7 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

PA A O” 7-3-938 BÜGÜN Sulhün Yolu Ömer Rıza DOĞRUL illetlerarası (o hayatta ende gerli nimet sulhtür. Sulhün anlıyan her millet, ki bunu #nlamıyan hiçbir millet O yoktur, ia sağlamlamak yolunda hiçbir | *dakörlektan geri kalmaz. Fakat #sih yalnız anlaşmakla, yalnız ihti- ME âmillerini kaldırmakla temin © lihamıyor. Bugün sulhü sağlamlır Yanyen büyük âmil, harpten korkma. ik derecede kuvvetli ve hazırlık. ir. Bu yüzden her millet içlen gelmesi muhtemel olan, yakın her tehlikeyi hesaplıya- ona göre milli kuvvet kaynakla. cihazlamakta ve inkişaf ettir. İngilterenin son günlerde neşro- hinan yeni müdafan bütçesine ait lara, dün işaret etmiştik. Bu ki göre İngilterenin bu sene- müdafaa masrafı 351 milyon İn- Bilir lirasıdır. İngilizleri bu kadar İMİYİK Yükü sertlamıya sevkeden &- İSİ İngiliz nüfuz ve perestijinin sebelerde uğradı sadmelerdir. tekerrür etmemesini, bilâ- menfaatlerinin (azami YE ile karşılanmasını istiyen İni. £ O$ milleti bu yükün altından kalk- Şelışmakta ve İngiltere hükü- de, Londra gazeteleri tarafım. Ki irdir. İngiltere, kendini tehli- m9 düşlirecek derecede silâhlan- yaktan geri kalmış ve silâhsrzlanma | mun tutulmasını istemiştir. Fa- e Yol tutulmadı ve silâh yarışı bi, ; *dildi. Bu vaziyet, İngilere- # kendi emniyetini “sağlamlamıya Ri emniyetini o sağlamlamıya Ölan millet, yalnız İngiliz değildir. Mer medeni millet #ekilde düşünmekte ve ayni Yapmaktadır. Bu yüzden sul- bedeli çok yüksek oluyor. Fa- Sulh uğrunda katlanılamıyacak biz tedaküztık yoktur, eyi ırdan gelen haberlere göre ! Misir hükümeti Mebusan Mec de, feshettiği gibi Ayan Meclisini Aya etmeyi düşünmektedir. Mısır Meclisi, Mebusan Meclisinin len mütessir olmaz. Ayan âza- herbirinin müddeti 10,5 yıldır, Mısır âyan meclisinin ekseriye Mi Partisine mensuptur, Şimdi- hükümeti, umumi seçimde YI ümit ettiği için âyan ekseriyetin Vefdei olma endişe etmekte ve Âyanın, hü r bir ekseriyetin me- rarlarını felee mahküm ini nazarı dikkate almak- ii o â ili ; işi ; Mısır hükümeti henüz hu bir karar vermemiş bulunu- al ki karar intihabatın ve- Beticeye bağlıdır. Çünkü inti- hükümet bakımından menfi hirgetite verirse böyle bir tedbire Kiz, Salmıyneak ve hükümet ister , değişecek; Ş an 7 EE, i ha — Bir seneye yakin beri yapılmakta olan yeni binasının inşası bitmiş, me- M ar, sizde e vali Fevzi Rami Aydın A yn Faik ile zabitler, memur- rl Ya, İk bulunmuştur. Havan “olmasına rağmen. yeni be- s1 önünde kalabalıktan ge- Valipiz, almadığı görülmüştür. ısa bir hitabesini müjtea- Mİ, P Yeni binaya er er; ve #Muru FRANSA : HARİCİ Pol Bonkura Göre Diktatörler Cenevreyi i Tahrip Ediyorlar Paris, 6 (A.A) — Fransanın Mi letler cemiyeti nezdindeki daimi mu- rahhası B, Pol Bonkur, Milletler ce- miyetine müzaheret, Fransız cemiye- tinin senelik umumi içtimaında bir nutuk söyliyerek diktatörlüklerin yal nız Milletler cemiyeti ile alâkalarını kesmekle kalmamış olduklarını, be)- ki bu cemiyet aleyhine tasavvur edi- len yeni bir takım siyasi teşekkülleri Mltüzam ettiklerini bildirmiştir. Ha- tip, bu devletlerin şimdiye kadar kol- lektif emniyet mefhumuna sadık ve merbut kalmış olan milletleri muka- bele bilmisil korkusile Milletler Ce- miyetinin esası olan misakı zâfa dü- çar etmek suretile onun imkânlarını hiçe indirecek olan birtakım teklifle- re müzaheret etmiye sevkeyliyerek, cemiyeti tahrip etmiye girişmiş bu- lunduklarını beyan etmiştir. Hatip, bundan sonra iki taraflı i- tilâflar ve ademi tecavüz misakları İTALYA: j B. Bek Romada Ne Yapacak? Roma, 6 (A.A.) — Polonya hari -! ciye nazirı B. Bek bu akşam Roma- ya varmış ve İstasyonda Kont Cia- no ve B. Staraçe ile hükümet, ordu | ve parti mümessilleri tarafından kar | ul asker mezarına, faşist âbidesine ve Mareşal Pilsudski'nin büstüne çe- lenkler koyacak ve bilâhare Kral ve bunu müteakip B. Mussolini ve Kont Cimno tarafından kabul edilecektir. Üç gün sürecek olan resmi ziyare- *i müteskıp B. Bek, Vatikan'a da gi- decek ve Papalık Nazır Kardinali Paçelli fle görüşecektir. Roma, 6 (A.A.) — Gayda, Ciorna- le d'ltalin gazetesinde, Polonya - I- talya münasebetlerinden ve B. Bek'- in Roma seyahatinden bahseden bir yazısında ezcümle diyor ki: “Polonya Hariciye nazırının Roma- yı ziyareti münasebetile, iki memle- ket arasında herhangi bir muahede veya protokol imzalanacak değildir. Yalnız bu ziyaret, iki memleketi bi- ribirine bağlıyan politik ve mânevi! aktedilmesi aleyhinde bulunmuş ve bunların ihtilâfları mevzileştirmiye, yani daha iyi ezebilmek için zayıfı tecrit etmiye matuf mahirane bir- takımı formüllerden ibaret olduğunu söylemiştir. Hatip, Milletler cemiyeti içinde ak tedilmiş itilâflardan uzaklaşıldıkça iki taraflı anlaşmaların gayri kâfi gelmekte olduğunu ve bunun delili de bir dörtler misakı aktinden tek- rar bahse başlanılmış bulunması ol duğunu beyan etmiştir. Maamafih, halihazırda mevzuubahis olan bu mi- sak 1933 senesinde aktedilip Millet- ler cemiyeti çerçevesi içine ithal ve onun himayesi altına vazedilmiş olan misaktan farklı olacaktır. Almanya ile İtalya artık Milletler Cemiyetin- de bulunmadıklarından, Avrupanın imar ve ihyası için yapılan tecrübe- den Sovyet Rusyayı hariç bırakmak imkânı mevcut olmadığından bugün- kü vaziyet artık eskisi gibi olamaz. JAPONYA: Cep Kruvazörü Yaptırmıya Başlamış Tokyo, 6 (A.A.) — Harbiye erkâ- nından bir zat, Havas ajansı muha- birine “Taponya, super dretnot in - şa etmemektedir. Yalnız gizli bir tip- te hususi harp gemileri yapmakta- dır. ve o Japonyanın & aslâ vazgeçmiyeceğini, zira sürpriz- lerin husule getireceği tesirlerin bü yük kuvvet farkları ile müvazene te minine medar olacağını beyan et - miştir. Bu zat, bundan başka Amerikanın Japonya ile bahri teadül aleyhinde- ki delillerini bizzat kendisinin tah - rip etmekte olduğunu, çünkü Ame - rika yalnız iki okyanusu, Ingiltere ise hemen hemen bütün denizleri mü dafaa mecburiyetinde iken Ameri - kahıların Ingiltere ile teadül talep et- mekte bulunduklarını ilâve etmiştir. Cep Krovazörleri mi? Vaşington, 6 — Deniz mahfilleri, Japonyanın büyük zırhlılar inşa etme TAN HABERLER Lord Pert Roma, 6 (A.A.) — Romada İngiliz- İtalyan görüşmelerini yapacak olan İngilterenin Londra Büyük Elçisi Lord Pert bugün buraya gelmiştir. KÜBA: Mebus Seçiminde Hükümet Kazandı Havana, 6 (A.A) — Kısmi meclis intihabatı cereyan etmiştir. 80 me- bus ve bir âyan azası intihap edilmiş- tir. Muhalefet partileri intihabat ka- nununu protesto etmek için namzet östermemişlerdir. Ekseriyet milli ükümetin elindedir. ANERİKA: Yılan Karnında Yaşıyan Çocuk Nevyork, 6 (Hususi) Arizona ta - raflarında şimdiye kadar hiç görül raemiş ve İşitilmemiş şekilde bir ga- ribe, herkesi hayrete di ahake bim, olmuştur. V Arizona taraflarında bir çiftlikte bir yanaşmanın altı aylık çocuğu an- nesinin dalgın bir anında ortadan s AVUSTURYA: İstiklâl Meselesi ve Naziler Linz, 6 (A.A) — Dün akşam bir nutuk söyliyen Avusturya Dahiliye nazırı B. Says Inguart, Avusturyanın münhasıran Alman olan bir memle- ket olduğunu beyan ve Avusturya is tiklâlinin mânası Avusturyanın “ken di taahhütlerine hâkim olmak hakkı olduğunu izah etmiştir. Avusturyanın esası onun hristiyan olan mahiyetidir ve siyaset hiçbir za- man akideye karşı mücadele etmeme lidir. Siyasi bir iradeyi temsil ede bilecek olan teşekkül, ancak vatan- severler cephesidir ve bugün naziler, medeni ve siyasi haklarda tam müsa- vat dairesi dahilinde ve kanun saha- sında faaliyetlerini inkişaf ettirmeli- dirler. Gayri kanuni bütün faaliyet- lerin nihayet bulması lâzımdır. Nazi- ler, devletin muhtelif şubelerine'iş- tirak etmelidir. Ordu, her türlü si- yasi tahrikâta bigâne kalmalıdır. Askere Çağırıldılar Viyana, 6 (A.A) — Mi Müdafaa Nazırı, askerlik yaşını yirmi olarak tesbit eden son kanun mucibince 1917 ve 1918 doğumlularını askerliğe çağırmıştır. Yeni Bir Kavga Viyana, 6 (A.A.) — Dün üniversi- tedo nasyonal sosyalistlerin bir mar şını söyliyen bir grup ile vtanperve- rane bir marş söyliyen bir grup ara- sında pek o kadar (vahim olmiyan bir takım arbedeler olmuştur, İNGİLTERE : Bir Muharebe Vukuunda Kazanır mı? Londra, 6 (A.A) — Mançesterde muhafazakâr kadınlar klübünde bir nutuk söyliyen ziraat nazırı B. Mo- kaybolmuştur. Çocuğun evvelâ hay- dutlar tarafından kaçırıldığı zanne- dümiş, bir hafta kadar her taraf a- ranıldığı alde çocuğun © bulunması mümkü nolmamıştır. Pakat nihayet büyük bir yılan av cılar tarafından tesadüfen vurul - muş ve çok şiş olan karnı yarıldığı zaman kaybolan çocuk yılanın kar - nından dipdiri çıkmıştır. Avcilar bu manzaraya evvelâ inan mamışlar, çok korkmuşlar, şaşkın - lıkları geçip kendilerine geldikleri zaman hâdisenin doğruluğu karşısın- rison, ezcümle demiştir ki; “ — Roma ile yapılacak görüşme - lerde muvaffak olacağımızı sanıyo - rum, Biz, bu kararı, zafımızdan do - loyı değil, fakat ümitvar bulunduğu- muzdan dolayı aldık ve bu yolda'de vam kârarındayız. Milletler Cemiyetine gelince, bu müensese, halen mevcut en iyi ve en büyük sulh ve kollektif emniyet a - leti olarak kalmakta berdevamdır. Ingiltere hükümeti, diğer memle - ketlerin gelir menbalarından ve ds- hili vaziyetinden haberdar bulun - e başladığı hakkındaki haberin doğ.| “a onlar gibi herkes hayret ve he - | maktadır. Eğer buğün bir berp çı - ru olmadığı, Japonların 14.000 tonluk yecana düşmüşlerdir. £ Çocukcağıza karsa, Ingilterenin bunu galip ola - ceb krovazörleri inşa ettikleri kanan. | Pe” taraftan hediyeler yağmaktadır. | rak bitireceği hususunda kabinede dostluğun yeni bir tezahürü olacak ve Roma ile Varşova arasındaki te- sanüdü faalleştirmiye yarıyacaktır. Bu tesanüt iki sebebe dayanmak- tadır, Her iki memleketin harici po- tikaları, realist mahiyetleri itibari- le birbirinin aynidir. Diğer taraftan, her iki memleket, komünizme karşı ayni hattı hareketi takip eylemekte- tindedir, —— m. rede, Habeşistan işinin ikidasyonunu talep eylediğini de unutmamalıdır. Yemen Veliahdine Ziyafet Roma, 6 (A.A.) — İtalya kralı, Ye men kralı İmam Yahyanın oğlu prens Hüseyini kabul etmiş ve dün gece sa YUNANİSTAN: General Metaksas Atinada Karşılandı Atina, 6 (A.A) — Atina Ajansı bil- dir. Bundan başka Polonyanın Cenev rayda akşam yemeğine alıkoymuştur, | diriyor: BEŞİNCİ KOCASI: it Meşhur güzel yıldızlardan Kay Fransis bugüne kadar dört kere evlen- girilmiş, davetlilere | miş, bu evlilikleri çok az devam etmiştir. Güzel Kay Fransis şimdi de e, VE pasta ikram olunmuş- zengin bir Almann baronile evlenmiştir ve bu adam bunun beşinci kocası- dır. Resimde karı kocayı bir arada görüyoruz. Başvekil Metaksas bu sabah Atina ya gelmiş ve istasyonda bütün hükü- met âzası, yüksek devlet adamları, generaller, ticaret, ziraat ve endüstri odaları heyetleri ve işçiler patronlar deleğeleri tarafından hareketle kar- şılanmıştır. Başvekile, yapılan milli esere kar- şı milletin şükranına terteman ol mak üzere, zeytin dalından çelenk ve Başvekil, istasyondan başvekâlet dairesine kadar, bütün Atina ve ci- varı halkının hararetli alkışları ve sevinç tezahürleri ile selâmlanmıştır. karşılanmıştır. KANADA: Bennet Çekildi Ottava, 6 (A.A) — o hiç kimsenin şüphesi yoktur. Müca - dele sahasında, İngiliz milleti, hâlâ dünya milletleri arasında en kuvvet lisi ve en tehlikelisidir.,, B. Morison, sözlerini bitirirken, B. Eden'in uzun zaman kabine hari- cinde kalmıyacağı kanaatini de ayrı- ca bildirmiştir. Deniz Manevraları Bugün Başlıyor Londra, 6 (A.A.) — Amirallik ma- kamından bildirildiğine göre Anava- tan ve Akdeniz filolarının ilk manev- | rası 7 Marttan 10 Marta kadar Cebe- İüttarık'ın garbinde yapılacaktır. manevra serisi 14 Marttan 18 Marta kadar devam edecektir. Akdenizde kontrol vazifesini ya- panlar hariç olmak üzere iki filoya mensup bütün gemiler bu manevrala- ra iştirak edeceklerdir. RUSYA: Almanya İle de Bir Anlaşma Oldu Moskova, 6 (A.A.) — Tas ajansı bil diriyor: Sovyetler birliği ve Alman- 1930 ve 1935)ya hükümetleri arasında" diplomatik seneleri arasında böşvekâlet maka-| görüşmeler neticesinde, mını işgal etmiş olan Bennet, sıhhi se | birliğinin Almanyada ve Al, Sovyetler İmanyanın bepler dolayisile 1924 senesindenberi | Sovyetler birliğinde mevcut konsolos deruhte ettiği muhafazakârlar sinin şefliğinden çekilmiştir. parti-| luklarının kapatılması hakkında bir anlaşmıya varılmıştır. —— yy <— ELER Şaşılacak Şeyler (Yazan: B. FELEK) Galiba hâdiseleri ölçmek için bizim kullandığımız mikyas başkalarının- kine uymadığından dolayı biz birta- kım dünya hâdiselerini hayretle gö- rüyoruz. Halbuki bu hâdiseler, kendi meşleketlerinin belki en tabii vaka- larındandır. Dünyadan üç çeşni alıyorum: 1 — İngilterede: © Londrada zorla bir Fransız kuyum. cu dükkânını soymıya teşebbüs eden birinin, hükim dokuz kuyruklu bir kamçı ile on beş kırbaç yemesine ka- rar vermiş. Mahkümu evvelâ muayene etmiş- ler, Sonra iki ellerini başının üstün. den üç köşe bir demirin yukarı kö- şesine bağlamışlar İki ayağını da bi- ribirinden ayırıp müsellesin kaidesi- nin iki köşesine bağlamış ve herifi böylece sırtı dışarı gelmek üzere ger. mişler. Hapisanenin en kuvvetli a- damlarından biri, hâkim ve doktorun huzurunda hükmü icraya başlamış, Herifin çıplak sırtına birinei darbeyi vurmuş. Arkadan doktor, mahkömun nabzım yoklamış, devam İşareti ver. miş. İkinciyi vurmuşlar, tekrar mu ayene... Velhasıl altı kırbaçtan sonra mahkümun takati kalmadığı anlaşıl dığından cezayı o kadarla bırakmış- lar, Bunun yapıldığı yer şüphesiz dünyanın en medeni memleketlerin- den biridir. Her darbede doktor mü- ayenesi de insani bir şeydir. > 2 — Rusyada: Moskovada kaçıncı defa olduğumu kestiremediğimiz büyük siyasi bir & hanet davası daha başlamış bulunu- yor. Bu seferki maznunlar arasında birtakım sefirler, doktorlar, muhaz- rirler var. Bunların eürümleri Rus- yayı yabancı İstilâsına uğratmak ve yabancılar hesabına casusluk yap- maktır. Her memleket kendi idaresini iste- İdiği gibi tanzimde serbesttir. Politika işlerine de insani duygular karıştır. mak çoktanberi terkedilmiş bir sis- tem olduğu için bu adamların pek parlak olacağı tahmin edilemiyen â- Kıbelerini bu bakımdan tâhlil et mek te doğru değildir. Lâkin, şimdi. ye kadar olduğu gibi bu sefer de maz nunların hepsi Rusyanın en İleri ge- len adamlarından, münevverlerin - den ve politikacılarındandır. Buna rağmen, ecnebi ayartmasına bu ka- dar çabuk kapıldıklarına bakarak Rusları Avrupanın en çabuk kanan safdil adamları mı sayacağız? 3 — Amerikada; Nevyorklu bir avukatın 12 yaşım daki çocuğunu haydutlar kaçırmış- lar. Babasından 60 bin dolar istiyor lar. : Maruf tayyareci (Lindberg) in be- beğini kaçırıp öldürdükten sonra bu çeşit haydutlata karşı Amerika polisi pek merhametsiz davranıyordu. Hat- tâ küçük (.indberg) i çalmakla maz- nun olarak yakalanan (Hopman) is- mindeki Almanın bu işi yapmış oldu- ğu tam bir katiyetle sabit olmadığı halde, herifi bir taraftan ibret olsun, diğer taraftan efkâri umumiye tat. min edilsin diye idam ettilerdi. Bu- na rağmen Amerikada çocuk kaçır. ma hareketi devam ediyor. Amerika dünyanın en müterakki memleketle- rinden biridir. Polis kuvvetli ve pek iyi mücehhezdir, Bu saydığımız üç memleket mede- niyet, terakki ve fen bakımından her biri başka sahada kendini yekta sa- yar. Fakat bizim için oralarda olup biten şeylere bakıp şaşmamak kabil olmuyor. Dediğim gibi ölçülerimiz başka! 1940 Olimpiyadı Tehlikeye mi Düşüyor ? Tokyo, 6 (A.A) — Parlâmento $ da Başvekil Prens Konoye'ye şu su- aİ sorulmuştur: — Olimpiyatlarla berâber 1940 ta sergi, “milli seferberlik prensiplerini ihlâl etmiyor mu? Başvekil şu cevabı vermiştir: “Vaziyetin vehamet ( kesbetmesi takdirinde, Japonyanm sergiyi aç- mak hakkındaki teahhüdünü geri al- ması ihtimali yardır.,, hali zayi sine