1 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

1 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Gösterilen Yakınlık Arkara, 28 (TAN Muhabirin. den) — Dört müttefik Balkan mem Bulgaristana dalma Balkan ir uzvu gözüyle | Hakikatte Balkan Konseyinin dır. Bunlardan biri hakiki menfa- at ve emel bakımından bir Balkan milleti olan Bulgaristana alttir. An | cak Bulgaristandaki tesanüt 'duy- gularının çok yavaş bir şekilde in- kişaf geçirmekte olması sandalye. Bin şimdilik boş kalmasına sebep olmaktadır. OBu defaki (OKon- #ey müzakerelerinde Balkan zavi- || yesinden müşterek görüşler tespit etlikten sonra, Konsey relsi Gene- ral Metaksas Bulgaristanın Anka- ra sefirile temasa geçmiş ve teb - Tiğdeki esasları, umumi bir surette | | neşrinden evvel bir Balkan memle- keti ve alâkadar bir taraf sfatile Bulgar hükümetine bildiriniştir. kore masası etra- | fında dört değil, beş sandalye var-!İl BAŞMUHARRİRİ: AHMET EMİN YALMAN in Tarihi sözleri: Mutlak Mânada Bir Hah Hakkaniyet Belki de Dünya Ankara, 28 (TAN Muhabirinden) — Atatürkün müttefik gazetecilere olan mü- him hitabesi Anadolu Ajansı tarafından neşredilmişti. Ankarada bulunan Yunan ga- zetecileri, Şefimiz Atatürk, General Me- | taksasla konuştuğu sırada hazır bulunmuş- lar ve Atatürkün söylediği bazı sözleri gü- zel bir ilham diye karşılıyarak telgrafla | gazetelerine bildirmişlerdir. Gazetecilerin bildirdiği beyanat şudur : "Milletlerimiz arasındaki çalışma bera- berliği zamanla mukayyet bir şey değildir. AAA RAAS AMAN» attrananadi aaa Çevirmeliyiz dayanır. İdeallerimizin tahakkuk edeceği- ne tam emniyetimiz vardır. Tesanüdümüzün #emeli nekadar sağlam olursa bütün dün- yaya göstereceğimiz örnek o kadar mü- kemmel olacaktır. Bu örneğin her fürlü tahminlerden ' üstün olacağına kanaatim vardır. Uzun sulh devreleri tarihte nadirdir. - emme bulunduğumuz. devreyi mümkün ol- amanarenan tana» IDEAL BURO ikarma kudretini Yüzünde Mame kri Bununla la Bütün Kuvvetlerimizi Bu Yüksek Ideale Doğru 8 duğu kadar uzatmak için elden gelen her gayreti ve hüsnüniyeti sarfetmeliyiz. Milletleri idare edenler için ilk ve en müşkül vazife, şahsi gurura kapılmaktan kendilerini korumaktır. Herkesi memnun edecek bir adalete varmak güçtür. Mutlak mânada bir hakkaniyet belki de hiçbir za- man dünya yüzünde kurulamıyacaktır. Bu- nunla beraber bütün kuvvetlerimizi bu yüksek ideale doğru çevirmeli ve buna yaklaşmak için elden neler gelirse hepsini vü ime Bu beraberlik a devamlı Vesplarına Balkan Görüş Zaviyesi pla Yi ailen 'Ankara, 28 (Başmuhar- ririmizden telefonla ) alkan Konseyinin bu de- faki toplantısı da gös terdi ki ortada Balkan görüş za. viyesi denilebilecek bir şey var, Balkan devleti kendilerile alâkası olan hâdise'ere bu müş- terek zaviyeden bakınca, ayni zamanda ayni şeyi görüyorlar. Balkan Birliğinin müşterek bir te- mele dayanan bir siyasi varlık oldu- Buna bundan güzel bir imtihan ola - maz. Bu defaki toplantı, çok çetin dünya hâdiseleri karşısında yapılmış- tır. Böyle olduğu halde dört Balkan devleti arasında bir görüş birliğine varmak için hiçbir münakaşaya ihti- yaç görülmemiştir. Gözden geçirilen meselelerde herkesin hâdiselere Bal- kan ölçüsile baktığı ve ayni şeyi gör- düğü derhal meydana çıkmıştır. Ölçüdeki bu ahenk sayesindedir ki, Balkan birliği yalnız Balkanlarda bir Sulh ve istikrar âmili olmakla kal » mamıştır. Tebliğde denildiği gibi bu birlik dünya yüzünde umumi barış idealinin tahakkukuna doğru çalışan €n sağlam kuvvetlerden biridir. He- le dünyanın karışık ve kararsız hâ- diseleri karşısında. her zamandan sı- Kı ve sağlam bir tesanüdün ifade bul Mâsı ve kendini gösterebilmesi Bak kan birliğinin istikbali hakkında en Eeniş ümitlere huk veren bir manza- Tadır, yn ve emniyet idealine o ka- dar bağlı olan Balkan devlet- lerinin Milletler Cemiyeti idealine Sevgi duymalarından tabii bir şey ©- maz. Bu cemiyet. gönüllerin İste diği olgunluğa sahip olmaktan uzak- tor. Fakat dünyanın bugünkü halin- Ge daha fazlasına imkân yoksa bunu da bir kâr sayarız. Yalnız cemiyete bağlı kalmamızın tabii bir şartı var- dir ki. o da bütün hükümetlere karşı | tem bir müsavata sahip olmamızdır Ve İstiklâlimizin mutlak surette hür- met görmesidir. Tebliğ Milletler Cemiyeti idealine bağlılığını ifade ettikten sonra dün- Yada hüküm süren yabancı ifrat ce Tevanları hakkındaki görüşünü de Balkan ideallerine uygun bir dille ifa de ediyor: Balkan birliğine bağlı devletler baş ka memleketlerin dahili siyasetleri- DE hiç karışmazlar. fakat başkaları - Dın da ne suretlerle olursa olsun ken- di dahili işlerine karışmalarına kati» Ankara, 28 (Tan muha- birinden) — Çok kıymet- li dostlarımız ve misafir. lerimiz, müttefik Yuna- nistanın yüksek Başvekil General Metaksas ile kar- deş Romanyanın konsey- deki sayın mümessili B. Comnene bugün şehrimiz- de bazı gezintiler yaptılar, akşam 20.20 de kalkan Bususi bir katarla, mem- leketlerine dönmek üzere şehrimizden hareket et- tiler. Dost ve müttefik dev- letlerin muhterem mümes silleri, istasyonda Başba- kan Celâl Bayar. Dışişle- ri Bakanı Tevfik Rüştü A- Bunlar Sovyet Son hâdisenin meznunlarından Dr. Stoyadinoviç Be'ediye Sular İdaresini dün siyaret ederken (Burasının Yugoslavya kon- soloshanesi olması çok muhtemeldir) Troçki Yine Sahnede mi? Rusyada Yirmi İki Kişi Muhakeme Ediliyor Rusya Birliğine Su: kast Teşebbüsile Maznundur Moskova, 28 (A.A) Röyter: İki martta askeri mahkeme önünde mü- him bir Mazrlunlar tethişçilik, Sovyetler bir- liğini tahrip ve bilhassa Ukraynayı, Gürcüstanı, Azerbaycanı, Ermenista- ni ve Vlâdivostoku Sovyetler Birli- ğinden ayırmak teşebbüsü ile itham edilyorlar. Maznunlar 22 kişidir. Bun * ların arasında Buharin, Rikof, Yago- da, Krestinski. Rakovski, Rosenholtz ve Ivanof ta vardır. Dört doktor, profesör Levin. Plet- nef, Kasakof ve Maksimot ta suikast- çilik ve Maksim Gorkiyi. Gepu reisli: ğine Yagodadan sonra gelen Mej - linski'yi devlet plânları dairesi reisi Kuybişefi zehirleyip öldürmekle it- ham edilmektedir. Dej geni muhakeme başlıyacaktır.! MİSAFİRLERİMİZ SEHRİMİZDE G. Metaksas Ankarada Yeni Beyanatta Bulundu Kıymetli Diplomat Dr. Stoyadinoviç Dün Taksim Abidesine Çelenk | Koydu ve Akşam Belgrada Gitti ras, İçişleri Bâkenı ve Parti Genel Sakreteri Şük rü Kaya, vekiller. Riyase- ticimhur başyaveri Celâl Uner ve hususi kalem di- rektörü Süreyya Anderi- man, Başvekâlet müste-| şarı, Ankara vali ve bele- diye reisi Nevzat Tando- gan, Ankara gamizon ku- mandanı General Kemal Gökçe, kordiplomatik Dış işleri Bakanlığı ve Elen, Romen elçilikleri erkânı Ankara Merkez kumanda- nı, emniyet müdürü tara- fından selâmlanmış ve mutat mesarimle uğurlan- mışlardır. (Devamı 7 incide) Franco'nun Balkan Ajanı Ankara, 28 (Tan muhabirin. Öl den)—İspanyanın eski Bük Marki dö Prat isyandan #5: geçmişti. Marki dö Prad'ın babam vaktile lepanyanın İstanbul eafiriliğinde bu- lunmuştu. Annesi Serezli bir Fm sileye mensuptur, İngilterede Chamberlain'e Nümayişler!.. nlzğial İngiliz komünistleri İtalyan Sefaretine bir mektup bıraktılar Londra. 28 (Hususi) — İngiltere Celâl Bayarın Atina Ziyareti Başvekilimiz Nisanda Atinaya Gidecek Hariciye Vekilimiz Dr. Kendisine Refakat Ede mıya başlanmıştır. ve nahiyelere bu hususta icap eden sıkı emirleri vermiştir. Kasap dük - kânları sıkı bir şekilde kontrol edile- cektir. Başvekilin riyasetindeki komis yonun verdiği karar hilâfına harekete teşebbüs eden muhtekir kasaplar © lursa, ağır surette cezalandırılacak - tır. Asgari ceza (50) lira para cezası- dır. Avni suçu tekrara cüret eden ka- sap dükkânları derhal kapatılacak - İtalya ârasında başlıyacak müzakere- leri idareye edecek olan Roma sefiri Lort Perth bugün Hariciye : Nazirı (Devamı 10 uncuda) tır. Kasaplar tespit edilen et fiyatla- rını halkın görebileceği şekilde bü - yük emaye etiketler üzerine iri harf-Ja larla vazın azaraklarılır. Har cins İ ras Son Ankara temaslarında: Dr. Aras ve B. Comnene O“ (Yazım 10 uncu sayfamızda) E Ucuzluğu Başladı Mühtekir Kasaplar Ağır Ceza Görecekler Fiyatları Tekrar Yazıyoruz: Karaman 40, Dağlıç 47, Kıvırcık 50, Kuzu 47, Sığır 35, Marda 25, Keçi 25 ve Dana 40 Kuruş. İki ay kadar önce Ankarada, Baş-| üzerine ne eti olduğu yazılmış ola- vekilimiz B. Celâl Bayarın relsliğinde | caktır. Kasap dükkünlarında ne oldu toplanmış olan hususi komisyonun | gu belirsiz parça parça etler artık bu verdiği karar mücibince, şehrimizde | lunmıyacaktır. Et cinslerini değiştir- et fiyatları bu sabahtan itibaren her |mek istiyen veya bazı cinsleri bililti- cins üzerinden on kuruş ucuza satıl. | zam bulundurmıyanlar şiddetle ceza- landırılacaklardır. Bütün kaza ve ns- Belediye bütün kaymakamlıklara | hiyelerin zabıta ve belediye teşkilât seferber halde kasap dükkânlarını da imi bir kontrol altında bulunduracak lardır. Tenzilât kararı üzerine ve piyasa vaziyetine göre belediyenin tespit et- tiği yeni et fiyatlarını tekrar yez- yoruz: Karamanın kilosu 40 ku- ruş, dağlıç 47, kıvırcık 50, ku zu 47, sığır 35, manda 25, ke- çi 25, dana 40. Bu fiyatlardan. ne sebeple olursa ol NİS My uk 5 il MİLİM MİM lm Barudan eğ ema