28 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

28 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

——— 28-3-938 TAN Gündelik Gazete in 'TAN'ın hedefi: Haberde, fikirde, her- #eyde temiz, dürüm, samimi olmak, karlin gazetesi | olmıya çalışmaktır. —— ABONE BEDELİ Türkiye Ecnebi M0 Kr, 1 Sene 2m Kr, w0 Kr, GAY 1500 Kr, 400 Kr, SAy 800 Kr, 160 Er, Ay 30 Kr, Milletlerarası posta Ittihadına dahil oi- n memleketler için 30, 16, 9, 3.5 Lira dir, Abone bedeli peşindir: Adres değiş- Ürmek 25 kuruştur. Cevap için mektup İsra 10 kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır. RM eN | GONUN MESELELERİ Balkanlarda Nazi Faaliyeti (Yazan: M. ZEKERİYA)J Dünkü yazımda Hitler ve Şahtın beyanatıma dayanarak o Almanyanın Balkanlara ve Türkiyeye doğru uzan Muya başladığına işaret etmiştim. Bugün bu tehlike üzerinde bir de- fa daha durmak istiyorum. Çünkü Nazi Almanyasının takip ettiği Drang Nach Osten (Şarka doğru) siyasetinin $izdiği yol üzerinde biz de bulunuyo- Tuz, Almanyanın bu siyaseti yeni değil dir, Bitler “Kavgam, adlı eserinde der ki: “Biz Avrupanın garp ve cenubuna Uzanmaktan vazgeçiyor ve gözleri- mizi şarktaki topraklara çeviriyo » Tuz.,, Buradaki Şark kelimesinden kas- tedilen mâna da Elwyn Jones isminde bir İngiliz muharririnin “Hitlerin Şarka doğru gidişi,, adında neşrettiği kitapta şu şekilde izah edilmektedir: “Nazi Almanyanın Cenubu Şarki| Ayrupasına yayılma plânı bir sır de- Zildir. Nazi liderleri bunu her fırsat ta gürültü ile ilân etmekten çekinme mişlerdir. Hitler “Kavgam,, adlı ese- tinde de bunu açıkça yazmıştır. Hit. ler hiçbir zaman Şarka doğru yürü: | mek siyasetinden vazgeçmemiştir. ir. Cihan harbinin en mühim se- beplerinden biri de bu siyaset olmuş tur. Hitler bu hususta imparator Vil- helmin siyasetini takipten başka bir #ey yapmamaktadır. Yeni olan şey sa dece tatbik edilen tekniktir. Çünkü Nazilerin küçük devletlere nüfuzla- 7, imparatorluk devrine nispetle, da- ha sistematik ve daha âkılânedir. Na- #iler şimdi Berlinden diğer memle - ketlerin dahili işlerine karışmak için Plânlar yapmaktadır. O memleketler de gazeteler satın alınıyor, serbestçe Propaganda yapılıyor. Hattâ suikast- tertip ediliyor ve cinayetler işle- hiyor, Mürteci unsurlar para ile elde *dilmekto, yetiştirilmekte ve silâhlan dırılmaktadır. “Hitlerin siyasi programının temeli İktisadi hulüldür. Bunu Şaht ustaca İdare ederek bu küçük devletleri ikti- *aden Almanyaya tâbi bir vaziyete düşürmektedir. “Nazilerin gayeleri Baltık denizi Adiryatik denizinş ve Rein neli- ?inden Dinyestere kadar uzanan bir n Orta Avrupası vücuda getir- Mektir. Almanya Sovyet Rusyanın tarbi Avrupa ile olan bağını tama- Men kestikten sonra ordularını Çe - vaka üzerinden Rusyaya sev mek emelindedir. “Almanyanın Cenubu Şarki Avru Padaki siyaseti Hitlerin “Psikolojik rruz,, dediği usul ile müttefikler nmaktır, Bu gayeye varmak için anya müstemleke taleplerinde se Sİni kısaltmış, ve İngiltere ile dost ge imek arzusunu göstermiştir.,, Bu zat bu mukaddimeyi yaptıktan Yara Nazilerin Orta Avrupa memle- içlerinde yaptığı propagandayı, kul ta'dığı metotları, elde ettiği muvaf- Yeteri anlatmaktadır. Avusturyanın işgalinden sonra ha- m bu zemin üzerinde Alma Kenubu Şarki Avrupada seri bir İnaliyete geçmişi Türkkuşu Şubesi Konya, (TAN) — Türkkuşu Konya besi Nisanda açılacaktır. Şimdiden İtacaat eden 67 gençten (37 sinin yn Yaziyetleri Türkkuşuna girmi- ) Müsait bulunmuştur. Bunlardan “Ai kızdır. ei enn blomastsi için yapi Dir ey VE) İ TAN Londrada çıkan The Economist risalesi, Almanyanın şimdiye kadar neler yaptığını ve bundan sonra neler yapacağını anlatan çok mühim bir makale neşretmiştir. Daha Bu yazıyı okuyucularımıza naklediyoruz: Her Hitler ' Neler yapacak? vusturya hâdiseleri, Her Hitler tarafından tutu- lan siyasetin esaslarını ve he- defini aydınlatmıştır. Her Hit- lerin maksadı, bakımından de bu kuvveti kullanmıya lü- zum görmeden, istismar et- mektir. Bu siyasetin tekniği, tam hazırlıktan sonra, tam vaktinde, ve tam yolunda, tam intizam içinde harekete geç- mektir, Fakat, bu tekniğin en mühim noktası, tam hazırlan- maktır. Vaziyet bu merkezde oldu- ğuna göre Her Hitler, acabr bundan sonra ne yapacak ? inci hareket : Her Hitler, ilk hareketine baş- lamış ve tamamlamaya yaklaşmış bulunuyor. Maksat, İtalya ile bir- likte İspanyayı fethetmektir. Bu hareket, Her Hitlere fki istifade temin edecektir. Birincisi Sinyor Mussolininin Avusturya hâdisele- rinde ve Alman askerlerinin Bren- ner geçidine inmelerini temin yo- lunda aldığı vaziyete mukabil Is- panya hesabına cömertlik göster- mektir. İkincisi: İngiltere İle Fran- nın içine almaktır. B ugün, Almanya ile Ttalya- nın hududu birleşmiştir. Bu hâdise yalnız Trieste'yi değil, bütün Italya yarımadasını Her Hit lerin emrine amade kılmıştır ve bu yüzden Almanyayı, bir Akde- niz devleti saymak icap eder, Al manya, artık, İtalyaile birlikte Alman askerlerini Afrika ve As- yanın her tarafına taşımak kudre- tini haizdir. Almanyanın endüs- tri kaynakları, İtalyanın tersanele- rile birleşerek bü askerleri hima- ye edecek gemileri inşa edebilir, O halde, bu iki devlete göre, İs panyayı komünist aleyhtarı çek- mek te akli selim Iktizasıdır. Buna kârşı gelecek bir şey varsa, deniz kuvvetinin tehdidi ve Fransa kuy- vetinin engel olmasıdır. İspanya macerası muvaffak o- lursa alınacak neticeler çok geniş olacaktır. Balear adaları, Fransa ile şima- M Afrikadaki Fransa müstemle- keleri arasındaki deniz yoluna hâ- kimdir, Sonra, Prene hududü, Fran sanın Avrupadaki kududunun üç- te birini tehdit eder. Bu hududun Ren ve Alp taraflarından da teh- dit altında © bulunduğunu nazarı dikkate almak lâzımdır. İspanya Fasına ve Endülüse hâkim olmak, garbi Akdeniz methaline hâkimi- yeti, İngilterenin elinden alarak Italya ve Almanyaya devrediyor ve Corunna ile Vigo adalarındaki deniz üsleri İngilterenin ticaret yollarını tehdit ediyor, İkinci hareket : kinci hareketin Çekoslovak- yaya karşı olacağı şüphe götürmez. Her Hitler, imkân bu - lursa, bu hareketin askeri bir teca- vüz mahiyeti almaması çok muh- temeldir. Halihazırda Avusturya- daki Alman askerleri, Brenner" deki askerler hilâfma, Çekoslovak ya hududundan uzakta bulunuyor- Tar. Berlin de, Almanyanın Çekos- Tovakyaya karşı, düşmanca bir ha- rekette bulunmadığını temin et- mektedir. Anlaşılan Her Hitlerin ilk teşebbüsü, Çekleri biribirinden ayırmak olacaktır. Ve Çekoslovak- yadaki sağ partilere, Ingilterede Mister Eden'in başına geleni Dr. Benese yaptıkları takdirde kendi tarafından müsait şartlarla kar- şılanacaklarını ihsas edecektir. Bu teşebbüsü takip edecek hareket, Çekoslovakyadaki Alman ekalli- yetlerinin mümessili olan Henlayr taraftarlarının bağlarını, Çeklerin elile çözmektir. Şayet bu plân mu- valfak olmazsa, Her Hitler, kuvvet istimalinden evvel, daha başka bir koz oynıyabilir. o Malüm olduğu veçhile Lehistan ile Macaristan- da da Alman ekalliyetleri vardır. Bunların ye diğer komşuların yar- dımiyle, Çekoslovakyaya Karşı e- konomik zecri tedbirler tatbik et- mek, ve itiraz ettikleri takdirde Fransa ile İngiltereye meydan © kumak mümkündür lmanya, Lehistan ve Maca- ristanın yardımiyle şu ve ya bu plânla Çekoslovakyaya bo- yun eğdirdikten sonra orta Avru- panın baştanbaşa Alman hâkimi « yetine boyun eğmesi bir emrivaki olur ve Her Hitler birkaç katlı bir bina vücude getirmeye imkân bu- lur. Italya ile Lehistan bu binanın döşeli dayalı üst katında yerleşe- cek, Macaristan ve Yugoslavya da kendilerine göre birer daire işgal edecek. Romanya ve Bulgaristan alt katta oturacak ve Çekoslovak- YE AK ULY e ETER gerçi biraz alameriken olacak, fa- kat bununla beraber sağlam da ku- * rulabilecektir. Çünkü, Hitler, kur- duğu binanın siyasi harcını karış- tırmakta mütehassıstır. Onun için Yahudi düşmanlığını Leh Macar ve Romanyanın aşağı sınıflarını Al manlara bağlamak için çimento gibi kullanıyor ve yalnız bu çeşit çimentoyu kullanmakla kalmıyor, “toprak açlığı, adını vereceğimiz diğer bir nevi çimento ile Lehli, Macar ve Swob çiftçilerinin işta- hırı, Sovyet Birliği ve komünizm aleyhinde düşmanlıkla kabartıyor. e Almanyanın bir hamlede ilhak ediverdiği Avustaryadan bir manzara: Yeni Avusturya Bundan başka orta Avrupa mem- leketlerine, dört garbi Avrupa dev- etinin inhisarı altında kalan müs- temlekelerden hisseler vaadetmek te var, Daha sonra ne olacak? vet, daha sonra ne olabilir? Almanya acaba şarka doğ- ru mu, gârba doğru mu ilerlemek ister? Yani Ukraynayı mı ele ge- Çirmex; YOKSA MüstEMTEkETEPI YET zaptetmek peşinde koşar? Müstem lekeler işi, kan dökmeden zafer - ler kazanmak siyasetine daha uy- gundur, O takdirde bütün faşist- lik dünyasının Fransaya karşı fa- aliyete geçmesi ve iktısadi tazyik ile iktifa etmiyerek Fransa demok rasisini tahrip için her çareye baş- vurması beklenir, İngiltereye gelince, o da muka- vemetin imkânsız bir hale gelece- ği sırayı beklemekle, belki de har- be girmemiş olacaktır. Fakat, bu- na mukabil Hitler, oyunu baştan başa kazanacaktır. MUVAFFAK #X. OLMANIN SIRRI» Çok Dost Kazanmanın Yolu N spolcon'un Konstan ismin. de bir hizmtçisi vardı. Ga- yet güzel bilârdo oynardı. En mü- him vazifesi de Napoleon'un karı- sı Jozetin'le bilârdo oynayıp onu eğlendirmekti. Napoleon öldükten sonra Kons- tan hatıratını yazdi. Hatıratında der ki: “Bilârdoda usta idim, fakat daima yenilirdim. Çünkü yenil mek Jozefini memnun ederdi. O- nü sevindirmek oyunu kazanmak» tan daha zevkli idi.,, Bu küçük fıkradan alınacak ders şudur: Müşterilerimizle, dostlarımızla, sevgililerimiz, karı veya kocaları- muzla münakaşa ettiğimiz zaman mağlüp olmuş görünerek onları sevindirelim. Buda der ki: “Kine kinle muka- bele ederseniz söndüremezsiniz. Kini sevgi söndürür. , Bir anlaşamamazlık olduğu za- man bunu münakaşa ile halletmek nadiren mümkündür. Münakaşa iki tarafın da sinirlenmesini, işin inada binmesini mucip olur. İş ina- da bindikten sonrada hakikati bulup ayırmak mümkün olmaz. Münakaşa iyi şeydir, fakat mu- hatabınızın tahammül derecesini evvelce bilmeniz şartiyle. Çok kimseler münakaşaya tahammül edemezler. Hele tenkide taham- mül eden yok gibidir. İnsan ne ka- dar olgun olursa olsun, yaptığının ve söylediğinin beğenilmesini is- ter. Tenkit ve münakaşa daima bir yara ve bir iz bırakır, Bu yara zaman ile kapansa bile yeri kalır. Hayatta muvaffak olmak için ise herşeyden evvel muhitimizde- ki insanlarla iyi geçinmek, onla- rın gönüllerini kazanmak mecbu- riyetindeyiz. Herkese karşı dikine giden nihayet bir gün yalnız kal mıya mahkümdur, Kendimizi sev- direbilmek © için de evvelâ karşi- mızdakini sevmesini “bilmek lâ- zımdır. Kimsenin gönlünü kırma- mak, herkese hoş görlinmek, onla- rın fikirlerini kabul etmek bunun €n basit yollarıdır. Nazik olmak demek, hakkından vazgeçmek demek değildir. Fakat bu yolla hak daha kolay ve daha çabuk temin edilir. Karşınızdakini nezaketinizle fethetmesini öğrendiği niz zaman, o da size karşı muame- lesini değiştirir. O da size ayni yol da mukabeleye mecbur olur. Hayatta çok dost sahibi olmak kazançların en büyüğüdür. Çok eyaletinin merkezi Viyana ingilteredeki infiratçıların anla dıkları nokta, infiradın yalnız bir coğrafya, bir taktik, yahut tesli- hat meselesi, olmadığından, me- sele, ideal ve medeniyet mesele- sidir ve her şeyden evvel bunlar tehlikededir. Viyanada naziliğe düşman olanların göçen hafta için- de uğradıkları âkıbet, bu bakım- dan çok acı bir ihtardır ngiltere, her ne pahasına olursa olsun barış siyaseti- ni bırakır da sulh pahasına da ok sa, hürriyet davasını ele alırsa, O zaman onun da birtakım hareket lerde bulunması gerçekleşir. Bu- nun İçin, İngilterenin Churchill ta rafından istenen şeyi yapması za- ruridir. Yani Ingiltere, Milletler Cemiyetine bağlı olduğunu ilân et- rneli, ve Ingiltere ile Fransanın et- rafında diğer devletler, tecavüze karşı mütekabil müdafaa muahe- desi yapmalıdırlar. Bu muazzam #ttifakın kuvvetleri birlikte hare- ket ederek her şeyden evvel Is - | panya macerasına karşı “hayır!,, diye bağırmalıdır. W Örta Avrupaya gelince, bütün Tunanin stratejik anahtarını ver - dikten sonra, burasının encamı ne olabilir? Fakat, Ingiltere ile Fransa, bu- gün de birlikte hareket ederlerse Her Hitleri, Çekoslovakyaya karşı daha insefh bir hattı hareket tut- Maya mecbur edebilirler. O halde doktor Benesin dediği gibi, Alman ekalliyetleri meselesi İngiltere ve Fransa ile konuşulmalıdır. Alman ya ve Fransa, adaletin yerini bul- duğuna inandıktan sonra, İkisi de Her Hitlere tecavüzden sakınma- yı tavsiye etmeli ve tecavüze te- şebbüs ettiği takdirde mukabele göreceğini anlatmalıdır. Hülâsa, vaziyet Mister Eden ta- rafından söylendiği gibi metaneti emrediyor. İngilterenin de bu ha- kikati anlamak üzere olduğu göze çarpıyor. —— ELBÜSTANDA: Sakal ve Çarşaf Kalmadı Elbüstan, (TAN) — Bazı köyler. de göğüslerine kadar sakal uzatan- lar, kaymakam Cemil Bingöl ile jan- darma kumandanı Abdülkadir Ok- tıraş ettirilmiştir. Mahalle aralarında son zamanlar» , -——— GONUL: 2: İŞLERİ Biraz da Okuyucularımı Dinleyiniz (Yazan: Gönül Doktoru) Bugün de biraz okuyucularımı din leyiniz, Geçen gün okuyucularıma evlilik hayatından memnun olup olmadıkla- rını sormuş, kendilerine mesut veya bedbaht olup olmadıklarını ölçmek için de birkaç sual tertip etmiştim. Okuyucularımdan birçok mektup- Jar aldım, Bize evlilikte saadet ve fe- liketin anahtarını veren bu mektup- lardan bazılarını naklediyorum: Evli bir erkek diyor ki: “Benim tecrübeme göre evlilikte mesut olmak için bü kaidelere riayet şarttır: Karımza hâkim olmuya çalışmayı niz, Onu başkaları yanında küçük dü- şürmeyiniz. Evinize dost diye yabancı erkek sokmayınız. Karınızla münakaşa etmeyiniz, da ima ona hak verir görününüz. Evin masrafını karınıza gördürü- nüz ve karışmayız. Kadını fethetmek için bunlar kâ; fidir.,, * Bir evli kadın yzıyor! “Evlilikte mesut olmak için iki ta rafın görüş ve duyuşlarının ayni ok masına lüzum yoktur. Fakat iki ta“ raf (a biribirlerinin fikir ve duygula" rına hürmet etmelidir. Ailede ufak tefek kavgalar yuvayı bozmıya kâfi değildir. On dokuz senelik evliyim. Mesut olmadığım günler sinirlerime mah küm olduğum anlardır.,, * Diğer bir kadın yazıyor: “Evlilikte o muvaffakiyetin sırrı; iki tarafın da biribirine karşı müsa- mahakâr hareket etmesi ve böyle hareket etmiye mecbur olduğunu bil; mesidir, “Muvaffak olmuş bir evliliğin e! kinci şartı da, hayatı gelire göre uy durmasını bilmektir. Evde çocuk o Tup olmaması saadete tesir etmez. İki tarafın da hayatı olduğu gibi alma ları kâfidir.,, * Bir erkek yazıyor: “On yedi senelik evliyim ve mesu dum. Çünkü: “Karımın İşlerine karışmam. “Ev kadının yeridir, ona serbesti vermek lâzımdır. “Karıma geçinecek kadar para ves ririm, “Karım mükemmel yemek pişirir; ben de onu takdir etmekten çekin- mem.,, * Bir kadın yazıyor: “Ben bedbahtım.Çünkü kocam hot kâm ve cakacı bir erkektir. Onun bu halleri beni sinirlendirir. Ben daha hişanlı iken onun bu hallerini gör- müş, fakat ehemmiyet vermemiştim. Fakat sonra hayatta beraber yürü. dükçe, onun palavraları, cakaları ve yalanları sinirime dokunmıya baş- ladı. Bugün artık tahammül edemi- yorum. Nişanlı iken gördüğünüz kusurları geçer sanmayınız.,, HENDEKTE: Bataklıkları Köylüler Kurutacak Hendek, 'TAN) — Sıtma mücade: le mıntakamızın 69 köyünde 18706 ki şi muayene edilmiş, 2764 kişide da- lak bulunmuştur. 6868 kişi tedavi al tina alınmıştır, Bunlara altı ay için- de 44 kilo 316 gram kininle, küçük çocuklar için 1223 adet tatlı ökinin, 51 kinye ampülü ve 640 kuvvet kom- primesi sarfedilmiştir. Sıtma mücadele heyeti, kasabamız içindeki bataklık, lâğım ve suların ıslahı için on beş yaşından altmış beş yaşına kadar olan kasaba halkı- nın üçer gün çalıştırılmasına karar vermiştir. Bedenen çalışmak istemi. yenler, belediyenin rayici üzerinden