7 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Türk - İngiliz Ticareti (Başı 1 incide) bertaraf olur. Bay Muammer, daha sonra İngiliz- lerin Türkiyeden alabilecekleri mal hakkında sorulan suale şu şekilde cevap vermiştir; ütün mahsullerimiz piyasanız i- çin müsaittir. Fiyat düşüklüğü yü- zürden de icabı derecesinde Bradford imalâtçıları tarafından satın alınmı- yan yapağılar, İzmirin çok meşhur 0- inçir ve üzümleri var. Madenle- imiz, tütünlerimiz, halılarımız, hubu batımız, fındıklarımız, sizl "alâkadar edecek mahsullerimizin bir kısmıdır. Siz iş adamısımız. Sizin mallarıniz alabilecek olarlarla alışveriş etmeniz hem aklıselim, hem ticareti canlan- dırma icabı değil mi? Mallarımızı da ha fazla alırsanız, yeni Türkiye İle) çok kıymetli ticaret imkânları bulur) sunuz. Eskiden ithal ettiğimiz birçok şeyleri bugün kendimiz yapıyoruz. Endüstrimiz inkişaf ettikçe ithalât ih tiyacımız daha fazla değişecektir. Fa- kat yeni şartlar, yeni imkânlar temin eder. Meselâ mensucat daha az ithal ediliyorsa, daha başka istikametteki Ankişaflar bunu telâfi eder. Müteah- hitlerinizin ve mühendislerinizin yar dımından İstifade edecek mühim in- kişaf projelerimiz vardır... Bay Muammer, daha sonra Türki- yenin bugünkü vaziyeti hakkında şu sözleri söylemiştir: “— Mali vaziyetimiz çok sağlam- dır. Devlet bütçesi daima denktir. Ti- caret muvazenemiz birçok yıllardan beri, müsaittir, Türkiye bütün mali taahhütlerine sadıktır. Endüstri ba- kımından seri ilerleme adımları a- tılmıştır. İkinci beş yıllık plân, tama- mile neticelenmiştir. Memleket bü- yük bir iktisadi genişleme için cihaz lanmış olacaktır.,, Bir Deniz Harbi (Başı 1 incide) de yanan asi kruvazörün efratında 7 geminin dolaştığım görmüşlerdir. Cümhuriyet tayyareleri yanmak - ta olan gemiyi bombardıman etmiş- lerdir. Bombalar geminin yanına düş müştür. Milli müdafaa nazırı donanmanin #iyasi komiserlerine bir telgraf gön- dererek, muhaberede elde ettikleri bu parlak neticeden dolayı bütün BAŞMAKALEDEN MABAT Kanunların Arka Kapıları (Başı 1 incide) dır. Temlik usulü diye bir usul icat etmişlerdir. ir adamım alacağı var. Ruh- satlı bir avukata müracaat bir avukatın veya kurnaz bir iş ada- minın eline bir av gibi düşüyor. Bu adam İş sahibinden bir vekâletna- me alarak onun vekili sifatile iş ta- kip edemez. Bunun için kendisine der ki: “Şu alacağını muvazaa şek- linde bana temlik et, O zaman ben vekâletnameye lüzum olmadan asıl iş sahibi şeklinde işi takip eder ve kurtarırım.,, Günden güne ölçüsü genişliyen bu yalancı temlik usulü, avukatlık kanununun arka kapısıdır. Nasıl ba- zı adamlar doktorlara gitmeyip te şifa bulmak ümidile şerlatanlara, o- kuyuculara koşarlarsa iş takibine ait yollarda canından bezmiş bir çok zavallılar da bu kovulmuş avukatlar rın ve kurnaz iş adamlarının ağına düşerler. Şurasını itiraf etmek lâ- zımdır ki bu arka kapı avukatları- nın kendilerine mahsus marifetleri vardır. Yalandan istihkak davaları açarlar, hakkı körletmenin her şek- ne başvururlar, ber sınıf yalancı şahit tedarik ederler. Avukat sıfatı- nı taşıyanların tenezzül etmiyecek- leri ve aralarında bir iki zeyıf seci- yeli bulunsa bile avukatlığı kaybet- mek korkusile çekinecekleri işleri serbestçe yaparlar. Kanunları bil dikleri için şekilleri muhafaza eder- ler ve adliye ile kolayca karşılaş mazlar, ” emlik kapısından adliyeyi is- tilâ eden bu sınıf adamlara iş verenler, ipin ucunu elden kaçır mışlar demektir. Çünkü bu adamlar bütün alacağa otursalar da, işi mas- rafa boğsalar da hakiki sahibin hiç bir şikâyet imkânı yoktur. Hakları- ma te e in edecek yerde meslekten çıkarılmış | ———M (SPORDAN MABAAT) Milli Küme Maçları (Başı 6 ncıda) Birinci devre (1—0) Fenerbahçe- nin lehine bitti. İkinci devrenin başlangıcında Be- Şiktaş pek sıkı hücumlarla eksik Fe- İner kadrosunu pek sıkıştırdı. Fakat gol atamadı. Beşiktaşın golü : On birinci dakidada Hakkının s0- İla geçirdiği topu Eşref mükemmel ortaladı. Iki Fener müdafii topu pay laşamıyarak (biribirlerine girdiler. Top ortada beklediği anda Hakkı ye- tişti, içeri vardu. Bu beraberlik golünden sonra ma çin sonuna kadar iki taraf ta şuur - suz ve karışık bir oyun oynadılar. Maçın sonunda Fener — Beşiktaş ta- kımları birer golle berabere ayrıldı- lar. Eşref Şefik İzmirdeki Müsabakada Muhafızgücü Mağlüp İzmir, 6 (Tan muhabirinden) — Muhafızgücü ikinci maçın bugün Al sancakla yaptı. Oyuna saat 13.35 .te Alsancağın bir vuruşile başlandı. İki takım ta canlı oynuyorlardı. Birinci dakikada Alsancak kalesi iki Muhs- fiz akımını güçlükle durdurabildi. 6 ıncı dakikada Alsancak forvetleri Mu hafız kalesi önünde topu ayaktan aya iğa dolaştırarak ortalığı karıştırdılar. Bir aralık fırsat bulan Saim şilt çek- ti ise de Fuat kurtardı. 19 uncu dakikada Alsnacak soldan hücum yapıyor. Topla beraber kale- ye inen Hakkı güzel bir ortalayış yap tı. Saim de sıkı bir şütle bunu golle neticelendirdi. Bu gol Gücü harekete getirdi ve devrenin sonuna kadar hâ- kim oynamasına rağmen iki açığın o- yun üzerinde müessir olamayışı ve ortalayış yapmamaları iyi bir netice almasına başlıca engel oldu. Devre, 1 - 0 Alsancak lehine bitti. İkinci devrenin ilk 15 dakikasın- İda Muhafızlılar hâkim bir oyun oyna dılar, fakat şütsüzlük yüzünden bir netice alamadılar Muhafızlıların hâkim oynamaları- na rağmen bir netice alamadığını gö- ren Alsancaklılar bu defa olda Yı'bırakarak hücüma geçtiler ve sol TAN | Hiâyeden Mabant J Bağ Yolunda (Başı 6 ımcıda) Tur. Burasını asla bir yabancı çiğ- nememelidir. H ayır, evini, ocağını, arazisi. nİ bankaya bırakmıyacak- tı. Kimse cesaret edip onun top- rağını alamıyacaktı. Gelsinler ba- kalım! Dağda eşkiya mı eksikti? On beş gün sonra ilk geleni vura- <sk ve topraklarını teslim etmiye- cekti. Hayır.. Hayır. Yürüdü. Gece zifiri karanlıktı. Zaten Halil önünü arkasını göre- cek halde değildi, Sadece düşünü- yordu. Kendinden geçmişti. Mütemadiyen yürüyordu. Bağın kenarına gelmişti Bağa ince bir patikadan liyordu. Patikanın öbür yanı müthiş ve dim dik bir uçurumu bakıyordu. Gün- düz, bile buradan gayet büyük bir dikkatle geçmek lâzımdı. Halil şuursuz bir halde patikn- yı adımlıyordu. Bir aralık ayağına bir taş takıldı. sendeledi, müvaze- nesini kaybedip arkaya meyletti, ve birden uçuruma doğru yuvar. landı. Şimdi kolundaki koca sepet te fırlamış sivri kayalara çarpa çarpa Halilin arkasından geliyor. du. İstanbulun Bir Derdi (Baş tarafı 9 uncuda) bu ve emsali adamcağızların pa ralarını çıtır çıtır Yiyip zevkine bakıyor. Buraya gelenleri fakir takımı... Asıl yüklü iş sahipleri | karşıda, birahanede beklerler, — Herhalde iş te yapıyor ki... — Yoooak, neme lâzım becer | diği işler de var... Hiç unutmam: Bizim bulunduğumuz şu masada da yirmi gün evvel birisinden üç | yüz lira almıştı. İşi olan adam ev- velce epeyce üzüldü, sıkıldı am- ma; çok memnundu o gün. — O adamın ne işini gürmüştü acaba?,, — İşte orasını bilmem, sonra e- | fendim, bu adama para kaptıran. lardan biri de, bir gün böyle otu rürken bând dert 7-3-938 Emniyet Sandığı. ilânları' Taksitli Emlâk Satısı Cinsi Semti Muharı kıymi Büyükadada Cami mahallesinde Güzeller mkağında veni 27. 27/1 No. hı. Fındıklıda Mollaçelebi mahallesin de Mollabayırı sokağında eski 16 yeni 26, 28 No. lı. Iki'daireli on odalı kârgir bir evin tamamı, 420 İki buçuk katta iki dal- reli dokuz odalı maa- bahçe ahşap bir evin tamamı, İki katlı iki odalı kâr. Bir bir evin tamamı, Yenibahçede Softa Sinan mahalle- sinde Dedepaşa Lâla sokağında €9- ki 17 mük. 14 yeni 33 No.lu. Fatihte Çarşanbada eski Beyceğiz yeni Kâtip Muslihiddin mahallesin de eski orta yeni Telci sokağındı eski 9/2 yeni li No.h. Tophanede Sakabaşı mahallesinde Defterdar caddesinde eski 19 yeni 83 No.h. Tophanede Sakabaşı mahallesinde Defterdar caddesinde eski 17 yeni 81No.h. 1 — Arttırma 28-3-938 tarihine düşen pazartesi günü sast 15 te cak ve gayrimenkuller en çok bedel verenlerin üstünde kalacaktır. 2 — Arttırmaya girmek için muhammen kıymetin #6 iOnun pey akçesi yatırması lâzımdır. 3 — Arttırma bedelinin dörtte biri peşin ve geri kalanı sekiz senod kiz müsavi taksitte ödenir. Taksitler $€ 5 faize tabidir. 4 — Taksitler ödeninciye kadar gayrimenkul Sandığa birinci d de ipotekli kalır. (1115) Bir katta Tki odalı kâr. gir bir evin tamamı, 559,8 zıranda bir ar- sanın tamamı, 559 zıramda bir arsa- nın tamamı, * diğer makinalardan daha sağlam ve daha ucuzdur. Poker traş bıçakları deposunda kendisinde hiç bir iddia hakkı kal-| taraftan sık sık Muhafız kalesine in- mamıştır, Pek'çok saf vatandaşlar İmiye başladılar. Bu akınlardan bi - bu kötü tufeyli sınıf yüzünden za-İrinde Saimin ileri bir pasını kapan yanmıştı. Be mim işim köndiliğinden © olmuş Bu adam “ben yaptırdım,, diye w rarlara uğrarlar ve hükümet işleri donanma mensuplarını tebrik etmiş tir... Nasır bütün ecnebi gemilerine tel siz vasıtasiyle şu haberi göndermiş - tir: . “Ispanya Cümhuriyetinin milli mü dafaa nazırı, Palos burnunun 70 mil açığında yanmakta olan asi harp ge- misine veya bu gemiye yardım et- meğe teşebbüs edecek olan gemilere Cümhuriyet tayyarelerinin yeniden taarruz etmesi muhtemel olduğun - dan bu gemiye yanaşmanın tehlike - li olduğunu şimdiden haber verir... Madrit, 6 (A.A.) — Alınan son ha berlere göre hükümetçilere ait Le- panto muhribinin attığı bir torpille yaralamp Kartajenin 40 mil açığında batmakta olani harp gemisi Kanarya- dır. Birkaç Frankist harp gemisi Ka- maryayı kurtarmıya uğraşmaktadır. Jar. Barselon'un bombardımanı Barselon, 6 (A.A) — Bu sabah sa- at 6 da tehlike düdükleri çalmıştır. Fakat tayyare dafli toplar şehre hü- cum eden düşman tayyarelerini kaç- muıya icbar etmişlerdir. Barselon, 6 (A.A) — Barselonun dünkü bombardımanı neticesinde 9 kişi ölmüş, 20 kişi yaralanmıştır. Almanya ve Franco'cular Berlin, 6 (A.A.) ”; 1936 senesi zar- fında Almanyanın Frankist İspanya- dan yaptığı ithalât 136 milyon mar- ka baliğ olmuktadır. Almanyadan ya- pılan ihracat ise 66 milyondan ibaret tir. Bakiyenin Almanyanın Frankist İspanyaya yaptığı hizmetlere karşı» utulması muhtemeldir, 100 kişi kurtarıldı "8, 6 (A.A) — Cebelittarık'- ıman haberlere göre, İngiliz top: ihripleri, batmış olan Balea- res asi İspanyol kruvazörü mürette- batından 100 kadar kişiyi kurtarmış- tır. Bu esnada bir İngiliz bahriyelisi ölmüş, üç İngiliz bahriyelisi de yara. Tanmaştir, hakkında yanlış düşüncelere düşer- ler. Fazla olarak ta bu adamların fa- #liyeti, kanunları musattal bırak- mak ve hakkı öldürmek gibi bir ne- tice verir ki cemiyet hesabına bun- dan büyük bir tehlike tasavvur edi- lemez., Idığım bu izahat beni çok dü- şündürdü. Arka kapıdan ad- Uyeye üşüşen bu tufeylilere karşı acaba bir set kurmağa imkân yok mu? Hiç şüphe yok ki bir vatanda- şın bunlara bir hak temlik etmesi, kendilerini zahiren o işe sahip mev- ktine çıkarıyor ve adliyede uğraş malarına muvazaa yollu bir imkân hazırlıyor. Fakat bunun muvazaa ol- duğunu keşfetmek müşkül bir iş ol- masa gerektir. lora dairesi etrafın- da bir kaç dirayetli sivil memur ça- lıştırılsa temlikçilerin izini bulmak ve bu sahada bir tasfiye hazırlamak pek âlâ mümkün olur. Çünkü tem- likçi yalnız bir İş takip etmekle ge- çinemez. Birden fazla işe, temlik su- retile sahip kesilen bir adam, hakiki sıfat ve salâhiyetini ispata davet e- dilebilir, Sonra bunların istihkak davalarında kullandıkları yalancı şahitler, bu yüzden geçinen bir ser- seri sınıfıdır. Bunların da izini bul mak güç olmasa gerektir. Adliyemizden bu mühim mesele hakkında hassasiyet bekliyoruz. Ge- rek adliye sistemi ve gerek halk bu kötü tufeyli unsurlardan, yalancı is- tihkak davalarından, yalancı tem- liklerden ve bilhassa yalancı şahit sisteminden o kurtarılmalıdır. Türk kanunları için hiç bir arka kapıya tahammül ve müsamaha edilmiyece- ği, kanunların, hakiki hedef ve gaye- lerine göre Infaz olunduğu ve avu- katlıktan o çıkarılmağa meslekçe ve adliyece lâyık görülen bir adamın şer'i hile usulile avukatlık imkânını bülamıyacağı ciddi ve kati icraat- la ispat edilmelidir. Ahmet Emin YALMAN * (Arkadaşımız “Yalkın ayni mevzus dair bir yazı yazmıştır. Dokuzuncu say- famızdadır.. Okuyunuz.) orta muhacim Sabri, kaleci ile karşı- laştı, Fakat çektiği şütü kaleye sok- tu. Bir dakika sonra yine bir Alasan- cak hücumunda Fuat kalesini boş bı- rakmıştı. Bu fırsattan istifade eden Basri güzel bir çevirme ile Alsanca- ğan ikinci golünü kaybetti, Ve maç ta Alsancağın lehine bitti. —— —— Atletizm | Galatasaray, İstanbul Kros Şampiyonu Atletizm ajanlığı tarafından tertip edilen İstanbul kır koşusu şampiyon- luğu dün Şişli ile Tuğla harmanları arasında 600 metre mesafe dahilinde yapıldı. Büyük bir atlet kalabalığının işti- rak ettiği bu müsabaka çok heyecanlı olmuş ve her zaman olduğu gibi zun mesafelerde en iyi atlet olan Ga- latasaraylı İbrahim 18 dakika 38 sa- niyede birinci gelmiştir ve Demir- spordan Hüseyin ikinci olmuştur. Bu koşu şampiyona mahiyetinde yapıldı- gından birinciden dördüncüye kadar derece alan atletler 24 martta Anka- rada yapılacak Türkiye krosu şam- piyonluğunda İstanbulu temsil ede- ceklerdir. Takım tasnifinde Galata- saray 19 puvanla birinci, Kasımpaşa 24 puvanla ikinci olmuştur. Bakırköyünde: Sahada Anma Töreni Barutgücü sahasında dün Kadirga- gençler gücü genç takımile Barutgü- cü genç takımı karşılaşmışlar, neti- cede Barutgücü 2 - 0 Kadirgayı yen- miştir, Akınspordan alınan bir telgraf üze rine © oyuncularından © Ahmedin ani ölümü dolayısile (iki ta - kım O arasındaki Omaç (haftaya tehir o edilmiştir. Barut gücü A ve B takımları karşılıklı sahaya çı- karak aziz ölüye son saygı olarak sa- hada bir dakkla süküt ile durmuşlar ve bayraklarını yarıya indirerek A- kınsporluların kederlerine bu suretle istirak etmislerdir. tuz liramı zıkkımlandı,, demiş ve beni epeyce güldürmüştü de. Ne © gidiyor musunuz?, Canınız sı kıldı galiba... Hayır, ben yazıma kâfi malü- matı toplamıştım. Bu derdi orta- ya koymak için matbaaya gidi- yordum. İmam BULMACA ZUNKU BULMACAMIZIN HALLI; 12346678910 BUGUNKU BULMACA 1284656789 10 4 — Gemi oducısı, $ — Emir sigası — Ufak hatıra yazıları, 9 — Manevi mesuliyet — Aylık. 7 — Büyük baba — Bir yere çarpıp geri gelme, 8 — Kışın yağar — Esas, 9 — Eli yakan bir ot — Yeşimik. 10 — Erkek — Eski silâh — Böcek. # YUKARDAN AŞAĞI: İ — Röceklerin evi, 2 — otm — Takim — Zar sayısı 3 — Erkek adı — Bir maden, Çünkü”ASPİRİN Serdlörs denberi her türlü Soğukal, gınlıklarına”Ve ağrılar. karşı tesiri şaşmaz bir ilâğ olduğunu isbat elmiştir. ASPİRİN imdir emin olmak için lütlen sna dikkat ediniz, & markaj TOPLANTILAR © DAVETLER 6 Beyoğlu 1, 2 ve 21 inci fikokullarının hi. maye heyetlerinin 201 yavruya yaptıkları yardımın idamesini temin eden Bayan Sa- #iye ile Bahriye ekmek müteahhidi Bay Ar tn Denize himaye hüyeti taratından iş - şekkür edilmektedir. X Kminönü Halkevi Ar Sinir e pazartesi günü saat 20,30 da ev salonunda ikinci konserini verecektir. Davetiyeler, ev. bürosundan alınacaktır. ——————————. 4 — Eski urul dayak &leti — Namus, 5 — Kokulu ot — Eski Büğve- kili, 8 — Af — Renk” 7 — 'Teşrih ilmi, B — Sorgu edatı — Endişe Uykusuzluk, asabi öksürük!” asabi zayıflık, baş ve yarım ağrısı, baş dönmesi, bayğ çarpıntı ve sinirden ileri # bütün rahatsızlıkları iyi ede” 9 — Emir sizası, 19 — Bir nevi iskambil oyunu.