3 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

3 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

ii amm 12-10935 SON HABER? YUNANISTANDA GENOY Hükümet Bildirikle Geno- yun Yapılacağını Bildirdi Atina, 2 (Özel) — Yunanistanda krallığın hemen parlâmen - tonun kararile kurulmasmı istiyen kralcıların faaliyeti arttığın - dan dün gece hükümet bir bildiriğ çıkarmış, ayın onunda topla- nacak olan parlâmentonun müzakere ile uğraşmıyarak bütün iş- SAVAŞ NE ZAMAN BAŞLIYACAK ? Italya « Habeş savaşının başlaması için beklenen kuru mevsim de geldi, çattı, Habeşistandan bildirildiğine gö. re, şimdiye kadar savaşın başlanası- na engel olan yağınuzlar durmuşlar, Her yıl yağmur metsiminin sonunda yapılan bayram da Habeş İmparatoru nun huzürle ve mutat merasimle ya pılmaştar. N B nunla beraber, On. Er erva hi İtalyanın harekâta başlamasına ihti | mal verilmiyor. On üçler komisyonu- nun kararı İtalyayı alâkadar eder, Çünkü karar ittifakla veyahut ekseri. | yetle verileceğine göre vaziyet deği. şir. Eğer karar itifek ile çim Italya İngiltere ile birlikte bütün U, De Kurumu ile karşı karşıya gele- Karar ittifakla verilmez de ekseri. yetle verilirse, on beşinci maddenin yedinci fıkrasına göre, her devlet ken, di sara > menfaatini korumak için icap eden tedbirleri almakta serbes kalacaktır. O erler caktır. Italya Uluslar Kurumu ile top lu bir halde karşi m kurtul. mokla beraber, İngilt airtak. muş olmuyor. Bu vaziyette İngiltere iki şey yı N 1 — Uluslar Kurumu teklifini itti fakı âra ile yapmadığına ve ol DE delerin tatbiki mevzuu bahsolmadığı, na göre, İngilterede yalnız başına istana iğ tamil eder ve De b ingiltere ü : # yetim Rg üreelerindeki di iblimallerin hangisi kuvveti Italya - Habeş davasmın halli aze tekli ii re Deh na göre, İngiltere, Fransa, R ve diğer devletler birlikte yürüyecek; lerinden Italya buna karşı gelemez Binaenaleyh ortada mesele de kalmaz Fakat teklif ittifekrra ile yapılmaz <— Tinlon 2 İtalya'il, el İşiyle ie Frans arasmda gezen şe aymda bir ittif, .l a sediiyor. Bu iile çakan Dak mi henüz belli değildir: Tegilire. pe, Bu anlamadan söyle ve böyle Mese; edeceğim diye birşey #öylemiyer, Et vah iskandil ediyor. İngilterenin Et Bız başma kaldığı takdirde me y2a” cağı bu iskandilin neticesine bağlı Pa rünmektedir. — A. Ş. E, e Almanlar Avusturya İle Anlaşıyorlar Bir ademi tecavüz paktı teklif edilecek Viyana, 2 A.A.— Router a. jansının öğrendiğine göre Al. manyanın Viyana elçisi Von ba pen Avusturya hükümetine beş | Senelik bir ademi tecavüz paktr Yapılmasını teklife memur edil- miştir. Şartlar şunlardır; Almanya, Avusturya hükü . meti aleyhine ne Almanyada'ne | de Avusturyada Nazi propagan dası yapmıyacak, Almanyadaki Avusturya Lejiyon teşkilâtını kaldıracak, Avusturya eşyasının Almanyaya girimini- artıracak ve Avusturyaya gitmekte olan Alman turistlerden alınan mak- tu bin marklık resmi almıyâcak tir. Buna karşı Avusturya hükü - meti, dış siyasasında Alman a- leyhtarı hatti hâreketini bıraka- rak Almanya - Polonya - Maca- ristan ittifakına katılacak, Avus turyadaki ulusal sosyalist halka karşt poliş tedbirlerirden vaz geçecek ve toplanma kampların da bulunan Nazileri yavaş yavaş serbest bırakacaktır. ” Haber Yalan mı? Tİ z hlikede (görerek yalnız | ion Italya ile dövüşmeğe karar ve l haslarsa. * İnciltape | leri başka zamana bırakarak tatil yapacağı bi irilmiştir. Koyu kralcı gazeteler hükümetin bu tebliğini takbih etmekte- dirler. , General Kondilis gazetecilere demiştir ki: Rejim işine komü- nistlerin karışması hükümetin bunun için koyduğu esası değiş - tirecek kadar önemlidir Hükümet parlâmentönun kararile kral- liğm kurulması meselesini tetkik etmek mecburiyetindedir. Hükümet taraftarı Katimerini gazetesi kralcıların parlâmen - to kararile krallığın kurulmasına uğraştıklarını ve eğer eski kral bu suretle Yunanistana dönmek istemezse parlâmentonun onun yerine bir naip tayin ettikten sonra genoy yaptırmasını istiyecek- lerini yazıyor. Yugoslavyada Manevralar Belgrad, 2 A.A, — Yugoslavyanın ikinci ve dördüncü ordula- rı, İkinci ordu komutanı General Kristiç'in idaresinde Brisko böl- gesinde manevralar yapmaktadır . Başbakan ile yüksek savaş kurulu generalleri, ordu ve fırka ko- mutânları ve yabancı memleketler süel ataşeleri bu manevralar - da hazır bulunmaktadırlar. Bu manevralara, piyade, süvari, topçu, istihkâm, hava kuvvet- etmektedir. İ leri, motörlü kıtalar ve sağlık kıtalarından 30 bin asker iştirak ALMAN ULUSAL KAHRAMANI Hindenburgun Cesedi Dün Tanenberg' Hohenstein (Doğu Prusya), 2 A.A.— Feld Mareşal Von Hindenburg'un cesedi, ebediyen muhafaza edileceği Tannenberg anıtına gi ülmüştür. Türlü süel kıt'alar, şafaktan- beri-gelmekte"idi: Bandar sun ra“Sü-Bakanı Von Blomberg, ordü b⪠komutanı General Ba- ron Von Fritseh harp komutanı Amiral Bâeder, Gocring gelmiş lerdir, harp Alman hükümetinin bayrağı ile Alman bayrağı anıt önünde yarıya indirilmiştir. Me zarın bulunduğu kuleye iki u- zun siyah bayrak çekilmişti. Feld Mareşal'in özel arkadaşla» rrile ailesi üyeleri arasında, Ge- meral Von Hindenbiürg ve karı sı, Feld Mareşalin kızları ve te runları Feld Mareşal Von Mac- kensen, Hitlerin daimi mümes - sili Bakan Hess, İç Bakanı dok- tör Frick, ordu ve partiye men- sup şahsiyetlerle doğu Prusya- sı hükümet adamları bulunmak- ta idi. Uçman: ve denizcilerden mü- rekkep bir kıt'a, geçit adımla - rile şeref alanına gelmiş ve saat 10 da gelen Hitler tarafından teftiş edilmiştir. Bundan sonra Hitler, mezara doğru ilerlemiş- tir, e Gömüldü | Şeref bölüklerile beraber içeri giren bayrakları selâmlamak ü- zere kollar kaldırılmıştır. Dini şarkılar ve ağır trampet sesleri arasında hava, kara ve deniz su bayları tarafıuidan taşman ve bü yur"bir harp bayrağına Sarılı o- lup üzerine feld Mareşal'ın miğ fer ve kılıcı konulan tabut, se lâm duran şeref bölüklerinin ö - nünden yavaş yavaş geçirilerek bir çiçek yatağı üzerine konul- muştur. Bu sırada herkes derin bir sü küt muhafaza etmekte idi. Bundan sonra bir kumanda işitilmiş ve törende hazır bulu- nanlar tarafından selâmlanan Hitler, anrttan çıkmıştır. Tören den'sonra Hitler, şu bildiriği yaymıştır: “Feld Mareşal Von Hinden - burg'un cesedi bugün Tannen - berg anıtı içinde bilhassa yapı « lan lâhide konulmuştur. Tan - nenberg anıtının önemine kesin olarak uygun bir ifade verebil- mek için bu anıta bugün “Al- man hükümetinin şeref anıtı, adını veriyorum. Alman hükü - meti, Alman ulusunun arkadaş- lık ve fedakârlık ülküsüne olan sedakatini temsil eden bu anıtı İ daima koruyacaktır.,, Bir Yunan Adasında İsyan Atina, 2 A.A. — Lencade a - dası ile telgraf muhabereleri in- kıtaa uğramıştır. Bu adanın du- rumu hakkında kesin malümat elde edilememiştir. Gazetelerin verdiği haberlere göre, çifçiler bu adada karışık - | lıklar çıkarmışlardır. Bir kişinin öldüğü, iki kişinin o yaralandığı söylenmektedir. Hâdise bastırıldı Atina, 2 (Özel) — Lefkaola adasmın şarap müstahsilleri si lâhlı bir gösteri yaparak hükü- met dairelerini işgal etmişlerdir. Bu arada polisler ile aralarında çarpışmalar da olmuş ve gösteri cilerden birisi ölmüş ve dört kişi ağırca yaralanmıştır. Hükümet bu hâdiseden haber dar olur olmaz fevkalâde olarak Bakanlar Kurulunu toplamış, bunların isteklerini inceledikten sonra gösteri yapanların üzüm- lerini satın almağa karar vermiş tir. Bunun üzerine adada inti - Berlin, 2 A.A. — Dışişleri Ba |“ -—> kanlığının yetkili bir işyarı, Al manyanm Avusturyaya bir ade mi tecavüz andlaşması teklif et- tiği hakkındaki haberi, kesin 0- larak yalanlıyabileceğini Reu - ter ajansma söylemiştir. zam iade edilmiştir. Açlık grevi Atina, 2 A.A. — Hükümetin emri üzerine geçen hafta bir - kaç kabotaj gemisi, müsadere edilmiştir. Bu gemi, tayfalarının açlık grevi yapmak niyetinde ol- dukları haber verilmektedir. Kralcılar Ayak Direyor Atina, 2 (Özel aytarımız bil - diriyor) — Yüz seksen kral saylav, kralın getirilmesi ve cu- muriyet rejiminin kabulünde ol duğu gibi, plebisitin sonradan yapılması için bir protokol imza ladılar. Çaldaris bu fikirde değil dir, Protokolün geri alınmasın: da saylavları ikna için partiyi topladı. Müzakere hâlâ devam ediyor, Gazetelerin bildirdiğine göre, kral taraftarları isteklerinde 18- rar edeceklerdir. Eğer Çaldaris kabul etmezse, aym onunda mecliste itimat meselesini ileri sürerek, Kondilisi naip ilân ede- ceklerdir. Başbakanlığa Teoto - kis'in getirilmesi bekleniyor. İ ziyordu. Kendisinin BUYUK ALMAN | CASUSU Amerikan Gördüğü Zaman Hayret Içinde Kalmıştı Dolores tıpkı, acemi, toy kiz- lar gibi aşağı inmemekte ısrar ediyordu. Ev sahibesi: * — Peki dedi, canınız ister: Bu kadın kaçın kurası idi. Şimdiye kadar böyle nice nice- lerini görmüştü. Bunların sinir. leri karşısında hiç te ısrar etme- mek lâzım geldiğini biliyordu. Bu gibileri kendi hallerine bırak mak daha iyi idi... Nitekim ev sahibesi odadın çıkarken Dolores derhal arka - sından atıldı: — Yok, dedi. İsterseniz g' - rim fakat bir şartla... Beni e. - keklere peşkeş çekmiyecek$i- niz. — Aman kızım sana kim böy- le şeyler söyledi? Hoşlanırsan kalırsın, istemezsen çıkıp yatar- sın!, *. Dolores en güzel tuvaletini giydi. Dudaklarını boyadı. Göz- lerini boyadı. Saçlarını düzeltti, Ve salona indi. N Aşağısı oldukça kalabalıktı. Birçok smokinli erkekler, bir- çok dekolte kadınlar vardı. Bu- rası âdeta hususi bir bara ben- ilk girdiği salonla bu salon arasında müt- hiş bir fark vardı. Birincisi ne- kadar eski lislüp üzerine döşen- İ mişse, burası o kadar moderndi. Salonun her bir tarafı küçük kü- i gük bölmelere ayrılmıştı. Bu böl i meler icabında kırmızı ağır ka- i dife perdelerle kapanıyordu.Her bir bölmede rahat geniş koltuk- lar, üzeri keten örtülü bir masa ve her masanın üstünde küçük kırmızı abajurlu bir lâmba var- Cazbant köşede yüksek basamağın tzerinde"idiz. Dolores ilk defa bara gelen bir genç kızın hayranlığı ve kor- kusile etrafına bakınıyordu. Sa- lon pek dolmuştu. Masaların ü- zerindeki küçük abajurlar, ora- daki bütün insanların yüzlerini gölgede bırakıyor, yarı bellerin- den aşağısını aydınlatyordu.. Genç kadın burada aptal ap- tal dolaşıyordu. Zaten içeri gi- rer girmez bütün nazarların ken di üzerinde toplandığını hisset- mişti. Bundan dolayı âdeta müt- hiş bir eza duyuyordu: Ev sahibi kendisini takdim e- diyordu: — Dolores del Santo.. — Kont Troencaro del Kona- mondara! — Marki del Andonto Romana.. — Kont Obliligadonsio To- nerado... Vesaire vesaire... Bunların bu kadar kuyruklu isimlerini akılda tutmak için in- sanda hayli hafıza olması ge- rekti... Ev sahibesi İncili lâtince as. Imdan okur gibi mütemadiyen isim sayıp döküyordu. Dolores hepsine başını eğip hafifçe selâm veriyordu. İşte tam bu takdim merasimi esnasında iken birdenbire irkil- di... Ev sahibesi: — Mister Joni Gladston, A- merikalı konsül jeneral! Derde- mez ne yapacağını şağirdr.. Filhakika karşısındaki yolda vapurda tesadüf ettiği adamdı O da hayret içinde idi... Kalifor- niyalı çiftlik sahibinin bu namus lu kızı buraya düşsün? Doğrusu bu hayret edilecek şeyd. — Siz Sinyorina? dedi... Siz burada? Nasıl olur bu? Dolores sanki malhıcupluktan donmuş kalmıştı, Hiçbir şey söy lemedi... Ev sahibesi ; — Demek, dedi, biribirinizi tanıyorsunuz. O halde takdime hacet yok... Ve bunu söyler söy- lemez her İkisini de yalnız bı - bir Helvasiando Matmazel Doktor'un ESRARI Diplomatı Dolores'i Bu Batakhanede HAKiKi — Siz burada? Sis... karşıya kalmışlardı. Amerikalı diplomat hemen genç kadının koluna girdi ve ondan birkaç günlük hayatı hak kında izahat almağa başladı... Diplomat fena halde genç ka- dına vurgundu. Nitekim iki gün denberi onu bekliyordu... İkisi bir bölmeye çekildiler. Dolores başından geçen bütün macerayı diplomata anlattı... Zavallı adam hayret içinde i- di. O kadar kızmış, o kadar kız- mıştı ki, buradan çıkar çıkmaz ilk işinin kadın ticaretini hükü- met nezdinde resmen protesto et mek olacağını söyledi. Genç ka- dmı böyle âdi ve sefil bir verde bırakmağa da bir türlü gönlü ka il olamıyordu. Onu kaçırmak kendisine almak istiyordu. Solyada Süikast Hazırlığı (Baş tarafı 1 incide) Velçef" Belgraddan gelirken Drago- man smur durağında tevkif edilmiştir. | Hükümet sistemini değiştirmek istiyorlarmış Viyana, 2 (A.A.) — Avusturya hâ- ber alma bürosunun öğrendiğine gö- re, Bulgaristandaki hareketin amacı, | hükümet sistemini değiştirmekti. Ha riçte mülteci bulunan çete şefi Uzu- nof, silâhlı bir grupun başında ola- sak Bulgaristana girmiştir. Polis, Uzu nofu takip etmektedir. Toçef'in söyledikleri Solya, 2 (A.A.) — Bulgar Ajansr- nin bildirdiğine göre Başbakan Toçef hükümetin kralın itimadına ve ulusun müzaheretine malik olduğunu söyle- mişvwe demiştir ki: “Hükümet, fesatçıların dev'et baş- kanını ortadan kaldırmak ve hükümet devirmek projelerini urun zamandan beri biliyordu. Fesâtçılar, bu işi kra- ln tahta çıkışın yıldönümü olan 3 Birinciteşrinde yapmak niyetinde idi- ler; Divani harpler faaliyette Sofva, 2 (A.A.) — Hükümet takli bi hükümetçileri tedip etmek için şi detle harekete karar vermiştir. Sui kastçiler yakalanmışlar ve mahkeme- verilmişlerdir. Bütün memlekette ler bugünden itibaren faaliyete geç- miyferdi. Memlekette sükünet var- HE, Romen uçakçılar Şehrimizde Eskişehir, 2 (A.A) — Romen ko- nuklar bu sabah edat 10.30 da geldi ler. Alanda Şarbay ile kurumlar tara- fından karşılandı'ar. Onurlarına hava | okulunda verilen parlak bir şölende konukların komutanı Albay Nigreses verdiği söylevde: “Biz bütün Türk ulusunun konuğuyuz ve gördüğünüz | iyi karşılanma ile Türe - Romen dost İuğunun daha arttığını görüyoruz. demiştir. Ilbay Talât ile Hava kuru- mundan Karak Sükrü” ve Kâmil söyleve karşılık vermiştir. Konuk'ar | saat 15,30 da Istanbula yollandılar, «İki uçak kayboldu Melbourne, 2A.A.—I Bir yol | cu uçağı, Melbourne ile Laun - casten arasında kaybolmuştur. İçinde 4 kişi bulunan uçağın, Ha diye şaşıp kalıyordu. yı örfi idare ilân edilmiştir. Divanı harp | İkisi uzun uzun hayattan, aşktan, sevgi hakkındaki telâk- kilerinden bahsettiler. Bu arada şampanya ile viskiyi karıştır. maktan da çekinmiyorlardı. So- gukkanlı Amerikalı, buzlu şam- panyayı içince daha sıcak kanlı olmuştu... Dolor&si buradan alıp götür mek kaçırmak sevdasına kapıl- mışti. Ev sahibesini çağırttı ve fik- rini ona söyledi. Kadıri ilk akşamdan bu kadar muvaffakiyet kazanan bir malı elinden kaçırmamak fikrinde i- di. Onun sayesinde kimbilir ne kadar para kazanacaktı. — Hayır! dedi. Emriniz b şımın üzerinde! Fakat bu bana büyük bir zarardır. Ben onu tâ Kaliforniyadan TArkası var) —a e İngiliz Kralı ““ Dün Sü Bakanı Pierle Konuştu (Başı 1 incide) , Di de yapılan toplantısından evvel, Ingk Wiz Kralı Dış İşleri Bakanı Sir Sa - muel Hoare'i ve onun arkasından Sü Bakanı Halifax'ı kabul etmiştir. Göründüğüne göre Bakanlar kurum ha, Uluslar sosyetesi bakımından du rumun yeni gelişini bek emek mecbü- riyetini hissetmektedir. Bütün bakan ların her türlü ihtimallere karşı hazır bulunmaları hakkında tertibat alınmış ve Baldvin ile danışarak durumun i» cap ettirdiği bütün tedbirleri almak üzere ulusal müdafaa teşkilâtina tam salâhiyet verilmiştir. Baldvin, bugün öğ eden sonra de « Biz, Sü ve Hava bakanlariyle görüş- müş ve bu görüşmede Neville Cham- berisin, Sir Samuel Hoare, Rünsiman ve Maleolm Mac Donald hazır bu « luntmuşlardır. Reuter Ajansı diplomatik aytarının öğrendiğine göre, Eden, Cenevreye gitmek üzere yarın Londradan hare. ket edecektir. Aytar, şunları eklemek tedir: “Pransır kabinesinin cuma günü yapacağı toplantıdan önce, hiç bir cevap beklenmediğinden Edenin In « gilterenin son irahat di eği hakkında Laval ie görüşmesi muhtemel görün. memektedir. Ozel bir mesele hakkın» da olan bu dileğin, yalnız Fransaya karşı yapılmış olmasma rağmen mev zuu bahis prensibin Uluslar Sosye “e sinin bütün üyeleri ile ilgili olduğu önem'e kaydedilmektedir. £ Löbrön İngiliz Veliahtine bir sölen verdi Paris, 2 (A.A.) — Fransa Cümür- başkanı Lebrun bugün o Rambowillet yazlık köskünde İngiltere veliabd' şe- refine bir öğle şöleni vermiştir. Baş- bakan Laval, İngiltere büyük elçisi Sir Clerk, Paginon ve Dış işleri Bar kanlığı genel sekreteri Leger de bu şölende bulunmuşlardır. İngiliz politikası Londra, 2 (A.A) — Kabine bus günkü toplantısında yeni hiç bir müs bim karar almamıştır. Italyan » Ha- beş ihtilâfındaki Ingiliz politikam, Mület'er Cemiyetinin müsterek siste“ mini müdafa etmek hususundaki kas rarında daha kuvvetlenm'ştir. —————— Kass boğaznida denize düşmüş olmasından korkulmaktadır. ha ka LİLİ İİ İLİ İİ LL LİLMİMİİLELİLÜĞİLİLİMİLLİĞİLHLDE EĞİ