1 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

1 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

1-3-938 TAN MİSAFİRLERİMİZ SERİMİZDE | G. Metaksas Ankarada Yeni Beyanatta Bulundu. (Başı 1 incide) Ayni trenle Elen ve Romen mat- buat mümessilleri de Istanbula ha- reket etmişler ve istasyonda Türk meslekdaşları tarafından uğurlanmış lardır. Konsey Reisinin kıymetli beyanatları G. Metaksas, Istanbula hareketin- den evvel Balkan matbuatı mümes- sillerini kabul ederek kendilerine 8- şağıdaki beyanatta bulunmuştur: Balkan Antantı matbuatı mümessillerine hi- tap ederek gösterdikleri işbirliklerin den dolayı kendilerine teşekkür et - mek ve elde edilen neticelerden derin | memnuniyetimi bildirmekle bahtiya | rım. Balkan Antantı azaları arasındaki tesanüdün. değil yalnız hassaten Dal kanları alâkadar eden bütün mese - leler üzerinde — ki bu gayet tabü- dir — (akat ayni zamanda umumi politika meseleleri üzerinde de me de rece tam olduğu bir derece daha sa” bit olmuştur. Bu sahada müteaddit nazik mese- İelere temas ettik, ve müttefik suret te ve sarih olarak gerek memleket - lerimizin. gerek umumi sulh davası- Dın menfaatlerine mutabık kararlar aldık. Bu kadar hararetli surette missfir- perver olan bu güzel hükümet mer - kezinden gönderdiğimiz samimi se lâmları Balkan Antantı memleketle- ri okuyucularınıza iletmenizi rica e derim. Müşterek hattı hareketimizin daima, bugün selâmladığımız iyilik verici neticelerin aynini devam edeceğine kati kanaatim var - dır.,, '— Mesaimizin sonunda vermekte | Türk matbuatına | G. Metaksas, Türk matbuatına da aşağıdaki beyanatta bulunmuştur: “.. Türk matbuatının güzide mü- | messilleri vasıtasile Yunanistanın | dostu ve müttefiki asil Türk mille | #ne hararetli selâmlarımı gönderi - | yorum. Asil Türk milletinin yüksel zimam darları ile her yeni temas, iinyonu- muzun derinliğini gittikçe daha ba- riz bir surette göstermektedir. Büyük memleketinizden, bu dere- ede misafirperver, merkezinizden ve Ulu Şefiniz ayni zamanda Başvekil Celâl Bayar, Hariciye Vekili Dr. Aras ve hüküme- tin diğer azalarile yaptığım görüş - melerden unutulmaz halıralar götü- rüyorum.,, Dr. Stoyadinoviç şehrimizden ayrılırken Dost ve müttefik Yugoslavyanın kiymetli Başvekili Dr. Milan Stoya- dinoviç refakatinde, Yugoslavyanın Ankara elçisi B. Acemoviç. Belgrat el çimiz B. Ali Haydar Aktay. maliyeti erkânı, Yugoslavya gazetecileri oldu- ğu halde dün öğleden sonra hususi bir trenle Ankaradan şehrimize gel- miştir. Dost memleket başvekili, bütün tren yolu boyunca köylüler ve halk tarafından çok candan tezahüratla se Yâmlanmıştır. Misafirimizin İstanbu. İs gelişi münasebetile dün şehir, baş tanbaşa bayraklarla süslenmiştir. Haydarpaşa garı da Türk ve Yu- goslav bayraklarile donatılmıştı. Bü- yük misafiri getiren tren sast tam 14.40 da Haydarpaşaya varmıştı.Bura da vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ, İstanbul kumandan vekili “Tümgeneral Cemil Cahit Toydemir, İstanbul merkez kumandanı Tuğgene ral İhsan İlgaz. Emniyet direktörü B. Salih Kılıç, Balkan memleketleri ve Çekoslovakya elçilik ve konsolosluk- ları erkâm, İstanbul Yugoslav kolo- nisi kıymetli misafiri büyük bir sa- mimiyetle karşılamışlardır. Binlerce halk ta istasyonun içini ve dışını ta- mamer doldurmuslardı. Haydarpaşa garında B. Stoyadinoviç, kendilerini karşı- Uiyanların ellerini sıkarak teşekkür etmiştir. Bu sirada bando, evvelâ Yu- goslav, sonra da Türk milli marşla- rını çalmıştır. Marşlar ihtiramla din- lendikten sonra Yugoslavya Başve- kili ihtiram resmi ifa eden askerimi- Türk - Yunan Endüstri Temasları muhabirinden) — 28 (Tan Yunan Başvekili Gi Ankars; sanayi mütehaı ren beraberinde getirmiştir. Bu mü- im en büyük kimya içim kurulması Başka sirast programımız ve madenler | rimiz hakkında malümat toplamıştır. Su | maksatla evvelâ İktisat Vekiti Şakir Ke» sebirle görüşmüş Ve sonra di tehasumı ve mebus Bay Tahsinle şeker fabrikaları şirketi direktörü Bay Küzm Taşkent ie ve Sümerbank sanayi şefi Bay Adnanla temaslarda Bulunmuştur. örümüğü bötün Türk rı hakkında büyük bir tak- dir ve hayranlık göstermiştir. Bu temi lardan maksat, İki memleket dah, bir çalışma birliği kurmak ve sanayi inkişatında İki tarafın biribirini tamamlaması şeklinde hareket edilmesi” ni temin etmektir. Ankarada yapılan tetkiklere Türk - Yunan ofisindeki Yunan delegesi Fofas ta iştirak etmiştir. B, Fofas, memleket mizi iyi tanır ve İki memleket arasında 4 münsaabetlerin — İnkişafında bir rol oynamıştır. rirnat mü arasındı Dr. Stoyadinoviç zi teftiş ederek gardan çıkmıştır. Aziz misafirimiz. refakatindeki 20- vatla birlikte Akay idaresinin Ka- dıköy vapurile Tophanedeki yolcu sa tonuna çıkmıştır. B. Stoyadinoviç, vapurda. İstanbul gazete mümessillerinin görüşmek hu- | susundaki müracaatlerini kabul ede- | rek kendilerile çok samimi bir hasbi- hal yapmıştır. Dr. Stoyadinoviç. Türk gazetecili- ginin çok inkişaf ettiğinden bahset - miş ve Ankaradan fevkalâde intıba- larla döndüğünü, bütün müzakerele- rin tam bir samimiyet içinde geçti- gini, bütün meseleler üzerinde. Bal kanlı devlet adamlarının tam bir fi- kir birliğine sahip bulunduklarının | bir kere daha tezahür ettiğini söyle- miş, kendisinin fevkalâde meşgul ol- masına rağmen, Balkan konseyinde bulunmayı ihmal etmediğini. bu se- yahat sayesinde, aradaki dostlukların bir kat daha kuvvetlendiğini ilâve et- miştir. Sevimli misafirimiz. bundan sonra Belgratta başlamak üzere bulunan bütçe müzakerelerine iştirak etmek için Ankaradan diğer murahhaslar- dan bir gün evvel hareket etmek mec buriyetinde kaldığını gazetecilere te- essürle bildirmiştir. Balkanlar ve İtalya Büyük misafirimize mubharririmiz. Balkan antantı devletlerinin, Habe- şistanın İtalyaya ilhakını tanımaları, Balkan İesasen mali ekonomik ve teknik te- . İnin de her istedikleri anda pakta da- İlediye sular idaresine giderek bütün deki münasebetler üzerinde ne gibi tesir yapacağını sormuştur. B. Stoyadinoviçin bu suale verdiği cevaptan anlaşıldığına göre, bu hâ- dise, Balkanlarla İtalya arasındaki münasebetlerin iyi bir şekilde inki- şafına yardım edecektir. Türk göçmenler Dost Yugoslavya Başvekili Anka- rada müzakereler esnasında. Türk ve Yugoslav murahhasları arasında. Yu goslavyadaki Türk göçmenler işi i- çin görüşmiye vakit kalmadığım ve ferrüata dayanan bü İşin diplomatik yollarla halline çalışıldığını söylemiş | tir. Aziz misafirimiz. en son olarak Balkan Antantının her zamankinden | daha kuvvetli olduğunu, bütün mü zakere ve görüşmelerin sulh için ya- pıldığını ve herkese açık olduğunu söylemiş ve diğer Balkan devletleri hil olabilmeleri imkânının her zaman mevcut olduğunu hildirmistir. Tak:im âbidesinde Kadıköy vapuru saat 15.25 te Tops ne yolcu salonu rıhtımına yanaşmış- tır. Misafirimiz. buradan otomobille doğruca. Mis sokağındaki Yugoslav konsolosanesine gitmiş ve bir müd « det istirahatten sonra saat 17 de Tak sim âbidesine çelenk koymuştur. Bu merasimde vali B. Muhiddin Üstün - day. kumandanlar ve diğer mutat ze vat bulunmuş ve meydanı dolduran çok kalabalık halk kıymetli misafiri candan alkışlamıştır. Bu sırada mey- dandaki höparlörden şu ibare duyul muştur. “Yasasın dost Yngnslavva Raş-| vekili, yaşasın Türk-Yugoslav dost- tağut. Sular İdaresi binasında Dr. Stoyadinoviç bundan sonra. yanında Vali ve Belediye reisile di- ğer zevat olduğu halde Taksimde be- binayı gezmiştir. Bu bina vaktile Yugoslavya sefa- Tetanesi idi. Yugoslavyanın o zaman- ki sefiri B. Çiçeviç te ayni binada ve- fat etmişti. Bu münasebetle Yugoslav ya hükümeti bu binayı satın alarak konsoloshane yapmıya karar vermiş- tir. İşte B. Stoyadinoviç dün binayı bu maksatla gezmiştir. Birkaç gündenberi memleketimizin çok kıymetli misafiri bulunan, dos - tumuz ve müttefikimiz Yugoslavya- nın büyük devlet adamı. Taksimdeki merasimden sonra bir müddet Yugos- lavya konsoloshanesinde meşgul ol - müş ve gece saat 22 de kalkan semp- lon ekspresinin arkasına (bağlanan hususi bir vagonla Belgrada hareket etmiştir. Misafirimiz. Sirkeci garında yine büyük ve askeri merasimle uğur lanmıştır. Bu arada İstanbul yüksek tahsil talebesinden çok kalabalık bir kafile de istasyona gelmişti. Dest, memleket Başvekiline Türk tahsil gençliğinin temiz duygularını bildir- mişlerdir. Münevver gençlik tren ha- reket ederken B. Stoyadinoviçi sü - sez HÂDİSELER VE RESİMLERİ Uzak Şarkta İngilterenin en kuvvetli deniz üssü olan Singapur'da yeni açılan dünyanın en büyük deniz havuzu Çindeki Japon krvvetlerinin ye. ni Başlumandanı General Hate. İngiltere hükümeti hava hücumuna ve gaz harbine karşı sivil halkı korumak için şiddetle faaliyet halin- dedir. Bugüne kadar 26,000,000 gaz maskesi yapılmış- tır. Üstte ve altta soldaki resimlere bakınız. Avusturyanın yeni Dahiliye Na- zırı İnguart ve Emniyet Müdürü Sb arşa Three rekli şekilde alkışlamış ve “yaşa, va-| rol. diye bağırmıştır. Dost gazetecilere Ajansın dünkü ziyafeti Ankara, 28 (Tan muhabirinden) — Anadolu Ajansı direktörü Bay Mu- vaffak Menemencioğlu bugün o Kar- piçte müttefik gazetecilere bir öğle yemeği vermiştir. Yemek çok samimi bir hava içinde geçmiştir. Yemeğin so nunda Romanya matbuat müdürü B. Anastasyu gösterilen iyi kabulden dolayı teşekkürlerini bildirmiş ve bu sırada mihver kelimesinin çok geçti. ğini. Balkanlılar için mevzuu bahso- | lacak mihverin buriş mihveri oldu ğunu söylemiştir. Muvaffak Mene - mencioğlu. Ereüment Ekrem Talü, Yunan gazetecilerinden Zarifi muka belede bulunmuşlar, ve misafir gaze- tecilerin mihmandarı Bayân Nazlı, Romanya matbuat müdürünün nut - halya, Habeşistandaki kuvvetlerine erzak yetiştirmek için tay. 5 kunda kendisi için sarfedilen iltifat- memleketlerile İtalya arsın-'lı sözlere teşekkür etmiştir. ğıya paraşütle bir kuzu atılı Ve yandaki resme bakınız... Paraşütlü kuzu iniyor | ade çaresine düşmüştür. İşte.. Bir tayyareden aşa.