29 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

29 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

——— ———— 20-10.935 Avrupada birçok ulusların binicileri arasında yüksek muvaffaktyetler kazanan sübaylarımız © Biz spor yazıcıları ikide birde, hat» tâ durmadan sporumuzu tenkit ede- Tiz. Bu, sporumuzun fena bir durum- da bulunması demek değildir. Tam tersine, Türkiye Cümhuriyeti, herşe- ye olduğu gibi sporumuza da büyük bir can ve kuvvet vermiştir. Aslında, Sporun Cümhuriyet rejiminde bu can lanış ve kuvvetlenişidir ki, bemen hereün spordan bahsedebilmek fır- Setini da yaratmıştır. Yapılan ten- kitlerde « bazı zamanlar samimi ole #uyanları da görüyoruz - , sporumu- zun hergün biraz daha ilerlediğini, biraz daha genişlediğini görmeğe a- Mişterılan bizlerin, (daha İyi ve daha Sabuk) telâşımızdan ileri geliyor. Yoksa Cümhuriyetten evvel pek mahdut bir gümreye ve pek dar bir sahaya inhisar eden sporla, Cümhu- Tiyet rejimi sporunu tartıya vuracak Olursak aradaki ilerleyiş ve genişle- Yiş farkının dağlar kadar olduğunu Börmemek kabil değildir. Hele hükümetin spora yaptığı ma- Devi ve maddi yardımları şükranla köydetmemek bir nankörlük olur. ezt zamanlarda bu yardımlar, yar- im görenler tarafından yerinde kullanılmıyor veya Yüzümsuz yerlere kullanılıyorsa, bu biz sporculara yar- yir zaman esirgemiy: değil, yine bazı spo in kabahatidir. Nasıl ki spo- daha birçok eksik ve gedik- hergün biraz dâha azaltarak büyüklerimizin istediği gibi Cümhu- Tiyet rejimimize tamamile lâyik | bir Yü Ve spor idarecilerine düşen bir Bdevdir. İçimizde bunu yapamıyan - lar, yapamıyacaklar varsa yavaş ya- Vâş ortadan silineceklerine, Cümhu- Tiyete inandığımız kuvvetle inanabi iriz, Evet, Cümhuriyet herşeye olduğu Kİbİ, sporumuza da can ve kuvvet Vermiştir, Sporun hangi şubesine hakılsa, bu- Bu kolayca görmek ve anlamak ka- Her Şeye Olduğu Gibi Spo Can Veren Cümhuriyettir bildir: Binicilik, denizcilik, dağcılık, güreş, futbol, atletizm, eskrim, tenis, bisiklet, voleybol, basketbol... Spor yayımları... Spor organizasyonları, Bunların hepsinde büyük bir ilerleme vardır. On iki yaşına basan Cümhuriyet rejiminin #por tarihini (Tan)in bir Cümhuriyet rejiminde doğan dağ- alık ve hayakçılık hatıralarından iki sütunu içine sığdırmak kabil de- Bildir. Fakat bütün spor şubelerine söyle sathi bir göz gezdirmekle #po- rumuzda Cümhuriyet hükümetimize nekadar borçlu olduğumuzu anlayı - Büyük Önderimiz ile Başbakanı. mızın ve bütün hükümet adamları - mız gösterdikleri ilgi ile binicilik, Türklerin bu en eski sporu, büyük bir ilerleme göstermiştir. Kısa bir zamanda haralarımızda #4lah edilerek yetiştirilen yerli atlar, | Türk biniciler altında şöhtetlerini gok geçmeden dünyaya tanıtacak ka- dar iyi bir duruma girmişlerdir. Memleketin her şehrinde muayyen zamanlarda yapılan at yarışları bini- »affak olan atletlerimizden birkaçı TR raDa ciliğe olan bağlılık ve sevgiyi durma- dan artırmaktadır. Hele binici sübay- larımızın Avrupanın birçok şehirle. rinde bu sübaylarımız memleketleri- ne döndükleri zaman bütün bir şehir halkını coşturacak kadar yüksek ve kıymetlidir. Yine eski sporlarımızdan biri olan güreşin Cümhuriğet rejiminde ka. zandığı önemi kaydetmek lâzımdır. Güreşin kazandığı mevkii göstermek için, kıymetli güreşçilerimizin dört sene üstüste bütün Balkan ulusları arasında Balkan şampiyonluğunu al. dığını hatırlatmak kâfidir. Güreşçilerimizi gören ve seyreden ecnebi sporcuların, ulusal güreş ta. kımımızın dünyanın en ileri gelen| güreşçilerile muvaffakiyetli maçlar yapabileceğini söylemeleri göğsümü. zü her zaman kabartacak bir şeydir. Dör tarafı deniz olan Türkiye gi- bi bir memlekette deniz sporları da ihmal edilemezdi. Memnuniyetle gö- | rüyoruz ki, hele son senelerde mem- leketimizin her tarafından denizcili. ğe, deniz sporlarına gösterilen ilgi ve heves takdirle karşılanacak kadar büyüktür. Denizciliğin yüzme, kürek ve yel. kencilikten ibaret olan her üç şube. sine, kadınlarımızın da, biniciliğe ol. duğu gibi, merak ve heves göster. meleri ayrıca kaydedilecek bir bâdi. sedir, Her tarafı deniz olmak itibarile he. İc İstanbulda deniz € son sene - lerde verilen önem büyüktür, On ön beş sene evvel yalnız zengin ecnebi- lerin meşgul oldukları yelken sporu Dört defa üstüste Balkan şampiyonluğunu alan ulusal takınımızla son kaptanı tunç vücutlu Mustafa Türkler arasında da büyük bir rağ. bet görmektedir. Nitekim son sene içinde şehrimizde Mödada kotraları, motörleri, şarpileri, yüzme ve kürek Organizasyondaki mükemmeliyeti ile Türk sporunun yüzünü ak eden Balkan oyunları hatıraları pa ma- N Denizciige att ou resimlerde vasıtaları ile memleketin ileri gelen iş ve spor adamlarına bu gürel spo run bütün zevklerini - vermeğe mü- vaffak olan denizcilik klübünün ışını da b ada kaydetmek lâzımdır. — Denizcilikle uğraşan spor klüple rimizin elindeki eski yarış vasıtaları- nın da yavaş yavaş en son sistem ve sâl yarış vasıtaları ile değişti rilmiş olmasını unutmayalım. Cümhuriyet devrinde doğan ve büyüyen bir spor da dağcılık ve ka- yakçılıktır. Her sene meraklısı biraz daha artan bu iki spordan, hele birin- cisi için, memleketimizde çok müsait Yerler vardır. Hele Uludağ her ikisi için en istifadeli bir yer sayılmakta- dır. Geçen kış, Ankarada da kayak- Şılığa gösterilen alâka insana hayret verecek kadar büyüktür, Futbolde on iki sene zarfında yaptı İrmız temaslar içinde çok önemlileri- mi ve çok şereflilerini bulmak kabil- | dir. Fakat asıl gayemiz, bu tematla- ra devam etmekle beraber, memleket içinde de bu sporun daha fenni bir #urette yayılmasını temin emek ol- malıdır. Vâkıa on iki sene içinde memleket içinde futbolün büyük bir yayılma gösterdiği gözden kaçmaz İse de gunu da hemen söyliyelim ki futbolümüz birçok yerlerde fenni ol- maktan hayli uzaktır. Futbolü bir se- viyede olarak fennileştirmek için, memleket takımlarını, imkân daire » sinde biribirile karşılaştırmak İâzım- dır. Diğer taraftan bazı klüp takım- larının da » ki futbolcuların çoğu Rizli profesyoneldir - açık profesyo- nellikleri kabul edilmek bir zaruret- tir. Bu yapıldığı gün futbol memle - kette daha kolay ilerliyecektir. Bununla beraber futbolün bizde umulduğundan ve sanıldığından faz- Ja ilerlemiş olduğunu kabul etmek Yizımdır. Bu İlerleme ancak ecnebi temaslarla anlaşılabilir. İyi bir takım yaparak ve biraz da çalışarak yaptı. | demez bütün ecnebi temaslarda mu- vaffak olduğumuz, futbolümüzün on | iki senelik son tarihçesine kısa bir Böz gezdirmekle derhal anlaşılır. Atletizmde de büyük bir ilerleme yelkenciliğin, Rüreğin, göze çarpar. Vâkıa bu ilerleme dün- ya atletizmine kıyas edilecek olursa bir gerileme değilse bil bir durakla- ma sayılabilir. Fakat geçmiş senele- rimize kıyas edilecek olursa atletizm- | de ilerleyişimiz, hayli büyüktür. — | Eskrim çok yayılmış bir spor olma yüzmenin inkişafına ait güzel hatıralar bale- caksınız . Eski yarış vasıtalarıyla bunların yerini alan yenilerinin inşası da bu aradadır, makla beraber ferdi kıymetlerle Tür- 5 kiye sporunda iyi yer tutmuş bir yu- be olarak görülmelidir. Sofyadaki Balkaniyatta İnverin Balkan ulusla” rı eskrimcileri arasında Balkan şam- piyonluğunu alması, bu son Sovyet - Türkiye temaslarında cskrimçilerimi- zin birinci olmaları memnuniyet ve iftiharla söylediğimiz gibi bütün İyi bir takım içinde her zaman mırvaffak olacaklarına şüphe etmediği. miz futbolcularımız memleket dışında bir seyahate giderlerken sporları mahdut bir yere sığdırmak imkânsızdır. Cümhuriyet (rejiminin sporu ancak büyük ve güzel bir kitap olabilir. Satırlarımızı bitirmeden evvel sp Tun iş kısmından da biraz bahsetmek! doğru olur. Bu sene ilk defa olarak memleketimizde yapılan Balkan o yunlarınmn organizasyonu en güç be ğenirlerin bile takdirini kazana kadar İyi ve intizamlı, en ufak tefer- rüatı düşünülerek başarılmış bulun- maktadır. Türk sporculuğu bu husus- ta misafir ecnebi sporculardan ve i- darecilerden tam numara almıştır. Cümhuriyet devrinde bütün klüp- lerimizin iktidarlarına göre göster - dikleri faaliyet te kaydedilmeden ge- çilemez. Bu arada Ankara, İstanbul, İzmir ve diğer şehirlerimizde klüp lerin birer stad veya birer saha sahi. bi olmak yolunda sarfettikleri gay * retler ve bu yolda gördükleri yar - dımlar memnuniyetle yadedilmelidir. Ankarada yapılmakta olan büyük şehir stadr ve koşu yeri Cümhuriyet hükümetinin Türk sporcusuna, arka» « kesilmiyecek olan, hediyelerinden biridir. “Bu stadların, arada bir mücadele sporlarına yarayacak kapal: salonla rın ber Cümbhuriyet günile artmasını dilemek te Türkiye sporuna yapabi. leceğimiz en hayırlı temennidir. S. G. Savcı