June 28, 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

June 28, 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

mmm j GÜNAŞIRI Zengin adan! Hazır servet, hazır esvaplır: İçindekine rahat vermez! Babadan kalmış, rasgele kazanılmış, yolda bulunmuş paralar böyledir. bakınız: Daimi bir can sıkıntısı içindedirler, Harbiumu- minin bulgur tanesini inçi tanesine çeviren türedisi, zengin oldu, fakat mes'ut olmadı, Fenrbahçede bıyık büken İstibdat Paşasınn oğlu, Arap Mehmedin zur- nasile gönül eğlendiren harp zengini hep ayni iç sıkıntısı içindedir. nasile gönül eğlendiren harp zengini, Parkotelde viski içen Aferist, ayni iç sıkmtısı içindedir. Ötede, basık bir tavan altında, birkaç mısra üstüne eğilmiş şu yorgun almdaki her kırışık, bir kahkaha çizgisi kadar mes'ut! Ringten, omuzu sıyrılmış, gözü çürümüş, topallıyarak inen şu boksör Vücudündeki bereleri, murassa nişanlar gibi gurur ile taşıyor! Ve birkaç boya parçasından, dağları, denizleri göklerile bir bahar se - Vinci yaratan şu ressam, açlığını unutacak kadar bahtiyar! Çünkü o ihtiyar şalr, o dinç pehliy an, o genç ressam, üstlerinden bütün dünya servetlerini attıktan sonra da yine zengindirler: Şair, henüz doğ- mamiş mısralar dolu haşile. Boksör, heniiz sarfedilmemiş kuvvetler yük- Mi bazularile.. Ressam, henüz çizilmemiş Âlemlere gebe parmaklarile!.. Işte, servetlerile mes'ut olan zengin adamlar. Yusuf ZİYA İnhisar idaresinin tuzlar için yaptırdığı elevatör.. Memleketimizde ilk defa olarak Türk mühendisi ve Türk işçisi tarafından yapılan bu makine, hep | Yolcu tayyareleri Yeni siparişler en kısa zamanda yapılacak Devlet Hava yolları idaresinin Ye- şilköy ve Ankara hava istasyonla- rında cumartesi ye pazar günleri İ- gin ihdas ettiği tenezzüh uçuşları bü yük bir rağbet görmektedir. Her iki istasyonda da, muayyen günlerde yapılan on uçuş için biletler bir haf- ta önce satılmaktadır. lunan vesait, bugün için bütün mü- sait değildir. Fakat tenezzüh uçuşlar rt ile Ankara - İstanbul hava servi- sinin kazandığı rağbeti nazarı dik- kate alan Hava yollar: idaresi İn - giltereye i#marlayacağı üç tayyare nin inşasma ait siparisi tesri etme- ğe karar vermiştir. Devlet Hava Yolları erkânından Seyfi, bu tay relefin inşasma nezaret etmek zere Londraya gidecektir. On pilot ve makinist, idare hesabina staj gör mek Üzere, Seyfi ile beraber hareket edeceklerdir. günde 500 ton tuz taşıyacak kabiliyettedir Poliste İnhisarlar idaresi hesabına yapılan yerli elevatörün yandan görünüşü pe makineyi hazırlayan mühendis Celâl Hasan İnhisarlar idaresi, tuz nakliyatını kolaylaştırmak maksadile Konya ci- varmdaki tuzlalar için büyük bir Ele vatör yaptırmıştır. Memleketimizde fik defa olarak yapilan bu elevatör, birkaç güne kadar Konyaya gönde- rilecektir. Elevatör, makine mühen- Gslerimizden Celâl Hasan tarafın - dan hazırlanmış ve Beşiktaşta kum ik. defa yapılmaktadır. Hiç bir yer. den kopye edilmemiş, sırf Türk mü. hendisi ve işçilerinin kafasından ve elinden çıkmıştır. Makineler, günde 500 ton tuz hakledecek kabiliyette- dir. Bunların İşletme tarzları tama- men otomatik olacak ve dekovil ara- balarla tuzlalardan gelen tuzları hiç el değmeden yığın yapacaklardır. Ma kinelerin başmda hiç bir işçi bulun- Puyacak, yalnız dekovili süren ame- le, arabadaki tuzu elevatörün buni- sine boşaltacaktır, Elevatörün boyu 25 metre, kaidesi 9 metredir. İnhisar lar idaresi hesabınş yapılan eleva- törler iki tanedir. Bunlarm her ikisi de Konya civarındaki Yavşan tuzla- larında çalıştırılacaktır.,, Maarif Vekâleti Yüksek Tedrisat Umum Müdürü Cevat,dün Güzel görüşmüştür. Haber aldığımıza göre, Akademi- nin Şark Tezyini Sen'atler Şubesi- nin tevsli ve bu maksatla Akademi- de yeni kürsüler ihdası kararlaştırı!- mıştır. Akademideki tetkikata de - vam olunacaktır. * Üniversite Tarih ve Coğrafya zümresine mensup talebelere ayni gülmredeki doçentlerden mürekkep bir kafile coğrafi tetkikat yapmak Üzere temmuz bidayetlerinde Ulude- ğa gideceklerdir. * Göztepede tesis edilen talebe bu sene diğer yıllardan daha üstün birçok hususiyetleri ihtiva edecek- tir. diyiz Adliyede İhtiyarın parasını dolandıran sabıkalı 70 yaşlarında Hasan isminde fakir bir ihtiyar, seyyar satıcıdan beş ku- ruşa iki salatalık almış, bozukluğu olmadığı için satıcıya bir lira verip bozdurmuştur. Geri kalan 95 kuru- şu, cebindeki mendile sımsıkı sara- rak yürürken, İsmail isminde bir sa- bıkalı arkasma düşmüş, zavallı ihti- yarm bin ihtimamla sakladığı 95 kuruşu mendille birlikte aşırıp kaç- mıştır. İsmaili, biraz sonra polisler yakalamışlardır. Suçlu dün, ikinci sülh ceza hâkimi Salâhaddin Demir. elli tarafından sorguya . çekilmiştir. Hâkim sabikalr İsmailin tevkifine karar vermiştir. * Yunında hizmetçi olarak çalıştı- ğı Perihan çantasından 30 İiresim çalarak eline geçirdiği para ile dü- dak boyası allık, sürme, krem gibi ” İ tuvalet eşyası alan Emine adlı bir kız, dlin Fatih Sulh Ceza mahkeme- sinde 7 buçuk ay hapse mahküm e- dilmiştir. * Lâleli camii yanında Mustafa is- minde birinin altın saatini aşıran Şerafettin, bir sene hapse mahküm edilmiştir. yon lira itibari krymetindeki hisse senetlerinin 850 bin liraya kadar sa- tın alınması için hükümete salâhiyet Bir kedin asansörde ezilerek can verdi Dün saat 12 buçukta Nişantaşın- da Vali Konağı caddesindeki Aslan Recep apartmanında feci bir kaza olmuş, 32 yaşlarında bir kadın a- sansöre sıkışarak ölmüştür. Hâdise şöyle olmuştur: Apartmanın kapıcım Hüseyinin karsı 32 yaşımdaki Kezban asansö- re binerek altıncı kata çıkmak İste- miştir, Fakat bu s'rada asansör ha- reket ettiğinden. kadın asansörle du- var arasmda sıkışmıştır. Kadınm feryadma koşanlar, duvarm bir kıs mını yıkarak kadını ancak ölü ola- rak çıkarabilmişlerdir. Kaz etra - fında polis tahkikat yapmaktadır. Üsküdarda bir araba devrildi, 1 yaralı var! Üsküdarda arabacılık yapan Meh- met, Alİ, Nazmiye, Recep, Hasan ve İbrahim isimlerinde beş müşteriyi Kadıköyüne götürmek üzere sraba- sma almıştır. Yeniçeşme yokuşun- dan inerken hayvanlar ürkerek kaç- mışlar, bu yüzden arabayı devirmiş- lerdir, Arabacı Mehmet, tekerlekle- rin altında kaldığından kolu kırı mıştır. Başka yaralanan olmamış, yaralı hastaneye kaldırılmıştır. Bir otomobil kazası Langada dolaşan Kirkor adında birisine 2584 numaralı taksi otomo- bili çarparak muhtelif yerlerinden yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Şoför, kaçtığından hüviyeti tesbit edilememiştir. Kirkor, hastaneye kal dırılmış, tahkikata başlanmıştır. Yangın başlangıcı Usküdarda Tabaklar mahallesinde oturan fırmeı Osmanın evinden yan- gın çıkmıştır. Ateş, bir kısım duvar- larla tavan tahtalarını sonra yetişen itfaiye tarafından #ön- dürülmüştür. Dairede dövmüşler Nişantaşında Sebat apartmanınm kapıcısı Şükrü, apartman sahibine ait kazanç vergisi hakkında bir isti- da ile Beşiktaş Maliye şubesine mü- racaat eylemiştir. Maliye kazanç memurluğu evvelâ bu istidayı mu- fassal diye reddetmiş, Şükrü, bir müddet aonra ikinci bir istida ile müracaat eylemiş, fakat bu da be - ğenilmeyince aralarında bir münaka, şa başlamıştır. Bu sırada Şükrü, hü kümet memurları tahkir ettiği iddiasile tecavüze uğramış ve dayak yemiştir. Bu tecavüzü polis doktoru- na tesbit ettiren Şükrü, biri müddei- umumiliğe, diğeri vilâyete olmak ü- zere ayrıca İki istida vererek vaziye- ti izah etmiş ve şikâyette bulunmuş- tur. Üsküdarda İskele Meydanı Usküdar vapur iskelesindeki Şir- keti Hayriye akaretlerinin oradan kaldırılmasına karar verilmiştir. Is- kele meydanın bu suretle genişle- tildikten sonra güzel bir park haline 'dair | ifrağı ve Usküdarda, Kadıköyde ol- İduğu gibi, güzel bir iskele Inşası e- sası kabul edilmiştir. kiractlarile kontratını tecdit etmiye- Şirket, mukavele müddeti biten cek, müddeti uzun olanların muka- yelelerini de feshedecektir. TAN SEHİRDE OLANLAR Devlet Hava yollarının elinde bu-| Fazla gayret !. Soyadı alma mühleti bitmiye yak- İ laştıkça gerek halkta, gerek alâka- dar memurlarda gayret katmerle- şiyor. Bunu memnuniyetle görürken arada işi artırıp halkı beyhude yo- racah bazı fazla gayretlör de göze çarpıyor. Bunların başlıcası soya- dı kanunu çıktıktan sonra nüfus kâğıdı alıp yeni nüfus kâğıdında İ soyadı yazılı olanların vaziyeti dir. Hepimiz biliriz hi, Anadolu Ne dersiniz ? 28-68-9386 — as İLİNE. Kollektif emniyet Fransa ve İngiltere Zecri tedbirlerin kalkıp kalkmıyar cağına ve İdameleri lâzım gelip gel- mediğine dair haftalarca süren dedi- kodulurdan sonra nihayet Milletler Cemiyeti Konseyi toplandı. Önce In- giliz hükümetinin ve onu takiben Fransız kabinesinin zecri tedbirlerin devamı aleyhine karar vermeleri üzerine dünya efkârı umumiyesi bu Konsey toplantısında zecri tedbirle- rin kaldırılmasına dair bir karar ti muvafık görülmemiştir. * İbekliyordu. Halbuki Konsey, zecri Tercih edilen tekliflerin de tadil | tedbirler meselesinin görüşülmesini icap eden bazi noktaları vardır. Tam | 30 haziranda toplanacak olan Mil - bir anlaşma yapabilmek için teklif | jetler Cemiyeti Asamblesine bırak - sahiplerile yeniden müzakere Yap- | mış bulunuyor. Yeni gemiler Avrupaya bir fen heyeti gönderilecek Deniz Yolları idaresinin sipariş,e- deceği gemilere ait teklifler kâmilen tetkik edilmiş ve büyük bir ekseriye- racaatleri tamamen karşılamıya mü- | İmuz aylıkları çarşamba günü veri- yaktıktan | dir. halkının hemen hemen hepsinin s0y unlar nüfus tezkerele- likleri zaman nüfus ida- releri soyadlarını yazmaktadır. Buna rağmen bir taraftan bunlar resi, mütehassrslardan mürekkep bir heyeti yakında Avrupaya gön- derecektir. Limandaki ıslahat nüfus idarelerine müracaat et. tikleri ozaman bazı yerlerde) gı çam DD bunlara tekrar soyadı beyan:| ze dönmüştür. ğ namesi doldurtulmaktadır. Halbuki bu tamamen lüzumsuzdur. Hem halkı beyhude yormak, hem me murları boş yere işgal etmektir. gibilerin tekrar soyadı muamelesi yaptırmıya ihtiyaçları olmadığı ga- zetelerle ilân ve bir tamimle de nü- | fuslarla nahiyelere tebliğ edilse | çok iyi olur. Biz böyle düşünüyoruz, Siz ne dersiniz ? EİN m aermam ermermman Liman İşleri Umum Müdürü, Tda- resinin son kadrosunu da Vekâlete tasdik ettirmiştir. Iktısat Vekâleti mütehassıs müşa- viri Fonder Porten pazartesi günü şehrimize gelecek ve yeni talimatın tatbikine nezaret edecektir. Çek Üniversitelileri Prağ üniversitesi doçentlerile ta- lebelerinden mürekkep otuz kişilik bir kafile temmuz içinde şehrimize lecekler ve memleketimizin coğra- KUÇUK HABERLER © vaziyeti ME eee caklardır. Karagöz gecesi yapılacak — E - minönü Halkevi temsil kolu bir (Ka- Berberler bir #ürlü ragöz) gecesi tertibine karar vermiş anlaşamıyorlar tir, Hazırlıklara devem edilmektedir. * Floryadaki asri kabineler — Floryada yapılmakta olan asri kabi- nelerin inşaatı temmuzun haftasma bitecektir. Floryada yeni kurulan çarşıdaki beton dükkânların hepsi kiraya ve- rilmiştir. * Ayasofya mozsiyikleri hakkın - ün — Ayasofya miizesindeki moza- yikler üzerinde çalışan profesör Vit mor, tetkikleri etrafında ikinci bir kitap hazıklamağı büşlsenıştır. * Haziran ve temmuz mimaşları — Ueretli memurlar haziran aylıkları sali ve muvazzaf memurların tem - Berberler arasında pazar yapmak için henüz bir anlaşma bil olamamıştır. Dün, Sirkeci ve Di- vanyolundaki berberlerden bir kıs- mı, pazar günü tatili yapmak için aralarında imza toplamışlardır. Fa- kat, Beyoğlu berberlerile, küçük semtteki berberler bu harekete işti- rak etmemişlerdir. Anlaşıldığına gö-| re, hafta tatili hakkında yeni kanun çıkıncaya kadar bu vaziyet devam edecektir. Gemilere ait eşya Devlet müesseselerile Türkler ve- ya Türk sermayesile müteşekkil şir- ketler tarafından salın alman bu- harlr gemilerle memlekette yapılan mümasilleri için getirilecek eşyanın gümrük resminden istisna edildiği şehrimize geldi vilâyete bildirilmiştir. Vilâyet te Maliye Vekili Fuat Ağralı, dün | gümrüğe tebliğ etmiştir. öğleden sonra Ankaradan hareket | eden poste tayyâresile şehrimize gel miştir. Na Garsonların yüzde onu "Garsonlar Cemiyeti yüzde ön gar- son hakkınm kendilerine verilmesi için Lokantacılar nezdinde teşebbü- satta bulunmuşlardır. Öğrendiğimi. ze göre, bahçeli lokanta ve eğlence yerlerindeki patronlar yüzde on gar- 8on ücretinin garsonlara verilmesine taraftar değildirler. Garsonlar Ce- miyeti, lokantacılarla anlaşmağa im- kân olmadığı gördükleri için bu mesele Hakkında Dahiliye Vekâleti nezdinde teşebbüsatta bulunacaklar lecektir. “<< (© Maliye Vekili tayyare ile İtalya âyan meclisi reisi geliyor Duyduğumuza göre, bu aym otu- zunda şehrimize İtalya Ayan Mecli- #i reisi gelecektir. İtalyan Ayan re. isinin bu seyahati hususi mahiyet- tedir, Şehrimizin görülmeğe değer yerlerini gezecektir. Otobüs kazası yaralılarının sıhhi vaziyetleri Yaralılardan bazılarının sıhhi va- ziyetleri vehamet peyda ettiği anla- şılmaktadır. Adliye tabibi Ynver, dün Gureba hastanesine giderek ya- ralıları müayene etmiştir. Gazi köprüsü Temmuzun sekizinde vaz'ı esas resmi yapılıyor. Parça parça ayrılmasına başlanan Unkapanı köprüsünün bugünkü halı Gazi köprüsünün vaz'ı esas res- rünln vaz'ı esasma sit hazırlıklar mi temmuzun sekizinci çarşamba | tamamlanmıştır. günü yapılacaktır. Köprünün inşaa-| Bundan başka, ilk inşsat İçin Jü- #na Unkapanı cihetinden başlanaca- | zumu olan demir ve çelik aksım ile ğı için eski Unkapanı köprüsünün mayı zaruri gören Denizyolları ida-| ia ei dağı tere ve Fransanın el'an zeeri tedbir leri idame ettirmek istemeleri yolun- tatili | ki da tefsir edilmesi doğru değildir. Italya aleyhine almacak kolektif ekonomik tedbirlerin tahakkuku için Cenevrede önayak olmuş bulunan İngiltere, tedbirlerin müştereken a- tılmış bir adim olduğunu şimdiye ka dar dalma iddia edegelmiş ve İnçil - tere Italya arasında doğrudan doğ- ruya bir husumet olduğunu İnkâr etmiştir. Binaenaleyh Edenin Kon - seyde tedbirlerin kaldırılmasını tek- lif etmemesi 52 millet tarafından ka bul edilen tedbirlerin ancak bütün Cemiyet âzalarının temsil edildiği Asamblede verilecek kararla kaldırı. fabileceği mülâhazasından ileri gel « mektedir. Yani İngiltere son daki « kaya kadar zecri tedbirlerin bir ko- lektif hareket mahsulü olduğu iddi. tetkikat yapa» | asına sadık kalmayı dilemektedir. Bu takdirde bir sual varit olabilir: Ko- lektif harekete bu kadar büyük e - hemmiyet bahşeden İngiltere zeeri tedbirlerin kalkması ile kolektivizmin bir ademi muvaffakıyete uğradığı 0- çıkça tastik edildikten sonra ne yap- mak tasavvurundadır.? İngiliz diplomatları hu sunlin ceva bmı çoktan düşünmüş bulunuyorlar. Kolektif emniyet sisteminin bütün dünyaya şamil olmasmım İtalya - Habeş harbinde İspat edilmiş oldu. ğu veçhile hiçbir netice vermediğini ileri sürerek o kolektivizmin, harbe dayanan kolektivizmin mmtaka mm smda cari olması lâzmyeldiğini ld * dia ediyorlar, Çünkü kolektivizm a lemşimul olduğu takdirde pratik kıymetini kaybediyor. Meselâ cenu- bi Amerikadaki bir taarrozu durdur mak İçin bir orin Avrupa veya Asya devletinin harbe girmesini beklemek abes oluyor. Zecri tedbirlerin ilgasmdan sonra he yoktur. Esasen yeni Fransız dış bakanı Yyon Delbos, Fransız bey - nelmilel siyasetini izah eden ilk nut- kada, bu fikrine Fran- sanın da iştirak ettiğini söyleyip 15- lahat lüzümunu tekrar etti. Delbos Avrupa sulhünün mmtakavı pakt - larla muhafaza edilebileceğine isaret etti ve Balkan andlaşmanm küçük andlaşmanın ve kurulması düşünü » len Tuna Paktının her mntakada ay ren sulhü idameye yaradığını anlat- ta. Ayni zamanda Fransız dış bakanı bu mıntakavi paktların harpten ev- velki tehlikeli ittifaklara benzemedi- ğini, çünkü bu andlaşmalarm Cenev re Paktınm mütemmimi olduğunu or taya koyarak bu muıntakavi anlaş - maların münekkitlerine tatmin edici bir cevap verdi. Mamafih İngiltere ile Fransa ara- sında kolektif emniyetin ıslahına ta- allük eden nazari prensipte bir fi» kir ittifakı olmak ve her ikisi de ma- halli anlaşmalara, bulun - makin beraber hakikatte bu prensi- bin fiilen tatbiki sahasmda Londra ile Paris arasında bir büyük fikir ihtilâfı vardır. İngiltere, her mnta « kada sulhün korunması için © mnta- menfaatleri olduğu için ancak bu me selelere inhisar eden ihtilâflar da har kara İle alâkası kesilmiş ve yeni köp- | montörler Almanyadan bunları kurmıya yarayacak olan) gelmiştir.