August 22, 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

August 22, 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Aziz Hüdayi AKDEMİR Lavrens Kadın Kılığında Türk Ordularının Arasında Dolaşıyor, İstediği Malümatı Alıyordu Araplar diyorlarmış ki kiyamet kopacağı zaman iki alâmet zuhür e1-: Cüneş batıdan doğar. Sonra aan bir hayvan çıkar. Bu hay- van mescidülharamın (o avlusundan, yerden türeyecektir. Boyu altmış kulaçtır. Yapılışı on bir hayvandan almmıştır. Başı öküz, gözleri do - muz, kulakları fil, oboynurları ge yik, boynu zürafa, göğsü aslan, de- risi kâplan, #irti kedi, kuyruğu koç, bacakları deve ve sesi eşektir. Bir elinde Musanın asası, öbür © linde peygamber Süleymanın mih- rü bulunacaktır. Koşması o kadar hızlıdır ki önünden hiç bir şey ka- çamaz. Müminlerin yüzüne nın asasile işaret koyacak, kâfirle- rin altını da Süleymanın mührile damgelayacak. Arapça konuşacak. Kıyamet alâmetlerinden biri de Araplar Türklere karşr ayaklan- ması ve savaş açması olacak. Kü - çük mevkidekiler yüksek mevkile- ee geçecek, Deccal çıkacak. Deccal Horasan taraflarından bir eşek üs- tünde gelecek, arkasında — (70.000) Yahudi yaya yürüyecek. Bu sirada İsa da gökten inecek, Müslüman dinine girecek, Deccalı öldürecek, evlenecek, hayvanlar konuşmaya başlayacak. Kuşlar, balıklar, yılan- lar, hattâ cansız şeyler, insanlar gi- bi konuşacak. (1) Lâvrens anlatıyor: “Bin bir gece ülkesinde kadınla- rın hemen hiçbir hizmeti olmadı. Bunun sebebi şu olsa gerek: Er - kekler entari giyer, etekliği hoş yörmezle. Galiba Arapları çok 8c- vişim de bundan ötürüdür. Erkek- lerin kadınlara hâkim olduğu biri- cik ülke Arabistandır. Fakat ka - dınların erleekler elinde esir oldu- ğu sözü doğru değildir. Gerçek ka- dın erkeğin elinde bir eğlence, bir zevk oyuncağıdır. İstediği zaman ve istediği kadar oynayabilir. Bil- gi erkeğin, bilmezlik kadınındır. Dünya ve ışık erkeğe, karanlık ve kapahıkirk kadına mahsustur. Er - kek emreder, kadın, gözü kapalı yapar. Kadının tesiri yok değildir, fakat kendisi görünmez, kendisin- | | den bahsedilmez. Dillerde hep Hicaz kralının adr dolaşir. ,Karıse Celâletülmelikeyi himse ağzına almaz. Barış konfe - gansiha yalnız Emir Faysal gelmiş, öferde fak kraliçesi olacak olan “Karısını getirmemiştir. Bizde, ba- zan bir yere kadm girdiği zaman erkekler ayağa kalkarlar. Araplar- da bu yoktur. Kadın sofraya hiz - met ederse de erkekle beraber sof- raya oturamaz. Bedeviler kadınları bütün fena- Ikların kaynağı sayarlar. Bir be- devi şarkısında şu sözler var: «Bana evlen dediler. «Dedim ki ben serbestim. «Boynuma niçin bir yılan torbası asayım? «Onların yüzünü şeytanlar gör- sunb . Lavrens kadın Tâvrensin bir İngiliz, bir hıristi- yan olduğunu bazı Araplar biliyor- muş. Fakat (Obedevilere kendisini Müslüman göstermek (| lâzımmış. Lâvrens her ne kadar tam bir A- zap gibi giyiniyorsa da yine bir eksiği vardı; Sakalı, Her Arabın, hele çöl Araplarının mutlaka saka- İr olması lâzemdı. Halbuki Lâvrens sakal hususunda o kadar mutaassıp mış ki İngilterenin batacağını bil- se sakal birakmazmış. Bununla be- raber gereken yerlerde serbest bir kadın kıyafetine girerdi. Türk si- perleri arasına girerken çok defa Arap kadını olurdu, Türklerin içi ne girecek bir casus için en iyi kı- yafet bu imiş; çünkü Türk nöbet- şileri bir kadına “dur! Kimdir o!, demekten sıkılırlarmış! oLâvrens kadm kıyafetinde çok defa Türk hatları gerisinde dolaşmış ve Al lenbi ile Faysal kuvvetlerine değerli haberler vermiş | “Lâvrens bedeviler arasında ge- zerken yanında torbalarla “İngiliz ve Türk altınları taşır, Arapların ahlâk ve iptilâsını iyi öğrenmiş ol- duğundan yerine göre bahşişler, rüşvetler, hediyeler verirmiş. On - larla birlikte namaz kılar, camie gider, vaaz eder ve Kurandan âyet- ler okurmuş. Bir gün yine fakir bir Arap ka- dını kılığında Anezeden Türk bat- ları gerisine geçti. On beş gün ö- tede beride dolasarrk Ar-p kuvvet- lerinin hazırittmasnı yardım etti, Baalbekten 3400 metre açıkta deve» sinden indi. Arap elbisesini çıkardı. İsaretsiz bir İngiliz sübay kostü- mü giydi. Baalbeke girdi. Yolda , İngiliz deniz istihbasat şefi Amina! Hali Lâvrensi gören Trük askerleri Al- man sübayı sanarak selâimliyorlar- dr. Lâvrens düşünmüştü ki böyle yer ve böyle zamanlarda aşık do - İaşmak, saklanmağa o çalışmaktan daha tehlikesizdir. Kendi kendine şöyle diyordu: — Bu kıyafette bir Alman zabi- ti de Londrada dolaşsa İngiliz ne- ferleri onu selimlarlar. Lâvrens istediği bilgileri topla- dıktan sonra dönüyor, tekrar çarşa- fa giriyor ve (Mutavvile) şeyhinin yanma geliyor. Civar şeyhleri Mek kenin yeni şehzadesinin etrafına toplanıyorlar. o Suriyede © hemen Türklere karşr ayaklanmak ve sal- ! ar H dırmak için bağrışıyorlar. İlk iş ol- mak üzere Rayak civarında büyük bir demiryol köprüsünü atıyorlar. Bundan sonra Lâvrens yanındaki bedevi ile Şama geliyor. Gece, © zaman orada mevki kumandanı O » lan Ali Riza (paşa) ya misafir olu- yorlar. Ali Rıza (paşa) sarayın ve Türk hükümetinin en büyük © ve güvenli bir memuru olmakla bera- ber içinden Türk düşmanı ve Arap ayaklanmasının taraftarı idi. Ye - mek esnasında Lâvrense diyorlar ki: — Türk ve Alman kumandanları arasında geçimsizlik ve anlaşmaz - lk var. Filistin ve Arabistanda si- zin için tam fırsattır. Almanların Türkleri adam yerine koymâması Türk kumandanlarını kızdırdı, Şim- di onlar ne derse bunlar aksini ya- piyorlar. Falkenhayn Filistin ve Arabista- nın boşaltılmasını teklif etti, Türk. ler kabul etmediler. Lâvrens Arap kıyamında Ali Ri za (paşa) nın ne suretle hareket e- deceğine dair talimat verdikten son ta Havrandan geçerek (o karargâha döndü, Bir gün yine Şamda, erkek kı fetinde, dolaşırken iki Türk süel kanun neferi Lâvrensi tuttular, As- ker kaçağı diye merkeze götürdü- ler. Söyletmek için bayıltıncaya ka da dövdüler; sokağa fırlattılar. Kendine geldiği zaman gece olmuş- tu, karanlıktan istifade ederek tek- râr kaçtı, TArkası var| u Tomas Arap kiyameti- ni İyi öğrenmemişe bensiyorlar, ile on bir hayvandan yapılmış devi karış- tırmışlar ve yecuç o mecucu o umutmuş- TÜRKİYE iŞ BANKASI Telgraf adresi MIS İstanbul birinci iflâs #emurluğun. dan : Müfliş Todori Kostantine ait &v eşyası 288-935 çarşamba günü | saat 10 da ikinci arttırma ile satıla- cağından talip (olanların o gün ve saatte Tarabyada (Kireçburnu cad- desinde 134 No. lu eve gelmeleri i- lân olunur. (13868) B. O. Tapu başmemurluğundan? Tophanede Kimcali mahallesinde Topcular caddesinde yeni 350-350/1- 350/2 - 350/3 - 350/4 ve 354 No. ve elyevm Denizyoları işletmesi Mü- dürlüğüne ait Muhasebe dairesi leva- zem ambarı, Seyyahin (binası telsiz kulesi ve müştemilâtile deniz rıhtım mahalli Mülğa Seyrisefain idaresine ait olup bu kerre mezkür gayrimen- küller 2248 No. li kanun mucibince yeniden teşekkül eden Denizyolları işletmesi müdürlüğüne devir edildi- ğinden bu yerlerin tapuda da kaydı bulunmadığı cihetle idarei mezküre namına yeniden kayıt ve tescili için senetsiz tasarrufat muamelesi yapı- lacağından bu yerler hakkında tasar» ruf iddiasında bulunanlar varsa ta- rihi ilândan en nihâyet on beş gün Fartında yetlerinde mevcut vesaiki tasarrufiyelerile birlikte “bilesale ve- ya kanuni vekilleri tarafından bilve- kâle 935 « 5348 varide o numarasıla mahallinde berayi tahkik bulunacak tapu memuruna veyahut Beyoğlu Tapu Baş Memurluğuna müracaatla rı ilân olunur, (13864) Sermayesi : 100,000 Türk Lirası | Merkezi : ANKARA — Şubesi : İSKENDERİYE İTHALAT, İHRACAT, KOMİSYON VE EMANET İŞLERİ YAPMAKTADIR. İSKENDERİYE'de satılmak üzere emaneten mal gönde- renler, hesabımıza, TÜRKİYE İŞ BANKASI şubelerinden avans alabilirler. En iyi fiyatla, en az masraf ve komisyonla emin bir surette iş görmek istiyenlerin MISIR İŞ LİMİTED' tercih etme- leri kendi menfaatleri icabıdır. tarafından tesis edilmiştir. IRİŞ — İskenderiye va — 5110 —————— m ma Evvelce İstaibulda Taşcılarda Ha- cı Mustafa mahallesinde Paşa 0 kağında 4 No. da iken bilâhara Yu- manistana gidip mezkür (o mahaldeki ikametgâhı bilinemeyen Vasil Vasi- liyadis, İstanbul ikinci icra memurluğun- Despina Hacı Anastasiyadis ve kı- 21 Yetsimaninin İstanbul 3 üncü no- terliğinden tasdikli 4 T. Evvel 934 tarihli bir kıt'a kira mukavelesine müsteniden kiralamış olduğunuz İs- tanbulda Taşçılarda (o Hacı Mustafa mahallesinde Paşa sokağında 4 No. lu dükkâna kira (o bedelinden 1-3-935 den itibaren işlemiş 4 aylık kiranın tutarı olan 144 lira 30 kuru- şun alacaklıya izafeten ve o vekâle- ten dairemize müracaatta bulunan vekili Avukat Ziyaeddin tarafından istenilmiş olmasına mebni bu husus- ta tarafmıza tebliği lâzım gelen öde- me emri ikâmetgâhr hazırınızın meç- huliyeti hasebile tebliğ kılmamiya- rak tebligatın bir ay hakkı itiraz tayini suretile ilânen icrasma karar verilmiş olmakla tarihi ilindan itiba- ren mezkür müddet zarfında 935 - 1986 dosya No. sile icranın dur ması hakkında söz veya yazı İle bir itirazı kânunide bulunmadığınız tak- tirde muayyen Omüddetin bitmesini müteakip cebri icra suretile devamı muameleye tevessül | kılmacağı ma- lumunuz olmak ve bu baptaki ödeme emrinin tarafınıza tebliği makarna AN SAGLIK ÖGÜTLERİ Deniz Safası Tan, hergün okuyucularma ha- ber veriyor: Moda'daki deniz klübü- nün yola çıkardığı kotta Geliboluyâ vardı. Kotra Çanakkaleyi geçti, Sa- kiz adasını tuttu. Elbette Pireye de varacak... Yelkenli kotra ile denizde gezi, şüphesiz, deniz safasının en güzel şeklidir. Açık denizde bol güneş, te- miz hava, rahat uyku, hep sağlığa pek uygun şeyler. Fakat bunlara karşılık kotra salasmın büyük bir kabahati var: Pek az sayıda keselere uygun olabilmesi. Buhari: yahut mo- törlü bir yat ile gezebilmek için en azdan milyarder olmak Jâzimdir, derler. Açık denizlere çıkabilecek bir yelkenli kotraya sahip olmak için bu zamanda sadece milyoner olmak, bilmem ki, yetişir mi? Bereket versin ki, küçük keseler için de kürekle giden kayıklar, san- dallar kalıyor. Bunlarla büyük de- nizlere açılmak kabil olmasa da, ke- nardan biraz uzakça, herhalde toz- suz havadan alınabilecek kadar aşıl- mak imkânı vardır. Kürek çekmek sporlar arasında en iyilerinden biri, belki de en birinci- sidir. Çünkü hiçbir spor için tam | yani adalelerin hepsini hareket etti- recek bir hareket demek kabil ola- | madığı halde kürek çekme için he- men hemen tam spor demek müm- kündür. Bir kere, kürek çekerken kolların adaleleri zaruri olarak hareket eder- ler. Oturulacak yer eski usulde sa- bit ise, vakıâ, bacaklar hareketsiz kalırlar. Fakat spor için yapılan san- dallarda kürek çekenin oturacağı yer sabit değildir, kürek çekme ha- reketi sırasında ileriye geriye oynar. Böyle olunca kollarla birlikte, göğüs ve bacaklar da hareket edeceklerin. den bütün bedenin adaleleri işle- miş olurlar. Bu hareketler yapılırken teneffüs te derin ve muntazam olur, kanın dönmesi daha ziyade kuvvetlenir, bundan sinirlere de kuvvet, sakinlik gelir. Kürek çekmenin başka sporlardan | bir üstünlüğü de, herkesin kudreti- ne göre ölçülmesi, az veya çok gi detli, az veya çok sürekli olması mümkün bulunmasıdır. Onun için kürek çekme çocuk ve büyük, erkek | ve kadın, hatta genç ve ibtiyar her- kese elveti ii Başka sporlarda seen yaş olduğu halde kürek çekmede bu yoktur. Herkes kudreti yettiği ka- dar kuvvet sarfeder. Sandalla yarışa girilmediği halde, kürek çekme sa- dece bir keyif, eğlence sporudur. İnsan yorulunca biraz dinlenir, deni- zin temiz havasını alır, #onra gene kürek çekmeğe başlar, de bunun bir aile sporu olmasıdır. İnsan çoluğunu, 'uğunu, İsterse dostlarından bir ikisini toplyarak denizde gezmeğe çıkar. Yolda ço- cuklara, kadınlara nöbetle birer, iki- şer kürek çektirir. Sonra yemek vak- Sandalda deniz safasının bir iyiliği ti gelince, kenarda bir ağaç altında gene âilesile yemeğini yiyebilir. Uzunca bir zaman kürek çekmeğe gidilirken vücuda giyilen fanilâdan, gömlekten birer tane de yedek gö- türmeği unutmamalıdır. Arkadakiler deniz Suyu ile ıslanımca değiştirmek lârım olur. Kürek çekmekten pa: maâklarda hâsıl olan kabarcıklara kin sünger taşı, sonra da asidborik vazelin sürmelidir. Bacakların y: r: kısımlarında hâsel olan sıyrıklar oturulan yerin ıslanmasından İleri gelir. Bu yerin kuru olmasına dikkat etmek lâzımdır. Sıyrıklar rik su ile pansıman yapılmakla geçer. Lokman Hekim ş- Taksim bahçesinde... ,! Bu akşam saat 21 1/2da | SÜREYYA OPERETİ tarafından UĞURLU KIZ Dühuliye 5, Meşrubat 40 - 60 kuruştur. Her tarafa tram. ye vay vardır. ————. aa ILAN SATILIK 30 ton istiabında muş. Petrol ile işleyen “PARSONS,. markalr, 8 silin dirli, 120 ilâ 140 beygir kuvvetinde motörü havi, Uzunluğu 23,75 metro Genişliği SİM iy Sür'ati 12 mil Masif akaju ağacından bir salon, bir halâ, bir büfe ve saire, ŞERAİT MÜTEDİL Galatada, Kevork Bey Hanmnda (Alim Han) 1.2.3 numarada SİDNEY NOWİLL ve şeriklerine müracaat. (3091) 5751 — —— kaim bulunamak üzere keyfiyet ilâ- nen tebliğ olunur, (13859) Çevis On üç sene sonra On üç sene berâber yaşadıktan iyi ve fena günler geçirdikten son- ra ayrılmak İyi birşey değil Bunun la beraber öyle kazalar var ki, bu on üç senelik alışkınlığı unutturur: Topkapıdan A. Turhan bize şun- ları yazıyor Daha yirmi altı yaşımda ii namla babamın zorile evlendim, Bu yakın akrabamdan birinin kızıdır. On üç sanedenberi beraberiz, Fakat bu beraberlik bizi kâh biribirimize yaklaştırmış, kâh biribirimizden Soğutmuştur. Öyle ki, bundan beş sene evel karakola bike düştük. Üç sene evel ise refikam bam şükranıne bütün malını ve mülkü - nü bahe terketmekle göstermişti. Biz gün biribirimirin can ciğer dos tu, bir gün öan düşmanı idik. Fakat hakikatte asıl olan geçimsizliktir. Hayatımızın en mühim kısmı der - gınlık ve kavga içinde geçti. Şimdi sekiz buçuk aylık bir ayrılıktan, mahkemelerden, mahkeme kapıla - rında fena sözler teatisinden sonra gene barışmak üzereyiz. On Üç se- De süren bu derilma ve barışma şim di artık beni yaldırdı. Düşünüyo - rum: Bugün barışırsak yarın gene mahkemeye düşmiyecek miyiz? Hal buki on üç sene Sonra ayrılmak ta bana çok acıklı geliyor. Sevmemek le beraber alıştığım bir semtten ü- zaklaşmak hissini duyuyorum. Bu hiss geçenlerde doğduğum büyü » düğüm mahalleden ayrılırken de duymuştum. Eski evlerini, yıkık dö İ kük sokaklarını aradım. Şimdi de on üç sene beraber yaşadığım ka - deni sekiz buçuk ay ayrılıktan son- ra genci aramıya başladım ve hâlâ tereddüt içindeyim. Barışayım mr, yoksa ayrrlayrm m? Hayat Sigortalarında Değe dl Bir Yenilik 22.8-935 Barışacaksınız. Çünkü arıyor Müz ve çünkü aranızda büyük Vi aytılık yok. Biraz müsamahakâf sanız ve biraz ciddi, resmi kort a0 mız belki bü ayrılıkların hiçbiri sebep bulamıyacaksınız. Mü olduğu kadar evde teması azan Hattâ mümkünse odalarınız âvf* sun... . i Iki çocuklu bir adam | Fatih, Feride imzasile: d Yirmi iki yaşındayım. Benden © yedi yaş büyük birisile tanış” rum, Bu adayı sevdiğimi iddiz © eği çok hali, ciddi ağır başlılığı, okuyup yazmay& künlüğü hoşuma gidiyor. İki çö. Zu var; karısınden aysılmış. 5 dam beni istiyor. Onunla evlemi”” | doğru olur mu? ond” hoşlandığınız sabit olduktan si neden olmasm? Sevdiğiniz ada iki çocuğunu kendi çocuklar! gibi seveceğinizden emin olu Yeter ki, babalarile aranızda bir anlaşma olsun. Böyle İki $ sahibi olduktan sonra karım ayrılmış bir adam büyük bir i9$, Onun sizi sevdiği, sizin sara uğramış demektir. Bu inki$” rm onu size daha çok bağlıyacaği ye size karşı çok müsamahakâr Hi kacağını muhakkak olarak görün . 45 lira ile evlenmek Sirkeci, Ebussuud caddesi A: Bir annem ve bir kardeşim Ayda kırk beş lim kazanıyolir Bur para ile anneme ve küçük deşime bakmıya mecburum, AĞ evlenmem doğru olur mu? YİğE sekiz yaşında olduğum gibi DERE sonra maaşımın da artmasını DİŞ lersem ölünciye kadar evlene mi, ceğim. Halbuki bu para ile evi mem mümkün olur mu? k 28 yaş bugün bir erkeğin esl) mek için geç kaldığı bir yaş Ö dir, Daha birkaç sene bekliyebi siniz. Kırk beş lira ile üç dört Fi nin geçinmesi kabil olsa bile bifE bancı kızın bunların arasına Kİ ması, zevce olarak karışması sız neticeler verebilir. Bütçeğ genişletinciye kadar bekler daha muvafıktır. Bundan böyle, en büyük felâket olan ölüm ve malüliyei acılarından çoluğunuzu, çocuğunuzu, kendinizi ve yakinleri: Malüliyeti de Temin Eden Senelik T& mettülü Tam Muhtelit Sigorta | ile koruyabilirsiniz.. Bu sigortayı memleketimizde yegâne t8* ANADOLU ANONIM Türk Sigorta Şirketi yaptığı bu yeni nevi ile bâyat sigortalarında mühim bir inkılâp yapı Çünki bu sigorta ile : Ölüm ve malüliyet temin olunur — ber sene nakdi temettü veri i ai ii İ ene .İ vefat halinde müemmen meblâğ derhal ödenir — mukavelensmeziz | mında sigortalı hayatta bulunursa ve malüliyete uğramamış ise j men meblâğ 9, 10 fazlasiyle tediye olunur — muvakkat ve daimi müddetince Ücret alınmaz — daimi malüliyet halinde müemmen 9e 10 u senelik irat olarak verilir ve vefatta ve ya muka' mında mücmmen meblâğ yene tamamen ödenir. Diğerlerinden çok üstün faideleri olan bu > sigorta” yaptırmak üzere şu adreslere müracaat ediniz : 4 Anadolu Sigorta Şirketi Muamelât merkezi : İstanbul, 4 üncü Vakıf han. Telef.: Galata, Ünyon han. Telefon: 44889" AKAN KA AA AAA AAA AAA Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu gr mler bini Kebyi kei İm dir Büyük ikramiye 359.000 Liradır Ayrıca : 15,000, 12,000, 10,000 Liralık yelerle 20,000 Liralık bir mükâfat AĞA Umumi acentalığı | "iz 2053 Si ikram vardır