3 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

3 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

HAFTA DİNLENE! DİNLENE! | DA BİR (Yazan: Burhan Felek | Elime bir sürü ufaklık verdiler. Biz bu ufaklıklara eskiden bozuk pa ra derdik. Lâkin şimdi bu sözü bu şekilde kullansak yerinde olmıya » cak. Bu ufaklıklarda çeşit çeşit say - dım: Tamam 13 türlü maden para Var, İnanmadınız! Haydi beraber sa yalım: iki Meşrutiyet paraları: Nikel 0 ve 40 paralıklar, Sarı Cümhuriyet paraları: para, 5 ve 10 kuruşluklar, Nikel, Cümhuriyet (eski 25 ku - ruşluk. Nikel, Cümhuriyet (yeni) 1, 5 ve 10 kuruşluklar. Gümüş, Cümhuri- yet: 20, 50 ve 100 kuruşluklar, Et- ti mi on tüç. Şimdi bunları bir keseye veya a- vuç içine koyunuz! Bakın içinden çıkabilir misiniz? Bu güçlük dolayısiledir ki, para- larm çehrelerine iyice dikkat et - mek mecburiyeti hâsıl oldu. Meşrutiyet paralarının bir tara- fmdaki Arap harflerile yazılmış, Adalet, Müsavat, Uhuvvet. Sözleri gözüme ilişince irkildim. Gerçek, Meşrutiyetin başında bu sözleri amma bağırıştık. Lâkin a - radan pek az geçmeden bunların bi rer politika kilişesi olduğunu hığdi- sat bize anlattı idi, Lâkin şu adalet kelimesi nekadar Ya hoşuma gider. Güzel kız çocukla” rına da bazan (Adalet) ismini ve - riyorlar. Herkes bunu başka türlü kullanıyor. Adaleti tanır mısm di- ye sorsalar: — Tanırım! Dünyanm her tara - fmda aranan bir güzeldir. Zamanla güzelliği gittikçe artan ve gittikçe Gahü çok aranan bir güzel. 10, 100 . Bir kurt dereden su İçiyormuş. Alt tarafında da altı aylık bir ku - gu, kurdun kim olduğunu bilmiye - rek dereye burnunu sokmuş, Kurt kuzuya: — Dikkat et! Suyumu bulandırı- Yorsun! Demiş. Kuzu daha altı aylık, mantığa gü Yenecek kadar toy: — Ben akımtınm aşağısındayım. Bizin suyunuzu nasıl bulandırabili- rim? Cevabını vermiş. Kurt, adı üstünde. Israr etmiş: — Uzun etme! Sen geçen sene de but mevsimde benim suyumu bulan- dırmıştın! Kuzu yine mantığa güvenerek ce vap vermiş: — Ne minasebet! Ben daha altı aylığım. Geçen sene doğmuş bile de gidim, Kurt bu sefer, niyetini tamamen dışarı vurmuş: — Iyi amma ben seni yiyeceğim! Demiş ve kendince icrayi adalet et- etmiş, . Et almak için kasaba girdik. Ti - tiz bir adam, — O parçayı istemem; Karaman! — Hepsi et değil mi? — Evet amma ben kıvırcık İste- rim. Diye direndi durdu. Etin de ay rısı gayrisi mu olur? Hepsi bir de- ğil mi? Arkadan mobilyacıya uğradık. Kö şedeki dolabı beğendi. Altmış lira istediler, — Çok! Dedi, — Ceviz! Cevabını veraler. — Ceviz de ağaç değil mi? Diye- cek oldu. Derhal: — Oyle ise ıhlamurdan verelim. Yirmi liraya! dediler. Amma aima- dı. Ağaç hep bir değil mi? Yürüdük. Daireye geldik. Yerine oturmadan, sekiz kişi müracaat et- ti. Münhal bir iş varmış, İçlerinden yüksek tahsil görmüş birini seçti. Diğerleri: — Neden? Dedikleri zaman, — Onun tahsili sizden yüksek! Cevabını verdi. Hepsi boyunlarını büktüler ve çıktılar, Hiçbirinin de aklına — Hepsi insan değil mi?, Demek gelmedi. Hep müsavi değil miydiler? . Uhuvvet diye eskiden bir gazete çıkardı. Sonra ne oldu bilmem? Sa» nırım bu sözü anlıyan kalmadığı için kendi kendine kapandı gitti, Bu gazete şimdi çıksa acaba İs- panyol harbi haberlerini sütunla - rına nasıl geçirecek? . Dünyada, canlı mahlükların oldu ğu gibi devletlerin, kağunların; hat tâ şehirlerin de nasıl mahdut birer ömürleri varsa kelimelerin de öyle dir. Bir müddet mâna ifade ettikten sonra ölürler, İtalya ve İslâm Âlemi Bir Mısır Gazetesi, Tarihi Bir Hatırayı Canlandırıyor Mısırda, Kah'rede çıkan “Eibelâğ” Kuzetesi, İtalya kükümetinin Trab - İusgarpta yapacağı geniş rslâhat hak- kında, “Italya ve İslâm âlemi; söze bakılmaz, fiile bakılır” başlıklı dik- iKâte değer bir makale neşretmiştir. “Eibelâğ” diyor ki: “Birkaç gün evvel Mussolini Tibyayı ziyaret et- imiş, bu sebeple de büyük tezahürat yapılmıştır. Bu ziyaret yalnız müs temleke yolunun açılması için yapıl mıştır. Başka bir kasdi daha vardı İki, bu da faşist Ttalyanm İslâm âle imi üzerine nüfuzunu yaymak emelini İbeslemesidir. Müslümanlar, İtalyanların dostluk İtezahirlerine inanamıyorlar. Bunda İmazurdurlar. Çünkü unutmamışlar. dir ki 1911 de İtalya, Trablusgarbi #n büyük resmi devlet adamlarınm Böz ve vaatlerine rağmen istilâ et. miştir. Bu sözlerimizi izah edelim: Osman: | İk vetinhti, devletinin mümessili olarak İondraya Beşinci Georgeun taç giy - me merasimine gitmişti. Avdetinde Roma yolu ile dönüyordu: Kral Vic #or Emanuel onu istasyondan karşı. İadı ve umum müvacehesinde kucak» İndi. Italya - Türkiye arasmdaki dost- İnk münasebatınım her zamankinden kuvvetli olduğunu temin eyledi. Os- İmanlı veliahir İstanbula dönünce MKralm bu teminatını bildirdi. İtalya, İfrabinsgarp hakkında bir takım is- teklerde bulunuyordu, Osmanlı hükü- İtalyaya emanet ediliyordu. Misafirimiz Bugün Dönüyor Şehrimizde bulunan dost Irakın kıymetli Hariciye Nazırı B. Naci El - Asil dün şehrimizin muhtelif yerle - rinde gezintiler yapmışlardır - Dost misafirimiz bu sabahki Toros ekspresine bağlanacak hususi bir ve- gonla memleketine hareket edecek - tir. Şehrimizde bulunan İrakm Ankara sefiri Naci Şevket te aynı trenle An- karaya dönecektir Ke — e — meti ihtiyat kuvvetleri göndererek Italyan istilâsma imkân vermemek için tedbir alacakken veliaht, İtalya- om hüsnü niyeti hakkında teminat verdi. Fakat Kral Victor Emanvel'in teminatından iki hafta geçmeden İ- talya, Türkiyeye 48 saatlik bir ülti- matum vererek Trablusgarbr tahliye etmesini İstedi ve harple tehdit eyle- di, Trablus muharebesi, Ouchy mua- bedesiyle nihayet bulmuştur. Türki- ve, Balkan devletlerinin Trablus har- binden istifade ederek ayaklanmasına karşı bu muahedeyi imzaya mecbur kalmıştı. Muahede mucibince Oniki- ada Balkan harbinin sonuna kadar 1- Büyük harpten sonra Anadolu harbi oldu. İtalya, adaları işgalde devam ediyor- | du. Lozan muahedesi imza edilirken neden İtalya emanet aldığı adaları geri vermedi? Bilâkis bunu fırsat bi lerek Oniki adayı tâm bir surette is- tilA ve ilhak etti Şu isbat eder ki müstemlekeci rical ağımdaki vaatlerin hiç bir kıymet yoktur. Bilâkis bu vaat onlarm nğ- zında müstemleke koparmak için. bi. rer vesiledir. Müsltimanlar bunu tec- rübe etmi: öğrenmişlerdir. Bir da- mezler.” Gençlerin Resim Sergisi Galatasaray sesi birinel ve ikinci devre talebelerinin hazırladıkları resim sergisi, dün mektep salonlarında kala- balık bir ziyaretçi kütlesinin buzuriyle saat on beşte çıldı, Dlektepte her hafta veril - mekte olan konser dolayısiyle sergiyi de gezenler pek çoktu. Sergi, saat 18 e kadar açık kaldı. Liseli gençleri bü mu- vaffakıyetlerinden dolayı teb rik ederiz . Yugoslav Talebeler Şehrimizde Yugoslav üniversite talebelerinden 51 kişilik ikinefbir grüp”daha? düm trenle şehrimize gelmişlerdir. Dost üniversiteliler istasyonda yüksek tah- sil gençliği tarafından karşılanmışlar dır. Evvelki gün şehrimize gelen diğer arkadaşlariyle beraber öğle yemeği- ni Galatasaray lisesinde yiyen misa, fir üniversiteliler, öğleden sonra A- kaym bir vapuruyla Adalarda bir g€- zinti yapmışlardır. Yugoslav üniver- stelileri çarşamba gününe kadar gehrimizde kalacaklardır. Sporcuların Partiye Geçme İşi İstanbul mmtakasma dahil spor. cularm ve kliplerin Cümhuriyet Halk Partisine bağlanmaları işi bir aya kadar tamamlanmış olacaktır. Par- tiye kayıtlı sporcuların sayısı 285 tü | hrin bütçesinden ayran 8800 Hranm 4800 liralık kısmı, yalnız at- letizm ve güreşin inkişafına sarfedi- lecek, mütebaki 4 bin lira da diğer şubelere harcanacaktır. şirketine verilmişti. sene sonra, Çobanbey hükümete devredecekti. işletme müd de Devlet demiryolları ui İ caktır. Cenup Tren Hattı Yakında Bize Geçiyor 933 senesinde Fransızlar ile yapılan anlaşmıya göre, Toprak. kale - Payas, Fevzipaşa - Meydaneğiz, Çobanbeyli - Nusaybin demiryolları işletmesi, Cenup Demiryolları adındaki bir Fransız Yapılan anlaşma mucibince şirket, Toprakkale — Payas, Fevzipaşa — Meydünekber hattım işletmesini 3 — Nusaybin hattım İşletmesini de 15 sene sonra Toprakkale — Payas, Fevzipaşa — Meydanıekbez hatlarına âit 7 senelik | sine geniş bir programla devam et. dolduğundan Naf'a | mektedir, Trahomun çok bulunduğu Vekâleti bu iki hattın hükümetçe İş-| Adana, Maraş, Güzlantep, Malatya letileceğini şirkete bildirmiştir. İki|ve Urfa gibi vilâyet merkezlerinde hat, temmuzun ilk on beş günü için-| açılan hastane müdür İsonra bazı nsbiye ve merkezlerinde ha bu hud'aya kurban olmak iste-|lüğü tarafından işletilmiye başlana-|sabit göz evleri sçilması du karar - | Gazi Köprüsünün Yapılması İçin | Y eni M Eski Unkapanı köprüsünü sünün esaslı şekilde üzakereler in yerine kurulacak olan Gazi Köprü- yapılmasına henüz başlanamamıştır. Son günlerde bazı yeni vaziyetler daha kendini göstermiştir. Şimdiye kadar çıkan bütün pürüzler iki tarafım iyi niyet göstermeleri neti- İ cesi halledilmişti. Fakat son günlerde ortaya çıkan ayak ve duba meseleleri daba halledilememiştir. Ayak ve duba meselesi şudur: Ük |defa köprünün 15 metrelik beton ka- zıklar üzerine istinat ettirileceği he- sep edilmiş, minakasa hesapları bu esas Üzerinden yürütülmüştü. Fakat yapılan tecrübe kazıklarında 15 met- renin bu işe kâfi gelemiyeceği gö müş, 18 metrelik kazıklar döktürül- müştü. Fakat Unkapanı cihetinde sa. hilin pek fazla çürük olması yüzün. den bu da kâfi gelmemiştir. Bunun ü zerine kazıkların 20, hattâ daha faz- la uzunlukta olması lâzım geldiği an- laşılmıştır. İ “Diger dö duba meselesidir, istir. bulla Beyoğlu arasındaki nakil vası- talarından bir kısmının yeni köprüye alması icap etmektedir. Bundan baş ka kamyon ve sair gibi birçok nakil vasıtalarından mühim bir kısmı da bü köprüden geçirtilecektir. Bu 1tibar- In köprü dubalarının bütün bu siklet- lere tahammül edebilecek bir gektlde| yapılması lâzım geliyor. Diğer taraftan demir fiyatları iha- le tarihine nazaran bir miktar yük. selmiştir. İşte kazık ve duba mesele. leri buna inzimam edince müteahhit müşkül vaziyette kaldığını ileri sür- mektedir. Bu iki nokta üzerinde grupla bele. 4iye arasmda temaslara başlanmış olduğu gibi evvelce malzemenin teali mi için Almanyaya gitmiş olan köp- rüler müdürü Galip, müteahhit fir. manın Almanyadaki merkeziyle bu işler etrafında mllzakereler Yapmak tadır. HALIT ZIYA İÇİN Halit Ziya Uşşaklığil'in muharrir. ik hayatınm 55 inci yıldönümü önü- mlzdeki çarşamba akşamı Erinö: | Balkevinde bir mğssmere ie kutlana- caktır. Trahom Savaşı Sıhhat Vekdleti, trahom mücadele- Ve dispanserlerden l Şehirde yeni bir Sayfiye Belediye, Sürpagop mezarlığa yeniden verilecek şekil etrafında tet- kiklere başlamıştır. Bu geniş arazi üzerinde'ne gibi şeyler'-yapılacağı Manta Mal gama Ancak, mütehassıs Prost, Sürpa- gopla Belvü bahçesinin sit tarafn- daki yerleri ve Mecidiyeköyünü Be - yoğlunun sayfiye yeri olarak âyir - mıştır, Belvünün yanımdaki bir çok yerler satıldığı halde, belediye, bura- larda bina yapılmasma müsaade et- memektedir. Avan projeler biter bitmez Sürp- agöpta satışa başlanacaktır. Verilen İhaberlere göre, Slrpagopta apart man inşası yasak edilecek, Belvünün altındaki sahada ayrı ayrı tipte ye ni binalar yaptırılacaktır. Ayrıca Mecidiyeköyünde plânsiz olarak yapılan bazı binalar yeni şek- le uydurulacak, köyün yol ve istika- metleri tanzim edilecektir. Yeni Tahlisiye Motörleri Tahlisiye umum müdürlüğü tara. fından İngiltereye ısmarlanan büyük fener ve zengin tesisatlı tahlisiye mo törü yakmda şehrimize gelecektir. Motörün inşaatı bitmiştir. Bu suret. ie Boğaz civarındaki teblisiye kad- rosu esaslı surette takviye edilmiş o- lacak, ilerde bütün malzeme motör- Vi olarak yenileştirilecektir. En Eski Cami Tamir Edilecek camiin tamiri kararlaştırılmıştır. minaresi kalmıştır. İstanbulda ilk yapılan Rümelihisa- rı surlarının içindeki | büyük tarihi Cami, İstanbulun fethinden bir se- ne evvel inşa olunmuş ve şimdiye kadar bazı aksamı yıklarak yalnız 3.5.937 Yalova Kaplıcaları Açıldı Akay İdaresi Yalova kaplıcalarmıf 16 mayısta açılması hakkındaki ka * rarını değiştirmiş ve kaplıcaların! dünden İtibaren halka açılmıştır. Kaplıcalardan halkın hukkiyle isti fadesi için yalnız mayıs ayı için otel ve banyo (ücretlerinde yüzde kırk tenzilât yapılmıştır. Ayrıca bir gün bir gece veya iki gün bir gece kal * mak istiyenler için tenzilâtlı komple biletler ihdas edilmiştir. Buna göre vapur, otobüs, banyo otel ve öğle ak- şam yemekleri dahil olduğu halde bir gecelik kalma bir İrişi için 400 ve ikl kişi için de 750 kuruştur . ———2 Gayrimübadillerin Hükümetten Dilekleri Gayri mübadillerin Maliye Vekâle- tine vâki müracaatları etrafında Ve- kâletle temas etmek üzere Gay'ri müs badiller cemiyeti umumi kâtibi Şa * hap Ankaraya gitmiştir. Müracaatlerin en mühimmi, bugün müsbet bir İş yapamadığı iddia olu- nan gayri mübadiller komisyonunun lâğvıdır. Maliye Vekâleti, dilekler zerindeki tetkiklerini bitirmiştir. Ve- kületin vereceği karara göre, gayri mübadiller yakında fevkalâde bir toplantı yapacaklardır. Boğaziçi Tarifesi Değişti Şirketi Hayriye ilkbahar tarifesi * hin tatbikine başlamıştır. Tarifed0 esaslı değişiklikler yoktur. Son vs” purun Köprüden hareket saati bir saat sonraya alınmıştır. Araba va * puru tarifesinde de değişiklikler ya pılmiz Bunlardan başka yüzde 50 tens Iâtlı karneler ihdas edilmiştir. 20 yap raklı olan bu defterler 10 liradır. Atinadan Dönen İ Profesörler Atina Üniversitesinin yüzüncü dö” nüm yılı münasebetile hilkümetimis namına Yunanistana giden heyet dün şehrimize gelmiştir. B. Tahsin Uzer Üçüneü Umumi Müfettiş B. Tah» sin Uzer, dün müfettişlik mıntaks” #ına hareket etmiştir. Kadastro İşleri Heybeliadanm kadsstrosu ikmal & dilmiştir. 10 Mayısta Burgaz adas nın kadastrosuna başlanacaktır. MZ BİRKAÇ SATIRLA irketi Hayriyenin Har ilçe yaptırmakta ol duğu yeni vapur, eylül sonla rında bitirilecektir ktsat Vekâleti tarafın İ dan satım alman reğli kömür madenleri, Eti bank tarafından tesellüm edil miştir. * ehrimizde bulunan İk tısat Vekâleti müste - şar Faik Kurtoğlu dün ak- şam Ankaraya dönmüştür « » . R omanyanı Ankara el çisi B. Telemak, P3s - kalya yortularını geçirmek ö zere şehrimize gelmiştir. 3 MAYIS dığımız malimata göre, mesi DUNKÜU HAVA en çok 18, en ax 10 santigrat olarak İcay. laştırılmıştır. miştir, Yeşilköy Meteoroloji İstasyonundan aj- havan bugün mütehavvil balutla olması ve rüzgârların slmal istikametinden mutedil bir süratle €3- temeldir. Dün, barometre 61 milimetre, hararet 5 inci ay Günsi Kasm:i7” 1856 Hicri 1353 Rum Sefer: 21 Nisan: 20 Güneşi 4,571 — Öğle: 12,10 İxrindi: 16,08 — Akşam: 1909 Yatsı: 20,50 — Imsik: | 3.00 dedilmiştir. Hava müteheveil bulutlu geç-