani ulusal birlik kurmaktır. Krallık kurulduğu zam Hırvat, Sloven Krallığı idi. ma kadar liberal bir idare tatbik edil- di. Ancak bu idare Sırp, Hırvat ve Kral Aleksandır işi eline yasal partileri dağıttı. Sh lavyayı amacına doğru gi gini anlamıştı. Ve bu siyasayı bir ta- rafa bırakarak daha Jiberal idare tatbik etmeği tasarlamakta idi. Bu yasayı tatbik etmek için de seçtiği devlet adamı Yevtiç idi, Siyatayı de- ğiştirmeğe kralın ömrü yetmedi. Maz- silyada bir kurşuna kurban oldu. Kralın ölümü Yugoslar milletini yas içine attı olan niyabet meclisi, Aleksandır'ın ta- savvur ettiği geniş idarenin tatbikı rasının geldiğine karar vererek bu de Aleksandı'n — itimadını kazanmış olan Yevtiç'e verdi. Yevtiç hükümet kurarak seçi; göslav ulusu araşında ği sanılan bu seçim, tamı bir netice verdi. Seçimde bükümet 1,747,000 oy, mu halefet ise 1,076,000 oy alı la beraber, Yugoslav seçim kanumu- nun garip bir tecellisi olarak hükü- met 303 saylav, muhalefet ise yalnız €7 saylav elde edebildiler. Muhalif parti, bir defa seçimin tarzına itiraz etti. Seçimde hükümetin baskı yaptığı iddia edildi. Sonra hükümetin aldığı oyların üçte ikisini aldıkları halde ne- ticede ancak 67 saylav seçebilmeleri- ne İtiraz ettiler. Skopçina acıldığı za- man muhalefet, görüşmelere iştirak et | medi. Belgrada gidecekleri yerde mu- halefet parti, Zağreh'de bir beyanna. me neşrederek Yugoslayyanın, ancak Hiırvat ulusunun emelleri tatmin edil- mekle yaşayabileceğini ilân etti. Zı Teb piskoposu Baner de seksen yaşı- 'na rağmen, Belgrada giderek seçim- den dolayı nsip Pol'a sikâyet etti. RPietar Hünanst, Ü kanı, Popovic ile Adltye Bakanı Kö- yiç'in ağızlarile muhalefetin bu beyan hamesine Skopçina'da cevap vermiş. tir. Hükümetin iddiasına göre, mu lefet, Yugoslavyayı dağıtmak istiyor, Mubalefet lideri Maçek'in Hırvat Kralı ilân edilmesi kararlaşmış, hattâ lider namma gümüş para basılmıştır. Bu paralar istikbalde kurulacak olan Hırvatistan krallığının — kuronlarıdır. Hükümet, kendi otoritesi namına hay retle telâkki edilecek bir İddiada da- ha buluamuştur. İç Bakanına göre, seçim üzerine tazyik yapan hükümet değildir. Hırvat çoğunluğu olan yer- | lerde hükümet partilerine oy vermek kahramanlığa mütevakkıf imiş! Bu gürültü içinde nihayet Yevtiç istifa etmeğe karar vermiştir. Başba- kanın istifasına sebep, naibe “umum! vaziyeti tetkik etmek imkânmı ver. H teşkil eden unsurlar | mek” maksadından ibaret olduğu bil- | dirilmektedir. Yeni kabineyi kimin teş kil edeceği bilinememekle beraber, kim kurarsa kursun, yeni hükümetin de Yevtiç'in karpılaştığı zorluklar ile karşılaşacağı üşikârdır. Kimbilir; bel- ki de bu çıkmazın bir kurtuluş yolu, 1929 da olduğu gibi, tekrar diktatör- yılma benzemeyen yanı şudür ki bu- gün ortada diktatör namzedi yoktur. * Yevtiç'in istifası Üzerine (Baş tarafı 1 incide) da Yevtiç kendisini telefona Ça- Zırmış ve yarım saat önce çe - kildiğini bildirerek kendisinden, küçük anlaşmanın başkanı sıfa- tiyle, 22 haziranda Belgradda ya pılacak olan küçük anlaşma top lantısının geri bırakılmasını ve bundan Benesin de haberdar edil mesini rica etmiştir. Bunun üze Tine Titülesko telefonla Benes - le de görüşmüş ve dün akşam hareket etmemiştir. Kim gelecek? Belgrat, 21 A.A. — Kabine buh- ranı, normal olarak sürmektedir. Bir- leşik ayrış başkarı: Matchek Belgrada Brlmık Üzere Zağrepten ayrılmıştır. ğleden sonra buraya gelecektir. edileceklerdir, 4653 | Kendisinin krallık naipliği ile ku- rulu tarafından kabul edileceği sanıl- maktadır, mesele, bütün ulusu bir amaç üze- | yaptı. Ne yazık ki Yu- | bir barış meydana getirece- | lüğe avdettir. Ancak vaziyetin 1929 | MESELE şıkbir vazi kanta 900, kıraathane 1325, mu ici de 1300 liraya kadar bilmiştir. Kabzımallar evvelki bi dün de ihal İşti miş, seyirci kalmışlardı Kabzımallar ne diyorlar? Kabzımallar diyor ki: “ — İhaleye iştirak etmeme - mizin sebebi, kazanç vergisi çok luğundandır. Bu cihet tesbit e- dilmediği için yazıhanelerin ka- zanç vergisi, hal binası krymeti üzerinden alınacaktır. Bu da bin küsür lirayı tutâr. Sonra halde sıkı bir inzibat var. Defterleri - miz ikide birde kontrol edile - cek, yazıhanelerimiz daima göz den geçirilecektir. Evvelce ser - best çalışırken şimdi sıkı bir di siplin altına girilir mi?. Duyduğumuza göre kabzımal | lar bu mevzu etrafında belediye ye müracaatta bulunmuş ve Eko nomi Bakanlı; da telgrafla vaziyeti bildirmişlerdir. Belediye yapabilecek mi? | Halbuki alâkadarlar kabzı - malların bu fikirlerinin doğru | olmadığını söylemekte ve şunu ilâve etmektedirler: * — Evvelce bu işler kabzrmal lar cemiyetine veriliyor ve kab zımallar da istediği gibi satış yapıyorlardı. Yeni şekil meyda na çıkmnca, tabil hiç işlerine gel i. Fakat burada yalnız kab- ğil, köylüyü, müs - tahsili de di lâzımdır. Böyle olunca da yeni şeklin tat biki zaruridir. Esasen kabzımal lar, iş yapabilmek için yazıha - ne kiralamak mecburiyetinde - dir. Aksi halde dışarıda toptan | satış yapamazlar.. Şayet bunlar hareketlerinde ısrar ederse bele diye bu işi hususi teşkilâtile ida re etmeğe hazırdır.,, Di kal da, istedikleri kabul edilmediği takdirde halde serbest satış ya - pacaklarını iddiaya başlamışlar dir. Belediyenin düşündüğü Bu karma karışıklık önünde diyenin fikri şöyle hülâsa bilir: “ — Hal nizamnamesi gayet sarih ve müstahsilin lehine ola rak tanzim edilmiştir. Bu ni - zamnameye göre, İstanbul ci - varında bulunan ve adına kara toprak denilen bahçelerden biz- zat kendi mallarımı getiren müs tahsiller, halde bunları satmak ta serbesttirler. Bu, esasen se - nelerdenberi tatbik edilen bir usuldür. Fakat bunu kabzımal - lar yapamazlar. Çünkü onlar, sa | tan ile alan arasında komisyon | sudur. Burada kabzımalların va | ziyetlerine dokunan bir şey yok. Esasen kabzımallar İstanbul ci ğ Almanyanın 'Dönmeside Londra, 21 A-A, — Deyli Telgra: fın sandığına göre, Almanyanın ulus- lar sösyetesine dönmesi meselesi dün Baldvinle Ribbentrop arasında görü- şülmüştür. Gazete, Almanyanın gü — şartlarla Cenevreye dönmeye hazır olduğunu söylemekte, 1 — Bir batı hava andlaşmasınız sonuçlandırılması. 2 — Lokarno andlaşmasını lımza e- den devletler tarafından iki taraflı andlaşmaların Lokarno andlaşması üzerine yapacağı etkiler hakkında gü ven verici izahat verilmesi. Deyli Telgraf öte yandan, a bakanmın, hava yapıları programını uygutlamaya — (tatbike) — başladığını yazmaktadır. Bakan, 450 uçağın he« men yapılmasını ısmarlamıştır. Mu -< harebe uçaklarının sürati iki seneye kadar, saatte 240 milden 275 veya 300 mile çıkarılacaktır. Londra, 21 A.A. — Parise giden Edenin yerine uluslar sosyetesi işle- rinde vekillik eden, hükümete me - mur Sir Eustace Percy dün, Flint kontluğunda bulunan Şottom şehrinde hükümet tarafından tertip edilen bir mitingde bir söylev vermiş ve demiş- tir ki: “İngiliz - Alman deniz andlaşma- sının en büyük önemi, acun barışını başarmak için uluslar sosyetesi maka s — ÇIKIYOR Yeni hâl ortaya karı- yet çıkardı (Baş tarafı 1 inci sayfadal varile değil, hariç ile iş yapar - | lar. Nizamnameyi yaparken Av rupa hallerinin nizamnameleri - ni getirterek hususi şartlar tes- bit ettik. Tüccar ve komisyon - cuların kazançlarına dokunur hiç bir şey yoktur. Hal, bir nevi borsadır. Tabii burayı başıboş bırakamazdık. Hal yapmaktan maksadımız, ba şıboş kalan bir ticareti intizam altına almaktır. Koyduğumuz üsüller, bu intizamı temin gaye sinden başka hiç bir maksatla konmuş değildir. Hale gelecek tüccar komis « yonculardır. Bunlardan bin beş- yüz liralık teminat mektubu is- tedik,, Bir sene zarfında yüz bin lerce liralık alış verişe tavassut edecek kimselerin bu kadar te - minat vermesi de çok görüle - mez.. Evvelce sebze halinde bir çok yolsuz hâdiseler cereyan et ti. Bunun bir çok mişalleri var- dır. Hal böyle olunca, orada ça- lışacakların hal disiplinine ria- yetkâr olmaları istenildi.. Halde yazihane kiralayan ko misyoncular, bir nevi mütemet ve yediemindir. Bu noktadan da yediemin sıfatile yaptığı mu ameleleri icabında tetkik etmek çok doğru bir harekettir. Bundan kaçanlar, müamcle - lerinde gizli nokta bulunanlar - dır. Hâl münakasasıma bir çok insanlar girdi. Bunlar bize kâfi dir. 1 Temmuzdan itibaren bü- tün yaş meyva ve sebze hale ge lecektir. İcap ederse müstahsil- lerin mümessillerinden de isti - fade ederek hususi bir teşkilât yapacak ve hale girmeyen kab - Zzımallara yani komisyonculara ait eşyayı burada sattıracağız.. İki günlük münakasa esnasın da talibi çıkmayan yazihanele - rin ne zaman kiraya verileceği kestirilemez. Kazanç vergisi meselesine gelince: Bi bir meselle yoktür. Ver gi cüzidir. Yazihanelerin yarı be deli kadardır. Vergi hal binası üzerinden almamaz...., Diğer taraftan hal binası yeni yapıldığı için iki sene kazanç vergisinden muaf olduğu da ha ber verilmektedir ——— Fransız parlâmentosu ve Laval hükümeti Paris, 2LA.A. — Parlamentonun dünkü toplantısında — Laval'ın yurd- sever birliklerin dağıtılması için Ruc- cart tarafından ileri — sürülen proje- nin hayati bir önemde olan ekonomik ve finansal meseleler kotarıldıktan sonra görüşülmesi hakkındaki fikri 250 ye karşı 335 öy ile kabul edil- miştir, Başbakan güven mesclesini ortaya koymadan, başkanlar komisyonunun çirdiği prograpmı değiştirmek istediği takdirde — parlamentoyu kapatmak tehdidinde bulunmuştur. Cenevreye Görüşülüyor Baldvin Nizmasını nasıl kullanmak gerektiğini gösteren bir örnek oluşundadır. Acunda barışa dahava. rılamadığı düşünüldükçe başlar uta- narak öne eğilmelidir. Bununla bera« ber, bu barışın yarrsı başarılmıştır,