18 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

18 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

HITLERİN SESİ Parlamentolar, ulus meselelerinin görüşüldüğü, kanunların incelendiği, icra mes'uliyetini üzerlerine alan dev let nın ulusa hesap verdiği meclislerdi. Hitler Alman Rayştağını başka maksatlar için kullanıyor: Ak manyanın sesini dışarıya işittirmek için. Dış siyasada önemli bir adım at- mâya karar verdiği zaman” Hitler Ra yştağı fevkalâde içtimaa çağırır. Ora- da Rayştağ azalarından ziyade dün- ia İ Yapılması lehinde olan söylevini selânikte Tüze Bakanı dün gazetecilere NAZ LARINA mii Genoyun 3 ikinci Teşrinde Kararlaştı Atina, 17 (Özel) — Bakanlar Kurulu dün öğleden sonra top- ianarak genoy emirnamesinin neşri için müzakerelerde bulun- muş ve genoyun 3 İkinciteşrinde yapılmasına karar vermiştir. Başbakan Çakdaris Atinada krallık lehine vereceği bir söylevle genoy savaşını açmış olacaktır. General Kondilis dahi krallık verecektir, Başbakan Çaldaris ile görüşe- rek genoy için yapılacak bildiriğin esaslarmı tespit ettiklerini ve genoya hile karıştırılmamak için tedbirler almacağını ve bu eleri için her türlü fe- yaya hitap eden sözlerini ve enoy: vak ler a Teclis te “Heil Hitler” bağırışmaları | tedbirlerin ciddi surette tatbiki lâzım geldiğini .ve"Başbakanm arasında dağılır. herkesin reylerini sükün içinde verebi Nazi partisinin yıllık kongresi Nu- | dakârlıkları yapmağa karar verdiğini ve bunlar sayesinde sonuç renberg şehrinde toplandığı bir sira da liderin ansızm Rayştağı toplama ya karar vermesinden yine böyle ö- nemli adımlardan birini atmak üzere bulunduğu neticesi çıkartılmıştı.Rayş söylemiştir. leri ay ile Avrupa devletleri arasmdaki anlaş raazlığın sarpa sarmasını bekliyordu. Filhakika Ül sarma Almanya için en büyük fırsat vesilesi olacaktır. n ve : am : masma ait bazı teferrüatı tespit Hitler'in Rayştağ önünde söyledi: | gün imza edilecektir. hakkında hiç kimsenin şüpheye düşmesine imkân kalmıyacağını Cumuriyet için verilecek rey varakalarının kırmızı ve krallık için sarı olması kararlaştırılmıştır. Atina, 17 A.A. — Liberal ve Terakkiperver fırkalar yönetger- ayrı toplanarak cumüriyetçi uygularını berkitmişler ve plebisite karışmamaya karar vermişlerdir. Türk - Yunan Tecim Anlaşması Atina, 17 (Özel) — Türkiye elçisi ile Ekonomi müsteşarı bu- gün Başbakan. Çaldaris ve Finans Bakanı Pesmazoğlunu ziya- ret ederek Türkiye - Yunanistan arasında yapılacak tecim anlaş- etmiştir. Yeni andlaşma öbür ği nutuk iki kasma ayrıler 1 — Litvanyadan şikâyet, 2 — Yahudilere karşı alınan ted- birlerin kanunlaşması. Almanyanın ilk frsatta Memel me- selesini halletmeğe çalışacağı artık şüphe kaldırır bir mesele olmaktan çıkmıştır. Bu noktada ufak bir şüphe sonra bu varsa, Hitler'in mutkundan LEHİSTAN VE SOVYETLER Litvinof Sovyetlerin Dış Siyasasını Bir Daha Anlattı şüphe de ortadan kalkmalıdır. Alman İlderi, Memel'in Almanyadan ayrıl - wasını, Almanyaya karşı yapılmış bir N yn için Uluslar ku- rumundan da çıkmıştır. Nutkun yahudiler hakkındaki kr sımlarına gelince; malümdur ki Nazi pertisi iş başına geçeli, yahudilere karşı bir takım tedbirler. alınmakta idi. Bunlar arasında Almanların yahu diler ile evlenmelerinin yasak edilme- si, avukatlık yapamamaları,Üniversi- telerde ders leri © gibi tedbirler şimdiye kadar kanuna da- Cenevre, 17 (A.A) — Lütvinof,| söylevinde demiştir ki: Bek'in diyevi bizi bir daha söz alma ğa mecbur etmiştir. Bek'in diyevin- den bizimle beraber diğer delegelerin de hayrete düştüklerine kaniim 14 Eylâl tarihli söylevimde Bek'in diye- vine sebep olacak hiç bir şey yoktu. Bu söylevde pe Lehistana, ne de Leh siyasasına bir kere olsun dokunulma- mıştır. Bu söylevde iki muhalif siya» sal zihniyetten bahsetmiştim. Benim | söylevimden birkaç güp evvel, bir hü | heserceim, remnl miner de, aliçüşee mahallileştirilmesi sistemini müşterek emniyet sistemine tercih ettiğini bil. dirmişti, Arsrulusal anlaşmalar hâk- kında mevcut zihniyetlere dair bura- da açılan bir müzakerenin teşriki me saiye zarar verebileceği hususunda Bek'in mütaleasına iştirsk edemiyece ğim. Böyle bir müzâkere için asanb- lemizden daha müsait bir yer olma- | dığını söylemeğe . cesaret edeceğim. Barış meselelerini müzakere ederken | Tatbik ediyordu. Son Rayştağ içtimamda teklif edi- len lâyihalar ile bu tedbirler kanun- | laşıyor. Almanların yahudiler ile ev- lenmeleri, yahudilerin Almanlar ile cinsi münasebette bulunmaları, hattâ kırk beş yaşından aşağı Alman kazla rını hizmetçi olarak evlerine almaları kanunen yasak edilmiştir. Yani Nazi partisi prensipleri kanunlaştırılmıştır. Fakat bunlar için fevkalâde bir Rayş- tağ içtimamı istilzam edecek derece» de isticale lüzum yoktu. Asıl maksat şudur : Hitler, sesini bir defa daha iNGİLTEREDE dünyaya duyurtmak için Cenevrede kurulan dekordan istifade etmek is- temiştir. — A.Ş. E. Yunan sularına Gelen italyan Gemileri Atina, 17 (Özel) — Buradaki Ital- yan elçisi Madanarri torpido muhri- binin açık denize çıkmasına, fırtmae rin mâni olduğundan tekrar Aneva- #on'a dönmeğe mecbur kaldığını ve bu torpitonun beraberindeki torpil ge misi ile Yunan karasularında Italyan gaz vapuru Çerce'den gaz almasma izin verilmesini bükümetten resmen istemiştir. Diğer taraftan Serifon'a üç İtalyan harp gemisi geldiği haber ve- rilmis ise de bunların yukarıda ismi geçenler olup olmadığı belli değildir. İtalya elçisinin resmi tezkeresini mü- rükere etmek üzere hemen Başbaka- nın başkanlığında Deniz ve İç bakan. lıkları ile Sü Bakanlığı müsteşarı top- İanarak hâdiseyi incelemişlerdir. Geç vakit alman habere göre Modatani mubribi iki torpil toplayıcı gemi-ile Lavrion'dan Serifon'a geldiği ve bu gemilerin bü şuretle hareketlerinin usule mugayir olduğu #alâhiyettar makamlardan tebliğ edilmiştir. Atina, 17 (Özel) — İtalyan süel kuvvetlerinin çok cephane ile Leros adasında toplanmağa başladığını ve bu kuvvetlerin Afrikaya gönderilece- ğini Atina gazeteleri yazıyorlar. Belgratta Karışıklıklar Belgrat, 17 A.A, —Dün çi kan karışıklıklar sırasmda dört kişinin yaralanmış olduğu ha - ber verilmektedir. Zabıta, asa- yişi düzeltmiş ve beş kişiyi ya" kalamıştır. Londra, 17 A.A. — 4017 ton- tuk,"Mary Kingsberg,,adlı İngi | liz gemisi, Landlend açıkların- da kazaya uğramıştır, Geminin 50 kadar tayfası, birkaç yolcusu ve Batı Afrikaya mahsus loko- motif yükü vardır, Britanya kır yılarında müthiş bir fırtma var- dır. Rüzgâr Scilly açıklarmda saatte 93 mil süratle esmekte - dir, Telefon ve telgraf hatları, ül kenin her tarafında harap ol muştur, Londra, 17 A.A.—3 gemi, telsizle imdat işareti veren “Ma ry Kingsley,, vapurunun yaki- ninde bulunmaktadırlar. Tayfa- larından üçü yaralanan kazaze- de vapur, hava daha müsait ol- duğundan, Falmouth limanına varmıya çalışacaktır. “Sardonyx,, torpido mühribi Brompton Mano'un yanında bu lunarak bir romorkörün gelme. sini beklemektedir. Soutampton limanında de mirlemiş bulunan gemiler, fırtı- nadan çok müteessir olmuşlar- dır. Bu gemilerin çoğu, kuma oturmuşlardır. Altı kadar yat, kaybolmuştur. ,, Ramsgate'de 15 küçük gemi ile bir romorkör batmıştır. De- niz ve hava servisleri karışmış, bazt servisler inkıtaa uğramış- tır. Denizlerde fena havalar Londra, 17 A.A. — Bromp- şu veya bu siyasal zihniyetin fayda veya kifayetsizlikleri üzerinde dur - maklığımıza imkân yoktur. Mütaleş- ma göre, arsıulusal iş beraberliği böy le bir müzakerede ancak faydalanır. Kendi hesabıma, hükümetimin, ken- di dış siyasası hakkında diğer mem- leketlerin ve bilhassa (o komşularımın ne düşündüklerine lâkayıt kalacağını söyleyemem. Devletler kendi dış si- yasalarının başka memleketler ve bil hassa komşuları tarafından doğru bir tarzda anlaşılmasına ve bu suretle tef sir edilmesine ihtimam edilirse arsıu- Meşale senarmn tek heyet hür kümetim tarafından güdülmekte olân barış siyasası hakkındaki noktai na - zarını umumi celsede söylemeyi ter- cih ediyorsa, buna itiraz etmiyeceği- mi ve bu moktai nazarın Sovyet Rus- yanın ne Lehistan hakkındaki ve ne de Sovyet hükümeti dış siyasasının | esaslı amaçlarından biri olan umumi | dostluk hakkındaki hattı harekete hiç bir suretle müessir olamıyacağını te- min etmek isterim. FIRTINALAR Bir Vapur Kazaya Uğradı Altı Yat Kayboldu ton adındaki 730 tonluk İngiliz gemisi, Wight adası açıkların- da kazaya uğramış ve imdat işa retleri göndermiştir. Birçok gâmiler, limanlar3 sir gınmışlardır. Büyük dalgalar, Deal plâji - nın bir kısmını alıp götürmüş tür, Frankin adındaki motörlü gemi, rüzgârm tesirile Good Winsands'e düşmüştür, Orada fena bir durumda bulunmakta” dır. Alplarda ölen Seyyahlar Milan, 17 A.A; — Alp dağla rındaki sporculardan biri kadın olmak üzere 5 kişi kar fırtmasi- na tutularak, soğuk ve yorgun- luktan ölmüşlerdir. — İng 'iz donanması Yuna- nistana gidiyor Atina, 17 (Özel) — Buradaki İngiliz elçisi bu ayın yirmi be - şinde kuvvetli bir İngiliz do- nanmasının Yunan limanlarma geleceğini hükümete tebliğ et- miştir, z — Yunan filosu geliyor Atina, 17 (Özel) — İstanbu- lu ziyaret edecek olan Yunan filosu bugün Selânikten hare- ket etmiştir BUYUK ; ALMAN | CASUSU i İ : ! a — Sizi çalıştırmak istediği - miz saha; Amerikan istihbarat bürosuna merbuttur. Bize fevka lâde yardımınızın dokunacağı - nı zannediyoruz. Evvelâ şunu söyleyin. İngilizceden başka li- san biliyor musunuz: yi de gaf yapmanız imkân dahilin de değildir. Jenny gökte aradığını yerde bulmuştu. Şikagoda Persy ya - nında Nevyorkta Parker!... Bun dan daha ehemmiyetli bir iş o- lur muydu? Jenny demek artık Amerika- nın çifte casus teşkilâtında çali şacaktı. Bu suretle üç taraflı ca- susluk yapıyor, demekti... Fakat Parker'in sözlerini der- hal kabul etmek istemedi: — Peki amma, ben bu işi yâ pabilir miyim? diye söylendi... Nihayet Parker'in uzun boy- az aklı yatmış gibi göründü ve çalışacağını vadetti. İlk avans olarak Amerikanın casusu ken- disine 500 dolarlık bir çek ver - mişti. Bu suretle kazancında yolunu tutmuş oluyordu. Parker de tipkı Persy gibi Jenny'nin Alman casusları ara- sında çalışmasını istiyordu... Bu genç kadının da işine gelirdi. Çünkü üç cephe ile temas ha- linde bulunacak demekti, Nev - yorktaki Alman casuslarile te- mas etmesi, kimsenin hele Nev- york istihbarat şubesinin hayret İe karşılamıyacağı bir hâdise İ olacaktı. Bu şekilde takip edil - İ mekten de kurtulacaktı... Fakat işin içinde çok garip bir vaziyet vardı, Çünkü gerek.Persy, ge - D Ssisllnielani sizce kendisini bu işe memur et mişlerdi, Ve her ikisi de genç kadma bu memuriyetinden kim seye bahsetmemesini istemiş - lerdi, İhtimal (o biribirlerinin adamları da Jenny'nin Amerika hesabına çalıştığından bihaber - diler. - Fakat bunların hepsi tâli me- #ele idi. Asıl en önemli nokta kendi oturduğu otele gelerek Klark'ı alıp götürmüşlerdi. Jenny, Parkere bunu sormak İstiyor, faakt bir türlü cesaret edemiyordu. Nihayet meseleyi io açan Amerikalı memur ol- u: — Sizi, dedi, Matmazel dok- torun bulunmasına memur ede- ceğiz, Bu mesele ile meşgul ol- mak üzere Şikagodan ayrı bir memur geldi. Bu memurun yâ- nında genç ve güzel bir kadın varmış. Bunlarla beraber teşriki mesai edeceksiniz.., Bugün ara » dığımız adam, Şikagodan gelen memurdu: Kendisinin gelir gel mez bize haber vermesi lâzım- dı. Fakat yapmadı. Çoktan beri arıyorduk. Nihayet bulduk. Fa- kat kadın orada yoktu. Or memu run söylediğine bakılırsa, biraz dışarı çıkmış, akşama gelecek - mişl.. Bu tafsilât Jenny'yi hayret - ten hayrete düşürmüştü. Bir de- fa, Nevyorklu memurlar kendi- sini arayorlardı, Sonra, kendi kendisinden başka bir kimse ol- mayan güzel kadınla teşriki me sai etmesini istiyorlardı. Daha sonra, ilk rastgeldikleri bir ka- dına durup dururken bu kadar tafsilât ve izahat vermek için kendilerinde cesaret buluyorlar dı. İşte asıl mesele burada idi. Bir casusun herşeyden evvel son derece ketum olması İâzımgelir ken, nasıl oluyor da bu memur kendisine derhal açılıveriyordu. Jenny: — Acaba Bu beni yakalamak için bir dolap olmasın! diye dü- şündü. İhtimal de böyle idi! Fa kat Jenny hiç hissettirmedi. Ve | Parker'den mütemmim bazı ma lu verdiği izahattan sonra bir | Te Sizi Matmazel Doktorun Bulunmasına Klarkın vaziyetini anlamaktı. İ- | ,, ki Amerika" casusu ne demeğe | ;, Matmazel Doktor'un HAKiKi ESRARI ipa ıl A Bundan sonra bizim emrimizde çalışacaksınız. Iümat aldıktan sonra dışarı çık- | ket etmişti. tı: Şimdi vaziyeti biraz anlar gibi olmuştu: — Parker'in Persy'den, habe- Jenny vaziyeti olduğu gibi kendilerine anlattı... Mesele âşi kârdı, Amerikalılar Matmazel Doktorun Amerikaya gelmiş ol masından korkuyorlar ve ona Alman casusları arasında karşı tedbirler alıyorlardı. Al - O gece Jenny oteline gitmedi. | man casusları ise Amerikalıları Çünkü belki bastırılması im-| şaşırtmak için ne mümkünse kân dahilinde idi. Takip edil - | hepsini yapmışlar, onları muhte mekten korkuyordu. Onun için | lif istikametlere sevketmişlerdi. binbir türlü manevra ile izini | Bunoktadan iş çok emindi. Asıl Amerikalıları ri vardı! kaybetti, Ve derhal Alman ca - | mühim mesele suslarınm toplandıkları evde so | Matmazel Doktorun pesine tak- luğu aldı. Karl orada idi. Jenny'nin gel diği trenden sonraki trenle hare trktan sonra meydanı boş bulup adamakıllı çalışmak idi. (Arkası var) — — NURENBERG SÖYLEVİ Hitlerin Sözleri Her Tarafta Endişe Uyandırdı Parla sapsA:A> 4 Gelecek Cönevre,| saygı ile; selâmlamıştır. sd konuşmaları hakkında hiç te nikbin| Nutuk Litvanyada tehdit olmavan yazılar yayan gazeteler,Al- manyanın, Doğu Avrupası Üzerinde- ki iddialarını ileri sürmek için Ha- beş gerginliğinden İstifade etmek is- tediğini teyid eden Hitler'in söyle vinden ötürü büyük endişeler duy- maktadırlar. Hatta bazı gazeteler, bu söylev ile Cenevredeki Bek hadisesi (o arasında bir ilgi bulmaktadırlar. Petit Parislen, bu hususta (diyor Hitler'in söylevi ile Bek hadisesi yalnız bir tesadüf eseri olarak değil, İakat ayni zamanda, Sovyet Rusyayı müşkül bir duruma sokmak için Ber- lin ile Varşova aratında zimni bir işbirliği olarak telâkki edilmelidi Bunun bu şekilde anlaşılması için a- tılacak adım, Cenevrede yapılan bir» çok çözeler ile atılmış bulunmakta- dir, Alman ordusunun kuvveti Paris, 17. A.A. — Le Journel ga- zetesi tarafından o Nürenberg'e gön- derilmiş olan özel âytar, Almanyaya gerisinden önce Şampanyada vapıl- miş olan Ftansız manevralarında ha- zır bulunmuş di. Aytarın oiddissna göre, Almanlar, Fransız kuvvetleri ile mukayese edilince çok iyi harb gerecine malik | bulunmaktadırlar. Fakat bu gereçin Fransız harb gere- çine üstün olduğu ( sanılmamalıdır. Bununla beraber Almanlar, elerinde- ki harb gereçlerinden (daha seri ve daha iyi bir surette istifade etmek- tedirler. Aytar, Nürenberg'teki son günün | &n bariz psikolojik vasfı olarak yeni | bayrak altında ortaya çıkan yeni or” | duyu göstermiştir. Bu törende mas- yonal sosyalist halk (yığınları hazır bulunmuştur. Bu halk yığınlarıdır ki Almanya, bunların ordu ile aralarını bulmaya muvaffak olmuştur. Le Journal aytarı, Almanların va- tanı kurtarmış saydıkları bir rejimi hiçbir şeyin zâfa uğratmıyacağına Maten güzetesinin özel aytarı mo- #örlü kuvvetlerin mücadelesini etraflı olarak tasvir etmekte,Alman ordusu- nun ameli bir takım malzemenin yi- ne pek ameli ve sağlam ve çok kuv- vetli motörlerle, mücehhez bulundu- ğunu kaydetmektedir. Askerlerin üniformaları çek güzel ve pratiktir. Ordu ile halk yığınları arasındaki bağlantı ve birlik uyası — nümunel irtisal — olacak bir balde- dir.Ahali, #üel İtaat ocoşkunlukla alkışlamış ve subayları hayranlık ve telâkki edildi Kaunas, I7.A.A, — Kamoy, Hit- ler'in Klaipeda meselesi hakkındeki diyevini souk kanlılıkla karşılamak: tadır. Tubeles tarafından (verilen b nancaların ertesi günü, Litvanya- nın, Uluslar Sosyetesine (karşı oln bağlılığın bozulmayacak kadar kuv- vetli olduğunu söylediği sırada Hit- lerin bu ihtarı, burada “beyhude, yersiz ve haksız bir tehdit” gibi gö- rülmektedir. Kamoy, Hitler'in söylevinin "iç iş lere mahsus ve Klaipeda | seçimleri üzerinde tesir yapmağa matuf oldu- ğu mutaleasındaır. Kongre kapandı Nuremberg, 17. A.A. — Hitler, kongrenin kapanış celsesinde verdi- ği söylevde, Alman ulusunu metet- miş ve bu ulusun geçmişteki hatala- tin esas teşkilât hatalarından ileri geldiğini söylemiştir. Bir tayyare yandı Chartes, 17 A.A. — Chartes uçak alanı yakınında bir bomba tayyaresi alevler içinde vere düşmüştür. Bir ölü, 3 yaralı var Tahsin Uzer Doğuya Gitti (Baş tarafı 1 incide) Fuat olduğu hajde, vapurculuk #osye- tesinin Güneysu vapurile dün akşam doğu illerin. hareket etti, Genel İspekter Tahsin Uzeri, rıh- tımda birçok saylav ve dostları uğur- lamıştır Tahsin Uzer, vapurla Trabzona ve oradan da Erzuruma gidecektir. Ge- nel ispekter, İstanbuldan ayrılmadan önce şu divevde bulunmuştur: *“— Bu akşam Trabzon yolile Erzu ruma gidiyorurn. Orada kısa bir müd det kaldıktan sonra ispekterİ'k çev- resindeki illerde bir inceleme gerisi aypacağım. Oradan Ankaraya Göne- ceğim. Birinciteşrinin sonlarında ise pekterlik kadrosunu tamamen haâzir- İamış ve gereken yetkeleri almış ola» rak ödevimin başında bulunacağını umuyorum. Doğu illerinde çalışmak üzere, birçok genç endüstri ve meslek » sahiplerinin. büyük arzu ile baş vu duklarını görüyorum. Cok takdire 18- yik olan bu ülküseverlik beni çok mü tehassis etti. Bu noktayı bilhassa kay dederim.,,