28 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

28 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Büyüyen Almanya (Başı 1 neide) Kürentül gazetesi de/ Almanya- min 1917 senesinde, Romanyanın buğ day ve petrolüne vaz'ıyed etmek su- retiyle Tuna vadisinin ne işe yarıya- bileceğini göstermiş olduğunu hatır- Jatmaktadır. Macaristan da istiklâlini tehlikede görüyor! Budapeşte, 27(Hususi) — Zeged| Üniversitesi rektörü, doktor Jozef Galey, söylediği bir nutukta, Avus- turyanın Almanya tarafından İşgs- tehlike li bir vaziyete düştüğünü kaydede- inden sonra Balkanların rek şunları söylemiştir: “.. Bizzat bizim hükümetimiz, Alman kıtaatı Avusturya hududunu aşalıdanberi elçisini, iyi koraşuluk münasebatının muhafaza edileceğini | atanın bir mümess (Başı 1 incide) gi camia listesine yazılmak istediği- ni serbestçe bildirecekti. Komisyon, hazırladığı talimatnamede ise âdeta ırki ve dini tetkikler yaparak, vatan- daşları kendi arzularına göre değil, etrafından gelecek ihbarlara göre tasnif etmek gibi bir gaye vücude getirmiş. Bu defa tashih ettiğimiz en mühim nokta budur ve bu işte nok- tai nazarımız olduğu gibi kabul edil- miştir. Şimdi herkes istediği listeye yazılabilecektir. Eski talimatnamede, yanlış dekla- rasyon yapanlara karşı cezaf hüküm- ler vardı. Şimdi ise rey verdikten sonra münakaşa salâbiyeti de refe- dilmiştir. Yanlış tefsirler Ikinci mühim noktaya gelince; İseçim bürolarının başında her ca- bulunacağı ümit etmekte olduğunu Alman bü-| anayasada mevcut hükümlerdendir. | kümetine iblâğa memur etmiştir. B. Hitler, Macaristanın, muhadelerin yeniden gözden geçirilmesi hakkın- Wi bir şekil kabul etmişti. Talimat- deki talebi lehinde tek kelime söyle- | pameye, bu mümessillerin camialar Mmemiştir. tarafından serbestçe tayin edilerek Bundan, Macaristanın Avrupada | yörolara terfik edilmesi esası kabul yalnız başına kalmış olduğu metlee-| sunmuştur. sini istihraç edebiliriz. Macaristan kuvvetli dostları, ona müzaheret için fedakârlıkta bulunmıyacaklardır. Ma iş caristan, ancak kendisine güvenebi- yaklaştı,, diyorlar Budapeşte, 27 (A.A.) — Liderleri kumandan Salassi olan Macar nasyo- nal sosyalistler, çok şiddetli yazıları ihtiva eden bir risale neşretmişler- dir. Bu risale, şöyle başlamaktadır: “Macar kardeşler, yaşasın Salassi, hesapları görmeğe geliyoruz.,, Bu risale, nasyonal - sosyalizmin zaj Üçüncü mühim nokta da, anaya- sadaki bir maddenin tamamen yan- tefsiridir. Komisyon, seçim ehli- yetini tahdit ederek ve Suriye inti- hap ve ceza kanunlarında b hükümleri kendi talimatnamesine ge- girmişti, lunan Halbuki, seçebilmek için anaya- saya iki kayıt koyuyor: 1 — Hukuku medeniyeden sakit olmamak. 2 — Kanunen tespit edilen ve ka- makamların tasdikine iktiran & den şabsi ehliyetsizliği bulunmamak. Bu ikincisinden maksat hukuki Komisyon, bu mümessili kendi seç- İı . Yokat bizi ikna ödemedi ve mek gibi anayasaya tamamen muha- düşmanlarını şöyle saymaktadır: Yahudiler, aristokratlar, liberal Jer ve sosyal demokratlar. Alman kıtaları, Çek ” hududunda yerleşiyor Viyana, 27 (Hususi) tabirile, delilik, sabilik gibi şahsa a- it ehliyetsizlikledir. İşte tevsian tef- sir edilen de bu kelime olmuştur. Biz hukukan bu tabirin başka türlü tefsirine imkân olmadığını iddia et- iü tik. Uzun münakaşalardan sonra, â- zalardan Belçikalı profesör Bourke Expres muhabiri Demnis Klark bil- diriyor: Avusturyayı işgal eden Al- man kıtalarının çoğu 250 mil uzun- luğundaki Çekoslovakya - Avustur- ya hududu üzerinde mevki almakta- dır. Müstakil kaynaklardan aldığım haberlere göre ekserisi Bavyeralı o- Jan bu askerlerin sayısı, 200,000 dir. "Alman askerleri, Avusturya ordusu tarafından yapılan kaleleri ve müs- bize tamamen mutabik rey verdi ve komisyon reisinin İsteği üzerine tah- riri mütaleasına müracaat edilen Ce- miyeti Akvam hukuk dairesi de ko- misyonca yapılan tefsirin yanlış ol- duğunu tespit etti. Bunun üzerinedir ki, bu ve buna benzer maddelerin hepsini çıkarttık. Yeni cezat hükümler tahkem mevkileri işgal ettikten baş- ka yeni tahkimat ve tayyare karar- gühları vücude getirmektedir. Avus- turya kıtaları ise Münihe gönderil- miştir. Çekler de kendi taraflarında ayni şekilde hareket ediyorlar. Büv- yera askeri Avusturyaya mütemaçli- yen geliyor ve biri de geri dönmü- yor. En belli başlı vilâyet şehirleri Almanlar tarafından işgal edilmiş ol- makla beraber Alman askerlerinin çoğu Çek hududuna hareket ettikle- Ti için bu askerler göze çarpmamak- tadır, Göringin yeni nutku | Viyana, 27 (A.A) — Intihabat mücadelesi münasebetiyle bir nutuk Avusturyanın iktısadi imarı bahsinde yeniden si- Tâhlanma plânının ehemmiyeti üze- rinde ısrar etmiş, Almanyanın Avus- turyahlara direktifler vereceğini fa- kat Avusturyalıların görülecek işi bizzat kendileri yapmak lâzım gel- söyliyen B. Göring, mekte olduğunu söylemiştir. Sonra, talimatnamedeki cezal hü- kimler çök ağırdı. Bunlar, bilhassa yanlış ifadede bulunan vatandaşlara karşı konulmuş hükümlerdi. Cezai müeyyideleri, on, hattâ yirmi sene ka lebentlik ve hukuku medeniyeden İs- kata kadar varıyordu. Şimdi bu yan- lış fade meselesi ortadan kalktığı gi- bi, cezai hükümlere de medeni bir çehre verildi. Bu cezalar, bilhassa seçim zamanında mahalli mahkeme- lerce tatbik edileceği için, muhtelif .camlalar arasındaki münakaşaların tâ hâkimlerin kararına kadar intikal etmesi çok muhtemeldi. Bindenaleyh değiştirilmesi lâzım geldi. Üç kişilik bir bitaraf mahkeme heyeti kurul- du. Bu mahkeme seçimin ilk safha- sında işe başlıyacak ve mebusların intihabından bir ay Sonra faaliyetten kalacaktır. Mahkemenin reisliğine es ki muhtelit mübadele komisyonunda —————— hidrolik kuvvetlerin istifade edilir bir hale getirilmesi keyfiyetine, ma- den arama mesaisine, zirsatin inkişa B, Göring, daha sonra Nazilerin iktısadi metodlarının yüzde yüz işsiz- Niğin ortadan kalkmasına, İstiryadaki istihsalâtının Iki misline çıkmasına, Frankoni'deki fabrikalar nevinden Linz'de fabrikalar inşa edilmesine Tuna nehrinde münakalât ve ticare- tin tanzimine medar olacağını söyle- miş ve Viyana, yeniden bir Alman şehri haline gelmelidir. Yahudile- Tin memleketten çikıp gitmeleri lâ- zımdır. Dört sene içinde bütün Ya- hudiler memleketten çıkmış bulun- malıdırlar. B. Kepler, bu Işe memur edilecek o da bunu katiyen zâfa ka- pılmaksızın ifa edecektir. demiştir. Japon sefiri, Tokyo hükümetinin Viyanadaki Japon sefaretini konso- Josluğa tahvile karar vermiş olduğu- nu bildirmiştir. Berlin, 27 (A.A) — Bu sabah neş- redilen bir karamame mucibince, Al manya Maliye Nezareti, Avusturya- ran ekonomik kalkınmasını temin için Avusturyaya lüzumu kadar pa- ya tahsisine mezun edilmiştir. Bu ka- rarnameye göre, Alman yardımı, tecelli ede- hani makamlara Katolik kilisesinin beyannamesi Viyana, 27 (AA) — Bu sabah bütün katolik kiliselerinde, bütün Avusturya katolik piskopasları nam) na, bir beyanname okunmuştur. Bu beyannamede, mutekitlere, “Kaysere ait olanı Kaysere, Allaha ait olanı Allaha veriniz,, prensibine riayet e- dilmesi tavsiye edilmekte ve nssyo- mal sosyalist makamların yüksek Fur | itikatlarına zarar verilmiyeceği hakkında teminat ver- miş bulunduğu teyit olunmaktadır. Müesses devlet kuvvetine itaat tavsi- ye eden beyanname, Alman Avustur yalıların bundan böyle Rayh'e bağlı bulunduklarını ve Rayh'da devlet müessesesinin de nasyonal sosyalizm fana ve küçük evler inşaatına tahsis olunacaktır. Kararname, bu paranın nereden bulunacağını tasrih etmemektedir. Bu husus için yeni bir vergi ihdası mümkündür. Hatayda Menfi Propaganda Yunan baş murahhası olan M. Fokas tayin edildi. Heyetteki âzalardan bi- ri müddelumumi vazifesini görecek, diğeri icabında riyasete vekâlet ede- cektir. Hâkim münferittir. Komisyonla birlikte gidecek on sekiz kişilik kontrol heyetine bizim talebimizle iki Yunanlı ve ik! Yugos- Yav da ithal edilmiştir. Maalesef va- kit çök dar olduğu için Romenlerden de iki kişinin ismini kaydettireme- dik. Buna çok müteessiriz.., Komisyon reisinin istifası Komisyon reisi B. Reid'in istifası hakkındaki haberlere ne diyeceğini soran gazetecilere şunları söylemiş- tir; “— Daha orada iken B. Reld'in istifa edeceği rivayet olunuyordu. | B. Reld komisyon mesaisine iştirak etmiş ve eserini müdafaa ederek çe- tin münakaşalarda bulunmuş ve yap- tıklarının doğru olduğunu isbata çe- iddialarının aksi zuhür etti. Bunun üzerine istifası zaruri bir hal aldı. Benim fikrim, ve kanaatim şudur: Beynelmilel ihtilâf mevzuu olan bir işte şahsi izzeti nefis davalarının ye- ri yoktur. Onun için yeni talimatnameyi sâ- mimi olarak hazmedemiyen bir za- tın komisyon reisliğini yapmaması, 'kendisi için de, bizim için de, Fransa için de iyi olacaktir. Bu vaziyete göre, ikinci rels B. Sekretau reis oluyor, demektir. B. Sekretau'yu tanırım, Kendisi mektep bir zattır. Vazifesini âzam! hüsnüni- yet ve bitaraflıkla yapacağına emi- nim. Intihabatın birinci safhası, bildi- Biniz şekilde, 15 nisanda başlıyacak» tır, Nihayet 30 hazirana kadar biti- rilmesi temenni ve ümidi vardır. Bu- nunla beraber âzami müddet 14 tem- muz olarak tespit olunmuştur. Her tarafın hüsnüniyetile bu me- sele halledilecektir. Eski talimatna- me İle yenisinin kolayca mukayese- sine imkân vermek için her ikisi de neşredilecektir., B. Menemencioğlu, Belgrattaki temasları hakkında da muharririmi- ze kısaca şunları söylemiştir: * 5 Biz'Cenevre yolunda iken, Yu- goslavya Başvekili ekselans B. Sto- yadinoviç, benimle görüşmek arzu- sunu göstererek büyük iltifatta bü- tunmuştu. Bu arzuyu yerine getire- rek Belgratta kaldim. Ziyaretimin siyasi hiçbir maksadı yoktur.,, Hâlâ menfi propaganda Antakya, 27 (Hususi) — Cenevre- İden gelen güzel haberlerle buradaki tatbikat biribirini tutmuyor. Halâ Ha tayda statünün hiç bir maddesi tat - bik edilmiş değildir. Hattâ, türkçenin resmi dil olarak kullanılması da na- zari mahiyette kalmıştır. Manda me murları tarafından İleri sürülen pro pağanda mevzuu şudur: “Türkler intihabı kazanamıyacak - lardır. Bunun için sancağı çetelerle işgal etmek istiyorlar,, Bu propagandalârın sebebi, Erme- ni, Rum ve Aleviler üzerinde tesir yaparak mukabil bir cephe kurmak- tadır, İttihadıanasır cemiyetine o da- hil olanlar, mandater memurlar tara- fından silâhlandırılmaktadır. Ortodoks, Alevi ve Ermeni memur- lar, hemen kâmilen bu cemiyete kay dedilmişlerdir. Dö Martel Hatayda: İskenderun, 27 (Hususi) — Kont de Maârtel, birkaç gün evvel Hataya gel miştir. İlk icraat olarak Yenigün ga- zetesini kapatmıştır. Bu işi yaptık - tan sonra Kırıkhana gitmiş ve Taşnak ların İttihadıanasır partisi reisi Adol ile birlikte ava çıkmıştır. Cenevre mü zakerelerinin akabinde komiserin al- dığı bu tavır, Türkler arasında çok ve sınıf arkadaşımdır. Çok rabitalı| (Başı 1 ncide) hakkında bir güna sarahat elde ede- mediğini ilâve etmiştir. Italyan ve İngiliz müzakerecileri arasında yarın yapılacak olan müza- kereler, Filistin meselesi hakkında o- lacaktır. Londra, gözetelerinden o Daily Sketch, İngiltere — İtalya müzake- relerinden bahseden bir yazısında “İ- talya İle görüştüğümüz meseleler hallolunmadığı takdirde en sonunda iki taraf arasında harp çıkmasına se! bep olacak ve bu harp İngilterenin kak olan bir nokta, İspanyanın istik- lâli ihlâl olunduğu takdirde Ingilte- re ile Italyanın anlaşmasına imkân | yoktur.,, diyor. “Büyük Britanya ve Şark,, gaze- tesi, Almanya ile İtalyanın biribirine karşı bağlılıklarını teyit etmelerine rağmen Avusturya hâdiselerinin In- giltere - Italya konuşmalarını hızlan- dırdığı ve konuşmaların iyice ilerle- diğini söyledikten sonra “İngiltere ile Italya arasındaki karşılıklı ihti- lafların kaldırılması, İtalya ve İn- giltereden başka bir çok memleket- leri de tehlike yününden koruya- tak bir hâdisedir,, diyor. Bir İtalyan gazetesine göre Roma, 27 (A.A.) — Bugün Kont Çinno'nun İngiltere büyük elçisi ile yaptığı görüşmeden sonra, yarı res- mi “İnformazione diplomatika,, gaze- tesi, görüşmelerin bugünkü vaziyeti ları tarafından tecavüze uğramıştır. Şeyhin evi, delik deşik edilmiştir. Nüfus cüzdanı vermiyorlar İskenderun, 27 Oususii — Kırık- han nüfus dairesi nüfusa kaydedilen Türkleri seçime iştirak” ettirmemesi için yeni bir usul bulmuştur. Bu usul şudur: Üç aydanberi nüfusa kaydedilen - İler vesika istemektedirler. Bunlara, TAN aa a İngiltere - İtalya hakkında neşrettiği bir yazıda diyor ki: Ingiliz plânını tam olarak taahhütlerini yaparlarsa, takviye kıtaları yollamamış ve Ttal yan gönüllülerinin a “İngiliz » Italyan görüşmeleri hu- susunda, salâhiyettar Italyan makam ları, B. Çemberlajm'ın nikbinliğinde beraberdirler, Fransa ve Sovyetler Birliği ayni tarzda hareket eder ve tatbikte Talyanın gönüllülerini çağıracağı malâmdur, Diğer taraftan Paris ve Londrads mâ lümdur ki Italya, aylardanberi artık dedi de azalınak 28-3-938 Levazım Amirliği İlânları Fen Tatbikat okulunda mevcut iki adet köhne Berliye Kamyoneti il8 bir adet köhne Oklant Otomobili $ Nisan 938 Pazartesi günü saat 14.31 da Tophanede Levazım âmirliği s8“ tınalma Komisyonunda açık arttır”) ma İle satılacaktır. Tahmin bedeli 250 liradır. Teminatı 37 “buçuk Tire dır. Otomobiller Okulda görülebilir İsteklilerin belli saatte Komisyon gelmeleri. “462 “14 pa Akdenizi harp zamanında serbest| serbest kullanıp kullanamıyacağını gösterecektir. Mesele, İngiltere ka- dar Fransayı da slâkadar etmektedir ve İngiltere, mücadele etmeden Ak- denizi bırakamaz. Çünkü Akdenizi kaybetmek, İngiltere imparatorluğu- na kat'i bir darbe teşkil eder, Muhak ta bulunmuştur. Italya, Londrada ai- |f dığı taahhütlerine mümkün olduğu || kadar dürüst bir surette riayet eder» |İ ken, salâhiyettar Italyan mahafilinin || müşahede eylediği gibi, Fransız solji cenah partileri, Ispanyada bir müda- |! halede bulunulması için propaganda | faaliyetlerine devam etmektedir. Fa- İ kat böyle bir müdahale, çok vahim ZENİTH Bütün Avrupa ve Amerikada en fazla aranan Zenith radyolarından üçüncü parti BAKER MAĞAZALARINA gelmiştir. Tükenmeden evvel “elimizde cüzdan yok, gelecek,, diye cevaplar veriliyor. Seçim zamanına kadar cüzdanların gönderilmiyeceği ve bir çok Türklerin vesikasız bıra- kılarak seçime iştirak ettirilmiyecek- İleri anlaşılmaktadır. fena bir tesir bırakmıştır. Kanunsuz tevkifler: Antakya, 27 (Hususi) — Doktor Ve di kanunsuz ve müdi hakkı veril- meden tevkif edilmiş ve muhakeme. ye sevkolunmuştur. Bu da kâfi gelmi- yormuş gibi, istinaf mahkemesi hu- zurunda yapılacak muhakemesinin 12 nisana tehirine karar (verilmiştir. Maksat, talik siyaseti ile kendilerine taraftar temin etmek ve Türk cephe sini yarmaktır, Halk, mândater me- murların bu maksadını gayet vazıh olarak bilmekte ve neticeyi sükünet le beklemektedir. Galibin evi, İskenderun, 27 (TAN) — Türk te-| neticeler verecek ve Avrupada sulhü || bozabilecek bir mahiyet alabilecek- tir., BULMACA Dünkü bulmacamızın halli 123456789 10 vsıaas“wr BUGUNKU BULMACA 123 45678910 4 SOLDAN SAĞA: 1 — Anadoluda bir kasaba — Lâkin 2 — Köle — İçki 3 — Bir Balkan pöram — Su baskını — Namus GÜVEN tadyonuzu intihab ediniz. NN. 8 Gi ANTİVİRÜS İLE TEDAVİSİ, ' /Ç VE DI$ BASUR MEMELERİİ BASUR MEMELERİNİN HER TÜRÜ İLTİHAPLARINI, CERAHATLANIM, FİSTÜLLERİ AZ ZAMANDA EYİ EDEİ 4 — Yüksek emir — Hizar — Nebet — Tatlı 7 — Bir nevi pirinç yemeği — Erkek sö 8 — Civarımızda bir büyük dağ — U: bâsten $ — Zedeginlık — Kısa zaman 10 — Küradenizde bir kasaba — edatı # YUKARDAN AŞAĞI: 1 — Murmarada bir güzel kasaba 2 —iz — Yağma 3 — İki yüzlülük — Öpücük. yi 4 — Erkek — Nota — Usul ve erkân 5 — Zar sayısı — Telefon hitabı $ — Doğurtan — Sabit kanca 1 — Birinci — Atıf edatı — Hakaret 8 — Namus — Toreddüt sözü 9 — Müna — Ay 10 — Kepazecesine ANITI