2 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

2 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA A p4 TELGRAF TELEKON MART 1938 5 YENİ ÜÇÜNCÜ YIL — Ko. 1018 * aşağ N KURUŞ BAŞMUHARRİRİ: AHMET EMİN YALMAN Yeni Gençlik Teşkilâtı Ankara, 1 (TAN Muhabirinden) — Maarif (Vekâleti sençliği geniş bir teşkilât içinde toplamak için tetkiklere okuyan giriş- miştir, Anlaşildığına göre, esas olarak izcilik teşkilâtı kabul edil miştir, İlk mektebi bitiren kız ve erkek her Türk çocuğu bu teşkilâta alınacak ve bir programa göre yetiştirilecektir. Veni teş- Kilât içip bu sene'bir kanun projesi hazırlanması ve bir de Sanstiki vetletima enne ezilmesi tasir. BÜTÇEMİZ 248 MİLYON LİRA Yunanlılarla "Ankara, 1 (Başmuhar- ririmizden, telefonla ) alkan milletleri arasında görüş ve gidiş birliği çok güzel bir imtihan geçirdikten bir gün sonra, Türk - Yunan münasebetlerine ait yeni bir in- kişaf adımı ile karşılaştık. Iki hükümet arasında 30 ilkteşrin 1930 tarihinde imzalanan dostluk, bitaraflık, uzlaşma ve hakem maa- hedesine ve 14 eylül 1932 tarihli sa» mimi anlaşma misakına ek olmak ü- zere yeni bir muahede parafe edil- miştir. Bu muahede, şunları temin ediyor: k Bir defa iki memleket biribirine karşı hiç bir zaman düşman mevki- ine düşmiyeceklerdir. Taraflardan biri kendisi sebep olmadan hariçten tecavüze uğrarsa diğer tarafın en az yapacağı şey bitaraf kalmaktır. Bun- dan fazla olarak diğer tarafın ma- Fuz kaldığı düşmanca tehdit ve teh- likeleri dağıtmaya bütün kuvvetile uğraşacaktır. Bunu başaramayıp ta harp koparsa müttefik tarafa türlü türlü yardımlarda — bulunacaktır. Bunlardan birisi düşmanın, kendi a- Tazisinden müttefik taraf aleyhinde maksadile asker, silâh, hârp mühimmatı geçirmesine, mal- zeme tedarik etmesine, askeri keşif- evde bulunmak veya riçat haljnd iziden istifadeye kalkışma- sina, icabında silâhla, karşı durmak- tır. Harici tecavüz neticesinde bir barp koptuğu takdirde diğer taraf. kendi yüksek menfaatlerine uygun olan yolu arayabilecektir. Bununla beraber vaziyetin diğer tarafın iyili- ğini ister bir zihniyetle ve itina ile yeniden tetkik edileceği şimdiden taahhüt edilmektedir. arp ihtimaline tadsllüku olan bu esaslardan başka iki ta- yaf biribirlerinin rejimlerine karşı olani her nevi hareket ve propagan- dalara kendi topraklarını sımsıkı ka- Pıyorlar. Muhtelif müddetler için aktedilmiş olan dostluk, bitaraflık. uzlaşma ve hakem muabedesile sa- mimi anlaşma misakının müddetle- rini de ek mukavelesinin imzası ta- rihinden başlamak Üzere on seneye uzatıyorlar. Balkan Devletleri arasındaki w- mumi taahhütlere ilâve olarak bu devletlerden ikisi veya üçü arasın da bu yolda anlaşmalara varılması misaka eykırı bir hareket değildir. Iri Balkan memleketi arasında ku- rulan her yeni bağ, Balkan Birliği- min umumi bağlarını kuvvetlendire- cek bir âmildir. Türkiye ile Yunanistanın Akdeniz Üzerinde müşterek cepheleri ve hu iştirakten doğan birtakım alâka ve menfaatleri vardır. Bu sebeple ara- deki yakınlık gündengüne adeti ta- bil bir neşvünema geçirmektedir. Parâfe edilen ek mukavele, iki ren- İeket arasındaki askeri ve siyasi bir- takım müşterek o meselelere dokun- duktan başka eski esas muahede ve misekların müddetini on sene uzaf- maktadır. iğer taraftan Türkiye ile Yu- nanistan arasında iktısadi ve İçtimai birtakım yakınlık istidatları Vardır ki bunlar gündengüne olgun: ok kazanmaktadır. 6selâ Türk ve Yunan fktsadi biribirini tamamlıyd. cak şekilde plânlaştırmak, çoktan beri zihinlerde yer tutan bir düşür Bistemlerini Lost ve müttefik Yunanistan Baş vekili General Metaksasla komşu ve dost Romanya Hariciye Nezareti müs teşarı B. Cömnene, dün sabali Anka İradan şehrimize gelmişler ve akşam memleketlerine dönmek üzere Istan buldan ayrılmışlardır. Dost devlet mümessillerinin refa- katlerindeki zevatla birlikte Atina el çimiz Ruşen Eşref, Bükreş elçimiz B. İ Hamdullah Suphi, Hariciye hususi ka | Misafirlerimiz, Döndüler Dost Devlet Mümessilleri Tezahüratla Uğurlandılar B. Stoyadinoviç, Sofyada Bu'gar Başvekilile Uzun Bir Mülâkat Yaptı, Balkan Konseyinin Kararları Her Tarafta İyi Şekilde Yunan Başveki'i General Metaksas, Taksim âb'desinde defteri imzalarken İem müdürü B. Refik Amir ve Yunan ve Romen gezetecileri de şehrimize golmişlerdir. Misafirleri getiren hu- sus! tren, saat 11 de Haydarpaşaya varmıştır. Dost devlet adamları istas- yonda, İstanbul valisi B. Muhittin Üs tündağ, İstanbul Merkez Kumanda- nı General İhsan İlyaz, Emniyet Mü- dürü Salih Kılıç, Yunan ve Romen elçilik ve konsoloslukları erkânı, Ro (Devamı 7 incide) Avam Kamarasında Nümayişler İtalya, Akdenizde Tam Bir Müsavat İstiyor Resmi Görüşmeler 15 Gün Sonra Başlıyacak, Fakat Müzakereler Filen Başlamış Sayılıyor cedir. Sonra, iki memleket arasındi.| “58 ki ticaret münasebetlerini çoğa! Yalnız ittifak ve dostluğun değil, (Devamı 8 incidef Londra, 1 (Hususi) — İngiltere hü kümetinin harici siyaseti Kanadada olduğu gibi Avustralyada da bahis mevzuu olmuş, ve Avustralya hükü- meti de, Kanada bükümeti gibi Mis- ter Chamberlain'in siyasetini tasvip ettiğini bildirmiştir. Avustralya Baş vekili B. Lyons, muhalefetin bir tak- ririne karşı İngilterenin harici siya- setinde hiçbir esaslı tahavvül vuku bulmadığını, haric! siyasetin İmpara torluk konferansında kararlaştırılan esaslar dairesinde devam ettiğini söylemiştir. Mister Eden'in istifası dolayısiyle İngilterede başlıyan münakaşa hâlâ devam etmektedir. Mister Eden'in is tifası sırasında İtalyanın İspanyadan| gönüllüleri çekmiye ait olan İngiliz formülünü kabul ettiğine dair Başve kile verilen malümatın kimin tara- fından verildiği, ve bu malümât İn- giltere hariciyesine niçin bildirilme- diği meselesi dün de Avam Kamara- sında bahis mevuu olmuş, fakat me- (Devamı 8 incide) Karşılanı ii yor ... | Cebelüttarık Korsanlaıın Elinde Imiş / e General Dellano (Yazısı 8 inci sayfamızda) Genç Bir Ana Tevkif Edildi Ke ra Ortağı İle Bir Olup Çocuğunu Sokağa Atmış ! Polis, dün müddetumumiliğe he- nÜz 16 yaşında ve dokuz günlük lo- hosa bir genç kadın getirdi; Bartınlı İ Hatice, Bir haftalık çocuğu sokağa bırakmaktan suçlu bulunuyordu. Şe binkarahisarlı 34“ yaşlarında Ayşe isminde bir kadın da suç ortağı ola- İrak adliyeye getirilmişti. Müddeiumumilik, tahkiketını yap İtıktan sonra polis, suçlulam Sultan- | ahmet birinci ceza hâkiminin önüne çikardı. Bir çocuk denecek kadar küçük'o- lan 9 günlük ana Htcenin düdakla- rında, lohosaliğin kansızlığı ve sarı- ğı seçiliyordu. Üstünde rengini at- İ Meclisi: Riyasetine gönderilmiştir. İliye Vekili âdeta mümeyyiz vazifesi g- Maliye Vekilinin Beyanatı Geçen Seneye Nazaran 17 Milyon Fazlalık Var Milli Müdafaa bütçesi 15 milyon lira arttı. Yeniden hiçbir vergi ihdas edilmiyecektir. Bazı vergilerde tenzilât yapılacaktır. Hayat ucuzluğu için bir kısım iptidsi maddölerin vergileri azaltılacaktır. Ankara, 1 (TAN Muhabirinden)— 1838 mali yılı bütçe lâyihasının ha- arlıkları bitirilmiş ve bugün bir tez- kere ile Başvekâletten Büyük Millet BUN İ Bütçe hazırlıklarının sonuna gek mesiyle ve bütçenin Neclise verilme siyle Vekillerimizin bir iki haftadan beri geçirdikleri çetin imtihan hitam bulmuştur. İmtihanda Başvekille Ma görüyorlardı. Vekillerimizin her bi- ri Atatürkün son nutkunda ilham e- dilen işlere ait hazırlıkları yapmışlar ve.bunlara göre bütçe tekliflerini meydana çıkarmışlardır. Bu teklifle- ri birer birer Başvekil ve Maliye Ve- kiline izah etmişler ve kendilerile mü nakaşalarda bulunmuşlardır.” Umü- mi bütçe imkânlarına göre, en mü- himmi tercih etmek suretiyle bütçe projesi vücut bulmuştur. Bugün öğ- leden sonra Başvekil ve Maliye Ve (Devamı 8 incide|J B. Fuat Ağralı Et ucuzluğundan sonra Dağ'ıç Yerine Karamanın Sürülme- mesi İçin Etlerin Muhtelif Yerlerine Damga Vurulması İsteniyor Dün sabahtanberi İstanbulda et,|dilmediği tetkik edilmiştir. Dün hiç tesbit edilen ucuz fiyat üzerinden sa- | bir kasap, konan narbtan fazlaya et | ılıyor. Sabahın erken saatinden iti- | satmak teşebbüsünde bulunmamıştır. baren Belediye bütün şehir dehilin-| Dükkânlarda büyük etiketler üzerin- İde siki Kontroller yapmıştır. İstan-İde etlerin fiyatı yazılıydı. | bulda mevcut 750 kadar kasap dük-| Dün piyasada en fazla dağlıç, ka- kânı birer birer gezilmiş ve karar.İraman, kuzu ve sığır vardı. Keçi eti İlaştırılan hususlara riayet edilip e (Devamı 8 incide) 1- Türk Casusu M. SIFIR”ın Mütareke Hâtıraları l şgalde salgıncılara casusluk ve kılâvuz- lük yapan karayüz üler kimlerdi? Bun- lar hangi kapıların kölesiydi, nerelerde ve na- sıl çalışırlardı? Bunların salgıncılara verdik- leri haberler, jurnallar, do:yalar, g'rilmesi mümkün o'mıyan kapılardan nasıl çıkardı? Hangi gizli eller çıkarırdı? Yeni tefrikamızda bu esrarlı işlerin içyüzlerini, bu gizli ellerin kimler olduklarını, bu elleri işleten hâ- tırat sahibinin lisanından di; cek ve hayret içinde kalacaksınız. Türk casus teşkilâtı içinde en canlı rol oy- nıyanlardan biri olan “MİM SIFIR, bütün bunların meraklı içyüzlerini size birer birer anlatacaktır. 2-Seh Samil B" Türk kahramanının meraklı hayat hikâye. sini, muharrir arkadaşımız Ziya Şakirin ka- leminden zevkle okuyacuksınız. Sizi baştan sonuna (Devamı 8 incide) kadar heyecan içinde bırakacak olan bu yeni tefrikn- muz hakkında yakında daha geniş tafsilât vereceğiz. Smmm.