26 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

26 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 12

— 'i TAN 56 » B . YŞ Eünmmmem Dünya Gazetelerine Göre Hâdiseler ORTA AVRUPADA Yugoslav Buhranı P Prens Pol Temps'dan: Yugoslavyada patlayan kabi- ne buhranmın hususi bir karak- teri vardır ve arsrulusal sahada akisler uyandırmağa müsaittir. Binaenaleyh dikkatli olmak ge- rektir. Yevtiç, İskopçinanın son seçiminden sonra takip edilme- silâzım gelen siyasa hakkında bakanlar aynı fikir- de olmadıklarından kabinenin istifasını naibe vermiştir. Bu is- tifaname — kabul edildiğinden, şimdi naiplik, muhtelif siyasal şeflerle istişarelere başlamış ve içinde, muhalefet partisinin en faal uzuvlarının bulunacağı bir Stayatinoviç kabinesinin teşek- külüne doğru yol alınmıştır. Hakiki vaziyet budur. Fakat bugün Belgratta cereyan eden hâdiseleri iyice anlamak için, ge çen mayıs ayı zarfındaki : seçi- min ne serait dahilinde yapıl - dığını gözönünde bulundurmak lâzımdır. Skopçina, çalışma metodu, hükürnetin faaliyetini felce uğ- rattığından temel yasasının 32 inci maddesi mucibince şubatta feshedilmiş ve seçimin S mayıs- ta yapılacağı ve parlâmentonun 3 haziranda toplanacağı bildi - rilmişti. Yugoslavyayı müttehit bir memleket yapan müteveffa kral Aleksandr'ın, izinde yürü- yen Yevtiç, ulusal saha dahilin- de Yugoslavyanın bütün ırkları ve eski muhalif partilerin kuvs vetlerile beraber teşriki mesai fğeuk, 1929 da teessiüs eden re _ııîni normal bir hale getirmeği düşünmüştür. — Netekim kralın ölümünün ertesi günü ananevi partilerin Hiderleri ile temasa başladı; fakat zamanın icabatı, ve belki de bazı taktik hatalar - ki otorite fejimi tahakküm e- den, krallığın birliğini vücude getiren bir takım nüfuzları, ida- Te etmek İüzumundan döğmüş. tuür - Katolik Slovenler partisi lideri papas Korochetz, ve müs lümanlar şefi Spaho gibi eski partilerin tanınmış şeflerile teş. riki mesai ederek, gayretinin so nuna kadar gitmesine engel ol- muştur, Nomalizmasiyon'a git- meği, amaç edinen yeni kabine, her yerde olduğu gibi temel ya- sasına uymağa mecbur kalmış- tı. Mayıs seçimi, eski siyasal te- şekkülleri istiyen namzetlerin Hstesini, faydalı bir surette or- taya koymayı müşkülleştiren bir sistem dahilinde yapılmış - tır. Bizzat Yevtiç, ulusal merkezi yet listesinin başma geçti ve karşısında Hırvat köylü partisi Maçekin başkanlığında birleşik muühalefet partilerinin bir tek listesi vardı. Seçimcilerin yüzde 70 i seçi- me girdi ve Yevtiçin listesi, ve- rilen reylerin yüzde 62 sini ka- zandı. «« Yevtiçin listesi, Skopçina- da 300 yere sahip olmuştu. Hal buki muhaliflerin elde ettiği yer ler altmış kadardı. Halbuki bu kazanma zahirt idi. Hakiki de - ğildi. Çünkü hükümet listesi 1.700.000 rey almış, ve muhalif- ler listesi, Dalmaçya ve Hırva- tistanda tam ekseriyeti temin ©- derek 1 milyon rey kazanmıştı. Bundan şu netice hasıl oldu.Mu halifler vaziyetin kendi zararla- | rına olarak bozulduğunu iddia ederek, Skopçinada çalışmaları- na iştirakten imtina ettiler. Siyasal kriz de işte bundan doğdu. Journal'dan: Bir defa daha merkezi Avru- panın düzeni için lâzımgelen di- Ne — Telsizim hassas mı?.. dersiniz?. Ay başlarında taksiti verdiğim zaman benimle bera » ber ağlar. (Ric et Rac) Yevtiç rektifleri çizecek olan, küçük andlaşma konferansı geri bıra- kıldı. Bu çok teessüf edilecek bir şeydir. Çünkü 7 kânunu sanide, Romada Mussolini ve Laval ta- rafından çizilen Tuna * plânı o zamandanberi de hayli sürük - lenmiş durmuştu. Almanlar bu tecbhurdan nasıl istifade edile- ceğini gösterdiler. Karışık ma- nevralara müsaade edenleri ten kit etmek iyidir. Fakat başlıca vazifeleri sürüncemede bıraka- rak, onlara müsait fırsatlar ha- zırlamamak daha iyidir. Küçük andlaşmanın toplan - tısını geri bırakan sebebin, Yu- Boslavyadaki dahili politika ka- "llkkıı olması daha çok tees- üf edilecek bir şeydir. Yevtiç :l*'"! dolayısile Belgratta kal- iğı için, Cenevredeki müzake- reler kısa kesilmiştir. Bugün i- se Yugoslavya yeni — bir bakan beklemektedir. *« Seçim rejiminin cambaz - lıkları, 1.700.000 rey alan hü - kümet listesine mecliste 300den fazla yer vermiş buna mukabil 1 milyon rey alan muhalefet an- cak 60 sandalye elde edebilmiş- tir. Fakat yeni meclisi harekete geçirmek zamanı gelince,bu ka rışık mesele patlak vermiştir. Dalmaçya ve — Hırvatistanda tam bir ekseriyet aldığını bi- len muhalifler parlâmentoda fa- aliyete geçmek istemişler ve hat tâ, seçimin yeniden yapılmasını bile ileri sürmüşlerdir. Bunun üzerine hükümet blokunda ve bizzat kabinede mukavemet baş lamıştır. İşte kriz budur, AAT AAA CC GGG CNGND NK NYĞ F K GUN NNN VÜF SKĞ Ğİ G A | Habeşistanın Satın Aldığı Harp Malzemesi Habeşistanın bağlı bulunduğu Cibuti limanını gösterir harita Matin'den; Cibuti, 11 haziran (mektup- la) —— On gündenberi devam e- den müthiş hararete Trağmen, bir kaç yolcu ile beraber, güver- tede duruyor, başımızda geniş şapkalar, gözlerimizde dürbün- ler olduğu halde Kizildenizin süt rengi ufuklarında, silâh ka- çakçılığı yaptığı söylenen yel. kenlileri arıyorduk. Emeğimiz boşa gitti. Ortalık ta, ne bir yelken, ne bir duman vardı. Denizin biraz hareketlen diğini görmek için Tacura kör- fezine kadar beklemek lâzımdı. Netekim öyle aldu. - Yalda hir Alman vapuruna rastgeldik. Bi- zim istikametin aksi tarafa doğ | ru ilerliyordu. Bu, Hamburg li- manımma merbut Adolph Woer - mann vapuru idi. 'Tesadüfe bakın ki aynı vapu- ru bundan iki sene evvel, Ka - narya adaları civarında görmüş ve fotoğrafımı almıştık. O za - man yine bu vapur, âsi Arapla- ra silâh taşıyordu. Cibuti limanına yanaştığımız zaman henüz parçaları eklen- memiş iki tayyare gördük. Bun- lar son zamanlarda Habeş hü - kümetinin satın aldığı Fokkers ticaret tayyareleri idi. Acaba bunları Adolph Voer- mann mı getirmişti? Bu ilk sualimizin cevabı şu ol du: hayır! İkinci cevabı ancak sekiz gün süren tahkikattan sonra öğrene bildik. Fransız Somalisi sahilleri ve Adis Ababa şimendiferlerinin ni hayet bulduğu Cibuti limanı va- sıtasile, hiç bir silâh ve mühim- mat kaçakçılığı yapılamaz. Bu imkân dahilinde değildir ve bu imkânsızlığın sebepleri şudur: Habesistana yapılacak silâh, harp malzemesi ve mühimmat ithalâtını tanzim etmek üzere 1930 senesi 29 ağustosunda Pa riste, Fransa, İngiltere, İtal - ya ve Habeşistan arasında bir andlaşma yapılmıştır. Bu muahedenin — tatbikatına dair 1932 senesi nisanında yapı lan bir mukavele, bu gibi malla- :ın;:iuııı: Somalisi vasıtasile abeşistana geçmesini şu şart- l'"hrblllımxıtır: SĞ acatcı memleketi i miş bir lisansı olmııı,“'.l Tei Habeş hükümetinin müsaa « de vermiş bulunması, Fransız Somalisi sahilleri hü- küâmetinin müsaadede bulunmuş olması. Bundan maada mukavele, bi- zim eski düşmanlarımız olan memleketlerden gelen harp mal zemesinin Fransız sahillerine ih racını menetmektedir. Bu mukavele, Fransız sahille- | harp tüfeği, 2850 adi Son Aylarda ri valii umumisi M, de Coppet tarafından gayet ciddiyetle tat- bik olunmaktadır. Muntazam şerait dahilinde Habeşistana sevkedilmek üzere gönderilen 10.000 tüfek, 170 mitralyöz, 2.600.000 kurşun mart ayı zar- fında Cibutiye vasıl olduğu hal de, bütün vesait tamam olmadı ğı için ancak nisanda yola çıka- rılmıştır. . Cibuti limanı vasıtasile 1 kâ- nunusani 1935 ten, 10 haziran 1935 e& kadar Habeşistana sev- kedilen mühimmat ve harp le - vazımı miktarı şudür: - - - Çekoslovakya ve Belcika ma- | mulâtı 16,000 tüfek, 600 mitral- yöz, 5.500,000 kurşun. İsviçre mamulâtı, iki tane tay yareye karşı müdafaa mitralyö- Zü. Bütün bunlara lisansları Ci - butiye gelen, ve yakında Habe- şistana sevkedilecek olan 1400 tüfek, 7 milyon kurşunu da ilâve ct - mek İâzımdır. Hiç bir top ve mermi gelme- miştir. Yalnız Hamburgtan do- kuz sandık kimyevi madde gön- derilmiştir. Bunların sıkleti 425 kilo ve kıymetleri 5000 frank - tır. Ayrıca 52 kilo çeken oksi - jen tüpleri de vardır. ç tane gaz maskesi nümu - nesi de, kimyevi maddeler, ve oksijen tüpleri gibi harp malze- mesinden saymamak lâzımdır. 1934 senesinin ilk üç ayında Habeşistan Cibuti limanı vasıta sile 3000 harp tüfeği, 57 mitral- yöz, 27.000 kurşun, ikinci üç yında 2 tüfek, 1000 kurşun, ü - çüncü ayında, 2 mitralyöz, ve dördüncü ayında da 20.000 kur şun ithal etmiştir. italya büyük imparatorluk istiyor Lavaro Fascista'dan; Tabil servetler itibarile fakir, fa- kat insan kudreti itibarile zengin olan Italya, birçok evlâdlarını va- tan haricine göndermeğe mecbur kalmıştır. Son istatistiklere göre, hariçte yaşayan tlalyanların mikda vi 9,500,000 dir. Bunlardan 7 mil- yen 700 bini Okyanusu aşırı yerler de, 1,800,000 ini A Afrikada yııınım moktai nazarına göre bunların golarından n çok istifade öden lilerini kabul'eden ir, Ve bütün bu küdretler k“-”'h':ı'- men ona vatan için kaybedilmiş de mektir. Bugünkü şerait ll:-l etmek hemen hemen imkân. sızdır. Bugün biz, katiyen bir imparator Tuk vücude getirmeğe mecburuz. Duçe bize büyük bir fikir birliği ve olgun bir şuur verdi. Mukadderatı- mızı zorlamak, kendimizi ve istik - balimizi düşünmemiz gerektir. ı ÇO Re A AAA Kat | doktor Alexis'iyi FEN ALEMİNDE Ölüme Karşı Çare! Matin'den: Bugünkü krizin arzettiği ha- kikatlar, insanın ümidini kıra - cak mahiyette olmasına rağmen diğer taraftan hayatın bundan intikam aldığı sahalarda vardır. Geçen gün Nevyorktan aldı- ğımız kısa bir telgraf doktor Alexis Carrel'in — tayyareci Charles Lindbergle beraber yap tığı şayanı hayret bir tecrübe - nin muvaffakiyetle neticelendi- ğini bildiriyordu. Bu tecrübe es- nasında, hayat sahibi mahlükla vi ölümden sonra da yaşatabile- cek yeni hayat bir cihaz kulla - nılmıştır. Geçen cuma günü, bir müd- dettenberi Bte — bulunan gördük. Bize dedi ki: — Bu haberi Rokfeller mües- sesesi tebliğ etmemiştir. Hava- dis belki, bugün Birleşik Ame- rikada çıkan Science mecmua - sından alınmıştır. Bu makale - de müharrir bizim geçen nisan- danberi Üzerinde çalıştığımız lâî_r meseleden bahsedilmekte - ir. Bu tecrübeyi Charles Lind - bergin bu dünyanın en kuvvetli mucit kafalarından birine ma - lik olan insanım vücuda getirdi- Charles Lindberg ği hususi bir âletle yaptık. Tecrübemizin gayesi, zihayat vücutlar üzerinden çıkarılan, u- zuvları hariçte mümkün olduğu ———————————— Istanbu! Millt Emlâk Müdürlüğünden: Doktor Alexis kadar uzun müddet yaşatmaktı. Hayatı uzatmak ve hattâ haya- tın ahengini bozmamak, ona tec rübevf bir tarzda mahrum kal- dıkları motorları iade etmek başlıca amacımızdı. Bu uzuvlar, guddeler, thyro- ide'ler, ovaire'ler ve daha baş « kaları, sterlize edilmiş höcrelere de saklanryor ve ona, kalp ve ci- ğer hizmetini gören âlet bağla- nıyordu, Bu sayede manevf un- sur, kan veyahut suni mayi, şire yanlarda dolaşıyordu. Komprime edilmiş hava saye sinde bu devranı temin etmek kabildir. — Bu suni hayat, uzun müd det devam edebilir mi? — Buna bir hudut çizmek im kânı yoktur. Şimdiye kadar ben yirmi yedi, yırmi sekiz tecrübe yaptım. Bazı cihazlar 20 gün ka dar yaşayabildi. — Cihazlar koleksiyonu, yani bir bünye bu suni devrandan ise tifade eder mi? Doktor Alaxis güldü: — Şimdilik, dedi, mesele bu | değildir. Bütün bir bünyeyi ha- rekete getirebilen motorun yeri- NE ÇEÇEDİNECEK CİRAZM nemüee hiş bir şey olduğunu tasavvur ediniz! Hayır, bu tecrübelerde en enteresan olan nokta, kimye- vi unsurların istihale şekillerini, vesaire vesaireyi tetkik etmek « tir. Muhammen Değeri Lira BÜYÜKDERE: Yenimahalle Kayıkha- ne yolu ve Paza!l €ski 11-4 yeni 70-8 müştemel evin 3/8 rbaşı caddesi kayıkhaneyi payı. 358 YENİCAMİ : Hacı Küçük Kürkçü hanı kat 2 eski yeni 10 odanın T. 648 MERCAN : Yavasça Şahin mahallesi Uzun Çarşı caddesi eski 163 yeni 240 sayılı dükkânın 30,//84 payı. 177 KÜCÇÜKPAZAR : Hoca Hayreddin Kü- çük Pazar caddesieski 51 yeni 43 üstünde odayı müştemil dük- kânın tamamı. TAKSİM : Kâtip Musta! sokak eski 9, 11, 1 216 fa Çelebi yeni 3 yeni 7, 9, 11 jimnastik kulubu ve deponun eski 9 numaraya isabet mahalli. eden muayyen 2063 YEDİKULE : Kürkçü başı Hüseyin ağa Yedikule caddesi eski yeni 2-4 sayılı iki evin 42/2 MERCAN : Saman viranı Çarşı caddesi eski 324 yeni sayılı dükkânın 3/90 payı, 40 payı. '195 Sani Uzun 105 22 YEDİKULE : Çırağı Hasan İki Yüzlü Çeşme Çıkmazı eski 44 yeni 1 sayılı evin 1/2 payı, 183 EMİNÖNÜ : Ahiçelebi Balıkpazarı cad- desi eski 96 yeni 48 kânın 480/6720 payı. sayılı dük 285 KULEDİBİ: Şehit Mehmet Paşa Üs- tüpcüler sokak eski dükkânın tamamı. yeni 2 sayılı ı 130 BOĞAZİÇİ : Yeniköy Yağhane sokak eski yeni 5 sayılı evin 979/1440 payı. 557 Yukarıda yazılı mallar 26-7-935 cuma günü saat 14 de kadar pazarlıkla ve peşi: n para ile satılacakdır. İstek- lilerin haftanın salı ve cuma günleri idarede müteşekkil satış komisyonuna müracaatları. (F) (3477)