28 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

28 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

SAA EŞ TT Zeytinyağları Bu seneki rekoltenin ne olacağı bilinmiyor İstanbul mıntakası, zeytinyağı re- koltesinin ihtiyaca kifayet edecek mikdarda olacağı umulmaktadır. Fi yatlarda bir değişiklik yoktur. Ege mıntakası zeytinyağı piyasası durgundur, Gerek ihracat yapılma - masından ve gerekse yeni rekolte - nin büyük olacağın katiyetle anla- şılmasından dolayı piyasa işsiz ve gevşektir. Fiyatlar şunlardır: Son hafta Sabunluklar 37-370 5-6 asidli yemeklikler 38-39 3, 5.5 asidli yemeklikler (39-40 İskenderiye piyasasma Filistinden mal gelmemektedir. Suriye yağları için istenilen 40 - 41 sterling fazlaca görülmekte olduğundan verilen sipa- rişler nisbeten azdır. İhracat tacirleri birer ruhsatname alacaklar Ticarette tağşişin men'i've ihraca- tm mürakabesi ve korunması hak - kmdaki kanuna ilâve edilen ka nun Türkofise ve ticaret odasına teb liğ edilmiştir. Kanun neşri tarihin - den altı ay sonra tatbik edilecektir. O zamana kadar ihracat tacirleri, ka nunun bükümlerine göre vaziyet- lerin! tanzim edeceklerdir. Kanunun 4 üncü maddesine göre, ihracat ya- pacak tacirlerin rühsatname alma- ları mecburidir. Ihracatı mürakabe eden Iktisat Ve | cinsle: kâleti yeni bir teşkilât yapacaktır. Bu taşkilâtta çalışacak memurlar ve- 'kâlet tarafımdan açılacak ihtisas kurs larında ehliyetname alacaklardır. Kanımun 7 inel maddesine göre, Iktisat Vekâleti lüzum gördüğü mın takalarda muayyen malların ihraci- Te meşgul ruhsatnameli tacirlerin birlikler kurmalarını temin edebile- cektir, Birliklerin teşkilâtı ve mllra kabesine aft nizamnameler İktisat Vekâleti tarafmdan tanzim edilecek tir. Birliğe girmiyen tacirler, birli - Sin iştigal mevzuu olan malları ihraç edemiyeceklerdir. İstanbul mısır biraz i Istanbul mısır piyasası gevşemek- tedir. Flatlar 5,50 - 5,75 kuruş ise de Zirast Bankasmm satın aldığı m sırlar plyasaya gelince fiatların 5,37 5.50 kuruşa düşmesi beklenmekte « dir. Samsun mmtakası mısır piyasasm da kuyde değer bir başkalık olduğu bildirilmiştir. Fiyatlar Samsunda çu 'valı 6,25, çuvalsız 6 kuruştur. İskenderiye mısır piyasasında son hafta içinde canlılık görülmüş ve fi- yatlarda bazı yükseklikler kaydedil. miştir. Nabelgemel ardebi 8? - 83 Misir Faymu Rafia ardebi 86 - 87 Misir Mektupta ona herşeyi üstü kapalı Kg dn Pamuk tiftik ve yünler Egede pamuk fiatleri bu hafta beş kuruş kadar fırlamıştır Ege mıntakası, İzmir piyasasmda pamuk Üzerine muameleler son haf- ta içinde fevkalâde hararetlenmiş ve fiyatlar kiloda 3-3,5 kuruş kâdar yükselmiştir. Bu tereffüün evvelki Satışlarını kapamak mecburiyetinde olan ihracatçılarm istenilen fiyatları vermeleri, stokların çok azalmış ol- ması ve yeni mahsule daha epey müd de bulunmasından ileri geldiği kay- dedilmektedir. Fiyatlar: Prese 1. 46,50 - 46,75 kuruştur. Kars mıntakası pamuk piyasasın- da kayde değer bir değişiklik yok- tur. İğdir pamukları fiatı 48 kuruş- tür, İskenderiye pivasasında pamuk fi- yatlarının yükselmesi muamelelerin ! artmasına sebep olmuştur. Diğer ta raftan pembe kurdun şimdiden ge- çen seneden daha fazla tahribat yap mağa başlaması bu seneki rekolte ü- zerine yapılacak tahminleri geciktir diğinden tüccar mütereddit bulun - maktadır. Hafta içinde neşredilen bir bültene nazaran kat'i surette tah min edilen geçen seneki pamuk re - koltesi ile evvelki sene rekoltesile mükayeseli olarak aşağıda gösteril- miştir: 1935-36 1934-35 Kantar OKantar Sakellaridis 901.137 1.002.452 Diğer uzun telli 1.754.483 1.215.258 r BORSA 27 HAZİRAN CUMARTESİ.» mean | Vasat telli cins. 208.241 212.050 Aİ İİ Paralar Alış Satış Steriin — s0— i Dolar 123— 120 20 İsviçre &r. Bikem SİA 20 Belçika Hangı B0p— “— 20 Drahml 1 23.50 20 Çek kuron o #4 48— 20 Ley 3— 10 20 Dinar 32 Liret vesika o 190. 196 Florin — Mi Avusturya gilin 22 2 Mark 2— 30— oi Be S e — yam Lem a— Yen 32.— ..— İsveç karama 31— 3 Alm 3— O 95 Banknot 5. — Y6— Çekler Paris üzerine 1206 İngiliz üzerine 830,— 0.1045 Liret 10,14,58 Belga 41245 Cenevre 240,25 Sotin 83,10,52 Florin 1,1746 Çekoslovak 19/16,48 Avantarya 41937 Kark i 19787 İsveç kronu 10890 İspanya pezeta Öğleyin Özbekiyeyi gittim. Şu saatlerde Mery herhalde mek- tubu okumuş olacak; Villanm kontu ratı benim Üzerimde olduğu için ne vaziyet alacağmı merak ediyorum. Bu neticeye kadar otelde kalacağım. |, .| Fakat o kadar sevdiğim halde maat- teessüf Semiramis'de değil, Skephe- ard'da pek lüks. En iyisi Savoy ve- yahut Continental. Yemekten sonra gazinonun koyu gölgeli bir köşesine çekildim. Gaze- telere daldım. Sıcak, bunaltıcı sıcak. , | Gözlerimin önüne Boğaziçinin serin, mavi suları geldi. Şimdi Tarabya ne serindir. Tarabya! Tarabyayı dalma Hayal ile beraber hatırlıyorum. Hayal, şimdi kış yaz açan gülle ri arasmda şimdi çocuğunu büyütü. yör. İçimde onun sönmiyen ve sol- mıyan bir yeri var. Hayal adınm aksine benim için öyle kuvvetli bir hakikat ki! Fakat her hakikat gibi act ve Onun hakan ein bilmem? Kısa telli cins İskarta Tiftik Jatanbul tiftik piyasası son hafta | içinde dürgun geçmiştir. Bu durgun» luk fiyatlara tesir etmemiştir. Elin- de mal bulunanların fiyatları kırma yacakları tabii görülmektedir. Fi. yatlar geçen haftanın aynıdır. Ankarada son hafta içinde mua * mele göre tiftik fiyatları 104-105 ku ruştur. Hamburgdan bildirildiğine göre, son hafta içinde dahi Türk ihracat. Gilarile Alman tüccarları arasında tif tik üzerine muamele olmamıştır. Yün ve yapak İstanbul yapak piyasasında dur - gunluk artmaktadır. Bu durmun fi- yatların gerilemesine sebep olduğu bildirilmektedir. Son fiyatlar şöyle. | dir; 5418537 4.960.760 192.529 164.769 Son hafta Trakya 68-67 Anadolu ince 58-57 Anadolu sıra DA -55 Ankarada son hafta içinde yapak üzerine muameleler 50 - 52 kuruş üzerinden cereyan etmiştir. Almanya yün piyasasında son haf ta içinde Türkiyeden alman teklif - lerde 100 *ilo başma cif Hamburg Anadolu malları için orta hesap 65. daha iyi yünler için ise 76 lira isten- diği haber verilmektedir. Esham İş Bünkası Mü 85m— VE ln SN 820 Gg 990 Anadolu 4 60 6100 41 iyriye 16.50 Tramvay 18,75 Bomonti Nektar 010 Terkos 1250 Aslan Çimento yen kesik o 935 Merkes Bankası 67,50 Şark Merkez Eczanesi 440 Istikrazlar Türk Borcu 1 2087.50 vg 19,50 ” “ 19,65 Gara 96,— rgani Yi Sas I 01,15 “ » n” 01,15 Mısır'teahvilleri 1806 1 TAN Okuyucu Mektupları Bir okuyucumuzun haklı bir şikâyeti “035 senesinin birinci teşrin aym- da Bursa birinci icra dairesine mü - racaatla bir borçludan alacağımı tah #il için lâzmıgelen muameleye başla- dım. Üç ay zarfında icra dairesi ala- cağımı tahsil etti. O tarihten bugü - ne kadar, yani altı aydır, bu parayı icra dairesinden almağa imkân hâsıl olmadı. Her müracaatımda ayrı ayrı cevaplar aldım. Bir seferinde “tahsil dar yoktur,. denildi. Bir başka defa, “tahsil edilen para, başka bir dosya ile İstanbula gitti, cevabımı verdiler. Bir aralık, dosya ortadan kayboldu. Borçludan alacağımı icra dairesi vasıtası ile aldım, Fakat, icra daire - sinden bu parayı almak için scaba hangi dalreye müracaat etmeliyim?. Makami aidinin nazari dikkatini cel betmenizi rica ederim.,, (Adres ve imza mahfuzdur) (TAN: Bu mesele üzerinde alâ kadarların nazarı dikkatini celbe - deriz. Vaziyet, akuyucumuzun yaz dığı şekilde ise, cidden üzerinde du rulacak bir hâdisedir. Bu hususta alâkalı mahamların tahkikat yapa- caklarını ümit ederek neticeyi bek- | için liyoruz:| * Haklı bir izah “A. Muzaffer, imzasile aldığımız 'bir mektupta deniliyor ki: “Sirkeciden Çekmeceye kadar tren istasyonlarında kağın ve erkeklere mahsus birtakım helâlar vardır. Bi- ribirile bitişik olarak yapılan bu he- Jâların ancak çok ince bir saç levha ile tefrik edilmş olması bazan mü- nasebetsiz vaziyetlere meydan ver - mektedir, Çok defa, saçlarda delik - ler açıldığı da vükidir. Bunun önüne geçmek için bölmelerin kalm saçtan imali hususunda alâkadarların dik - katini celbetmenizi rica ederim.,, * Bir okuyucunun dileği “Sinir hastalığına tutuldum ve te- Altına atladım, Hiç Kimsem ol « madığı için kendime bir baba arıyo- rum, San'atim tesviyecilik ve elek - trikçiliktir.,, Manisada Çaprazkebir mahalle sinde Ahmedin yanında Rifat * Otobüs ücretleri Ramiste oturuyorum. Ancak aile - mi geçindirecek kadar gelirim ve ka- zancim Var, İşim Sirkecidedir. Oto - büsler Ramisten Sultanahmede ka - dar 14 kuruş alıyorlar. Gidip gelme 28 kuruş tutuyor. Günde yalnız 28 kuruş otobüs parası vermek, yalniz benim değil, şüphesiz birçok kimse- letin harcı değildir. Işin garip tarafı şurasıdır: Bakırköyünde oturan bir adam Sirkeciye 15 kuruşla geliyor. Ramide oturan bir müşteriye ise bu yolculuk 17,5 kuruşa mal oluyor: 14 kuruş otobüs, 3,30 kuruş ta tramvay Sirkeci - Bakırköy aşağı yukarı 16 kilometrodur. Sultanahmet - Rami 1903 TI 9750 3850 151 Mi Tahvllât Ribtum Kuponsus 10,30 Anadolu I veli 42539 e Ni Anadolu Mümessil “ Saat üçten sonra büroya geldi- ğim zaman masamın üstünde bir mektup buldum. Mery'den geliyordu. Nekadar olsa zeki kadın ve ter- Bu pek tabii benim hakkımdr. Fa- kat ben artık Helyopolis'te oturmak istemiyordum. Mery otursa idi da- ha memnun olacaktım. Her halde bunu teklif edebilirim, Onun kendisi için bir yer hazir lamasıma meydan vermeden bunu haber vermek lâzımdı. Derhal bir mektup yazarak bu arzumu anlat- tım. Konturatı kendisi vrede- bileceğimi söyledim. Mektubumu götüren garson biraz Fakat ise 6-7 kilometrodur. Aradaki fiat farkı, cidden nisbetsizdir' Alâkadar ların dikkatini celbetmenizi rica ede Rami köyü yeni mahalle Rusçuk yaranı sokak Abidin dağlı Savoy'a telefon edip iyi bir oda hazırlattım. Saat yedide çantalarım geldi. Gönderdim. Artık yeni bir hayata giriyorum. Bekârlık, Bunun nekadar devam de pek kestiremiyorum. Evliliğe ol- masa bile bir kadmla yaşamağa alış- tım, Şimdi Alis olsaydı, beni avuturdu. - İym. Onun da bazı tahammül edil » | mez tsrafları vardı ya... Zaten ka- Si Usküdardan M. O, D. imzasile: “Ben askerliğimi bitirmiş bir gen- vakitki gibi beni misafir odasına al- dılar. Odaya girdiğim vakit çok da yirmi iki yaşlarında bir kız otu- ş Eg : P i âŞLER ri Ee ii iyii Gizri Tipi i | ; : ki hergün onu görmesem içim rahat etmiyor, çak müşkül bir vaziyet karşısında kaldım, ne yapayım?” Vaziyetinizin müşkül bir tarafı yok, Yalnız siz fazla mahcup, ve lüzumundan fazla çekingensiniz. Va- ziyet açıktan açığa bu kızın size Karşı bir meyli olduğunu gösteriyor. O aile de b kızla sizin birleşmenizi arzu ediyorlar. Doğrudan doğruya kızla görüşüp eğer bunu yapamaz. vereceklerdir. Daha fazla mütered- dit ve sıkılgan olmayınız. Sonra gü- Jünç olursunuz. .— — , a » «Çekingen ve sikilğön Mersinden H. V. imzasile: “Gazetenizi her saman okuduğum- da muhakkak sevişme ve evlenme sayfasını da okumağı unutmam. Bu | sebeple herkesin kendine mahsus bir derdi varmış. Benim de kendime mahsus derdimin sizden cevalını beklerim. Bendeniz 19 yaşında bir gencim, ilk tahsili bitirip tahsile de- vam edemedim. Bir ticarethaneye rip maişetimi (emin etmekteyim. Simdiye kadar hiçbir kızla sevişme- dim, Sebebi ise çok utangacım. Pek sıkılırım, hiçbir kızla konuşamam. Konuşsam bile bende bir hal olur, âsabım, kalbim, çarpar, yüzüm kı zarır, hemen kaçmak isterim. Fakat arkadaşlarımın sevgilileri ile gezme- leri beni çok üzüyor. Düşünürüm ben de bir insanım, niçin onlar gibi olmıyayım? Sevişmek için her am kalpim çarpar. Fakat dsabım mâni olur. Lütfen bunun benden izale ol- ması nasil mümkündür. Tavsiyede bulunmanızı rica ederim.” Sizin bu haliniz saf, temiz kalpli bütün gençlere mahsus bir haldir. Bunlardan #ıkılacağınıza memnuni - yet ve İftihar duyabilirsiniz. Biraz sonra bu hal » Fakat onun geç- mesini tacil etmek istiyorsafız, ye- Hoş avunmağa pek ihtiyacım yok dımların kusurları onlardan bıkıp usandığımız zaman meydana çıkar. lik aşk günlerinde gözümüze bir şey görünmez. Fakat o sevgili kadm da bütün cinsleri gibi et ve renkten ibaret tabii mahlik haline geldiği zaman bütün kusurları, ayıpları, si- nire dokunan tarafları meydana çi- kar. Hattâ şimdi Mery'nin bile hoşuma gitmiyen taraflarını çarçabuk bulu- yorum. Bir kere ıslık çalması sini- rime dokunurdu. Bilmem neden bir kadının islik çalmasını hoş görmüyordum. Daha ziyâde külhanbeyi, sokak kadmları- na yakışan bu hareketi bu kadar gü- zel ve zarif bir kadından beklemi- yordum. Mery'nin bu ıslık çalışmı hoş gör- mediğim halde ilk zamanlar bunu bir kusur gibi görmüyordum. Hattâ Londra'da iken kendi kendime: — Şu İngiliz kadınları, diyordum; nekadar olsa ince ruhlu mahlüklar. Islık çalarken bile hoşa gitmesini biliyorlar. Evet. Bu islik çalışı adeta onun kendine mahsus bir ekxentricitö gi- | yucularımızdan .) mız var. Meler , lenmeler Mahcup bir genç Mektup gönderenlere Bize mektup gönderen sayın oku- çok o mühim rica- 1 — Yazıları sayfanın yalnız bir tarafına yazmak, arkasna ( yazma- mak, 2 — Mektupları mümkün olduğu takdirde makine ile, olmazsa satır araları geniş bırakarak, okunaklı yazmağa çalışmak. Bu iki noktaya dikkat ettikleri tak * Ondan vazgeçeyim mi? T A iğ “23 yaşındayım. Memleketimden bir resmi iş dolayısile hariç bulunu- yorum, 6 senedir evliyim. Hattâ üz buçuk yaşında bir oğlum var. Fa- kat karımın anası evimize yakın, bi- zim ilerlediğimizi istemiyor. Her zaman için kızımın bende durmama- stnı istiyor ve kızımt üç beş sefer ya- nundan kendi evine kaçırdı. Karım iyidir .Yalmız anasının ağzına baka- rak evini mahvetmeğe çalışıyor. Bu kadar söyledim: “Kav'iyyen ananla konuşma. Böyle olursa biz ER. ya hasret yideris” diyorum. Kendisi de 22 - yaşındadır. Oyle ya altı senelik evliyim. Daha bir adam olamadım. Bu vaziyette giderse 190 sene daha dursak yine adam olamı- yacağım, Tabii ben de Türk genci olduğum için bu geçimsizliğe razı de- ğilim. Ben de şu fikre hizmet edi yorum. Bundan vasgeçeyim, yenisi. ne bakayım diyorum. Siz ne fikir v- rirsiniz?” Doğrusunu isterseniz, mektubu - nv-dan “orih bir şey anlayamadık. “Bir resmi iş” den * “rediyorsun””, demek bir şeyle moşgulsunuz. Son- ra “adam olam: "nn * diyorsunuz, bundan * *sdiniz ne” Terakki ec:me diğinizi mi söyliyorsunuz? Eğer böy- le ise, size, içinize “-ha sıkı sarılma- nızı tavsiyet ederiz. Ailevi vaziyeti- nize gelinee, karmıza dah hikim ol mağa çalışmız ve onunla clddi'ola» rak gör“r”-”». Kendisine annesinin sözlerine uymaması, evi ile meşgul olmasını bildiriniz. Aksi halde böyle bir hayatm daha far'n uzamasmm her iki taraf için azap olacağını bil diriniz. Fakat kunları, sert. aci bir dille değil, tatlı bir dille söyleyiniz. Çür'eüi hi aile in *-zulmasını kat'i- yen İstemeğiğimiz gibi tavsiye de et- meyiz. bi geliyordu. Fakat son zamanlarda bu hareke- ti o kadar adi buluyordum ki! Bar ve meyhane kadınlarında işittiğimiz. bu ıslık sesleri Mery'nin dudaklarm- dün çiktikça #inirime dokunuyordu, Şimdi hep bunlar hatırıma geli- yor. Bir fena tarafı daha yardı, Pek düşkün olmamakla beraber arasıra morfin yapıyordu. Buna Londra'da müzikholde slış- mış, Orada iken bana da yaptırmak istedi. Yüzümü buruşturdum. Israr etmedi. Mısıra geldikten sonra bu- ranın afyon düşkünü dejenere zen- ginlerini gördü. Belki muhitin de tesiri, Burasını biraz da exotigus bulduğu için işi sıklaştırmışlı. Bu morfin düşkünleri kendileri farketmiyorlar ama o kadar çabuk gin yüzü adeta porsumağa o başla- mıştı. Ben bunu buranın ağır hava” sına, iştahasızlığma rdum. Fakat sonra kendi itiraf etti.ki bu pis alışkanlığın dozunu kaçırdığı için Iştahası kesilmiş ve vücudu has” sasiyetini kaybetmiştir.