29 Mart 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

29 Mart 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

TAN 29-3-938 Francocular Harbi Kazanıyorlar (Başı Wncide) müdahale için vuku bulan teşebbüs- lerinden bahsolunmakta ve teşebbüs kabul olunduğu takdirde çok tehli- keli akisler yapacağı ve Avrupanın sulhünü ihlâl edecek vaziyetler ih. das edöceği anlaşılmaktadır. Ayni tebliğde, “ Chamberlain'in nutkuna işaret edilerek İtalyanın, Fransızlar la Ruslar tarafından kabul olunduğu takdirde İspanyadaki gönüllülerini çekmiye hazır olduğu ilâve olunyyor - R ve Italyanın aylardanberi Ispanya- ya bir tek silâh ve askör gönderme- diği sövleniyor. Fraga da işgal edildi Londra, 28 (Hususi) — Asi taarru zu, dündenberi büsbütün şiddetlen- miştir, Saragossadan verilen o malü- mala göre Frankistler, dün akşam Katalonya dahilindeki Frago önleri- Safranboludu muntazam bir dissiplin altında çalışan ve Karabük demir fabrikasındaki İngiliz futbolcülerile sık sık maçlar yapan (Karabük Demirağ spor klübü) oyuncuları İngiliz takimile yaptığı bir maçta Saha Ihtilâfı Neye Varacak ? Fenerbahçe, Itirazlarını umumi merkeze bildirdi Milli kümenin geçen seneki şampi- | tebliğ edilmediğini ve binacnaleyh yonu Fenerbahçenin, saha ihtilâfı yü- zünden Harbiye maçını da, İzmirin Üçok maçı gibi oynamadığı malürm- dur. Gazetelerin bu yoldaki neştiya- tına rağmen, futbol federasyonunun Feneri milli küme maçlarından çıka- racağı hakkında kati bir malümat| yoktur, Çünkü, gazetelerin Fener hak kında tatbik edileceğinden bahsettik leri (milli küme talimatnamesi), klüp lere nasılsa tebliğ edilmediğinden teş kilât mensupları haricinde kimse bu- hun içindekileri bilmemektedir. O - ün için Fenerin milli kümedeki vazi- yetini tahmin etmiye imkân yoktur. Kaldı ki, Fenerbahçenin mill? küme den çıkarılması bu klübün her ma - çında temin ettiği vasati 2000, 2500 Uiradan teşkilâtı mahrum birakâcak tır. Hâsılat çok olsun diye milli'kü - menin bütün maçların Taksim saha- sına alan Türkspop Kumumunun Fe- Ber hakkında ihraç kararı - verirken bu ciheti de düşüneceği pek tabildir. Umumi Mefkezin cevabı Diğer taraftan, Fenerbahçe klübü- | nün Üçok müsabakası dolayısile umu mi merkezin verdiği ceza kararlarına karşı yaptığı itiraza merkez cevap vermiştir. Bu cevabın en mühim kıs! sımlarım aşağıya aynen koy “Oi37 sereni mill! küme maçla! manki mebaşkan Bay Halit Bay ile Ankarada İzmir, İst File federasyon başkanı ve Ankara futbol Ajanı yerine bir klüp başkanı ile yapılan #oplantıda görüşülmüş bulunan hususat ve yine eski federasyon başkanı Bay Hamdi Eminim milli küme işleri hakkında kiüp-| ere yaptığı 837 yılı milli küme maçları Ya ait mukatrerat olup geçen Yıl tatbik €- dilmiş ve bu yila ştümulü mutazs hiç bir sebep bulunmamıştır. 1938 milli küme maçları İçin ise alâkalı federasyon Yeni bir talimatname hazırlatıp Genel Merkez He yetindes geçirdikten sonra, 17 İzincikönün 830 de bölgelere tebliğ edilmiştir. Bu teli atnameye klüpler de muttali bulunmakta Fivhkl bu talimatnamede deplizman maçların hangi sahalarda dern edileceği- ne delir bir kayıt bulunmamakta ise de bu nun tayininde de ancak maçları tertip eden federasyonun sulâhiyeti olacağı bedihidir. Nitekim federasyon herkesin büyük bir alâka ile takip etmekte olduğu bu müsaba kaları halkın kolayca ve çok miktarda çe Jabileceği merkezi bir maha olması itibarile Taksimde yaplırmayı tensip etmiştir. Böy. 1eca katlandığı büyük kültetlerini, saha hi- #latile karşılıyabilmek imkönine du demin etmeyi düşünmüştür. fikstürü mucibince İstanbuldaki Üçük - Fe ner macının Taksim subustnda yapılacağı maçın iera gününden en az ÜÇ gün önce malâmi bulunduğu anlaşilıycc. Çünkü m0- 'hanın değiştirilerek kendi sahulerındea icra #ni temin teşebbürlerine gecmek üzere klüp menstplarının birisi Ankaraya gönde- rilmiştir. ş İstanbul bölgesine yaptıkları müracanta muhteviyatını bilmediği bir talimat- nameye riayet etmediğinden dolayı kendisini onunla muahezeye imkân bulunmadığını, zaten 937 de yapı - lan talimatnamenin bir senelik oldu- ğuna dair de bir kayıt mevcut olma- dığını bildirmiştir. Fenerliler, bu talimatnamenin ge- çen seneki milli küme müsabakaların dan evvel yapıldığını bu küme müsa- bakalramın tarih, saha ve hülcüm rini gösterir bir fikstürün tespit edi- lerek klüplere tebliğ edilmemiş bu- lunduğunu ve sahanın 'değiştirilece- ği hakkında dolasan bir tevatür hak- kında bizzat futbol: federasyonuna yaptıkları müracaata böyle bir şey mevcut olmadığı şeklinde cevap aldık larıni ileri sürerek, haklarındaki ve za kararının kaldırılmasını ve maçın yeniden yapılmasını istemişlerdir. Mevcut kanaategöre, eğer bu iş in- saj-ve-hakkaniyet dairesinde tetkik edilirse, kendisine tebliğ edilmiyen bir talimatnameye göre hareket etme diği için Fenerin tecziyesine imkân bulunamıyacak ve maçların tekrarı cihetine gidilecektir; Ancak, otorite mülâhazası, adalet ve hakkaniyet mü lâhazasına galip gelirse eski kararda ısrar edilecek ve belki de Fener küme İden ihraç olunacaktır. Bakalım! en Dünya Sporu: Almanya - İngiltere Maçı Ne Olacak? 13 Mayısta Berlinde olimpiyat sta dında yapılması takarrür eden Alman ya - İngiltere milli futbol maçına Al man milli takımının nasıl bir kadro ile çıkacağı bütün Avrupa matbuatı- nı ciddi bir şekilde alâkadar ediyor. Malüm olan son siyast hâdiseler do- layısile, bu maça Alman milli takımı nın Avusturya oyuncularından birka çını kadrosuna ak çıkacağı tah - min edilmektedi: Fakat, İngilizlerin Alman ve Avus- turya milli takımlarının muhteliti şeklinde çikacak olan bu kadroya kar Şi oynamak istemiyecekleri zannedili yor. Bu karşılaşma için anlaşma yapıl Kaldı ki, bu yılın |dığı zaman böyle bir meselenin mev | zuubahs olmadığı, yalnız Alman milli | takımı ile karşılaşabilecekleri ileri sü rülmektedir. Klüpler : Beşiktaş Klübü 84 bölgenin istizarı üzerine maçtan bir gün evvel merkerden çekilen telgrafla Taksim #ahasinda olacağı teyit edilmiş, bölse de kia be ayni günde tebliğ etmistir. Şu halde Ye- nerbahçe klübünün maç günü Takslırı saha gına gelmemesinden ötürü federasyonun bi Klüp hakkında tatbikine geçtiği milli Xü me talimatnamesinin. 4 üncü maddesinin B fıkrası tamamen yerinde görülmüş ve dü Reisinin Tavzihi Beşiktaş klübündeki hâdiseler hâk- kında klüp reisinden bir tavzih mek- tubu aldık aynen koyuyoruz: Fener maçı karşısında muvaffak olama » manın uyandırdığı tecssürle birinci futbol | talkını ile idare heyeti arasında vuküm Ke- Futbol ; Federasyon' Birinci Başkam Sedat Rıza Hakem ihtilâfı “Katmcrlendi Bu hafta iki hâdise #utbol federas- | yonunda, belki de futbol federasyo-! nu reisile ve umumi merkezle hem fikir görünen federasyonun diğer iki âzası arasında derin bir anlaşamamaz lık olduğunu gösterdi. Federasyon reisi Sedat Rıza. İstan- buldaki Harbiye - Galatasaray maçı için Adnan Akını hakem tayin etmiş, mıntakada bu zatın ismini gazetelere bildirmişken, futbol federasyonu ikin ci reisi Danyal, Ankaradan önce te- lefon, sonra da telgrafla mıntakaya emir vererek bü zatın yerine Nuri Bo sut isminde bir diğerini tayin etmiş, oyunu ona oynatmıştır. Buna mukabil, İzmire giden futbol federasyonu reisi Sedat Rıza da Anka Tadan bususi surette Güneşin İzmir maçlarını idare için federasyonun gön derdiği hakemi kabul etmiyerek de - Biştirmiş ve yerine İzmirli Esadı ta- yin etmiştir. İlk oyunu Esadın oynattığım ha * ber alan genel merkez bu sefer fut- bol federasyonu reisine telgrafla e- mir vererek ikinci maçı Viyanalı an- trenöre idare ettirmiştir. Bu hâdise, futbol federasyonunda maç hakemlerinin ne suretle ve kim tarafından tayin edileceğine dair bir usul mevcut olmadığını ve memleke- tin en büyük spor branşını teşkil e- den futbolün yüksek idarecileri ara- sında bir maçın hakemini tayinde bi le birleşmiyecek kadar ayrılık bu- Tunduğunu gösteriyor. Dissiplin temini için her fırsatta sa ğa sola ağır ve itirazsız cezalar dağı- tanların biraz da kendi aralarındaki dissipline dikkat etmeleri lüzumu - nun, teşkilâtın hariçe telkin etmesi icap eden itimat ve hürmet bakımın dan nekadar zaruri olduğunu izaha lü Zum görmüyoruz. mmm Simeling - Coe Luis sürekli talonyanın ikinci büyük şehri olan Lerida istikametinde ilerlemiye de- vam etmiştir. metre cenubundaki Makinenzo ve Barbustro da Franco kuvvetleri tara fından işgal edilmiş bulunuyor. Bugün şafakla bersber Frankist tayyare ve topçu küvvetleri Cümhu riyetçi mevzilerini şiddetle bombar dımana başlamışlardır. Cümhuriyet- şilerin sağ cenabı, herşeye rağmen mukavemet etmektedir. Tayyarecile rin verdikleri raporlara göre, hükü- metçi cephenin gerisindeki yollar, geri çekilmekte olan kıtalarla dolu- dur, v Havas muhabiri; Cümhuriyetçile- rin geri çekildikleri sırada, Saciana üzerindeki bir köprünün asi tayyare- ler tarafından berhava edildiğini, bu yüzden bin kişiye yakın bir kuvve- fin etraf İle tamamen alâkası kesildi ğini bildiriyor. Bugün öğleye doğru, Frankist kuv vetlerin şimal ve merkez kolları yek diğerile temasa gelerek Cümhuriyet çi kuvvetlerin ricat hatlarım kesmiş Asi kaynaklarına göre Franconun umumi karargâhından Şöhreti 24 Saatte Dünyaya Yayılan Amerikalı Kız Nevyorkun “Paradis,, gece İokan- tasının sönük artistlerinden olan on altı yaşındaki Hopechândler yirmi dört saat içinde dünyanın en meşhur kadını oluvermiştir. Gece lokantasında kimsenin dik- katini celbetweden düne kadar çalış- makta olan genç kızın gazetecilik kralı Hearst'in oğluyle evlendiği şim- şek gibi bütün Amerikayı bir anda dolaşmıştır. bombardımanı neticesinde şehri işgal etmişlerdir. General Ya- gue kumandasındaki ordunun büyük bir kısmı, Sinka nehrini geçerek Ka- Bu şehir Barselonaya 200 kilomet re mesafededir. Frago'nun 20 kilo- bildirildiğine göre; Cümhuriyetçile- rin bütün mukavemetlerine rağmen, Franco kuvvetleri Aragon cephesi- nin her noktasında ilerlemiş ve Sier ra Rufa ile diğer birçok kasabaları işgal etmişlerdir. Ayni zamanda Peralto dö Alkolea ile San Sebastiyen tepesi ve Torinil- lo kasabasi da işgal olunmuş, 500 ka dar esir ve mühim miktarda harp malzemesi zaptedilmiştir.. Asi kuv- vetler, Junguera üzerinden Fransa- ya giden istikamette 29 kilometre ilerlemişler ve binlerce esir almışlar dır. Sağ cenah kuvvetleri, Kaaletas, Morrondo, Sierra de los Moubanos ve Kastellon vilâyetinin ilk köyü o- lan Bosağa girmişlerdir. Sol cenah, ileri hareketine devam ederek on üç köy işgal etmiştir. Barselonanın tebliği Barselonadan Milli Müdafaa Ne- zaretinin tebliğine göre, en şiddetli muherebeler Aragon cephesinde ce- reyan etmektedir. Frankistler hücumlarını bilhassa Kandasno £ istikametinde Fraga'ya doğru tevcih etmişlerdir. Öğleden sonra, Fraga: karşı yapı- lan hatâ İasrrukufü”200 Frânikist tas| sese vi Frankistler akşama doğru Sinkaya varmışlar ve buradaki Cümhuriyet müdafaa hatlarından bazılarını işgale muvaffak olmuşlardır. Cümhuriyet bataryaları, Ebre'nun cenubunda Frankistlerin 4 tayyaresi- ni düşürmüştür. Cümhuriyetçi tayyareler, asi hat - larına muhtelif akınlar yaparak bir- çok mevzileri bombardıman etmiş - lerdir. Ebrenin cenubundaki asi ta arruzları püskürtülmüş ve cümhuri- yetçiler birkaç İtalyan tankı elde öt- mişlerdir. Pazar sabahı, Rosel, şiddetli bir tay yare bombardımanı neticesinde ta - mamile harp olmuştur. Ölenlerin ade di henüz belli değildir. Akdenize doğru Barselona, 28 (A.A) — Frankonun Fraga ve Leridadan yaptığı mukave- met edilmez ileri hareketi harbi bin- nefis Katalonya topraklarına intikâl ettirmiş ve bundan başka hükümet - çilerin Hueska vilâyetinden ve orta Pirenelerden olan münakalâtını da tehdit eylemiş bulunuyor. Diğer ta- raftan Frankocuların sol cenahı em- niyet altına girmiştir. Bu suretle de- nize doğru yapacakları taarruzu ra- hatça hazırlıyabileceklerdir. Şimdi İspanyanın mukadderatı Ka talonyanın vereceği karara, mukeve- met derecesine ve cenup ile olan mu- vasalesini koruyabilmesine bağlıdır. Fransanın bir müdahalesi ihtimalle ri etrafındaki şayialar ısrarla devam etmektedir. Maamafih yarı resmi Van guardia. gazetesi, Katalonyalıların Fransız himayesini,, düşündükleri ha berlerini acı &cı tekzip etmektedir. Sahillerde bulunan Tarragona ve Kastellona şehirleri bügün” yeniden hava taarruzuna uğramıştır. Londra, 28 (A.A) — Önümüzdeki mi müdahale komitesi kontrol tesisi, ecnebi gönüllülerin geri alınması ve her iki tarafa da muhariplik hakları- nın verilmesi meselelerini tetkik ey- perşembe günü toplanacak olan ade-| ne gelmişler, tayyarelerin şiddetli ve yrankistlerin son taarruzlarını bu haritadan takip edebilirsiniz. Son haf. ialar zarfındaki ilerleyiş vaziyeti çizgilerle göslerilmiştir. rit şebri, münhasıran İspanyollar ta- rafından müdafaa edilmektedir. Aragondaki asi taarruzunun vaha- meti karşısında mukaddes birlik te » zahürleri artmaktadır. Barselona, 28 (A.A.) — Hafbiye Na #rı B. İndalecio prielo, bir nutuk irat ederek Cümhuriyet hükümetinin yal nız teşvik edici sözler almakta oldu- ğunu, halbuki Frankistlere müzahir olanların onlara mühim miktarda harp malzemesi göndermekte bulun- duklarını söylemiştir. Ölen İtalyan askerleri Salamankadan Stefani Ajansına gönderilen uzun bir tebliğde, Aragon taarruzuna, “İtalyan gönüllülerinden mürekkep bir kıtanın,, iştirak ettiği tasrih edilmektedir. Ayni tebliğe göre, bu kıtalardan 9 marttanberi 29 zabit 253 Lejyoner öl müş, 123 zabitle 1349 Lejyoner de ya ralanmıştır. Ayrıca da 33 kişi kayıp» tır. Bu haber, Romadan resmen teyit 0- Tunmaktadır. Roma, 28 (A.A.) — Düçe, Likiör tayyare meydanının 15 inci yıldönü- mü münasebetiyle bu meydanda tay yarelere bir geçit yaptırmış ve vazi- fe kurbanı olan ve bilhassa İspanya- da maktül düşen tayyarecilerin aile, Açık şehirlerini bombardımanı Londra, 28 (AA) — Barselonaya, karşı yapılan hava bombardımanları | hakkında 21 mart İngiliz notasına ce vap veren general Franko, şehirlere karşı hava faaliyetlerini tahdit husu- sundaki mesaisine devam edeceğini ve eskeri zaruretler icabı başka çare kalmadıkça bu tarzda fualiyetlerde bulunmıyacağını beyan etmektedir. Xotada Barselonanın mühim bir a9 keri hedef teşkil etmekte olduğu, çün kü şehir hududu dahilinde askeri fab- rika ve depolar bulunduğu ilâve edil mektedir. İngiliz diplomatik mahafilinin bu münasebetle tebarüz ettirdiğine göre, Londra ve Parisin birlikte yaptıkları protesto tesirden hâli kalmamıştır. Zira, Barselon, 21 marttanberi her“ hangi bir bombardımana tâbi olmas miştır, C-2 hâdiseleri mahkümları tahliye olunda Anday, 28 (A A) — C2 İspanyol hükümetçi denizaltı gemisine kar bir hücumda bulunduklarından dols yı altı ay hapse mahküm olan kuma dan Trankoso ve Serratz, mahkümi” yet müddetlerini bitirmiş olduğunda İsçamiyi Roma mebusları İspanyada Kadiks, 28 (A.A.) — İtalyan Façye” sunu temsil eden Roma mebusların * dan birçoğu Ispanyol Falanji oicr# komitesinin daveti üzerine burayâ İgelmişlerdir. Oradan Bürgosa gidere İspanyol Falanji umumi kâtibi Fer” nandez Kücstayı ziyaret edeceklef” dir. İtalyan mebusları, İtalyaya dö” meden evvel Aragon cephesini ve mal eyaletlerini gazeceklerdir. ———— ——— Pamuklu Mensucat Ankara, 28 (Tan muhabirinden” Son zamanlarda pamuk piyasası! vukubulan mühim fiyat tenezzülü bazı devletlerle yapılmış bulun” Karşılaşıyor > Hope Chandler Alman şampiyonu Şmeling uzun za mahdanberi peğinde koştuğu zenci! (o Büyük şehirlerdeki mağazaların z bo matına ve kunarlarna hürmetkür olup | <0? DUS ile karşılaşmak imkânları- eamekânlarına büyük resimleri ko- Fenerin yeni itirazları klüp bünyesini sarsacak hiçbir hâdise ola, | 2 nihâyet elde etmiştir. nan Hope Chandler kocasile balayı Fenerbahçe, bu cevabı alır almaz myom kiki sevenlerce bilinmek | Meşhur organizatörlerden Mike | seyahatine çıkmıştır. * her şeyden evvel yeni yapıldığı bu ce | üzere eee e e Jakobs biz karşılaşmayı üzerine almı-| & Gazeteler bu kızın Amerikan, “vaptan anlaşılan 17-1.938 tarihli mil Beşiktaş jimnastik klübü başkam | ya taahhüt etmiş ve müsabaka tarihi | hattâ dünyanın en güzel kadını ol. küme talimatnamesinin kendisine Fuat Balkan 22 haziran olarak tespit edilmiştir. — İduğunu yazıyorlar. e» , V » © Kübüm (Üçek) n karşı oynamadığı oyur- |len enlsşmemazbi 'bir sile arasında her da hükmen mağlöp #âyilasak (250) Mira - | zaman vukuu tabii olan bir münakaşa buz nin da kiüpten izbsili riğtletikan onaylan- | dudunu aşrmamaştır. Klüp mensübini köri mişır... len klüp VE #por kurumu ve devlet niza- liyecektir. Müzakereler İngiliz plânesas tutu larak yapılacaktır. Madrit müdafaası Madritten Röyter ajansı muhabiri nin verdiği bir habere göre, Madrid müdafaasında kullanılan beynelmilel | lerini indiren bir kararname al m alayın son müfrezeleri de diğer böl-| tt. Bu kararname tasdik için Me“ gelere de gönderilmiştir. Artık Mad. verildi. ticaret mukavelelerinin feshedilmE” Üzerine ortadan kalkan gümrük 1” zilâtı yerli sanayiimiz! normului * tünde bir himayeye mazhar kıl  tır. Bunun İçin Tera Vekilleri hey pamuklu mensucatm gümrük 189”